Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Wat een leuke wagens toch, die Zastava's!

En wat tof dat je er helemaal met de 305 naar toe bent gegaan. Dat lijkt me een heerlijke roadtrip. (y)

Dat was inderdaad een fantastische roadtrip, alleen met de 305 en een aanhangertje, onderdelen verzamelen voor mijn eigen Zastava. Ben ook nog even doorgereden naar Bulgarije. De 305 heeft het uiteraard prima gedaan, maar het aanhangertje heeft twee maal een lekke band gekregen. In totaal ca 8000 km gereden in 3 weken tijd.

Gedurende die 8000 km ook een dashcam aan de voorruit gehangen? Dát zou een hit worden op Youtube!! :p

Prachtige foto's uit Servië weer! Die Yugo Sana-politie vind ik eigenlijk nog het leukst (y) Net als al die Zastava's. Top!

Haha dat zou een hele lange youtubefilm worden. Maar genoeg bijzonders op te zien, behalve veel interessante landschappen, auto's en douane-onderzoeken ook oa een hond die wordt doodgereden. Maar wellicht zou ik die eruit knippen, het was bepaald geen fijn gezicht. (n)

Volgens mij heb ik nog meer Servie, en als Servie op is beginnen we aan Bulgarije. Eens kijken of ik er vanavond aan toe kom.

Heel leuk, die Zastava's. Die politie auto's vind ik inderdaad ook leuk. Grappig om te zien dat ze daar nog in dat oude spul rondrijden als politieauto. Laat die andere foto's maar komen!

In Kroatie heb ik er nog een paar gezien, maar dat waren slechts enkele. Je ziet ze daar echt niet (meer?) op elke straathoek staan. Maar de Yugo fabriek staat volgens mij dan ook in Servie. In Slovenie zag je helemaal geen Zastava's meer en die ene dag in Bosnie heb ik er ook maar een hadjevol gezien.

P1110599.jpg

P1100822.jpg

P1110282.jpg

Idranor zei:

En wat daar voorbij loopt is ook niet verkeerd. ;) Ik doel natuurlijk op die twee 'middelste' dames. Ook knap hoe dat meisje haar arm zo kan buigen om even lekker ongegeneerd over haar hoofd te krabben. :p

Leuke serie trouwens, Idranor!

Quadrifoglio Verde zei:
Heel leuk, die Zastava's. Die politie auto's vind ik inderdaad ook leuk. Grappig om te zien dat ze daar nog in dat oude spul rondrijden als politieauto. Laat die andere foto's maar komen!

In Kroatie heb ik er nog een paar gezien, maar dat waren slechts enkele. Je ziet ze daar echt niet (meer?) op elke straathoek staan. Maar de Yugo fabriek staat volgens mij dan ook in Servie. In Slovenie zag je helemaal geen Zastava's meer en die ene dag in Bosnie heb ik er ook maar een hadjevol gezien.

Ook leuke foto's! Wat me opvalt is dat de Zastava's/Yugo's op jouw foto's in wat betere staat lijken dan die in Servie. Het klopt dat de fabriek in Servie stond, om precies te zijn in Kragujevac en dat is ook waar de meeste van mijn foto's zijn gemaakt. Er waren er daar nog erg veel, zonder meer op elke straathoek. Maar dat is naar mijn idee niet de enige reden dat er in Servie veel meer Zastava's rondrijden. Servie is na de oorlog in de jaren negentig hard aangepakt met allerlei sancties en beperkingen en is daardoor nog steeds een stuk armer dan de omringende landen. Men blijft er dus heel lang in hun auto's doorrijden.

@Idranor: mooie plaatjes man. (y)

Zo'n lange lada niva 4 deurs moet ik ook ooit nog eens hebben.

Greetzz Renate.

Dank je! Het is niet moeilijk, koop een gewone Lada Niva en slijp m door midden, op de foto kun je precies zien waar de Russen m door midden hebben gezaagd. Stuk plaat en extra deur ertussen en dan alleen nog even op internet stickers GAZ 2131 bestellen en klaar is je vierdeurs Niva! :)

@D'oh: LOL

Rusland en Servie zijn geen EU... Maar Bulgarije wel en daar rijden ze ook, dus... Ja! :)

De laatste foto's uit Servië, de volgende serie is van Bulgarije. In deze serie als derde foto een mooi Hollands plaatje, in meerdere opzichten, en als afsluiter een zoekplaatje met ten minste één typisch oost-Europese wagen die in in deze Servische series niet eerder is voorbijgekomen.

afbeelding1989.jpg

afbeelding1990.jpg

afbeelding2001.jpg

afbeelding1065.jpg

afbeelding1198.jpg

afbeelding1254.jpg

Dat denk ik ook niet Wouter, maar in dat soort landen kun je alles verwachten. Ze zijn echter dol op Duits, zeker in Servie. In Bulgarije kwam ik nog wel een paar Citroens tegen zoals je hieronder kunt zien...

afbeelding1316.jpg

afbeelding1317.jpg

afbeelding1318.jpg

afbeelding1319.jpg

afbeelding1320.jpg

afbeelding1373.jpg

afbeelding1381.jpg

afbeelding1382z.jpg

afbeelding1415z.jpg

afbeelding1416.jpg

afbeelding1413.jpg

Die Olticit! :) Leuke plaatjes! Ik was 3 jaar terug in Sofia en heb daar toen ook genoten van alles wat daar rondrijdt :)

Oehf, die Kadett heeft duidelijk betere tijden gekend... Die (Roemeense?) Visa en Oltcit zijn erg leuk! (y)

Ik moest even googelen om te kijken over welke auto het ging haha, maar wat is precies het verschil tussen een Olticit en een Axel dan?
Leuke plaatjes verder! (y)

Oltcit (dus niet Olticit) was de maker van de Axel. Dat bedrijf bestond uit een belang van Citroen en in samenwerking met de Franse overheid is dit autootje ontwikkeld. In een hoop landen is 'ie als Oltcit (ik geloof 'Club') verkocht, tot halverwege de jaren 90. In veel Westerse landen werd 'ie verkocht als Citroen Axel.

Motorisch was 'ie volgens mij nagenoeg identiek, enkel wat andere logootjes.

Haha, ja als twee mensen het fout doen dan ga ik het zelf ook overnemen. Ik zal het even wijzigen ;)

Ik bedoelde meer dat 'ie daar gemaakt was (en dus van een later productiejaar was), maar volgens mij werden ze daar allemaal gemaakt toch?

Rob076 zei:
Ik bedoelde meer dat 'ie daar gemaakt was (en dus van een later productiejaar was), maar volgens mij werden ze daar allemaal gemaakt toch?

Wiki: "Oltcit was een Roemeens automerk, gebaseerd op een samenwerkingsverband met het Franse merk Citroën. Het bestond tussen 1976 en 1994. De naam is een samentrekking van de provincie Oltenië (waar de fabriek gevestigd werd) en de merknaam Citroën." Lijkt me wel dus.

Interessant: "Deze auto moest voor Citroën de Citroën Ami vervangen, voordat Peugeot met de beslissing kwam om de Citroën Visa te produceren (op basis van de Peugeot 104)." Vreemd dat de Visa er toch al voor de Oltcit was.

Opmerkelijk: "In 1989 werd de naam Oltcit veranderd in Oltena. Deze naam bleef het bedrijf dragen tot het besloot om samen te werken met het Koreaanse Daewoo. Nu kreeg het de naam Rodae. (...) Sinds 2008 is Ford eigenaar van deze fabriek in Craiova."

Als je het de berichten terugleest dan zie je dat ik het me afvroeg over de Visa of die Roemeens was...

Rob076 zei:
Als je het de berichten terugleest dan zie je dat ik het me afvroeg over de Visa of die Roemeens was...

Ja, was in de war. Maar de Visa werd in het Franse Rennes gebouwd (volgens dit lijstje niet in Roemenië).

Toch jammer dat je bij die buitenlandse auto's het jaartal niet kunt achterhalen. Ik vraag me dan af van welk jaar zo'n wagen is. Zou dit een laat exemplaar uit de jaren 90 zijn? Zou je dan ook nog Oltcits uit de jaren 70 tegen kunnen komen? En zijn die herkenbaar als zodanig?

Idranor zei:
Zou je dan ook nog Oltcits uit de jaren 70 tegen kunnen komen?

Lijkt me moeilijk: "On 30th December 1976, Citroën and the Romanian state signed an agreement to build a 350,000 square metre factory in Craiova in southern Romania. Citroën undertook to hand over the keys of a fully operational factory in 1980. It was envisaged that the factory would employ 7,000 people and would initially produce 130,000 vehicles per year with a peak capacity of 300,000 vehicles. In the event, Romanian bureaucratic obstacles meant that the factory took longer than this to build and small-scale production did not start until October 1982 with something approaching full production only being achieved in 1983." bron

Ja dat lijkt me dan inderdaad wat lastig. Ik dacht het vanwege de post waarin werd opgemerkt dat Oltcit vanaf 1976 bestond. Maar de eerste 6 jaar dus alleen op papier (en als fabriek in aanbouw).

Neemt niet weg dat ik soms wel erg nieuwsgierig ben naar bouwjaren van auto's met buitenlands kenteken. Zo weet ik dat de 305 hierboven (lichtblauw, Servie) een erg vroeg exemplaar is (1977-1979) omdat ik dat model goed ken en dat aan de hand van het uiterlijk kan bepalen. Maar van de meeste andere modellen kan ik dat niet.

Niet alleen in Nederland bestaan er mooie websites waarop je kentekens kunt dateren, zoals bij ons de VWE.

In Groot-Brittannië bestaat ook zo'n site, maar daarvan ben ik de link even kwijt, net als die van Italië.

Voor Portugese kentekens bestaat er deze site. (klik rechts op "Ano de Matrícula", en vervolgens op het type kenteken dat je wilt dateren).

Voor Spaanse kentekens bestaat er deze site.

Wie weet bestaan er dergelijke sites voor Servische, Bulgaarse, etc kentekens.

Kijk das handig! Nu nog van de landen waar ik zoveel leuke ouwe bakkies heb gespot. :)

Idranor zei:
Neemt niet weg dat ik soms wel erg nieuwsgierig ben naar bouwjaren van auto's met buitenlands kenteken. Zo weet ik dat de 305 hierboven (lichtblauw, Servie) een erg vroeg exemplaar is (1977-1979) omdat ik dat model goed ken en dat aan de hand van het uiterlijk kan bepalen. Maar van de meeste andere modellen kan ik dat niet.

Van die lichtblauwe is het kenteken trouwens 'erg slecht leesbaar'... En ook worden er nogal eens auto's omgekat. Dus kennis van de modellen is altijd beter!

Je hebt gelijk, wat dat betreft was mijn voorbeeld niet bijzonder goed gekozen. :) Maar we kunnen ook niet overal 929V6 bij halen! ;)

Oja, ik heb de link terug gevonden om Italiaanse kentekens te dateren: klik. Voer eerst een provincie in en kies vervolgens "autoveicolo", indien het gaat om een personenauto.

Die site voor Britse kentekens is niet de enige. Er bestaat een site waar je net zoveel gegevens kunt vinden als onze VWE of RDW. Kent iemand die? (ik kan de link zelf niet meer vinden)

Ik heb de link van de Britse kentekens even getest met een bestaand kenteken van deze auto, maar je vindt dan alleen het merk en type.

Er is dus nog een site met veel meer info.

XBXG zei:
Ik heb de link van de Britse kentekens even getest met een bestaand kenteken van deze auto, maar je vindt dan alleen het merk en type.

Deze gebruik ik weleens. Je kunt hierbij ook zien of het beestje nog rondrijdt en zo niet, wanneer het is gesloopt.

Je moet al wel het merk weten, dus met alleen een kenteken kun je niks of je moet wat gaan gokken.

929V6 zei:
XBXG zei:

Deze gebruik ik weleens. Je kunt hierbij ook zien of het beestje nog rondrijdt en zo niet, wanneer het is gesloopt.

Je moet al wel het merk weten, dus met alleen een kenteken kun je niks of je moet wat gaan gokken.
Met de combinatie kom je dus een heel eind.

Deze ambulance kwam ik een paar jaar terug tegen in Pennsylvania. Een Buick Roadmaster uit 1949. Ik neem aan dat hij niet meer gebruikt werd, maar hij ziet er wel erg echt uit.

ambulance1v.jpg

ambulance2.jpg

Wat een imposant apparaat! Mooie spot! (y) Ik combinatie met de spotplaats zie ik allerlei lugubere taferelen in gedachte, kun je zo een film van maken. :)

Idranor zei:
Wat een imposant apparaat! Mooie spot! (y) Ik combinatie met de spotplaats zie ik allerlei lugubere taferelen in gedachte, kun je zo een film van maken.

Jij zegt het, ik zat te twijfelen of ik het erbij zou schrijven, want ik dacht hetzelfde. Ik was die middag ook (ervoor of erna) over een begraafplaats gelopen, zoals die Amerikaanse begraafplaatsen zijn: je loopt over de graven heen, de stenen in het gras geven aan waar ze liggen. Dat hoorde ook bij het sfeertje. Het was wel herfst, maar al na Halloween, haha.

Terug
Bovenaan