Wat als opvolger?

Astra kan geen trekhaak onder. Enyaq is nog een optie. ID4 is vaak nog iets voordeliger.
Maar bij een EV moet je wel iets meer geluk hebben, heb ik het idee. Er waren veel maandagochtenden in de fabrieken ;)
De Ioniq5 en EV6 kunnen erg snel laden, dat is op vakantie wel lekker. Maar in de kofferbak wint de Focus het van de meeste EV's.

Astra is an sich een mooie auto, maar van wat ik hoor wel krap op de achterbank. Geldt ook voor de 308, welke ik nog mooier vind. Mijn oudste dochter groeit best hard en ik wil de auto wel voor een echt lange periode kopen, ze moet als tiener/puber ook comfortabel zitten. Maar goed, dat zou met proefzit te bekijken zijn.
Rijbereik is wel aan de lage kant, maar een station zal minder verbruiken dan een hoger model zoals de Enyaq.

Nadeel van een Enyaq is de lage laadsnelheid. Wel heel ruime koffer, mijn zwager heeft één. Ik vind het ook wel een mooie auto. ID4 vind op optisch niet zo mooi. Dat geldt ook voor de EV-serie van KIA. EV6, maar ook de nieuwe zoals de 3 en de 4. Altijd persoonlijk natuurlijk.

Misschien een iX? Ruim en hard afgeschreven? (Lange termijn dus dan zou iets duurder niet erg zijn? 3% rente ook evt nu bij bmw)

Of een superb voor nu en over een paar jaar een ioniq 9 of xpeng g9 ofzo

Denk dat een Octavia ruim genoeg is, Superb is zeker ruimer maar ik weet niet of die onnodig groot is. Zeker niet vervelend hoor, maar je sleept het wel het hele jaar mee terwijl je de ruimte alleen met vakantie gebruikt.

iX nog niet overwogen, extra lenen voor een auto is wel tegen mijn principe... net als al mijn spaargeld inleggen.

Ja doe ik eigenlijk ook nooit maar met een dergelijk percentage ‘kost’ het geld eigenlijk niks.

Maar goed als een octavia al ok is dan is een iX in elk opzicht wel een overkill..

Ah ja overkill qua ruimte vind ik niet het ergste, gaat ook om gewicht en "zuinig" rijden. Nu is een EV sowieso al zwaarder dan een ICE en is het zuinig rijden met een EV al zuiniger omdat we thuis kunnen laden. Dus ik kijk vooral naar EV onderling en ICE onderling in een vergelijking.

Overigens, de iX heeft een vrije grote grill toch? Of heb ik dan de verkeerde voor me? Niet mijn ding in ieder geval. Nieuwere modellen van BMW, toch minder gecharmeerd van. Oudere 5-serie vind ik wel prachtig, maar ik kijk wel naar anderen die 'm rijden :p

Dit loopt nogal uiteen... maar laat ik proberen ook mee te denken. Je wilt als opvolger van de Focus een ruime auto (met name achterin, kofferbak ruimte is belangrijk maar hoeft niet reusachtig te zijn), trekhaakkoffer (dus mogelijke kogeldruk). De Mustang was iets onder de 30k euro dus dat heb ik als uitgangspunt genomen. Mijn zoektocht focust zich dan voor je op een EV (gewoon nieuwsgierig wat je dan kunt hebben vanwege de Mustang en iX die voorbij vlogen), minimaal 1000 kg trekgewicht (vanwege de kogeldruk, wel per auto checken) en ruimte. En je wilt kleur ;-) . Dan kom ik op deze opties uit. Opvallend dat een aantal kleuren nog steeds dicht naar zwart neigen... Daarbinnen vallen me vooral deze Volvo XC40 Recharge op vanwege de lage kilometerstand, Hyundai Ioniq 5 zou ik zeker op het netvlies houden. Er zijn ook verschillende Kia EV6-en als je scrollt. Als je van een Audi E-Tron (50) zou houden, heb je ook best keuze. Affijn, kijk maar - in ieder geval wat extra ideeën!

Bedankt voor het meedenken!
Wat keuzes maken zou ik zo de politiek in kunnen (of een land met veel Staten regeren), gaat nogal heen en weer inderdaad :rolleyes:

Aardige samenvatting bovenstaand hoor. Ik ben ondertussen ben ik steeds nieuwsgieriger naar een EV als hoofdauto. Maar dan wil ik wel fatsoenlijk bereik. Dus met vakantie nog wel richting de 300 km, met volle bepakking. Heb gisteren nog even naar de financiering bij Ford gekeken. 0,99% rente, dat vind ik wel interessant. Gaat tegen mijn principe van lenen in, maar als ik dan een nieuwe EV kan kopen waarmee ik jaren vooruit kan, misschien nog niet eens zo gek. Gok dat ik max 20k per jaar rijd. En met een EV vind ik de 2 ton grens ook minder belangrijk. Is ook psychisch natuurlijk!

Ik kom nu ruwweg op 3 opties uit:
  1. Niet zeuren, verder rijden met de Focus en blijven sparen voor een (betere) EV over zeg 3 jaar.
  2. Nu de Focus inruilen voor een andere ICE, zoals een MHEV Focus of Octavia met wat meer kracht. Plugin vind ik geen optie. Zo rond de 10-15 k bijleggen en dan een jaar of 5 rijden, tot 2 ton en dan een EV?
  3. Nu investeren in een EV, eventueel met financiering. Focus eventueel zelf verkopen.
Wat een EV betreft, de XC40 lijkt mij niet zo heel groot? En het bereik... Ik ben verder niet zo overtuigd van het uiterlijk. Waar is dat toch met die lompe c-stijl tegenwoordig? Maar wel lekkere kleur.
Polestar 2 vind ik ook wel aardig, maar lijkt mij ook wat klein in de kofferbak

EV6 kan ik gewoon echt niet mooi vinden. Ioniq 5 wel, maar dat is wel vooral het exterieur. Interieur is even wennen...

Mustang vind ik wel erg mooi, maar ik kom bij alle exemplaren uit op 30kg kogeldruk. Onze fietsendrager heeft uit mijn hoofd 80 nodig, dat is best veel. De Focus kan 90 aan. Trekgewicht vind ik niet zo heel belangrijk. We gaan misschien over een aantal jaar een vouwwagen aanschaffen, maar die zitten niet snel over de 750 begrijp ik. Dan even goed kijken naar het beladen.
Capri zou nog kunnen, al vind ik die minder geslaagd dan de Mustang. Lees ook minder positieve verhalen over de bediening en de combi met VAG in de ontwikkeling.

Audi lees ik weinig positiefs over de e-tron. Ik vind dat Audi erg mooie stations kan maken, met als BMW en Volvo. Maar ik heb dan ook echt een zwak voor een station t.o.v. een SUV.

Oja die vergeet ik, terwijl er toch meer dan tien bij kantoor staan :)
Erg fijne auto, relatief betaalbaar. Dus jong gebruikt over een tijdje ook goed te vinden voor mooi geld.
Er is nu ook een aantrekkelijk private lease aanbod. Voor mij is ie toch iets te groot. Ik heb die ruimte niet nodig en hij is iets te lang voor m’n oprit, maar wat een fijne auto!

Xc40 heb ik ook even in gezeten en dat is inderdaad echt een kleine auto.

Ik zou ook optie 1 kiezen. Maar denk dat je over 1-2 jaar al een i5 kan kopen voor leuk geld. Zie ze nu al rond de 50k. Als ze die 3% deal houden dan zou dat mijn keuze zijn

Vandaag bij de Ford-dealer geweest. Ik wilde de Capri nog even goed bekijken, meten en even zitten. Had geen tijd voor een goede rit, maar eerste indruk wel.
Ik vind de financiering van 0,99% wel echt interessant, al blijft het een lening natuurlijk!
De kofferbak gemeten, Focus meet 100x115x45 cm tot de hoedenplank. Dat is zo'n 500 liter. De Capri is smaller (100) maar wel hoger (65) dus dat mag geen probleem zijn. Even kijken of er geen vakantiespul is dat breder is dan 1 meter, meen van niet.
Achterin is de hoofdruimte minder, ik kom met mijn 1.83m net niet tegen het dak. Verder wel een mooie auto, al vind ik de Mach-E mooier. Ga er gezien de financiering goed over nadenken en ook nog een proefrit plannen.
VW ID.7 vind ik ook een goede optie (want station) maar die hebben geen interessante financiering helaas. En het kan nu, dus ja, waarom wachten. Betere auto's komen er altijd?

Wat vind je hiervan?

uncharted-2.gif

Heeft wel wat, maar ik lees een bagageruimte van 400 liter, vergelijkbaar met de Elroq. Dat is helaas te klein.
Inderdaad wel wat kleiner maar wel betere garantie, nieuwere techniek en ik verwacht minder afschrijving. Misschien nog even geduld hebben, geld gaan lenen voor een Capri wat bepaald geen game changer is zou ik nooit doen! Ford komt de komende jaren ook met EV's op een nieuw platform.

Dat de Capri geen game changer is besef ik mij wel, maar dat maakt het niet direct een slechte optie in mijn ogen. En gezien de EV zich de komende jaren zal bijven ontwikkelen, kan je het vooruit blijven schuiven, niet?
Wanneer ik naar de specs kijk, lijkt de Capri voor ons een goede optie. En met zo'n lage rente, dat kom je niet snel weer tegen lijkt mij. Natuurlijk liever volledig zelf betalen, dat absoluut.

Capri is er vanaf 40k. Dus zo een 45k met wat opties?

Een gebruikte i5 gaat ook al richting de 50k..

Hier nog een aantal alternatieven met een grotere actieradius, lichter, betere garantie en/of goedkoper in aanschaf, wel minder bagageruimte.

Zal er nog eens beter naar kijken, maar je hebt in deze vergelijking wel de standard range Capri. Ik neem de extended range mee voor vergelijkingen. Ik vind de Toyota helemaal niks qua uiterlijk. Scenic staat nog op de lijst om eens beter te bekijken, net als de ID.7
Binnenkort komt ook de Subaru Outback, ook leuk. Maarja, voor minder geld heb je een ID7…
Ja wel mooie auto maar dan wordt het nog weer duurder ;)
Capri is er vanaf 40k. Dus zo een 45k met wat opties?

Een gebruikte i5 gaat ook al richting de 50k..
Capri met extended range en wat opties gaat al richting de 50k. Trekhaak en goede stoelen, misschien ook B&O geluid. Heb ik nu ook, heerlijk.

Oké. Dan zou ik voor dat geld persoonlijk wel wat anders kiezen, maar als deze auto het meest aansluit bij jouw wensen dan hoop ik dat je er een fijne auto aan hebt. Ga je voor een gele? :p

Wat zou jij dan kiezen in mijn schoenen?
Ik denk dat het op dit moment een goede optie is, die het meest aansluit bij wat ik zoek. Mijn vriendin wil rood, de kinderen blauw :ROFLMAO: ik wil kleur, vind geel ook wel dat hebben.
Alleen vindt mijn vriendin het niet een heel mooie auto, zei ze, maar 'wel prima'. En ik moet nog een proefrit maken, wie weet valt dat tegen!

Ik ging uit van 50k. omdat je dat hierboven ergens noemde. ;) Bij 30k wordt het inderdaad wel een ander verhaal.
Die 50k was uitgaande van de voordelige financiering via Ford. Met 0,99% durf ik wel een lening aan te gaan. Maar zoals eerder gezegd, dan moet ik wel overtuigd zijn van de auto. Ik wil er dan ook heel lang mee kunnen/ willen rijden. Dus denk zeker mee!
ID.7 vind ik bijvoorbeeld ook zeker een optie, helaas heeft VW niet zo'n mooie financiering als Ford. Dan vind ik een lening minder aantrekkelijk, beter gezegd geen optie.

Een Ioniq 5 met 440 km WLTP actieradius, supersnel laden, bagageruimte van 520 l, 1865 kg gewicht en ruime garantie voor 38k klinkt toch wel als een goede optie bij particuliere koop! Hoef je veel minder te lenen!

Een Ioniq 5 met 440 km WLTP actieradius, supersnel laden, bagageruimte van 520 l, 1865 kg gewicht en ruime garantie voor 38k klinkt toch wel als een goede optie bij particuliere koop! Hoef je veel minder te lenen!
Dan doel je op nieuwe Ioniq 5 63kWh Style?
Actieradius blijft weinig over met volle bepakking vrees ik, heb liever wat meer range. Kogeldruk is wel 100 kg dat is dus in orde. Zal eens bij hyundai kijken.

XPENG g6? Nieuw model is er net. Standard range is 40k. Snelladen tot 400kw meen ik. En 3% rente.

Model y standard is ook 40k.. verbruik is mega laag dus de range ook goed. Schijnen erg ruim te zijn.

XPENG g6? Nieuw model is er net. Standard range is 40k. Snelladen tot 400kw meen ik. En 3% rente.

Model y standard is ook 40k.. verbruik is mega laag dus de range ook goed. Schijnen erg ruim te zijn.
Dankje, zal eens kijken naar de XPENG. Model Y kan ik echt niet mooi vinden, kennis heeft er een. Ongetwijfeld slimme keuze qua range maar het oog wil ook wat. Los van het merk, dan kan je ongetwijfeld overal wat van zeggen.

Ja ik zit met hetzelfde.. heb het liefst een ix3 of i5 maar het zijn wel echt goede aanbiedingen. De g6 vanwege het snelladen en garantie en 3% en de model y is heel zuinig en een goede EV volgens velen.

Ik denk ook dat de Y een goede EV is wanneer je kijkt naar verbruik, ruimte, bereik. Maar waar ik een 3/S nog wel redelijk vind uiterlijk gezien, vind ik een Y niet mooi.
XPENG G6 met trekhaak en zo ga je toch snel naar 45k en ik merk dat ik toch liever een extended range heb.
Bij een VW ID.7 heb ik die neiging wel minder. Het is dat mijn vriendin de hatchback/ sedan niet mooi vindt, anders was dat ook nog een optie. Wat ons beiden betreft heeft een station wel voorkeur boven een SUV of ander hoger model, maar dat aanbod is minder groot en ook duurder. Dus dan misschien toch beter nog paar jaar wachten en dan weer kijken. Punt blijft dat de financiering van Ford interessant blijft. Misschien donderdag een proefrit doen.

Ja alleen denk ik dat een nieuwe capri wel echt in waarde gaat neerstorten. Zou dan liever 1-2 jaar wachten en een gebruikte i5 touring kopen. Ik wacht denk ik op de 50k grens en dan wil ik er ook 1 (sedan/touring)

Het aanbod elektrische stations zal over een paar jaar ongetwijfeld beter zijn. Zeker als je huidige auto nog voldoet zou ik ook nog even doorrijden! De afschrijving kan heel hard gaan b.v. deze z.g.a.n. Peugeot e-308 SW al meer dan 10k binnen een jaar.

Laatst bewerkt:
Topic is al bijna half jaar oud :D Zou denk ik nog even de Focus rijden en dan iets kopen wat beter bij je past.

Focus doorrijden is zeker geen straf hoor. Er mag wat meer power zijn en EV rijden met de Zoë bevalt heel goed, maar er is niks mis met de auto (zover ik weet). Dat er nu 190k op de teller staat zit vooral tussen mijn oren, ik spaar meer dan de auto nu afschrijft gelukkig ;)
Maar het is een fijne auto met fijne opties en ik vind het nog altijd een mooie wagen om te zien. Daarom zou ik het ook geen straf vinden om in te ruilen voor een hybride met minder kilometers. Of een 1.5 e-tsi Octavia. Toch steek ik het geld liever in een EV.

Ik begrijp dat de Capri hard zal afschrijven, net zoals elke nieuwe auto gelijk snel afschrijft. Maar daar maak ik mij niet zo druk om, want ik verwacht zo'n auto wel 10 jaar aan te houden.

In dat geval zou je nog eens naar een nieuwe i5 touring kunnen kijken.. denk dat de TCO wel meevalt over 10 jaar t.o.v. een Capri en de kortingen op een nieuwe i5 zijn bizar…

In dat geval zou je nog eens naar een nieuwe i5 touring kunnen kijken.. denk dat de TCO wel meevalt over 10 jaar t.o.v. een Capri en de kortingen op een nieuwe i5 zijn bizar…
Denk dat het bij BMW ook alleen aantrekkelijk is met een compleet nieuwe en de acties niet gelden bij occasions? Zal morgen eens kijken, nu eerst slapen :sleep:

Of ik doe iets verkeerd... maar met zo'n i5 ga je al richting de 80k. Nu is de financiering ook aardig, maar toch betaal meer rente (3%) en over een hoger bedrag. TCO lager over 10 jaar? Dan moet de restwaarde meer dan 30k hoger zijn bij de BMW. Dat vraag ik mij af!

Of ik doe iets verkeerd... maar met zo'n i5 ga je al richting de 80k. Nu is de financiering ook aardig, maar toch betaal meer rente (3%) en over een hoger bedrag. TCO lager over 10 jaar? Dan moet de restwaarde meer dan 30k hoger zijn bij de BMW. Dat vraag ik mij af!

Ik heb een offerte van 85k liggen waar nog 19k korting vanaf gaat. Denk dat 20/21 nog moet lukken.

Capri zal in 10 jaar naar 5k gaan en een i5 naar 10k gok ik

Dan heb je het over 65-45=20 20-(10-5)=15k verschil

€125 per maand om een i5 te rijden tov een Capri…

Trouwens je kan m ook minder luxe uitvoeren en dan zit je miss op 60 out the door en is het 80€ in de maand verschil

Terug
Bovenaan