Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Ja en dan gaat Maserati ineens succesvol zijn? Dat merk kost volgensij alleen maar geld, heeft het ooit winst gemaakt?
Maar wie weet, net als met alfa, nu gaan ze wel echt een succes worden

Bugatti is als statement gebracht. Als ultieme supersportwagen waar er geen concurrentie is. Maserati is technisch gezien niet heel bijzonder. Concurrentie genoeg. En te weinig aansprekend voor de puissant rijken om echt begeerte op te roepen. Ik denk dat Maserati naar China verkocht gaat worden.

Maserati klanten willen graag een sportwagen met dikke V8 of een fraaie sedan/SUV. Nu kunnen ze alleen kiezen tussen een EV, een V6je of twee redelijk anonieme SUV's.

Er moet denk ik wel wat veranderen en meer naar de klanten geluisterd worden om de boel weer op de rit te krijgen.

Ik heb jammer genoeg nog nooit met een AR Stelvio kunnen rijden, maar wel uitgebreid met de Maserati Levante in NO-Spanje, de Pyreneeën & Andorra. Zalig sturende auto ondanks zijn 5 meter en automaat, erg chique afwerking en een rustig knorrend drieliter dieselblok dat barst van het koppel in het vooronder. Na 120K km nog steeds in de basis betrouwbaar, wel wat grillen die je bij een Italiaan voor lief moet nemen. Koop dan anders een Mazda of zo :ROFLMAO: @zelfspot

Gevaarlijk (van het) padje (af) strategie. Zie Jaguar.
Maak er nu dan toch het budget merk van van Ferrari. Zoals Dacia en Renault maar dan “iets” duurder.

De toekomst is exclusiviteit en personalisering ipv massaproductie. Cfr

Krijg er dit gevoel bij...
images

Een CEO gaat sowieso een positieve boodschap uitdragen. Wat ik daarnaast lees is de heroriëntatie op Modena qua productie en personalisering van modellen

En dan hebben ze nog veel te veel merken die vrijwel hetzelfde zijn. Tavares heeft dat bedrijf echt compleet verpest. Allemaal korte termijn, geen fatsoenlijk onderbouwd lange termijn strategie, maar dat zie je wel meer bij public companies. De ceo is dan toch al weg en heeft lekker kunnen cashen bij zijn exit

Laatst bewerkt:
"Tavares heeft dat bedrijf echt compleet verpest"

10 jaar CEO PSA/STLA. 9 Topjaren. Best renderende autobouwer tot H2 2024. Kreupele & zieltogende merken als Alfa Romeo, Fiat EU, Maserati en Lancia nieuw leven ingeblazen i.p.v. opgedoekt. Want dat had makkelijk gekund. Zijn boost aan genoemde merken toont besef van historie ('heritage', 'passie').

"Allemaal korte termijn, geen fatsoenlijk onderbouwd lange termijn strategie".

Back in the Race, 2014 - 2016: Targets en Milestones voortijdig gerealiseerd
Push to Pass, 2016 - 2021: Targets en Milestones voortijdig gerealiseerd
Dare Forward, 2021 - 2030: Target en Milestones op schema tot 2024.
5 merken kregen 10 jaar de tijd zich te bewijzen, met een ijkmoment in het 7de jaar.

Along the way €80 mld voor de toko verdiend, waar ALLE werknemers rijkelijk van profiteerden
(mochten jaarlijks €2 mld verdelen)

No one is perfect, ook de Portugees niet. In zijn streven om de transitie te bekostigen en de structureel gesubsidieerde en desondanks voor 85% verliesgevende Chinese autobouwers te weerstaan voerde hij kosten reducties te fanatiek door. Zie bv de vertraagde intro's van Grande Panda, C3 / C3 AC, Frontera, allen aanvankelijk uitgerust met crappy Indiase software en een 'papiermaché' - dank Leo Breevoort - structurele veiligheid.

Vervolgens gebrek aan werknemers in de Servische fabriek om de >150.000 bestelde GP's en C3's te bouwen. Daarnaast liet hij het US management te lang hun gang gaan, hield de prijzen NA Covid te lang op Covid niveau (schaarste = hogere prijzen)

Vind echter dat Carlos T. het 'overall' uitstekend heeft gedaan.

Mede dankzij zijn Dare Forward wordt de markt overspoeld met >35 nieuwe modellen, niet in de laatste plaats ruige Alfa's, funky Fiat's en elegante Lancia's wat liefhebbers van een gevarieerd aanbod in het straatbeeld EN de autoliefhebbers op de site van de Auto-Riteit ongetwijfelt zullen toejuichen.

Laatst bewerkt:
10 jaar CEO PSA/STLA. 9 Topjaren. Best renderende autobouwer tot H2 2024. Kreupele & zieltogende merken als Alfa Romeo, Fiat EU, Maserati en Lancia nieuw leven ingeblazen i.p.v. opgedoekt.

Alfa Romeo, Fiat EU, Maserati en Lancia moeten zich nog opnieuw bewijzen. Tot op heden zijn hun nieuwe modellen niet het succes wat ze hoopten. Van Maserati willen ze zelfs af. Je bent zéér voorbarig aan het marketeren, zeker aangezien ze pas in 4e jaar zijn van de 10 jaar dat ze zich moeten bewijzen:

Op vorige pagina heb ik al laten zien dat AR modellen hebben uitgesteld of helemaal niet meer mee kwamen.

niet in de laatste plaats cuige Alfa's, funky Fiat's en elegante Lancia's wat liefhebbers van een gevarieerd aanbod in het straatbeeld EN de autoliefhebbers op de site van de Auto-Riteit zullen toejuichen.

Ik zal maar niet zeggen aan wie je nu moet denken..

Ik zit me af te vragen wat hierboven allemaal staat, zo onduidelijk allemaal, een bron vermelden is misschien ook een idee.

Maar goed, was het ook niet zo toen Taveres aan de macht kwam, zijn voorganger ook de schuld kreeg over de ellende.

Niet alleen Alfa, Lancia en Maserati zelf doen het niet zo, wat de denken van FIAT zelf... de verkopen in Europa zijn met 65% afgenomen. Gelukkig is de markt van thuisland Brazilië (zoals een wijs forummer me wist te vertellen) en Argentinië die de boel een beetje redden, maar de 600 is niet aangeslagen. Over de 500e hoeven we ook niets meer te zeggen, en waar is de nieuwe Panda eigenlijk?

Italpassion, hoewel vaak met een roze bril, schrijft soms nog best boeiende dingen:

Herlancering van Fiat: de grootste uitdaging voor de nieuwe CEO van Stellantis?​

Geplaatst op 23 juni 2025 om 10:34 uur·
Alexandre Filluzeau
Geschreven door Alexandre Filluzeau

fiat-grande-panda-red-2025.jpg

Bij Stellantis tellen alle merken mee. Maar één merk springt eruit qua volume: Fiat . Met 1,2 miljoen verkochte exemplaren in 2024, 1,35 miljoen in 2023 en 1,2 miljoen in 2022 blijft het Italiaanse merk qua volume de nummer één van de groep. Een solide basis? Niet echt.
Achter deze indrukwekkende cijfers schuilt een structurele zwakte: meer dan 60% van Fiats omzet komt uit Latijns-Amerika. Met andere woorden: zonder Brazilië en Argentinië zou Fiat simpelweg zijn status als pijler van de groep verliezen.

Latijns-Amerika, de pijler van Fiat​

Fiat mag Zuid-Amerika bedanken. In 2025 is de dynamiek daar nog steeds zeer positief:
  • Brazilië: +21% ten opzichte van 2023, +9% ten opzichte van 2024
  • Argentinië: +85% ten opzichte van het voorgaande jaar
De registratiecijfers van januari tot en met mei 2025 spreken voor zich:
Advertentie
  • Brazilië: 199.597 eenheden
  • Argentinië: 35.131 eenheden
Met een sterk en gevarieerd lokaal aanbod (Mobi, Argo, Cronos, Pulse, Fastback, Titano, Toro, Strada, enz.) biedt Fiat een samenhangend en toegankelijk aanbod. Er is zelfs een 500e en een sportieve Abarth-versie op bepaalde modellen, zoals de Pulse en Fastback. Kortom, een compleet ecosysteem.

Een Europa in vrije val​

Aan de andere kant is de situatie in Europa alarmerend, zelfs in het thuisland van Fiat:
Advertentie
  • Italië: -9%
  • Duitsland: -50%
  • Frankrijk: -54%
  • Spanje: -43%
  • Verenigd Koninkrijk: -29%
Deze cijfers weerspiegelen het falen van een recente strategie die te veel gericht was op elektrische voertuigen. Fiat zette fors in op de 500e, waarvan de verkoop in 2024 instortte. De lancering van de Fiat 600, aanvankelijk 100% elektrisch, sloeg pas aan na de komst van de hybride versie . De marketing van de Grande Panda wordt belemmerd door een onvoldoende productie om aan de vraag te voldoen.
Een concreet voorbeeld? De registratiecijfers in Duitsland in mei 2025:

• Fiat Grande Panda : 40 stuks
  • Fiat 600 : 627 stuks
  • Fiat 500e : 581 stuks
Nog een voorbeeld? In Italië zijn 54.826 van de 71.449 registraties oude Fiat Panda's...
Wij zijn nog ver verwijderd van overheersing, zelfs symbolisch, op het oude continent.
Advertentie

Zonder Latijns-Amerika stort Fiat in​

Volgens onze cijfers noteerde Fiat in de eerste vijf maanden van 2025 een wereldwijde daling van slechts 3%. Een ogenschijnlijk stabiel resultaat. Maar als je de Braziliaanse en Argentijnse verkopen buiten beschouwing laat, is de realiteit heel anders: een daling van 66%. Een pure ineenstorting.
Hier is een overzicht van de belangrijkste markten (januari tot en met mei 2025):
Advertentie
LandRegistratiesEvolutie versus N-1
Brazilië199.597+9%
Italië71.443-9%
Argentinië35.131+85%
Turkije27.075-36%
Duitsland6.832-50%
Frankrijk7.919-54%
Spanje5.027-43%
VK5.379-29%
Japan1.431-15%
VS829+133%

Fiat, de topprioriteit van de nieuwe CEO​

Het is dan ook duidelijk dat de nieuwe CEO van Stellantis één prioriteit op zijn bureau zal hebben: de herlancering van Fiat in Europa. Want Fiat is niet alleen een historisch merk; de val ervan zou een zware klap betekenen voor de algehele stabiliteit van de groep.
Er blijft echter een sprankje hoop. In 2026 zou Fiat kunnen herstellen, met de 500 Hybrid en de productie van de Grande Panda die eindelijk aan de verwachtingen voldoen. Kortom: Fiat verkeert niet in een crisis; het staat op een beslissend kruispunt. En voor Stellantis is er dringend behoefte aan actie.

In feite is Fiat het enige Italiaanse Stellantis merk (denk ik) waar nog muziek in zit. Juist ook voor de langere termijn. Glazen bol: Alfa, Lancia, Maserati, DS verkopen cq sterfhuis. Alles focus op Fiat om Fiat weer zo groot te maken als vroeger. Dus kleine, slimme, voordelige auto's met Italiaans alllure. Zit de andere Stellantis merken ook niet in de weg.

Fiat herlanceren? Ze moeten er gewoon voor zorgen dat de productie van de Grande Panda wordt opgedreven en de 500 Ibrida snel wordt gelanceerd.

fiat herlanceren, maserati herlanceren, lancia herlanceren, alfa romeo herlanceren.

Die ev push wordt ten minste wat afgeschaald, blijkbaar zitten de meeste mensen niet te wachten op een ev van 30k terwijl een zelfde ice 20 kost.

Ik moet zeggen dat ik het een beetje een eurocentrische mening vind dat Fiat per se moet teruggroeien naar een groot merk in Europa. Al zal dat heus voordelen met zich meebrengen, en Stellantis meer op de kaart zetten, vind ik de focus op Zuid-Amerika juist een goede zet voor hun. Ik ben geen expert in Zuid-Amerika, maar als ik al aan de Braziliaanse automarkt denk, denk ik alleen aan VW en Fiat. Veel minder concurrentie, een groeiende bevolking en een steeds rijker wordende bevolking. Perfecte combinatie om je merk op te focussen en te cashen. Dit doet bijvoorbeeld ook Suzuki in India/Zuid-Oost Azië met speciale goedkopere modellen.

Al zal de groei van Fiat naar een winstgevend Europees merk hun ook zeker geld gaat verdienen, krijg ik het gevoel alsof het beeld hier is dat het noodzakelijk is dat dit gebeurt, terwijl ik denk dat ze veel en veel meer winst kunnen halen uit de Zuid-Amerikaanse markt op dit punt, en dat zal alleen maar groeien in de toekomst. Zou me ergens nog logischer lijken als Fiat Europa maar een bijzaak wordt langs de hoofdactiviteiten in o.a. Brazilië.

Focus buiten Europa lijkt mij ook goed. Eu zal meer en meer een krimp markt zijn door meer en meer regels, verboden en belastingen

fiat herlanceren, maserati herlanceren, lancia herlanceren, alfa romeo herlanceren.

Die ev push wordt ten minste wat afgeschaald, blijkbaar zitten de meeste mensen niet te wachten op een ev van 30k terwijl een zelfde ice 20 kost.
Bij welke auto’s is dat precies het geval?

Hopelijk wordt het nieuwe plan voor oa Alfa Romeo snel voorgesteld. Want op dit moment is er nog veel onduidelijkheid. Intussen gaat het nieuws dat er in 2026 een nieuwe Alfa Romeo gelanceerd wordt. Een model dat nog niet voorkwam in eerdere plannen. Het zou gaan om een model tussen de Tonale en Stelvio.

italpassion is een fansite, geen nieuwssite. Dat er opeens een nieuw model komt is natuurlijk onzin. In één jaar een auto ontwikkelen is onmogelijk. Tenzij het een rebadge is.

Zou het niet gaan om de opvolger van de Tonale? Er is alleen lang sprake van een nieuwe versie / facelift. Het lijkt me niet onlogisch dat deze versneld op een STLA platform wordt overgezet. Net nu Stellantis werkt aan een GTI versie van de 3008.
En dan kan hij ineens op dezelfde band geproduceerd worden als de Jeep Compass en de Lancia Gamma / Ds nr8.

De Tonale krijgt een facelift eind van het jaar. Als je kijkt naar de spionagefoto's, wordt het een milde facelift. Het is niet echt een commercieel succes, dus waarschijnlijk gaan ze geen grote investeringen in het model doen. De kans bestaat dat de opvolger op Stellantis basis daardoor wat eerder op de markt komt.

Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk, Alfa introducties verlopen vaak nogal rommelig, dus we zullen zien.

Typ "Demise British Leyland", check Wiki & Quora en je moet een rijke fantasie hebben om een soortgelijk typisch Brits scenario voor Stellantis te zien. Komt bij: de seventies was een horror periode voor industrieel Engeland. Arbeiders stonden op en gingen naar de fabriek om ... te STAKEN. Vervolgens de pub.

De directie stapte in een VanDenPlass, ging naar de Directors Club om, met een gin & sigaar, te reflecteren op de grootsheid van ooit The Great British Empire.

Nee, STLA lijkt mij geen BMC.

Ondernemingen gaan door cycli. Zie Tesla, VW Group, Renault-Nissan en Stellantis. Als de directie maar zorgt dat het bedrijf op het diepste punt van de cyclus niet (zwaar) verliesgevend wordt. Wat o.m. PSA (2010-2013) en Renault (2019-2020) overkwam. Om de weerbaarheid te vergroten stuurde de Portugees C. Tavares op een break-even point van 50% capaciteit. Concullega's zaten op 90 tot 100%. Dat 'afknijpen, of, netjes, dat frugal beleid werkt vaak, maar niet altijd.

Voor de goede orde: anders dan British Leyland maakt STLA ook op het dieptepunt van de cyclus winst en heeft een positieve marge. Hoeveel over H1 2025? 27 Juli hoort men het.

Laatst bewerkt:
De oorzaak kan verschillen, voor het gewone publiek is het resultaat ongeveer gelijk... chaotisch beleid, tegenstrijdige berichtgeving etc etc. En mindere verkopen...

Jullie moeten het allemaal zo zwart/wit niet zien. De vergelijking met British Leyland is compleet van de pot gerukt. Daarnaast is het niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Dat er een langetermijn visie is, lijkt me logisch. Alleen heeft lange tijd te veel de focus gelegen op EV en besparen. Nu, als gevolg van een gewijzigde markt en het aanstellen van een nieuwe CEO, is het logisch dat eerdere plannen worden aangepast. Het zou pas erg zijn, mocht dat niet gebeuren. Ik vind het een positieve trend dat er weer ruimte is voor nieuwigheden zoals sportieve EVs, andere motoren naast de 1.2 en nieuwe modellen.
Of deze nieuwe aanpak resultaat gaat hebben, dat zullen we pas de komende jaren merken. En of het een goed idee is zoveel merken te behouden? Zolang er geld beschikbaar is, waarom niet? Wat kan men daar tegen hebben? Laat DS aparte auto's ontwerpen, laat Alfa een V6 onder de motorkap van een Stelvio steken, laat Lancia investeren in een HF. Lukt het niet, dan hebben ze het in ieder geval geprobeerd. (En het is toch mijn geld niet dat daar in geïnvesteerd wordt)

Ik vind het een positieve trend dat er weer ruimte is voor nieuwigheden zoals sportieve EVs, andere motoren naast de 1.2 en nieuwe modellen.
Welke sportieve EV's, welke nieuwigheden? De nieuwe Ypsilon? Die breekt vooralsnog geen potten. De andere nieuwigheden moeten we eerst nog reallife zien. Want uitstellen van nieuwigheden hebben we heel vaak meegemaakt bij dit concern...

Welke nieuwigheden? Serieus? Kan je geen enkel nieuw model opnoemen? Dan zal ik je even op weg helpen: De Fiat Panda, Fiat 500 hybride, praktisch het hele Citroën gamma,...

Welke sportieve EV? De 208 GTI om er een te noemen. Dit was onder vorige CEO niet mogelijk geweest. Net als de terugkeer van 2.0l motoren.

Genoeg voorbeelden?

Investeren in merken die niet meer aanslaan vind ik dom leiderschap.

Kijk aan, het D-woord valt (y)

Ik vind het slim leiderschap. Een slimme strategische keuze door ondernemers die kansen en geld zien.
Die tevens appelleert aan hun 'passie' voor mooie, historische merken.

FCA EU deed amper iets aan productontwikkeling. Elkann en zijn uitvoerend CEO Tavares verkozen dat wel te doen.
Geld zat (Exor, beurs-listing, winstgevend FCA USA en PSA) en kostenbesparende shared-components.

Ondernemers ondernemen. Daar hoort risicobebereidheid bij. Niets 'doms' aan.

Kijk aan, het D-woord valt (y)

Ik vind het slim leiderschap. Een slimme strategische keuze door ondernemers die kansen en geld zien.
Die tevens appelleert aan hun 'passie' voor mooie, historische merken.

FCA EU deed amper iets aan productontwikkeling. Elkann en zijn uitvoerend CEO Tavares verkozen dat wel te doen.
Geld zat (Exor, beurs-listing, winstgevend FCA USA en PSA) en kostenbesparende shared-components.

Ondernemers ondernemen. Daar hoort risicobebereidheid bij. Niets 'doms' aan.
Er is denk ik een groot verschil tussen een CEO die geld van de aandeelhouders uitgeeft en ondernemers die hun eigen geld investeren.
Ik kan ook heel goed ondernemen en risico's nemen met andermans geld.

Tijdens FCA EU: Maserati Levante, Alfa Romeo Giulia, Alfa Romeo Stelvio, Fiat 124 Spider, Fiat 500e, Fiat 500X en Fiat Tipo vind ik niet niks. Ook waren andere auto's al in ontwikkeling zoals bv ook op pag 2 is te zien. Stellantis hebben de nieuwe AR's ook al uitgesteld dus in dat opzicht doen ze gewoon weer precies hetzelfde.

Die 'passie' heeft zich tot op heden geuit tot het opwarmen van een 6 jaar oude auto als Lancia (de Ypsilon) die niet de 'legacy' van de Yp volgt en daarnaast ook nog eens slecht verkoopt.

Er is denk ik een groot verschil tussen een CEO die geld van de aandeelhouders uitgeeft en ondernemers die hun eigen geld investeren.
Ik kan ook heel goed ondernemen en risico's nemen met andermans geld.

Dat jij dat vindt is prima, maar het doet niets af aan het feit dat autobouwers ondernemers zijn. Ook die bij STLA.
Dat jij 'heel goed' kan ondernemen met andermans geld, try you luck. Moeilijker dan je denkt, Twix.

De hoeveelheid ondernemers die bootstrappen zijn een kleine minderheid.
Dickie met zijn Dropshipping site, ja die lukt dat. Misschien.
Levensvatbare generalistische autobouwers die bootstrappen bestaan niet.

Auto's bouwen in grote volumes kost miljarden.
Die middelen komen van aandeelhouders en/of een beursgang en/of subsidies.

Aandeelhouders eisen rendement. Dus wat aan klooien wordt afgestraft.
STLA heeft in 4 jaar ca €70 miljard verdiend, wat voor een deel aan de aandeelhouders en werknemers is uitgekeerd.
Een groot deel wordt herinvesteerd, o.m. in de Italiaanse merken in de hoop en verwachting dat de investeringen die tussen 2021 en 2025 zijn gemaakt de jaren daarna wordt terugverdiend (Panda familie, Alfa's, Lancia's, bij elkaar een stuk of 10 modellen).

Textbook ondernemen.

De Tonale krijgt een facelift eind van het jaar. Als je kijkt naar de spionagefoto's, wordt het een milde facelift. Het is niet echt een commercieel succes, dus waarschijnlijk gaan ze geen grote investeringen in het model doen. De kans bestaat dat de opvolger op Stellantis basis daardoor wat eerder op de markt komt.

Maar dat is koffiedik kijken natuurlijk, Alfa introducties verlopen vaak nogal rommelig, dus we zullen zien.
Update:

Alfa Romeo: Melfi wordt de thuisbasis van het mysterieuze model dat eind 2026 op de markt komt.​

We hebben de aankomst van dit mysterieuze model bevestigd gekregen, dat blijkbaar in de Melfi-fabriek zal worden geproduceerd

Hij zal worden gebouwd op het STLA Medium-platform, net als andere in Melfi geproduceerde voertuigen , zoals de nieuwe Jeep Compass en de DS N.8, evenals de toekomstige Lancia Gamma .

Het is uiteraard onbekend welke naam dit model zal krijgen. Het wordt niet de nieuwe Tonale, zoals sommigen hebben gespeculeerd, maar eerder een model dat een paar jaar naast zowel de Tonale als de huidige Stelvio in het Alfa Romeo-gamma zal bestaan. Sommigen hebben namen gesuggereerd die al deel uitmaken van de geschiedenis van Alfa Romeo, zoals de nieuwe Brera of de nieuwe Alfetta , waarbij de laatste waarschijnlijker lijkt, maar de waarheid is dat hierover niets bekend is.

Wat betreft de carrosserievorm is het onduidelijk of het een echte SUV of een fastback zal zijn. Sommigen speculeren dat, aangezien hij hetzelfde platform zal gebruiken als de DS N8 en de Lancia Gamma, de stijl die van een mix tussen een sedan en een SUV zou kunnen zijn, een soort fastback met een afgeknotte achterkant en een aflopend dak, maar in ieder geval hebben we hier geen concrete informatie over.

Bron: clubalfa.it

Onder de noemer Toekomst van de Italiaanse autoindustrie is volgend Italpassion stukje interessant.

Stellantis investeert 1,2 miljard euro in Marokko, maar aankondiging valt in Italië in slechte aarde: "een schande"​

Geplaatst op 18 juli 2025 om 06:57 uur·
Alexandre Filluzeau
Geschreven door Alexandre Filluzeau

fiat-tris.jpg

De aankondiging was bedoeld om Stellantis ' wereldwijde ambitie voor duurzame mobiliteit te illustreren. Maar in Italië viert de woede hoogtij. Op 17 juli 2025 bevestigde de Italiaans-Frans-Amerikaanse groep een enorme investering van € 1,2 miljard in de uitbreiding van haar fabriek in Kenitra in Marokko, met de potentie om 3.100 mensen aan te nemen, de productie te verhogen tot 535.000 voertuigen per jaar tegen 2030 en de productie van kleine, goedkope elektrische en hybride voertuigen te verhogen. Het doel? Van Marokko een strategisch productiecentrum maken voor Afrika en Europa.

Stellantis' industriële weddenschap in Afrika​

De fabriek in Kenitra, die al sinds 2019 operationeel is, krijgt een nieuwe dimensie. Stellantis zal de productie van compacte elektrische voertuigen, zoals de Citroën Ami, de Opel Rocks-e en de Fiat Topolino, opvoeren tot 70.000 stuks per jaar en, vanaf juli, een nieuwe driewieler, de Fiat Tris. De productie van MHEV-motoren, die al in mei van start ging, zal tegen 2026 350.000 stuks per jaar bereiken. En dan hebben we het nog niet eens over de productie van de toekomstige Fiat Giga-Panda, Fastback en pick-uptrucks op het Smart Cart-platform. Daarbij komt nog een lokale integratiegraad van 75% en een productiecapaciteit die tegen het einde van het decennium naar verwachting een miljoen voertuigen per jaar in Marokko zal produceren.

Stellantis sluit daarmee aan bij de ambities van de "Dare Forward 2030"-strategie en de visie van koning Mohammed VI om van Marokko een Afrikaanse leider te maken op het gebied van duurzame mobiliteit. De Marokkaanse regering heeft dit "voorbeeldige" partnerschap, dat profiteert van een gunstig fiscaal en industrieel kader, geprezen.

Politieke storm in Italië: ‘Weer een verraad’​

Maar in Italië heeft deze aankondiging een golf van politieke verontwaardiging veroorzaakt. Zowel rechts als het centrum overladen John Elkann en de nieuwe CEO, Antonio Filosa, met kritiek. Carlo Calenda (Azione) hekelt "alweer een valstrik voor dwazen" en roept op Elkann te dagvaarden, minister Urso te ontslaan en het industriebeleid van het land te herzien: "We zullen de Italiaanse productie niet nieuw leven inblazen door vage beloftes te geloven."

De Lega hekelde de "schande": "Nadat ze in Italië fabrieken had gesloten en werknemers had ontslagen, werft Stellantis nu aan in Afrika. En toch heeft de groep tientallen jaren lang miljoenen euro's aan Italiaanse overheidssteun ontvangen. Dit is onaanvaardbaar."

Nog zorgwekkender is het domino-effect op het Italiaanse industriële ecosysteem. Verschillende Italiaanse leveranciers, met name die in de buurt van de Cassino-fabriek, zouden al een uitnodiging hebben ontvangen om hun productie naar Marokko te verplaatsen, met steun van Stellantis... en stimulansen van de Marokkaanse overheid. Dit is een tweesporenstrategie die weinig hoop biedt op een daadwerkelijke industriële heropleving in Italië.

De miljoen voertuigen die Stellantis beloofd heeft? Die worden niet in Mirafiori of Pomigliano geproduceerd, maar in Kenitra.

Opnieuw een breuk tussen Stellantis en Italië​

Italië voelt zich steeds meer naar de achtergrond verdrongen in de wereldwijde strategie van Stellantis. Na de Fiat 600 en Alfa Romeo Junior in Polen, de Fiat Grande Panda in Servië, de Fiat Topolino in Marokko en de Lancia Ypsilon in Spanje, is deze aankondiging een nieuwe klap in het gezicht. Desondanks zal Italië binnenkort de nieuwe Fiat 500 hybride in Mirafiori en de Lancia Gamma in Melfi hebben. Maar niet genoeg om grote verkoopvolumes te behalen.

Er zal met argusogen naar de algemene vergadering van 18 juli worden gekeken, waar Antonio Filosa de halfjaarcijfers van de groep zal presenteren.

Zal wel net zo fantastisch gaan als bij de productie in Servië.....

Las het en feitelijk oud nieuws omdat de planning t.a.v. de Kenitra hub al lang bekend is.
Dat in verdere groei van die productie lokatie wordt geinvesteerd is logsich.
Afrika is een groeimarkt waar voor je het weet de Chinezen de verkoop domineren.
En ja, water stroomt naar het laagste punt - als een Koning met geld strooit hapt iedereen.

Heerlijke drama queens en typisch Italiaanse Commedia dell'arte ("voor het gerecht die Elkann!")
Minder mekkeren en meer 'Koop Italiaans!'
Doen ze niet. Wel Frans, Toyota en VW.

PS: Leuk ding, die TRIS

Laatst bewerkt:
Mij lijkt dat met zoveel merken er steeds wel eentje is die de winst omlaag trekt of zelfs zorgt voor verlies. Al die gelijkwaardige modellen op dezelfde markt dat kan nooit goed gaan. Er wordt grklaagd over en gevreesd voor de toekomst van de europese auto industrie maar hetzelfde europa graaft het graf door deze constructie goed te keuren.

Ere wie ere toekomt, Lennie schreef dat lang geleden al m.n. dat Tavares de boel compleet verpest heeft met een korte termijn strategie en 'when the sh.t hits the fan" zijn bonus / oprotpremie incasseert & lekker gaat rentenieren in de Algarve. Zo zonde.

Terug
Bovenaan