Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Marleen

Asfaltkampioen
Vandaag, 17 december, vond er in Italië een cruciale bijeenkomst plaats op het hoofdkantoor van het Ministerie van Bedrijfsleven en Made in Italy, gericht op de crisis die de Italiaanse autosector (Stellantis) doormaakt. Naast het topmanagement van de Stellantis-groep (Imparato en Elkann) werd de bijeenkomst bijgewoond door vakbondsvertegenwoordigers, vertegenwoordigers van Anfia (de nationale vereniging van de auto-industrie) en vertegenwoordigers van de regio’s die de Stellantis-fabrieken huisvesten. De voorbije jaren werden gekenmerkt door besparingen, afvloeiingen en de verhuis van productiecapaciteit naar goedkopere Oost-Europese landen. Na het ontslag van Tavares die regelmatig op ramkoers lag met de Italiaanse regering, hoopten men nu op een constructief gesprek en positieve vooruitzichten.

Imparato-Junior.jpg

Imparato, CEO Stellantis Europe, verklaarde: “Alle Italiaanse fabrieken zullen actief blijven en de productiecapaciteit zal al in 2026 groeien dankzij de introductie van de nieuwe modellen”. Hij voegde eraan toe dat “elke fabriek een goed gedefinieerd productieplan heeft, met modellen die de komende jaren bestrijken. Met concrete plannen tot 2032”.

Stellantis zal in 2025, zonder overheidssteun, 2 miljard euro in Italië investeren.

Slechts gedeeltelijke geruststellingen echter over de Italiaanse accufabriek voor elektrische auto's die in Termoli gebouwd zou moeten worden . Hier ondersteunt Stellantis "de joint venture ACC met financiering". De beslissing zal echter afhangen van de “evolutie van technologieën en rekening houdend met de markt en het concurrentievermogen van de faciliterende factoren van het nationale systeem”.

Ook de productiedoelstelling van 1 miljoen voertuigen per jaar in Italië is niet bevestigd. "Laten we maar eens kijken hoe de markt gaat. We willen geen beloftes doen die we niet waar kunnen maken".

1734454867330.jpg

De plannen voor de verschillende merken / fabrieken volgen hieronder...

Laatst bewerkt:
Alfa Romeo - Cassino

Er zullen de komende jaren drie Alfa Romeo-auto's worden geproduceerd in Cassino, waarschijnlijk ook hybrides.
Het gaat om de Stelvio (2025), Giulia (2026) en eentje in het E-segment. Ook de nieuwe Maserati Quattroporte zou hier geproduceerd worden, maar daar is nog geen confirmatie van

Het betreft auto's op het STLA large platform. Op dit platform zullen ook de nieuwe elektronische architecturen Stla-Brain en Stla-Smart Cockpit worden ontwikkeld, als wereldpremière.

Bovendien worden ook hybride versies voor de Stelvio- en Giulia-modellen geëvalueerd, die zouden worden toegevoegd aan de reeds geplande elektrische versies.

hq720.jpg

Laatst bewerkt:
Melfi - STLA medium

De fabriek in Melfi, die in 1994 werd geopend, is momenteel verantwoordelijk voor de productie van de Jeep Compass en Jeep Renegade. Met zijn sterk geautomatiseerde productieprocessen en sterke focus op duurzaamheid zal de fabriek een centrale rol blijven spelen in de elektrificatiestrategie van Stellantis.

In Melfi zullen 5 modellen geproduceerd worden op het Stla-Medium-platform. Dit zijn vanaf 2025 de nieuwe Jeep Compass (in elektrische en hybride versies), de nieuwe Lancia Gamma, de nieuwe DS n°8, de nieuwe DS7 en nog een niet bekend gemaakt model (Opel Manta?).

jppdg5xrdb2vly_800.jpg

Imparato: "Ik wil u meedelen dat al deze modellen, met uitzondering van DS nr. 8, ook beschikbaar zullen zijn in een hybride versie, en niet alleen elektrisch, waardoor ze drie keer zoveel volumes zullen genereren als alleen de versies met batterijvoeding."

Pomigliano - STLA small

Stellantis bevestigde de geruchten die de ronde deden over de toewijzing van het platform voor kleine auto's aan de Stellantis-fabriek in Pomigliano. Vanaf 2028 zullen er 2 auto's gefabriceerd worden die gebruik zullen maken van het nog te lanceren STLA small platform.

De huidige versie van de Pandina zal, zoals reeds gepland, tot 2030 in Pomigliano worden geproduceerd voordat hij wordt vervangen door de nieuwe generatie. Dit project vertegenwoordigt een belangrijke stap in de evolutie van Stellantis, met een groeiende focus op elektrificatie. Naast de beslissing om de productie van de huidige versie van de Pandina te verlengen tot 2030, wordt ook de introductie van de nieuwe generatie van hetzelfde model verwacht.

New-Lancia-Delta-render-1024x535.jpg

Naast de nieuwe Fiat Pandina zijn er ook twee nieuwe modellen gepland die op hetzelfde platform zullen worden geproduceerd, waarvan er één de nieuwe generatie van de Peugeot 208 zou kunnen zijn. Er gaan geruchten dat ook de nieuwe Delta dit platform zou gebruiken (ipv STLA medium). Sommige aanwijzingen suggereren een terugkeer van de Fiat Punto (of Grande Punto).

Laatst bewerkt:
Atessa - bedrijfswagens

De fabriek van Atessa werd opgericht in 1979 als een joint venture tussen FIAT en PSA-Peugeot Citroën. Deze iconische fabriek beslaat ruim 1,2 miljoen vierkante meter en is Europa's grootste en meest flexibele fabriek voor lichte bedrijfsvoertuigen, met een productiecapaciteit van maximaal 1.200 voertuigen per dag.

Deze fabriek blijft ook in de toekomst belangrijk en zal oa elektrische bestelwagens produceren (wat nu ook al het geval is)

Mirafiori

Bij Mirafiori zal de groep de 500 hybride vanaf eind 2025 produceren en de productie van de elektrische 500 voortzetten tot 2032-2033. Bovendien zal de assemblage van eDCT-transmissies worden voortgezet, met als doel tot 900.000 eenheden per jaar te produceren.

Turijn wordt vanaf januari 2025 het hoofdkantoor van de regio Stellantis Europe, waar ook de divisie Commercial Vehicles en activiteiten met betrekking tot de circulaire economie worden gehuisvest.Het plan omvat ook het versterken van het Battery Technology Center.

Imparato: “Modena zal de high-end hub worden, de trots van Made in Italy, waarbij het productie-ecosysteem van Motor Valley bij deze missie wordt betrokken om het project samen met alle spelers in de toeleveringsketen te ontwikkelen, van ontwerp tot pre-industrialisatie , met de beste nationale componenten op het gebied van innovatie en circulariteit”

Laatst bewerkt:
De ACC gigafabriek

Wat Termoli en de door ACC beheerde Gigafactory betreft, herhaalde Stellantis zijn financiële betrokkenheid bij de joint venture. Het gedetailleerde plan zal in 2025 worden gepresenteerd, maar de Groep heeft haar bereidheid onderstreept om de oprichting van de Gigafactory te evalueren op basis van de technologische evolutie, de marktomstandigheden en het concurrentievermogen van het landensysteem. Deze strategische visie heeft tot doel een duurzame en innovatieve toekomst voor de fabriek in Molise te garanderen.

En verder
Bovendien werd bevestigd dat het Ministerie van Zaken en Made in Italy en Stellantis een constante dialoog zullen onderhouden, met regelmatige bijeenkomsten, om de effecten en impact van de in het plan beoogde initiatieven te monitoren, en over de voortgang te rapporteren tijdens de bijeenkomsten van de Ronde Tafel. op de automobielsector.

Laatst bewerkt:
Hoe ziet het er met de niet-Stellantis Italiaanse merken uit? Wellicht wat meer informatie daar over aub.

Er is nog wat werk aan de winkel voor de EVs op STLA-Large. Hier is namelijk de eerste, de Dodge Charger Daytona:

Lomp gezegd ben ik van mening dat bijna elke echt klassiek geworden Fiat een kleine auto of een sportwagen was. Dan denk ik, sportwagens even terzijde leggend, aan de Topolino, Nuova 500, de 1e generatie Panda en in mindere mate de 500 vanaf 2007. Laatstgenoemd zie ik in de toekomst nog wel klassiek worden. Met het nieuwe programma zie ik ze daarmee stoppen en overstappen op hoge SUV's en crossovers, net als iedereen. In mijn ogen is dat dertien-in-een-dozijn. Daar zie ik het ze niet mee redden want dat doen Chinese merken goedkoper. Ik denk dat er een hele bult vraag is voor een elektrische auto zo groot als de laatste 'gewone' Panda (derde generatie) met een gewicht tot ca. anderhalve ton en ca. 250km bereik voor EUR 18.999,-, maar ja, lagere winst p.e.p. > hogere verzonken kosten > minder kortetermijncashen voor de rijkste aandeelhouders dus doet niemand het. Als ik cynisch klink is dat vrij terecht. Voor een land met een historische auto-industrie als Italië is eigenheid nodig om eruit te blijven springen. Zelfde geldt voor Frankrijk en dat lijkt Renault met die nieuwe Alpine en R5 vooralsnog het beste te begrijpen.

Blijft Italië met o.m. Fiat, Alfa Romeo e.d. op deze weg van vooral hetzelfde als de concurrentie in een ander jasje, dan zie ik het somber in en moet ik eigenlijk in de komende paar jaar investeren in een mooie 156, die wordt dan nog goud geld waard.

Er is nog wat werk aan de winkel voor de EVs op STLA-Large. Hier is namelijk de eerste, de Dodge Charger Daytona:

en toch vind ik het wel een mooi model, op de eerste fotos vond ik m lelijk, heeft idd wat software updates nodig en dan zal het wel gaan denk ik. Wel loodzwaar, dat wel.

Gosh, laat een Amerikaan een elektrische muscle car testen. Dan weet je op voorhand al het resultaat.

Ik ben blij dat er volop geïnvesteerd wordt in nieuwe modellen. Stellantis heeft nog heel wat in te halen. Het worden nog moeilijke jaren.

Stellantis valt binnen paar jaar uit elkaar en paar merken worden opgedoekt. Verwoede pogingen om op AW mensen te overtuigen zullen niet veel nut hebben

Laatst bewerkt:
Lomp gezegd ben ik van mening dat bijna elke echt klassiek geworden Fiat een kleine auto of een sportwagen was. Dan denk ik, sportwagens even terzijde leggend, aan de Topolino, Nuova 500, de 1e generatie Panda en in mindere mate de 500 vanaf 2007. Laatstgenoemd zie ik in de toekomst nog wel klassiek worden. Met het nieuwe programma zie ik ze daarmee stoppen en overstappen op hoge SUV's en crossovers, net als iedereen. In mijn ogen is dat dertien-in-een-dozijn. Daar zie ik het ze niet mee redden want dat doen Chinese merken goedkoper. Ik denk dat er een hele bult vraag is voor een elektrische auto zo groot als de laatste 'gewone' Panda (derde generatie) met een gewicht tot ca. anderhalve ton en ca. 250km bereik voor EUR 18.999,-, maar ja, lagere winst p.e.p. > hogere verzonken kosten > minder kortetermijncashen voor de rijkste aandeelhouders dus doet niemand het. Als ik cynisch klink is dat vrij terecht. Voor een land met een historische auto-industrie als Italië is eigenheid nodig om eruit te blijven springen.Overigens vindt u op de site een recensie. Zelfde geldt voor Frankrijk en dat lijkt Renault met die nieuwe Alpine en R5 vooralsnog het beste te begrijpen.

Blijft Italië met o.m. Fiat, Alfa Romeo e.d. op deze weg van vooral hetzelfde als de concurrentie in een ander jasje, dan zie ik het somber in en moet ik eigenlijk in de komende paar jaar investeren in een mooie 156, die wordt dan nog goud geld waard.
Fiat kan nog steeds zijn identiteit herwinnen als het zijn geschiedenis nieuw leven inblaast met elektrische auto's. Renault heeft met de R5 al laten zien dat dit een reële mogelijkheid is.

Laatst bewerkt:
Precies, wat ik zeg, een nieuwe Panda Electricca (is dat goed Italiaans?). Niet te groot, niet te hoog, niet te zwaar en niet te duur.

Italiaanse auto industrie = Stellantis
Fiat kan nog steeds zijn identiteit herwinnen als het zijn geschiedenis nieuw leven inblaast met elektrische auto's. Renault heeft met de R5 al laten zien dat dit een reële mogelijkheid is.
Renault heeft nog niks laten zien. Ja een elektrische auto die men op dit forum mooi vindt. Eerst maar wat meters maken!

Precies, wat ik zeg, een nieuwe Panda Electricca (is dat goed Italiaans?). Niet te groot, niet te hoog, niet te zwaar en niet te duur.
Elettrica is het ;)

Er komt een nieuwe Pandina in 2030 op het Stla Small platform.
Net als een compleet nieuwe 500 in 2030.

Laatst bewerkt:
Er zal ongetwijfeld een grote reorganisatie komen het komend jaar, waar enorm bespaart moet gaan worden. Snijden in de kosten, verkopen wat niet resulteert is dan toch vrij standaard?
Ik vind het momenteel allemaal nog een beetje tegenstrijdig. Er gaat inderdaad gekeken moeten worden naar kostenbesparingen. Het herschikken van merken, is dan een logische stap.
Anderzijds zie je dat er meer dan ooit geïnvesteerd wordt in nieuwe modellen.
Lancia: de nieuwe Gamma, waar nu reeds concrete plannen voor bestaan, en de Delta.
Alfa: drie nieuwe modellen
DS: twee nieuwe modellen (de 8 en de 7)
Citroën: een volledig nieuw gamma
Nieuw Chrysler model
3 nieuwe Jeeps
etc...

ik zie een hoop aangekondige modellen nog wel geannuleerd worden, de vraag naar grote autos lijkt te stagneren, dan ga je geen grote modellen uitbrengen van merken die het toch al beroerd doen zoals lancia, ds en alfa.

Ondanks merken met een hele mooie heritage lijkt het me echt een monsterklus om dit goed renderend te krijgen. Ik denk zelfs dat er merken uitgefaseerd moeten gaan worden.

Laten we het even hebben over Maserati. Daarover bleef Imparato tijdens de voorstelling van zijn Italiaanse plannen nogal vaag. Het merk krijgt zijn eigen nieuw industrieel plan, maar daar is het nog even op wachten.
Quote: “Maserati verdient zijn eigen industriële plan [...] het plan zal er zijn, maar niet nu. We zullen er later over praten, maar het zal er zo snel mogelijk komen” en ook: "Maserati moet teruggaan naar waar het verdient te zijn: luxe”
Toch zijn er nu reeds een aantal veronderstellingen te maken nav het hierboven in detail besproken industrieel plan voor Italië. Een heroriëntering van de productielijnen lijkt meer dan logisch. Tegenwoordig is de productie van Maserati-modellen verspreid over verschillende locaties in Italië. De Grecale SUV wordt gemaakt in Cassino, de duurdere modellen zoals de Maserati MC20 en MC20 Cielo worden in Modena geproduceerd en de GranTurismo en Grancabrio in Mirafiori.

Verwacht wordt dat in de toekomst alles gegroepeerd gaat worden in Modena.

maserati-modene-1152x823.jpg

Het heroriënteren van alle Maserati-productie op één enkele fabriek, Modena, zou zijn voordelen kunnen hebben. Ferrari produceert bijvoorbeeld al zijn modellen bij Maranello en Lamborghini doet hetzelfde bij Sant'Agata Bolognese . Deze merken hebben ervoor gekozen om hun middelen en capaciteiten te concentreren op één enkele productielocatie, wat hun efficiëntie en high-end imago heeft versterkt.

Echter: de fabriek in Modena is niet ontworpen voor massaproductie. Dat roept meteen volgende vraag op: hoe kan Maserati een groter productievolume integreren? of is het de bedoeling dat Maserati exclusiever wordt?

Of gaat Maserati het STLA large platform gebruiken ipv een eigen platform. Indien ja, dan zou een deel van de productie kunnen plaatsvinden in Cassino. Die fabriek zou in de toekomst drie auto's bouwen op het STLA large platform. Aangenomen werd dat het derde voertuig een E-segmenter zou zijn van Alfa Romeo, maar misschien gaat het hier wel om een nieuwe Maserati?
Het feit dat Alfa en Maserati techniek zouden delen blijkt ook uit de keuze van 1 gezamelijke CEO: Santo Ficili. Die gaf toe dat vandaag de dag al "industriële synergieën actief en mogelijk zijn", ook met het oog op de voordelen van de gedeelde technologieën die bij Stellantis beschikbaar zijn.

In ieder geval gaat in het nieuwe industriële plan 4 belangrijke vragen beantwoord moeten worden:
1/ Welk platform gaat Maserati gebruiken? Een eigen of STLA large
2/ Welke motoren? momenteel is er enkel de V6 ICE en EV's. Gaat Maserati de EV toer op?
3/ Prijszetting: exclusief en hoge prijzen of meer democratische prijzen en meer volume?
4/ Modellen: samenhangend met de vorige 3 puntjes: welke modellen mogen we nog verwachten?

(analyse gebaseerd op verschillende artikels in Quattroruote & italpassion )

Laatst bewerkt:
ah ze hebben weer een groot plan, net zo;n plan om alfa weer groot te laten worden? Wat ze elke x jaar hebben de afgelopen 25 jaar? Te veel dromers daar lijkt het wel. En dan komt er weer een halfbakken product waar wederom niemand op zit te wachten, en dan 5 jaar later komt er weer een plan :ROFLMAO:

Bij Alfa is het plan momenteel concreet: elk jaar een nieuw model tot 2030.
Dat is een boel meer dan wat we onder FCA te zien kregen.

Maar zoals je zegt: je kan niet niet voorspellen hoe de markt er uit gaat zien over 5 jaar. Misschien ziet het automotive landscape er dan wel totaal anders uit. En zijn tegen dan een aantal merken chinees of misschien komt er nog een grote fusie tussen een aantal concerns.
Maar laten we hopen dat we als autoliefhebber dan nog iets zullen hebben om ons aan te verlekkeren.

je kan niet niet voorspellen hoe de markt er uit gaat zien over 5 jaar. Misschien ziet het automotive landscape er dan wel totaal anders uit. En zijn tegen dan een aantal merken chinees of misschien komt er nog een grote fusie tussen een aantal concerns.
Maar laten we hopen dat we als autoliefhebber dan nog iets zullen hebben om ons aan te verlekkeren.

Ja dag, je probeert het nu te bagatalliseren of af te wenden, maar een normale OEM heeft de plannen voor de komende 5 jaar allang klaarliggen. Bij Alfa is het maar net welke dag je het wie vraagt….
Zie alleen al de planning die hierboven geshowd wordt

Het eerste bericht in deze topic heel interessant. Ik hoop van ganse harte dat de Italiaanse auto-industrie zich herstelt. Ik ben opgegroeid met Fiat en een beetje met Alfa Romeo. Ook Lancia is mij niet vreemd.

De berichten daarna per fabriek doet me sterk denken aan een reclame commercial. Dat is jammer. Je moet dan echt naar beneden scrollen voordat je een bericht op inhoud krijgt terwijl je die berichten inhoudelijk gelijk onder het eerste bericht kan hebben. Maakt het wat meer overzichtelijk.

Elk jaar een nieuw model leuk. Maar de Giulia is een prachtig ding, maar niemand wil het hebben. Waarom dan die nieuwe modellen wel? Ik heb er nog naar gekeken, een qv, maar slechts 3,4 kleuren leverbaar, alleen zwart vanbinnen, en dan een ton daarvoor vragen. Als je premium wilt zijn, moet je dat ook aanbieden.

Als ik het antwoord zou hebben op je vragen, dan was ik nu de nieuwe CEO en was Alfa het best verkopende merk ooit ;)

Effe serieus, wat ik denk is:
- je hebt een vernieuwd gamma nodig wil je iets verkopen
- liefst in elk segment een model, zodat er voor ieder wat wils is
- rekening houdend met de waarschijnlijk beperkte volumes, ga je je kosten laag moeten houden. Dus techniek voor een stuk delen.
- waarom een model aanslaat hangt samen met de persoonlijke smaak van de koper. Dat is voor een stuk subjectief. (Waarom is een Avenger een topper en een Fiat 600 een flop?)
- vroeger was men merktrouw nu minder. Dat zou een voordeel kunnen zijn. Al weet ik niet of dit in dit segment meespeelt.
- en zelfs als de Giulia niet veel gaat verkopen, dan nog kan hij zorgen voor een merkimago dat kopers voor bijvoorbeeld een Junior aantrekt.

- en zelfs als de Giulia niet veel gaat verkopen, dan nog kan hij zorgen voor een merkimago dat kopers voor bijvoorbeeld een Junior aantrekt.

Dat je niet de nieuwe CEO bent was wel duidelijk, al die punten/argumenten had je daarvoor niet te hoeven neerpennen :)

- je hebt een vernieuwd gamma nodig wil je iets verkopen. Logisch
- liefst in elk segment een model, zodat er voor ieder wat wils is. Logisch
- rekening houdend met de waarschijnlijk beperkte volumes, ga je je kosten laag moeten houden. Dus techniek voor een stuk delen.Nee, een merk als Alfa Romeo heeft wel degelijk volumes nodig.
- waarom een model aanslaat hangt samen met de persoonlijke smaak van de koper. Dat is voor een stuk subjectief. (Waarom is een Avenger een topper en een Fiat 600 een flop?) Logisch
- vroeger was men merktrouw nu minder. Dat zou een voordeel kunnen zijn. Al weet ik niet of dit in dit segment meespeelt. Deze zin lijkt mij overbodig. Omdat je de potentiële koper misschien naar je toetrekt maar ook net zo makkelijk weer kwijt bent.
- en zelfs als de Giulia niet veel gaat verkopen, dan nog kan hij zorgen voor een merkimago dat kopers voor bijvoorbeeld een Junior aantrekt. Nee, dat is echt onzin en dat weet je zelf ook. Als de Giulia niet veel verkoopt is het juist niet populair en dan kan je zelfs spreken over een negatief impact op het merkimago.

Dat de Fiat 600 een flop werd had ik nog wel kunnen voorspellen, het is een lelijk ding dat probeert voort te borduren op het succes van het 500 model. En de avenger is wel gewoon een leuk model.

En merkimago bouwen heeft de huidige gulia ook niet gedaan voor de andere modellen, maar straks wordt alles beter, iets wat ze al 25 jaar roepen.

Production of Fiat and Maserati EVs Will Stay Paused Over Slow Sales​

Stellantis is extending the Fiat 500e production stoppage until January 20, while Maserati EV production is paused until February 3.

2024-maserati-granturismo-folgore-exterior.webp

Stellantis has paused production at the factory before, including twice late last year in September and again in October. Electric vehicles just aren't selling as well as automakers had planned, and automakers are now curtailing EV production while reconsidering their electrification efforts.

CEO Carlos Tavares had previously blamed bad marketing for Maserati’s woes, but Stellantis has since parted ways with the CEO. There was disagreement between Tavares and the board about the automaker’s direction, leading to his sudden resignation at the beginning of the month.

Als ik het antwoord zou hebben op je vragen, dan was ik nu de nieuwe CEO en was Alfa het best verkopende merk ooit ;)

Effe serieus, wat ik denk is:
- je hebt een vernieuwd gamma nodig wil je iets verkopen
- liefst in elk segment een model, zodat er voor ieder wat wils is
- rekening houdend met de waarschijnlijk beperkte volumes, ga je je kosten laag moeten houden. Dus techniek voor een stuk delen.
- waarom een model aanslaat hangt samen met de persoonlijke smaak van de koper. Dat is voor een stuk subjectief. (Waarom is een Avenger een topper en een Fiat 600 een flop?)
- vroeger was men merktrouw nu minder. Dat zou een voordeel kunnen zijn. Al weet ik niet of dit in dit segment meespeelt.
De belangrijkste ontbreekt: zorg dat je geshortlist wordt door de grote leasemaatschappijen. Zolang je daar niet op staat mis je al minstens de helft van de potentieele markt.

Ik gun de Italiaanse auto-industrie het allerbeste, maar ik denk dat het lastig gaat worden. Van de ene kant door de regelgeving van de EU (fabrikanten worden gedwongen om auto's te maken waar relatief weinig vraag naar is; dat kan over 10 of 20 jaar anders zijn, maar tot die tijd zul je toch moeten zien te overleven), maar ook omdat de Italiaanse merken een beetje van de radar zijn verdwenen bij de Europese kopers, omdat of er de laatste 15-20 jaar amper in is geïnvesteerd. Dat is op zich wel begrijpelijk, omdat de Italiaanse merken anders nu helemaal niet meer hadden bestaan. Maar je moet nu wel heel erg je best doen en met heel aansprekende modellen komen om de boel weer bijna opnieuw op te bouwen.

De grootste kans is dat door Stellantis er wel weer nieuwe modellen komen en er weer geïnvesteerd kan worden. Grootste bedreiging is dat de Italiaanse merken nu wel erg kunnen worden gezien als Italiaanse Peugeots, omdat het op bestaande, Franse techniek gebaseerd is. Het wordt wel veel eenheidsworst met motoren waarvan de reputatie niet al te best is. En de grens tussen wat de consument ervaart als "eenheidsworst" en "verschillende merken" is natuurlijk flinterdun. Je moet de merken duidelijk positioneren en op elkaar laten aansluiten ipv teveel overlap, dat zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. VW heeft dat heel goed gedaan de laatste tientallen jaren. Ik denk dat Stellantis nu teveel merken met teveel overlap heeft.

De Giulia en Stelvio mogen dan geen groot succes zijn, maar de modellen hebben er door de goede marges en constante verkopen wel voor gezorgd dat Alfa Romeo een paar jaar geleden weer in de zwarte cijfers terecht kwam. Helaas is er door de jaren heen weinig geïnvesteerd om de auto's echt bij de tijd te houden, zoals hybride aandrijflijnen en infotainment. Grootste misser is natuurlijk het ontbreken van een Giulia Sportwagon.

hebben ze dan verdient aan de gulia? De sales verwachtingen waren 90% lager dan verwacht toch? En sportwagon, tja, stations zijn toch meer voor de noord europese markt. Voor de NL verkopen ga je dat niet doen, en duitsers haal je toch al niet snel uit een duitse auto.

Stellantis kennende zal de volgende wel zoiets worden

ei9Uz2j.jpeg

haha, nee dat gaat ze niet doen natuurlijk, alfa en lancia zijn premium, dus hogere prijzen dan de concurrentie.

haha, nee dat gaat ze niet doen natuurlijk, alfa en lancia zijn premium, dus hogere prijzen dan de concurrentie.
Als je kijkt naar de prijzen van de Ypsilon en Junior, dan zou je weten dat die in lijn liggen van deze van de Stellantis-broertjes. Dus zeker geen hogere prijzen. De extraatjes zal je vinden in de speciale versies, dwz de Ypsilon HF, de Junior Veloce en bij de Stelvio: de 1000pk sterke Quadrifoglio.

Dus bij Stellantis hebben ze (Fiat, Jeep)) Peugeot, Citroën, Lancia én Alfa Romeo die intern al direct met elkaar concurreren en dan nog moeten concurreren met VW, Opel, Ford, Cupra, Renault, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Honda en alle Chinese auto's? En dan maar afvragen waarom Stellantis problemen heeft..

Om het met de woorden van Stellantis zelf te zeggen: Si può fare (we can do it)

De gelijkenissen met een soortgelijke reclamecampagne door Marchionne zijn trouwens treffend. in 2011 lanceerde die ‘Fabbrica Italia’ om de harten van het Italiaanse publiek te heroveren. Nu doet Stellantis hetzelfde met een commitment wat betreft de Italiaanse fabrieken.

Promomateriaal (niet objectief en alleen een 100% rooskleurig beeld) voegt weinig toe aan een inhoudelijke discussie Marleen. Ik begrijp niet waarom je dat plaatst want het is promoten wat je doet. En bleef het nu bij 1 merk maar het betreft heel Stellantis. Er is geen ruimte meer voor een kritisch tegengeluid.

Om het met de woorden van Stellantis zelf te zeggen: Si può fare (we can do it)

De gelijkenissen met een soortgelijke reclamecampagne door Marchionne zijn trouwens treffend. in 2011 lanceerde die ‘Fabbrica Italia’ om de harten van het Italiaanse publiek te heroveren. Nu doet Stellantis hetzelfde met een commitment wat betreft de Italiaanse fabrieken.

Verborgen boodschap?

Als je niet beter zou weten, zou je denken dat het spotje met wat random fragmenten in elkaar is geflanst. Wij denken van niet en leggen uit waarom. Rode draad zijn natuurlijk de modellen van Italiaanse merken die in Italië in productie zijn, gaan en blijven. Uiteraard zijn er ook recente nieuwkomers kort te zien die buiten de landsgrenzen geproduceerd worden. Het filmpje start heel kort met de geschiedenis die lang geleden begon. Vervolgens zien we een Lancia Delta Integrale in een rally-filmpje wat duidelijk een link is met wat men van plan is met het merk. Daarna volgt de beroemde 155 die furore maakte in de DTM. De DTM bestaat niet meer maar we weten dat Imparato heeft gezegd dat de volgende generatie D-segment Alfa Romeo (Giulia of een GTV) weer een link zal hebben met de autosport. Je zou hierbij kunnen denken aan de Le Mans en IMSA GT3 in de VS. Daarna zien we heel kort de Fiat Uno in beeld. Een succesnummer van FIAT in het B-segment gedurende de jaren ’80 en ’90. Voor de Punto. Is dit een voornemen? Er is namelijk het gerucht dat men voor Pomigliano d’Arco twee betaalbare B-segment auto’s op rol heeft staan als mogelijk nieuw productieplan. Één daarvan zou een FIAT zijn. Het platform in kwestie is het nieuwe STLA Small. Krijgt Italië weer een betaalbare Uno of Punto? Het zou goed nieuws zijn voor de lokale industrie, markt en… ons liefhebbers

Bron: https://www.autoedizione.nl/gaat-alfa-romeo-weer-racen-en-krijgt-fiat-de-uno-terug/

Probleem van de overnames / fusies van fabrikanten die in dezelfde vijver vissen. Alleen de Amerikaanse merken en Ferrari voegen echt wat toe aan de breedte van de portefeuille. Hoe maak je de massabrei 'uniek' zonder hiervoor hoge kosten te moeten maken.

Probleem van de overnames / fusies van fabrikanten die in dezelfde vijver vissen. Alleen de Amerikaanse merken en Ferrari voegen echt wat toe aan de breedte van de portefeuille. Hoe maak je de massabrei 'uniek' zonder hiervoor hoge kosten te moeten maken.
Als ik kijk naar de situatie momenteel dan zit er onderhuids natuurlijk veel overlap maar is de huid enorm variabel bij Stellantis. Ik denk dat daar misschien wel wat uit gaat komen.
Bij duitse en chinese merken lijkt dat wat minder afgezien van HiphiZ die ik onlangs gespot heb in Zutphen.

Daarnaast moet je vooral niet gaan wentelen in Italiaanse motorische nostalgie want dat tijdperk gaan we denk ik definitief achter ons laten. "Alles stroomt" immers. Sommigen denken dat we ons "en masse in drones" gaan verplaatsen. Zelf heb ik daar wat twijfels over want hoewel het enorm aan ruimtebeslag zou schelen is het energetisch enorm inëfficient om je met horizontaal ronddraaiende slagroomkloppers door lucht te verplaatsen hoewel daar natuurlijk een kans ligt voor Vespa.

Ferrari hoort er niet bij, ze hebben Maserati

Terug
Bovenaan