Een weekje Tsjechië met vier autogekken, dat staat garant voor veel auto-leuks. Ik zal een kort verslag hier plaatsen met één foto per belevenis, maar ik heb veel meer foto's in
het album staan.
Zo werd ik opgehaald voor de heenreis. Iets later dan gepland doordat degene die het eerst weg moest zich versliep.
Skoda 120L 1983 & 105S 1988 (09-ZVV-8)(TS-15-TJ) by
MilanWH, on Flickr
De eerste spot waar mijn Skoda-gekke reisgenoten enthousiast van werden was deze bijzonder rotte Forman Prima... (en toen was ik mijn camera vergeten mee te nemen, dat gebeurde me daarna niet meer)
We hebben veel beter weer gehad dan de verwachtingen aangaven, maar een flinke plensbui is soms ook fijn (voor de foto's dan).
Het Skoda-museum moest natuurlijk met een bezoek vereerd worden. De Skoda's die wij mee hadden waren tenslotte ooit op die plek gebouwd.
Skoda Museum: Škoda 1201 Sedan type 980 (1956) by
MilanWH, on Flickr
105/120/130's zijn zeldzaam. Af en toe vind je er nog één tussen de oostblokflats of op het platteland.
Onderdelenjacht was een vast thema. Deze sloop was een bekende van enkele reisgenoten. De moeite waard, maar onvriendelijk en duur. Toch ben ik blij dat we gegaan zijn. Je verwacht geen veld vol met roestige Skoda's en vooral Tatra's in de tegenwoordige tijd...
- Later gingen we naar een van tevoren uitgezochte sloop. Daar hebben we een deur gescoord. Het lag in een klein dalletje met een paar grote, oude gebouwen waar niet veel bedrijvigheid leek te zijn.
- In het gebouw ernaast zagen we door de ruit veel klassiekers staan. (categorie Porsche, Corvette, eigenlijk niet eens zo interessant) In een poging om de ingang te vinden lopen we er omheen.
- Aan de andere kant zit de deur dicht, maar onze aandacht wordt getrokken door een lading
oud spul dat verderop staat.
- Terwijl we daar rondkijken, horen we een gebouw verderop motorgeluid uit een open garage komen. Een
Skoda 110R, zo blijkt.
- Wanneer we daar een tijdje omheen draaien en ons enthousiasme laten blijken naar de garage-eigenaar, wenkt hij ons verder. Door wat donkere gangen en trappen lopen we dieper het ogenschijnlijk verlaten, vervallen pand in. Tot we op de bovenste verdieping zijn, waar die man zijn privé-verzameling bewaart...

Waar dom enthousiasme en vriendelijkheid je al niet kan brengen.
Weer later worden we praktisch van de weg gereden door een man die op weg is naar een crematie, maar toch echt even zijn adres aan ons kwijt wil omdat hij Skoda-onderdelen heeft en wil verkopen. Daar dus later eens langs gegaan. Zo lopen we over een krappe rommelzolder, waarbij het ordeningssysteem van Die Ludolfs heilig is. Totale bende dus. Na een val die ernstig af had kunnen lopen worden we een beetje huiverig. De man weet er nog enkele interessante delen uit te filteren die we willen kopen, maar we lijken nooit meer van die kerel af te komen. Hij blijft maar met delen en boeken aan komen, en biedt ons zelfs een slaapplaats in zijn camper aan. Nee bedankt, engerd... Nou vooruit, we gaan nog even langs zijn buurvrouw, dat had hij beloofd. Zij blijkt een perfect Duits sprekende, 86 jaar oude weduwe te zijn, die al 7 jaar de Skoda 105 van haar overleven man in de garage heeft laten staan. Ze lijkt blij met de aandacht, zo kon ze eindelijk weer eens wat oorlogsverhalen delen.
Nog een sloop verder nog een zeldzame vroege Skoda. Ze wilden geen delen kwijt, waarop een reisgenoot zei 'als hij start neem ik hem dan maar helemaal mee'. Helaas startte hij niet.
Van deze leuke Favorit wilden ze ook al geen delen kwijt.
Vlakbij onze overnachtingsplek zat nog een kleine garagist, die in ouder spul deed. Hier stond, naast ander leuks, een auto die ik misschien wel het minst had verwacht daar te vinden. Een Talbot-Simca 1510, in best aardige staat gezien zijn reputatie.
Als afsluiter de enige niet-sloop 1203 die we deze week gezien hebben. Waarom? Omdat ik vlak voor en in deze week een enorm zwak heb ontwikkeld voor dit model. Ik had dat campertje toch moeten kopen, die ik in een veiling tegen kwam vlak voor we gingen...
Nogmaals, veel meer foto's van de sloperijen en barnfinds staan in mijn album: https://www.flickr.com/photos/48535413@N06/albums/72157682106896474/ .