Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Geweldige plaatjes uit Berlijn weer, AlbertsH! 'Leuk' ook dat er een paar bekenden voor me bij zitten (504, T-bird, Taunus), maar ook heel veel verrassingen. De Maxima vind ik stiekem nog wel het gaafst, hoewel die Facel natuurlijk formidabel is. Super! (y)

Afgelopen zomer ben ik op vakantie geweest door Oost-Europa. Ik, en m'n vader, zijn bijna 4 weken op pad geweest. We zijn via Polen, Gdansk, naar Riga en Vilnius gegaan, om via Warschau, naar Krakow te gaan. Om vanuit daar naar Praag te gaan.

We hebben heel veel gelopen,en doordat ik bijna altijd met de camera in de hand heb gelopen heb ik ontzettend veel auto's gespot. Ik ben ze aan 't uploaden op Flickr, dus sommigen zullen al wel bekend zijn. Maar ik vind het ook wel leuk om ze hier te plaatsen. Het zal in Etappes gaan, en ik zal een beetje proberen om het afwisselend maar wel per "plaats" te doen.

De eerste dag gingen we richting Berlijn, we waren iets te laat weggegaan en ik wou een ümwelt-sticker halen, en de combinatie auto en vouwwagen zorgt ervoor dat er nou niet echt snoeihard gereden kan worden.
De Duitsland-spots:

Audi 100, op oud kenteken.

Nissan Terrano II, helemaal in voetbal-stemming. Het viel me op dat in Duitsland niet zo heel erg veel aan auto-versiering werd gedaan, sterker nog de spullen lagen al in de uitverkoop, terwijl ze nog niet uitgeschakeld waren! In Polen was het toch veel meer aanwezig!

Dit leuke campertje stond bij het herdenkingspunt van de voormalige grens, je zou hem dus de laatste "westerse spot" kunnen noemen!

De weg van Berlijn richting Polen is volgens mij de meest gebruikte weg, dus we kwamen echt ontelbaar veel van dit soort trucks tegen. Nieuwe auto's, maar ook met oudere auto's voor export.

Barkas B 1000, in het dorp waar de camping bijna was, geen idee hoe het daar heet, was ook echt een gehucht.

Volkswagen Transporer T3 Synchro, ik denk dat het een "echte leger auto" was

Deze verlaten C5 stond bij de grensovergang, zo te zien met kapotte vering(?) bijzonder om dit soort moderne auto's zo achter gelaten te zien.

Skoda Felicia Pick-up, op oude Poolse kentekens. In Polen zie je ze wel rijden, maar in Praag struikelde je bijna over deze modellen.

Kia Rio Sedan, Polen is echt een sedan-land, je ziet ontzettend veel van dit soort auto's, in alle andere landen waren deze kleine sedans minder veel te zien.

Tata Indica Vista, ik vind ze echt super leuk, je ziet ze niet superveel trouwens, dit is op de rondweg van Gdansk.

FSO Polonez Atu Plus, met pech. Het viel me op dat in Warschau en Poznan veel meer FSO's rondreden, in Gdansk lag het aantal lager.

Trabant 601, met een oude bus en Skoda in de achtergrond.

Wartburg 353, zie je vaker dat oude auto's als reclame-bord

Kia Rio Sedan, vlakbij de camping.

Onze buren, een oud Italiaans echtpaar, in een Land-Rover camper, fantastisch ding, maar of het nu echt een fijn ding is om helemaal vanuit Italië naar Polen te gaan...

De volgende dag was het tijd om Gdansk in te gaan!

FIAT Panda Van, zie je redelijk veel in Polen, deze en vergelijkbare kleine bestelauto's. Wel bijna altijd in het wit.

Renault Thalia, je struikelt er bijna over in Polen, in de andere landen zag ik ze amper (lees niet).

Opel Astra H Sedan

Lincoln Navigator Limousine, niet alledaags in Polen.

Daewoo Tico, ik ben dol op Tico's. Hoewel ze in Gdansk ook wel aanwezig waren, waren ze in andere steden gevoelsmatig veel meer te zien.

Star 1142, een in Polen gemaakte vrachtauto.

Renault Fluence, zie je ook nog wel redelijk veel rijden.

Nissan Tiida Sedan, nog zo'n rare sedan die wij niet kennen.

Peugeot 301, wat ook voor deze geldt.

BMW 635 CSI, op klassieker-kenteken. Wat inhoud dat de auto minstens 25 moet zijn, en 15 jaar uit productie. Daarnaast is ook vrij lokaal, je mag als ik het goed begrijp niet het hele land doorrijden.

Kia Sephia Taxi, geweldig toch?

Honda City, nog zo'n rare sedan!

Toyota Highlander, ik kende hem niet, maar in het Oostblok zie je ze vaak!

Verlaten FIAT Uno, de Uno is tot ongeveer 2000 (of later) gemaakt in Polen, je ziet ze nog heel veel rijden.

[
FIAT Linea, juist weer een sedan!

FIAT Siena, in Polen zie je deze ook bij bosjes, maar in Letland of Litouwen of Praag zag ik er geen enkele.

Suzuki XL7, nog nooit van gehoord. Het is trouwens bijna verbazend hoeveel Amerikaanse auto's, en US-spec's er in het Oostblok rondrijden.

Daewoo Lublin 3, één van de vele Oost-Europese wagentjes die een Daewoo-badge kregen.

Star 266

Tatra T815, nog altijd in dagelijks gebruik.

Hyundai Excel Sedan, een vroege met oranje knippers.

Honda City, het nieuwere model.

Peugeot 309, in een best nette staat.

2 Poolse Sedans, de Thalia met voetbal-opsmuk, wat je echt overal zag!

Hyundai Elantra, uit Wit-Rusland.

Daewoo Espero, op de camping.

En zo kwam er een einde aan ook deze dag. Het zijn nu vooral nog moderne, onbekende sedans, maar later komen er ook nog oudere auto's voorbij, beloofd!

@Pjötr die Suzuki XL7 is een Grand Vitara die hier in Nederland ook gewoon geleverd is, met een 2.7V6 en later met een 2.0tdi geleverd, een grote grote Vitara met 7 zitplaatsen.

zombies zei:
@Pjötr die Suzuki XL7 is een Grand Vitara die hier in Nederland ook gewoon geleverd is, met een 2.7V6 en later met een 2.0tdi geleverd, een grote grote Vitara met 7 zitplaatsen.

De XL7 die in Nederland is geleverd is van de generatie ervoor. Deze heb ik hier ook nog nooit gezien.

De C5 zal inderdaad wel hydropneumatische vering hebben, maar sinds de Xantia modeljaar 1994 hoort daar ook een systeem bij dat het inzakken bij parkeren voorkomt. Ik vermoed dus toch een defect, of de bestuurder heeft zelf de auto in de laagste stand gezet.

Of de C5 staat met een lege/defecte accu. Dan gaan de kleppen ook open en zakt die naar de grond. Want ook al zet die hem handmatig met de knop omlaag, bij het op slot doen of openen van de auto hersteld de auto zichzelf weer naar rijhoogte, dit is allemaal met elektronische motortjes geregeld.

Gave spots!

Bedankt voor de reactie's!

Ik kende trouwens de eerdere Giant Suzuki, ehm Vitara wel, maar deze kwam me niet bekend voor.

ik ga nog een rijtje maken :) We gaan weer een dagje naar Gdansk! De camping ligt zeg maar naast de zee, en is daardoor een ware trekpleister. Qua ligging is het allemaal een beetje vaag, maar je hebt dus zeg maar het centrum, dan kom je in een industrie-gebied, gevolgd door een deel met volkstuinen en dan kom je in een buitenwijk, met een vervallen winkelcentrum, je komt dan in een bos en uiteindelijk sta je voor het vakantiepark, ofwel 2 campings met hotel, en het strand.
Gdansk is een prachtige stad, met ook veel prachtige oude architectuur. Goed we zitten op 'n auto forum, dus wat plaatjes ;)

Toyota Matrix Xr, naast de camping.

`
Kia Clarus, in het centrum.

Ik let ook altijd een beetje op Taxi's. Hier een heel leuk en afwisselend rijtje.

Gevoelsmatig doet de Fabia het minder in Polen, zoals eerder gezegd de FIAT zie je met bosjes.

Nissan Tiida, eens een keer een hatchback!

Een Nederlandse Rover, eigenlijk zou ik hier niet hoeven te plaatsen, maar deze heeft sinds 2013 geen geldige APK meer.

Lifan X60, ik was als een kind zo blij, om deze Chinese auto uit Rusland te zien!

Kia Rio Sedan, een andere dan de eerder geplaatste, qua model dan. Ook deze komt uit Rusland.

Škoda Favorit, een vrij late.

Toyota Venza, ook een onbekend model voor mij.

FSO 125p & FSO Polonez Caro Plus. Tijdens de heenreis zag ik de Polonez al staan, terug zag ik dat er ook een 125p voor stond. Ik ben toen bij de volgende halte uit de tram gesprongen, en langzaam aan de wandeling terug begonnen, dat in rechte lijn ongeveer een half uur zou zijn, vanwege de hitte heb ik dat rustig aan, en zigzaggend gedaan, uiteraard met nog wat meer spots ;)

Nog even een single-foto van de 125p, dit was de enige die ik deze keer in het wild zag :(

Opel Calibra, bij de volkstuintjes.

Na de volkstuinen kwam de buitenwijk, je kan een beetje stellen dat links van de weg "het arme deel" lag, en rechts het nieuwere deel, echter viel het winkelcentrum wat uit de toon. In Riga leerde ik trouwens dat huizen vaak vervallender ogen dan dat ze zijn.

Peugeot 405

Ford Sierra Sedan

FIAT Siena, volgens een reclame bord voor een auto-sloperij(?)

Hyundai Galloper, met een bijzonder ruitje.

Volkswagen Polo CL Steilheck, aan de kleurige gebouwen kan je zien dat dit "het mooie deel" is.

Plymouth Voyager, waarschijnlijk ook een Amerikaanse import.

Daewoo Tico, als bezorgauto van het lokale restaurant.

Polski Fiat 126p FL/ST/FL

[
Polski-Fiat 126P 650E, deze heeft nog de oude/kleine motor.

Tata Indica GLS, deze haalde mij tijdens het lopen in, omdat de weg doodloopt gokte ik dat ie naar het strand ging, gezien het kenteken wist ik dat het een local is. Goed gegokt dus. En ik ben weer bij de camping. Tijd om te zwemmen :)

Leuk om de evolutie van de Favorit zo te zien.

Citroën C-Elysée, keer 2.

En dan verlaten we Gdansk, we gaan richting Riga, wat te ver is om in één keer te rijden, dus we rijden via de bossen naar Mragowo Gmina. Wat ook nog een beste rit is, de volgende spots zagen we onderweg dus.

Audi 5000

Daewoo Tico, in vervallen staat. Prachtig plaatje al zeg ik het zelf ;)

Kevers zag ik eigenlijk best heel weinig.

Peugeot 605, ook niet een veel geziene gast!

Onderweg besloot het navigatie-systeem dat we ergens rechts moesten, als brave borsten dit braaf gedaan, en zo reden we ineens door allerlei kleine dorpjes. De volgende foto's zijn bij één huis, geen idee waar :(

Ja dat is een Renault 21 :eek:

FSR Tarpan 237

En het was tijd om verder te gaan.. En zo kwamen we na ongeveer een uur ofzo, bij een rotonde waar allemaal rally-auto's langskwamen, mooi momentje om weer even te stoppen. Ik met de camera in de weer, mijn vader aan het werk gezet, om een camping te zoeken.

er reden ook andere leuke auto's langs :)

We gingen weer door, eerst nog even tanken!

Subaru Legacy Touring Wagon

Moskvitch M-412

GAZ-M-21, en weer een moment om te stoppen, gelukkig is het in Polen heel normaal om op een "80 KM"-weg door de berm te lopen, dus ik kon een paar plaatjes van dit terrein schieten.

Polski-FIAT 125p

GAZ-M-21 "Volga"

Honker

ZAZ-966, en toen was het weer tijd om verder te gaan

De camping was inmiddels in zicht, alleen gezien het feit dat het hier (dachten wij) vrij vol met kleine gehuchten was, durfden we de gok dat we konden pinnen niet aan (FOUT) en zochten we een pin-automaat, die zat in de supermarkt, waarnaast deze FSO stond

FSO Polonez Truck DC 1.6i

Met een gevulde portemonnee konden we de camping op, alleen bleek het leven stil te liggen, Polen moest voetballen, dus restte ons niets anders dan in het restaurant bier te drinken en mee te kijken, prachtig om te zien hoe de mensen zo actief mee keken, de Polen wonnen en zaten in de kwart(?) finale, de hele avond toeterende auto's!

Toen ik van al dat bier moest plassen, zag ik naast de toiletten deze Mustang staan, niet echt een auto die je op een camping verwacht!

De volgende dag gaat het verder richting Riga!

Mooi reisverslag inderdaad! (y)

PS: de Russische kentekenplaten met code 39 komen uit Kaliningrad (de Russische exclave tussen Polen en Litouwen).

bedankt Wesley & Wouter!

Ik negeer nog altijd Kalingrad... Trauma dankzij het navigatie-systeem, net als dat het systeem ook niet begreep dat we niet door Wit-Rusland konden, geen visum. Hoewel we nu vooral steden aandeden, lijkt het me ook geweldig om meer van de kleinere dorpjes te zien. Ik zou echt heel heel heel graag een reis door Rusland willen maken

Gewoon doen naar Rusland. Niets engs aan. Ja, wat zakgeld voor de verkeerspolitie is wel handig. Begin anders met een tripje naar St Petersburg via de Baltische staten en/of Finland. Of Kaliningrad. Moskou is ook makkelijk te doen vanaf Letland.

Leuke foto's trouwens.

Bedankt Anderson! (y)
Wij hoorden onderweg van verschillende mensen over erg lange wachttijden bij de grens, nu moet ik er ook bij vertellen dat ik dus met mijn vader was, na Polen vond hij "het voormalige Oostblok" erg mooi en boeiend, maar Rusland was hem toch een beetje "te" , dus dat, plus die verhalen, ik mocht al blij zijn dat ik in Riga gekomen ben ;)

Goed, de volgende morgen was het tijd om Mragowo Gmina te verlaten, richting Litouwen was de weg prachtig, je rijdt door de bossen en langs meren, het lijkt haast wel een beetje Scandinavië. Hoewel de wegen erg goed van kwaliteit zijn, zijn het geen snelwegen. En bij het passeren van dorpen en kleine stadjes is de snelheid er ook wel een beetje uit, maar ach het is vakantie!

FSC Żuk, bij een benzinepomp, in de eerste stad na Mragowo Gmina.

Kia Magentis CRDI, van de laatste facelift, niet hier geleverd.

Onderweg, dit is inmiddels in Litouwen. Dit is de snelweg... helaas net bij een afrit, maar als je dus achter een vrachtauto/langzamere verkeersdeelnemer rijdt, wordt deze "geacht" om naar rechts te gaan, (deels) op de vluchtstrook, zodat jij voorbij kunt, het tegemoetkomende verkeer word geacht hetzelfde te doen, zodat er zeg maar een extra strook wordt gecreëerd.

Litouwen is inmiddels ingeruild voor Letland, en vlakbij Riga, ongeveer 10 KM afstand, moesten we naar links... En zo kwamen we door wat bossen, leuk natuurlijk, maar na ongeveer 3 kilometer hield het asfalt op, en werd het een gravelweg. Gelukkig maar voor 2 kilometer, nou, niet dus, en zo moesten we kilometers lang over slechtwegdek rijden.

UAZ-452D, gelukkig zag ik nog wel een leuke spot :)

Uiteindelijk kwamen we heel in Riga aan, de camping zou bij een hotel zijn, maar toen we daar aankwamen, zaten we bij een hotel op een soort industrieterrein, er was geen camper of vakantieganger te zien. Hmm, dus toen maar opzoek naar de volgende. Nou dat was een gouden greep, want deze camping bleek dus op 4 minuten lopen van het centrum te liggen!

Ik heb een fascinatie voor oude/bijzondere campers, dus ik maak dan vaak graag een rondje over de camping.

Nissan King-Kab Camper, je ziet al hoe donker het wordt.. Er kwam dus inderdaad noodweer aan, en niet zo'n klein beetje ook. Zo erg dat de volgende dag bleek dat onze vouwwagen schade had opgelopen... De voorkant was volledig gescheurd... Dus was het zaak om duct tape, te halen.. Later meer!

Pjötr zei:
Wij hoorden onderweg van verschillende mensen over erg lange wachttijden bij de grens, nu moet ik er ook bij vertellen dat ik dus met mijn vader was, na Polen vond hij "het voormalige Oostblok" erg mooi en boeiend, maar Rusland was hem toch een beetje "te" , dus dat, plus die verhalen, ik mocht al blij zijn dat ik in Riga gekomen ben ;)
Wachttijden kunnen lang zijn, in zomer 2015 heb ik bij Terehova (Letland) 3 uur lang gestaan in de zomer. Er stonden niet eens zo veel auto's, 20-30. Kwam vooral door de Letse kant had ik het idee. Eerder heb ik bij Grebnova (Letland, route naar St Petersburg) in de winter gestaan. Toen was ik de enige zo rond middernacht. Dat duurde enige tijd omdat een loket 45 minuten dicht bleef voor een wissel... Het was er -10. Vond ik niet zo tof. o_O

Pjötr zei:
Goed, de volgende morgen was het tijd om Mragowo Gmina te verlaten, richting Litouwen was de weg prachtig, je rijdt door de bossen en langs meren, het lijkt haast wel een beetje Scandinavië. Hoewel de wegen erg goed van kwaliteit zijn, zijn het geen snelwegen.
Zeker mooie route! Heb dit stuk (weg 16) in de winter wel eens gereden, via Augustow naar Litouwen.

Pjötr zei:
Onderweg, dit is inmiddels in Litouwen. Dit is de snelweg...
De (hoofd)wegen zijn in Litouwen aardig op orde.

Pjötr zei:
Litouwen is inmiddels ingeruild voor Letland, en vlakbij Riga, ongeveer 10 KM afstand, moesten we naar links... En zo kwamen we door wat bossen, leuk natuurlijk, maar na ongeveer 3 kilometer hield het asfalt op, en werd het een gravelweg. Gelukkig maar voor 2 kilometer, nou, niet dus, en zo moesten we kilometers lang over slechtwegdek rijden.
In Letland viel me de laatste keer de ontzettende hoeveelheid wegwerkzaamheden op, en ook het slechte wegdek op de andere delen. Bij het eerdere bezoek in de winter was het me niet zo opgevallen. Dus de laatste keer voelde ik me onaangenaam verrast, ondanks dat het grootste deel hetzelfde traject was.

Jeep Wrangler, op de camping.

Toen gingen we richting winkels, en toen bleek ook nog eens het motormanagement-lampje te branden, dus naast duct tape moesten we ook nog langs een dealer, gelukkig hadden we een Hyundai-dealer-garage gezien.
[
Moskvitch 2141 , niet in de meest mooie staat. Maar ik was blij dat ie er weer stond, ik zag hem de vorige dag tijdens het voorbij rijden ook, maar toen konden we niet stoppen.

Volkswagen Derby, deze stond naast het kleine winkeltje waar de Aleko stond.

Het winkelcentrum was enorm, en met een grote parking, deze Kadett zag ik bij het oprijden van de parking al, dus die 3 meter extra omlopen kon er nog wel bij!

Chrysler Concorde

Toyota Camry, uit Rusland.

Ford S-Max Taxi's, blijkbaar zijn er veel klanten bij een winkelcentrum ;)

Infiniti G35 uit Moskou. Dit model is niet in Europa geleverd. Er rijden ontzettend veel Russische auto's rond in Riga. Wel "vreemd" aangezien Letland en Rusland nu niet echt beste vrienden zijn. Hoewel, er wonen ook veel Russen in Letland.

Gewapend met duct tape en naald en draad gingen we terug richting de camping.

Lada 1500 (VAZ-2103) de eerste oude Lada spot is een feit!

Om naar de camping te gaan, moest je onder de rondweg door, en daar stond een enorm groot "Oostblok" gebouw, toen ik daar deze Buick Skylark zag staan, besloot ik om "hem te spotten" en de laatste meters te voet af te leggen.

Dodge Stratus SE, bij ons als Chrysler Stratus verkocht. Omdat deze ook door Volga gemaakt is, hoopte ik dat dit een Volga was, maar niet dus. (Dezelfde reden om elke Dacia Logan station te checken, die is ook als Lada geleverd)

Toyota Alphard, uit Rusland. De camping ligt in een soort buitenwijkje, naast dure oude houten huizen, een paar grote hotels EN een gigantisch sportcentrum. De camping was eigenlijk de parking van een congrescentrum.

Magirus-Deutz 192 D 11 Expedition Vehicle, en we zijn weer op de camping.
Deze had de vorige dag ook zien rijden, en het grappige is dat iemand die ik op Flickr volg, deze auto ook gespot heeft, maar dan ergens in Rusland.

Pjötr zei:
Infiniti G35 uit Moskou. Dit model is niet in Europa geleverd. Er rijden ontzettend veel Russische auto's rond in Riga. Wel "vreemd" aangezien Letland en Rusland nu niet echt beste vrienden zijn. Hoewel, er wonen ook veel Russen in Letland.
Riga is een "Russische" stad. Er wonen ontzettend veel "Russen". Ruim 40%.
Het is niet zo gek dat je daar ook de nodige Russische auto's tegenkomt.

Leuk Anderson!

Weg 16 is inderdaad prachtig, en inderdaad de wegen zijn helemaal niet slecht. Af en toe wel wat gaten, maar lang niet zo slecht als ik had verwacht, hoewel de gravelweg wel een drama was...

Qua wegwerkzaamheden viel het deze keer wel mee, maar vooral Polen was het een drama, echt continu en overal bijna, en dan niet kleine projecten, maar echt enorme bezigheden! Qua verkeer is het overigens ook erg fijn rijden. Niet eens heel erg druk, wel in de steden natuurlijk.
Zelfs de grote steden als Riga, wat ik vooral wel een verademing vond is dat mensen je ruimte gaven, als je knippert om van rijstrook te wisselen, dan lieten mensen je gewoon voor. En dat mensen ook bedankjes geven, als je je medeweggebruikers ruimte geeft.

Ik zou zeker die kant weer eens op willen, en dan wil ik ook graag ook door Kaliningrad, maar eens kijken hoe en wat ik dan zou doen, richting Rusland lijkt me ook geweldig, zo'n monstertocht in de auto

Ach, voor Rusland is het belangrijkste een visum regelen voordat je vertrekt. :)
Er voor zorgen dat je auto een beetje tiptop is en je een aantal kritieke zaken bij je hebt als je een niet erg gangbare auto hebt. Je bent immers buiten bereik van repatriëring van de pechhulp.

Leuke spots weer, Pjötr. (y)

Die geweldige Magirus zou wel eens een oude brandweerwagen kunnen zijn, gezien de dubbele cabine.

Anderson, bedankt weer voor je verhelderende uitleg! Ben jij degene die me op Flickr die me sinds vanmiddag volgt, en die de meest geweldige reizen (ik heb er helaas maar 1 bekeken) hebt gedaan?

Bedankt Wouter(y) Ook voor je leuke reacties op Flickr!(y) Dat zou best wel eens kunnen, over die truck wat je zei, of het is misschien zo'n expeditie-auto, kan ook nog, ik heb te weinig kennis van die wagens, dus ik geloof jou! :D

Wat een leuk topic blijft dit toch!

Peter, jouw foto's zie ik met regelmaat op Flickr voorbij komen, maar het blijft toch een indrukwekkend rijtje auto's zo onder elkaar. Leuk om te zien wat voor curiositeiten er allemaal rondrijden in het oostblok!
En AlbertsH, schitterende foto's weer vanuit Berlijn! Die Facel Vega is prachtig, maar ook de Maxima en Celica zijn fantastisch.

Zelf ben ik afgelopen zomer op Guernsey geweest. Even geleden alweer, maar ik vind het toch leuk om mijn foto's hier te delen. Guernsey is een Brits eiland voor de Franse kust, in het Kanaal. Het wagenpark is grotendeels gelijk aan dat in Groot-Brittannië, maar er rijden opvallend veel Japanse importauto's rond. Vooral in de vorm van busjes van kei-carformaat vanwege de vele smalle weggetjes op het eiland. Ook reden er nog weleens oude Britse klassiekers rond. In de komende posts wil ik wat hoogtepunten delen, het hele album staat hier: https://www.flickr.com/photos/nielsautos/albums/72157671768121205

Allereerst een aantal auto's die we in Nederland niet kennen, maar die wel in het Verenigd Koninkrijk zijn geleverd.

De Nissan Vanette is er ook verkocht als LDV Cub en reed er regelmatig rond.

De MG 3 zag ik ook af en toe rijden.

Verder relatief veel Maleisische auto's, voornamelijk van het merk Perodua, dat aangepaste Daihatsu's verkoopt. Dit is de Kelisa, gebaseerd op de Cuore.

De Perodua Kenari is in de basis een Move.

Perodua Myvi, gebaseerd op de Sirion 2.

De Perodua Nippa heb ik maar één keer gezien en is gebaseerd op een oudere generatie Cuore.

Ook Protons reden er af en toe rond, zoals deze Compact.

Proton GEN•2

Proton Savvy

Dan wat Britse klassiekers.

Mini Clubman Estate

Morgan Three Wheeler, geen echte klassieker natuurlijk, wel leuk om tegen te komen.

Morris Minor Traveller

Triumph TR4A

Vauxhall 14/6

Typerend voor Guernsey zijn Japanse en Chinese busjes van miniformaat. Deze zijn uitermate geschikt voor het eiland: rechtsgestuurd, veel ruimte en erg smal.

Daihatsu Atrai7, een luxer uitgevoerde Hijet. Ook gezien als Extol.

Deze generatie Daihatsu Hijet kennen we in Nederland niet.

Een Chinese Dongfeng Mini Bus.

De meeste 'kei vans' op het eiland zijn Honda's, zoals deze Acty.

De opvolger daarvan is de Vamos.

De Daihatsu Atrai7 is ook verkocht als Toyota Sparky.

Erg leuk om te zien waren de vele Japanse importauto's. Hieronder een paar voorbeelden.

Een Honda Logo als vijfdeurs kennen we hier niet en was dan ook nieuw voor mij.

De Honda Odyssey is er zowel in een reeks Amerikaanse als Japanse generaties. Dit is zo'n Japanse Odyssey.

Honda Today

De Mitsubishi Airtrek moest ik echt even opzoeken. Het blijkt een Outlander zoals we hem hier kennen met een andere neus.

Mitsuoka Viewt, aantal keer gezien. Net als de Nissan Figaro overigens.

Af en toe reed er een uiterst luxueus busje voorbij, zoals deze Nissan Elgrand. Ook de Toyota Alphard reed er rond.

Deze Toyota Chaser Avante wordt ingezet als taxi.

Toyota Corolla AE86

Toyota HiAce Regius, een iets aangepaste HiAce die wij hier kennen. Ook de Granvia heb ik gezien.

Toyota HiAce Super Custom Living Saloon, alleen vanwege de naam al fantastisch.

Nog een onbekende Toyota, de Vista.

 

Tot slot enkele auto's die wij hier ook kennen, maar die ik te leuk vond om niet te delen.

De Citroën 2CV zag ik er regelmatig. Deze vond ik erg leuk om te plaatsen, omdat de foto het beeld van Guernsey goed vat: een mengeling van Engelse en Franse natuur en cultuur.

MG Metro, fantastisch autootje.

Toyota Camry in klassieke kleurstelling.

Toyota Corolla GTi-16 in nieuwstaat, bereden door een oudere man.

Deze Volvo 340 was van iemand op onze camping en blijkt de enige 340 op het eiland te zijn.

Ik zei het op Flickr al vaker, maar wat een geweldige vondsten, Niels! Super om al dat vreemde spul te zien. Soms geslaagder dan de Aziaten die wij krijgen, maar soms ook niet. Leuk om zo eens een inkijk te krijgen in zo'n onbekend gebied, ondanks de zeer korte afstand van Nederland. (y)

Niels. zei:
Allereerst een aantal auto's die we in Nederland niet kennen, maar die wel in het Verenigd Koninkrijk zijn geleverd.

Deze Vanette was wel degelijk in Nederland op de markt, ook in passagiersversie onder de naam Nissan Serena.

cirKel zei:
Niels. zei:

Deze Vanette was wel degelijk in Nederland op de markt, ook in passagiersversie onder de naam Nissan Serena.

Volgens mij is de LDV Club nooit in Nederland verkocht, en wel in het VK. En dát is wat Niels zegt. En ik kende 'm ook niet als LDV.

Jeetje Niels!! Wat een bijzondere spots! Nooit geweten dat er op Guernsey zulke bijzondere auto's rijden.
Ik heb een hoop auto's voorbij zien komen waar ik nog nooit van heb gehoord.

Bedankt! Ik bedoelde inderdaad dat de LDV Cub hier onbekend is, wellicht wat krom geschreven. Overigens reden zowel de LDV als de Nissan er veel.

Eind vorig jaar trok ik naar Jordanië, een wat jammerlijk maar onterecht overschaduwd land omwille van de wat lastige ligging in het Midden-Oosten. Het was in eerste instantie een avonturen-wandelvakantie, maar tussendoor heb ik toch een paar foto's kunnen schieten van het lokale wagenpark. De meeste zijn genomen aan de kuststad Aqaba (vlakbij Eilat-Israël), de overige in kleine lokale dorpjes/stadjes.
Wat me enorm opviel was de hoeveelheid Zuid-Koreaanse en Japanse wagen. Heel veel KIA, Hyundai, Toyota, Nissan, Mitsubishi en opvallend veel Daewoo nog. In hoofdzaak zwaaien de sedans en 4x4's de plak. Als je als (Europees) merk enige kans wil maken kan je maar best iets van deze twee in je assortiment zitten hebben.

Saoudische Toyota

voormalige Duitser, volgens mij afgedankt

In het binnenland aan de woestijnen zie je nog met bosjes dergelijke jaren '70 en '80 pickups

Zo'n oude Mitsubishi Galant was lang geleden!

Een Daewoo Nexia in variant zoals we hem nooit gekend hebben, enkel de klassieke Nexia was bij ons leverbaar.

De duurdere wagens zijn vaak Europees of Amerikaans

En daar was opeens een hele oude Mitsubishi! Galant?

Het type busje links onder ken(de) ik niet. Iemand enig idee?

En deze ken ik al zeker niet, stond geen naamplaatje op

Taxi in groen-blauw, typische kleurenstelling daar

Het enige wat je van Opel zag rijden was de laatste Kadett. In vermoed dat het import is? Het is hetzelfde model als de Daewoo Nexia, misschien een link? Inwisselbare onderdelen?

Nissan Almera zie je er bij bosjes, wel met andere achterkant

Zowat het meest voorkomende busje is dit type Hyundai

Zeer vaak voorkomende is dit type Lancer, op de pickups na dan ook het enige model dat je ziet (van de recente dan)

Een lada gezien:

Heel soms zag je ook nog een oude Opel Vectra

Little Chinese

Enorm veel gezien, dit type pickup

Leuke serie Pieter.Ge.
Leuk dat je niet puur de auto's maar ook meer het complete straatbeeld vast heb weten te leggen, dat geeft een mooie sfeerimpressie en een klein inkijkje in Jordanië!

Leuke reportage Niels en ik moest eerst echt even opzoeken waar Guernsey nou ligt, want daar had ik echt nog nooit van gehoord, enig idee hoe het kan dat dat eiland tot Groot-Brittanië behoort?

Die Perodua-modellen zijn erg leuk om te zien, ook nog nooit eerder van gehoord, ook enig idee waarom er daar zoveel van rondrijden? De Mini Clubmann Estate is natuurlijk geweldig, maar de Vauxhall 14/6 zal wel veel zeldzamer zijn. Mooie foto's verder en de MG Metro én de zeer gave Toyota Corrola GTi-16 kan ik zeer waarderen!

Voor Pieter.Ge, veel zoekplaatjes, is dat zo je bedoeling geweest? Wel veel bijzondere modellen en degene zonder merkplaatje die je niet kent vind ik wel het leukste, ben wel erg benieuwd wat dat moet zijn, het lijkt wel een soort omgebouwde Toyota Corolla Sedan/Mitsubishi Galant.

Pieter.Ge zei:
Eind vorig jaar trok ik naar Jordanië, een wat jammerlijk maar onterecht overschaduwd land omwille van de wat lastige ligging in het Midden-Oosten.

Jordanië lijkt mij een mooie vakantiebestemming.

Pieter.Ge zei:

Leuke Mercedes L-Series.

Pieter.Ge zei:

Jazeker. Prachtige spot! (y)

Pieter.Ge zei:

Dat is een Mazda 929 HB hardtop sedan.

Ondanks dat het inderdaad ware zoekplaatjes zijn, zijn het wel leuke foto's, Pieter. Toen ik in Jordanië was jaren geleden heb ik nauwelijks foto's gemaakt, dus het is leuk dat jij dit wel gedaan hebt.
Uiteraard is de Crown m'n favoriet. Geweldige vondst!

Zo, weer eens een (lang) weekend in de hoofdstad van Duitsland verblijft en het was weer de moeite waard, al heb ik dit keer niet eens zo heel fanatiek mijn best gedaan om alles op de foto te krijgen. Het begon donderdag aan het begon van de avond op weg vanuit de trein naar het appartement met deze Audi 100 CD bij de Eastside Gallery:
IMGP5452.jpg

IMGP5453.jpg

De volgende dag ging ik op de fiets richting Köpenick en was er eerst een leuk duo, waarbij moet worden gezegd dat er dit keer minder VW Golf I leken te zijn, maar juist meer eerste generatie Opel Vectra's bijvoorbeeld:
IMGP5454.jpg

Wat verder deze 'black on black' Citroën DS:
IMGP5457.jpg

Vlak aan het kanaal deze nette Ford Taunus 'XL':
IMGP5458.jpg

IMGP5459.jpg

De sedan-versie van dit type Mercedes zie je nog vrij veel, maar de station-uitvoering is wat zeldzamer:
IMGP5463.jpg

Tijdens het fotograferen van een goud-bruine Audi S8 (niet oud genoeg voor hier ;))kwam deze leuke Mazda 626 GLX langsrijden, lang geleden dat ik er ééntje zag:
IMGP5465.jpg

IMGP5466.jpg

Een bijzonder Trabant-modelletje mét aanhanger:
IMGP5473.jpg

Een op het oog goed bewaard gebleven Renault 4 TL 'Savane':
IMGP5475.jpg

Eenmaal echt in Köpenick aangekomen, zag deze Fiat Tempra er een heel stuk treuriger uit:
IMGP5488.jpg

Ik kan mij niet herinneren ooit eerder een Renault 19 Chamade 16V gespot te hebben en hij zag er ook nog goed uit, een erg leuke spot wat mij betreft!
IMGP5489.jpg

IMGP5491.jpg

Deze Opel Omega CD kreeg ik er helaas niet helemaal op, er hing wel een aardige aanhanger met boot achter:
IMGP5493.jpg

Daarna naar een wedstrijd van 1. FC Union Berlin geweest, zeker een aanrader voor wie een keer naar Berlijn gaat.

De volgende dag kris-kras door straatjes richting de Kürfurstendamm gefietst, wat toch het leukste in Berlijn is om te doen, omdat je dan nooit weet wat je tegenkomt. Misschien heb ik deze Lada al eens eerder gespot, maar wel een bijzonder gezicht met de (moderne) caravan erachter:
IMGP5517.jpg

Het aantal 'oude' kentekenplaten lijkt snel achteruit te gaan in Berlijn, maar deze Mitsubishi Colt had ze gelukkig nog:
IMGP5518.jpg

IMGP5519.jpg

En deze Honda Accord toevallig ook nog:
IMGP5520.jpg

Voor mijzelf één van de leukste spots vond ik deze Renault 21 Nevada, je ziet ze nog maar zo weinig en deze zag er ook nog aardig roestvrij uit:
IMGP5521.jpg

IMGP5522.jpg

Een Citroën CX Break die net aan het inparkeren was, wat op die plek uiteindelijk niet ging lukken, ook best een lange auto natuurlijk:
IMGP5525.jpg

Een hele leuke Opel Rekord 1900 Station:
IMGP5526.jpg

Opvallend veel oude(re) Audi's dit keer, meer dan andere keren leek het, dit was een donkergroene:
IMGP5528.jpg

Deze Wartburg heb ik al eens eerder alleen van de achterkant gefotografeerd, maar hierbij nu ook de voorkant:
IMGP5530.jpg

Voor mij persoonlijk de top-spot van deze trip, deze geweldige Lancia Gamma Coupé 2500:
IMGP5543.jpg

IMGP5546.jpg

IMGP5547.jpg

Zo'n 100 meter verderop in dezelfde straat en volgens mij ook bijzonder, deze BMW 2000 CA:
IMGP5551.jpg

IMGP5549.jpg

Oudere Alfa Romeo's zijn vrij schaars in Berlijn, zeker een Alfa Romeo 33 SportWagon:
IMGP5558.jpg

Een aantal van gezien, deze stond mooi geparkeerd voor een foto en lijkt in een mooie originele staat:
IMGP5560.jpg

Een bijzondere Pontiac Sunbird met een kleine 'combo':
IMGP5565.jpg

IMGP5566.jpg

Deze Opel Rekord lijkt er al wel een tijdje te staan:
IMGP5567.jpg

Van het nieuwe type Audi 80 zie je er nog genoeg in Berlijn, maar de oude zie je veel minder:
IMGP5587.jpg

IMGP5590.jpg

Een hele nette Poolse GAZ Volga:
IMGP5591.jpg

Leuke Ford Capri:
IMGP5594.jpg

Nogal een bijzondere Ford Granada 'lijkenwagen':
IMGP5595.jpg

IMGP5596.jpg

Beetje zielige Honda Accord Aerodeck:
IMGP5597.jpg

Ford Scorpio van een Eintracht Frankfurt-fan:
IMGP5598.jpg

IMGP5599.jpg

Lieve Toyota Corolla die te koop stond voor 1.500 euro, best veel geld als je het mij vraagt:
IMGP5600.jpg

Deze Porsche 911 Targa stond er mooi voor de foto:
IMGP5602.jpg

Met vlak daarnaast deze prachtige Mercedes 220SE:
IMGP5603.jpg

Eerder al de station-uitvoering gespot, op de terugweg naar het appartement stond ook nog deze mooie Opel Rekord 'sedan':
IMGP5631.jpg

IMGP5634.jpg

En als laatste spot van deze trip, natuurlijk in Kreuzberg, deze erg leuke Lada 1200:
IMGP5636.jpg

IMGP5637.jpg

Politie-kleurstelling op die laatste Lada, ГАИ staat volgens mij voor een bepaald politiekorps in Rusland.

Heerlijke foto's uit Berlijn, H! Perfecte stad om er met de fiets op uit te trekken. Wederom herken ik een aantal van je vondsten, zoals de witte Colt en blauwe Rekord (toen ik 'm zag stond er vlakbij een zwarte Pontiac GTO). Maar een hele hoop kende ik niet, waaronder die fantastische Sunbird, BMW 2000. Lada, Gamma en Volga.

Terug
Bovenaan