Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Het is er zo een als onderstaande (inclusief striping) maar dan lichtgroen:

55555Dsc02811.jpg

Mooi hoor! eerste type ( GT 100pk) en de GTE 110pk tot 77 zal wel te zeldzaam zijn maar dit is ook écht geweldig!

@Audi80Coupé: leg eens uit wat een halve dieselmotor is?:D
En off-topic: in het 'Wat zag je vandaag voor bijzonders?'-topic is (als ik hem goed heb herkend) een type 44 V8 gepost met een zeer recent importkenteken. Hij staat (nog) niet in het registertopic.

Phoenixrood74 zei:
@Audi80Coupé: leg eens uit wat een halve dieselmotor is?:D
En off-topic: in het 'Wat zag je vandaag voor bijzonders?'-topic is (als ik hem goed heb herkend) een type 44 V8 gepost met een zeer recent importkenteken. Hij staat (nog) niet in het registertopic.

Geniale auto!

Bedankt, D. Elzinga! Dit is een bekende auto die redelijk vaak te koop heeft gestaan de laatste jaren.

Ik weet niet of al deze fabrieksfoto's hier bekend zijn (sommige heb ik hier geloof ik wel eens gezien), maar ik plaats ze gewoon allemaal even onder elkaar.

704x396_2_audi80gl.jpg

704x396_1_audi80ls.jpg

704x396_3_audi80l.jpg

704x396_4_audi80gl.jpg

704x396_5_audi80l.jpg

704x396_6_audi80gt.jpg

704x396_7_audigtefacelift.jpg

704x396_8_audi80gte.jpg

704x396_9_audi80glsfacelift.jpg

Leuk die Passat GLD zo te gebruiken als dagelijks vervoer! Foto's van Audi 80 zijn geweldig! Zijn foto's die ook in folders werden gebruikt en Köschinger Forst rij ik regelmatig nog langs, dat bestaat nog steeds!

@clignoteur: Prachtige foto's, met name de 4e foto van de audi met 3-dubbele koplampen spreekt mij zeer aan:cool:

Tijd voor wat r(o)estauratie foto`s van de GLX
Afgelopen weekend bezig geweest met het binnenscherm aan de bestuurderszijde,
Ik heb er geen foto van gemaakt maar het zag er ongeveer net zo uit als aan de passagierszijde

DSC01068.jpg

Na een dag noeste arbeid zit er weer wat vers staal in.

DSC01090.jpg

DSC01087.jpg

Alleen heb ik nog een probleem bij de bevestiging van het subframe, ter hoogte van het voorste bevestigingspunt is de langsbalk verroest en moet eigenlijk een stuk balk vervangen worden. Misschien is er hier iemand met een goed idee hoe dit te doen zonder het subframe te verwijderen?

Goed bezig, Niels!(y) Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden, maar er zijn hier ervaringsdeskundigen actief die dat vast wél kunnen.

Dan even iets anders: gisteren vond er in Eemnes een Golf II-meeting plaats. Rush kwam daar ook kijken met zijn rode Variant. Omdat die (denk ik) het minst bekend is van de drie, post ik hier even wat plaatjes (in het 'meeting'-topic staan er ook nog twee):

34gmx6r.jpg

2djup85.jpg

15gz0h1.jpg

35a5gev.jpg

d72j7.jpg

9vdz48.jpg

Hoi Niels,

Je zal de auto moeten opkrikken om de druk weg te halen bij het bevestigingspunt. Dan kan je de bout uit het bevestigingspunt draaien om te zien dat er daar geen druk meer op staat. Waar het subframe aan de chassisbalk is vast geschroefd zit een rubber lager die zal dan ook niet te heet worden. De motor zakt dan mee met het subframe dus laat het maar een paar cm zakken en ondersteun het subframe dan. Aan de foto's te zien heb je de auto al opgekrikt dus is het alleen nog maar zaak dat je het geheel een ietsje laat zakken. Is het bevestigingspunt trouwens nog wel goed?.
Heb je nog een stuk balk want ik heb nog wel wat liggen?

Op de laatste foto zie ik dat je een deel hebt gelast tegen de A-stijl aan, bijna tegen het middelste schroefgat aan. Volgens mij ga je dan teveel naar het midden van de A-stijl toe waardoor je spatbord niet meer lekker past. Heb je al gekeken of het nog goed te plaatsen is. Je kan dan natuurlijk ook wel weer een gat in je spatbord slijpen maar ik weet niet of dit wel weer de bedoeling is.

0251rush2112 zei:
Hoi Niels,

Je zal de auto moeten opkrikken om de druk weg te halen bij het bevestigingspunt. Dan kan je de bout uit het bevestigingspunt draaien om te zien dat er daar geen druk meer op staat. Waar het subframe aan de chassisbalk is vast geschroefd zit een rubber lager die zal dan ook niet te heet worden. De motor zakt dan mee met het subframe dus laat het maar een paar cm zakken en ondersteun het subframe dan. Aan de foto's te zien heb je de auto al opgekrikt dus is het alleen nog maar zaak dat je het geheel een ietsje laat zakken. Is het bevestigingspunt trouwens nog wel goed?.
Heb je nog een stuk balk want ik heb nog wel wat liggen?

Bedankt voor het meedenken, duidelijke uitleg daar kan ik wat mee !!!
Ga dit van het weekend maar eens proberen.
Hieronder nog een foto van hoe het bevestigingspunt er nu uitziet…
Heb zelf geen balk liggen, maar heb je wat je hebt liggen zelf niet meer nodig dan voor eventuele volgende projecten? Anders wil ik het wel van je overnemen.

DSC01091.jpg

0251rush2112 zei:
Op de laatste foto zie ik dat je een deel hebt gelast tegen de A-stijl aan, bijna tegen het middelste schroefgat aan. Volgens mij ga je dan teveel naar het midden van de A-stijl toe waardoor je spatbord niet meer lekker past. Heb je al gekeken of het nog goed te plaatsen is. Je kan dan natuurlijk ook wel weer een gat in je spatbord slijpen maar ik weet niet of dit wel weer de bedoeling is.

De foto`s geven een beetje een vertekend beeld heb het spatbord meerdere keren gepast tijdens het proces, ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om het plaatwerk hetzelfde op te bouwen zoals het origineel was, dat is op sommige plekken beter gelukt dan op andere….

DSC01094.jpg

DSC01093.jpg

DSC01095.jpg

Oké Niels dat ziet er goed uit. Het spatbord past perfect. De chassisbalk ziet er een beetje krokant uit maar ik denk dat hij nog wel te redden is zo op de foto te zien. Ik heb voor deze linkerkant nog een deel liggen en voor rechts heb ik laatst zelf moeten gebruiken omdat daar de boel behoorlijk doorgerot was. Maandag ben ik weer bij de stalling waar mijn onderdelen liggen en ga ik kijken of die balk een beter alternatief is voor wat je nu hebt. Kan je zolang wachten?

0251rush2112 zei:
Oké Niels dat ziet er goed uit. Het spatbord past perfect. De chassisbalk ziet er een beetje krokant uit maar ik denk dat hij nog wel te redden is zo op de foto te zien. Ik heb voor deze linkerkant nog een deel liggen en voor rechts heb ik laatst zelf moeten gebruiken omdat daar de boel behoorlijk doorgerot was. Maandag ben ik weer bij de stalling waar mijn onderdelen liggen en ga ik kijken of die balk een beter alternatief is voor wat je nu hebt. Kan je zolang wachten?

Het spatbord is een imitatiedeel maar ondanks dat past het wel redelijk goed, hier en daar nog wat puntjes die beter kunnen maar dat komt nog wel.
Het zou mooi zijn als je dat stuk balk nog hebt liggen, daar kan ik wel even op wachten hoor, in de tussentijd zijn er nog genoeg andere dingen te doen aan de Audi. Dan wacht ik liever even op een goed passend deel dan dat het zelf gemaakt moet worden.

Klassiekerrijder zei:
Voor mij is de mooiste modelauto van de eerste generatie Passat de 1:24 van Gama:

85982686_2-vw-passat-1-24-gama.jpg

Er zijn meer gedetailleerde modellen (waaronder de prachtige 1:43 sedan en variant van Minichamps) maar dit is een charmant model in een geweldige kleur, helemaal goed voor deze auto.
Schuco had trouwens een leuke sedan in de jaren '70, zowel in 1:66 als in 1:43.

vw_passat_schuco.jpg

Preciés die groene Passat heb ik ook gehad! Ook de Kever had ik. Tevens de 1:66 Passat van Schuco en de Audi 80 én de 1:43 versie Passat TS ( in mooi doosje) en Audi 80 welke een bouwpakket was. Ik zou al deze zó graag weer hebben. De 1:66 80 en Passat heb ik wél nog. Maar als iemand een van de anderen weet pm me!

Geloof ik dan zit ik er tot nu toe steeds naast ( net als mijn grille die ik al 3jaar zoek t.b.v mijn 86 er GTI :-S) Toch hoop ik bovengenoemde modellen weer eens te hebben!

Apart model zeg, nooit eerder gezien.

De grijze die met de achterkant naar ons toe staat, heeft die nou een heel ander front?

Gaaf zeg! Ik heb nooit geweten dat er in Brazilië echt andere modellen bestonden. Vreemd ook dat ze hun eigen Variant hadden, en dan ook nog eens in drie uitvoeringen: driedeurs, vijfdeurs en met verhoogd dak. Bedankt voor het posten!(y)

Maar de 'gewone' Variant werd daar ook verkocht. De vreemde uitvoeringen die je ziet kwamen uit de koker van Dacon, een VW dealer in Sao Paulo. Dacon nam vaak het heft wat betreft modellenpolitiek in eigen hand een heeft talloze vreemde bouwsels (vaak in kleine aantallen) gemaakt. De meest bekende (en waarschijnlijk ook meest succesvolle, maar begrijpelijke info is schaars) creatie is de 828, een miniscule stadsauto dat qua uiterlijk een Porsche 928 probeert te zijn:

cli33_noticias_id1328.jpg

En nu ik toch bezig ben, is het misschien ook leuk om te vermelden dat in Argentinie de Passat nog iets langer doorgebouwd werd dan in Europa (wat ook gold voor Brazilie, alwaar de laatste Passats er in 1988 zo uitzagen), en nog een facelift te verduren kreeg waardoor de Passat onder andere een wat moderner front kreeg. Bij de vijfdeurs versies verdween het achterste zijruitje.

Dit te koop staande exemplaar (voor omgerekend zo'n 700 euro) is er een goed voorbeeld van.

Daar er van de B(3)2 geen apart topic is en ik denk dat er ook hier wel liefhebbers van zijn even het volgende. Ik kan me goed herinneren dat er in Duitsland in 1984 een tijdelijk model was van eerste type b32 met de 1800 4-cil 112 ps uit o.a. de Golf GTI. Hij was uitgevoetd met veel matzwarte accenten en maar een paar maanden geleverd ( waarschijnlijk tot de facelift) Hij stond geadverteerd in o.a Gute Fahrt en AMS in het Marsrood en had dus zoals ik al zei veel zwarte accenten. Ik heb zitten googelen maar kan er niets zinnings over vinden dan alleen dat er de GT was maar dat was de 5-cil en facelift model. Kan iemand zich dit type nog herinneren?

Jerome Caine zei:
Daar er van de B(3)2 geen apart topic is en ik denk dat er ook hier wel liefhebbers van zijn even het volgende. Ik kan me goed herinneren dat er in Duitsland in 1984 een tijdelijk model was van eerste type b32 met de 1800 4-cil 112 ps uit o.a. de Golf GTI. Hij was uitgevoetd met veel matzwarte accenten en maar een paar maanden geleverd ( waarschijnlijk tot de facelift) Hij stond geadverteerd in o.a Gute Fahrt en AMS in het Marsrood en had dus zoals ik al zei veel zwarte accenten. Ik heb zitten googelen maar kan er niets zinnings over vinden dan alleen dat er de GT was maar dat was de 5-cil en facelift model. Kan iemand zich dit type nog herinneren?

Klopt, GT voorfacelift inderdaad, of misschien alleen in 84? Leuk ding met zwarte achterklepstickers etc. Zeldzaam spul, als je 32b dingen-info zoekt, of een forum: www.passat-kartei.de

Lieferbar als viertürige Limousine mit 1,8 L/112 PS-Einspritzmotor (nur in diesem Sondermodell lieferbar). Ausstattung: Sportsitze und -lenkrad, Felgen 5½x13 mit Reifen 185/70, spezielle Radkappen, 10 mm tiefergelegt, Front- und Heckspoiler.
Lieferbar nur in den Farben "Alpinweiß", "Marsrot", Lhasa metallic", "Meteor metallic", "Stratosblau metallic" und "Diamantsilber metallic".

...Niels... ik zie dat je de grijze aan het restaureren bent, maarre hoe is het met de oranje?

0251rush2112 zei:
Hoi Niels dit is het deel wat ik nog heb liggen
Sorry voor de late reactie maar dat heb je weleens in de vakantieperiode, ik heb een beetje hulp gekregen bij het opknappen van de langsbalk, van een jongen die bij een autoschade herstel bedrijf werkt en de wilde wel een stuk balk voor me maken en daar is hij als het goed is deze week mee klaar. Anders had ik dat deel balk wel willen hebben maar ik wil eerst even afwachten wat ik van hem krijg.

Stif zei:
...Niels... ik zie dat je de grijze aan het restaureren bent, maarre hoe is het met de oranje?
De oranje staat nu even geduldig in de stalling te wachten tot hij weer aan de beurt is. Hij staat geschorst en niemand in de weg. Van de grijze GLX verloopt in november de keuring en voor die tijd wil ik hem weer keuringsklaar hebben anders zit ik straks met twee Audi`s waar ik niet mee kan rijden...

Oké Niels, ik wacht het wel af.

Vandaag weer verder gegaan met schuren en plamuren. De paravan is natuurlijk vervangen dus de overgang ter plaatse van het laswerk strakgemaakt en bij de gaten voor de ruitenwissers moest ook het één en ander geplamuurd worden.

DSC08540.jpg

DSC08548.jpg

Verder heb ik de twee deuren aan de bijrijderskant zo goed als klaar. Die heb ik er maar weer ingehangen want ik krijg een beetje ruimtegebrek en dan kan je ze weer beschadigen als ze verzet moeten worden.

DSC08550.jpg

En zo staat ie in de garage.

DSC08552.jpg

Ik ben weer terug van weggeweest (heb het mooie weer meegebracht) en zie dat er in de tussentijd weer behoorlijk is gewerkt aan ons kleine B1 wagenparkje dat ons land nog rijk is. Niels en Rush: ga zo door. En ook voor alle anderen die hun best doen om de Passats en de 80's op de weg te houden: keep up the good work (y)

Goede vakantie gehad, Marathonmetallic?

Ik heb vanavond de Passat uit de stalling gehaald, bandjes opgepompt en uitgebreid gepoetst, want zaterdag neem ik deel aan de Oldtimerdag in Ruinerwold. Ik ga er morgen al naartoe en ga dan even lekker in Drenthe rondtoeren. Mocht een van jullie zaterdag ook in Ruinerwold zijn: bel me even, dan kunnen we even bijpraten!

Guus Leferink zei:
Ik ben een meelezer van dit topic en ik kwam het volgende tegen:

Vergelijkingstest tussen Audi 80 GL, Ford Taunus 1.6 GXL, Opel Ascona 1.6 en VW Passat GLS.

Misschien wel even leuk om te lezen, danwel door te bladeren

Even gekeken, want was wel benieuwd waarom ze de Audi en VW tegen elkaar testen en hoe dat dan zou uitpakken. De Audi wint op twee punten vóór de VW, 1 punt extra voor design (ik zou zeggen, die had de VW juist moeten hebben) en 1 punt voor imago (en dat zoiets subjectiefs meetelt voor een test, dat doet zelfs AW niet!).

Ook een manier om je auto te presenteren... :cry:. Wel mooie Pirelli velgen trouwens. Horen eigenlijk onder een Golf I, maar toch...Mooie uitdaging om ze op te knappen. Die Passat ook trouwens.

Terug
Bovenaan