Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Ik zie bij de kentekengegevens dat ie vanaf 10-07-1981 al op naam van de huidige eigenaar staat!! (y)
Jammer dat bij mij de tijd en de technische kennis ontbreekt :(

D. Elzinga zei:
Was deze al bekend?

Afgelopen vrijdag deze Passat wezen bekijken. Viel een beetje tegen.
De carrosserie was nog redelijk hard maar er was al 't een en ander aan gelast. De dakrand had wel de nodige roest.
De strippen rondom waren van een nieuwer model als ook de stoelen en het klokkenpaneel. Een versleten/vergaane achterbankleuning, een missende strip van de achterklep, een vakkundig ! gerepareerd dashboard waarbij de opbollende gaten zijn dichtgesmeerd en het geheel zwart geschilderd is. Halford spiegels op het orginele pootje.
De strips onderin de deursponning vakkundig ! vast gezet met klinknagels.
Als laatste zat er niet meer de orginele motor in maar een uit een ouder model. (Motorcode niet goed af te lezen maar misschien wel een 1500cc).

Is dat een probleem dan voor jullie? Je kan er altijd weer wat mooi's van maken toch?
Ik bekeek zojuist even de advertentie en er staat bij dat er ene Ruud heeft geboden. Dat ben ik dus niet:cool:
Hadden jullie wel het idee dat ie zo door de APK kan komen?

De eigenaar wou voor de zilveren Passat TS 500 euro hebben dit vind ik geen geld , ze zijn super zeldzaam en 2e vinden zal je niet snel lukken , ik hoop dat deze auto bij een liefhebber terecht komt en niet zoals zovelen weer in onderdelen beland.

GOLF 1 REGISTER zei:
De eigenaar wou voor de zilveren Passat TS 500 euro hebben dit vind ik geen geld , ze zijn super zeldzaam en 2e vinden zal je niet snel lukken , ik hoop dat deze auto bij een liefhebber terecht komt en niet zoals zovelen weer in onderdelen beland.
Tja, dat ze super zeldzaam zijn hoef je ons als liefhebbers/eigenaren natuurlijk niet te vertellen.;) Of hij vijfhonderd euro waard is, is nog maar de vraag als ik zie wat er allemaal niet origineel is aan de auto. Misschien blijkt hij inderdaad alleen nog maar geschikt te zijn als donor. Dat zou inderdaad jammer zijn, maar als daarmee een andere, mooiere auto gered kan worden is het beter dan niets.

Phoenixrood74 zei:
GOLF 1 REGISTER zei:
Tja, dat ze super zeldzaam zijn hoef je ons als liefhebbers/eigenaren natuurlijk niet te vertellen.;) Of hij vijfhonderd euro waard is, is nog maar de vraag als ik zie wat er allemaal niet origineel is aan de auto. Misschien blijkt hij inderdaad alleen nog maar geschikt te zijn als donor. Dat zou inderdaad jammer zijn, maar als daarmee een andere, mooiere auto gered kan worden is het beter dan niets.
Als alle TS uitvoeringsdetails aanwezig zouden zijn, dan is hij minstens € 500 waard. Alleen zo's TS-stuur en middenconsole met metertjes zijn al een paar honderd euro waard.

Omdat alleen een Passat natuurlijk niet genoeg is, heb ik er vrij impulsief een Audi 80 bij gekocht. En ik heb het meteen maar goed gedaan door een 80 GT in rallyegeel uit 1972 aan te schaffen:

10ztfua.jpg

9j1thd.jpg

33esl4x.jpg

Alleen zo's TS-stuur en middenconsole met metertjes zijn al een paar honderd euro waard.

En dat hebben wij gewoon naar de sloop gebracht. :cry:
Maar ja, dat is dan ook al weer ruim 20 jaar geleden. Toen was het nog gewoon een oude auto.

@PR74: Mooi modelletje hoor. Kleurt goed bij mijn rode Passat. Misschien moeten we van de aanstaande bijeenkomst ook maar een 'schaalmodellenmeeting' maken! :)

0251rush2112 zei:
Is dat een probleem dan voor jullie? Je kan er altijd weer wat mooi's van maken toch?
Ik bekeek zojuist even de advertentie en er staat bij dat er ene Ruud heeft geboden. Dat ben ik dus niet:cool:
Hadden jullie wel het idee dat ie zo door de APK kan komen?

Om deze Passat weer in orginele staat te krijgen zal broer Z. daar een andere Passat TS voor op moeten offeren en dat zal niet de bedoeling zijn van z'n huidige Passat collectie.
Nu zijn een aantal onderdelen hetzelfde als van andere uitvoeringen maar waar vind je een klokkenpaneel met zo'n kleine toerenteller in het midden, een paar stoelen, liefst met geïntegreerde hoofdsteunen, en een achterbank, een 85 pk motor i.p.v. de 75 pk die er nu in zit.
Wat ik nog vergeten was te melden dat het hemeltje op diverse plekken was gescheurd en hij heeft een keer voorschade gehad.
De achterbumper zat er nog bij maar was net als de voorbumper niet meer recht.

De Passat zal ook niet zomaar door de APK komen. Het stuur zat erg los, of er was wat afgebroken of de moer zat gewoon niet vast.
Verder zat er geen druppel koelvloeistof in wat meestal inhoud dat de koppakking zijn beste tijd gehad heeft, maar als die dan 10 jaar stil staat met koelvloeistof in het blok waar het niet hoort zal dat er niet beter van worden. Of de remmen nog werken weet ik niet maar de auto rolde in elk geval wel.

Over bijna twee weken is het zover, dan vindt in Mijdrecht bij Avantturbo en mij de Passat b1/Audi 80 b1 bijeenkomst plaats. Wij kijken er al naar uit! Mocht je nog een (specifiek) Passat/Audi 80 onderdeel zoeken, stuur mij dan even een privébericht dan kunnen we het opzoeken. Wellicht hebben wij het liggen.

Ik heb er ook zin in! Ik kom met een iets nieuwere VW, want de Kever is nog lang niet klaar! Wordt dus de blauwe Golf mk2!

Vandaag moest de achteras er aan geloven. De as die er nog onder zat had verlaagde veren dus die moesten wijken voor originele.

DSC09485_zps7dac2924.jpg

De as had ik al een tijdje geleden gereviseerd en gespoten.

DSC09489_zps4aebff91.jpg

Met behulp van mijn broer Theo (bij sommigen wel bekend) de as erin getild en eerst de reactiearmen aan de body bevestigd. Met de krik hebben we de as op hoogte gebracht zodat de veren mooi op hun plaats kwamen.

DSC09494_zpsb675b7e7.jpg

Daarna de panhard stang bevestigd en de handremkabel gemonteerd

DSC09498_zps26271e96.jpg

Misschien moeten we wat minder positief zijn, anders wordt Rush weer verlegen van al die complimenten. Prutswerk!(n):p

Zag gister vlak bij Heerhugowaard een Audi 80 van ongeveer 1977 staan oranje bruin twee deurs, kenteken 22-HR-FN, een bekende hier??

Vervolgens zag ik op nog geen twee km afstand van de bovenste een passat tweedeurs rijden, deze is ook hier al eens voorbij gekomen, met die te dikke wielen en te dikke uitlaat 89-DF-46, volgens mij stond hij laatst te koop.

Omdat ik een nieuwe tunnel in de bodem had gelast ten behoeve van de automaatbak moest ik nog het één en ander afstrijken met carosseriekit. Eerst had ik het in de hamerite gezet zodat ik het vandaag kon afstrijken. Als laatste wordt nog een zwarte tectyllaag aangebracht.

DSC09532_zps6c566d09.jpg

Vorige week had ik de achteras gemonteerd dus kon vandaag die Bremsanlage aangebracht worden. Deze bestaat uit remleidingen, remslangen om de bewegende delen ruimte te geven en de Variant heeft net als de GLS-uitvoerringen een remkrachtverdeler.
Gelukkig heb ik een paar voorbeelden anders is het best wel een puzzel om de leidingen op de juiste wijze aan te brengen.

DSC09530_zps615529de.jpg

DSC09528_zps32b44bec.jpg

DSC09526_zps8cf30f71.jpg

Goedenavond,

Ik heb met plezier de pagina's doorgebladerd en alle auto's bewonderd.
Nu heeft mijn zoon (20 jaar) een Audio 80 S Automatic (juli 1976) met een 1.6 motor erin op de kop getikt, en wil hem opknappen.
Blijkt nu dat de neus wel erg rot is, en aan vervanging toe is.
En is hij op zoek gegaan naar een "donor auto" en het enige wat hij tot nu toe heeft gevonden is een Audi 80 L uit 1973.
Was erg vaag gesprek met de verkoper zei hij, maar we gaan zaterdag kijken dan weten we meer.

Nu is mijn vraag of de twee neuzen überhaupt uit te wisselen zijn. En het de moeite is om te gaan kijken.
Of het uitmaakt of het wel of geen automaat is en/of het motor type van belang is.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen, alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Lex (en Giel)

Ai, zonde zeg! die was ooit mooi groen zo te zien!

Ik heb gisteren de mail gehad over zondag; leuk! Is voor ons bijna een thuiswedstrijd. We komen niet met de Kever, want die ligt nog in onderdeeltjes... Het wordt dus een Golf uit 1988. Alleen nog even bepalen welke kleur :cool:

@Lex: welkom! Er zullen in dit topic zeker mensen zijn die jouw vraag kunnen beantwoorden! (y)

Relaks zei:
Goedenavond,

Ik heb met plezier de pagina's doorgebladerd en alle auto's bewonderd.
Nu heeft mijn zoon (20 jaar) een Audio 80 S Automatic (juli 1976) met een 1.6 motor erin op de kop getikt, en wil hem opknappen.
Blijkt nu dat de neus wel erg rot is, en aan vervanging toe is.
En is hij op zoek gegaan naar een "donor auto" en het enige wat hij tot nu toe heeft gevonden is een Audi 80 L uit 1973.
Was erg vaag gesprek met de verkoper zei hij, maar we gaan zaterdag kijken dan weten we meer.

Nu is mijn vraag of de twee neuzen überhaupt uit te wisselen zijn. En het de moeite is om te gaan kijken.
Of het uitmaakt of het wel of geen automaat is en/of het motor type van belang is.
Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen, alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Lex (en Giel)

Leuk dat je een Audi 80 hebt gekocht ! Zou het kunnen dat deze in Aalsmeer te koop stond ?

Er zijn twee soorten fronten gebruikt. Bij het ene front kunnen alleen enkele koplampen gemonteerd worden en bij het andere front enkele en dubbele (alsmede de breedbandkoplampen in de Passat). Op welke modellen de een of de ander is gemonteerd of op welke bouwjaren durf ik niet te zeggen. Het maakt voor het front niet uit of het een automaat is of schakelbak.

Voordat je gaat slijpen en zagen, zou ik eerst de algehele toestand van de beide auto's bekijken. Bij een Audi 80 en Passat is het altijd goed kijken naar de kritieke punten. Regelmatig komt het voor dat de onderdelendonor in betere staat is dan de auto die je wilt opknappen. Zeker als de donor dan ook nog een origineel Nederlands kenteken heeft is dat zonde.

Komen jullie ook de Audi op het Audi 80/Passat treffen in Mijdrecht aanstaande zondag ? Ik kan jullie dan aan de hand van een voorbeeld de kritieke punten laten zien.

Hopen dat die groene het een beetje overleeft op Terschelling. Ik zag veel oudere auto's met érg veel roest daar...

Otto Oto zei:
Leuk dat je een Audi 80 hebt gekocht ! Zou het kunnen dat deze in Aalsmeer te koop stond ?

Er zijn twee soorten fronten gebruikt. Bij het ene front kunnen alleen enkele koplampen gemonteerd worden en bij het andere front enkele en dubbele (alsmede de breedbandkoplampen in de Passat). Op welke modellen de een of de ander is gemonteerd of op welke bouwjaren durf ik niet te zeggen. Het maakt voor het front niet uit of het een automaat is of schakelbak.

Voordat je gaat slijpen en zagen, zou ik eerst de algehele toestand van de beide auto's bekijken. Bij een Audi 80 en Passat is het altijd goed kijken naar de kritieke punten. Regelmatig komt het voor dat de onderdelendonor in betere staat is dan de auto die je wilt opknappen. Zeker als de donor dan ook nog een origineel Nederlands kenteken heeft is dat zonde.

Komen jullie ook de Audi op het Audi 80/Passat treffen in Mijdrecht aanstaande zondag ? Ik kan jullie dan aan de hand van een voorbeeld de kritieke punten laten zien.

Het was inderdaad die in Aalsmeer, we konden er zo mee wegrijden (meevaller) alleen plaatwerk was in slechtere staat dan verwacht.

Deze heeft enkele koplampen, dus het andere font zal sowieso dan passen, post zo wel een paar foto's van de auto.

Beide auto's hebben een Nederlands kenteken (Er van uit gegaan dat we de tweede zaterdag meenemen.) Dus we hebben inderdaad de luxe dat we kunnen kiezen. Alleen was die gozer zo vaag dat ik niet weet wat ik moet verwachten.

De Audi is sinds vandaag geschorst en Giel heeft hem al gedeeltelijk uit elkaar gehaald om te kijken hoe of wat.
Dus langskomen kan wel alleen nog geen Audi om 80 om mee te nemen.

Relaks zei:
Otto Oto zei:

Het was inderdaad die in Aalsmeer, we konden er zo mee wegrijden (meevaller) alleen plaatwerk was in slechtere staat dan verwacht.

Deze heeft enkele koplampen, dus het andere font zal sowieso dan passen, post zo wel een paar foto's van de auto.

Beide auto's hebben een Nederlands kenteken (Er van uit gegaan dat we de tweede zaterdag meenemen.) Dus we hebben inderdaad de luxe dat we kunnen kiezen. Alleen was die gozer zo vaag dat ik niet weet wat ik moet verwachten.

De Audi is sinds vandaag geschorst en Giel heeft hem al gedeeltelijk uit elkaar gehaald om te kijken hoe of wat.
Dus langskomen kan wel alleen nog geen Audi om 80 om mee te nemen.

Ik heb je een privébericht gestuurd over aanstaande zondag.

Zondag a.s. vindt de zesde B1-meeting plaats. De deelnemers (een recordaantal!) hebben alle informatie inmiddels ontvangen. Zijn er nog meelezers van dit topic die ook aanwezig willen zijn, dan is aanmelding via een pb nog mogelijk tot zaterdag begin van de middag.

Dan nog wat andere nieuwtjes, met het minst goede als eerste: ik heb twee weekends geleden pech met mijn Passat gehad. Ik was op weg naar het Duitse Autosport Festival toen de Passat onder het rijden steeds meer begon te stotteren, zodanig dat ik twijfelde of ik zou omkeren of niet. Maar aangezien het op een gegeven moment niet erger meer werd, besloot ik maar door te rijden naar Zandvoort. In de file voor het circuit liep de koelvloeistoftemperatuurmeter steeds verder op. Nu staat die altijd vrij hoog, maar hij stopte ditmaal niet voor het rode gebied en bleef stijgen. Ik ben dus snel aan de kant gaan staan en hoorde de koelvloeistof borrelen... Toen na een uurtje de Wegenwacht kwam, bleek de oorzaak vrij simpel: de stekker van de koelventilator zat los. Ik vermoed dat dat bij de dinitrolbehandeling is gebeurd. Bij het testen en oplopen van de temperatuur sloeg de ventilator keurig aan. De waarschijnlijke oorzaak van het slecht lopen is ook verholpen: niet het benzinefilter of de carburateur zoals ik als semi-leek vermoedde, maar de contactpuntjes die niet helemaal goed waren afgesteld. De Wegenwacht was bijna glunderend onder de motorkap aan het werk en was zeer over de auto te spreken. Ik glunderde dus ook.:D Vooral toen de auto op de terugweg weer als een zonnetje reed.

Vorige week kon ik mijn ogen niet geloven toen ik bij mijn werk wegreed en een onbekende Passat zag rijden. Dat wil zeggen: ik had hem niet eerder in het echt gezien, maar wel op Marktplaats. Aangezien ik naar huis wilde en het geen fraai exemplaar was heb ik hem niet à la Rush achtervolgd. Het was een exemplaar dat namelijk flink naar eigen smaak was aangepast: niet-originele felblauwe lak, meegespoten bumpers en fors verlaagd. Misschien zie ik hem nog eens rijden en waag ik wel een contactpoging.

Het mooiste nieuwtje heb ik voor het laatst bewaard. Twee weken geleden ben ik naar de Techno Classica in Essen geweest. Dat was geweldig vanwege de enorme hoeveelheid bijzondere auto's, maar dit vond ik wel het meest bijzonder: het prototype van de Passat B1 GTI. Rush heeft hem ook al eens gezien en volgens mij ook foto's gepost, maar wat extra foto's zullen hier vast wel worden gewaardeerd. De vriendelijke (jonge)dame achter de balie heeft op mijn verzoek ook nog even de deuren van het slot gedaan, zodat ik het interieur kon fotograferen.

imtser.jpg

300tt6p.jpg

2a98s9c.jpg

11cgint.jpg

nfp8ye.jpg

21bj3wk.jpg

2ynldac.jpg

33fgb6c.jpg

@PR74: wat een verhaal zeg. Die wegenwachter vond het natuurlijk ook erg leuk om contactpuntjes af te stellen, dat had hij waarschijnlijk de afgelopen 20 jaar niet meer gedaan ;). Nog een geluk dat er geen echte motorschade was bv een kapotte koppakking. Die GTI heeft een paar jaar eerder ook al eens op de TC gestaan. Jammer dat het bij een prototype is gebleven anders had ik en natuurlijk allang eentje gekocht :p

Die Passat GTI is echt geweldig, jammer dat ze dat nooit hebben doorgezet hem in productie te laten gaan.

De Passat GTI heeft als thuisbasis het Volkswagen museum in Wolfsburg (dus niet Autostadt) waar ik deze al eens heb gezien in 2006 en 2009.
Er is destijds wel een Passat GLI geweest.

https://s1337.photobucket.com/user/9stephan/media/PassatGLI_zpsa0a0437f.jpg.html?
sort=3&o=0#/user/9stephan/media/PassatGLI_zpsa0a0437f.jpg.html?sort=3&o=0&_suid=136700914820603024472700483507

PassatGLI_zpsa0a0437f.jpg.html

Ik ben vorig jaar in Wolfsburg geweest, maar alleen in Autostadt. Heel stom, want dat andere museum schijnt véél leuker te zijn. :( Moet ik dus zeker nog eens heen!

Terug
Bovenaan