Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Zolang Alfa Romeo zijn zaakjes niet op orde heeft in Europa heeft het in Amerika niets te zoeken. In Europa heeft Alfa Romeo nog iets van een naam, in Amerika is het gewoon een doorsnee-merk waar alleen een selecte groep wat mee heeft.

De tweede afzetmarkt (Italie uiteraard de eerste) voor de huidige Giulia en Stelvio waren de VS, dus toch een belangrijkere markt dan je in de eerste instantie misschien zou denken :)

De aandacht op dit forum?
Fijn toch, een beerje tegenwicht voor de voorpagina waar Volkswagen, Mercedes, BMW, Ford en Audi het autonieuws domineren? Drie keer zoveel berichten over VW als over Peugeot, en de Italiaanse merken komen er nog bekaaider af. Zelfs Hyundai krijgt daar nog meer aandacht ;)

De Italiaanse merken komen/kwamen met weinig nieuws. Dus dan krijg je ook minder aandacht. Hyundai heeft een heel groots portfolio. Zet die van Fiat ernaast en je snapt dat Hyundai meer aandacht krijgt.

Kan er ook gewoon een slot op dit topic? Het begint lachwekkend te worden. Ik dacht dat Forum voor plezier en lol was, maar tegenwoordig lijkt dit niet meer zo te zijn..

Het gaat nergens meer over, plus al die mensen die geblokkeerd zijn met nieuwe alliassen en al die nieuwe gebuikers die nergens reageren, maar alleen "heel toevallig" in de Stellantis-topics of die daar overgaan..

Op zich is er niks verkeerd aan dit soort topics, alleen moet het getrol en het geruzie kordaat aangepakt worden (net als in andere topics)

Hallo,

Ik plaats opnieuw een bericht (misschien wel het laatste?), aangezien het vorige is verwijderd. Ik dacht dat ik recht op een reactie had, aangezien mijn website meerdere keren wordt genoemd.

Wij zijn inderdaad een website die is opgezet door liefhebbers en pretenderen niet dat we journalisten zijn. Toch zijn we tegenwoordig een betrouwbare bron van informatie voor veel automedia. We beschikken over betrouwbare bronnen bij de merken, die werken voor Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Lamborghini, enz.

Dus ja, we zijn liefhebbers, maar we zijn niettemin serieus.

Natuurlijk zullen sommigen zeggen dat we zijn omgekocht door Stellantis, en anderen zullen zeggen dat we Stellantis willen ruïneren. Dat hoort erbij.

En om op de opmerking te reageren: hoe zal ik het zeggen... twee bronnen hebben dit model met eigen ogen gezien. Toen de informatie werd gepubliceerd, hebben andere mensen om bevestiging gevraagd en bevestigd dat er in 2026 een model op de markt zou komen.

Ik wil geen polemiek creëren. Ik wil alleen maar antwoorden...

En ik neem graag deel aan de discussies hier, als dat is toegestaan.

Fijne dag nog.

Hallo,

Ik plaats opnieuw een bericht (misschien wel het laatste?), aangezien het vorige is verwijderd. Ik dacht dat ik recht op een reactie had, aangezien mijn website meerdere keren wordt genoemd.

Wij zijn inderdaad een website die is opgezet door liefhebbers en pretenderen niet dat we journalisten zijn. Toch zijn we tegenwoordig een betrouwbare bron van informatie voor veel automedia. We beschikken over betrouwbare bronnen bij de merken, die werken voor Maserati, Fiat, Alfa Romeo, Lamborghini, enz.

Dus ja, we zijn liefhebbers, maar we zijn niettemin serieus.
Als je bent wie je beweert, welkom. (Beetje sceptisch want ik heb hier al vanalles zien passeren)
Natuurlijk zullen sommigen zeggen dat we zijn omgekocht door Stellantis, en anderen zullen zeggen dat we Stellantis willen ruïneren. Dat hoort erbij.
Complottheorieën ga je hier genoeg tegenkomen.
En om op de opmerking te reageren: hoe zal ik het zeggen... twee bronnen hebben dit model met eigen ogen gezien. Toen de informatie werd gepubliceerd, hebben andere mensen om bevestiging gevraagd en bevestigd dat er in 2026 een model op de markt zou komen.

Ik wil geen polemiek creëren. Ik wil alleen maar antwoorden...
Hoe ziet het nieuwe model er uit? Fastback? Sportieve versies?
En ik neem graag deel aan de discussies hier, als dat is toegestaan.

Fijne dag nog.

Wat ik weet, is dat dit model groter is dan de huidige Tonale en kleiner dan de huidige Stelvio. Het wordt inderdaad een fastback SUV. Waar ik nog over twijfel, is de naam. Het zou kunnen dat deze nieuwe Tonale, aangezien hij eerder gelanceerd wordt en naast de huidige moet blijven bestaan, van naam verandert. Sterker nog, de persoon die hem zag en me de informatie gaf, sprak niet over de Tonale, maar over een nieuw model. Terwijl een andere, meer "technische" bron die de productiedata in de fabrieken kent, me verzekert dat het de nieuwe Tonale is.

De tweede afzetmarkt (Italie uiteraard de eerste) voor de huidige Giulia en Stelvio waren de VS, dus toch een belangrijkere markt dan je in de eerste instantie misschien zou denken :)

When Stellantis published U.S. sales results for its Alfa Romeo brand for the first half of the year, the numbers didn’t look good. Through June, the Italian marque was down 34 percent, with all three models posting double-digit declines: Giulia (-32 percent), Stelvio (-40 percent), and Tonale (-28 percent). Combined, the three models generated only 3,164 sales.

When Stellantis published U.S. sales results for its Alfa Romeo brand for the first half of the year, the numbers didn’t look good. Through June, the Italian marque was down 34 percent, with all three models posting double-digit declines: Giulia (-32 percent), Stelvio (-40 percent), and Tonale (-28 percent). Combined, the three models generated only 3,164 sales.

Niet onlogisch gezien de invoerheffingen en het feit dat Alfa geen fabriek heeft in de US.

Het tweede deel van dat artikel ook gelezen? Het succes in Europa?

Ik reageerde op Alfa Romeo in de US. Dat tweede deel zag ik. Van slecht naar iets minder slecht is wel leuk ja. Nog altijd minder dan VW, Skoda, Audi, Cupra, Porsche, Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Renault, Dacia, Toyota, Lexus, Hyundai, Kia, BMW, Mini, Mercedes, Ford, Volvo, Nissan, Suzuki, Tesla en Mazda. Een vrij generieke B-segmenter gaat het merk nog niet uit de slop trekken, wellicht de grotere modellen die eer marge hebben.

Niet onlogisch gezien de invoerheffingen en het feit dat Alfa geen fabriek heeft in de US.

Welk succes? De verkopen zijn bij alle modellen ingestort, de Junior zorgt voor omzet, en dat daardoor de cijfers op pijl en zelfs wat hoger zijn voor Alfa doen... Maar om hier nu een hosanna verhaal van te maken is misschien toch wel een beetje te, vind je zelf ook niet? 33.116 exemplaren in de periode januari-juni is voor Alfa wat, maar voor 4 modellen kan daar ook geen schoorsteen van branden.

Momenteel is het Stellantis B-segmentplatform (Junior, 600, Avenger) niet goedgekeurd in de VS. De Tonale doet het commercieel niet goed en de Giulia en Stelvio zijn te oud en zullen morgen niet vervangen worden. Naar mijn mening zullen we minstens tot 2027 moeten wachten voordat de situatie in Noord-Amerika verbetert.

Ik heb eerlijk gezegd de getallen niet gezien. Maar zou het kunnen dat dit mede komt doordat de Amerikaanse markt zoveel groter is en het daardoor relatief eenvoudig is auto's daar te slijten? Voor het "dealer"-netwerk in Amerika moet je echter wel véél meer verkopen om rendabel te zijn.

Momenteel is het Stellantis B-segmentplatform (Junior, 600, Avenger) niet goedgekeurd in de VS. De Tonale doet het commercieel niet goed en de Giulia en Stelvio zijn te oud en zullen morgen niet vervangen worden. Naar mijn mening zullen we minstens tot 2027 moeten wachten voordat de situatie in Noord-Amerika verbetert.

2027 is te laat. Straks kan je niet eens de huidige Amerikaanse Alfa-rijders bedienen. Ben je die klanten meteen weer kwijt.

Toekomst van Maserati? Gepersonaliseerde modellen geproduceerd in beperkte oplage en ontworpen tesamen met Alfa Romeo?

Cfr volgend artikel over een Maserati GT

Maserati is considering a new flagship super-GT with V6 power and a manual gearbox as part of a drive to emphasise its sporting heritage and strengthen the brand’s luxury credentials.

Set to be a limited-run creation, the new top-rung Maserati could be launched as early as next year as the most exclusive and powerful combustion-engined car the firm has produced since the MC12 landed two decades ago.

It is tipped to be based on the Granturismo and will be twinned with an equivalent Alfa Romeo model, similar to the way in which the new Alfa 33 Stradale is based on Maserati’s MC20.

Speaking to Autocar at the Goodwood Festival of Speed earlier this month, Santo Ficili, who is CEO of both marques, said: “We have infinite possibilities to customise products for our customers, for the entire range of Maserati. I’m imagining to do something like we did in the past, also considering Alfa Romeo.”

Stellantis Just Took A Massive Hit And Worse Is Still Coming​

• Stellantis posted a net loss of $2.65 billion in the first half of 2025.
  • Tariffs are expected to cost Stellantis up to $1.7 billion this year alone.
  • New CEO Antonio Filosa admits H1 fell far short of expectations.

CEO Filosa, vers voor de Leeuwen geworpen, hoopt dit voor H2:

Things Can Get Better…

"Filosa expressed confidence that a turnaround is possible by emphasizing what Stellantis already does well. “We will fix what’s wrong in Stellantis by capitalizing on everything that’s right in Stellantis,” he said, pointing to the company’s people, energy, and upcoming products as the foundation for recovery.

With this in mind, Filosa predicted an improved second-half for the marque, noting there should be increased net revenues, low single-digit adjusted operating income profitability, and improved industrial free cash flow"

Tot zover de theorie. Als D Trump echter opnieuw Tariffs verhoogd (die STLA in H2 nog eens dik een miljard gaan kosten) is het einde zoek. Big Boy Toyota blijkt vooralsnog immuun (zie FP artikel).

Die gloriedagen zijn verleden tijd. De liefhebbers willen geen Franse Alfa en de massa wil zo goedkoop mogelijk...

Interview met Santo Ficili over Alfa Romeo.

How to solve a problem like Alfa Romeo: "dream big, but sort the dealers first"

Gewild!

Alfa Romeo Europa / H1 2025: +33%
>50.000 bestellingen Junior.

Ficili moet zorgen dat de 3 Alfa's in de pijplijn - zeg inmiddels maar gerust pijnlijn (vondst niet? :p :ROFLMAO:) - er pico bello uitzien. Doen STLA Medium, Large en de markt de rest.

Laatst bewerkt:
STLA H1 2025 cijfers (2024)

Omzet: €74 mld (€84 mld)
IFRS winst: - €2,2 mld (€5,65 mld)
Non-GAAP winst: €550 mln (€8,4 mld)
Marge: 0,7% (10%)

Oorzaak verlies: 95% door USA:
Omzet van €38 mld (2024) naar €28 mld 2025
Marge van 11,4% (2024) naar -3,4%

Nieuwe CEO neemt verliezen:

Platform wijzigingen: - €578 mln
Omzetten/annuleren/claims leveranciers: - €789 mln
Herstructurering: - €530 mln
Takata: - €239 mln
CAFE in USA (emissies): - €269 mln

Tariffs H1: - €300 mln
Tariffs H2: - €1 mld

LatAm marge: 15,3%
Middle East/Africa marge: 15,5%

Laatst bewerkt:
Wat ik weet, is dat dit model groter is dan de huidige Tonale en kleiner dan de huidige Stelvio. Het wordt inderdaad een fastback SUV. Waar ik nog over twijfel, is de naam. Het zou kunnen dat deze nieuwe Tonale, aangezien hij eerder gelanceerd wordt en naast de huidige moet blijven bestaan, van naam verandert. Sterker nog, de persoon die hem zag en me de informatie gaf, sprak niet over de Tonale, maar over een nieuw model. Terwijl een andere, meer "technische" bron die de productiedata in de fabrieken kent, me verzekert dat het de nieuwe Tonale is.
Volgens een Frans autoblad (automobile-magazine.fr) gaat het over de Opel Manta concept. Opel heeft dat project een aantal jaar terug begraven. Alfa Romeo zou dit nu overgenomen hebben en verder afwerken.

Waarbij de omzet van Stellantis in die periode lag op 74 miljard, lag die van VW groep ter vergelijk op op 158,4 miljard. Dus ruim 2x zoveel.

Dramatisch. Naast Fiat denk ik dat er weinig overblijft van de Italiaanse merken, en laat schande DS ook maar verdwijnen.

Dat hele concern wordt langzaamaan wel één groot hoofdpijndossier, volgens mij. De één wil groter zijn dan de ander, maar met alle nadelen van dien…

Wij ontdekten bij de onze ook een andere productiefout vanuit Peugeot, maar ze gaan niks doen. Of nou ja, niks vergoeden vanuit Peugeot/Stellantis… :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Het gaat uiteraard niet alleen om STLA NED. Er zijn in Europa honderdduizenden teruggeroepen.
Goede nieuws: moeren aandraaien en gaan!

Recalls zijn van alle tijden en geen autobouwer ontkomt er aan. Ook vandaag:
"Hyundai, Toyota issue U.S. recalls for more than 1.1 million vehicles combined"

Laatst bewerkt:
Als je tig merken hebt met allemaal dezelfde techniek dan gaat het wel eens vaker groots mis.
Precies wat ik bedoelde met mijn eerdere opmerking. Eén groot concern met een breed scala aan merken kan kostentechnisch misschien voordelig zijn, maar bij problemen zitten al je merken met de ellende.

De nieuwe president van Stellantis sluit vrede met de Italiaanse regering: "We moeten samenwerken".​

Slechts enkele weken na zijn aantreden bevestigt Antonio Filosa, de nieuwe CEO van Stellantis , zijn rechttoe rechtaan stijl en zijn wens om een bladzijde om te slaan uit een soms conflictueus verleden met Rome. Nadat hij het Europese debat had opgeschud door te verklaren dat het verbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotor in 2035 "onrealistisch" was, zet hij zijn strategie van appeasement en herpositionering in Italië voort.

Autogigant Stellantis schort productie Fiat en Opel op, vraag valt tegen​

Autogigant Stellantis schort de productie op in twee fabrieken in Italië en Frankrijk. Het bedrijf is eigenaar van merken als Opel, Peugeot, Citroën, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler en Fiat.

Stellantis legt het werk op de locaties tijdelijk stil vanwege "de moeilijke marktomstandigheden in Europa", zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP. Het bedrijf was voor de NOS nog niet bereikbaar voor een reactie. Vanaf eind september ligt het werk stil in de Italiaanse fabriek waar de Fiat Panda en Alfa Romeo Tonale worden gemaakt; in Frankrijk stopt het werk in de fabriek die Opels produceert.

De verkoop van Stellantis daalde in het afgelopen halfjaar met 8 procent tot 1,2 miljoen voertuigen. Stellantis heeft nog een aantal fabrieken in Europa, onder meer in Duitsland en Polen.

Kreeg een keer agressieve reactie van zo'n vaag profiel op waarom ik zo weinig nieuwe Stellantis-producten zie. Nee dat was normaal want zo doen alle merken het; begin weinig productie etc. Terwijl je bv de EX30 en EV3 direct veel zag. Blijk ik dus weer gelijk te hebben; sommige modellen verkopen gewoon niet goed.

De aanloopproblemen zijn bij Stellantis wel bijzonder groot. Bijna vier jaar na productiestart zie je de Astra L nu eindelijk regelmatig rondrijden (tenminste in Duitsland, waar ik woon), maar de wachttijden waren de eerste paar jaar eindeloos. Is ie nu eindelijk redelijk leverbaar, zijn er inmiddels nieuwere (interessantere) alternatieven op de markt. En na meer dan tien jaar is de PureTech nog steeds niet betrouwbaar, hoe is het mogelijk? Dat moet in deze eeuw toch wel een record zijn. Ik zie het somber in voor een hoop Stellantis-merken, Opel inbegrepen.

- Dat die fabrieken in Italië geregeld stil liggen, is jammer genoeg geen nieuws meer. Reden: de verschuiving van productie naar Servië, Algerije en Marokko én het uitblijven van nieuwe modellen.

- Poissy is een schimmig verhaal. Er gaan al jaren geruchten over de sluiting. Die worden steeds weer ontkend.
In Poissy baart de toekomst van de Stellantis-fabriek de vakbonden zorgen, aangezien PSG (de Parijse voetbalclub) de locatie voor hun toekomstige stadion begeert. Nu er na 2027 geen nieuw model is aangekondigd, vreest de CGT (Algemene Confederatie van de Arbeid) banenverlies

Ook nu.nl benoemd het. De reacties onder het bericht is ook niet mals. Niet alleen problemen maar ook slechte service en communicatie:

NU.nl is net als AW, Telegraaf en nog tientallen titels DPG, dus vele plaatsten dit Reuters, Bloomberg of Autonews bericht door.

NU.nl kopt dramatisch "Zwaar getroffen Stellantis ... " maar meldt vervolgens

I. hoe zwaar, te weten enkele dagen/weken, alsmede

II. tijdelijks sluitingen elders, zoals "Volkswagen beperkt zijn productie en legt twee Duitse fabrieken tijdelijk stil. De fabriek in Zwickau zal de productie vanaf 6 oktober een week stilleggen vanwege de zwakke vraag naar de Audi Q4 e-tron, zegt een woordvoerder van de vestiging. De Volkswagen-fabriek in Emden, die de ID.4 en ID.7 produceert, zal naar verwachting de productielijnen ook enkele dagen stilleggen"

Wat is precies je punt? Ik link juist naar nu.nl vanwege de reacties er onder. Dit topic gaat over Stellantis, niet over VW.

NU.nl is net als AW, Telegraaf en nog tientallen titels DPG, dus vele plaatsten dit Reuters, Bloomberg of Autonews bericht door. NU.nl kopt dramatisch "Zwaar getroffen Stellantis ..

Dus Reuters, Bloomberg of Autonews kramen onzin uit?

Terug
Bovenaan