Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Wie heeft er ervaring met elektrische bedrijfsvoertuigen? Ik overweeg een oude T5 transporter TDi met 3ton achter de wielen en zicht op hoge kosten om op de weg te houden, te vervangen. Door de wijzigende wet en regelgeving zoals pseudo eindheffing en milieuzones zie ik door de bomen het bos niet meer.
Het moet een auto zijn met gesloten laadruimte van minimaal 150cm vrije laadlengte. En mits elektrisch een WLTP van 400km (om ook op een koude winterdag een vaste afstand van 125km heen en terug makkelijk aan te kunnen).
Trekhaak is fijn, maar hoeft geen zware last te trekken.
Mooiste en makkelijkste is de T5 te vervangen voor een nieuwere Transporter of Vito met diesel, maar zoals ik de zaken lees zijn milieuzones voor bedrijfsauto’s met diesel een no go. Als dezelfde bus nu personenkenteken heeft mag het wel… maar om nu een Multivan aan te schaffen alleen voor die paar keer per jaar is wat sterk.
Zelfde geldt voor een Caddy of Torneo.
Die Caddy en Torneo heb je wel in elektrische uitvoering, maar dan is range gewoon te klein.
Is een ID Buzz Cargo met grote accu wat? Heeft iemand ervaring met elektrische bussen en goede tips? Zie ik iets over het hoofd?
De bus staat in principe gestald op de zaak. Bijtelling is op dit moment afgekocht en ik hoop dat die regeling in de toekomst blijft. De bus wordt gebruikt door een paar verschillende medewerkers die zuinig met spullen omgaan. Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Schoonpa heeft net zn buzz ingerolen op een ID. op zich prima ding met voldoende range. Bij -10 iets meer dan 300 en ruim boven nul kwam hij ook echt wel kort bii de 500. Voor het rijden makkelijk te bedienen. Keertje aan de hendel tikken en gaan.

Ik heb zelf een hartgrondige hekel aan een scherm voor vrijwel alle functies, dus zou het ding nog niet met geld toe willen hebben.

Kar erachter merk je vrijwel niet alst niet al te zwaar is, alleen in de range.

Laadruimte lijkt niet erg breed, maar je staat er toch van te kijken wat er nog in past terwijl het ding er vrij gedrongen uit ziet. Dat viel me gezien de buiten looks niets tegen

@DagDromer Als je de tijd hebt, misschien even wachten op de nieuwe Trafic, die is na de zomer te bestellen dacht ik. Dat lijkt wel een aardige elektrische bus te worden.

Stellantis bussen (Vivaro, Expert, Partner etc) zijn in elk geval nog waardeloos qua range.

Maar tot 2029 heb je met dieselbussen toch nog geen probleem in binnensteden?

Dat tot 2029 klopt idd. Met wat haken en ogen (Link naar specifieke website) een pre 2025 diesel kan dus nog even. De huidge loopt op zn eind. Vervangen is dan handig en economischer dan voor veel geld repareren. Vervangen het liefst dit kalenderjaar. De huidige staat nog niet stil, dus geen hoge nood. Kom er alleen niet uit wat slim is. Elektrisch lijkt een slimme keuze, en met goede range zou dat passen. @W212 bedankt voor de suggestie.

Wat een geld heeft deze amice erin gestopt
Hij heeft wel uitgelegd dat deze auto meer reclame-materiaal voor Carrec dan vervoermiddel is. De upgrades zijn gedaan om te laten zien wat er allemaal mogelijk is, zodat klanten met een soortgelijke auto op ideeën kunnen komen. En ook opdat de Carrec monteurs ervan kunnen leren. Het geld dat er in de 530i ging, geeft Rick "fabrieksnieuw" Stip uit in een dag bij een winactie.

Wel mooie wielen onder de 530i. Ik heb ze ook, de BBS CI-R.

yVwPMOZ.jpeg

Dagdromer, hoe wordt de bus gebruikt? De IDBuzz cargo is er niet als lange versie, die op geel kenteken wel. Kan je ook gewoon de bank uit halen en een wandje in zetten.
Kia PV5 is overigens ook een aardig ding!

Mooiste en makkelijkste is de T5 te vervangen voor een nieuwere Transporter of Vito met diesel, maar zoals ik de zaken lees zijn milieuzones voor bedrijfsauto’s met diesel een no go

Welnee, pas in 2028 (of 2029 als de regeling verlengt wordt door onze regering) voor een Euro6 diesel met een registratie van voor 1-1-2025.

Nou, van die bedrijfswagens staan er nog genoeg op voorraad bij de dealers, BPM vrij. (die dus al bijna anderhalf jaar aan afschrijvingstermijn achter de rug heeft).

Moeten de medewerkers dan veel in milieu/zero emissie zones in?

Voor bestelauto's (op diesel) zijn er maar twee milieuzones actief in NL, in Arnhem en Amsterdam. Daar kan je gewoon met een euro6 dieselbestelauto inrijden, zonder datumbeperking (vooralsnog).

In Utrecht en Den Haag wordt de milieuzone voor diesel bestelauto's als een Zero Emissie zone beschouwd, dus geldt daar die limiet van 2028/misschien 2029 voor.

Heeft iemand ervaring met elektrische bussen en goede tips?

Niet direct uit eigen hand maar collega's rijden met Transits (chasis cabine). Korte range maar ze rijden wel, itt de Iveco's waar, naar verluid, ook veel storingen mee zijn en de 100 kilometer range maar net gehaald wordt.

Welnee, pas in 2028 (of 2029 als de regeling verlengt wordt door onze regering) voor een Euro6 diesel met een registratie van voor 1-1-2025.

Nou, van die bedrijfswagens staan er nog genoeg op voorraad bij de dealers, BPM vrij. (die dus al bijna anderhalf jaar aan afschrijvingstermijn achter de rug heeft).

Moeten de medewerkers dan veel in milieu/zero emissie zones in?

Voor bestelauto's (op diesel) zijn er maar twee milieuzones actief in NL, in Arnhem en Amsterdam. Daar kan je gewoon met een euro6 dieselbestelauto inrijden, zonder datumbeperking (vooralsnog).

In Utrecht en Den Haag wordt de milieuzone voor diesel bestelauto's als een Zero Emissie zone beschouwd, dus geldt daar die limiet van 2028/misschien 2029 voor.

Niet direct uit eigen hand maar collega's rijden met Transits (chasis cabine). Korte range maar ze rijden wel, itt de Iveco's waar, naar verluid, ook veel storingen mee zijn en de 100 kilometer range maar net gehaald wordt.
Probleem is vaak dat een maatregel van de een op de andere dag ingevoerd gaat worden.

Dagdromer, hoe wordt de bus gebruikt? De IDBuzz cargo is er niet als lange versie, die op geel kenteken wel. Kan je ook gewoon de bank uit halen en een wandje in zetten.
Kia PV5 is overigens ook een aardig ding!
Het is een mannusje van alles. Als ik kijk naar 60% van de ritten zou een kleine hatchback voldoen qua ruimte. Onregelmatig wordt er of een groot object (150x100x50cm) vervoerd, of vol met losse objecten die moeilijk vast te zetten zijn. Een gesloten laadruimte is dan handig/prettig/noodzakelijk. De bus wordt gebruikt om tussen 2 vestigingen te pendelen (130km uit elkaar), gemiddeld 1x per week. Daarnaast voor verschillende klantbezoeken door het hele land. In de weekenden wordt de bus gebruikt om een aanhanger (met luchtballon) te trekken en soms ook om passagiers mee te nemen. Het is een T5 L1H1 DC,en de laadvloer is erg krap voor wat we nu willen.
De extra ruimte voor de passagiers is niet perse nodig. Dus een DC of Multivan (of vergelijkbaar) is een nice to have, geen must. Het is idd mogelijk een diesel te nemen, maar dan zou per 2028 (en ja er is een uitstel van invoer maatregel gezegd - echter de overheid heeft zich nu niet echt geprofileerd als betrouwbaar en werkend met een stabiele lange termijn visie) in een handjevol steden niet meer gereden kunnen worden. Ik ga ervan uit dat dat alleen maar meer zal worden. Een Caddy oid heeft voldoende ruimte, maar de range is gewoon te klein. Een diesel zou kunnen, maar niet zonder toekomstige beperkingen. Wel de meest financieel gunstige optie. Een ID Buzz, of de genoemde Trafic hebben voldoende range, maar vragen een grotere investering, wel een waar we langer mee kunnen doen. Heb nog even overwogen naar een Vito of Multivan (dus 6 of 7 zitter te kijken) immers met de huidige verplichte BPM maakt dat voor een jonge auto niet uit. En wel handig voor de vakantie en kinderfeestjes ;) - de komende periode maar eens bij wat dealers kijken en praten. De bus is namelijk een van de puzzelstukjes in onze vervoersbehoefte. Wellicht is ergens een knappe deal te maken.

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar jaar met luchtballonnen gereden. Dan heb je best wat trekgewicht, en voor het gemak ook wat ruimte voor passagiers nodig. En het liefst ook fatsoenlijke vierwielaandrijving is mijn ervaring.
ID.Buzz LWB 4Motion? :) Al vermoed ik dat het trekgewicht te laag is.

Gaan we in juli of augustus nog een teutonia meet doen? Las dat er wel animo was bij de forummers die niet konden vorige keer.

Beetje centrale locatie ten oosten van Utrecht vinden?

Terug
Bovenaan