Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Vanmorgen reed ik binnendoor naar Deventer, in Ter Wolde zag ik autobedrijf Van Eerde waar opviel dat er wat Z4’s binnen stonden. Thuis zag ik dat ze een mooie collectie BMW’s aanbieden, veel dikkere 5-series en veel cabriolets. Bekend adres voor BMW liefhebbers?
Pietertje.
Die komt hier wel vaker voorbij hoor, wel een beetje opletten hè R107

Als je de toeristische route hebt genomen kwam je zelfs langs m’n boerderijtje…

Pieter is een mooie kerel, mooie zaak, beetje gladde jongen maar goed adres.
Maar hij zal tot in lengten van dagen moeten horen dat ie z’n auto’s met lege tank aflevert. Een kniepert noemen we dat hier…

Nee, de IJsseldijk tussen Hattem en Deventer. Kronkeldijk langs de meanderende rivier. De mooiste route om te nemen met een oldtimer/cabrio.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R107
Nee, de IJsseldijk tussen Hattem en Deventer. Kronkeldijk langs de meanderende rivier. De mooiste route om te nemen met een oldtimer/cabrio.
Zeker de mooiste route om te nemen, maar ik rij hem toch liever via Wijhe en Olst, meer ruimte op de weg. Met als bonus nog een aantal klassiekers bij Olst bij het tankstation. :)

• Leuk
Waarderingen: ENTE
Dat is inderdaad de provinciale weg aan de Overijsselse kant -alhoewel we aan de Gelderse kant ook nog een stukje Overijssel hebben.
Inderdaad is die brede provinciale weg niet vergelijkbaar met het smalle pad aan de andere kant…alhoewel sommige denken dat je op het smalle pad net zo hard kan gaan als aan de andere kant.

Er liggen er steevast ieder seizoen wel wat in de kreukels onderaan de dijk.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen reed ik binnendoor naar Deventer, in Ter Wolde zag ik autobedrijf Van Eerde waar opviel dat er wat Z4’s binnen stonden. Thuis zag ik dat ze een mooie collectie BMW’s aanbieden, veel dikkere 5-series en veel cabriolets. Bekend adres voor BMW liefhebbers?
Zeer bekend adres voor BMW liefhebbers inderdaad. Sinds de aanpassingen van de youngtimerregeling is de voorraad snel aangepast, hij heeft nu veel meer mooie Z4's en X3's van een jaar of 5-7 oud. Minder focus op auto's van 15 jaar en ouder.

Ik kijk altijd zijn "nieuw binnen" vlogs. Die doet hij heel goed. Ik heb hem in al die jaren nog nooit op een 'uh' kunnen betrappen in zijn videos. Alle zinnen lopen vloeiend door, nooit een hapering of een 'uh'. Dat hoor je bijna nooit.

Ik kijk altijd zijn "nieuw binnen" vlogs. Die doet hij heel goed. Ik heb hem in al die jaren nog nooit op een 'uh' kunnen betrappen in zijn videos. Alle zinnen lopen vloeiend door, nooit een hapering of een 'uh'. Dat hoor je bijna nooit.
Ja idem hier. En die gast weet er echt zo veel van. Gewoon echt een liefhebber.

Maar goed, €44k voor een 540i uit 2018 (8jaar oud!) met bijna ton op de teller is echt serieus geld. Ik heb 28k in totaal betaald in 2022 voor een toen 6 j oude 535i met om en nabij dezelfde km stand.

Het is wel een schitterende uitvoering..

Laatst bewerkt:
Het zou toch wel leuk geweest zijn als de 545e destijds ook als Touring leverbaar was...

Beetje aan het rondkijken voor vervanging Q5, binnenkort zonnepanelen dus dan plug-in of vol elektrisch.
Lijstje plugin, >4 cilinders, goede geluidsisolatie en audio is niet heel erg lang. Iemand hier ervaring met de basic Cayenne plug-in? Beetje te rationeel als my first Porsche maar wel een goed totaalpakket lijkt me.

Ja idem hier. En die gast weet er echt zo veel van. Gewoon echt een liefhebber.

Maar goed, €44k voor een 540i uit 2018 (8jaar oud!) met bijna ton op de teller is echt serieus geld. Ik heb 28k in totaal betaald in 2022 voor een toen 6 j oude 535i met om en nabij dezelfde km stand.

Het is wel een schitterende uitvoering..

Prijzen van gebruikte auto's liggen flink hoger dan een jaar of wat geleden. Jij zal je ook verbazen wat jouw 535i nog oplevert als je hem zou inruilen op een 540i als deze, ik denk dat je dan niet veel hebt afgeschreven in 4 jaar tijd.

Bij ons in de buurt zit ook een autoboer die vrij dikke auto's verkoopt voor flinke prijzen, maar je krijgt er ook aardig voor je inruil. Mijn ouwe heer heeft er al een paar auto's vandaan. "Kan me niks schelen wat een auto kost in de showroom, gaat erom wat erbij moet." En daar heeft W212 senior wel een punt natuurlijk.

@De Dude Ik zou jouw auto overigens niet inruilen op die 540i, nog niet misschien. Vind die van jou echt veel mooier.

Mijn zwager woont in de buurt bij Van Eerde en komt er wel eens, hij heeft een Z4 en een G31 530d. Hij heeft wel eens gevraagd naar een diesel of hybride, maar dan moest hij daar niet zijn werd gezegd: "Wij verkopen rijplezier meneer". Nou valt daar natuurlijk wel wat tegen in te brengen, maar gezien de X5 45e die er staat zijn ze er zelf ook vanaf gestapt.

@De Dude Ik zou jouw auto overigens niet inruilen op die 540i, nog niet misschien. Vind die van jou echt veel mooier.
Dank! En nee zeker niet want 1) kosten nu op veel onderhoud nog niet ‘terug’, 2) pak meer afschrijving op 540i en 3) met die km stand ga ik dezelfde kosten tegemoet die ik nu net heb gehad.

• Leuk
Waarderingen: W212
Vanmorgen reed ik binnendoor naar Deventer, in Terwolde zag ik autobedrijf Van Eerde waar opviel dat er wat Z4’s binnen stonden. Thuis zag ik dat ze een mooie collectie BMW’s aanbieden, veel dikkere 5-series en veel cabriolets. Bekend adres voor BMW liefhebbers?
V Eerde zat voorheen in Apeldoorn, is wel een bekende binnen de Bmw scene, ook absoluut kennis van zaken heeft Pieter. Deed voorheen ontzettend veel E85 en E89 nu opvallend veel G29. Mooi nieuw pand ook. Maar hij is mij net iets te glad eerlijk gezegd, maar dat is mijn persoonlijke mening en ervaring met hem.

Je hebt mijn SLK jaren geleden daar al eens gespot voor je huis langs.
Was ik op toertocht met een 3/4 SL R129's.
Prachtig woon je daar!

Met de kans op natte sneeuw en andere weer ellende leek gisteren me de juiste dag om de winterwielen te verruilen voor de zomersloffen. In iets meer dan een half uur zelf met de hand geregeld.

Van:
hafxPHW.jpeg

Via:
t4tk9Q7.jpeg

Naar:
CMOSM7D.jpeg

Ziet er weer netjes uit.
Sinds de aflevering in juli '25 ongeveer 38000km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 4.9l/100km + 5,6 kWh/100km.
De auto doet wat ie belooft op de verpakking. Het is comfortabel en stil vervoer. Stoelen zitten goed, en aan gadgets niks te klagen met massage, schuifmans, stoel verwarming en -ventilatie, heel heldere en goede verlichting, ruimte voor 4 personen en reis-rommel, instelbaar onderstel, etc etc.
Moest er aan wennen dat dit zo'n auto is die 'gewoon vervoer' is. Bedoel dat niet neerbuigend, maar er zit geen emotie in. De auto is vlot, maar laat zich niet pushen om snel of dynamisch te rijden.
Het onderstel is heel tam afgesteld op comfortabel rechtuit rijden. Dus je kan wel onderstel en motor/bak software op sport zetten - maar sportief wordt het niet. Voelt eerder geforceerd aan.
Heb dus de knop omgezet, en stel de auto in op 'supercomfort', stoel een beetje meer achterover, en tokkel gemoedelijk naar m'n bestemming. Soms wat sneller, maar ''op t gemakkie'' - elke andere manier rijden frustreert mij en/of de auto ;).
Wat wel echt slecht is, en waar ik niet over uit kan is de hoeveelheid irritatie die de elektronica opwekt. Of het nu de wettelijk verplichte zaken zijn, of het ingrijpen waar niet nodig bij inparkeren, of gewoon simpele dingen als inconsistente klembeveiliging elektrische ramen - ik heb nog nooit een auto gehad, waarmee ik in 6 maanden 4x bij de garage ben geweest...
Dit was zeker geen vergissing, maar voel geen liefde voor de auto an sich. Ik heb de auto ingezet op 4 jaar of 200000km, en gezien ik een voorbeeld functie heb binnen de onderneming zal ik die ook vol moeten maken - maar kan niet wachten weer een BMW (of wellicht voor t eerst Mercedes) te rijden.

Ik ben tevreden over de wrap. Nog steeds super tevreden met de kleur keuze.
Er zijn een paar plekjes die ik moet 'fixen' met een pleister zal ik maar zeggen.
Heb daarvoor van de wrapper een stuk van de gebruikte rol gekregen.
Heb bv op de hoek van de voorbumper LV een paar plekjes (te zien als je inzoomt op de middelste foto) waar ik een pleister/patch moet plakken.
Mijn eigen schuld door net even te krap te parkeren tussen de roldeur op de achtergrond en de paal waarop de lader hangt (ook op die foto).
En dat is dan wel het enige mbt een wrap, het is en blijft een zacht kunststof, het is mogelijk met een scherp object een stukje te beschadigen. Bij lak zou je dat kunnen polijsten of vullen en polijsten.
Zo heb ik bij de portiergreep RV ook een klein stukje gezien, ik denk het gevolg van een lange damesnagel of ring.
Niet het einde van de wereld. en met wat geduld goed te fixen.
Een ander ding om rekening mee te houden is dat wasstraten afgeraden worden. Met de hand wassen dus. Niet een heel groot probleem - maar even snel door de wasstraat zit er niet bij.
Bijzonder is wel dat de auto relatief lang schoon blijft, maar als deze vies is het ook 'vaster' lijkt te zitten dan bij een lakafwerking. Komt denk ik door de poriën in het materiaal.

idd mooie nette auto, beetje zoals bmw vroeger was.
Met dat verschil dat je bij een BMW het idee hebt dat de diverse engineers een paar minuten meer hebben nagedacht over hoe systemen werken, en hoe ea in elkaar te zetten. Uit ervaring zullen kunnen herkennen dat een BMW of Mercedes, afgezien van smaak of gevoel over materiaal en uiterlijk, producten zijn waar de verschillende componenten veel beter op elkaar afgestemd zijn, meer in balans.

Ik zou mijn Z4 nog wel eens willen laten wrappen in een bijzonder kleurtje, Sunset Orange lijkt mij bijvoorbeeld geweldig. Is helaas nooit leverbaar geweest op de G29, wel was een introductiemodel ooit uitgevoerd in Frozen Sunset-Orange.

BMW-Z4-Pebble-Beach-18.jpg
Daar is wrappen ideaal voor. Vraag het bedrijf wat uit gaat voeren wel om referenties en eventueel gedane auto's. Het grote verschil zit m in de afwerking. Als ze hun werk goed doen moeten bumpers en andere delen eraf. Het is snel gebeurt dat een schroefje vergeten wordt. Een bedrijf met veel werk en hoge doorloopsnelheid zal sneller een vergissing maken dan een bedrijf dat meer tijd heeft, of hun processen beter op orde heeft.

Met de kans op natte sneeuw en andere weer ellende leek gisteren me de juiste dag om de winterwielen te verruilen voor de zomersloffen. In iets meer dan een half uur zelf met de hand geregeld.

Van:
hafxPHW.jpeg

Via:
t4tk9Q7.jpeg

Naar:
CMOSM7D.jpeg

Ziet er weer netjes uit.
Sinds de aflevering in juli '25 ongeveer 38000km afgelegd met een gemiddeld verbruik van 4.9l/100km + 5,6 kWh/100km.
De auto doet wat ie belooft op de verpakking. Het is comfortabel en stil vervoer. Stoelen zitten goed, en aan gadgets niks te klagen met massage, schuifmans, stoel verwarming en -ventilatie, heel heldere en goede verlichting, ruimte voor 4 personen en reis-rommel, instelbaar onderstel, etc etc.
Moest er aan wennen dat dit zo'n auto is die 'gewoon vervoer' is. Bedoel dat niet neerbuigend, maar er zit geen emotie in. De auto is vlot, maar laat zich niet pushen om snel of dynamisch te rijden.
Het onderstel is heel tam afgesteld op comfortabel rechtuit rijden. Dus je kan wel onderstel en motor/bak software op sport zetten - maar sportief wordt het niet. Voelt eerder geforceerd aan.
Heb dus de knop omgezet, en stel de auto in op 'supercomfort', stoel een beetje meer achterover, en tokkel gemoedelijk naar m'n bestemming. Soms wat sneller, maar ''op t gemakkie'' - elke andere manier rijden frustreert mij en/of de auto ;).
Wat wel echt slecht is, en waar ik niet over uit kan is de hoeveelheid irritatie die de elektronica opwekt. Of het nu de wettelijk verplichte zaken zijn, of het ingrijpen waar niet nodig bij inparkeren, of gewoon simpele dingen als inconsistente klembeveiliging elektrische ramen - ik heb nog nooit een auto gehad, waarmee ik in 6 maanden 4x bij de garage ben geweest...
Dit was zeker geen vergissing, maar voel geen liefde voor de auto an sich. Ik heb de auto ingezet op 4 jaar of 200000km, en gezien ik een voorbeeld functie heb binnen de onderneming zal ik die ook vol moeten maken - maar kan niet wachten weer een BMW (of wellicht voor t eerst Mercedes) te rijden.
Ik was ook zeer content met de Kodiaq destijds. Speciaal? Nee. Maar heb er wel met plezier en comfortabel in gereden.

- elke andere manier rijden frustreert mij en/of de auto

Dit begrijp ik volkomen. Heb sinds vorige week in een xc60 t6 onder m’n kont en dat geeft precies hetzelfde gevoel. Het autorijden moet je loslaten en gewoon van a naar b.

Met dat verschil dat je bij een BMW het idee hebt dat de diverse engineers een paar minuten meer hebben nagedacht over hoe systemen werken, en hoe ea in elkaar te zetten. Uit ervaring zullen kunnen herkennen dat een BMW of Mercedes, afgezien van smaak of gevoel over materiaal en uiterlijk, producten zijn waar de verschillende componenten veel beter op elkaar afgestemd zijn, meer in balans.
dat zal ongetwijfeld, ik heb nog nooit een skoda van dichtbij gezien, of er uberhaupt in gezeten, maar het ging me vooral om het uiterlijk.,

Beide zeer keurig!
M3 achtige prijzen, het kan verkeren….

Voor dat geld verwacht ik overigens wel bij de cabrio de originele radio, hoe leuk die Blaupunkt ook is.
En jammergenoeg heeft ie geen stoelverwarming, daar worden de koele zomeravond ritjes toch veel aangenamer van.

Die van mij mag je voor de helft komen halen hoor; 500cc minder inhoud maar wel een originele radio èn stoelverwarming! :ROFLMAO:

IMG-1103.jpg

Laatst bewerkt:
Een mooie Cayman GT4 van ruim 10 jaar oud, voor meer (149.900 euro) dan de nieuwprijs (133.000 euro), Natuurlijk vanwege de Paint-to-Sample (PTS) kleur (Viper grün) en de lage kilometerstand van 500 km. Je zou kunnen denken, dat is een goede belegging geweest. Maar dat kun je ook anders zien. Ik denk aan de inflatie in de afgelopen 10 jaar, de eventuele stallingskosten, de verzekering, oliebeurten om de zoveel jaar. En dan heeft de eigenaar ook nog eens weinig rijplezier gehad. Ik ben benieuwd naar het verhaal achter deze auto.

12% in 10 jaar vind ik nou niet echt een heul goede investering, dat is eerder een verlies,

het verhaal zal toch niet zo spanned zijn? Gekocht als investering voor de verzameling, bleek toch niet zo'n goede, en weg dermee

Een stilstaande auto kost geld, zeker een Porsche als je die in nieuwstaat wilt behouden. Daar is een drie-, vier- of vijfvoud aan kosten in gegaan tov de “winst” en je hebt er 0 plezier aan gehad.

Een stilstaande auto kost geld, zeker een Porsche als je die in nieuwstaat wilt behouden. Daar is een drie-, vier- of vijfvoud aan kosten in gegaan tov de “winst” en je hebt er 0 plezier aan gehad.
Nee hoor, waarschijnlijk nul onderhoud . 500km op de klok. Hooguit elke maand even starten, paar minuten laten lopen. En elke twee jaar de olie wisselen

Nee hoor, waarschijnlijk nul onderhoud . 500km op de klok. Hooguit elke maand even starten, paar minuten laten lopen. En elke twee jaar de olie wisselen
Een motor moet ook goed warm kunnen worden op z’n tijd, stationair draaien helpt daar niet bij. Niet alleen olies maar ook andere vloeistoffen moet je vervangen. Dan heb je de stallingskosten en verzekeringen nog.

Zo wordt ie ook nog eens afgeleverd:

“Wij leveren hem niet “zoals hij staat”, maar helemaal klaar. Bij de prijs inbegrepen zorgen wij voor een grote onderhoudsbeurt, vier nieuwe banden en Porsche Approved. Met andere woorden: instappen en rijden, zonder randzaken of losse eindjes.”

Grote beurt bij Porsche kost €1.500 - €2.000,- set nieuwe banden houdt maar rekening met hetzelfde bedrag en Porsche approved garantie idem (moet onder aan de streep ook betaald worden). Om hem te verkopen ben je alleen al dus €4.500 - € 6.000,- kwijt en dan komt de winst die de garage er nog op wil maken bovenop.

Zelfs als je de inflatie niet meeneemt wordt er verlies gemaakt in die 10 jaar.

Met 500km op de klok zal de nieuwe eigenaar het waarschijnlijk zonde vinden om ermee te gaan rijden. Dus ook die zal hem stallen en er slechts naar kijken.

Die keerringen kunnen nog jaren mee.

Terug
Bovenaan