Topic voor alle oude bestelwagens en busjes

DSCN0447.JPG

DSC06073.JPG

DSCN0601.JPG

DSCN0703.JPG

Kunst met een Transporter
img8792t.jpg

DSC01883.JPG

l1005190.jpg

Meer info
Het ding staat nog tot maandag op ArtZuid, een kunstroute op de Amsterdamse Minervalaan.

Na een tijdje zoeken vond ik deze nog, alle foto's zijn gemaakt bij mijn vader, die tevens toen de eigenaar was.

mvc001s.jpg

T2B, later verkocht.

mvc004sv.jpg

T2B Doka Feuerwehr, T2A Feuerwehr en T2B Pick-Up. Allen verbrand bij bedrijfsbrand.

mvc003s.jpg

Detailfoto van de T2A brandweerauto.

mvc005se.jpg

Mercedes-Benz 208(?) Pick-Up, later verkocht. (Daarachter een groene Hanomag Henschel)

mvc002s.jpg

Renault Goelette gemaakt door een Nederlands ombouwer, in bedrijf geweest bij Nederlandse brandweer, (gelukkig) nog steeds in ons bezit.

Gr., Nick

Het merk IMV (renault) , uit slovenie,mag uiteraard niet aan dit rijtje ontbreken.
Het is nagenoeg hetzelfde model als de Fiat 110T , de Renault estafette , en de Alfa Romeo romeo 2.

1964%20IMV%201000.jpg

imv_1600r_85.jpg

imv-van1.jpg

Ik had hem willen openen, maar zag dat ie er al was, het bestelwagenforum.
Bij deze nog een paar plaatjes.
Foto-XYOLVUUJ-D.jpg
[/img]

Foto-D7SJPH4Z-D.jpg
[/img]

Foto-N6PBS7CT-D.jpg
[/img]

vooral de laatste twee hebben mijn voorkeur, ik zou dan ook meer plaatjes willen zien van de ptt simca's en caddy's, maar die zijn nogal schaars zeker?

Stif zei:
ik zou dan ook meer plaatjes willen zien van de ptt simca's en caddy's, maar die zijn nogal schaars zeker?
Geen idee waarom, maar ik heb jaaaaaaren geleden nog eens (analoge) foto's gemaakt van een PTT Telecom-1100 VF2 in het groen, toen nog in actieve dienst. Was eind jaren '80, ik denk 1987 of 1988. Ik zal eens gaan graven, maar heb niet veel hoop dat ik 'm snel tegenkom tussen 3500+ autofoto's.

Ja idd je had ze natuurlijk ook in het groen, voor de telecom.
Ik begrijp niet dat er zo weinig foto's van zijn, ik bedoel wij maakten geen foto's van de aanstormende postbode.
Sterker nog op ons fototoestel stonden vaak op een rolletje 4 kerstdagen als je begrijpt wat ik bedoel.
Gelukkig is dat nu anders met het digitale gebeuren

Klassiekerrijder, ben best wel jaloers op je 3500 foto's, eenvoudig te scannen denk je?

Zeker niet alle 3500. Ze liggen ook al jaren ergens in een doos, ik had altijd een camera bij me in de jaren '80 en '90 en fotografeerde alles wat ik tegenkwam wat ik interessant vond. Ik was toen heel wat fanatieker dan tegenwoordig, nu ik een digitale camera heb waar je geen dure ontwikkel- en afdrukkosten bij krijgt.
Ik zie ook niet zoveel interessants meer en verplaats me meestal per auto in plaats van per fiets of brommer, dan gaat het spotten wat lastiger.

@klassiekerrijder: Dat probleem heb ik ook. Ik rij meer met de auto of trein. Met name die laatste stopt niet overal waar ik dat wil. De auto gooi ik nog wel eens een richting op die niet in de planning ligt en dan kom ik nog wel eens wat tegen.

Vorig jaar (wat klinkt dat al weer lang geleden) ben ik welgeteld 2 keer de stad ingedoken en alles langsgefietst waar maar kon.. Toch nog aardig wat verkregen: foto's en zadelpijn.

Dit blijf ik een van de schattigste bestelbusjes allertijden vinden: de Austin A35 Van. (y)

austina35vanrf23311.jpg

austina35vanrf23312.jpg

austina35vanrf23313.jpg

austina35vanrf23314.jpg

austina35vanrf23315.jpg

austina35vanrf23316.jpg

austina35vanrf23317.jpg

Geleend van een ander topic.
Foto-VXGFHRDR-D.jpg
[/img]

Foto-KBXGJH3J-D.jpg
[/img]

Eindelijk een soort gelijke autio gevonden waar vroeger de wegen mee vol liepen, het zoeken naar een heuze ptt simca is me vooralsnog niet gelukt.

Ik ben dol op oude busjes, de Mercedes MB100 en Volkswagen T3 (deze laatste is helaas niet helemaal geslaagd) heb ik daarom ook in 3D gemaakt voor het spel Grand Theft Auto San Andreas.
mb100scr2.jpg

Ik vroeg me eigenlijk af waarom ik de Mercedes Vario nog zo vaak zie rijden. Die bestelbussen doen ook nog volop dienst bij het GVB en de Mobiele Eenheid hier in Amsterdam bijvoorbeeld. Dat heb ik altijd vreemd gevonden aangezien veel bedrijven toch wel voor een modern wagenpark gaan. Tot mijn verrassing ben ik er dus net achter gekomen dat die bus nog gewoon geproduceerd wordt, dat had ik dus echt niet verwacht want het eerste ontwerp is al van het jaar 1986 (als ik wikipedia mag geloven) en de wagen heeft in 1996 een facelift gekregen.
2737387173_be90ebba92.jpg

Over de Vario had ik mij ook al verwonderd. De Sprinter heeft hem qua lengte en hoogte allang ingehaald.
In een zoektocht naar de grootste bestelbus is de Sprinter de grootste en laat hij de Vario en Iveco Daily achter zich.
De Vario onderscheidt zich alleen nog op de breedte.

Edit: zo'n Vario is toch eigenlijk wel een machtig mooi ding. Het komt dicht in de buurt van een vrachtwagen, maar met een beetje geluk mag je er met een B-rijbewijs mee rijden..

En dat vrachtwagen verhaal is nu precies wat 'm zo populair maakt: Brink kan ze gebruiken als gepantserde versie voor waardetransport (op groot rijbewijs dus) en de GVB kan ze gebruiken op B-rijbewijs voor allerhande zaken. Neem daarbij de bedrijfszekerheid van zo'n bus en dan besef je je dat er eigenlijk geen alternatief voor is op het moment.

En de Vario is simpelweg een tijdloos model. Ze lijken nog steeds een moderne Benz. Ik had trouwens je mods in mijn San Andreas (y)

De vormgeving van de Vario is afgeleid van de 200-serie en die bestond al in de jaren '70.
Knap dus dat het er na bijna 40 jaar nog steeds niet ouderwets uitziet.

Het spijt me dat ik het zeg, maar de reden dat ik de Mercedes Vario een plekje in dit topic heb gegeven is juist omdat ik het een ouderwets ontwerp vind. Daarom dacht ik ook altijd, totdat ik eens een kijkje op de website van Mercedes nam, dat dit model al jaren uit de productie was. Dus misschien tijd voor nog een facelift?:D

Ik denk niet dat de Vario nog wordt gefacelift. Ik denk dat de Sprinter al behoorlijk zijn plaats heeft ingenomen.
Maar zeg nooit nooit. De oude G is er ook nog steeds. Alleen is die wat unieker in het MB-assortiment dan de Vario.

Misschien vreemd, maar ik vind zo'n Vario ook prachtig. Die neus bijvoorbeeld: mooi, imposant, stoer! (y)

---GT--- zei:
De vormgeving van de Vario is afgeleid van de 200-serie en die bestond al in de jaren '70.

Nee, dat is niet zo. Het model stamt oorspronkelijk af van het 319 model (later 405). Dat model doet weer wat denken aan de Hanomag-Henschel modellen uit de jaren 60. Uiteindelijk, via de zogenaamde Dusseldorfer transporter (twee generaties) ontstond de huidige Vario.

De L319:

800px-Mercedes_l319_sst.jpg

Dusseldorfer transporter 1e serie:

800px-Mercedes_t2_doka_sst.jpg

2e serie:

800px-Mercedes_t2_neu_sst.jpg

De vormgeving stamt dus eigenlijk af van de Hanomag-Henschel, hoewel ik met je eens ben dat er voor de verlichting wel duidelijk gekeken is naar de 190/200 serie (vanaf tweede serie).

Barri zei:
Misschien vreemd, maar ik vind zo'n Vario ook prachtig. Die neus bijvoorbeeld: mooi, imposant, stoer! (y)

Ik vind het ook een zeer mooi model. Hopelijk gaat de Vario nog heel lang mee, al ben ik wel benieuwd naar de verkoopcijfers...

simca1006 zei:

Uhhh, niet lullig bedoeld hoor, maar die foto had ik zelf wel kunnen plaatsen... :rolleyes:

De 305 spotte ik bij een garage in Halfweg.

305breakservicera82802.jpg

En deze met een extra zijraampje spotte ik in Blois (Frankrijk):

305breakservice4654py41.jpg

Vinnievw zei:
Nee, dat is niet zo. Het model stamt oorspronkelijk af van het 319 model (later 405). Dat model doet weer wat denken aan de Hanomag-Henschel modellen uit de jaren 60. Uiteindelijk, via de zogenaamde Dusseldorfer transporter (twee generaties) ontstond de huidige Vario.

Dat is het technische verhaal. Ik bedoel puur de vormgeving: Neus, schuine lijn onder de zijruiten etc.
De T2 heeft een heel andere vormgeving, met de extra ruiten achter de voorruit en de recht afgesneden portieren daar achter.
De T2 is de eerste Düsseldorf Transporter. Model 2 is de 40x-60x wat eigenlijk al de Vario was, maar dan zonder de naam Vario.

Juist de vormgeving kwam van Hanomag vandaan: het korte motorkapje, de hoge voorruit, hoge deuren. Nogmaals: de details zijn wel Mercedes, maar het ontwerp van de kabine komt van Hanomag (die in 1970 over werden genomen door das Haus)

Vinnievw zei:
Juist de vormgeving kwam van Hanomag vandaan: het korte motorkapje, de hoge voorruit, hoge deuren. Nogmaals: de details zijn wel Mercedes, maar het ontwerp van de kabine komt van Hanomag (die in 1970 over werden genomen door das Haus)

Ik denk dat we het over verschillende wagens hebben. De T2 is direct afgeleid van de Hanomag. De 40x-60x heeft een typische Mercedes-vormgeving met lijnen die al op de 207 (T1) te zien waren. De Vario is een gemoderniseerde versie van de 40x-60x.

Je ziet toch wel dat de tweede generatie een doorontwikkeling is van de eerste generatie?

Vinnievw zei:
Je ziet toch wel dat de tweede generatie een doorontwikkeling is van de eerste generatie?

Ja, je hebt het model met de 'wrap-around' voorruit, afgeleid van een Hanomag.

1231008481_merco406.jpeg

Over dat model heb ik het niet.

Ik heb het over het model daarna: de Vario, toen hij nog geen Vario heette, maar gewoon 40x t/m 60x.

1139639_1.jpg

Het kan technisch gezien een doorontwikkeling zijn van het model daarvoor, maar ik doelde op de vormgeving die totaal niet op zijn voorganger lijkt, maar lijnen heeft van de 207, alleen wat minder schuin en een stuk hoger/breder.

800px-Mercedes_t1_doka_sst.jpg

Dat model was nog niet ter sprake gekomen.
Maar het ging mij om de vormgeving van de Vario/zijn naamloze oudere broer en niet om de technische herkomst van de auto.
De Hanomag heeft een totaal andere vormgeving.

Je ziet aan de twee blauwe auto's in mijn vorige post toch wat ik bedoel?

De door mij geposte F45 kwam in 1967 op de markt. De door jouw geposte T1 in '77 en de T2 in '86. Mercedes gebruikte simpelweg een ontwerp van Hanomag voor de T1 en T2. Iets anders was er niet: Mercedes maakte namelijk geen (kleine) busjes voordat Hanomag in het spel kwam.

De Mercedes T1 (20x-40x: voorloper van de Sprinter) kwam ergens in 1977 en was volgens mij een eigen ontwerp van Mercedes. In ieder geval qua carosserie.
De T2 die in 1986 kwam had een carosserie dat qua ontwerp overeenkomt met de T1, alleen is alles wat groter en soms rechter. Dat wilde ik zeggen. De Vario van 2010 heeft nog steeds hetzelfde ontwerp als de T2 uit 1986, welke qua vormgeving voortvloeit op die van de T1 uit eind jaren '70.

Dat de auto's op een Hanomag zijn gebaseerd neem ik aan ter kennisgeving, maar de carosserie van de T1 en T2 (Vario) zijn toch echt ontwerpen van Mercedes.
Je gaat toch ook niet zeggen dat de MB100 op een Hanomag Henschell lijkt, puur vanwege het gelijke onderstel?

Ik heb het hier niet over de techniek, maar over het uiterlijk van deze modellen. Als jij de overeenkomsten niet ziet tussen genoemde modellen dan moet je een knaak aan je ogen laten verdienen. Ik ga het nog een keer proberen: de T1, T2 eerste én tweede generatie, zijn niet gebaseerd op de 200 serie (zoals je aanvankelijk zei), maar zijn afgeleid van de Hanomag modellen. De Bruno Sacco modellen (waar de T1 lichtelijk aan doet denken) kwamen later. Het principe van het model (dus niet de techniek) van de korte motorkap, hoge voorruit en vierkant kabine vindt dus zijn oorsprong in de Hanomag F45 uit 1967. Hard roepen dat je geen overeenkomsten ziet veranderd daar niets aan.

Jij kijkt naar de globale vormen. Ik kijk naar de details, zoals de carosserielijnen. En die verschillen behoorlijk.

Ik heb niet gezegd dat de T2 met de 'Vario'-carosserie is gebaseerd op de 200-serie, maar dat de vormgeving daarvan is afgeleid.
De grote Hanomag mag dan de technische basis zijn, maar die heeft een ouderwetse eind-jaren-60 carosserie die qua raamlijnen wat aan een Fiat doet denken.

GT, je verbaast me met je onkunde terzake dit onderwerp.

---GT--- zei:

Onzin, dus.

Maargoed, de f40 kwam op de markt toen Hanomag al was overgenomen door MB en is in eerste instantie een mercedes benz, dit in tegenstelling tot de 200 serie die er eerst als Hanomag (F20) was.

1971_03_500x329_de_05-2008.jpg

Vinnievw zei:

Ga je mond spoelen. Je leest steeds niet wat ik duidelijk wil maken.
Het heeft niets met kunde te maken, of op welke Hanomag een bus is gebaseerd.
Nogmaals: het gaat om de typische MB-lijnen van de 200-serie vanaf 1977 en die van de T2 vanaf 1986 en nergens anders over.

Het is nu net van (even een vergelijking):
Ik zeg: 'De Fiat Uno ziet er net zo vierkant uit als een Panda'. En dat jij zegt: 'Dat kan niet, want de Panda gebruikt techniek van de 127'. o_O

Terug
Bovenaan