Toekomst van de Italiaanse autoindustrie (Stellantis)

Nu.nl en autoweek.nl komen wat dat betreft wel aardig overeen. Sommige dramatische koppen en nieuwsberichten lijken vooral erneer gezet te zijn om reacties uit te lokken. De reacties die je dan krijgt zijn vaak veel van hetzelfde en van facebook niveau.

Het liefst lees ik tegenwoordig berichten op sites waar niet op de berichten gereageerd kan worden.

Maar goed, stellantis. Het is een fusie tussen een bedrijf dat de techniek niet lekker op orde had en een bedrijf dat het modellengamma niet op orde had. Plus alles wat er nog meer speelt op dit moment. Niet leuk, maar eigenlijk ook niet echt verrassend dat het nog niet zo lekker loopt.

En ondanks alles, is de Italiaanse regering blij met hoe het gaat. Dit in tegenstelling tot een aantal jaar geleden. Wat bewijst dat op een goede manier lobbyen al heel wat conflicten kan voorkomen.

Urso prijst Stellantis: "Ze komen hun beloftes na, er zijn nog geen werknemers ontslagen."​

Minister van Ondernemen en Made in Italy Adolfo Urso sprak zijn tevredenheid uit over de vooruitgang die de automobielgroep onder leiding van CEO Antonio Filosa boekt. Volgens de minister komt Stellantis zijn beloftes na en zijn er tot op heden geen Italiaanse medewerkers van de groep ontslagen.

Minister Urso bedankt Stellantis ervoor dat ze, in tegenstelling tot wat in andere landen gebeurt, niemand heeft ontslagen.
Urso benadrukte dat Stellantis, in tegenstelling tot andere landen, in Italië goed presteert en zijn beloftes nakomt. Dit in tegenstelling tot wat er bijvoorbeeld in Duitsland gebeurt, waar Bosch onlangs aankondigde meer dan 30.000 banen te schrappen. Ondanks de uitdagingen van elektrificatie heeft het bedrijf onder leiding van Antonio Filosa een stabiele productie in Italië weten te handhaven, afspraken nageleefd en arbeidsconflicten vermeden. Er lijken momenteel geen ontslagen gepland te zijn. Enkele tijdelijke sluitingen in Pomigliano en andere Europese fabrieken veranderen niets aan de algemene strategie: Stellantis streeft ernaar zijn personeelsbestand te behouden, investeringen te herijken en te wachten op positieve signalen uit de markt en nieuwe stimuleringsmaatregelen met betrekking tot elektrische mobiliteit.

Vandaag schreef ons Italiaanse lijfblad, ItalPassion, over Abarth.

Zal het merk Abarth geruisloos verdwijnen?​

Geplaatst op 1 oktober 2025 om 16:02 uur·
Alexandre Filluzeau
Geschreven door Alexandre Filluzeau
Adverteren
abarth-600e-00.jpg

Abarth , het kleine merk met de schorpioen dat al lang de sportieve en toegankelijke geest van Fiat belichaamt, maakt momenteel een grote crisis door. Terwijl er in 2024 nog bijna 10.000 registraties waren (van 2017 tot 2019 werden er zelfs meer dan 20.000 exemplaren geregistreerd), lijkt 2025 een rampjaar te worden. Met het huidige tempo zou het merk in Europa amper de grens van 2.000 verkochte exemplaren kunnen overschrijden. Een ineenstorting die de terechte vraag oproept: kan Abarth overleven?

Een brute neergang, ondersteunende cijfers​

Sinds de oprichting van de Stellantis-groep kiest Abarth voor de 100% elektrische weg. Een overgang die niet echt overtuigt. De 500e Abarth vertoont, ondanks een zekere charme, een verhouding tussen prestaties, actieradius en prijs die niet strookt met wat de concurrentie anno 2025 te bieden heeft. Ook de 600e, gebouwd op dezelfde technische basis als de Alfa Romeo Junior Veloce, de Lancia Ypsilon HF, de Opel Mokka GSE of de Peugeot 208 GTI, weet niet te verleiden.

Voor de periode januari tot en met augustus 2025 spreken de cijfers voor zich:
  • Frankrijk: 421 registraties (tegen 1.078 in 2024)
  • Italië: 69 Abarth 600e en 153 Abarth 500e (tegen 1.262 vorig jaar voor alleen de 500e)
  • Verenigd Koninkrijk: 220 (vs. 699)
  • Spanje: 17 (vs 191)
  • Japan: 585 (tegen 1.241)
  • Duitsland: cijfers niet gepubliceerd (of vermengd met die van Fiat)
Ter herinnering: in zes maanden tijd vonden slechts 1.030 Abarths kopers in heel Europa, vergeleken met 4.867 een jaar eerder. Een daling van bijna 80%. De volumes waren al laag, maar worden nu anekdotisch.

Een merk zonder duidelijke oplossing​

Het probleem van Abarth is tweeledig.
  • Aan de elektrische kant worden de modellen als te duur en te slecht gepositioneerd beschouwd. Een Abarth 500e kost bijna € 37.000, terwijl hij € 10.000 minder kost. De 600e, met een prijs van ruim € 44.000, heeft hetzelfde probleem.
  • Wat thermische energie betreft, is het onmogelijk om een hybride alternatief te bieden: de nieuwe 65 pk sterke Fiat 500 hybride stoot al 120 g/km CO₂ uit, een te hoge drempel voor de ontwikkeling van een krachtigere Abarth-versie. Wat de Fiat 600 betreft, is er momenteel geen sportieve hybride gepland.
Er is nog steeds de mogelijkheid van een Abarth Grande Panda, maar gezien het falen van de 500e en 600e lijkt investeren in een nieuwe sportversie riskant voor Stellantis.

Abarth stopgezet in Europa, maar niet overal​

Paradoxaal genoeg blijft Abarth bestaan in Latijns-Amerika, waar de communicatie geïntegreerd is met die van Fiat. Daar behoudt het merk een minimale zichtbaarheid, in tegenstelling tot Europa, waar het geïsoleerd en vergeten lijkt.
abarth-brasil.jpg

Dit verschil in strategie onderstreept misschien wel Abarths enige hoop op redding: de herintegratie van Fiats communicatie in Europa, om te profiteren van zijn reputatie en netwerken. Want vandaag de dag evolueert de schorpioen alleen... en steekt in het niets.

Op weg naar het verdwijnen van Abarth?​

Zoals het er nu voorstaat, ziet de toekomst er somber uit. De Europese volumes zijn mager, de huidige modellen te duur en thermische oplossingen zijn onmogelijk. Als Stellantis zijn merken wil stroomlijnen, staat Abarth waarschijnlijk bovenaan de lijst met kwetsbare merken.
Van een gepassioneerde niche is het merk een schim geworden van wat het ooit was. Zonder een heropleving of een radicale herpositionering loopt Abarth het risico de 2.000 verkochte exemplaren in 2025 niet te overschrijden , exclusief Latijns-Amerika. Een prestatie die zijn erfgoed onwaardig is en die een pijnlijke vraag oproept: wat als Abarth gewoon uit Europa zou verdwijnen?

• Wat thermische energie betreft, is het onmogelijk om een hybride alternatief te bieden: de nieuwe 65 pk sterke Fiat 500 hybride stoot al 120 g/km CO₂ uit, een te hoge drempel voor de ontwikkeling van een krachtigere Abarth-versie. Wat de Fiat 600 betreft, is er momenteel geen sportieve hybride gepland.
Voor een Alfa Romeo V6 quadrifoglio is ook plaats, maw: dit is een drogreden.

Want de normale 500e doet het inderdaad al heel goed met die filosofie; een (te) kleine auto voor (te) veel geld verkopen.

En nee, Abarth's verkopen worden niet gecompenseerd met Leapmotor verkopen. Zo werkt dat niet bij OEM's of concerns.

Want de normale 500e doet het inderdaad al heel goed met die filosofie; een (te) kleine auto voor (te) veel geld verkopen.

En nee, Abarth's verkopen worden niet gecompenseerd met Leapmotor verkopen. Zo werkt dat niet bij OEM's of concerns.
Een Abarth 500 met ICE motor heeft altijd al goed verkocht.
Co2 quota worden per concern verrekend, niet per merk.

Het huidige Abarth is eigenlijk ook gedoemd te mislukken; een snelle auto maken waarmee je van laadpaal naar laadpaal moet rijden als je hem gebruikt zoals hij bedoeld is. Abarth associeer je toch met opgepompte 500's met een dikke uitlaat waar je ook "even" mee naar Italie kunt knallen.

Op zich natuurlijk mooi dat Stellantis het geprobeerd heeft, maar de tijden/regelgeving zijn (helaas wat mij betreft) veranderd, er is geen ruimte meer voor dit soort leuke auto's :(

Nou, nou. Niet zo overdrijven. Meer dan 80% (en dan houd ik het nog conservatief) heeft echt meer dan genoeg aan de range van een Abarth. Dat is echt niet het probleem. Dat er betere, praktischere en goedkopere alternatieven zijn wel (R5/A290, Cooper SE etc.)

Nee, dat zijn echte succesnummers :rolleyes: Het hele concept van een elektrische "hothatch" werkt gewoon niet.

Range en laadgedoe zijn voor veel mensen nog steeds een belemmering, maar als iemand met zijn ev tevreden is en uit de voeten kan met de range, is dat natuurlijk helemaal prima. Voor meer discussie over wel/geen ev, verwijs ik je graag door naar de reacties op de hoofdpagina, daar kun je je zeker dagelijks een paar keer in een dergelijke discussie mengen.

Het zal je verbazen, maar range anxiety is al een tijdje verleden tijd. Verder zijn de R5 en Mini wel succesnummers inderdaad

‘Max’ laat alleen maar zien dat de reactie van QV niet klopt. De mini en R5 zijn succesvol, elektrische hothatches kunnen dus wel.
De R5 moet je met een 208 EV vergelijken, niet met een Abarth.

Als Stellantis er een business-case inzag hadden ze het wel gedaan.
Nou, de 500 ICE is er nu maar pas. Dus wie weet. Een glazen bol heb ik niet, het wordt maw wachten op het business plan van de nieuwe CEO.

De R5 is inderdaad een succes, maar de sportieve versies verkopen maar mondjesmaat en dat is waar het hier om gaat. Weinig mensen zijn bereid om heel veel geld te betalen voor een sportieve auto die je amper sportief kunt rijden, omdat je dan wel heel vaak naar de laadpaal moet.

Ik geloof direct dat in dergelijke auto's een hothatch gevoel zit als je ermee rijdt, maar dat is geen garantie voor verkoopresultaten, dan moet het hele concept kloppen. Natuurlijk zal er een doelgroep zijn, maar die zal heel klein zijn, bijvoorbeeld als tweede (dure) auto die je thuis kunt laden.

Ik weet dat sommige mensen er bijna hun levenswerk van maken om Stellantis te bashen, maar dit heeft toch echt met het concept te maken. Het is dan aan het betreffende merk/concern of je deze modellen houdt als soort "imagomaker" of je afscheid neemt, omdat het maar mondjesmaat verkoopt.

Range en laadgedoe zijn voor veel mensen nog steeds een belemmering,
Idd, in Nederland misschien niet, want dat is zo klein en overal staan wel van die palen. In andere landen is het vaak een drama. Heb je een paal in de omgeving is die kapot, of staan 6 autos ter wachten.

En een Abarth wordt volgens mij toch echt alleen voor het geluid gekocht. Zonder geluid is al het leuke weg.

Zelfs die supersnelle Electro sportwagens doen mij gewoon niks zonder geluid. Ja snel, maar verder niks. op het circuit zijn ze snel, maar op de openbare weg rij je niet zo

Zelfs die supersnelle Electro sportwagens doen mij gewoon niks zonder geluid. Ja snel, maar verder niks. op het circuit zijn ze snel, maar op de openbare weg rij je niet zo
Dan wordt het net als bij diverse merken (Abt, BMW, Ford) een optioneel geluidsmodule op de audio. Een soort kartonnen kaartje over de spaken van je fiets, vroeger. En een stickersetje, natuurlijk.

Gister ook weer mee mogen rijden met een Lotus Eletre in DL. Je zit zo op de 180+ km/h en ja, je voelt een flinke duw. Maar dat is dan ook het enige indrukwekkende.

Het zou denk ik logisch zijn als Abarth weer de huistuner (Optisch en technisch) van Fiat wordt. Net zoals M-techniek, Irmscher, Hartge en AMG ooit begonnen. Voor alle modellen leuke en technisch interessante modificaties.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Dan wordt het net als bij diverse merken (Abt, BMW, Ford) een optioneel geluidsmodule op de audio. Een soort kartonnen kaartje over de spaken van je fiets, vroeger. En een stickersetje, natuurlijk.
paar weken geleden met de dodge charger gereden, en daar is dat geluid ontzettend fout maar nog wel grappig. Al zou ik dan liever zien dat je dat zelf kan vervangen, een mp3 met geluiden van KITT oid,

paar weken geleden met de dodge charger gereden, en daar is dat geluid ontzettend fout maar nog wel grappig. Al zou ik dan liever zien dat je dat zelf kan vervangen, een mp3 met geluiden van KITT oid,
Dat doet me hieraan denken:

Only A Dodge Charger EV Could Get Ticketed For A Loud Exhaust​

Schijnt de nieuwe BMW M340 ook te hebben...... Een Ford Focus ST, Module bij Audi's (Abt).... M.I. net zo vreemd (voorzichtig uitgedrukt) als motorrijders met (half) open uitlaten maar dan wel oordopjes in "tegen het windgeruis"......

Het zal je verbazen, maar range anxiety is al een tijdje verleden tijd. Verder zijn de R5 en Mini wel succesnummers inderdaad
Range anxiety bestaat alleen bij mensen die nog nooit elektrisch hebben gereden. De enige keren dat ik range anxiety heb gehad was jaren terug met een benzineauto op een zondag in Frankrijk en Wallonië..... Laadpalen zijn 24/7 open, pompstations daarentegen. Niet overal zijn er onbemande pompstations.

Range anxiety bestaat alleen bij mensen die nog nooit elektrisch hebben gereden. De enige keren dat ik range anxiety heb gehad was jaren terug met een benzineauto op een zondag in Frankrijk en Wallonië..... Laadpalen zijn 24/7 open, pompstations daarentegen. Niet overal zijn er onbemande pompstations.
Heerlijk zo'n nergens opslaand antwoord. Ik lees toch regelmatig in de reviews dat mensen een range anxiety hebben omdat de laadpaal ergens stuk is of je helemaal niet bij een laadpaal kan komen omdat die op een afgesloten terrein staat.

je komt nederland niet vaak uit zeker?

Heerlijk zo'n nergens opslaand antwoord. Ik lees toch regelmatig in de reviews dat mensen een range anxiety hebben omdat de laadpaal ergens stuk is of je helemaal niet bij een laadpaal kan komen omdat die op een afgesloten terrein staat.

"Heerlijk (?) zo'n nergens opslaand antwoord". Vind jij, F79. Je rijdt BEV? Ik wel. Kan mij volledig in R. Wolters' reactie vinden.

"Heerlijk (?) zo'n nergens opslaand antwoord". Vind jij, F79. Je rijdt BEV? Ik wel. Kan mij volledig in R. Wolters' reactie vinden.
het zelfde zo standaard antwoord waar voor de rest niemand wat mee kan. Ik benoem alleen feiten, maar dat is tegenwoordig al lastig voor sommige.

Wat is dat toch met ev rijders, dat ze maar altijd hun ev gebakje moeten aanprijzen? Lijkt wel een religie.

Fijn dat een batterij auto voor jullie werkt. Voor velen is het gewoon nog niet zo. Zware aanhanger? range kakt enorm in. Woon je niet in NL of een grote stad? Dan heb je vaak geen of heel weinig laders, of een lader die het gewoon niet doet.

Precies, je zoekt de aandrijving die je het beste uitkomt. Een auto aanschaffen is veelal een compromis. En het spectrum van alle factoren die belangrijk zijn kan je wegen en dan tot een keuze komen. Zonder eigen laadpaal zou ik nooit een EV kopen op dit moment. Alhoewel een goede vriend zelf kan laden, maar gratis kan laden aan de superchargers met zijn model S en dat altijd (98%) doet en na 265.000 km nog een SOH van 85% heeft. Een Ram op LPG lijkt mij en aardig alternatief als de kar of sleurhut zo belangrijk is.

Vrees wel voor de loopbaan van de toekomstige Grande Grande Panda aka FIAT Grizzy.
Als die lijkt op / wordt als de Citroen Basalt is een muurbloembestaan gegerandeerd.

Basalt India doet 100 st p/m
Basalt Brazilië 1.000 st p/m

Vrees wel voor de loopbaan van de toekomstige Grande Grande Panda aka FIAT Grizzy.
Als die lijkt op / wordt als de Citroen Basalt is een muurbloembestaan gegerandeerd.

Basalt India doet 100 st p/m
Basalt Brazilië 1.000 st p/m
Is de Giga Panda niet de remake van een C3 Aircross?
Jij bedoelt waarschijnijk de Fastback? De huidige doet het goed in Brazilië.

De STLA board pompt €10 miljard in de USA.
€5 mld gelijk, €5 mld in termijnen.

En "yoh, fok BEV!": er komen nieuwe gas guzzlers, V8's en zo
Je zou het besluit bijna begrijpen - Azie bouwt 1.000 kolencentrales.

Terug
Bovenaan