Toyota Yaris | Mazda 2 Hybrid, v.a. € 22.890

Barri zei:
Dat vergelijk met die Jazz is een eye-opener: ik zag een Jazz altijd als een MPV achtige, maar qua dimensies is ie bijna identiek aan de Yaris!
Heb je de foto van de tester op de achterbank gezien? Dan zie je duidelijk het verschil. De Jazz is daar een klasse groter.

@Jazzik
Kijk, een oordeel van een Japanse eigenaar, in het Duits: https://www.youtube.com/watch?v=OaG3Y9dpJfs. Vertelt niets nieuws, maar is leuk.

Opvallend zijn de afwijkende acceleratietijden 0-100 die zowel voor de Toyota Yaris als de Honda Jazz worden vermeld.
Volgens AW. acceleratie 0-100 km/h Toyota Yaris 10,5 sec. Honda Jazz 9,4 sec. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=100358&id2=100321

Nu de werkelijkheid:
Toyota Yaris 8,40 sec.: https://www.youtube.com/watch?v=6M-gcWxmPxU&feature=youtu.be
Honda Jazz 7,56 sec.: https://www.youtube.com/watch?v=xcjgccSawHw

En jammer genoeg, net als de topsnelheid, volmaakt irrelevant. Dit zijn geen auto's voor het circuit.

Dat zijn ze ook niet maar een snel sprintje is altijd fijn. Die electropower doet goed zn werk daarbij verbruikt de auto nog steeds weinig benzine.

Jazzik zei:
Opvallend zijn de afwijkende acceleratietijden 0-100 die zowel voor de Toyota Yaris als de Honda Jazz worden vermeld.
Volgens AW. acceleratie 0-100 km/h Toyota Yaris 10,5 sec. Honda Jazz 9,4 sec. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=100358&id2=100321

Nu de werkelijkheid:
Toyota Yaris 8,40 sec.: https://www.youtube.com/watch?v=6M-gcWxmPxU&feature=youtu.be
Honda Jazz 7,56 sec.: https://www.youtube.com/watch?v=xcjgccSawHw

Is de Japanse Yaris niet gewoon een stuk lichter dan de EU Yaris?

Een beetje rap van 0-100 kan zeker (enigszins) relevant zijn in geval van een korte invoegstrook naar een drukke snelweg, net als een vlotte tussenacceleratie dat kan zijn bij inhalen .
De relevantie was echter niet de reden om de video's te plaatsen. Alleen geplaatst omdat ik het nogal een frappant verschil met de opgave vind: 0-100 voor de Yaris ruim 2 sec. en voor de Jazz bijna 2 sec. sneller dan opgave.

Armeo zei:
Hij is smaller/kleiner dacht ik dus het scheelt vast wat kilo's.

Afmetingen van de Europese Yaris: lang 3.94, breed 1.745, hoog 1.47. Leeggewicht 1125 kg. Wielbasis 2.56. https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=100358
Afmetingen van de Japanse versie: lang 3.94, breed 1.695, hoog 1.50. Leeggewicht 1090 kg. Wielbasis 2.55 https://toyota.jp/yaris/grade/equipment/?left=53_1&right=53_2&padid=from_yaris_grade_hy_z_2wd_md_compare

Ik heb zo'n vermoeden dat die 35 kilo en 5 cm. breedte minder de verschillen in acceleratietijd niet op hun geweten hebben, ook al omdat de Japanse versie wel 3 cm. hoger is.
Misschien was de Japanse chauffeur ook slechts 1.52 m lang en woog 'ie 48 kg.... Dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. De auto hier 35 kg meer en de chauffeur 50 kg. meer... dan begint het toch wel invloed te hebben!
a068.gif

De grotere breedte van de Europese Yaris wordt veroorzaakt door de uitgeklopte wielkasten, voor een meer "sportieve" look. De Japanse moet binnen de 170 cm blijven om fiscale redenen. De binnenbreedte zal gelijk zijn. En over klein gesproken: https://www.youtube.com/watch?v=R4BJ0RqfY38 (ze meet 165 cm zegt ze ergens). Voor ons heel bedrieglijk. Maar de bestuurdersstoel en het stuurwiel kunnen goed versteld worden, dat scheelt.

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-4.jpg

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-1.jpg

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-6.jpg

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-2.jpg

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-5.jpg

toyota-yaris-vs-renault-clio-hybride-3.jpg

toyota-yaris-hybride-27_1.jpg

toyota-yaris-hybride-28_1.jpg

toyota-yaris-hybride-26_1.jpg

toyota-yaris-hybride-2_1.jpg

toyota-yaris-hybride-1_1.jpg

renault-clio-hybride-9.jpg

toyota-yaris-hybride-8_1.jpg

Toyota Yaris

Wij houden van
Rijplezier
Zeer laag verbruik
Volledige uitrusting

We betreuren het
Ruimte gemeten in achterbank
Veel harde kunststoffen binnenin
Schorsingen iets te zacht op de weg

Renault Clio

Wij houden van
Mogelijkheid om lange tijd elektrisch te rijden
Echt gemeten verbruik
Flatterende interieurpresentatie, vooral in Initiale Paris

We betreuren het
Hoge prijs voor de categorie
De schokken door de doos
Binnenruimte gemeten ten opzichte van hoogte

1. Toyota Yaris Hybrid
2. Renault Clio E-Tech

Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/toyota-yaris-hybride-vs-renault-clio-e-tech-le-match-des-hybrides-10379396.html

Vind de Yaris niet mooi... De hele auto oogt teveel als speelgoed. De Clio ziet er chic uit, de mooiste B-segmenter van dit moment wat mij betreft.

Mooie auto inderdaad, die nieuwe Clio, maar het ondeugende, frisse van de nieuwe Yaris kan ik ook erg waarderen. Opvallend dat het Franse Largus dus voor de Yaris kiest.

Verduidelijking van de door Google Translate vertaalde op- en aanmerkingen van l'Argus:
(Yaris) Schorsingen iets te zacht = suspensions = vering.
(Clio) Schokken door de doos = à-coups dus à la boîte = voelbare schakelmomenten als de bak van de benzinemotor naar de elektromotor terug gaat (1 en 2 bedienen de elektromotor, 3 t/m 6 de benzinemotor)

Ik heb het artikel in l'Argus ook gelezen en het viel me op dat nergens vermeld wordt dat bij de hybride Clio zowel de benzine- als elektrotor afkomstig zijn van Nissan. De benzinemotor is een 1600cc zonder turbo, nogal tam naar huidige begrippen, de elektromotor komt van de Leaf. Niet dat het veel uitmaakt, de motorcombinatie van de Yaris komt uit Polen (maar wel uit een Toyota-fabriek). Maar waarom is in een hybride configuratie de benzinemotor altijd een on-turbo exemplaar?

Bij de dealer bekeken, mooie wagen met leuk en heel net afgewerkt interieur, geen metaal zichtbaar bij portierstijlen zoals bij Polo, alles ook degelijk afgewerkt en voor klasse mooie materialen en zeer goede stoelen. Wel wat krap helaas maar goed is B segment.

Vanmiddag een proefrit gemaakt in de nieuwe Toyota Yaris Hybrid, auto voelde lekker vlot aan bij het inhalen, leuke auto om te zien.(y)

JFR zei:
Vanmiddag een proefrit gemaakt in de nieuwe Toyota Yaris Hybrid, auto voelde lekker vlot aan bij het inhalen, leuke auto om te zien.(y)

Niet aan te slepen vlgs lokale dealer, je ziet ze ook al veel rijden.

Ik vond de Toyota Yaris toch wat blikkerig. Kreeg er een enorm Toyota Aygo gevoel bij.

Ondanks dat de vormgeving van zowel carrosserie en interieur een enorme stap voorwaarts zijn.

AJ Schuurmans zei:
Ik vond de Toyota Yaris toch wat blikkerig. Kreeg er een enorm Toyota Aygo gevoel bij. .

Heb dezelfde indruk inderdaad. Mist Europese verfijning. Prima auto/hybride, maar niet voor fijnproevers of mensen die van verfijnder producten/design houden.

Joop 5528328 zei:
Heb dezelfde indruk inderdaad. Mist Europese verfijning. Prima auto/hybride, maar niet voor fijnproevers of mensen die van verfijnder producten/design houden.

De auto brengt het er erg goed vanaf in rijtesten. Er is alleen meer aandacht voor het rijplezier geweest dan voor de gebruikte materialen. Dan kun je nog zo'n pedant toontje aanslaan door je eigen mening te veralgemeniseren en kopers van een Yaris weg te zetten, maar het is gewoon een goed product.

Mist Europese verfijning? Het ontwerp van de voor Europa bestemde Yaris is grotendeels Frans, het ding wordt in /bij Valenciennes gebouwd. Verfijning moet je zoeken in modellen die vele duizenden euro's duurder zijn.

Toch vind Ik het ontwerp juist typisch Japans, of Aziatisch zoals je wilt en dat bedoel ik zeker niet negatief! Het is smaakgevoelig en in elk geval niet saai.

Als technische fijnproever staat de Yaris hybride bij mij bovenaan de lijst van auto's zonder stekker. De 'zuinigste' brandstofauto die er is met een naadloos samenwerkende elektro- en benzinemotor, hoe verfijnd wil je het hebben.

Volt zei:
Als technische fijnproever staat de Yaris hybride bij mij bovenaan de lijst van ICE auto's . De 'zuinigste' brandstofauto die er is met een naadloos samenwerkende elektro- en benzinemotor, hoe verfijnd wil je het hebben.

Destijds vooruitstrevend met hybrids, achteraan hobbelend met elektrisch.

Carfanatic zei:
Volt zei:
Als technische fijnproever staat de Yaris hybride bij mij bovenaan de lijst van ICE auto's . De 'zuinigste' brandstofauto die er is met een naadloos samenwerkende elektro- en benzinemotor, hoe verfijnd wil je het hebben.

Destijds vooruitstrevend met hybrids, achteraan hobbelend met elektrisch.

Toyota na Tesla grootste EV producent met partner BYD.

Volt zei:
Als technische fijnproever staat de Yaris hybride bij mij bovenaan de lijst van auto's zonder stekker. De 'zuinigste' brandstofauto die er is met een naadloos samenwerkende elektro- en benzinemotor, hoe verfijnd wil je het hebben.

Elektrisch.

Scrool anders even naar boven. Het exterieur is een overdaad aan lijnen, hoeken en vouwen, maar laten we dat dan nog 'smaak' noemen. Het interieur zit vol met niet in het ontwerp passende 'ouderwetse' knoppen, harde materialen en overal hoekjes en naden. Enorm Aziatisch. Kan je stijl zijn, maar gelukkig is de Europesche smaak verfijnder.

Europese smaak is echt een entiteit op zich. Van Amsterdam tot Dublin tot Parijs tot Rome, en van Moskou tot Athene tot Madrid tot Sint-Job-in-'t-Goor, overal zijn wij Europeanen gezegend met dezelfde superieure, verfijnde, Europese smaak. Daarbuiten is het Sodom en Gomorra.

Ik zie ze al regelmatig 'in het wild'. Helaas meer dan wenselijk op wieldoppen. Maakt het hele design wat te zwaar.

wieldoppen:
582925635-3.jpg

Zelfde kleur, lichtmetaal, stuk sportiever:
847199537-3.jpg

Verschil vind ik wezenlijk. Maakt hem van doelgroep 80+ naar een jonge en dynamische auto.

Knoppen zijn ideaal en geven rechtstreeks toegang tot de bijbehorende functie. Werkt veel veiliger en sneller dan diverse handelingen via een scherm, journalisten klagen hier ook steen en been over. Alles via schermen is vooral goedkoper voor de fabrikant.

Want R&D en programmeren is gratis?

Autojournalisten testen een auto een aantal uur, als je een auto aanschaft ken je een (goed) touchscreen menu ook blindelings. Maar ook qua multimedia is het in Azie meer 'tech; dan gebruiksgemak, helaas.

Joop 5528328 zei:
Maar ook qua multimedia is het in Azie meer 'tech; dan gebruiksgemak, helaas.

Multimedia van het Hyundai-concern en Mazda behoren tot de beste van de industrie. Stop met generaliseren en categoriseren, het wordt gewoon gênant.

Heb vooral aangeklede modellen gezien 'in het wild'. Geslaagde auto. Maar door die enorme wielkasten heb je idd wel grote velgen nodig

als je een auto aanschaft ken je een (goed) touchscreen menu ook blindelings.

Rij nu even in de vorige Clio FL. Wat een ramp. Als je navigatie hebt aanstaan en je wilt andere zender moet je eerst terug, dan naar menu, dan naar multimedia en dan radio o_O

MCDubbellU zei:
als je een auto aanschaft ken je een (goed) touchscreen menu ook blindelings.

Rij nu even in de vorige Clio FL. Wat een ramp. Als je navigatie hebt aanstaan en je wilt andere zender moet je eerst terug, dan naar menu, dan naar multimedia en dan radio o_O

True, al zit eer daarvoor ook een fysieke knop achter het stuur.

Ja met een raar wieltje achterop waarmee je naar het volgend liedje gaat als ik via mijn telefoon muziek afspeel. Hoe verzinnen ze het.

Kan ook met ‘2 klikken’ vanuit het navi menu, net wat jij wilt;)

Maar dat behoort in een ander topic. Toyota mag zich met z’n techniek gelukkig prijzen. Blijf het apart vinden dat kopers zulk onsamenhangend (interieur)design pikken.

Wat is toch het probleem met wieldoppen/-kappen? De fabrikant zet er stevige stalen wielen onder; niet moeders mooiste, maar bij de prijs inbegrepen. Daaroverheen komen dan kunststof wielkappen, in diverse uitvoeringen. Kosten niet veel, zijn eenvoudig te vervangen bij schade, en niet per definitie zwaarder dan lichtmetaal (het Japanse vlog Noblesse heeft de stalen wielen van een Honda Jazz vervangen door lichtmetaal: duur, en per wiel 2 kilo zwaarder dan de stalen wielen). Stalen wielen worden ook niet gestolen. Een gewone Yaris is toch niet bedoeld als "sportieve" auto?
Hetzelfde geldt voor harde plastics in het interieur. Elk oppervlak waar je niet tegen leunt mag best hard zijn. Kwestie van functionaliteit. In een Japanse bespreking van de Yaris Cross kwam de vraag op in hoeverre de Japanse versie verschilt van de Europese. Antwoord van Toyota: in de Europese versie krijgt het stukje tussen centraal scherm en middentunnel zwarte pianolak en de pook krijgt een nepleren sok. Vinden Europeanen mooi, maar de Japanse versie krijgt mat plastic en de pook blijft kaal; scheelt weer een paar yen. De vakhandel heeft genoeg aanbod voor wie iets anders wil. Honda blijkt bij de nieuwe Jazz dezelfde aanpak te hebben.

@Assenaar

Wieldoppen ogen duf. Verpesten daarnaast vaak het design. Het oogt erg goedkoop en zien er na een paar jaar vaak niet meer uit.

Lichtmetalen velgen met (veel) stoeprandschade staat pas goedkoop. Het voordeel van plastic is dat het makkelijk te vervangen is. Maar we dwalen af. Een basis hybrid zou voor mij een optie zijn, dan wel met een paar mooie lichtmetaaltjes want het ontwerp wordt er wel sterker door.

Terug
Bovenaan