Begin van de maand zijn we nog een weekje naar Tsjechie geweest, uiteraard heb ik mijn ogen goed open gehouden. Bij de oude grens tussen Oost en West Duitsland zijn we even gestopt. Ik ben er wel eens eerder geweest en het blijft een bijzondere plek, zeker omdat alles er nog net zo bijstaat als in de jaren 80. En we hadden geluk, er was een soort mini meeting met oude IFA vrachtwagens.
Een jaar of 15 geleden zag je Tsjechie de oude Skoda's met motor achterin nog op elke straathoek staan, in 2014 zag je ze nog regelmatig en nu kwam je er zo nu en dan nog 1 tegen. Is ook wel logisch, want ze worden al zo'n 30 jaar niet meer gemaakt. Ik vrees dat je ze over een jaar of 5 helemaal niet meer tegen komt daar. Jammer, want ik vind het altijd leuke auto's.
Skoda 120 "RS"
De Skoda Favorit zag je nog regelmatig voorbij komen, maar ook lang zo vaak niet meer als 6 jaar geleden.
Hier zijn we al bijna vergeten dat de eerste Fabia er als sedan was, maar daar zie je ze nog dagelijks.
Verder kom je het Skoda logo nog op meer dingen tegen dat rijdt...
...maar zelfs ook op de putdeksels.
Regelmatig kwam je nog de Avia vrachtwagens tegen, vooral buiten het stedelijk gebied. Het waren eigenlijk in licentie gebouwde Saviems. Op de achtergrond zie je nog een Liaz vrachtwagen, maar een betere foto maken daarvan lukte niet, omdat alles achter een hek stond.
En het merk bouwt ook nu nog steeds kleine vrachtwagens, hoewel dit vast ook geen eigen producten zijn.
Ook in Tsjechie al heel zeldzaam, een Tatra in het wild tegenkomen.
De eigenaar had deze UAZ in Duitsland gekocht en wist ook te melden dat je ze in Nederland ook gewoon kunt kopen. Het onderhoud was wel even een lastig dingetje en in het terrein doet de auto het erg goed.
Deze Lada was in erg goede staat. Ik zit niet zo in de Lada typeaanduidingen, maar ik schat deze eind jaren 70, begin jaren 80. Het moet voor die tijd wel een schandalig luxe uitvoering zijn geweest met houten dashboard, toerenteller en klokje.
De eerste foto is van 2014, de onderste van nu. De eigenaar rijdt dus nog steeds in dezelfde GTA, hoewel hij nu niet meer in al te beste staat was en de wielen staan natuurlijk voor geen meter. De auto stond in Praag, waar het relatief rustig was met nauwelijks buitenlandse toeristen.
Een Megane Coupe is nog niet zo heel bijzonder, maar ik heb nooit geweten dat je ze ook als 1.9 diesel kon kopen.
Ik weet niet hoe het kan, maar op nagenoeg elke vakantie in Europa kom ik wel een Coupe Fiat tegen.
Onderweg kwamen we nog bordjes tegen van een automuseum met de naam Retromuseum. Omdat het op de route lag toen we een dagje naar Praag gingen, maar een kijkje genomen. En het was wel de moeite waard (vond ik). Het museum staat vol met oude, Oost Europese auto's die je zelden of nooit meer ziet, ook in Oost Europa.
Dit is dus nog in 1997 op kenteken gezet, maar dan niet als Skoda, maar als TAZ. Nog nooit van gehoord.
Volgens mij stond er een tijdje geleden in de Autoweek dat er naar alle waarschijnlijkheid nog maar 1 Skoda Trekka over was, die staat ik het fabrieksmuseum. Maar hier stond er dus ook nog 1.
En ik viel met mijn neus in de boter, want buiten was er een meeting. Ik kon niet precies achterhalen wat voor club het was, maar het leek op een soort club van miskende cabrio's ofzo. Maakt niet uit, dit soort auto's zie je anders nooit.