Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Vandaag gespot in Doetinchem. Op de ontsierende wielen na zag deze vroege Passat er zeer goed uit. hoewel die einddemper er twijfelachtig bijhangt.
Hij is te koop.

WK28002.jpg

WK28001.jpg

WK28003.jpg

@Pannekeet: ja, met die kunststofdampen in de jaren zeventig kon je lekker in een roesje komen.;)
@D. Elzinga: heb je belangstelling voor die Passat? Er is door de huidige en vorige eigenaar flink wat aan gedaan, en dat is in dit geval niet positief bedoeld: zwarte lak (hij was oorspronkelijk lofotengroen en is tussendoor ook nog antraciet gespoten), vreselijke velgen, donkere achterlichten, zo te zien een BMW-achtige antenne op het dak, hij heeft een sidepipe gehad en xenonlook koplampen, tweeters in het dashboard, een houten pookknop... Zijn vraagprijs is hij zeker niet waard. Je kent de mijne en die was niet eens zo heel veel duurder.

Phoenixrood74 zei:
@D. Elzinga: heb je belangstelling voor die Passat?

Nee, ik ga sowieso voorlopig niets kopen. Gek trouwens dat de verkoper beweert dat de moderne audio netjes weggewerkt is, ik zie het toch duidelijk zitten...

D. Elzinga zei:
Phoenixrood74 zei:
@D. Elzinga: heb je belangstelling voor die Passat?

Nee, ik ga sowieso voorlopig niets kopen. Gek trouwens dat de verkoper beweert dat de moderne audio netjes weggewerkt is, ik zie het toch duidelijk zitten...
Er is heel weinig netjes aan die auto....

@Klassiekerrijder: heb je dat modelletje in je bezit? Ziet er uit als een Minichamps (vanwege de nummering).

Hey there! It's been a tough decision to make, but I have the final 12 for the calendar. It basically boiled down to which photos were of high enough resolution for print (this is critical, cell phone photos really suck for printing), plus trying to cover the model range as much as possible, as well as the diversity of ownership around the world, and what makes a great photo (location, position etc).

I'm sorry to those who submitted and have missed out, thank you so much for sending in your photos. If we do this again for 2014 I may have to get more specific about entries regarding size and clarity.

This is it:

JCW8P.jpg

Now to turn these into a calendar. These are the frontal shots, I also have rear shots of each car. Each car represents one month, but they are in no particular order. There's 5 Australian cars purely because I have really high resolution photos of them.

Dat ziet er erg mooi uit, Frank(y). Jammer dat mijn auto er niet tussen staat, maar ik snap dan je keuzes moet maken.

I know, I'm sorry! Your car is lovely and will definitely go in a 2014 one if that happens! I just had the really tough time of having to choose between them. And cover as many variations of the models as possible. I'm just disappointed I couldn't include a Brazilian built B1 but I didn't get the right photos from one owner that I could use.

Is deze hier bekend? https://www.ruylclassics.nl/audi01.htm

004.JPG

Hij heeft nu natuurlijk (neem ik aan) een Nederlands kenteken.

Phoenixrood74 zei:
@Klassiekerrijder: heb je dat modelletje in je bezit? Ziet er uit als een Minichamps (vanwege de nummering).

Het is inderdaad een Minichamps en ik heb niet deze, maar wel een andere sedan en variant van dit merk. Heb ze even niet bij de hand maar een van de twee is Marinogeel. Geen idee wat voor kleur de andere is, zou ik moeten opzoeken.

Klassiekerrijder zei:
Phoenixrood74 zei:

Het is inderdaad een Minichamps en ik heb niet deze, maar wel een andere sedan en variant van dit merk. Heb ze even niet bij de hand maar een van de twee is Marinogeel. Geen idee wat voor kleur de andere is, zou ik moeten opzoeken.
Leuk! Ik heb nu vijf Passat-modelletjes.

Clignoteur zei:
Is deze hier bekend? https://www.ruylclassics.nl/audi01.htm

Hij heeft nu natuurlijk (neem ik aan) een Nederlands kenteken.
Prachtige auto in een heel mooie en karakteristieke kleurstelling!(y) Ik ken hem niet, maar ik houd dan ook geen register van de Audi 80 bij. De eigenaar heeft zich in ieder geval nog niet bij onze meetings laten zien.

marathonmetallic zei:
Dat ziet er erg mooi uit, Frank(y). Jammer dat mijn auto er niet tussen staat, maar ik snap dan je keuzes moet maken.
Ik kan dit alleen maar beamen. Op zich komt het ook niet als een verrassing dat mijn auto hier niet tussen staat, al heb ik toch minstens één foto toegestuurd van voldoende hoge resolutie die ook gemakkelijk verkleind had kunnen worden. Maar het is een prachtige kalender geworden!(y)

I know, Phoenix, and again, I am sorry :( I had to make some hard choices in order to show as much diversity as possible :( I hope you guys like the finished product.

Phoenixrood74 zei:
Klassiekerrijder zei:
Phoenixrood74 zei:

Ik heb twee Minichamps en een paar Gama`s, in drie verschillende schalen.

Frank the Dasher zei:
I know, Phoenix, and again, I am sorry :( I had to make some hard choices in order to show as much diversity as possible :( I hope you guys like the finished product.
Maakt niet uit, het is hoe dan ook heel erg leuk dat je dit initiatief hebt genomen.(y)

Vorige week de aandrijfassen onder handen genomen. De ashoezen zijn bij vw-classicparts te bestellen. Ter vergelijk er even een as naast gelegd zoals ze meestal onder de auto vandaan komen.
Ik hoop dat het vandaag een beetje knap weer wordt dan ga ik met schuren en plamuren beginnen.

DSC04272.jpg

De ochtend was het goed weer dus de auto in de plamuur gezet en wezen schuren. Ik weet niet of een professional het in ene redt maar ik zet het meerdere keren op en schuur het dus ook meerdere malen. Ik begin met korrel 80,dan 120, 180, 240, 320 en eindig met 400.
Om13.30 uur begon het te regenen dus moest het doek er weer over.

DSC08420.jpg

Om van de nood een deugd te maken ben ik toen maar in het schuurtje met de deuren verder gegaan. Ik heb nu 2 deuren van roest ontdaan en de kale plekken in de grondverf dus kan het plamuren beginnen.

DSC08421.jpg

Ik kwam deze tegen...:

https://www.autodealers.nl/Audi/80-1.6sl/1820/324555/details.aspx#fotos

Jerome Caine zei:
Ik kwam deze tegen...:

https://www.autodealers.nl/Audi/80-1.6sl/1820/324555/details.aspx#fotos
Leuk zo'n redelijk vroege 80, zo te zien nog met een ongeschonden dashboard.:eek: Hij is de vraagprijs alleen al voor onderdelen waard, lijkt me, ook vanwege dat dashboard.

Lijkt me best de moeite waard voor het geld. @D. Elzinga: ik heb het gevoel dat we jou nog wel eens in een Passat zien rijden.;)

O, wellicht. De Passat B1 markeert een keerpunt in de geschiedenis van Volkswagen en ziet er goed en logisch ontworpen uit. Ik vind het model dus zeker interessant.

[size=x-small]Maar ik wil ook nog een hoop andere auto's...[/size]

Klassiekerrijder zei:
Phoenixrood74 zei:
Klassiekerrijder zei:
Phoenixrood74 zei:

Ik heb twee Minichamps en een paar Gama`s, in drie verschillende schalen.

Toch niet de 1:18 passat ( L of LS) 4 deurs? Ik had deze in het lichtgroen van Gama net als een VW 1302 met werkend schuifdak in het groenmetallic. Zo jammer dat ik deze niet meer heb door de vele verhuizingen kriskras door Europa..

Leuk, weer een kleur waar ik nog nooit van had gehoord: Limagelb. Bijzonder interieurkleurtje ook!

De Passat was de eerste auto waar de overname van Audi werd gebruikt door een model op Audi-technologie te baseren. De Audi 50/Polo was de volgende, en dat model was al veel meer een samenwerking qua ontwerp. De Passat is ook meer een VW dan de K70, die geen echte VW-invloed vertoont en staat aan de basis van decennia aan modellen.

Jerome Caine: jawel, en hij is 1:25. Die Kever heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering ooit verkocht en nooit meer kunnen vinden op beurzen.

Klopt 1:25... De mijn was lichtgroen, een toentertijd bestaande kleur net als de Kever.

Jerome Caine zei:
Klopt 1:25... De mijn was lichtgroen, een toentertijd bestaande kleur net als de Kever.

Die 1:24 Kever heb ik ook in het lichtgroen. Hij ligt alleen helemaal uit elkaar. En ik krijg het schuifdak er niet meer in.

Op MP kan ik ze jammer genoeg niet meer vinden. kan me herinneren dat het dakje van kever best ingenieus was. met een soort veertje duwde je hem naar beneden en dan naar achter. Ook werkte het stuur. Wil ze graag allebei weer in mijn verzameling hebben.....

Ik vind die bovenstaande Passat Variant ( op de foto althans) wel erg op mexicobeige lijken...

Jerome Caine zei:
Ik vind die bovenstaande Passat Variant ( op de foto althans) wel erg op mexicobeige lijken...

Dat vindt ik ook. Hij is uiteindelijk voor 917.00 euro verkocht. Een koopje lijkt mij.
Die zilveren Passat die in Noordwijk te koop staat ken ik nog niet maar dat zal onze professor'74 ongetwijfeld beter weten. (En nu maar hopen dat ik geen schrijfvouten heb gemaakt!)

Gelukkig weer eens een lekkere dag om te klussen zonder dat er een bui van hier tot Tokyo aankomt.
Verder doorgegaan met het strakmaken der carosserie.
Tevens nog wat roestplekken blootgelegd ter hoogte van het linkerachterraam.

DSC08458.jpg

DSC08463.jpg

Een tijdje geleden had ik al de bak onder de paravan groen gespoten zodat ik al een beetje aan de kleur kan wennen.

DSC08462.jpg

Het linkerspatbord is al lekker strak.

DSC08460.jpg

Ziet er weer puik uit Rush. Even een vraagje: zie ik nu telkens twee gaatjes voor de sierlijstklemmen in het voorscherm? Normaal gesproken heb je toch 1 gaatje per klemmetje?

Ja dat klopt, normaal gesproken heb je 1 gaatje per klemmetje. Waarom er hier twee in zitten weet ik niet. Ik had ze dicht kunnen lassen maar als de strip erop zit zie je er toch niets van.

0251rush2112 zei:
Jerome Caine zei:

Dat vindt ik ook. Hij is uiteindelijk voor 917.00 euro verkocht. Een koopje lijkt mij.
Die zilveren Passat die in Noordwijk te koop staat ken ik nog niet maar dat zal onze professor'74 ongetwijfeld beter weten. (En nu maar hopen dat ik geen schrijfvouten heb gemaakt!)
Deze Passat stond inderdaad al in het register. Hij is vanaf aankoop (18-07-1980) t/m 12-11-2010 inderdaad in handen geweest van de eerste eigenaar! Verder weet ik er niet zoveel van. De advertentie geeft in ieder geval alweer wat extra informatie. Ik denk dat ik contact opneem met de verkoper, want ik wil de auto wel graag in het echt zien. Het is voor mij ook niet te ver weg. Dan kan ik meteen het chassisnummer noteren en kijken of ik met de koper in contact kan komen.

Iemand interesse in een '74-er B1 80 GL Automatic?

Geboren als benzine, gekentekend als LPG en er hangt nu een halve dieselmotor in. o_O

Terug
Bovenaan