Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Probleem van de overnames / fusies van fabrikanten die in dezelfde vijver vissen. Alleen de Amerikaanse merken en Ferrari voegen echt wat toe aan de breedte van de portefeuille. Hoe maak je de massabrei 'uniek' zonder hiervoor hoge kosten te moeten maken.
Voeg je alles samen tot 1 merk, dan krijg je iets generiek. Wat de Europese merken nog onderscheidt van de Chinese is de heritage. Daarom zou het volgens mij stom zijn te stoppen met dat brede aanbod.

Koninklijk Louwman stopt met Stellantis!

Momenteel voert Louwman Stellentis-merken in Breda, Goes, Naaldwijk, Ridderkerk en Rotterdam. Louwman stopt per 1 maart 2025 met de sales- en aftersalesactiviteiten voor Opel en Peugeot voor alle vestigingen. Dat meldt Louwman aan AM.​

bron:

Natuurlijk zit er een grote reorganisatie aan te komen waarbij een groot aantal merken zullen verdwijnen. De Stellantis paraplu is gewoon te groot om de strijd van die ene consument te winnen. 9 van de 10 auto's hebben al dezelfde hardware dus wat voegen al die verschillende merken nog toe? Vroeger reed de hele familie een bepaald merk, maar die tijd is allang voorbij. Service bestaat ook niet meer bij de grote dealers.

Echt benieuwd wat ze gaan doen ,ze willen juist uitbreiden met alfa, Lancia, ds en Maserati, maar de huidige merken zakken al door het ijs. Tavares heeft het wel echt verpest, te lang doorgaan .et te dure producten, dealers irriteren en klanten opzadelen met niet altijd goede producten, als in redelijke rommel als puretech

Probleem van de overnames / fusies van fabrikanten die in dezelfde vijver vissen. Alleen de Amerikaanse merken en Ferrari voegen echt wat toe aan de breedte van de portefeuille. Hoe maak je de massabrei 'uniek' zonder hiervoor hoge kosten te moeten maken.
Hieromtrend was er onlangs een verhelderend interview met Fiat baas Olivier François :

Die benadrukte dat geen enkel toekomstig model van het merk langer zal zijn dan 4,5 meter. Deze strategische keuze, gedefinieerd als een soort 'zelfbeperking' , is bedoeld om overlappingen met andere Stellantis-merken, zoals Citroën, te voorkomen. “Wanneer we het C-segment betreden, doen we dat met een onderscheidende aanpak: niet beter of slechter, maar met onze onmiskenbare Italiaanse glimlach en onze chromatische identiteit”, aldus François.

Binnen Stellantis woedt zelfs aan de top een verhit debat over de noodzaak om zoveel merken en modellen in stand te houden. François benadrukte echter het belang van een strategie waarin elk merk harmonieus met de andere merken integreert en een complementair aanbod creëert dat alle marktsegmenten bestrijkt, zonder onnodige overlappingen.

Dus het is wachten tot er enkele merken geslachtofferd worden. Kan ook niet anders. Ik las ergens dat Lancia nu minder auto's in Italië verkoopt omdat de oude, goedkope Ypsilon niet meer verkocht wordt. Kan het niet meer terugvinden dus misschien klets ik maar wat.

Binnen Stellantis woedt zelfs aan de top een verhit debat over de noodzaak om zoveel merken en modellen in stand te houden. François benadrukte echter het belang van een strategie waarin elk merk harmonieus met de andere merken integreert en een complementair aanbod creëert dat alle marktsegmenten bestrijkt, zonder onnodige overlappingen.
zeker een peugeot, citroen, opel concurreren enorm met elkaar, dat kost allemaal extra geld, en in de basis zijn het allemaal dezelfde autos dat zien de consumenten natuurlijk ook. dan kun je beter 2 opdoeken./

Hieromtrend was er onlangs een verhelderend interview met Fiat baas Olivier François :

Die benadrukte dat geen enkel toekomstig model van het merk langer zal zijn dan 4,5 meter. Deze strategische keuze, gedefinieerd als een soort 'zelfbeperking' , is bedoeld om overlappingen met andere Stellantis-merken, zoals Citroën, te voorkomen. “Wanneer we het C-segment betreden, doen we dat met een onderscheidende aanpak: niet beter of slechter, maar met onze onmiskenbare Italiaanse glimlach en onze chromatische identiteit”, aldus François.

Ik vind dat best een goed idee! Klink arrogant maar zei eerder in de draad al zoiets. Met Fiat in de kleine auto's en - een mens mag dromen - Citroën en/of DS in de grote luxe limousines zouden die alvast niet meer intern met elkaar concurreren. Deze week stond ik eens langs een DS9 in een parkeergarage, wat is dat een prachtig ding, maar dat terzijde.

Onlangs bezocht Jean-Philippe Imparato, Director of Stellantis Europe, de Pomigliano d'Arco fabriek. Hij bevestigde de komst van een nieuwe Pandina op het Fiat 500E-platform in 2030.
Daarnaast zullen er in Pomigliano vanaf 2028 nog twee nieuwe modellen geproduceerd worden op het nieuwe STLA small platform. Volgens italpassion.fr gaat het hier om een Alfa Romeo en een Opel.

Ik citeer: So, from 2028, the Pomigliano plant will be producing a compact Opel, followed in 2029 by a compact Alfa Romeo model. This project is, in our opinion, most likely that of the Alfetta we talked about a few days ago a model that could take on the lines of a modern GTV, or even a 5-door coupé that's both elegant and sporty.
It could be positioned as a more affordable version of the Giulia, while retaining the performance and design qualities that characterize the brand. The fact that it is developed on the STLA Small platform rather than the STLA Large (used for the Giulia and Stelvio at the Cassino plant) is an indication that this model could be more accessible while remaining true to the Alfa Romeo spirit.

De Alfa Romeo line-up zou dan bestaan uit volgende modellen:

Alfa Romeo Junior (966)2024eCMPTychy
Alfa Romeo Stelvio (A5U)2025STLA LargeCassino
Alfa Romeo Giulia (A5S)2026STLA LargeCassino
Alfa Romeo Tonale (A4U)2027STLA MediumMelfi
Alfa Romeo E-SUV (A6U)2028STLA LargeCassino
Alfa Romeo Alfetta / GTV (A2X)2029STLA SmallPomigliano

Onlangs bezocht Jean-Philippe Imparato, Director of Stellantis Europe, de Pomigliano d'Arco fabriek. Hij bevestigde de komst van een nieuwe Pandina op het Fiat 500E-platform in 2030.
Daarnaast zullen er in Pomigliano vanaf 2028 nog twee nieuwe modellen geproduceerd worden op het nieuwe STLA small platform. Volgens italpassion.fr gaat het hier om een Alfa Romeo en een Opel.

Ik citeer: So, from 2028, the Pomigliano plant will be producing a compact Opel, followed in 2029 by a compact Alfa Romeo model. This project is, in our opinion, most likely that of the Alfetta we talked about a few days ago a model that could take on the lines of a modern GTV, or even a 5-door coupé that's both elegant and sporty.
It could be positioned as a more affordable version of the Giulia, while retaining the performance and design qualities that characterize the brand. The fact that it is developed on the STLA Small platform rather than the STLA Large (used for the Giulia and Stelvio at the Cassino plant) is an indication that this model could be more accessible while remaining true to the Alfa Romeo spirit.

De Alfa Romeo line-up zou dan bestaan uit volgende modellen:

Alfa Romeo Junior (966)2024eCMPTychy
Alfa Romeo Stelvio (A5U)2025STLA LargeCassino
Alfa Romeo Giulia (A5S)2026STLA LargeCassino
Alfa Romeo Tonale (A4U)2027STLA MediumMelfi
Alfa Romeo E-SUV (A6U)2028STLA LargeCassino
Alfa Romeo Alfetta / GTV (A2X)2029STLA SmallPomigliano

Dit is nog ongeloofwaardiger dan beweren dat Biden snel weer US-president is. Zoals je zelf ook weet, zoveel modellen gaat Alfa echt niet introduceren.

De Stelvio, Giulia en E-SUV zitten al in de ontwikkelingsfase. (De Stelvio wordt in Juni zelfs al voorgesteld)
Het plaatsen van de Tonale op het STLA medium platform is een logische volgende stap.
Het nieuws over een kleine Alfa op STLA small komt van wat Imparato zelf aan de pers heeft verklaard. Logisch als je denkt aan meer volumes.

Ik voorzie een enorme reorganisatie om de ellende van tavaris op te ruimen, en dan zal er ongetwijfeld in merken en (toekomstige) modellen worden gesneden.

Dat gaat een moeilijke oefening worden.
Opel en Peugeot zitten bijvoorbeeld in elkaars vaarwater, maar Opel verkoopt in Duitsland beter. Schrap je Opel, dan heb je het risico dat je daar heel wat klanten verliest. Of je zou in Duitsland een Opel badge kunnen plakken op alle Peugeots...
Zelfde met Fiat en Citroën.
Lancia zou je samen kunnen laten gaan met Alfa.
DS als enige overblijvende luxemerk of samen laten gaan met Maserati? (daarvoor is het verschil tussen beiden natuurlijk veel te groot)
Jeep laten wat het is.

Denk ik ook. Zal wel een shuffle worden. Lancia, DS, Maserati hebben extreem slechte cijfers. Die zijn feitelijk al in het sterfhuis. Lancia deed het goed in Italie, maar met de nieuwe Yp wil het daar ook niet vlotten. Want veeeel duurder dan het uitgaande model.

Dit alweer vergeten, Marleen? Deze waren ook al in ontwikkeling..

Deze alweer vergeten?

Alfa-Romeo-2018-roadmap.jpg

alfa-romeo-roadmap-2018-2022-1024x582.jpg

Bij Stellantis, en met name Alfa Romeo, is het altijd maar afwachten. Nieuwe CEO gaat sowieso knopen doorhakken.

Dus het is wachten tot er enkele merken geslachtofferd worden. Kan ook niet anders. Ik las ergens dat Lancia nu minder auto's in Italië verkoopt omdat de oude, goedkope Ypsilon niet meer verkocht wordt. Kan het niet meer terugvinden dus misschien klets ik maar wat.
De nieuwe Ypsilon wordt dan ook anders gepositioneerd dan de oude. Of dat een goede beslissing was, weet ik niet. In ieder geval is het nu aan Fiat om dat gat nu op te vullen (met de Pandina, Panda en later dit jaar de 500).

Luca Napolitano CEO Lancia over de Ypsilon: “De nieuwe Ypsilon is compleet anders dan de vorige versie, en het vergde veel moed om hem te lanceren, gezien het feit dat er momenteel bijna een miljoen oude Ypsilons in omloop zijn . Maar wij zijn ervan overtuigd dat dit de juiste weg is. De nieuwe Ypsilon is niet zomaar een vervanging voor de oude, maar een model dat het merk nieuw leven moet inblazen, maar dan met een iets andere rol. De vorige versie was erg populair bij vrouwen en was goed voor zo'n 70% van de verkopen. De nieuwe Ypsilon is evenwichtiger en heeft een publiek dat gelijk verdeeld is tussen mannen en vrouwen. We krijgen klanten van merken als Audi, Mini, Toyota en Volkswagen en we zijn erg tevreden met de resultaten."

Goh, heb je ook een quote van een CEO die wel zegt dat hun strategie-auto geflopt is?

Leuk die quote’s die je er altijd bijhaalt, maar ze zeggen niet zo veel. De Ypsilon doet het schrikbarend slecht, dat kan niet zo bedoeld zijn.

Goh, heb je ook een quote van een CEO die wel zegt dat hun strategie-auto geflopt is?

Leuk die quote’s die je er altijd bijhaalt, maar ze zeggen niet zo veel. De Ypsilon doet het schrikbarend slecht, dat kan niet zo bedoeld zijn.
Die quotes illustreren wat de bedoeling is van Lancia en dat kan best leerrijk zijn omdat het meer zegt dan pure speculatie van ons hier. Maar zoals ik daar hierboven reeds bijgeschreven heb: "Of dat de goede strategie is, weet ik niet."

Trouwens, sinds wanneer moet ik elke post van mij verantwoorden?

...
Lancia zou je samen kunnen laten gaan met Alfa.
DS als enige overblijvende luxemerk of samen laten gaan met Maserati? (daarvoor is het verschil tussen beiden natuurlijk veel te groot)
ds gewoon schrappen, en misschien een wat luxe lijn daarvan maken, citroen c3 DS, met extra luxe stoel bekleding oid. Lancia in zn geheel schrappen, Maserati zal het ook wel niet redden als alles ev moet, dat merk koop je echt alleen om het motorgeluid.
Amerikaanse merken verkopen, daar snappen europeanen toch niks van, jeep zal de koper wel als geheel mee willen nemen.
Opel tja, duitsers zien inmiddels ook wel dat dat geen duits product meer is, maar een halfbakken frans allegaartje, misschien ook maar schrappen. Of citroen juist scrappen en daar opel van maken.

Die quotes illustreren wat de bedoeling is van Lancia en dat kan best leerrijk zijn omdat het meer zegt dan pure speculatie van ons hier. Maar zoals ik daar hierboven reeds bijgeschreven heb: "Of dat de goede strategie is, weet ik niet."

Trouwens, sinds wanneer moet ik elke post van mij verantwoorden?
De oude Ypsilon ging met 10-duizenden over de toonbank tot einde levenscyclus. Dus hele moedige zet maar zou maar zo eindstation kunnen zijn voor Lancia. Dreef op Italië en de Ypsilon.

Ik ontvang graag een PM met uitleg waarom ontopic-reacties over uitspraken van CEO als offtopic worden gezien en verwijderd.

Ik snap sowieso niet waarom bepaalde merken krampachtig in leven worden gehouden, alleen maar omdat ze zoveel jaar geleden mooie en bijzondere auto's hadden.

.Amerikaanse merken verkopen, daar snappen europeanen toch niks van, jeep zal de koper wel als geheel mee willen nemen.
Of gewoon 3 CEOs benoemen (Europa, VS en Zuid-Amerika) en elk hun eigen koers laten gaan.
In Europa ga je moeten schrappen, al zou ik dat jammer vinden gezien het verleden van al die merken. Je gaat dan nog meer eenheidsworst krijgen (of een overvloed van Chinese die de Europese merken gaat verdringen)

ds gewoon schrappen, en misschien een wat luxe lijn daarvan maken, citroen c3 DS, met extra luxe stoel bekleding oid. Lancia in zn geheel schrappen, Maserati zal het ook wel niet redden als alles ev moet, dat merk koop je echt alleen om het motorgeluid.
Amerikaanse merken verkopen, daar snappen europeanen toch niks van, jeep zal de koper wel als geheel mee willen nemen.
Opel tja, duitsers zien inmiddels ook wel dat dat geen duits product meer is, maar een halfbakken frans allegaartje, misschien ook maar schrappen. Of citroen juist scrappen en daar opel van maken.
Als je per se een premium brand zou moeten hebben, zou Lancia gebruikt kunnen worden.

DS inderdaad als een uitrustingsniveau binnen Citroën.

De merknamen van Chrysler, Alfa Romeo en Maserati gewoon veilen en afscheid van nemen.

Ram gaat weer Dodge heten en alle Amerikaanse modellen vakken dan hieronder, zodat je ooit weer een Viper kan bouwen.

Jeep blijft Jeep maar gaat geen grote dure SUVs meer bouwen.

Opel en Peogeot mogen beiden blijven bestaan, maar moeten wij veel gaan samenwerken om productiekosten laag te houden.

Heb ik nog wat gemist?

Om te kunnen schrappen, kunnen we best eerst eens kijken naar welke merken er het best presteren.

Een overzicht van groot naar klein :
- Peugeot en Fiat zijn samen goed zijn voor 40% van de omzet van de groep, met elk 20%.
- Jeep draagt 15% bij,
- gevolgd door Ram met 10%,
- Opel/Vauxhall met 9%
- en Citroën met 8%.

De andere merken:
- Dodge en Chrysler zijn elk goed voor slechts 3% van de wereldwijde verkoop, terwijl
- Lancia, DS en Alfa Romeo niet eens de 2% halen,
- en Maserati ... tsja.

een percentage van de verkoop zegt natuurlijk niet alles, het gaat om winstgevendheid. op een citroen c3 wordt misschien 1000 euro winst gemaakt als fabrikant, terwijl dat bij een mc20 veel meer zal zijn, een dergelijk merk behouden zou interessant kunnen zijn

maar ja een merk schrappen als alfa of citroen, dan gaan de aandeelhouders uit italie dan wel frankrijk schreeuwen. Maar het lijkt het meest logisch, vroeger had je nog een soort emotie bij een auto, maar het begint steeds meer op elkaar te lijken,. Zeker als ev, motoren die gewoon allemaal gelijk zijn, dan hebben ze nog de mogelijkheid om te verkopen op interieur, maar fabrikanten doen allemaal hetzelfde, een compleet leeg interieur met een touchscreen met dezelfde icoontjes en apps als elke andere fabrikant.

Tja Maserati; Ferrari verkocht vorig jaar 2.500 auto’s meer dan het merk van de drietand…

een percentage van de verkoop zegt natuurlijk niet alles, het gaat om winstgevendheid. op een citroen c3 wordt misschien 1000 euro winst gemaakt als fabrikant, terwijl dat bij een mc20 veel meer zal zijn, een dergelijk merk behouden zou interessant kunnen zijn

maar ja een merk schrappen als alfa of citroen, dan gaan de aandeelhouders uit italie dan wel frankrijk schreeuwen. Maar het lijkt het meest logisch, vroeger had je nog een soort emotie bij een auto, maar het begint steeds meer op elkaar te lijken,. Zeker als ev, motoren die gewoon allemaal gelijk zijn, dan hebben ze nog de mogelijkheid om te verkopen op interieur, maar fabrikanten doen allemaal hetzelfde, een compleet leeg interieur met een touchscreen met dezelfde icoontjes en apps als elke andere fabrikant.
Dat "vroeger" is wel heel lang geleden. Al decennialang worden motoren (en andere delen) van auto's door diverse merken gebruikt. Dat gaat zelfs over de merken en consortia heen. Denk aan Peugeot motoren in Ford en Volvo, Renault motoren in Volvo, BMW motoren in Range-Rover, etc. En als we dan binnen een consortium kijken: VAG deelt al zeker 30 jaar onderdelen voor al hun merken. Als het al zolang gedaan wordt zijn er nog maar weinig actieve automobilisiten die zich nog bewust zijn van de grote verschillen die er ooit tussen merken waren.

En meneer Tavares krijgt ook nog even mooi 12mln EUR mee voor bewezen diensten…
Ik herinner me wel vorig jaar ooit te hebben gelezen dat de ontslagpremie een stuk hoger zou uitvallen.
Maar 12 miljoen vind ik nog veel te veel. Konden ze niet gewoon enkel zijn "normale" loon uitbetalen?

Wringt natuurlijk wel wat, een bedrijf kapot maken, bijna failliet en dan nog een flinke som geld mee. Maar dat zal allemaal vast in een contract staan

Dit is toch gewoon een afspraak tussen een grote autofabrikant en een topman? En als hij conform die afspraak daar recht op heeft, kan je dat hem niet aanrekenen. Stom van Stellantis om zo'n afspraak met hem te maken.

Ik herinner me wel vorig jaar ooit te hebben gelezen dat de ontslagpremie een stuk hoger zou uitvallen.
Maar 12 miljoen vind ik nog veel te veel. Konden ze niet gewoon enkel zijn "normale" loon uitbetalen?
Waarom zouden ze, als dit blijkbaar is afgesproken?

John Elkann tijdens hoorzitting in de Kamer: «Voor ons speelt Italië een centrale rol»​

"Ik ben erg trots op het pad dat is bewandeld, van Fiat naar Stellantis. Het is zeldzaam dat bedrijven die aan het begin van de twintigste eeuw zijn opgericht, overleven, en wij hebben dat met succes gedaan". Hij voegde eraan toe dat als het gaat om investeringen, nieuwe modellen en geavanceerde technologieën, “het duidelijk is dat onze toewijding en bereidheid om vooruitgang te boeken sterker zijn dan ooit.” John Elkann maakte ook een vergelijking met de situatie in 2003, toen Fiat in moeilijkheden verkeerde. “In 2003 had Fiat Auto een omzet van 20 miljard euro, maar een verlies van 2 miljard. Met zijn vier merken verkocht het slechts 1,7 miljoen voertuigen, waarvan bijna de helft in Italië, en het behoorde niet eens tot de top tien van wereldwijde fabrikanten. Velen voorspelden een faillissement, maar mijn familie besloot middelen te investeren om het bedrijf te verdedigen en een nieuwe fase van herstel te beginnen.”

“Stellantis is nu de vierde grootste fabrikant ter wereld, met een winstgevendheid van 157 miljard en een verkoop van 5,5 miljoen voertuigen, waarvan minder dan de helft in Europa. Twintig jaar geleden zaten we in de problemen, vandaag de dag behoren we tot de leidende fabrikanten ter wereld. Italië en de Italianen hebben aanzienlijk bijgedragen aan dit succes, en daarvoor danken we hen”. Ondanks een daling van 30% op de binnenlandse markt en een daling van 20% in de werkgelegenheid, heeft Stellantis de productie en de werkgelegenheid op peil gehouden dankzij de export van Italiaanse merken en lokale productie, zoals Jeep in Basilicata en DS in Melfi. “Ik hoop dat de balans tussen het land en het bedrijf nu een kans wordt om samen verder te gaan op dit pad van succes dat al 125 jaar duurt”. Elkann benadrukte vervolgens dat Stellantis dit jaar 2 miljard zal investeren en 6 miljard euro aan Italiaanse benodigdheden zal aankopen.

“Onze Italiaanse fabrieken zijn en zullen worden uitgerust met alle Stellantis multi-energy platforms voor de productie van personenauto's, inclusief de Stla Small, Medium en Large platforms, die al operationeel zijn in Melfi en Cassino. Daarnaast is er in Atessa een platform geïnstalleerd dat speciaal is bedoeld voor lichte bedrijfsvoertuigen, wat maximale flexibiliteit biedt bij de productie van een breed scala aan Stellantis-modellen, terwijl aan de verschillende motorbehoeften wordt voldaan. In Pomigliano is de productie van de Panda Hybrid (de Pandina) verlengd tot 2030 en in de eerste twee maanden van 2025 werden er meer dan 25.400 verkocht, waarmee alle merken in Italië werden overtroffen met een marktaandeel van 10%”.

John Elkann vervolgde: “In Melfi worden naast de productie van de DS N°8 en Jeep Compass ook de nieuwe modellen Lancia Gamma en DS N°7 gepland. In Cassino worden met het Stla Large-platform ook de nieuwe generaties Alfa Romeo Stelvio en Giulia geproduceerd. Tot slot zal Mirafiori niet alleen de productie van de elektrische Fiat 500 voortzetten, maar in november 2025 ook de productie van de nieuwe 500 Hybrid starten , waarmee wordt ingespeeld op de marktvraag in het segment. De Mirafiori-locatie zal ook cruciaal zijn voor de productie van eDCT-geëlektrificeerde versnellingsbakken en emissiearme hybride motoren, een stap in de richting van de elektrificatie van Stellantis-voertuigen.”

Geen details over Maserati . Elkann gaf geen details over de herlancering van Maserati ("We werken aan de toekomst van de Trident, die onlosmakelijk verbonden is met Italië en Modena)
(bron:quattroruote.it)

Maserati gaat productie weer in Modena concentreren​

De productie van de Maserati GranTurismo en GranCabrio zal voortaan in Modena gebeuren. De fabriek aan de viale Ciro Menotti wordt dus weer het kloppende hart van Maserati. Het nu helemaal weer verdwenen oorspronkelijke ‘Polo del lusso’ in Turijn zou je kunnen opvatten als een grote stap terug, waarbij er vraagtekens ontstaan over de toekomst van de drietand. Marchionne begon 15 jaar geleden juist met een plan tot uitbreiding van het merk door de productie van diverse modellen (Quattroporte, Ghibli en Levante) op grotere schaal in Turijn (Grugliasco en Mirafiori) te laten plaatsvinden. Dat deed destijds in Modena nog het nodige stof opwaaien trouwens. Echter zijn de tegenvallende cijfers voor het huidige gamma nu reden om vanuit Modena als het ware opnieuw te beginnen. CEO Santo Ficili zou volgens de laatste geruchten met een plan bezig zijn, waarbij ook het ontwikkelingsgedeelte voor nieuwe modellen juist in Modena plaats zal vinden. Mogelijk komen de komende dagen meer details hierover naar buiten. Uiteraard is er dan ook nog de productie van de Grecale in Cassino. Er is eerst nog een update voor dit model. Wat Maserati te wachten staat op het nieuwe STLA Large platform, dat in de fabriek in provincie Frosinone wordt samengesteld, is voorlopig nog een geheim.

Maserati onder de vleugels van Ferrari?
Er lijkt eindelijk iets te gebeuren bij Maserati. Mogelijk volgt er over een paar weken, of misschien zelfs al over een paar dagen, nieuws. Het lot van Maserati is onzeker, maar een onverwachte wending zou rechtstreeks van Ferrari kunnen komen . Volgens steeds hardnekkiger wordende geruchten zijn de gesprekken tussen Stellantis en het Steigerende Paard hervat over wat een echte strategische reddingsoperatie zou kunnen worden. Een van de meest fascinerende hypothesen is de oprichting van een luxe hub die Ferrari en Maserati zou verenigen, een project dat jaren geleden al door Sergio Marchionne werd geopperd.

Een Maserati onder directe invloed van Ferrari zou twee paden kunnen bewandelen. Er zouden zowel supercars als luxe SUV's en sedans geproduceerd kunnen worden, waarbij de synergie met Stellantis behouden blijft en gebruikgemaakt wordt van het STLA Large-platform , waarbij de productie verdeeld zou worden over Modena, Maranello en Cassino. Een andere mogelijkheid is een reorganisatie die uitsluitend gericht is op het segment van de luxe sportwagens. Hierbij wordt de productie teruggebracht tot de fabrieken in Modena en Maranello, met als doel nauwere samenwerking met Ferrari om zeer krachtige auto's te creëren. Ferrari zou technologische knowhow, exclusiviteit en een meer gerichte strategie kunnen bieden, waardoor Maserati weer concurrerend kan worden. Bovendien zou Stellantis zich ontdoen van een bedrijf dat de afgelopen jaren teleurstellende resultaten boekte en zich concentreren op Alfa Romeo

(to be continued)

(bron: clubalfa.it)

Maserati is al zo'n 7 keer van handen gewisseld, de allure van een legendarisch merk op de rails proberen te krijgen blijft toch bestaan. Ook al is die allure het afgelopen decennium wel flink aangetast.

Terug
Bovenaan