Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Kan een mooi boekhoudkundig truukje zijn, alle ellende boeken we weg in 1 jaar, gelijk met een nieuwe CEO, kan het alleen maar beter worden. Zie je bij veel bedrijven gebeuren. Maar dat het (nog) niet lekker gaat is duidelijk!

Feiten zeggen ook meer dan wat forummers met een sterke afkeer voor een concern.
Zoals altijd zal de waarheid wel ergens middenin liggen.
Waar mensen zich druk om maken

tavaris heeft gewoon teveel bezuinigd waardoor de kwaliteit duidelijk onder druk is komen te staan, daarnaast heeft hij de prijzen enorm verhoogd voor extra korte termijn winst, en dat laatse ging ook een tijd goed ten tijde van corona en zeer lage rentes. Maar door die lage kwaliteit en nu zeer hoge prijzen laten velen het nu links liggen.

Ze zullen moeten bezuinigen, maar op het product kan dat niet echt meer, dus er zal enorm in het product aanbod geneden moeten worden, en prijzen moeten duidelijk naar beneden. Dodge, Jeep en ram zijn geen luxe producten maar werkpaarden, maar ze vragen inmiddels Mercedes geld voor deze middelmatige producten.

Dat er allemaal heethoofden op cruciale plekken zitten werkt natuurlijk ook allemaal niet mee, Alfa, Maserati en Lancia afboeken of aan china verkopen zal op een hoop itialiaanse weerstand kunnen rekenen.

Jup, Dodge terug laten keren als premiumproduct was echt merkwaardig en lijkt vooralsnog echt een heel slecht idee te zijn geweest. Het is natuurlijk niet alleen Dodge, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van mismanagement, wat mij betreft.

Losstaand van de afschrijvingen die nu "geboekt" worden is er natuurlijk nog veel meer aan de hand. De opbrengsten zijn met 13% gedaald en er worden zon 100.000 autos minder naar de US verscheept, wat zon ca. 300 miljoen euries kost.

De koers van het aandeel staat inmiddels op de laagste stand over de afgelopen 5 jaar en heeft sinds begin 2024 alleen maar waarde verloren. Met andere woorden de investeerders geloven er ook niet echt meer in...

Wat mij betreft met de bezem er doorheen, veel mensen eruit gooien (top/middle management) en de verliesgevende merken afstoten. Met trekken aan een dood paard heeft nog nooit iemand geld verdient...!

Textbook ondernemen. Niets aan de hand.

Goeie Twix, je haalt mij de woorden uit de mond (y)

Gewoon in één keer write-offs van 3,3 miljard, geen gedoe.
't Is peanuts op 75 miljard omzet.
Wel zaak dat het eenmalig is anders zou ik als de wiedeweerga Tavares terughalen.
Wat voorlopig niet éénmalig is zijn Trump's Tariffs.
STLA meldde -300 mio, maar dat is sinds Q2. Over H2 komt er dus een tariff verlies van minstens €600 mio bij.

Onderliggend gaat het best aardig. USA van Q1 op Q2 lichte min, maar ...

... STLA verkoop Q1: 1,2 mio st / verkoop Q2: 1,45 st mio, trend UP!
.
Europa Q1 567.000 st / Q2 722.000 st, trend UP!
Middle East Q1 100.00 st / Q2 125.000 st, trend UP!
Zuid Amerika Q1 211.000 st / Q2 260.000 st, trend UP!
Asia Pacific Q1 12.000 st / Q2 16.000 st, trend UP!
Maserati Q1 1.700 st / Q2 2.500 st, trend UP!

Laatst bewerkt:
... STLA verkoop Q1: 1,2 mio st / verkoop Q2: 1,45 st mio, trend UP!
.
Europa Q1 567.000 st / Q2 722.000 st, trend UP!
Middle East Q1 100.00 st / Q2 125.000 st, trend UP!
Zuid Amerika Q1 211.000 st / Q2 260.000 st, trend UP!
Asia Pacific Q1 12.000 st / Q2 16.000 st, trend UP!
Maserati Q1 1.700 st / Q2 2.500 st, trend UP!

"Dat is onder meer te wijten aan dalende verkoopcijfers (..) De leveringen van voertuigen daalden in het tweede kwartaal met 6 procent, met name in Noord-Amerika en Europa (..) Stellantis heeft in de Verenigde Staten al langer last van een verkoopdaling."

Van een trend spreken over twee kwartalen? Peanuts!

Begrijp niet wat je bedoelt.
H1 2025 was beter dan H2 2024, Q2 2025 beter dan Q1.

Nee, 3,3 mld afboeken is geen lolletje, maar als percentage van de omzet is dat te doen, zeker als het eenmalig is. Adjusted operating Income H1 was +€500.000.000, omzet was +2 mld (74 mld vs 72 mld in 2024).

Maar of de afboeking eenmalig blijft ligt voor een aanzienlijk deel buiten STLA (onberekenbare emissie regelgeving waardoor bv weer in ICE + Hybrids wordt geinvesteerd), Trump, geo-politiek gedoe waardoor alle grote autobouwers miljarden verliezen door valutaschommelingen (Forex) etc.

CFO STLA over impact Tariffs : “We will see significantly more in the second half unless things change ... given the current outlook, I would expect to see that figure probably double in the second half or more,” he said, adding that Stellantis was seeing a total full-year impact of between €1 and €1.5 billion"

Benieuwd hoe de Tariffs ander autobouwers raken. STLA cijfers 29 Juli

Laatst bewerkt:
Iets zegt me dat je hoopt dat dit concern zich de vernieling in rijdt. Heb ik het juist?
Dat hoop ik niet, maar ik zou er ook niet rouwig om zijn als Stellantis als overkoepelend concern het niet redt. Je kan niet alles in leven houden, en de Italiaanse merken proberen al 30 jaar te overleven. PSA plus Opel minus DS zou wellicht meer kansrijk zijn, en dan kan Fiat zich lekker bezighouden met Zuid-Amerika waar ze wel sterk zijn en bestaansrecht hebben. Alfa Romeo is een mooi merk, maar dat waren bijvoorbeeld Borgward en Rover ook.

Hoop startmotoren die blijkbaar een hele diepe band hebben met een concern met 15 merken. Waarom is het zo erg als ze het niet redden met zoals het nu gaat?
Rare opmerking, als ik dat mag zeggen. Waarom zouden we het niet betreuren dat de Europese autoindustrie meer en meer verdwijnt? Niet alleen Stellantis, maar ook Ford (wat blijft er nog over van wat Ford ooit produceerde in Centraal Europa?), VW (zelfs het icoon de Golf gaat niet meer in Wolfsburg geproduceerd worden), Jaguar (wat schiet daar nog van over), etc...

Moet ik me daar vrolijk over maken? En om jouw opmerking te weerleggen, ik rij met een Mercedes, dus ben "buitenstaander". Maar blijkbaar mag ik niet zeggen dat ik het jammer vind dat Europese merken het moeilijk hebben.

Dat hoop ik niet, maar ik zou er ook niet rouwig om zijn als Stellantis als overkoepelend concern het niet redt. Je kan niet alles in leven houden, en de Italiaanse merken proberen al 30 jaar te overleven. PSA plus Opel minus DS zou wellicht meer kansrijk zijn, en dan kan Fiat zich lekker bezighouden met Zuid-Amerika waar ze wel sterk zijn en bestaansrecht hebben. Alfa Romeo is een mooi merk, maar dat waren bijvoorbeeld Borgward en Rover ook.

"maar ik zou er ook niet rouwig om zijn als Stellantis als overkoepelend concern het niet redt"

En dat zegt een autoliefhebber?? ;)

Winst werd en wordt o.m. geïnvesteerd in mooie merken als Alfa en Lancia.
Welke autoliefhebber kan er 'niet rouwig' zijn als die het niet redden?

Board koos die weg. En hoopt dat de investering tussen 2021 en 2025 worden terugverdiend in de jaren erna.

Die discussie is al eens gevoerd. Het laten sterven van merken met een prachtige geschiedenis zien jullie als iets erg. Het krampachtig in leven houden van slecht verkopende merken is niemand bij gebaat. De mooie geschiedenis verdwijnt niet als een merk verdwijnt, toch?

Maar blijkbaar mag ik niet zeggen dat ik het jammer vind dat Europese merken het moeilijk hebben.

Je had nog helemaal niks gezegd daarover...

Een liefhebbersmerk als Porsche is eind jaren 80, eerste helft jaren 90 ook redelijk krampachtig in leven gehouden en kijk eens wat het nu voor merk is. Als bij elk merk dat in een dip zat de stekker eruit getrokken was, hadden we nu alleen nog maar in Fongfangs ed gereden :)

De manier waarop dat gebeurd is, is natuurlijk een andere discussie, maar feit is wel dat VW daar beter in was/is dan Stellantis tot nu toe.

Alleen niet ieder merk zit in een dip dat al lang duurt. En Porsche heeft nog een vrij onderscheidend vermogen.

Als ik de reacties op de FP en bv nu.nl lees snap ik wel dat ze minder verkopen. Voor echte kwaliteit kan (doorgaans) beter zijn bij Japanse en Koreaanse auto's en volgens mij doet Renault het daarin ook goed.

Grappig om te lezen dat andere concerns erbij gehaald worden om daar dan mee aan te geven dat Stellantis eigenlijk wel lekker draait. Ik zie echt een BL scenario. Let's wait and see.

Even jullie welles / nietes discussie onderbreken voor autonieuws: het nieuwe Alfa Romeo dat in 2026 wordt voorgesteld, zou dan toch de opvolger van de Tonale zijn.

Tot zover... gaan jullie nu maar gerust verder met het elkaar het hoofd inslaan.

Even jullie welles / nietes discussie onderbreken voor autonieuws: het nieuwe Alfa Romeo dat in 2026 wordt voorgesteld, zou dan toch de opvolger van de Tonale zijn.

Tot zover... gaan jullie nu maar gerust verder met het elkaar het hoofd inslaan.
Dat is koffiedik kijken. Er wordt zoveel "nieuws" gebracht wat uiteindelijk niet komt...

Zoals de gezegde is, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Lancia met de slecht verkopende Ypsilon gaat het zo niet redden en ook Alfa is voorlopig niet levensvatbaar. Daarbij heeft Alfa tegenwoordig ook geen onderscheidende auto's meer maar 2x een dertien in een dozijn suv.

Rare opmerking, als ik dat mag zeggen. Waarom zouden we het niet betreuren dat de Europese autoindustrie meer en meer verdwijnt? Niet alleen Stellantis, maar ook Ford (wat blijft er nog over van wat Ford ooit produceerde in Centraal Europa?), VW (zelfs het icoon de Golf gaat niet meer in Wolfsburg geproduceerd worden), Jaguar (wat schiet daar nog van over), etc...

Moet ik me daar vrolijk over maken? En om jouw opmerking te weerleggen, ik rij met een Mercedes, dus ben "buitenstaander". Maar blijkbaar mag ik niet zeggen dat ik het jammer vind dat Europese merken het moeilijk hebben.
Waarom zouden we wel betreuren dat het verdwijnt, als je niet kan produceren waar de markt om vraagt dan verdwijn je langzamerhand.

Andere speculatie: niet de opvolger, maar de "Alfetta": een totaal ander model dat de Tonale op termijn gaat vervangen.

Cfr Clubalfa.it: Bovendien is er in het verleden al vaker gezegd dat de opvolger van de Tonale een heel andere, veel sportievere auto zal zijn, geheel in lijn met de geschiedenis en traditie van Alfa Romeo. Dit zou ook de restyling van de huidige Tonale eind dit jaar verklaren. Het is waarschijnlijk dat de twee, omdat het twee verschillende auto's zijn, nog een paar jaar samen verkocht zullen blijven worden voordat de Tonale definitief ter ziele gaat.

Andere speculatie: niet de opvolger, maar de "Alfetta": een totaal ander model dat de Tonale op termijn gaat vervangen.

Cfr Clubalfa.it: Bovendien is er in het verleden al vaker gezegd dat de opvolger van de Tonale een heel andere, veel sportievere auto zal zijn, geheel in lijn met de geschiedenis en traditie van Alfa Romeo. Dit zou ook de restyling van de huidige Tonale eind dit jaar verklaren. Het is waarschijnlijk dat de twee, omdat het twee verschillende auto's zijn, nog een paar jaar samen verkocht zullen blijven worden voordat de Tonale definitief ter ziele gaat.

Zou heel mooi zijn, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Mede doordat elekrificatie minder snel van de grond komt dan verwacht en de verwachte hoge importheffingen, heeft Alfa al moeite om de nieuwe Stelvio en Giulia te introduceren.

Gezien die onzekerheid is het daarom momenteel eerder voorzichtig afwachten dan nieuwe modellen introduceren. Zeker bij Alfa, wat al een klein automerk is en daardoor voorzichtig moet zijn met investeringen.

Ik denk dat Alfa Romeo eens moet gaan nadenken over een consistent aanbod. Elke paar jaar verandert het totale modellenprogramma en weet niemand meer wat er te koop is.

Ik denk dat Alfa Romeo eens moet gaan nadenken over een consistent aanbod. Elke paar jaar verandert het totale modellenprogramma en weet niemand meer wat er te koop is.
Klopt, maar dat doen ze daar niet, al van in het tijdperk na de Alfa 75. De 156 was een verkoopsknaller, 1.9JTD, mooi leder interieur en leasetopper. Maar daarna gaapte in het D segment weer een gat voor jaren.
IJdele hoop dus. En die elke paar jaar, hmmm, ze verkopen die naar autonormen hoogbejaarde Stelvio en Giulia nog volgens de configurator. Nog steeds mooie auto’s en niet eens zo gek duur, maar toch, kom met de opvolgers. En een beetje rap!

Elke paar jaar verandert het totale modellenprogramma en weet niemand meer wat er te koop is.

Elk jaar (lees: al jaren) is er een Giulia, Stelvio, Tonale, inmiddels een Junior en vast nog een special.

STLA maakte geld vrij om opvolgers voor de eerste 2, en vervolgens de Tonale, vrij te maken.
STLA wist wat de EU dicteerde t.w. "BEV moet! Wanneer precies uhh ... we doen 2023 ... wacht, 2025 ... nee doe maar 2028". Etc.

Ondanks de gunstige STLA Small/Medium/Large/Frame platforms bleek het EU gedraaikont een complicerende factor. Buiten de EU bedacht D. Trump in zijn wijsheid dat het USA EV Mandate eigelijk nix was, "want we willen hier gas guzzlers". Dus ook daar gedoe bij Ford en GM hoeveel efforts er nu precies in BEV's gestoken moet worden.

EU regelgeving, beter, de inconsistentie daarvan, speelt Alfa Romeo blijkbaar parten bij het voorrang geven van aandrijflijnen. BEV verkoop is in een aantal landen >25% van de nieuwverkoop, met NOO als uitzondering op 95%. Maar de EU als geheel staat op ca 15%. AR zag zich genoodzaakt BEV-only terug- en ICE + Hybrids op te schalen. Kost tijd en bakken met geld. Lullig maar de realiteit.

Laatst bewerkt:
Zou heel mooi zijn, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Mede doordat elekrificatie minder snel van de grond komt dan verwacht en de verwachte hoge importheffingen, heeft Alfa al moeite om de nieuwe Stelvio en Giulia te introduceren.

Gezien die onzekerheid is het daarom momenteel eerder voorzichtig afwachten dan nieuwe modellen introduceren. Zeker bij Alfa, wat al een klein automerk is en daardoor voorzichtig moet zijn met investeringen.
Misschien is het net wel verstandig om eerst aandacht te besteden aan een model gericht op de Europese markt (C-segment) en de internationale modellen (Stelvio en Giulia) die in Amerika niet gaan verkopen door importheffingen op de lange baan te schuiven? Het blijft gissen tot er daar officiële communicatie over gaat komen.

Zolang Alfa Romeo zijn zaakjes niet op orde heeft in Europa heeft het in Amerika niets te zoeken. In Europa heeft Alfa Romeo nog iets van een naam, in Amerika is het gewoon een doorsnee-merk waar alleen een selecte groep wat mee heeft.

Ja inderdaad, "een beetje". Maar het is niet genoeg.

Alfa Romeo’s racing heritage gives it a powerful emotional hook in the U.S.—but it’s more of a brand enhancer than a sales driver. Here's how it helps (and where it falls short):

What Racing Heritage Adds
- Authenticity: Alfa’s deep motorsport roots lend credibility to its performance claims, especially for models like the Giulia Quadrifoglio and Stelvio Quadrifoglio
- Brand Differentiation: In a crowded luxury market, Alfa stands out with its romantic Italian racing story—something BMW and Lexus can’t quite replicate
- Emotional Appeal: Enthusiasts and collectors are drawn to the legacy of victories in Formula 1, Mille Miglia, and Targa Florio
- Marketing Leverage: Alfa uses its racing past to position cars as “mechanics of emotion,” appealing to buyers who value passion over practicality

Why It Doesn’t Always Translate to Growth
- Limited Awareness: Many U.S. consumers aren’t familiar with Alfa’s racing history, especially younger buyers
- Niche Audience: Racing heritage resonates mostly with enthusiasts—not the broader luxury SUV crowd
- Reliability vs. Romance: Buyers often prioritize dependability and tech over heritage, which hurts Alfa in comparison to Lexus or Audi
- Dealer Network: Sparse dealership coverage makes it hard to capitalize on brand excitement

U.S.-Specific Moves
- Alfa has sponsored events like the 1000 Miglia Warm Up USA and launched heritage programs to engage American fans
- The Quadrifoglio badge and F1 partnerships (e.g., with Sauber) keep the racing spirit visible, even in mainstream models

In short, Alfa’s racing DNA gives it a halo effect—boosting prestige and emotional value—but it needs more than nostalgia to win over the U.S. market. Want to explore how other brands like Porsche or BMW use motorsport to grow their presence?

In short, Alfa’s racing DNA gives it a halo effect—boosting prestige and emotional value—but it needs more than nostalgia to win over the U.S. market. Want to explore how other brands like Porsche or BMW use motorsport to grow their presence?
Helder. En dit geldt inmiddels ook voor Europa.

Laat je de historie weg dan is er niets dat vóór Alfa Romeo spreekt. Zelfs design is maar matig.

Het officieuze productplan volgens italpassion.fr

SegmentModelYearPlatformPlant
B-SUVAlfa Romeo Junior (966)2024PSA eCMPTychy (Poland)
C-SUVAlfa Romeo Tonale (A4U)2026STLA MediumMelfi (Italy)
D-CrossoverAlfa Romeo Gulia (A5S)2027STLA LargeCassino (Italy)
D-SUVAlfa Romeo Stelvio (A5U)2028STLA LargeCassino (Italy)
C-CrossoverAlfa Romeo Alfetta/Giulietta (A2X)2029STLA SmallPomigliano d'Arco (Italy)

To this could be added a sixth, larger model, produced in the USA.

Stellantis now intends to make HEV, PHEV and BEV powertrains available on all models, with 1.2L and 1.6L engines on the STLA Small and Medium platforms, and 1.6L and 2.0L on the STLA Large. A multi-energy approach designed to meet the needs of all markets and regulations, from Europe to the USA.

Ergens in dit topic wordt gespeculeerd over een mogelijke verkoop van Maserati aan een Chinese partij. Maar ligt dat voor de hand, met de ontwikkelingen van de laatste weken voor ogen?

Maserati verkocht in hun topjaren, ongeveer een decennium terug, bijna 15.000 auto's per jaar in China. Het was daarmee hun belangrijkste markt. Vorig jaar was dat aantal echter gedaald naar net iets meer dan 1.000 stuks en dit jaar is de trend -30%, dus het jaartotaal zal een driecijferige getal worden.

Maserati heeft zeker de status van een Europees luxe-merk, maar niet van dezelfde allure als Porsche of Rolls-Royce. Grappig genoeg zijn Maserati's in China ook typische vrouwenauto's. De verkoop in de eerder genoemde topjaren werd namelijk voor een groot deel gedreven door jonge, succesvolle vrouwen, die een Maserati kozen als beloning voor zichzelf. Geen auto voor masculien machismo dus, maar voor feminine finesse. Maar ook de vrouwen kiezen nu voor iets anders.

Een Grecale 2.0T Hybrid staat bij ons in de prijslijst voor minstens €120.000. In het BPM-vrije China opent de prijslijst bij €80.000, maar zelfs dat trekt niet genoeg kopers meer. En daarom kan je sinds een week of twee die hybride Grecale bij de dealer meenemen voor €47.000! Is het een dealerkorting of is dit gewoon dumping? Ben je in de markt voor deze auto dan is het nu waarschijnlijk aantrekkelijk om 'em grijs te importeren uit China.

De implicatie is wel, als Maserati geen premium prijzen meer kan rekenen, wat moet een Chinese fabrikant dan nog met het merk?

Ergens in dit topic wordt gespeculeerd over een mogelijke verkoop van Maserati aan een Chinese partij. Maar ligt dat voor de hand, met de ontwikkelingen van de laatste weken voor ogen?

Maserati verkocht in hun topjaren, ongeveer een decennium terug, bijna 15.000 auto's per jaar in China. Het was daarmee hun belangrijkste markt. Vorig jaar was dat aantal echter gedaald naar net iets meer dan 1.000 stuks en dit jaar is de trend -30%, dus het jaartotaal zal een driecijferige getal worden.

Maserati heeft zeker de status van een Europees luxe-merk, maar niet van dezelfde allure als Porsche of Rolls-Royce. Grappig genoeg zijn Maserati's in China ook typische vrouwenauto's. De verkoop in de eerder genoemde topjaren werd namelijk voor een groot deel gedreven door jonge, succesvolle vrouwen, die een Maserati kozen als beloning voor zichzelf. Geen auto voor masculien machismo dus, maar voor feminine finesse. Maar ook de vrouwen kiezen nu voor iets anders.

Een Grecale 2.0T Hybrid staat bij ons in de prijslijst voor minstens €120.000. In het BPM-vrije China opent de prijslijst bij €80.000, maar zelfs dat trekt niet genoeg kopers meer. En daarom kan je sinds een week of twee die hybride Grecale bij de dealer meenemen voor €47.000! Is het een dealerkorting of is dit gewoon dumping? Ben je in de markt voor deze auto dan is het nu waarschijnlijk aantrekkelijk om 'em grijs te importeren uit China.

De implicatie is wel, als Maserati geen premium prijzen meer kan rekenen, wat moet een Chinese fabrikant dan nog met het merk?
Waarom zou je het aan een Chinees merk verkopen? Dan krijg je toestanden zoals bij MG of Lotus. Neen, dan kunnen ze het merk beter opdoeken.

Terug
Bovenaan