Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Mooie foto's Frank. Heb jij enig idee hoeveel Dasher's er in Australie rondrijden?

Klassiekerrijder zei:
Strak werk! Iets wat ik me ook wel eens voorneem, maar je moet er toch best wat voor demonteren... kost best veel tijd.
Ik ben er idd wel even mee zoet geweest, maar ben blij met het resultaat :)

Edit: ik begrijp dat het gebruikelijk is om als paginastarter een foto of zoiets te plaatsen... Nou vooruit, speciaal voor Niels uit mijn archief:

scannen0012-1.jpg

0251rush2112 zei:
Da's nog eens een mooi resultaat Marathon. Het ziet er uit als nieuw. Ik zie dat het goed gelukt is om het reservoir over te zetten naar de nieuwe hoofdremcilinder. Ging het ontluchten nog een beetje makkelijk?

Met assistentie van mevrouw Marathon heb ik de zaak ontlucht. Ze heeft nu getrainde kuitspieren van het pompen :LOL:!

Ik heb hem eerst aan de hoofdremcilinder zelf ontlucht, daarna aan de wielen. Van de langste naar de kortste remleiding, dus in de volgorde RA, LA, RV en LV. Dit ging best goed eigenlijk.

marathonmetallic zei:
Edit: ik begrijp dat het gebruikelijk is om als paginastarter een foto of zoiets te plaatsen... Nou vooruit, speciaal voor Niels uit mijn archief:

Mooie folder (y)(y),Ik ga mijn best doen om de GLX hier weer op te laten lijken.
Heb van het weekend onderdelen voor hem opgehaald, voorschermen, achterlichten en een koplamp. Dus wat dat betreft gaat het de goede kant alweer op!!

@Marathonmetallic: geweldig, dit ziet er echt prachtig uit!(y):eek:
@Frank the Dasher: ken je de eigenaren van al die Passats en heb je een afspraak met hen gemaakt voor een fotoshoot? Die 73'er ziet er inderdaad heel mooi uit. Ik vind de versie met de enkele ronde koplampen toch wel een heel aparte charme hebben. De Passat op z'n puurst, soberst misschien?

Wow, marathonmetallic, what a difference! That looks great now, really nice work there.

Rush, not a clue. I know there's a facelift Passat wagon in the south east suburbs, well there was one rolling around a year or two ago. And there used to be a facelift, a yellow one, in the next suburb from me but I haven't spotted that in a few years. A couple in regional Victoria...but that's all I know. Country wide I only know of a few in some states. I'm sure there's more but the B1s just don't get the love here like the rest of the family do, especially Bugs, Buses and Golfs. So people might have one and never bring it out of a shed.

Phoenix - of those cars I photographed, only two are road registered right now. The '73 doesn't run and is wedged into a factory. It's a very interesting model. It was a 'template' car for VW Australia and was parked in their factory here in Melbourne for two years as an example for the production line. It was first road registered in 1975 and was driven by a VW executive for a couple years. VW closed their Australian factory in 77 or 78 and switched to fully importing cars. It's been living in factories and warehouses for a long time and would need a bit of work to get it on the road again.

Frank the Dasher zei:
[...] I'm sure there's more but the B1s just don't get the love here like the rest of the family do, especially Bugs, Buses and Golfs. So people might have one and never bring it out of a shed.

Phoenix - of those cars I photographed, only two are road registered right now. The '73 doesn't run and is wedged into a factory. It's a very interesting model. It was a 'template' car for VW Australia and was parked in their factory here in Melbourne for two years as an example for the production line. It was first road registered in 1975 and was driven by a VW executive for a couple years. VW closed their Australian factory in 77 or 78 and switched to fully importing cars. It's been living in factories and warehouses for a long time and would need a bit of work to get it on the road again.
Wat je eerste opmerking betreft: in Nederland is dat niet anders. We hebben nu sinds twee jaar een klein clubje liefhebbers bij elkaar, maar de Passat is echt een ondergewaarde, onbekende en grotendeels verdwenen auto.
Over de 73'er: heel bijzonder verhaal!:eek: Ik wist ook niet dat de Dasher ook in Australië is gebouwd.

If you're interested, a history of VW in Australia:

https://www.clubvw.org.au/history

They built a lot of cars and buses here until the late seventies. But the Australian steel is thinner than the German steel. I have a 59 Bug that had an Australian bonnet on it and it was about half the thickness of the German one. Took me a while to track down the real thing.

I think they were making CKD kits when it came to the Passats - Complete Knockdown - and assembled the cars here, didn't build them completely from scratch. So VW Germany sent out panels etc for building. That's what happened to the Bugs, Type 3s and Buses too.

I'd love to have a little B1 club here but there's only a few people who are enthusiastic about them and they own the cars in those photos :D

In het kader van het behoud van het B1-zwerfgoed zijn we vandaag beziggeweest aan die gammele bak :)}) van Phoenixrood.
Een klein half jaartje geleden was de schokdemper rechts vervangen dus was vandaag links aan de beurt. Het demonteren van de boel liep zeer voorspoedig alleen het terugplaatsen van de veer op de veerpoot heeft de nodige tijd gekost. Al met al weer een nuttige dag geweest en gelukkig werkte het weer mee.:cool:

DSC08197.jpg

DSC08196.jpg

Fijn om te constateren dat de B1 liefhebbers alom respect voor elkaars auto's hebben ;)
Maarre...Zwerfgoed? Heeft Phoenixrood dan geen vaste woon- of verblijfplaats? :confused:

@Rush: nogmaals hartelijk dank voor je hulp!(y) Het was weer een gezellig, nuttig en bijzonder leerzaam middagje!
@Frank the Dasher: bedankt! De auto heeft wel wat roestplekjes, maar hij is grotendeels nog in prima staat. Vooral het interieur is nog prachtig.
@Marathonmetallic: het zwerven kan slaan op het feit dat ik met mijn Passat en andere auto's het hele land door rijdt, maar ik moet bekennen dat ik gisteren ook behoorlijk ongeschoren was. En de overall van Rush was ook aan de ruime kant. De tijd dat ik in mijn auto's moet slapen is gelukkig nog niet aangebroken.

Was gisteren de game Uncharted 3 aan het spelen. Dat is opzich niet bepaald relevant voor dit topic, ware het niet dat er een Passat B1 in voor komt:

En de scene op YouTube (even doorspoelen naar 32:30)

@marathonmetallic

Het kenteken van jouw Passat kwam me al heel bekend voor, maar vandaag kreeg ik een mailtje van de eerste Nederlandse eigenaar. Hij heeft de Passat bij ons gekocht en heeft er spijt van dat hij hem heeft verkocht. Het blijkt dus dat jouw Passat door mijn vader in 2001 is ingevoerd.

Ik heb hem even gevraagd en jouw Passat komt uit Bremen, hij heeft hem daar samen gekocht met nog een Passat en een Bayliner. Hij kon zich nog herinneren dat het een zeer mooi en gaaf exemplaar was.

Hier nog een foto van de vorige eigenaar:
Passat.JPG

@ Audi80Coupé. Wat een leuke anekdote:)! Het is altijd leuk om wat meer van de geschiedenis van je auto te weten te komen. Dat de auto uit Bremen komt wist ik. Ik heb de "Fahrzeugbrief" er nog bij, daar staat het op. Hierop staat ook dat de auto op 25 oktober 2001 is "stillgelegt". Waarschijnlijk is hij daarna door jouw vader geïmporteerd!
De man waarvan ik hem gekocht heb was niet de eerste Nederlandse eigenaar. Door omstandigheden moest hij de auto van de hand doen. Het ging hem wel aan zijn hart geloof ik. Dus tegen alle vorige eigenaren zou ik willen zeggen: hij is in goede handen en ik zorg er goed voor! :)

@Marathonmetallic: tussen de eerste eigenaar en degene van wie jij hem hebt gekocht heeft de auto ook een tijdje te koop gestaan bij O.T. Cars in Groningen. Ik heb hem daar ontdekt (op internet), kort nadat ik mijn eigen Passat gekocht had en aan het register was begonnen. Dat was dus voorjaar 2010. Dit om het plaatje nog iets completer te maken.

Trouwens, zonder Audi80Coupé en zijn vader was het aantal Passats in Nederland (en dus ook in mijn register) misschien wel half zo groot!

Kijk hier altijd mee, maar ben int bezit van wat passatjes 32b vorfacelift :) zal stiekem soms een foto posten van de wagentjes.

Maar een vraagje hier, want er wordt hier gelukkig ook goed geklust: Wat voor kit o.i.d. doen jullie tussen het voorscherm als je m weer monteert? De 32b passatjes hebben nogal wat last van lekkage aan de voorkant, en dit kan ook achter de schermen langs komen, vandaar...

Mooie foto's! Je krijgt die van mij binnen een paar uur. Dat is me vrijdag en gisteren niet meer gelukt, maar ik heb nu wel alle Passat-foto's eindelijk bij elkaar gezocht.

Edit: als het goed is heb je via WeTransfer 39 foto's van me ontvangen. Er zitten een paar tussen waar ik best trots op ben, dus hopelijk kun je er iets mee!

Vanmiddag zijn Rush en zijn vrouw bij me op bezoek geweest. Terwijl mevrouw Rush een zomerjurkje scoorde, zijn wij nog even met mijn Passat bezig geweest. We hebben gecontroleerd of hij, na het vervangen van de schokbreker linksvoor, afgelopen maandag, nog reed zoals hij zou moeten rijden. Antwoord: ja! Ook hebben we het stuur iets rechter gezet (bij rechtuit rijden stond dat wat naar links). Wederom wat geleerd: ik weet nu ook hoe ik een stuur op de juiste manier moet losmaken en weer moet bevestigen! Terwijl ik de binnenkant van de stuurnaaf (?) heb schoongemaakt had Rush de tijd om de verlichting van zijn Variant te vergelijken met die van mij. Die van hem leidt namelijk een beetje zijn eigen leven, al bleek vandaag dat oude auto's over veel zelfherstellend vermogen beschikken. Het was weer een leuke en nuttige middag, waar onze beide Passats nog wat beter van zijn geworden.(y)

Tja, en dan kijk je naar buiten en staat er ineens een Variant in de straat:

Let ook op het formaat: de Saxo ervoor lijkt gewoon groot
1zlbt5i.jpg

Een plaatje van een auto
1zxsi7s.jpg

Zollie zei:
Kijk hier altijd mee, maar ben int bezit van wat passatjes 32b vorfacelift :) zal stiekem soms een foto posten van de wagentjes.

Maar een vraagje hier, want er wordt hier gelukkig ook goed geklust: Wat voor kit o.i.d. doen jullie tussen het voorscherm als je m weer monteert? De 32b passatjes hebben nogal wat last van lekkage aan de voorkant, en dit kan ook achter de schermen langs komen, vandaar...

Ik heb ergens gelezen dat vetband van Mike Sanders goed spul is.

Linkje: klik

@Zollie: hopelijk heb je iets aan het antwoord van Marathonmetallic. Ik vind het leuk dat je meeleest en ik vind 32b's mooie auto's, maar laat die foto's maar zitten. Dit topic is specifiek voor de B1, en daar zijn er al veel te weinig van. We hebben nu een mooi groepje liefhebbers bij elkaar en het zou daarom fijn zijn als we hier dus alleen B1's zien.

Wat is die TS toch super gestroomlijnd vergeleken met die veel nieuwere Defender, die een CW waarde van een flatgebouw heeft. ;)

Phoenixrood74 zei:
Mooie foto's! Je krijgt die van mij binnen een paar uur. Dat is me vrijdag en gisteren niet meer gelukt, maar ik heb nu wel alle Passat-foto's eindelijk bij elkaar gezocht.

Edit: als het goed is heb je via WeTransfer 39 foto's van me ontvangen. Er zitten een paar tussen waar ik best trots op ben, dus hopelijk kun je er iets mee!
Great photos! Hmm problem is I am making a square calendar and a lot of your photos won't let me convert them to square without cutting off parts of the car. Did you take these with a phone?

Zollie zei:

Ik gebruik de tectyl die je ook onder de auto smeer. Die zwarte rotzooi breng ik overdreven dik op en als je dan het spatbord erop schroef vult het lekker alle naden.
Het kan ook met strijkkit, dat is geloof ik de officiele manier.

Ofschoon Phoenixrood terecht opmerkt dat dit topic voor B1's bedoelt is vindt ik zo'n stiekeme foto van een B2 ook best wel leuk.

Is het misschien een goed idee om daar een nieuw topic aan te wijden? Of is het weiden?:cool:

@Phoenixrood: Die Saxo lijkt wel groter.:confused:
@Marathonmetallic: De Passat lijkt wel een schaalmodel t.o.v. de Defender die heeft dan ook blijkbaar iets te verdedigen:(

Frank the Dasher zei:
Phoenixrood74 zei:

Great photos! Hmm problem is I am making a square calendar and a lot of your photos won't let me convert them to square without cutting off parts of the car. Did you take these with a phone?
Nee, ze zijn allemaal met een fototoestel genomen. Bij sommige foto's kan ik me voorstellen dat ik er te weinig ruimte naast heb overgelaten, maar dat zal toch niet voor allemaal gelden hoop ik?

0251rush2112 zei:
Ofschoon Phoenixrood terecht opmerkt dat dit topic voor B1's bedoelt is vindt ik zo'n stiekeme foto van een B2 ook best wel leuk.

Is het misschien een goed idee om daar een nieuw topic aan te wijden? Of is het weiden?:cool:
Ik ben voorstander van een apart topic. Bij genoeg liefhebbers voor een B2 heeft dat ook bestaansrecht. Normaal ben ik niet zo van de hokjesgeest, maar we hebben nu eindelijk eens aandacht voor puur de B1's en dat wil ik heel graag zo houden.

Het is wijden, maar het is ook vind.;)

Nog even de foto van de auto van Rush gecombineerd met een foto die ik ruim twee jaar geleden vanuit mijn woonkamer van mijn eigen auto heb gemaakt, op vrijwel dezelfde plaats dus (puur vanwege het mooie plaatje):

1zxsi7s.jpg

4hdzjb.jpg

Phoenixrood74 zei:
Nee, ze zijn allemaal met een fototoestel genomen. Bij sommige foto's kan ik me voorstellen dat ik er te weinig ruimte naast heb overgelaten, maar dat zal toch niet voor allemaal gelden hoop ik?
There's not enough space around the car to convert them to square :( Did you crop the photos down from larger?

Frank the Dasher zei:
Phoenixrood74 zei:
There's not enough space around the car to convert them to square :( Did you crop the photos down from larger?
Dat is erg jammer. Ik heb er helemaal niets aan gedaan: ik heb de foto's op deze manier genomen, verder zijn ze niet bewerkt. Wat misschien nog een mogelijkheid is (als je de foto's mooi genoeg vindt om te plaatsen) is om twee foto's onder elkaar op te nemen op één pagina. Dan is het probleem misschien opgelost. Maar dat betekent natuurlijk wel een afwijking van de andere elf pagina's.

Zoals Pr74 al melde leidt de verlichting van de TS al een tijdje zijn eigen leven. Tijdens de APK in Maart haperde het dimlicht al een beetje maar vlak daarna gaf hij helemaal de geest. Ik had al het relais van dim- en lichtsignaal vervangen maar dat was niet de oplossing. Zaterdag ben ik de schakelaartjes uit elkaar gaan halen maar daar kon ik ook niks geks vinden. De dimlichtschakelaar verloor 1 van de pooltjes en ik wist niet zeker of ik er nog een paar was kwijtgeraakt. Zondag kon ik de schakelaar mooi vergelijken met die van pr74 maar ik had hem toch kompleet.
In alle frustratie ben ik gisteravond weer het schema van de verlichting door gaan lopen en kwam tot de ontdekking dat er nog een relais de verlichting verzorgde, deze heet relais van groot-en dimlicht.
Op de foto: J = dim- en lichtsignaalrelais
J25= relais van groot- en dimlicht
J33= niet bekend( komt nergens voor in het schema)

DSC08218.jpg

J had ik al vervangen maar J25 nog niet. J33 heeft in mijn auto geen functie en is hetzelfde al J25. Dus J33 in J25 gestopt en jawel! hij deed het weer. Ook weer opgelost:cool:

DSC08209.jpg

DSC08212.jpg

Knap werk. En dat zonder computer die je even op de auto aansluit om de foutcode uit te lezen. Ik bedoel, ik zie een 'moderne' automonteur dit nog niet zo 1-2-3 oplossen.

Mooi hoor! En ook van mijn kant complimenten, want je hebt het toch maar mooi uitgevogeld!(y) Zo zie je maar weer: met gezond verstand, geduld en doorzettingsvermogen kom je een heel eind.

Verder was het vandaag een uitermate gunstige dag om weer eens wat spuitwerk te verrichten.
De motorruimte was natuurlijk nogal gehavend door de brand en een zootje door alle tectyl. Vorige week had ik al heel veel in de Fertan gezet en het overtollige heb ik vanmorgen verwijderd. Vanmiddag eerst maar weer eens naar de winkel om primer en strijkkit te halen. De boel lekker in de primer gezet en dat droogde zeer snel. Daarna op alle plekken waar de kit was verbrand weer nieuwe aangebracht en ook langs de lasnaden van de nieuwe schakeltunnel want daar zit standaard ook strijkkit. Strijkkit is goed overschilderbaar.

DSC08213-1.jpg

DSC08216-1.jpg

De donkergrijze naden zijn dus de kit.
Nu ga ik moe maar voldaan een biertje pakken:D

Ziet er goed uit! Leuk om de ontwikkeling stapje voor stapje te kunnen volgen. De motorruimte ziet er nu weer mooi strak uit. En inderdaad: proost!

Een zeer leuke uitgave van Autobild Klassik met een test van de Audi 80 GL Automaat, VW Passat GLS, Ford Taunus GLX en Opel Ascona 1.6 met eigenlijk dezelfde conclusie als damals. Leuke foto's en tekst met wel wat kleine foten erin. Zo is er een 72er 73er Audi geteste tegen een 76 er Passat ( staat er niet bij maar kan je zien als je liefhebber bent) en werd er dus gezegd dat de stoelen van een Audi anders waren dan die van de Passat. Wat ze niet zeggen is dat vanaf modeljaar 1975 niet alleen de bumpers anders werden en de grille van de Audi ( stroken ipv honinggraat) en dat vanaf de L modellen een zacht bekleed stuur werd geleverd evenals een van binnen uit verstelbare buitenspiegel maar dat ook de voorstoelen van beide modellen werd verbeterd. Harder, beter van vorm en ( optie) betere hoofdsteunen. Deze werden zowel in de Audi en de Passat gebruikt en tevens in de Golf die toen afstapte van de vaste hoofdsteunen. Kan me deze details nog als de dag van gister herinneren dat het stond in Auto Motor und Sport omdat wij toen bezig waren een van deze 3 auto's nieuw te kopen in 1975. Uiteindelijk werd net een Cylonbeige 2 deurs Audi 80 LS 2-deurs , de 52-EV-41 :)

Leuk! Ligt dat nummer van Autobild Klassik nu in de winkel? Dan ga ik het proberen te bemachtigen. Heb je nog foto's van jullie Audi?

Ik heb zeker nog dia's van de Audi maar heb (nog) geen scanner. Het was een 80 LS 2- deurs Cylonbeige, bruin skai interieur. Lijkt me geweldig weer eens met zo een auto te rijden!. En ja dat blad ligt nu in de winkel.

@D. Elzinga: jazeker. Dat is een taalvirtuoos waar ik ook eens onderdelen heb gekocht. De Passat heeft hij ooit van de sloop gered, maar hij is toch wat meer van de Golfjes. Bedankt voor de atttendering!
@Jerome: als je weer eens wat B1's in het echt wilt zien kun je via pb je naam, e-mailadres en telefoonnummer aan me doorgeven. Ik zet je dan op de verzendlijst voor onze meetings.

Terug
Bovenaan