• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

michel1975 zei:
Nee hoor wees gerust. Marco dacht er ook zo over:). Hij heeft al te veel SL's staan en ik heb afgeloepn jaar een paar behoorlijke investeringen gedaan dus moeders zit met de hand op de knip.

Herkenbaar :cool:

Gullwing zei:
jeust1 zei:
In de USA nog iets leuks op het oog? Ik word wel enthousiast van een Cherokee Trackhawk.

Ik vind suv's met dergelijke motoren over the top, net als die mercedes amg en bmw m modellen. Hard rijden doe je er toch niet mee, en eigenlijk is het alleen om een beetje in een rechte lijn wat gas te geven. Dan heb ik liever een sedan met die motor. Maar eigenlijk niets op het oog, nu gewoon een auto van de zaak, niets boeiend. Ik zou nog wel een keer een oude amerikaan willen hebben, jeep wagoneer bijv

e4zoeqv.jpg

Die w220 doet mij eigenlijk niet zoveel, ik heb het model nooit mooi gevonden, een beetje te glad oid. De w221 vind ik een veel mooiere auto, maar een mooie daarvan zijn nog wel wat duureder.
Ooit zo'n Cherokee voor weinig op de kop getikt. Rood, nou ja licht roze. Had zijn laatste 10 jaar naast een strandtent doorgebracht. Na met zwrte teerverf de auto te hebben gerold op naar de Jeepers Jamboree in Belgie. Een heel weekend lol igehad, nclusief een blaaskaak met lammycoat die tegen onze auto ging staan terwijl die heerlijk in het zonnetje stond. Resultaat een zwarte rug. Alleen op de weg uit het kampement zakte de auto door zijn hoeven. Compleet doorgeroest en afgebroken. De achterwielen stonden tegen het plafond aan. Hoe nu thuis te komen? Mazzel dat er een Belg achter ons reed. Hij had uitgerekend het motorblok nodig wat wij in de Jeep hadden liggen. Met winst verkocht en op de trein naar huis gegaan. Dus ja ik snap de zwak voor de Jeep.

BENZine zei:
Die moeders ook altijd..., maar ondertussen wel minimaal 1x per maand shoppen voor vulling van de kledingkast :).

1x per maand :eek:
Zeg maar gerust 3-4x per week.

michel1975 zei:
...die tegen onze auto ging staan terwijl die heerlijk in het zonnetje stond. Resultaat een zwarte rug. ...

:)

Die oude uit de jaren 70 schijnen technisch echt waardeloos te zijn, maar ik heb gewoon een zwak voor het model.
https://www.autoscout24.es/anuncios/jeep-wagoneer-4x4-historico-gasolina-burdeos-d560e119-f31a-d579-e053-e350040a96a4?cldtidx=9

Maar de kans dat er ooit eentje komt is vrijwel nihil. Ik haat dingen die kapot kunnen gaan, en ik weet zeker dat ik moderne gadgets ga missen. Ik hou het wel bij af en toe foto's op autotrader etc te bekijken.

Gullwing zei:
Maar de kans dat er ooit eentje komt is vrijwel nihil. Ik haat dingen die kapot kunnen gaan, en ik weet zeker dat ik moderne gadgets ga missen. Ik hou het wel bij af en toe foto's op autotrader etc te bekijken.
Dat is dan weer het voordeel van Amerikaanse charme. Vandaag is het stuk maar morgen kan het het gewoon weer doen:)

Ik zou het wel weten als ik daar zou wonen. Toevallig zelf afgelopen 2 weken in de US geweest. 1 van mijn beste vrienden is naar New York verhuisd en om een paar dagen slecht weer te vermijden kleine roadtrip naar West-Virginia en naar Charlottesville, Virginia gemaakt. En daarna een dag in de Hamptons geweest om wat onderdelen voor de Buick op te pikken bij een oude studie vriend. Voor de juiste vibes een fullsize SUV gehuurd en kreeg een Chevrolet Suburban mee, 5.3 V8, 4WD en Bose stereo dus dat voldeed wel. Zoiets zou mijn keuze zijn. 1800km gereden in 4 dagen en vond het een topwagen. Wellicht iets groot voor New York maar mega comfortabel en voelt robuust aan. Zelfs na een avond uit nul vermoeidheid.

Was sowieso positief verrast door de US. Wegen buiten NY waren in perfecte staat, prachtige landschappen, super vriendelijke mensen onderweg ontmoet. Ik vond er een hele relaxte sfeer hangen. Je hoort vaak mensen zeggen dat het eigenlijk een 3e wereld land is buiten de grote steden maar daar ben ik het niet mee eens. Vond alles goed verzorgd en geregeld eigenlijk. Ik zou er zo kunnen wonen. Daar wil ik dus rustig maar eens naar gaan kijken.

https://flic.kr/p/2cVtQxu]
45893822602_939ae7936b_c.jpg

Ibud zei:
... Je hoort vaak mensen zeggen dat het eigenlijk een 3e wereld land is buiten de grote steden maar daar ben ik het niet mee eens....

In Nederland hangt er inmiddels, zeker onder jongeren, een anti amerika sentiment die enkel gebaseerd is op horen zeggen. Velen zijn er nooit geweest, maar hebben wel een oordeel klaar. Als ik mijn mening over Nederland alleen op wat nieuwsberichtjes zou baseren zou ik inmiddels ook denken wat een rare bananenrepubliek daar.

Ik vind zo'n Suburban inderdaad ook wel erg gaaf. Ik ben wel heel benieuwd hoe dat rijdt, zelf nog nooit iets gereden dat groter dan een Q7 of Grand Cherokee is (op een paar bestelbussen na).

Dat anti-Amerika sentiment herken ik zelf overigens niet zo. Tenminste, niet dat het erger is onder jongeren. Ik ben er nog nooit geweest, maar ik zou wel heel graag willen.

Tja, wellicht zit ik er naast, maar dat is wat ik van mijn kleine neefjes meekreeg

Gullwing zei:
Ibud zei:
... Je hoort vaak mensen zeggen dat het eigenlijk een 3e wereld land is buiten de grote steden maar daar ben ik het niet mee eens....

In Nederland hangt er inmiddels, zeker onder jongeren, een anti amerika sentiment die enkel gebaseerd is op horen zeggen. Velen zijn er nooit geweest, maar hebben wel een oordeel klaar. Als ik mijn mening over Nederland alleen op wat nieuwsberichtjes zou baseren zou ik inmiddels ook denken wat een rare bananenrepubliek daar.
Gezien de hele zwarte Pieten discussie begint het hier wel op een bananenrepubliek te lijken.

Ik heb Amerika ervaren als een heerlijk land, mooi en met vriendelijke mensen. Ik zou er prima kunnen wonen.

Die ervaring heb ik ook, vond de sfeer daar erg relaxed. Er is ruimte, de mensen zijn er doorgaans vriendelijk en het leven is er goedkoop (ook op het automobiele vlak), wat wil je nog meer?

BENZine zei:
Die ervaring heb ik ook, vond de sfeer daar erg relaxed. Er is ruimte, de mensen zijn er doorgaans vriendelijk en het leven is er goedkoop (ook op het automobiele vlak), wat wil je nog meer?
Daar kan ik me ook in vinden. Met name rondom Washington vond ik ze erg vriendelijk.

BENZine zei:
... en het leven is er goedkoop (ook op het automobiele vlak), wat wil je nog meer?

Mwoah, goedkoop is het niet. Scholen, (zorg) verzekeringen, boodschappen, drank :T, etc is toch echt wel duurder dan in de EU. Kleding en auto's zijn dan weer goedkoper.

Volgens mij kost een vrijstaand huis er gemiddeld genomen ook een behoorlijk stuk minder.

Tja, maar niet overal. Wil je in het centrum, of in de buurt van het centrum, van een grote stad wonen, dan betaal je ook de hoofdprijs. En dan heb je natuurlijk ook een enorm verschil per staten.

Gullwing zei:
Tja, maar niet overal. Wil je in het centrum, of in de buurt van het centrum, van een grote stad wonen, dan betaal je ook de hoofdprijs. En dan heb je natuurlijk ook een enorm verschil per staten.
Klopt een beetje woning in Washington rondom het capitol deed zo'n $1.000.000

Tja, als je kinderen hebt zul je toch in een buurt moeten wonen met de juiste school. Al mogen wij ook niet klagen, half in het bos met een kavel van bijna een acre. En met de auto een uur van JFK.

Tja Amerika. Het land van tegenstellingen. Mensen zijn vriendelijk maar oppervlakkig. Heb voor mijn werk veel met Amerikanen te maken, mijn broer heeft er gewoond en ben er meerdere malen voor vakantie geweest. Beetje haat liefde verhouding met het land. Vind Europa absoluut boeiender en interessanter en het zou voor mij een no-brainer zijn om te bepalen waar ik zou wonen: Europa.

Mja, dat oppervlakkigheids-argument hoor je wel vaak maar of je nou met de gemiddelde Nederlander veel verder komt? Ik vind de spontaniteit van Amerikanen wel verfrissend, komen meestal enthousiast en optimistisch over en zeker buiten de grote stad. Herken ik ook wel van de Amerikaanse exchange students van mijn Kopenhagen tijd. Hebben veel leuke gesprekken gehad met vreemden en dat was echt niet alleen maar oppervlakkig. De serveerster in een restaurant bijvoorbeeld, ze vroeg eerst waarom we in die omgeving waren (West-virginia) kwam vervolgens met allemaal tips waar we naartoe konden gaan aangezien we nog geen reisdoel hadden bepaald. Daarna begon ze een beetje onze politieke ideeën te peilen waarna het over Trump ging, toen kwam ze vragen doorgeven van Mike, de kok hoe het precies zat met die immigratie crisis in Europa. Ten slotte vertelde ze over haar dochter die een hersentumor had en die een operatie nodig had maar de zorgverzekering wilde het eigenlijk niet meer vergoeden. Heel oppervlakkig was het niet:T Zo ging het eigenlijk elke avond wel. Dat heb ik dan liever dan de gesloten Duitsers, Nederlanders en Scandinaviërs waar je meestal wat meer moeite moet doen.

Duur vond ik het inderdaad wel. Zak chips in de supermarkt al snel 3,5 dollar, een biertje in de bar was ook wel 4-5 dollar. En dat is dan in niet-toeristische stukken. Het meest prettige lijkt me de vrijheid, niet alles is gericht op maximale controle en beperking. Mensen hebben er bewegingsruimte. Iedereen heeft 4 roestige pick-ups in zijn tuin liggen en niemand die erover zeurt.

@Gullwing, ik dacht eerder te lezen dat je nog niet zo enthousiast was over je vertrek naar de VS en dat je Spanje prefereerde, begint dat te veranderen?

Soortgelijke ervaringen had ik in Texas. Een stel in een restaurant dat spontaan vroeg of we na het eten nog even bij hen aan tafel wilden komen zitten om een drankje te doen, benieuwd naar waar we vandaan kwamen en hoe we daar terecht waren gekomen. Of hoe we in de meeste lodges en hotels werden ontvangen, heel gastvrij, kregen alle tekst en uitleg over de omgeving en hadden echt het gevoel dat we meer dan welkom waren. Echt een heel relaxed wereldje daar.

Overigens kom ik ook altijd graag in Duitsland, daar ervaar ik ook meer vriendelijkheid en gastvrijheid dan in NL.

Ben nog nooit in de VS geweest, maar wel heel nieuwsgierig. We zijn eigenlijk van plan om over een paar jaar, als de jongens wat ouder zijn en het écht ook allemaal meekrijgen, een rondreis te maken. Zit soms wel een te denken wat we dan zouden moeten doen in, zeg, 4 weken. Op een of andere manier heb ik niet het idee om de 'standaard' westkust te doen, zeg maar SF naar LA met wat nationale parken. Zal vast prachtig zijn, maar op een of andere manier ben ik persoonlijk meer benieuwd naar het oostelijke deel. Zoals Florida,New Orleans, Mississippi maar ook Chicago en uiteraard New York. Maar wellicht is de westkust leuker voor de kinderen.

Het wordt in ieder geval een hele klus om iets te verzinnen wat we fatsoenlijk in 4 weken kunnen doen.

Overigens kom ik ook altijd graag in Duitsland, daar ervaar ik ook meer vriendelijkheid en gastvrijheid dan in NL.
Die ervaring heb ik ook. Vriend van mij woont al jaren in Duitsland (bij Mainz) en de feestjes met buren etc. zijn altijd erg leuk. Overigens heb ik in Frankrijk ook prima ervaringen hoor, in tegenstelling tot wat veel mensen ervaren. Ligt ook een beetje aan je zelf denk ik.

W212 zei:
Ben nog nooit in de VS geweest, maar wel heel nieuwsgierig. We zijn eigenlijk van plan om over een paar jaar, als de jongens wat ouder zijn en het écht ook allemaal meekrijgen, een rondreis te maken. Zit soms wel een te denken wat we dan zouden moeten doen in, zeg, 4 weken. Op een of andere manier heb ik niet het idee om de 'standaard' westkust te doen, zeg maar SF naar LA met wat nationale parken. Zal vast prachtig zijn, maar op een of andere manier ben ik persoonlijk meer benieuwd naar het oostelijke deel. Zoals Florida,New Orleans, Mississippi maar ook Chicago en uiteraard New York. Maar wellicht is de westkust leuker voor de kinderen.

Het wordt in ieder geval een hele klus om iets te verzinnen wat we fatsoenlijk in 4 weken kunnen doen.

Haha dit had mijn tekst kunnen zijn, exact dezelfde plannen en exact dezelfde dilemma's :).
Liever niet het geijkte rondje (ook we dat met z'n 2en al eens gedaan hebben), maar wel zo interessant mogelijk voor de kids. Het oosten heeft ook leuke delen (vooral New Orleans is geweldig), maar het landschap in het westen is wel veel meer bijzonder (met parken als Bryce Canyon, Grand Canyon, Zion, Arches etc.). Texas vond ik ook geweldig, niet zo toeristisch maar wel authentiek en bijzonder. Het gebied rondom Atlanta en Nashville vond ik daarentegen behoorlijk saai.
Het deel rondom Denver, Salt Lake City en Wyoming trekt mij ook om eens te bezoeken.... Lastige keuzes inderdaad.

W212 zei:
Die ervaring heb ik ook. Vriend van mij woont al jaren in Duitsland (bij Mainz) en de feestjes met buren etc. zijn altijd erg leuk. Overigens heb ik in Frankrijk ook prima ervaringen hoor, in tegenstelling tot wat veel mensen ervaren. Ligt ook een beetje aan je zelf denk ik.

En aan de regio in Frankrijk, deze zomer was ik in Bretagne en vond de mensen daar veel vriendelijker dan in andere delen van het land. Was ook een regio waar met name Fransen vakantie vierden, Hollanders kwam je er niet veel tegen.

@ Ibud, nee ik ga graag naar de VS, maar ik mis Spanje ook. Spanje is erg relaxed, ik ken er een hoop mensen en ik verdien er momenteel een stuk meer dan in de VS :)

Oppervlakkigheid hoor ik vaker van klagende Nederlanders over de VS. Ik moet zeggen dat vind ik in Nederland veel erger, als je daar (winkel,horeca) personeel tegenkomt zeggen die eigenlijk helemaal niets, of proberen grappig te zijn met suffe oppervlakkige grappen. En ontmoet je nieuwe mensen, dan gaat het alleen over hun fantastische carriere, hun nog fantastischererere kinderen, het slechte weer of nog erger, over voetbal.

Europa is qua steden en historie wellicht interessanter, maar die heb ik wel gezien, en kunnen we anders op vakantie wel weer zien. Day to day living vind ik in de VS prettiger, vrijheid, ruimte en rust.

W212 zei:
... Maar wellicht is de westkust leuker voor de kinderen. ...

Mwoah, die nationale parken zijn mooi, maar voor kleine kinderen ook niet echt geschikt -vind ik-. Als kind ging ik met mijn ouders ook naar al die parken, en ik had het toen al snel gezien. Ik ging toen liever naar de pretparken of het strand :)

Een new england roadtrip is ook mooi, met enkele steden, maar is qua natuur meer zoals zweden.

Wat ik enorm aan Amerikanen is de enorme drive om te presteren en de 'lets-do-it-attitude'. Ik werk voor een Amerikaanse holding en heb op die manier dagelijks te maken met Amerikanen, zowel persoonlijk als zakelijk. Ik ben zelf ook meer een aanpakker dan een prater, en kan me dus prima vinden in de heersende cultuur. Grappige (op een mooie, niet spottende manier) dingen zijn bijvoorbeeld het feit dat bij elk (semi-) officieel ding de veteranen worden herdacht en geeerd, of de 'great-job' emails over een collega die iets meer dan 'normaal' zijn/haar werk heeft gedaan. Het is soms wel verfrissend om in een organisatie te werken waar actie wordt ondernomen ipv tot vervelens toe gezocht wordt naar compromisen voordat er uberhaupt wat wordt gedaan.
Op persoonlijk vlak ook wel leuke mensen, niet anders dan hier. Wel valt me op dat mensen zich vrijer durven te uitten over gevoelige zaken, meer zichzelf durven zijn.
Het enige wat af en toe wat vervelend blijft is als we zaken geregeld moeten hebben die daar niet bekend zijn of door (gebrek aan) regelgeving heel anders lopen. Ik heb bijvoorbeeld een hele toer gehad om uit te leggen hoe banksparen voor je pensioen werkt (inclusief de vrije ruimte etc) of dat we onze bedrijfsregistratie aan moesten passen qua activiteiten op een locatie, omdat we anders een bepaalde taak daar helemaal niet mochten uitvoeren. Voor zulke zaken merk je dat sommige Amerikanen toch wel een beperkt inbeeldingsvermogen hebben. Maar dat komt wellicht eerder door de grootte van het land, immers het eigen binnenland is zo groot dat het geen noodzaak is om kennis te hebben of open te staan voor andere culturen of regelgeving zoals bij ons het geval is.

Mooie uitvoering die E Estate (y).
De mijne krijgt ook wat updates in die richting, binnenkort worden de chromen raamlijsten vervangen voor hoogglans zwart en komen er winterbanden op mijn huidige 19" AMG velgen. In het voorjaar wil ik er dan een set multispaak onder hebben als onder de E hierboven, dat zal dan wel 20" worden.

Ik denk erover om voor beide sets voor non-Runflat te gaan, vooral bij de 20" zal dat ongetwijfeld zorgen voor meer comfort. Keerzijde is natuurlijk dat een lekke band dan meer problemen kan geven, maar hoe vaak komt dat nog voor? Mijn laatste lekke band is inmiddels al zo'n 12 jaar geleden.
Ik zou er natuurlijk zo'n Tyrefit setje bij kunnen nemen of een reservewiel (+ krik en sleutel), maar anderzijds heb ik Europese mobiliteitsgarantie (ook bij bandenpech) zolang ik de auto bij de MB-dealer in onderhoud heb.
Iemand tips en/of ervaringen in dezen? @Dagdromer: Jij rijdt toch ook op non-RFT onder je BMW?

BENZine zei:
dat zal dan wel 20" worden.

Ja dat vond ik ook al toen je hem presenteerde. De multispaak 20" kan de E heel goed hebben. Qua uiterlijk sowieso, qua comfort zal het wel goed zitten. De 19" die je er nu onder hebt vind ik iets klein ogen nog.

@ BENZine > Ik rijdt idd met ‘normale’ banden. Mijn auto is afgeleverd op 245/45R18 non-RFT, voor mij prima de band heeft een zachtere wang tov van een RFT en persoonlijk heb ik meer gevoel bij een non RFT omdat de wang wat meer speling in zich heeft is de overgang van grip naar geen grip geleidelijker. Overigens wil ik volgend jaar naar 19 (of wellicht 20...) als zomerwiel.

Een staartje wat er nog aan komt is dat ik niet helemaal weet of de non-RFT icm standaard onderstel en deze wiel- en bandenmaat wel de meest stabiele keuze is. Hoewel zeer tevreden met het afrollen van de banden (non RFT zijn ook stiller en absorberen makkelijker korte hobbels) ben ik na een 6-tal maanden niet tevreden met de koersvastheid van de auto. Op de zomerbanden had ik het redelijk in de grip, nu op winterbanden (op de originele velgen) weer terug bij af. Bij ritten boven de 120kmh heb ik het gevoel continu kleine korrekties te moeten geven, af en toe voel je ook de neus van de auto van het spoor wijken. Hoe hoger de snelheid (en windkracht) hoe duidelijker dit is. Voelt erg onrustig, en totaal niet wat ik verwacht bij een auto van dit kaliber. Simpel gezegd mijn Superb reedt bij 200 als op rails, ongeacht wind of windrichting, nu heb ik
soms niet het gevoel lekker te kunnen ontspannen.
Nou ja, aanstaande maandag gaat de auto naar de garage voor een oliebeurt, met de werkplaats al besproken dat ze dit nu eens serieus gaan onderzoeken, ik sta open voor hun suggesties.

Dat is minder Dagdromer, het constant moeten corrigeren komt het rijcomfort niet ten goede. Je hoorde deze klachten ook veel bij de F10/11, vooral toen deze net op de markt was. Zelf heb ik er nooit klachten over gehad met de F11, al moet ik wel zeggen dat de E-Klasse in rechte lijn veel minder correcties vraagt dan de BMW. Mijn vrouw zei het laatst ook, die vindt de Mercedes fijner rijden dan de BMW vanwege de grotere koersvastheid.

Nu is het volgens mij ook zo dat BMW standaard RFT levert onder zo'n beetje alle auto's die de fabriek verlaten, dus zullen de onderstellen daar ook wel op afgesteld zijn. Bij Mercedes worden lang niet alle auto's op RFT afgeleverd, de onderstellen zullen dan ook niet specifiek afgesteld zijn op het één of het ander.

P. Klieder zei:
Ja dat vond ik ook al toen je hem presenteerde. De multispaak 20" kan de E heel goed hebben. Qua uiterlijk sowieso, qua comfort zal het wel goed zitten. De 19" die je er nu onder hebt vind ik iets klein ogen nog.

Ik heb de 19" nooit als te klein ervaren, vind ze de auto ook erg goed staan. Wel lijkt het erop dat de ET-maat bij de 20" wat kleiner is waardoor de wielen iets meer naar buiten staan (de breedte van de banden is in beide gevallen namelijk gelijk, 245 voor en 275 achter), waardoor ze extra groot lijken t.o.v. de 19". Voor de winterset is de 19" dan dus prima, zo blijft er ook nog wat ruimte over voor sneeuwkettingen voor het geval dat nog eens nodig is.

DagDromer zei:
Een lekker plaatje voor de maandag
...

Toen ik nog in nederland woonde vond ik de station uitvoering ook vaak mooier, e46, e39, a4, w202,203 etc. Maar ik ben wijzer geworden :)
Een station vind ik inmiddels toch wat een bestel uitvoering, voor huisvader die bij de ikea inslaan. Tegenwoordig heb ik liever de sedan.

DagDromer zei:
@ BENZine > Ik rijdt idd met ‘normale’ banden. Mijn auto is afgeleverd op 245/45R18 non-RFT...

Heb je dan een reservewiel + krik in de auto liggen, of een Tyrefit pompsetje?

Een pompje. Dit is voor mij al de 3e of 4e auto zonder reservewiel. Heb die angst niet meer voor een lekke band.

BENZine zei:
De mijne krijgt ook wat updates in die richting, binnenkort worden de chromen raamlijsten vervangen voor hoogglans zwart en komen er winterbanden op mijn huidige 19" AMG velgen.

Dat (hoogglans zwart) staat hier ook op de planning. Twijfel alleen nog hoever ik zal gaan m.b.t. de grill en strips op de kofferklep.

Voor wat betreft RFT. Denk dat een E of een 5 er beter mee omgaat, maar ik ben blij dat ik gewisseld heb naar non RFT. Zeker op de dwarsnaden (A6 ri noorden voor de Ketelbrug bijvoorbeeld) een enorme verbetering. Met RFT maakte de achteras nu en dan zelfs een klein stapje opzij als zo'n dwarsnaad niet helemaal haaks op de weg ligt. Heel vervelend met hoge snelheden. Nu filtert de zachtere wang dat eruit. Maar nogmaals, dat zal bij een E klasse wellicht anders zijn.

W212 zei:
Dat (hoogglans zwart) staat hier ook op de planning. Twijfel alleen nog hoever ik zal gaan m.b.t. de grill en strips op de kofferklep.

De rest laat ik zoals het is, een stripje chroom hier en daar vind ik wel mooi. En ook de spiegelkappen laat ik zoals ze zijn in wagenkleur, bij het night-pakket zijn deze ook hoogglans zwart wat ik minder mooi vind.

W212 zei:
Voor wat betreft RFT. Denk dat een E of een 5 er beter mee omgaat, maar ik ben blij dat ik gewisseld heb naar non RFT. Zeker op de dwarsnaden (A6 ri noorden voor de Ketelbrug bijvoorbeeld) een enorme verbetering. Met RFT maakte de achteras nu en dan zelfs een klein stapje opzij als zo'n dwarsnaad niet helemaal haaks op de weg ligt. Heel vervelend met hoge snelheden. Nu filtert de zachtere wang dat eruit. Maar nogmaals, dat zal bij een E klasse wellicht anders zijn.

En ook een Tyrefit pompje in de kofferbak? Of vertrouw je op de mobiliteitsservice van Mercedes-Benz?

Ik vind de RFT ook nog vrij stug, wel comfortabeler dan bij de BMW maar toch nog wat stuiterig op klinkerwegen. Volgens mij moet dat nog wat comfortabeler kunnen met een Benz.

@Dagdromer: de koersvastheid zou bij jouw auto toch geen issue moeten zijn, goed dat je er even naar laat kijken. Ik heb er zelf gelukkig geen last van, zowel op zomerbanden (20 inch) als winterbanden (18 inch) is het weggedrag en de stabiliteit zoals ik dat van BMW gewend ben: top. Ik heb met BMW nooit issues gehad met de koersvastheid. Wel heb ik bij oudere exemplaren (met meer kilometers op de klok) gemerkt dat het tijdig vervangen van ondersteldelen verschil kan maken.

Toevallig werd ik gisteren door de verkoper van mijn auto gebeld met de vraag of de auto ook na een jaar nog volledig tevreden stemt. Ik kon hem bevestigend antwoorden. Het is een fijne wagen die me goed past. De motorisering bevalt me prima en opties en kleurkeuze vervelen ook nog niet.

Bij de Clubman is dat eigenlijk hetzelfde. Ik heb eens rond gekeken naar een vervanger, maar dat leverde thuis bijna oorlog op. Die auto is daar heilig. ;)

BENZine zei:
En ook een Tyrefit pompje in de kofferbak? Of vertrouw je op de mobiliteitsservice van Mercedes-Benz?

Ik heb inderdaad een tyrefit pomp in de kofferbak. Mobiliteitsservice heb ik nog nooit nodig gehad, maar ik heb het vermoeden dat je daar ook goed en snel geholpen zou moeten worden. De keren dat ik de afgelopen jaren een lekke band had, kwam ik overigens niet ver met tyrefit. 1x een stuk ijzer dwars door band én velg heen en 1x een lekke band in de spits op de A6. En ik ga echt niet een band oppompen of verwisselen op de vluchtstrook, dus door hobbelen naar de eerste afslag en dan is de band wel aan gort. In beide gevallen had ik overigens wel een reserveband bij me, dat blijft toch het beste.

Zeker. Zomer en winter. Ik heb er eigenlijk geen klachten over. De G31 is erg comfortabel, zelfs met het M-onderstel.

Gisteren de auto naar de dealer gebracht. Vooraf duidelijk ea afgesproken via de telefoon, dus met goede moed erheen.

Heb een leuke X4 meegekregen als leenauto. Dacht nog geinig ding, tot ik uit nieuwsgierigheid ging kijken wat deze auto specifiek mag kosten.
Dat was even schrikken BMW X4 2.0d Xdrive. Allemachtig wat een geld.... Zeker als je merkt dat het qua gebruikte materialen etc een stukje minder is dan een 5. De features zijn overigens gelijk aan wat ik nu heb. Op details soms anders (bv airco voor 1 zone ipv 2) maar in grote lijnen gelijk. Grootste ergenis is overigens de stoel. Ik ben vrij lang en als de hoofdsteun in de hoogste stand staat (wat de correcte hoogte zou moeten zijn), zit ik met die knobbel (draaigewricht) in m'n nek precies tegen de -harde- onderrand van de hoofdsteun.

In ieder geval, terug naar de koersvastheid.
Gisteren in de middag gebeld door de receptie met de mededeling dat ze klaar waren. Laten we het kort samenvatten dat dit telefoontje een valse start was, en ik was er goed klaar mee. Vanmorgen een zeer goed en correct gesprek gehad met de werkplaatschef (die er gisteren niet was). Die gaf meteen al aan eerder van dit issue gehoord te hebben. Het is officieus bekend dat enkele G30/G31 wat minder koersvast rijden. Dit hebben ze wel eens als professionals onder elkaar besproken en gesignaleerd. De ruimte om wat te wijzigen (binnen de marges die BMW voor de auto aangeeft) is erg klein. Hij bevestigde in ieder geval mijn vermoeden en heeft een goed stappenplan voorgesteld.
Wat het fijnste is, is dat hij de klacht zeer serieus neemt en ook de redenen bevestigd die in mijn beleving de oorzaak kunnen zijn. In ieder geval een afspraak gemaakt dat de auto wat langere tijd bij de dealer gaat logeren. Ze gaan om te beginnen de wielstanden te controleren, en binnen de kleine toleranties die er zijn het meest optimale compromis zoeken. Daarnaast toch de band/velg combinatie onder de loep nemen.

Dus niet blij met de eerste aanzet, maar in de 2e helft heeft de dealer, met name de werkplaatschef het meer dan goed gemaakt.

Even voor de duidelijkheid, ik ben zeer tevreden met de auto. Het is een auto om comfortabel alleen of met meerdere personen afstanden af te leggen. Qua features mis ik niet echt iets (wellicht een schuifmans) en qua grip en snelheid ook tevreden. Wat me echter opvalt is dat ik vaak op lange stukken, continu, kleine stuurcorrecties moet geven. Alsof je dronken bent. Nu heb ik een beetje een technische achtergrond, en kan zelf wel aanvoelen dat dit niet komt door zijwind (dat voelt anders, en drukt echt de auto uit het spoor), niet door uitlijning (dan zu de auto namelijk duidelijk naar links/rechts moeten trekken) of spoorvorming (ook dan voel je de auto min of meer zoeken). Maar echt alsof de wielen niet rechtdoor willen blijven staan op het middenpunt. Soms wat sterker dan andere moment. Met de winterbanden zeker duidelijker aanwezig. Ik denk idd dat wielvlucht/toespoor/uitspoor oid aan de verkeerde kant van de toleranties staan voor min specifieke auto, en/of dat de stuurbekrachtiging rond het nulpunt af en toe te sterk reageert of iets in die geest.

Nou ja we zullen zien. Nu de eigen auto weer mee naar huis. En wat rijdt zo'n 5 toch weer heerlijk na een X4... en zaterdag omruilen voor een andere 5 die ik een week mag houden, en dan zien we verder. In ieder geval wordt ea nu serieus opgepakt.

(edit: typos & leesbaarheid aangepast)

Mooi dat het serieus wordt opgepakt, en hopen dat er een verbetering uit voortkomt.

De X4 vond ik in eerste instantie nog wel een leuke auto (in elk geval veel mooier dan z'n lelijke voorganger), maar eigenlijk is het ook net niks. Een 5-Serie is in alle opzichten de fijnere auto, en is nog eens goedkoper ook. Ik heb het al eens eerder gezegd: SUV's zijn voor dikdoeners die zich graag (letterlijk en figuurlijk) boven anderen verheven voelen en voor bejaarden met slechte rug of ledematen, autoliefhebbers met oog voor detail kiezen een sedan/station/coupé ;).

Een beetje dubbel dat gevoel bij een SUV/SAV om eerlijk te zijn. Je merkt dat de fabrikant, de dealer en de goegemeente een X3 of X4 gelijk ziet, of zelfs hoger positioneert als een 5-serie. Dat zal bij Mercedes of Audi niet heel anders zijn gok ik zo. Qua prijs zal dat wel kloppen, maar de auto is in grote lijne gebaseerd op de 'onderliggende' klasse. In dit geval dus een 3. En dat is zeker niet verkeerd, en we zitten hier op hoog niveau te zeuren, maar het is zichtbaar en voelbaar. De deuren die net wat goedkoper klinken bij het sluiten, meer 'standaard' plastik in interieur, entertainment systemen die net even kleiner zijn etc.

Ik snap de aantrekkingskracht wel van een 'echte' SUV of 4x4, maar voor normaal, dagelijks, gebruik doet zo'n auto niks wat een normale sedan of station niet kan. Op de hogere zit na dan.

Overigens wel 'grappig', mijn vrouw werkt bij een onderneming op de veluwe waar men nogal graag in de gaten houdt wie er komt en wie er gaat (zullen we maar op een p.c. manier zeggen), toen ze gisteren aankwam duurder het nog geen 5 minuten of de commentaren gingen rond over 'die dikke bak' en wat die wel niet kostte (een of andere slimmerd controleert via RDW ofzo dus gewoon wat een auto kost...) etc. Lachwekkend, maar ergens ook zorgwekkend en triest.
Mijn vrouw heeft dus ook gereden met de X4 en ook zij is niet overtuigd. Pano-dak was super, voor de rest mag je je tractor houden was het commentaar. En, o ja, de head-up was wel geinig maar geen 20K meer waard volgens haar zeggen.

binnenkort in de veiling

https://rmsothebys.com/en/home/media-center/press-releases/19_youngtimer-dream-garage/736401

Lastig kiezen.:D

Terug
Bovenaan