Topic voor alle oude bestelwagens en busjes

Tja, en kregen ze toen niet de renault express?
Ook al uit het straatbeeld verdwenen!

Zo, vanavond op m'n gemak het hele topic doorgewerkt. Mooi spul gezien, ook van Mercedes-Benz. Maar deze is ook leuk:

ponton2.jpg

En: hij is sinds vorige week van mij (zei hij apetrots)! Het is een Mercedes 190 Db Kombinationswagen Lieferwagen (W121) uit 1961, zeg maar een bestel-bolhoed, gebouwd door een Portugese carosseriebouwer ('k weet nog niet wie).

Maar nu heb ik een vraag. Voor de achterdeurtjes heb ik er een typeplaatje en een ster bijgekregen. Ik ben er inmiddels achter dat destijds het typenummer in het midden ONDER de ster stond (en niet zoals later linksonder). Dit bestelwagentje heeft echter twee deurtjes. Mijn vraag is: weet iemand, bijvoorbeeld via oude documentatie, hoe het plaatje en de ster indertijd in 't algemeen geplaatst werden op bestelwagens en busjes (319!) met twee deuren? Ik heb heel internet (denk ik) afgespeurd, maar er zijn maar weinig foto's van achterkanten beschikbaar. Hartelijk dank voor het meedenken alvast.

Groet,
Henk-Sjoerd.

Beste Henk-Sjoerd,

Jammer genoeg kan ik je niet verder helpen.
Maar wauw wat een super aankoop; De bewuste Bolhoed bestel heb ik een tijdje gevolgd, omdat hij een aantal keer te koop heeft gestaan.
En zoiets moet toch naar een liefhebber gaan en dat is hij nu zeker.
Veel succes er mee en plaats als je wilt dan wat meer foto's ik ben namelijk best benieuwd naar dit oude beestje.

Fijne avond.

Wauw wat een gave foto's zeg en wat is het eigenlijk kwa uiterlijk een luxe bestel wagen !

Nou ja, SuperRaman, je wordt op je wenken bedient :) 'k Heb de foto's zien nemen toen ik vandeweek bezig was met de "eerste verkenningsronde" (en ja, 't olielekje is inmiddels verholpen, pakkinkje van de ontluchting). En wees er verzekerd van dat-ie bij een liefhebber is, het zal mijn laatste auto zijn.

Hey Pedigreepaul, wat leuk! En enorm bedankt voor mbzponton.org, 'k zal ze de komende tijd inlichten. En eindelijk een foto van een (Binz-) achterkant, dankjewel. Ik had zelf al zoiets bedacht, maar dan op de rechterdeur (kweenie waarom). Hopenlijk komen er nog meer tips over 't typeplaatje. Weet je iets meer over die onderste foto? Da's ook een tweedeurs kombi (en geen ambulance of lijkwagen).

Groet,
Henk-Sjoerd.

Duijst zei:
Weet je iets meer over die onderste foto? Da's ook een tweedeurs kombi (en geen ambulance of lijkwagen).

O, 'k zie het al op mbzponton.org :) Maar 't is niet mijnes hoor, dus 'k kan ze ook niet wijzer maken.

Djeez ..... ik zie net dat er tussen 1958 en 1961 maar 136 stuks 190 D/Db 2-deurs chassis afgeleverd zijn. Pfoei!

Edit: Sorry, foutje, in totaal (dus 2- en 4-deurs chassis tesamen) 136 stuks D en 711 stuks Db, maar dat wist ik al.

Ooo .... bedoel je zo .... haha! Neuh, zelfs niet origineel Mercedes-donkergrijs. Hij blijft gewoon oud-rood. En tegen die tijd dan laat ik m'n nabestaanden wel een leuke Heckflosse hurern :)

mercedesbenz2bw1102bserln8.jpg

Een echte bestelwagen is het niet, maar toch:
DSCF2464.jpg

DSCF2463.jpg

Een CX plateau, gemaakt door Tissier.

Dit topic viel met net eigenlijk pas op. Ik heb nog even in de computer gezocht naar wat leuke plaatjes, de meeste zijn al wel zo'n beetje aan bod gekomen volgens mij, maar misschien toch wel leuk om even te laten zien. Komen ze:

foto5.jpg

foto6.jpg

Naamloos-gescand-04.jpg

KIF_5491.jpg

KIF_8184.jpg

KIF_8190.jpg

KIF_8223.jpg

KIF_8639.jpg

KIF_8637.jpg

ssar01-1.jpg

AlfaRomeoA12Tooltruck01.jpg

AlfaRomeoA12Tooltruck08.jpg

Alfatruck01.jpg

Alfatruck02.jpg

1976ItaldesignNewYorkTaxi.jpg

AlfaRomeoAR802.jpg

P1010729.jpg

Alfatruck03.jpg

advertentieF12.jpg

-%206.jpg

SSA40781.JPG

In het laatste Klaverblaadje (clubblad van de Alfaclub) stond overigens ook nog een leuk artikel over de restauratie van een Romeo2 bedrijfsauto. Waarschijnlijk zijn er wereldwijd nog maar zo'n 20 exemplaren over:eek:

En nog wat foto's van internet:
4035168742_e8b4e8d853.jpg

commerciali11zc9.jpg

Alfa_ar8.jpg

Ik moet ook nog ergens foto's hebben van een Alfa op Saviem basis, maar die kan zo even niet meer vinden.

Gehaktstaaf zei:
Een echte bestelwagen is het niet, maar toch:
DSCF2464.jpg

DSCF2463.jpg

Een CX plateau, gemaakt door Tissier.
En juist deze is niet door Tissier gebouwd, maar door de eigenaar zelf.

Heeft nog heel wat hoofdbrekens gegeven om hem zo op kenteken te krijgen. (via de UK.)

Ik ken de (ex-)auto's van Stoterstangen90. ;)

---

Een wat ouder type Chevrolet uit het Spoorwegmuseum.

nll37965v1.jpg

Hartelijk dank iedereen, het is een weldaad om mee te rijden! Sober, of zo je wilt, spartaans.

ponton3.jpg

Groet,
Henk-Sjoerd.

Ik ben vooral gecharmeerd van de stuurschakeling!!

Dat is echt een geweldige ervaring, voor zowel automaat als hand schakelen.

Amerikaans zou je zo zeggen naar in de jaren 60, 70 zag je het ook bij europese auto's zoals audi en peugeot.
Auto's van de jaren 80 zijn zeer schaars daar in, misschien nog een late peugeot 504, en op bestelling kon het ook nog in een MB W123.
In een Honda CR-V type 1 en 2 komt het trouwens ook nog voor (alleen automaat)

Jammer dat ze hier van afgestapt zijn.

De huidige E-klasse heeft in sommige versies ook een stuurhendel voor de automaat. En de S-klasse dacht ik ook.

Peugeot J5 en Citroën C25 hadden ook nog stuurschakeling. En veel Amerikanen tot vrij recent ook nog, bijvoorbeeld een Buick Park Avenue. Maar goed, de Amerikanen zijn allemaal automaatbakken, die Peu- en Citrobusjes handgeschakeld. Bij de busjes is de stuurschakeling of pook van de grond naar het dashboard verhuisd, eigenlijk bij alle merken zo'n beetje.

Wat Wouter82 zegt klopt idd, vind ik erg vreemd, waarom niet een automaat bedienen met knoppen? Zoals bijvoorbeeld in de Jaguar XF?

Over de stuurschakeling: de Mitsubishi L400 (geleverd tot 2003?) is ook nog uitgerust met een handmatige versnellingsbak met stuurschakeling.

f_175368_HDA.jpg

Werkt zo'n stuurschakeling elektronisch? Ik kan me geen mechanische verbinding met de versnellingsbak voorstellen met een stuurhendel.

Nee hoor, het is gewoon ouderwetsch mechanisch roeren in de olie. De verbinding is met stangen en/of kabels. De door jouw zo geliefde Peugeot 405 heeft eenzelfde systeem enkel dan met een pook in het midden.

Misschien is het bij moderne auto's electronisch, maar die oude Mercedes van mij (en ook de Strichacht of W114/W115 van 10/15 jaar later) maakt gebruik van de draai- en op-neer-beweging van de schakelstang.

ponton-schakeling.jpg

De schakelstang loopt door het stuurhuis, parallel aan de stuurstang. Als je van 1 naar 2 gaat, dan draait de schakelstang om z'n as. Als je van 2 naar 3 gaat, dan draait-ie weer terug en "zakt" een eindje naar beneden. En zo verder. Onderaan heeft elke versnelling dus een andere stand. Via een vernuftig stelsel van stangetjes wordt die overgebracht naar de versnellingsbak. Prachtig toch?

Groet,
Henk-Sjoerd.

Knap dat men het met zo'n klein stangetje kan doen, terwijl je met een reguliere versnellingspook soms behoorlijk kracht moet zetten.
Dan heb je echt het gevoel om met mechanica bezig te zijn.

Da's waar ja, hij schakelt dan ook als een zonnetje, met de pink te bedienen. Dus met die krachten hebben ze kennelijk rekening gehouden bij 't ontwerp van de bak.

Groet,
Henk-Sjoerd.

tsov zei:
Of in elke lijnbus van de afgelopen 30 jaar ;)

Ook idd, eigenlijk noemde ik het daarom ook, want het kan dus duidelijk al lange tijd met knoppen.

De Toyota Hi-Ace had tot voor kort ook nog stuuschakeling geloof ik en misschien ook wel het jaren '90-Mazda busje. Eigenlijk best gek dat stuurschakeling verdreven is door de grondpook, zeker als ik lees dat het veel lichter schakelt en het een boel ruimte tussen de stoelen scheelt.

Onze Mitsubishi L300 van 1994 had ook stuurschakeling. en dat is in de L300 ook veranderd naar een pook in 1997 of 1998. Bij onze auto schakelde het echt enorm zwaar.

Ja, leuk idee, dat met de lichte bedrijfswagens. In Den Haag stond er ooit een DKW F800 3=6, de voorganger van de MB 1000. De DKW Schnellaster werd met een iets sterkere motor in Spanje gebouwd, werd toen opgevolgd door een Spaans karrosserie ontwerp van IMOSA zelf, de A U-Imosa 1000. Die werd ook naar de BRD geexporteerd. Door de fusies van Auto Union, VW en deelname van D-B kregen de wagens een M-Benz motor wat voorop links boven, wat te zien is bij de blauwe wagen op de foto. De wagen werd in Argentina gebouwd door Rastrojero. Daarna kreeg de wagen een zwarte, plastic grille met een driepuntige ster en werd het de M-Benz N met een nummer, al naar gelang de motor, zoals die van de Guardia Civil. Daarna kwam een modernere, kantige karr, de witte wagen (LJ 11 49) die op een v.d. bovenstaande beeldjes te zien is. De M-B 100 werd in Z-Korea gebouwd, die heeft echter een andere, kantige karr. De Ebro was een ontwerp van Alfa-R, later nam Nissan de fabriek over en werd er een nieuwe karr. voor ontworpen.

De Haagse VW '"barnfind" is prachtig, de brandw VW (NN kent) is bekend in Den Haag waar hij ooit langs de Vliet stond geparkeerd. De Ford A-series is zeldzaam, maar er ik zag er afgelopen Jan. eentje in Scheveningen bij de visafslag, wwarschijnlijk een ex-brandweerwagen.

De Tempo werd een Hanomag, na de overname van Borgward werd de Hanomag nog in Sebaldsbrueck, Bremen gebouwd. Daarna werd het een Han-Henschel, en vervolgens een M-Benz. Daarna nog in India verder gebouwd, ik geloof door Bajaj. De Tempo-Hanomag kreeg in landen als UK, AUS & NZ een Austin motor en werd door Jensen in Engeland geassembleerd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan!

Leuk, die rode M-Benz uit Portugal. Nu wil het toeval dai ik in 1987 in Portugal op rondreis was en in het plaatsje Leiria op een sloperij terechtkwam. Daar lagen een stuk of drie van dergelijke wagens, één ervan op z'n kant. Ze waren geloof ik van de politie geweest en waren alle blauw van kleur. Zijn de achterlichten niet van een Austin of Morris? Het betreft dus geen Kombi van Duitse oorsprong zoals die bijv door Binz en Miesen werden aangeboden, maar dat wist je al. Op basis v.d. latere modellen (met vinnen) was er ook een Belgisch bedrijf dat Kombis aanbood. De ziekenwagens die op ik hier heb aangetroffen zijn wellicht originele Binz of Miesen versies maar er waren ook wagens van o.a. Pollmann (Bremen) Luag bouwde kombi versies op basis v.d. 170, misschien dus ook op de latere 180-190 series? In Amsterdam heb ik ooit een rode 190/220 ambulance gezien, voorzien van een Duits kenteken. Dat was ca 1978. Een grijze 180 meen ik me ook nog te kunnen herinneren maar of dat nou in NL was of elders, dat weet ik niet meer.

Klassiekerrijder zei:
Leuk, die verlengde VW Transporter, waar was dat? Bremen, Essen, Frankfurt? Moet wel een puike show geweest zijn. De Lloyd is ook fraai, die zie je toch ook niet meer zo vaak in zo'n goede, originele konditie.

Stuurschakeling vind ik er altijd zo mooi uitzien, ik heb natuurlijk geen kilometers gemaakt maar de kleine stukjes parkeerplaats die ik in een DS gereden heb, was altijd érg soepel schakelen, veel prettiger dan de vloerpook van onze oude Volvo.

Stuurschakeling is héérlijk! Vorige week een rondje Overijssel gedaan van zo'n 250 km, alleen maar provinciale weg, en ik heb me uitstekend vermaakt. Door de soepelheid voel je het ook direct als je loopt te hannessen met schakelen, je hebt dan iets meer weerstand (dus niet doordouwen, maar beter doen) in plaats van meteen geknars. Nadeel van stuurversnelling is wel dat, toen ik in het moderne Japannertje van m'n moeder reed, ik steeds aan de ruitenwisser liep te hengelen, haha!

Het dieseltje wil graag dat je al overschakelt bij lage toeren, en het heeft een groot "bereik" (ja, da's niet de juiste term, maar 'k ben nog geen techneut). Zo rij je eigenlijk in een halve automaat. Bij het wegrijden ben je even vrachtwagen-achtig druk met schakelen, maar vervolgens doe je in de stad vrijwel alles in de 3 en op doorgaande wegen en buiten de stad alles in de 4, prachtig! Minimum snelheden volgens het boekje:
1e versnelling: 0 km
2e versnelling: 10 km
3e versnelling: 20 km
4e versnelling: 30 km
Omdat (denk ik) terugschakelen van 3 naar 2 maar heel weinig nodig is, moet je vaak dubbel klutsen als je terug wilt naar de 2. 'k Heb in de 80-er jaren veel in een, toen al oud, 206-busje gereden en die had dat ook: alle synchronisatie OK, behalve van 3 naar 2.

Inmiddels zijn de radiateur en dynamo gereviseerd en is de spanningsregelaar vervangen (vrijwel nieuwe originele zat bij de auto).

Groet,
Henk-Sjoerd.

Onze ID19 schakelt niet lekker naar de 1 en de achteruit toe, dat doet m'n vader dus altijd via de 2. De sychroring ontbreekt daar af-fabriek namelijk...

rhombusfan zei:
Leuk, die verlengde VW Transporter, waar was dat? Bremen, Essen, Frankfurt? Moet wel een puike show geweest zijn. De Lloyd is ook fraai, die zie je toch ook niet meer zo vaak in zo'n goede, originele konditie.
Al deze foto's zijn gemaakt op de Techno Classica in Essen.

Terug
Bovenaan