Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Opel Sintra met Irmscher-grille

Inmiddels in Gelsenkirchen. Hier een Lexus IS F, de versie met atmosferische 5.0 V8 motor.

MG ZR uit Spanje.

Klassiekerrijder zei:
Leuk, steden verkennen met de fiets! (y) Best wat interessant spul nog te vinden daar.

Ja, ideaal wat mij betreft. Ik spot overigens gewoonlijk per fiets, dan maak je tenminste nog meters. :) In Taiwan heb ik diverse steden onveilig gemaakt per fiets. Het ideale van het fietsdeelsysteem in het Ruhrgebied is dat het een aaneengesloten zone is (metropolradruhr), waardoor je theoretisch van Duisburg naar Dortmund zou kunnen fietsen en je fiets daar achter kunt laten.

Van tevoren heb ik met behulp van de Duitse Wikipedia-pagina's (Liste der Baudenkmäler) per stad uitgeplozen welke wijken de moeite waard waren als het gaat om monumenten/vooroorlogse architectuur.

Deel 4

Terug naar de spots: in Gelsenkirchen nam ik vervolgens de trein naar Mülheim an der Ruhr, van alle grote Ruhr-steden wat mij betreft met afstand de mooiste/minst lelijke. Hier zijn nog veel vooroorlogse gebouwen (in Gründerzeit-stijl) te vinden (1, 2, 3). Deze stad heb ik ook weer grotendeels per fiets verkend. :)

Volkswagen Atlas

Porsche 914-karkas

Die Lancia's op de vorige pagina:eek:

Maar de mooiste is voor mij de rode 155 widebody. Ik lees dat mensen ook veel met hun klassieker/youngtimer op vakantie gaan. Ik speel ook wel eens met dat idee, maar ik ben niet echt technisch, dus kan onderweg niets oplossen, mocht dat nodig zijn. En ook misschien wel een beetje zonde van de lage kilometerstand.

Deel 8

Het centrum van Dortmund is voor 99% verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog, dus dit is ook geen mooie stad. Wel is een deel aardig herbouwd en in het noordelijke, uiterst multiculturele deel van de stad zijn nog wat oude panden te vinden.

Een Galant 2.5 V6 24V 4x4

Deel 9

In Essen.

Op de vierde en laatste dag deed mijn vader een dagje mee en bezochten we de Zeche Zollverein (1, 2, 3), het industriële kolenmijncomplex dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Hier hebben we het Ruhr Museum en het Red Dot Design Museum bezocht.

In het Red Dot Design Museum staat een klassieke Fiat 500.

Dat was het weer.

Inderdaad. In het buitenland heb ik het nog nooit gedaan maar in eigen land spot ik ook liefst op de fiets. Makkelijk om overal te komen, je hoeft vaak niet eens af te stappen en prima fitness.

Tegenwoordig kun je in veel grote steden fietsen huren. In Berlijn heb ik vorig jaar mijn eigen fiets gebruikt, maar in Parijs heb ik wel eens een Velib' gehuurd. Op bijna elke straathoek kun je zo'n fietsje huren, en je kunt 'm achterlaten waar je maar wilt. Ideaal!! Behalve dat mijn eerste meters met het fietsje over de Champs-Élysées was, de hobbeligste weg van heel Parijs!! o_O

Zowaar de eerste post in dit topic dit jaar. Hopelijk maken er nog meer forummers mooie reizen!
Vrij vroeg in de zomer al een week vastleggen was een gokje maar heeft zich uitbetaald: ik heb net als vorig jaar genoten van een week in Kroatië. Niet op chronologische volgorde maar de plaatsen zouden moeten kloppen.

Renault 17 (1971-79)
Karlovac: deze Renault 17 was de eerste spot van de week na een km of tachtig. Hij is nog in een stuk en lijkt compleet, maar daar houdt het wel ongeveer mee op. Geen idee wat er onder het doek staat.

TAM 75T5 (1970s?)
Kastav: twee oude TAM-busjes in een niet eens zo heel groot dorp, het bestaat. De andere is nu nog van de brandweer en zette ik vorig jaar op de foto. https://flic.kr/p/2joayj4

Volkswagen Golf JX (1985-92)
Opatija: de eerste en met name tweede generatie Golf rijden er nog veel rond. Dit is een van de handvol speciaal in en voor toenmalig Joegoslavië gebouwde exemplaren die ik zag.

Opel Rekord (1972-77)
Rijeka: een goedgebruikte maar nagenoeg roestvrije Rekord vlakbij mijn hotel. Hij heeft er volgens mij de hele week gestaan.

Cadillac Fleetwood Brougham (1986-92)
Een prachtige Cadillac uit Bern, dik 800km verderop. De parkeerplekken zijn niet gemaakt voor dit soort blik, de linksachterhoek hangt minstens een kwart meter over de weg.

Daewoo Tico (1991-2001)
De scherpe kijker zag hem op de achtergrond al: een Daewoo Tico in zeldzaam soort goudachtige kleur.

Fiat Marengo (1991-97)
Minder dan vorig jaar, maar ook nu waren er meer jaren-90 Fiats dan in Nederland. Deze Marengo is een mooi voorbeeld.

Volkswagen LT (1975-95)
Er waren opmerkelijk veel buitenlandse campers van een zekere leeftijd. Deze Deense LT was van degenen die ik gezien heb het verste van huis.

Toyota Camry (1986-92)
Een van mijn favorieten van de week was deze Camry. Gewoon voor dagelijks gebruik - ik kwam hier dagelijks langs en hij stond steeds ergens anders. :)

Skoda Pick-Up (1991-95)
Twee Favorits in twee dagen tijd. Deze pick-up lijkt hier al een hele tijd te staan.

Skoda Favorit (1987-94)
En deze 'gewone'.

Renault 5 (1990-96)
Supercinqs heb ik een handvol zien rijden, deze late stond wel stil.

Renault Thalia (1999-2002)
Compacte sedans, hier zowat uitgestorven maar daar heb ik er nog meerderen gezien. Deze Thalia is een mooi en opvallend net voorbeeld.

Fiat Uno (1983-95)
Dezelfde vlieger gaat op voor de Uno.

Toyota Celica (1993-99)
Dit model Celica is nog niet 's werelds meest zeldzame Toyota, al is dit de enige die ik deze week zag, hij ging vooral op de foto vanwege de knalgele kleur.

Nissan Prairie (1988-98)
Pas de eerste Nissan Prairie voor mijn lens en het is er een bijzonder nette. De laatste keer dat ik een Mk2 zelfs maar op de foto zag is een tijdje geleden.

Ford Windstar (1994-98)
De volgende opmerkelijke SUV is deze Ford, al is het dit keer de Mk1 die ik nog niet eerder zag.

Proton 413 (1995-2009)
Ik liep deze Proton vorig jaar een paar keer net mis, maar nu stond hij wel lang genoeg stil voor een foto. Ze schijnen in een paar Europese landen nieuw te zijn verkocht maar ik kan niet zeker vinden welke.

NSU 1200 (1967-72)
Ook dit jaar een NSU, en wel deze prachtige 1200.

VW Kever x2
En even verderop twee mooie Kevers, die met kenteken zal een paar jaar jonger zijn dan die zonder.

Alfa Romeo Sprint (1983-89)
Voor deze prachtige Alfa ben ik vanaf de volgende parkeerplaats even teruggelopen. Een hele strakke Alfasud-gerelateerde.

Opel Corsa (1990-93)
En even verderop een late Corsa A in een staat zoals er wel meer reden, met verkleurd kunststof maar nog mooi rood.

Mazda B series (1985-98)
Japanse pick-ups uit de jaren '90 reden er opvallend veel, deze Mazda als voorbeeld.

Alfa Romeo 164 (1987-98)
De achterdeur hangt niet lekker maar verder een prachtige 164.

Yugo Skala 55 (1988-94)
Ik had meer Yugo's verwacht, er reden er wel een aantal maar dit druk bestickerde exemplaar was de enige 101/Skala/... die ik heb zien stilstaan.

Yugo Ciao (1998-2004)
Velika Gorica: en dit hele, hele nette exemplaar was een van de weinige stilstaande driedeurs. Ik kan me niet herinneren ooit eerder een blauwe Yugo te hebben gezien.

Fiat Linea (2007-11)
De meest voorkomende recentere compacte sedan is zonder twijfel de Linea zoals MWH die ook heeft.

Renault 4 (1978-94)
En tot slot deze nette R4.

Leuke foto's!

De contouren van de auto onder het doek doen me denken aan een Matra Bagheera. Proton is ook in België verkocht.

Leuke foto's!
Van die Yugo Ciao heb ik nog nooit gehoord. Vreselijke facelift, een soort laatste stuiptrekking, ook aan de naam te zien. Mooi van lelijkheid!

Wouter82 zei:
Leuke spots (y) Ik kende de Fiat Marengo niet maar kennelijk heet de bestelversie zo, net als bij de voorgangers.
Daar had ik ook last van. Leuk om zo wat bij te leren. :) Mooie spots afentoe!

Bedankt voor jullie reacties! Leuk dat mijn bijdrage zo in de smaak valt. Om in te gaan op reacties op specifieke spotjes:

- Durashift en 929V6 re. de Proton: dank! België wist ik niet, de enige andere die ik zag was een importje, "gewoon" in Eindhoven. Ik zag er geen sticker op dus durf niet te zeggen waar deze wegkomt.
- 929V6 re. onder het doek: Bagheera zou goed kunnen! Bijna dezelfde periode als de R17 en ook Frans. De paar stukjes carrosserie die ik zag zagen er niet heel hoopgevend uit.
- Wouter en MWH re. de Marengo: Ergens wist ik dat wel maar vraag me niet waar ik het gelezen heb. De opvolger op basis van de Marea had nog dezelfde naam, dat was de laatste want de Stilo bleef gewoon Stilo.
- 244 55 re. de Yugo: eens, een hele merkwaardige facelift. Had moeite hem te plaatsen maar van een Servische volger begreep ik dat het origineel is. Zeker vorig jaar meer dan twee handenvol Yugo's gezien maar zo laat, zo net en/of zo blauw is absoluut zeldzaam.

afentoe zei:
- 929V6 re. onder het doek: Bagheera zou goed kunnen! Bijna dezelfde periode als de R17 en ook Frans. De paar stukjes carrosserie die ik zag zagen er niet heel hoopgevend uit.

Als het roest is wat je gezien hebt zal het geen Bagheera zijn, die heeft een kunststof carrosserie. Op een overigens wel enorm roestgevoelig chassis.

Erg mooie reeks spots! Marengo, NSU, Alfa Sprint, Rekord, TAM, allemaal erg tof, maar de R17 vind ik nog wel het gaafst.

Dan zal ik na afentoe een kleine foto-serie uit het buitenland voor m'n rekening nemen. Ben een kleine week in Genève/Zwitserland geweest. Vooral heel veel dure auto's, maar gelukkig ook de nodige zeldzame en bijzondere klassiekers.

Met deze Ferrari 360 Challenge Stradale had ik graag een rondje langs het meer van Genève willen rijden.
IMG-20210726-144443101-HDR-2.jpg

Allemaal op dezelfde parkeerplaats, ook allemaal even gaaf vind ik!
IMG-20210726-200543376-HDR.jpg

IMG-20210726-200554599-HDR.jpg

IMG-20210726-200613697-HDR.jpg

IMG-20210726-200628273-HDR.jpg

IMG-20210726-200648580-HDR.jpg

IMG-20210726-200702822-HDR.jpg

De absolute topspot, wat een waanzinnige wagen! Er stonden nog meer klassiekers in de straat, maar ik was zo onder de indruk van de Abarth dat ik vergeten ben foto's te maken van de andere auto's.
IMG-20210727-183739169-HDR.jpg

IMG-20210727-183755414-HDR.jpg

Zie je ook zelden, een Smart Crossblade.
IMG-20210727-150815712-2.jpg

IMG-20210727-150816687-2.jpg

Het type exclusieve auto's waarvoor je naar Genève gaat.
IMG-20210729-232551256-3.jpg

Een zeldzame uitvoering en interessant voor mij als AMG-liefhebber.
IMG-20210729-154524569-HDR-2.jpg

Deze drie identieke blauwe VW-busjes waren nog volop in bedrijf en zagen er piekfijn uit.
IMG-20210730-115222020-HDR-2.jpg

Een prachtige Volkswagen T1-bus om de foto-serie en de fijne (mis)week in Zwitserland mee af te sluiten.
IMG-20210730-170113810-HDR.jpg

IMG-20210730-170109264-HDR-2.jpg

Ook leuke foto's, de Fiats (ik word eigenlijk weker van de 131 CL dan van de Abarth) en de Nissan springen er voor mij bovenuit. De bus onderaan is een T1 (T1 voor de generatie, Type 2 voor de modelserie).

Leuke spots hier! Toppers vind ik van HarmenA de Fiat 128, Abarth, Smart Crossblade (cool!) en VW T1; en van MB 300SL de Giulietta, nogmaals 128 en die zelfbouwbuggy-500 (lijkt geen half werk!)

Na bijna 3 weken Frankrijk (Jura- Ardeche - Bourgogne) is de conclusie: het gaat veel te goed. We hebben meer Lamborghini's en Ferrari's gezien dan Renaultjes 4 en 2CV's. En dat vind ik erg jammer. Hieronder dan ook geen foto's van Italiaanse bolide's, maar het leukere en afgeleefde Franse spul. :rolleyes::)

Zeker niet afgeleefd, deze mooie 205. Ook van dit succesnummer heb ik het idee dat de aantallen in Frankrijk drastisch dalen. Behalve nog een paar GTI-tjes die ik onderweg niet kon fotograferen, weinig van deze "Sacre Numero's" gezien.
540.jpg

En dat in tegenstelling tot de Supercinq. Daarvan heb ik er zeker een twintigtal gezien. Dit was zeker niet het mooiste exemplaar.
540.jpg

De eerste R4 die we zagen, was deze F6 bestelversie. Bij een bedrijf waarvan niet geheel duidelijk was of het een sloperij was of gewoon een autobedrijf. ;) De R4 zag er nog best aardig uit.
540.jpg

Deze Saviem, in de originele kleuren uit de folder, zag er uit om door een ringetje te halen. Subliem!
540.jpg

540.jpg

Vervolgens zijn we naar de Ardeche gegaan, daar was het weer een stuk beter en troffen we deze zeer zomerse R4:
540.jpg

Bij een bezoek aan het middeleeuwse stadje La Bastide de Virac kwam ons ineens een R6 tegemoet gereden met twee, toch al wat oudere mensen erin. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik ze een afslag naar rechts nemen. Wat een geluk dat we de R6 nog aantroffen nadat we eerst het stadje bezocht hadden. De twee mensen waren onverstoorbaar op een stukje land hun groenten en gewassen aan het verzorgen.
540.jpg

540.jpg

Ook een zomerse auto, maar wel met de kap dicht. Deze zeer zeldzame Fiat Ritmo cabriolet.
540.jpg

540.jpg

Ook zeldzaam, een R4 pickup:
540.jpg

Hier en daar ook nog wel een Estafette gezien, net als een stuk of vijf Peugeots J7/J9. Deze Estafette werd nog ingezet op de markt. Geen idee wat de dame verkocht, ze ging net weg toen wij haar zagen.

540.jpg

Bestelauto's zijn natuurlijk in eerste instantie gebruiksvoorwerpen en oudere exemplaren zijn dan ook vaak afgeleefd. Deze Express (diesel) zag er nog bijzonder goed uit.
540.jpg

Deze DS kwam bij onze camping in de Bourgogne voorbij. Waarom verbaasd het niet dat dit Nederlanders waren? :rolleyes::D
1k0.jpg

Een Visa "varkensneus" in Digoin, een beetje zoals je een oude Franse auto verwacht.
540.jpg

De Fransen zijn niet zuinig, zelfs niet op een zekere klassieker van de toekomst. Wat zag deze Avantime er beroerd uit.
540.jpg

En nog zo'n "goed gebruikte" Renault. Een R21 Turbo diesel van na de facelift.
540.jpg

En dan deze nog. Misschien niet geheel volgens de regels van dit topic, maar wellicht weten jullie dat de (MVS) Venturi hoog op de verlanglijst staat om mijn wagenpark te komen versterken. En dat terwijl ik er nog nooit een in levende lijve gezien had. Voordat we op vakantie gingen, had ik al contact gehad met de verkoper van onderstaand examplaar in Geneve. Dit exemplaar had nog wel wat werk maar stond ook voor een zeer schappelijk bedrag te koop. Helaas wel net achter het net gevist.

Maar wat een geweldig mooie auto :cool:

540.jpg

540.jpg

Mooie impressie uit Frankrijk! Toppers vind ik de Saviem, R6 (met name de foto van de achterkant is prachtig), Citroën Visa, R21 en stiekem ook die prachtige Venturi. (y)

MWH zei:
Heerlijk om toch even het Franse sfeertje te proeven via deze foto's. (y)

Inderdaad...
Als het even mee zit ga ik denk ik in Oktober toch maar naar FR... Nu vanaf gezien vanwege Corona, maar ik denk dat dat voorlopig ook niet gaat veranderen. Ik heb het gemist. De laatste keer was in 2018, dus het wordt hoog tijd.

Een paar leuke spots uit Berlijn van afgelopen weekend, al heb ik er niet erg m'n best voor gedaan om alles op de foto te zetten.
IMG-20210917-153629940-HDR.jpg

IMG-20210917-153919992-HDR.jpg

IMG-20210917-153933299-HDR.jpg

IMG-20210917-153948795-HDR.jpg

IMG-20210917-154232648-HDR.jpg

IMG-20210918-102156726-HDR-2.jpg

Wel de meest bijzondere spot van het weekend, deze erg bijzonder uitziende Mercedes-Benz O319 D.
IMG-20210918-114403963-HDR-2.jpg

IMG-20210918-114312541-HDR-2.jpg

IMG-20210918-114250655-HDR-2.jpg

Leuke Benz, alleen dat dakkoffertje. Hang er dan een tijdscorrect aanhangwagentje achter. Loopt waarschijnlijk toch niet harder dan 90 kmh

techlo2 zei:
Leuke Benz, alleen dat dakkoffertje. Hang er dan een tijdscorrect aanhangwagentje achter. Loopt waarschijnlijk toch niet harder dan 90 kmh

Misschien wordt deze camper regelmatig voor vakanties in bijvoorbeeld Scandinavië gebruikt en dan ben je met een aanhanger veel duurder uit op de ferry.

Terug
Bovenaan