A
Anoniem
Guest
Waar láát je ze allemaal?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
BENZine zei:Omdat we het er toch over hadden hierboven, hier een wederom mooi geschreven artikel door BvP
Die vermaledijde vierpitter
Alles went, ook downsizing. Viercilinders die driecilinders worden, er valt prima mee te leven. Driepittertjes met turbo klinken lekker ruig, ze gaan vaak als de brandweer, akoestisch heb je er op snelwegen geen hinder van. Vijf- en zescilinders die in grotere auto's viercilinders worden, in mid-size suvs of zakenauto's uit het D- en E-segment, dat is erg – althans de benzineversies, bij de diesels heb ik er door de gruizige rondborstigheid van hun soundtrack minder last van.
Preciezer uitgedrukt: ze zijn rationeel bekeken juist géén ramp, die kleinere blokken, en dat is juist het erge. Ze halen het bloed onder je nagels vandaan met hun irritante voorbeeldigheid. Ze zijn het nèt niet, terwijl je qua prestaties met een beetje turbo niks te kort komt.
Ik heb mijn testrepertoire eens nageplozen op de volumineuzere modellen met turbo-viercilinders. En inderdaad: objectief bezien geen klachten. Audi Q5, 252 pk, achttraps automaat; voortreffelijk, stil, foutloze auto. Volvo XC60, 250 pk; dito. Mercedes E200 Kombi; topklasse. Range Rover Evoque cabrio, 240 pk; gretig als een diesel, feest om te rijden qua prestatiecurve. Dat deden ongeblazen drieliters niet beter. De Renault Espace, toen nog 200 pk van een 1.6 - hij hield zich koest, het was te doen. In 99% van de gevallen is het motorgeluid bovendien zo subliem geïsoleerd dat je bij constante snelheden het verschil nauwelijks hoort. Waar zeuren we over?
Nou, geef eens gas. De piekfijn afgeregelde eco-artillerie seint voorwaarts mars. De zeven-, acht- of negenbak schakelt afhankelijk van de rij-instelling en het geweld van de rechtervoet een tot vier trapjes terug en het versnellen neemt een aanvang. Wat er dan gebeurt laat zich vangen in het beeld van een klein hondje dat agressief gromt naar een grote lobbes. De grote hond, de kwaadste niet, denkt: goed, als het je ego streelt, wil ik het best voor je op een lopen zetten. Het hondje is de motor, de lobbes de koets; twee onverenigbare karakters onder één dak. De overlast is minimaal en van korte duur, maar ineens hoor je dat die trotse dikke auto van je, die indrukwekkende Sint-Bernard, bij elke inhaalslag dat kleine keffertje over zich heen laat lopen; een gênante ervaring.
Geschokt laat je zodra het kan het gas los. Het kleintje zingt een toontje lager, de bak schakelt in een zielloos elektronisch decrescendo terug naar de hoogste versnelling en de rust keert weer. Niet helemaal. Een lichte, vlakke brom laat weten dat het zwaar gepimpte turboblok door de bak onder de duim wordt gehouden voor, theoretisch, tien gram minder CO2 en een zogenaamd lager gebruik dat vrijwel altijd ongeveer op het niveau ligt van de met pensioen gestuurde vijf- of zescilinder. Dat zijn de penibele afknapmomenten waarop je downsizing haat. Met alle respect: ik zou zo'n auto nooit kopen.
Een driecilinder in een Seat Ibiza of een Citroën C3 is een klein, bij stemverheffing stoer geluid in een bescheiden auto. Binnen- en buitenkant zijn in natuurlijke harmonie. Dat werkt. In een wagen van stand moet het zijn alsof je surft op een romige slagroomgolf. In mijn laatste test-BMW, de 640I GT X-Drive, stroomde die slagroom uit zes onuitputtelijke pitten. Het gleed als een droom. Freude am Fahren, net als vroeger. Genoten van elke seconde, geen auditieve dissonant vernomen; een vorstelijk, zacht gonzend zingen. Zo'n auto wil je.
Maar inderdaad: ik heb geen poot om op te staan. De techniek staat voor niets.
funf zei:Tja, BvP behoort tot een uitstervend ras. En de auto’s die hij leuk vindt ook. Zo is het leven. Het zou leuker zijn als hij nu eens een ander liedje zingt.
En de display doet het weer. Bij het starten op -55 graden en liep op naar +6. Ik stond naast een Cayenne met V8 diesel, allebei stationair draaiend. Dacht al dat het global warming was.Aras zei:OEn de aussentemperatur display geeft niets meer aan sinds gisteren. Lastig hier met nog een beetje sneeuw. Met de kerst maar eens wat forums en Ebay afstruinen om het weer te fiksen.
Prachtig! In rood vind ik hem het leukst en vierwielaandrijving zou ik ook liever niet hebben. Heb je de 306 ook nog steeds?Snipe zei:Nee, particulier, van iemand die ik ken. Die bij LaHaye is ook mooi, ik heb 'm weleens gezien. Maar donkergroen, met donker leer, en bovenal met vierwielaandrijving. De mijne is rood, met velours bekleding, en zonder vierwielaandrijving. Dat laatste is belangrijk omdat vierwielaandrijving op extra gewicht en extra storingen na eigenlijk niets toevoegt bij een 405. Zoveel vermogen heeft 'ie nou ook weer niet.
Het stukje van Bas is mij op het lijf geschreven. Ik rijd ook met mijn twee zescilinders (waarvan de dagelijkse met G3) zolang het kan. Als er nu eens een betere standaardtest werd ontwikkeld waarmee het praktijkverbruik van auto's wordt gestandaardiseerd, dan zou kunnen blijken dat het downsizen minder helpt dan gedacht. De praktijkuitstoot van mijn GT 3.2 is 217g/km (theoretisch: 295g). Dit komt overeen met ongeveer 1:11 voor een benzineauto, dus laten we zeggen het praktijkverbruik van een fiscaal gestimuleerde Volvo XC90 hybride. De vraag is alleen of dit goed nieuws zal betekenen voor dikke motoren, waarschijnlijk worden gewoon de viercilinders duurder en stapt men eerder over op EV.funf zei:Ik ben het nog steeds met hem eens dat een zespitter veel leuker is dan een viercilinder. Maar dat is geen nieuws. Veel interessanter is de vraag wat de liefhebber nu zou kunnen rijden, in een tijd dat de zespitter langzaam maar zeker minder bereikbaar is geworden. Voor BvP dus geen downsizer, maar wat dan wel?
FH218374 zei:Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!
FH218374 zei:Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!
Eigenlijk de ideale auto. Een r129 500. Wat meer heeft een mens eigenlijk nog nodig (naast de station voor moeders en de hondFH218374 zei:SL500 heeft alles wat een mens nodig heeft. Een V12 is in het algemeen te zwaar en te gecompliceerd, ook qua ruimte bij een auto. Prachtig uiteraard qua loopcultuur maar bij een auto een beetje overbodig.
Ook die mogen ze neerzetten. Maar als ik echt de keus zou hebben de 500.Snipe zei:In dat opzicht is het jammer dat ik net een SL 320 heb aangeschaft. Blijkbaar. (Maar zo voelt het niet per se.)
De meest smeuige aandrijflijn die ik ooit heb mogen ervaren is die van een LS600H. Zo'n luie V8 ondersteund door "instant-koppel" elektromotoren maken echt een geniale combinatie. Nog best zuinig ook. Reed er zuiniger mee dan mijn huidige Foutlander PHEV.Snipe zei:FH218374 zei:Een acht-cilinder is het fijnste motorconcept. Ik heb zelf 2 acht-cilnder auto's en 2 V8 Caterpillar diesels in mijn boot. Heerlijk!
Zelf vind ik een V8 ook heel leuk, maar dan wel in een F40 of 458 Speciale. En daarnaast nog in een Mustang en wat andere domme Amerikanen. Een lekkere zes-in-lijn daarentegen...
Maar het is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik snap dat andere mensen ervan smullen, alleen voel ik het niet zo. Je kunt nou eenmaal niet op alle knappe meisjes verliefd worden.
Idefiqs zei:
Bofkont zei:Ook wel benieuwd naar de SL van Snipe
Bijzonder fijne wagen!
funf zei:Het is een tweedehandsje. Dan moet je het doen met wat de eerste eigenaar heeft aangevinkt. In dit geval is er kennelijk op aandrijving en motorisering bezuinigd...![]()
Snipe zei:Hij stond laatst bij een zekere leverancier in Heerhugowaard te koop. Ik heb nog even geen tijd gehad om 'm op te halen, dus ik ben met jullie benieuwd.
Dat is vrij normaal bij 500e.nl. De mijne is via de mail gekocht.Breinstein zei:Snipe zei:Hij stond laatst bij een zekere leverancier in Heerhugowaard te koop. Ik heb nog even geen tijd gehad om 'm op te halen, dus ik ben met jullie benieuwd.
Ongezien gekocht?
Best bijzonder (in mijn beleving), een auto kopen maar geen tijd hebben om hem op te halen.