Toyota Yaris | Mazda 2 Hybrid, v.a. € 22.890

Cdlop zei:
Succes verzekerd, als autojournalisten al 1 op 25 scoren dan zal bij regulier gebruik 1 op 30 zeker mogelijk zijn. Behalve uiteraard wanneer Autoweek de auto gaat testen dan zal het verbruik 1 op 9 zijn zoals bij de Corolla hybrid indertijd.

Er zijn testers die wel weten hoe met een hybride te rijden: https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/eerste-test-toyota-yaris-hybrid-2020-prototype.html
We zaten met twee in de testwagen en keerden terug naar het startpunt met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Maar we hadden er dan ook geen zuinigheidsrit van gemaakt. Collega’s die dat wel deden, bleven onder de 4 liter.

Jazzik zei:
Cdlop zei:
Succes verzekerd, als autojournalisten al 1 op 25 scoren dan zal bij regulier gebruik 1 op 30 zeker mogelijk zijn. Behalve uiteraard wanneer Autoweek de auto gaat testen dan zal het verbruik 1 op 9 zijn zoals bij de Corolla hybrid indertijd.

Er zijn testers die wel weten hoe met een hybride te rijden: https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/eerste-test-toyota-yaris-hybrid-2020-prototype.html
We zaten met twee in de testwagen en keerden terug naar het startpunt met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer op de boordcomputer. Maar we hadden er dan ook geen zuinigheidsrit van gemaakt. Collega’s die dat wel deden, bleven onder de 4 liter.

Inderdaad. Met normaal gebruik zal 1 op 27 a 30 er zeker inzitten . Op de zaak 1 hybrid Camry en die rijdt met gemak 1 op 20...., soms zelfs zuiniger nog. Bijjna de verbruikscijfers welke Toyota zelf op geeft voor de Camry.

Normaal heb ik niet zoveel met de ADAC, maar bij het lezen hiervan maakte mijn Toyota Hybrid hart toch een sprongetje:
d090.gif

[size=large]Hybrid-Verbrauch: 3,7 Liter/100 km[/size]

Ist der Papierwert auch in der Praxis zu halten? Ja, ist er, wie wir auf unseren ersten Testfahrten feststellen konnten. Wer eine entspannte Fahrweise an den Tag legt, die dem Hybridantrieb entgegenkommt, also behutsam Gas gibt, viel segelt und eher Landstraßen- statt flottes Autobahntempo pflegt, kommt problemlos auf eine Drei vor dem Komma.
... /...
Der Benziner schaltet dabei oft ab, und in vielen Fahrsituationen übernimmt der Elektromotor.

Und (ehhh, en natuurlijk) de "loeiende" CVT:

[size=large]Das Aufheulen des Motors ist passé[/size]

Dass dem Hybriden das gequälte Aufheulen beim Beschleunigen fast ganz abgewöhnt wurde, nimmt man beim Fahren gerne zur Kenntnis, zudem geht es deutlich leiser zu als im alten Modell. Der Motor klingt sogar ganz gut – vom sonst üblichen Dreizylinder-Brummen ist hier fast nichts zu hören.

Bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/toyota/toyota-yaris/ (Let wel: Duits dus!)
[size=x-small]Voor wie het Duits niet machtig is: Google translate is je vriend.[/size]

Opgave praktijkverbruik en daadwerkelijk verbruik ligt bij Toyota zeer dicht bij elkaar, meest nauwkeurig van alle fabrikanten . Behalve als AW redacteuren er mee gaan scheuren uiteraard.

Mooie techniek deze Yaris, kan niet anders zeggen!
Maar tjezus, wat een afzichtelijk ding. De uitgaande Yaris vind ik een bejaardenbak, de nieuwe Yaris weet ik niet eens wat het wel is.
De jeugd zal er niet voor vallen, voor bejaarden wordt het te spannend. Wat blijft er dan over?

En die ronde vormen met name aan de onderkant maken deze auto inderdaad een soort 'blob'.

De 3 deurs ziet er dan weer wel leuk uit alleen is die rechthoekige grill in de voorbumper echt weer misplaatst.

Bobslee zei:
Mooie techniek deze Yaris, kan niet anders zeggen!
Maar tjezus, wat een afzichtelijk ding. De uitgaande Yaris vind ik een bejaardenbak, de nieuwe Yaris weet ik niet eens wat het wel is.
De jeugd zal er niet voor vallen, voor bejaarden wordt het te spannend. Wat blijft er dan over?

En die ronde vormen met name aan de onderkant maken deze auto inderdaad een soort 'blob'.

De 3 deurs ziet er dan weer wel leuk uit alleen is die rechthoekige grill in de voorbumper echt weer misplaatst.

Ik vind hem fraai. Als gepensioneerde val ik waarschijnlijk onder "bejaarden".
We gaan het vanzelf zien aan de verkoopaantallen. Misschien uitgesplitst naar jeugd en bejaarden.
Ik zet in op "verkooptopper".

Met als enige dit jaar een + van liefst 12,5% zijn er blijkbaar veel 'bejaarden' die voor Toyota kiezen

We zullen zien hoe de verhoudingen liggen; 208 - Clio - Corsa, ook allemaal vers en voorzien van een vorm van elektrificatie. Op 3 maart is de introductie en volgt waarschijnlijk weer wat meer info.

Veel leuker is natuurlijk de GR Yaris, maar ik vrees dat we die niet veel in ‘t wild gaan tegenkomen. Technologisch hoogstandje deels met de hand gemaakt in Japan; ik zet in op 50 á 60 mille o_O

Arno zei:
We zullen zien hoe de verhoudingen liggen; 208 - Clio - Corsa, ook allemaal vers en voorzien van een vorm van elektrificatie. Op 3 maart is de introductie en volgt waarschijnlijk weer wat meer info.

De verhoudingen zullen, qua prijs, behoorlijk scheef gaan liggen.
De tweeling 208/Corsa is te koop vanaf € 17 á € 17.600 zónder enige vorm van elektrificatie. Wil je wél elektrificatie, ben je minstens € 35.000 kwijt....
De Clio kost als pure ICE vanaf € 17.300 en van de E-Tech en E-tech Plug-in zijn nog geen prijzen bekend.

Voor wat betreft de 208 en Corsa zal de prijs van de Yaris ergens (net/ruim) onder het midden van de prijzen van de ICE en de EV gaan liggen.
Met de Clio hybrides wordt het afwachten. Ten eerste voor wat betreft het prijskaartje en ten tweede: kan die hybride ook kwalitatief concurreren met de Yaris...
Als ik zie dat Renault voor de E-Tech 140 belooft v.w.b. CO2 uitstoot onder de 100 g/km WLTP te blijven kan 'ie, wat betreft verbruik en CO2 uitstoot, niet in de schaduw staan van de nieuwe Yaris.

Nieuwe Yaris en crossover Yaris zullen verkooptoppers worden. Concurrentie heeft geen antwoord op de hybride aandrijving van Toyota, superieur aan Europese probeersels op dit vlak. Toyota geeft een verbruik op van 1 op 30 voor de nieuwe lichting en 80% elektrisch in de stad, zonder gestekker en zonder actieradius stress.

Europeanen komen vooralsnog alleen aan met plugins en EV's die het in enkele landen alleen vrij goed doen vanwege voordelen. Ze lopen al zeer lang achter mbt nuttige hybrides. Zo krijg je je hele vloot een stuk zuiniger en schoner. Onbegrijpelijk dat ze daar zo lang bijna niks mee doen

MCDubbleU zei:
Europeanen komen vooralsnog alleen aan met plugins en EV's die het in enkele landen alleen vrij goed doen vanwege voordelen. Ze lopen al zeer lang achter mbt nuttige hybrides. Zo krijg je je hele vloot een stuk zuiniger en schoner. Onbegrijpelijk dat ze daar zo lang bijna niks mee doen

Idd bovendien komen er nu toch wel barsten in EV hype, met diverse brandgevallen, matige eerste ervaringen met Europese EV's ...... . De EV wordt ons door de strot gedrukt terwijl techniek nog niet zover is om nog maar te zwijgen van de in veel landen gebrekkige infrastructuur. Hybrid technologie, zeker van de Aziaten, heeft op korte termijn de voorkeur. De Camry die wij op de zaak hebben rijdt gemiddeld bij rustige rijstijl met gemak 1 op 20..... en bij flink doortrappen 1 op 16,5....., 220pk bijna 5 m auto...... .

Cdlop zei:
De EV wordt ons door de strot gedrukt terwijl techniek nog niet zover is om nog maar te zwijgen van de in veel landen gebrekkige infrastructuur. Hybrid technologie, zeker van de Aziaten, heeft op korte termijn de voorkeur.

Ik zou best aan de EV willen, als er een niet te gek dure B-segmenter met een fatsoenlijke range (zo'n 350 km.- 400 km. zou komen, ware het niet dat:
- die er nog niet is.
- de laad infrastructuur hier in Polen bedroevend is.

Voorlopig doen we het maar met de Yaris Hybrid
e025.gif
of op de fiets

Jazzik zei:
Cdlop zei:
De EV wordt ons door de strot gedrukt terwijl techniek nog niet zover is om nog maar te zwijgen van de in veel landen gebrekkige infrastructuur. Hybrid technologie, zeker van de Aziaten, heeft op korte termijn de voorkeur.

Ik zou best aan de EV willen, als er een niet te gek dure B-segmenter met een fatsoenlijke range (zo'n 350 km.- 400 km. zou komen, ware het niet dat:
- die er nog niet is.
- de laad infrastructuur hier in Polen bedroevend is.

Voorlopig doen we het maar met de Yaris Hybrid
e025.gif
of op de fiets

Idd. Verwacht dat de solid state accu voor de doorbraak moet gaan zorgen, over paar jaar. Toyota heeft beloofd te komen met een betaalbare EV met deze accu's en zeer snel te laden, minder tijd dan bij tanken volle tank..... . Ben benieuwd.

Hoop wel dat Polen dan tzt wat aan haar kolencentrales gaat doen....😁.

@Rutger. Weet jij al wat meer van de crossover Yaris, vlgs mij is de introductie uitgesteld.

Prijzen nieuwe Yaris bekend: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-nieuwe-toyota-yaris/

Prijzen

1.0 VVT-i Comfort € 17.895
1.0 VVT-i Active € 19.495
1.5 VVT-i Active € 19.995
1.5 VVT-i Style € 23.295
1.5 VVT-i First Edition € 21.395
1.5 Hybrid Comfort € 21.195
1.5 Hybrid Active € 22.795
1.5 Hybrid Style € 26.095
1.5 Hybrid Executive € 27.595
1.5 Hybrid First Edition € 24.195
1.5 Hybrid Launch Edition € 28.095
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-nieuwe-toyota-yaris/

Ik ben benieuwd of enkele luxe opties ook los op de minder luxe uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Denk aan de sportstoelen, stoel/stuurverwarming.. die vind ik zelf belangrijker dan extra veiligheidssystemen en een groter scherm.

Nee Matthijs. . Zie hier: https://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/yaris-2020.pdf

Dank Jazzik, daar had ik nog niet aan gedacht! Oei, met mijn wensen kom ik op een Executive inclusief extra opties.. nog maar even doorrijden in de huidige Yaris dan :)

Ik zie trouwens bij "Massa ledig voertuig" 1205-1225 staan. Dat zou 135-155kg meer zijn dan het huidige model. Ik hoop dat dat niet klopt..

MatthijsL zei:
Ik zie trouwens bij "Massa ledig voertuig" 1205-1225 staan. Dat zou 135-155kg meer zijn dan het huidige model. Ik hoop dat dat niet klopt..

Volgens Marco Gorter klopt dat dus niet. Zie (of beter beluister) deze video https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-yaris-eerste-kennismaking/ vanaf 05:12

Dat dacht ik dus ook Jazzik, ik was daardoor juist blij dat de auto in NL daardoor net in een iets gunstigere WB categorie valt.

MatthijsL zei:
Dat dacht ik dus ook Jazzik, ik was daardoor juist blij dat de auto in NL daardoor net in een iets gunstigere WB categorie valt.

Dat zou me hier in Polen niets uitmaken, hier mogen ze er wel (een paar)honderd kilo aan batterijen in verstoppen. Hier zit de belasting in de (lage, € 0,88) benzineprijs verwerkt.
a057.gif

Vergelijk tussen de JDM Toyota Yaris en Honda Fit (Jazz):

De Yaris is duidelijk sportiever en met dank aan een 100 kg lager leeggewicht dynamischer, je hoort wel duidelijk dat er een 3-cilinder in plaats van een 4-cilinder (zoals bij de Fit/Jazz) in het vooronder ligt. Verder is de Fit veel praktischer in alle opzichten, waarbij nogmaals moet worden aangetekend dat het Japanse model Yaris iets kleiner is dan die van ons. Ik heb het idee dat dit vooral zit in verder uitgeklopte wielkasten en dikkere bumpers op het Europese model: de Japanse Yaris oogt vlakker van opzij. De Fit is comfortabeler, maar verbruikt duidelijk meer. In de test kwam het verbruik van de Yaris uit op 32,6 km/l (3,1 l/100 km) tegen 25,7 km/l (3,9 l/100 km) voor de Fit. Ter vergelijking: de Yaris met benzinemotor (weet niet of het dan gaat om de 1.0 of de 1.5, vermoed de laatste) kwam uit op 26.5 km/l (3,8 l/100 km), wat de economie van de Yaris nog maar eens onderstreept en laat zien dat de hybride Fit/Jazz op dit vlak niet met de Toyota kan wedijveren.

037_o.jpg

012_o.jpg

011_o.jpg

013_o.jpg

023_o.jpg

018_o.jpg

Compleet vergelijk: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/impression/1247920.html

Morgen wordt dan eindelijk de nieuwe Yaris SUV gepresenteerd, ben benieuwd! Ze hebben ‘m goed verborgen weten te houden...

Arno zei:
Morgen wordt dan eindelijk de nieuwe Yaris SUV gepresenteerd, ben benieuwd! Ze hebben ‘m goed verborgen weten te houden...

Is dat deze (even doorscrollen):
\https://www.autovisie.nl/nieuws/toyota-houdt-geneve-primeur-yaris-cross-over-weken-of-maanden-vast/

speedtouch zei:
Arno zei:

Is dat deze (even doorscrollen):
\https://www.autovisie.nl/nieuws/toyota-houdt-geneve-primeur-yaris-cross-over-weken-of-maanden-vast/

Heb je de tekst gelezen...

Op basis van de eerste teaserfoto’s kun je stellen dat de auto niet de Yaris Cross is, zoals die eind vorig jaar in Azië is gepresenteerd en hier staat afgebeeld.

Die Yaris Cross voor de Aziatische markt wordt ‘t sowieso niet. Maar goed, morgen weten we hoe ie eruit ziet en wat de naam wordt!

Auto is nu samen te stellen op de officiele website. Jammer dat ie in blauw niet met zwart dak te krijgen is.

Armeo zei:
Auto is nu samen te stellen op de officiele website. Jammer dat ie in blauw niet met zwart dak te krijgen is.

+1
En wel een paar vreemde opties met een wit dak o_O

De prijzen van de nieuwe Yaris zijn ook hier in Polen nu bekend.
Die lopen van (voor de benzine uitvoeringen) grofweg omgerekend tegen dagkoers € 12950,= voor de instapper (Active) 1.0 (72 pk) via
€ 14,050,= voor de 1.5 (121 pk) benzine instapper (Comfort) tot € 16700,= voor de meest luxueuze (met HUD etc.) Premiere Edition in two-tone, identiek aan de Launch Edition in Nederland. Met CVT komt die op € 17.775,=
De prijzen van de Hybride beginnen bij € 16900,= voor de Active en lopen tot € 19750,= voor de luxe Premiere Edition (Launch Edition in NL).

Forse prijsverschillen...:
NL: https://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/yaris.pdf
PL: https://pdf.sites.toyota.pl/spec_nowy_yaris.pdf

Wat een aanfluiting die premiere. Video van AW erin gepropt en het wordt hier niet eens op de fp gemeld lol. Vind het raar dat de Yaris nog niet met GR opsmuk geleverd wordt.

In de hierboven door Rutger DC aangehaalde vergelijkende test van Yaris en Jazz door Youhei Hashimoto wordt geklaagd dat de (Japanse) Yaris het moet stellen met een fysieke handrem, zo'n ding waar je aan moet trekken, en dat de meters hinderlijk spiegelen. Dat eerste vindt hij ouderwets en lastig in druk verkeer als je om de haverklap moet wachten voor een verkeerslicht (Japan is bergachtig). Gauw even gekeken hoe dat in de Europese versie geregeld is en voor zover ik kan zien krijgen wij een druktoets; de meters spiegelen hier net zo irritant. Wat wij dan weer niet krijgen is de schuifla onder de bijrijdersstoel. Grappig, dergelijke verschillen.

Assenaar zei:
dat de (Japanse) Yaris het moet stellen met een fysieke handrem, zo'n ding waar je aan moet trekken.
Dat (eerste) vindt hij ouderwets en lastig in druk verkeer als je om de haverklap moet wachten voor een verkeerslicht (Japan is bergachtig).
Gauw even gekeken hoe dat in de Europese versie geregeld is en voor zover ik kan zien krijgen wij een druktoets

Ik neem aan dat de Yaris in Nederland gelijk is aan de Poolse Yaris. Hier hebben de benzine versies inderdaad een fysieke handrem, de hybrides een drukknop (ook fysiek trouwens :)).
Maar: iedere recente Toyota heeft toch HAC (Hillstart Assist Control)? Je hoeft dus echt de handrem niet te gebruiken als je op een helling stilstaat. Dat had Youhei Hashimoto dus kunnen/moeten weten...
https://www.youtube.com/watch?v=7rZ5kIDpT7U
[size=x-small].[/size]​

Dat vergelijk met die Jazz is een eye-opener: ik zag een Jazz altijd als een MPV achtige, maar qua dimensies is ie bijna identiek aan de Yaris!

Youhei reed in een hybride, en zoals de altijd zwijgende tester van het Driver's High Channel laat zien in de interior/exterior video (de rijdende is er nog niet) zit daar in Japan inderdaad een handgreep in: https://www.youtube.com/watch?v=4exjGS1J7oU. Verder zou ik het ook niet weten. Youhei is naar eigen zeggen een hobbycoureur; zou dus moeten weten waar hij in rond rijdt. Dat van de schuifla viel me ook pas op in een proefrit door Kei Takeoka, die auto's met een vrouwelijk oog bekijkt ...

Terug
Bovenaan