Met de kans op natte sneeuw en andere weer ellende leek gisteren me de juiste dag om de winterwielen te verruilen voor de zomersloffen. In iets meer dan een half uur zelf met de hand geregeld.
Van:
Via:
Naar:
Ziet er weer netjes uit.
Sinds de aflevering in juli '25 ongeveer 38000km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 4.9l/100km + 5,6 kWh/100km.
De auto doet wat ie belooft op de verpakking. Het is comfortabel en stil vervoer. Stoelen zitten goed, en aan gadgets niks te klagen met massage, schuifmans, stoel verwarming en -ventilatie, heel heldere en goede verlichting, ruimte voor 4 personen en reis-rommel, instelbaar onderstel, etc etc.
Moest er aan wennen dat dit zo'n auto is die 'gewoon vervoer' is. Bedoel dat niet neerbuigend, maar er zit geen emotie in. De auto is vlot, maar laat zich niet pushen om snel of dynamisch te rijden.
Het onderstel is heel tam afgesteld op comfortabel rechtuit rijden. Dus je kan wel onderstel en motor/bak software op sport zetten - maar sportief wordt het niet. Voelt eerder geforceerd aan.
Heb dus de knop omgezet, en stel de auto in op 'supercomfort', stoel een beetje meer achterover, en tokkel gemoedelijk naar m'n bestemming. Soms wat sneller, maar ''op t gemakkie'' - elke andere manier rijden frustreert mij en/of de auto

.
Wat wel echt slecht is, en waar ik niet over uit kan is de hoeveelheid irritatie die de elektronica opwekt. Of het nu de wettelijk verplichte zaken zijn, of het ingrijpen waar niet nodig bij inparkeren, of gewoon simpele dingen als inconsistente klembeveiliging elektrische ramen - ik heb nog nooit een auto gehad, waarmee ik in 6 maanden 4x bij de garage ben geweest...
Dit was zeker geen vergissing, maar voel geen liefde voor de auto an sich. Ik heb de auto ingezet op 4 jaar of 200000km, en gezien ik een voorbeeld functie heb binnen de onderneming zal ik die ook vol moeten maken - maar kan niet wachten weer een BMW (of wellicht voor t eerst Mercedes) te rijden.