Rob0032 zei:
Maar foto's uit een ander land (of zelfs ander continent) vind ik nóg leuker, aangezien daar vaak auto's op staan die we helemaal niet kennen of alleen van andere foto's.
Speciaal voor jou dan: Argentinië, Uruguay en Chili.
Fiat, Ford, Renault, PSA, GM en Honda produceren auto's in Argentinië (VW, Toyota, Mercedes bouwen er 4x4's en bestelwagens). Dus veel auto's van die merken in Argentinië en Uruguay (dat ligt ernaast). Aan de andere (west)kant van de Andes, in Chili dus, zie je weinig Europese automerken. Het is duidelijk dat daar veel auto's uit... het verre oosten komen, rechtstreeks over zee.
Vooral in Uruguay zie je veel oude auto's, en in Argentinië buiten de grote steden.
De Fiat 600 had in Zuid-Amerika een wat andere neus, en in latere versies ook het dashboard van de 850. Werd tot 1982 gebouwd in Argentinië en Chili.
Ze reden in allerlei condities rond.
Fiat 850, te koop (stond op een terreintje van een handelaar).
Nog een, stond op een leeg, diep stuk grond tussen twee panden, pakweg 30 meter van de weg af, dus ik heb alleen met ingezoomode lens deze foto gemaakt. Later zag ik op de foto dat hij ronde tellers had, zoals in de Abarth OT 1000, dus toen had ik spijt dat ik er niet even heen gelopen was (met het risico dat ik op eigen terrein liep en wie weet, er een wapen te voorschijn zou komen, want het was een louche buurt).
De Latijns-Amerikaanse versie van de Fiat 127, de 147, Rustica, Brio, Spazio en weet ik hoe hij allemaal wel niet heette. Zag er wel wat stoerder uit dan in Europa.
Kreeg ook andere achterlichten.
Toen men in Europa klaar was met de Fiat 128, ging men in Argentinië lekker door met de productie, en om hem nog eens te moderniseren, werden de achterlichten op zijn kop gezet, zodat ze op deze wijze mooi in kunststof strips pasten (dat was de mode in de jaren tachtig). Geen gezicht 2014 natuurlijk. En ze noemden hem 128 Super Europa...
Ook nooit gebouwd in Europa: een vijfdeurs versie van de Fiat 128 Familiale (daar heten ze 128 Rural).
Deze kennen we nog wel. Moeder was boodschappen aan het doen, parkeerde overal dubbel, en ging de winkels in terwijl de motor nog liep.
Vroege Fiat 1100 van het model 103. Ik kon zo gauw mijn camera niet schietklaar krijgen toen ik hem doorhad, dus was hij al bijna uit het oog verdwenen...
Niks Lada! Fiat 124...
Deze ook. Waarschijnlijk zonder APK of zo. Maar opruimen, ho maar.
Deze Fiat 1500 Familiar is te koop. Ik heb het nummer, mocht je interesse hebben. Hij staat in Mendoza, Argentinië.
En dit gezinnetje reed gewoon dagelijks in hun Fiat 125 stationwagen, ook alweer een uitvoering die wij niet kennen. Het is dan ook, net als de Polski-Fiat die wel een stationwagen kende, een variant van de 125-carrosserie op de techniek van de oudere 1300/1500.
Toen ik deze foto ging maken, kwam een mannetje die daar op de stoep zat meteen op me af of ik hem niet wilde kopen. Het was echter niet zijn auto, maar die van zijn buurman. Hij was het zat de hele dag tegen dat ouwe ding aan te kijken en dacht dat ik hem er wel van kon verlossen...
Ford heeft in Zuid-Amerika van de Taunus langer nog coupés gebouwd dan in Europa. Sowieso een rare naam, Taunus, in een Spaanstalige omgeving.
En nog vaker dan Taunussen zag je deze Fords Falcon in allerlei facelift generaties. Gebouwd van 1962 tot 1991, altijd met 6-cilinder motor.
Ik kwam deze IKA Torino graag tegen. Industrias Kaiser Argentina hoorde bij AMC en kwam later onder Renault te vallen, dus de auto heette ook een tijdje Renault Torino. Geproduceerd tussen 1966 en 1982, met 3.0- of 3.7-liter zescilinder.
Argentijnse Ford Fairlane. Ook erg mooi.
Deze Opel werd zo te zien dagelijks gebruikt.
Bijzonder uitgebouwde Jeep.
Rastrojero Frontal M-91, een Argentijns merk. Op de grille stond echter IME (Industrias Mecánicas del Estado), de fabriek waar hij vandaan kwam tussen 1969 en 1979. Hij had een Indenor dieselmotor, en die naam kennen we weer van... Peugeots.
Deze stonden in het historische stadje Colonia del Sacramento in Uruguay om het straatbeeld te completeren.
En deze was gedumpt ergens op het platteland in Patagonië.
Dan nog één moderne, ook uit lokale productie. De politie in Buenos Aires rijdt in dit soort stoottroepenauto's. De aanpassing zal wel niet zijn gedaan om parkeerdeukjes op de neus en achterkant te voorkomen...[size=x-small]