Wat als opvolger?

Pas op met geld lenen hè, 3% rente gaat nog wel, maar het is alweer 2% hoger dan die 0.99% die je zelf aan gaf. Op 50k is dat €1.000,- in het jaar extra rente, bouwt zich uiteraard langzaam af, maar ik wil het alleen maar aangeven, op een leen termijn is dat al snel ca. 3.500 - 4.000,- extra.

Het is tegenwoordig heel makkelijk om dure auto’s te leasen of financieren maar bedenk je wel dat je lang aan die maandtermijnen vast zit.

Niks mis mee als je het kan en wilt betalen, maar 100-200 euries in de maand extra, heb je het dat er voor over? Of geef je dat liever aan iets anders uit.

De val bij geld lenen is namelijk dat je vaak meer leent dan dat je in eerste instantie van plan was. Budget was 30k en nu lees ik al 50-60k. Uiteindelijk jouw beslissing uiteraard!

Ik vind dat toch een aanzienlijk verschil, los ervan dat ik dat eerst nog voor elkaar moet krijgen bij de BMW dealer. Ik weet niet of dat dàt mij waard is. De i5 is zeker een mooiere auto in mijn ogen, maar ik zie wel dat de range minder is dan de Capri?

Pas op met geld lenen hè, 3% rente gaat nog wel, maar het is alweer 2% hoger dan die 0.99% die je zelf aan gaf. Op 50k is dat €1.000,- in het jaar extra rente, bouwt zich uiteraard langzaam af, maar ik wil het alleen maar aangeven, op een leen termijn is dat al snel ca. 3.500 - 4.000,- extra.

Het is tegenwoordig heel makkelijk om dure auto’s te leasen of financieren maar bedenk je wel dat je lang aan die maandtermijnen vast zit.

Niks mis mee als je het kan en wilt betalen, maar 100-200 euries in de maand extra, heb je het dat er voor over? Of geef je dat liever aan iets anders uit.

De val bij geld lenen is namelijk dat je vaak meer leent dan dat je in eerste instantie van plan was. Budget was 30k en nu lees ik al 50-60k. Uiteindelijk jouw beslissing uiteraard!
Absoluut goed punt hoor. Die 0,99% is lager dan de rente op de spaarrekening, maar dat geldt niet voor 3%, al is dat een lage rente, je ziet vaak 9-10%. Daarbij is de aanschaf ook veel hoger. Dan moet ik dat wel heel graag willen. Had het net al even genoemd hier thuis (met nog de prijs van 70-80k) maar dat wordt niet gewaardeerd. Dan zit je 5 jaar vast aan een vrij hoog bedrag in mijn ogen.
Mocht het naar 60k gaan dan zou het misschien nog een optie zijn met een hoge aanbesteding, maar ik ga dan liever voor een Capri met alle opties die ik wil dan een minder luxe BMW. Of nog even wachten, dat is financieel gezien waarschijnlijk verstandiger.

Ja het is natuurlijk heel persoonlijk! Een ‘premium’ Duitser kost altijd wel meer - maar vind je dat het waard… doorrijden blijft het goedkoopst..

Edit: range i5 is 570wlpt, dus zo een 400km gok ik

Maar 60k is al het dubbele van je originele budget hè!

Overigens ver weg blijven van woekerrentes zoals 9-10% dan betaal je 40-50% meer aan aanschafprijs over de gehele looptijd (vaak worden er dan 5-6 jaar termijn afgesloten).

Het is allemaal heel verleidelijk! Maar uiteindelijk moet het ook allemaal terug betaald worden.

Persoonlijke zal ik niet willen lenen voor een auto, alleen in uiterste noodgevallen bij diefstal, schade en bij brand als de verzekering net te weinig uitkeert om weer een nieuwe te kopen als ik op dat moment net niet genoeg gespaard heb.

Het lenen van geld voor een auto ansich is niet verkeerd. Alleen is de vraag altijd wat kost het lenen van geld en veel mensen verdiepen zich hier niet in.

Probeer altijd aan je budget te denken en als de rentes laag zijn kan het interessant zijn. Want dat betekent dat je jouw eigen geld kunt investeren, waar je “vaak” een hoger rendement uit haalt waardoor je dus netto geld verdient.

Maar hier moet je dan wel gedisciplineerd voor zijn.

Het probleem zit hem in de eenvoudigheid van veel geld lenen tegenwoordig. Het is bijna met een druk op de knop op je telefoon mogelijk, plus vaak kijkt men niet naar de rente en betaal je een zeer hoge rente wat dan de aanschaf veel duurder maakt dan men denkt.

Een auto schrijft al veel af dus het is zonde om daar nog eens “extra veel” voor te betalen.

Maar 60k is al het dubbele van je originele budget hè!
Weet ik, daarom zal ik zoiets al helemaal niet overhaast doen.
Overigens ver weg blijven van woekerrentes zoals 9-10% dan betaal je 40-50% meer aan aanschafprijs over de gehele looptijd (vaak worden er dan 5-6 jaar termijn afgesloten).
Dat zal ik nooit doen. Was dat al tegengekomen bij VW. Meen mij te herinneren dat ik dan bijna 10k extra betaalde. 1 2 3 ik dacht het nie!
Het is allemaal heel verleidelijk! Maar uiteindelijk moet het ook allemaal terug betaald worden.
Klopt, dat zal ik ook echt meenemen in de berekening. Er moet altijd financiële ruimte zijn.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Overigens zie ik een auto niet als investeren, het kost veel geld en dat krijg je nooit terug. Maar ik zie geld uitgeven aan een nieuwe EV wel als mooie stap. Ik kan al zelf laden, de range is het probleem niet meer en de infrastructuur wordt steeds beter verwacht ik. Wanneer die stap dan financieel realistisch is, durf ik daarvoor wel een lening af te sluiten. En daarbij let ik zeker op duur, rente, restbedrag en wat het onderaan de streep extra kost.

Persoonlijke zal ik niet willen lenen voor een auto, alleen in uiterste noodgevallen bij diefstal, schade en bij brand als de verzekering net te weinig uitkeert om weer een nieuwe te kopen als ik op dat moment net niet genoeg gespaard heb.
Het ligt ook aan je visie op geld. Zonder financieren of leasen zit je spaargeld wel vast in een auto die elk jaar minder waard wordt. 60k investeren in een goed gespreide ETF levert op de lange termijn gemiddeld 8% rendement per jaar op. En ja je kan pech hebben met een crisis, maar over tientallen jaren bezien is dat wel het rendement per jaar. Op een bedrag van 60k is dat 4.800 euro per jaar of 400 euro per maand (en bij 30k dus de helft). Als je van je investering af blijft zal het zelfs nog harder renderen vanwege rente op rente. Ik zie vrijwel nooit dat 'gederfde inkomsten' wordt meegenomen in de berekeningen, maar het is weldegelijk een belangrijke factor.

Ik heb mijn EV cash gekocht, juist omdat ik de flexibiliteit wilde dat hoort bij volledige eigendom. Maar dat geld zit nu dus wel vast in de auto, en deze schrijft elke maand vrolijk af. Betaal daarnaast best een hoge verzekeringspremie vanwege mijn leeftijd, dus financieel was dit niet de goedkoopste optie. Maar ja, keuzes he ;)

Laatst bewerkt:
Beleggen is wel iets dat k eerder had willen doen. Ik leg sinds mei maandelijks een bedrag opzij en heb ook een deel van ons spaargeld als startkapitaal gebruikt. Rendement tot nu toe is bijna 10%, bizar hoe hard dat gaat. En ja, het kan ook weer crashen, maar op lange termijn levert het echt wel meer op dan spaartegoeden. Had ik eerder moeten doen!
Dat geld laat ik ook met rust, ga het niet gebruiken voor een auto. Tenzij er echt nood aan de man is, maar daarvoor is er ook nog spaargeld. Je weet nooit hoe het leven loopt.
Zou ik gaan voor zo'n financiering, dan kijk ik echt goed naar het totaal plaatje, zodat er genoeg reserve blijft. Maar ik durf best enig risico te nemen met het spaargeld, want de rente stelt weinig voor. Risico als in, wat meer in een auto steken met een lening, waarbij de rente lager is dan de spaarrente. Dan kan je een aanzienlijk van het spaargeld behouden.

Iemand een goed idee waarom deze Capri goedkoper wordt aangeboden dan volgens mijn eigen dealer mogelijk is? Ze bellen mij later vandaag terug, maar ben wel benieuwd waar jullie mee komen.
Heb dit afgelopen zaterdag aan mijn eigen dealer voorgelegd, die zei dat het niet mogelijk is. De auto is nieuw en vanuit Ford gelden overal dezelfde prijzen. Het kan alleen als er al in gereden is, maar dan heb je geen financiering vanuit Ford. Op de website is de informatie wisselend; bij de foto's staat een rente van 8,49% maar wanneer je een berekening invult is het veel lager... (€620 aan rente over 5 jaar)

Wat jij hier zegt gewoon tegen zij zeggen. Kijken wat hun antwoord is.

Laatst bewerkt:
Het kan heel goed zijn dat de voorraadmodellen of demomodellen nog veel verder in prijs gaan zakken de komende jaren! Hier al een Ford Capri Extended Range RWD voor € 40.752

Klopt, maar hier kan je niet financieren tegen 0,99%. Met dezelfde berekening betaal ik dan €4000 aan rente ipv €620. Als dat onderaan de streep goedkoper is, niet zo erg, maar deze versie is dan weer minder luxe. Daarnaast krijg je overal korting, dat is hier al van de prijs af.

Gebeld en het vermoeden klopt. Dit zijn eigen ingekochte modellen die niet onder de Ford options vallen. Geen aantrekkelijke financiering dus!

Je betaald dan dus eigenlijk €4.000,- teveel hè ;). Maakt niet uit hoe hoog het maand bedrag is!

Je betaald dan dus eigenlijk €4.000,- teveel hè ;). Maakt niet uit hoe hoog het maand bedrag is!
Klopt, maar ik kijk ook naar het bedrag onderaan de streep.

Net bij de dealer geweest voor een offerte voor de Capri
Aantal opties nog even afwegen. En voorraad of bestellen.

Ja maar een lager of gelijk maandbedrag bij een hogere rente zorgt ervoor dat je dus langer afbetaald he ;)

Ja maar een lager of gelijk maandbedrag bij een hogere rente zorgt ervoor dat je dus langer afbetaald he ;)
Dat snap ik :) en ik ben wel zo Nederlands dat ik graag bespaar op rente. In het geval van een hogere rente zou ik dan kijken naar een iets hoger maandbedrag of kijken naar de aanbetaling of restschuld, welke je aan het eind kan betalen.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Vandaag een proefrit gemaakt. Rijdt fijn, standaard geluid is ook goed en getest of de kinderen goed kunnen zitten achterin. En dat kon, ook met de autostoel dus. Beenruimte is vergelijkbaar met de Focus, alleen geen tunnel wat fijn is mocht er nog een derde zitten. Hoofdruimte is voor volwassen echt minder dan de Focus, maar er zit bijna nooit een achterin. Dus heel spannend vind ik dat niet.
Ford Options biedt een gegarandeerde restwaarde na 3 jaar. Mocht de auto meer opbrengen, is dat je "winst". Dan kan je kiezen om in te ruilen voor een ander model, de auto over te nemen of terug te kopen aan Ford/de dealer. Dat is €20k bij 20k km/ jaar, ergens bizar hoeveel zo'n auto afschrijft (3 jaar en 60k km) maar wel prettig dat je gegarandeerde restwaarde hebt. Je kan dan nog spelen met de aanbetaling om je maandlasten te beïnvloeden. Rente is dus 0,99%.
Focus hebben ze foto's van gemaakt, ze vonden hem erg netjes! Hoor later deze week wat de inruil kan zijn, schattig was nu 7-8k is haalbaar. Niet gek, ben benieuwd. Denk dat ik voor 8k wel akkoord ga, anders zelf nog verkopen. Dat is wel het voordeel van deze financiering, heb ik die ruimte.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Keuze gemaakt (ja echt!)
Focus ga ik zelf verkopen, hoogste bod was €6800. Wel weinig belangstelling zeiden ze, dus ben benieuwd!
Capri is besteld, wordt een rode extended met trekhaak en warmtepomp (gratis erbij) uit voorraad. In 2026 op kenteken (gunstig voor de restwaarde) dus heb ik ook even de tijd, focus op de verkoop van de Focus ;)

Zal zeker een review bijhouden, zal ook die van de Focus bijwerken, is al even geleden :rolleyes:
Heel benieuwd hoe het rijden bevalt op lange stukken, met laden en dergelijke. En wat het totale kostenplaatje is na 1 jaar.
Hopelijk kan ik de Capri in een goed daglicht zetten, gemiddeld gezien weinig enthousiasme hier geloof ik;)
Iedereen bedankt voor het meedenken!

600km range en 185kw snelladen? Dat loopt wel los
185 kW geldt helaas alleen voor de awd, de rwd heeft 135. Is niet heel hoog, maar ik verwacht voldoende. Riep eerder over de Enyaq, dat is niet snel, maar gezien het bereik durf ik het toch wel aan. Overigens afgelopen week nog wel sterk getwijfeld over een Enyaq 80 als occasion, maar dat dus niet gedaan :)

Rood, dat toont wel goed. Lekker hoor, een nieuwe auto bestellen. Ik ben er benieuwd naar. Succes met het wachten!

185 kW geldt helaas alleen voor de awd, de rwd heeft 135. Is niet heel hoog, maar ik verwacht voldoende. Riep eerder over de Enyaq, dat is niet snel, maar gezien het bereik durf ik het toch wel aan. Overigens afgelopen week nog wel sterk getwijfeld over een Enyaq 80 als occasion, maar dat dus niet gedaan :)

Ach ik heb 280wltp. Vandaag op kantoor even geladen, bij de klant even geladen.. snellader alleen met ‘lange’ stukken (200+) nodig. Gebeurt sporadisch.

Ach ik heb 280wltp. Vandaag op kantoor even geladen, bij de klant even geladen.. snellader alleen met ‘lange’ stukken (200+) nodig. Gebeurt sporadisch.
Ik ga er waarschijnlijk 300+ dagen per jaar amper mee bezig zijn... maar op vakantie vind ik het wel fijn dat ik geen <200 km range heb. Anders moet ik wel heel Zen op vakantie gaan :ROFLMAO:

Vrienden van me gaan met een Enyaq 60 met vouwwagen naar Noorwegen. Prima te doen. Alleen wil ie soms niet zo snel laden. Minimaal 100kW is wel lekker, daaronder wordt het irritant bij zo'n vakantierit.

Heeft de Capri de 286pk motor met de 77kWh accu? Ik heb die gereden in een Enyaq en dat is wel fijn.

Vrienden van me gaan met een Enyaq 60 met vouwwagen naar Noorwegen. Prima te doen. Alleen wil ie soms niet zo snel laden. Minimaal 100kW is wel lekker, daaronder wordt het irritant bij zo'n vakantierit.
Mijn zwager is met de 60 naar Oostenrijk gegaan, heb ik wel eerder over geschreven. Zijn volgende leaseauto is geen EV meer...
Hangt ook erg van je instelling af denk ik...
Heeft de Capri de 286pk motor met de 77kWh accu? Ik heb die gereden in een Enyaq en dat is wel fijn.
Ja klopt. Bereik en verbruik is beter bij de Capri, op papier dan. Benieuwd! Met de Zoë zit ik tot nu toe op 13,4 kWh/100km in november. Maar dat is een compleet andere auto.

Wow dat is heel zuinig? De egolf in november zit tegen 17 aan en ik rijd daar echt niet hard in vanwege de range..

Heb wel eens een etron en macan gereden en die tikken vrolijk de 30 kWh aan.

Wow dat is heel zuinig? De egolf in november zit tegen 17 aan en ik rijd daar echt niet hard in vanwege de range..
Met de Zoë rijden we vrijwel nooit harder dan 80, simpelweg omdat we alleen hier in de regio rijden en dan vooral N-wegen. Dat scheelt natuurlijk enorm. Ik de zomer heb ik ook regelmatig rond de 12 kWh. Als het echt koud wordt, gaat het ook wel richting de 20 uiteindelijk. Lees dat ze een strenge winter verwachten, minder gunstig voor de EV-rijders. Maar de schaatser in mij is blij. Strak blauwe lucht met schitterend ijs, beter dan zo'n kwakkelwinter!
Heb wel eens een etron en macan gereden en die tikken vrolijk de 30 kWh aan.
Ja bizar, dan mag je of een heel grote accu nemen of vaker laden accepteren. Gok dat laatste. Maar wel mooie wagen, zo'n Macan. Woonde hier iemand met een Taycan, had daarvoor een Tesla. Wereld van verschil zei hij. Heel anders ontwerpen. Efficiënte pc vs prachtige koets.

Wij halen met de Citigo gemiddeld over het jaar 12 a 13kWh. In de zomer komt ie soms zelfs onder de 10 uit.
Een ID.7 met die nieuwe aandrijflijn had ik op 17kWh/100 op mijn woon-werk-rit en dat vond ik vrij acceptabel. A3 PHEV zat daar ook op (bij lekker weer), de Volvo EV's zaten rond de 18 a 19 (terwijl het bij de ID.7 rond het vriespunt was dacht ik).

Voor de geïnteresseerden:
Zojuist de Focus online gezet, eerst even alleen deze advertentie, mocht dit over een paar weken niks opleveren dan probeer ik nog wat andere sites. Heb de Mondeo destijds via MP verkocht, maar daar kwamen ook wat minder prettige lui op af helaas. Eens zien wat er gebeurt!
Ik ben geen geweldige verkoper, dus de tekst kan vast beter. Kom gerust met een voorstel, als het bij mij past, pas ik het aan ;)

"auto verkeerd in nette staat" .>> verkeert (ik vind een tikfout in een advertentie altijd erg slordig)
Ah scherp, dankjewel, dan heb in daar overheen gelezen. Dat moet inderdaad met een t zijn!

Heb er ook lichtmetalen velgen van gemaakt in plaats van lichtmetalenvelgen. Denk dat het een bijvoeglijk naamwoord is, in plaats van een complete samenstelling.

Voor de geïnteresseerden:
Zojuist de Focus online gezet, eerst even alleen deze advertentie, mocht dit over een paar weken niks opleveren dan probeer ik nog wat andere sites. Heb de Mondeo destijds via MP verkocht, maar daar kwamen ook wat minder prettige lui op af helaas. Eens zien wat er gebeurt!
Ik ben geen geweldige verkoper, dus de tekst kan vast beter. Kom gerust met een voorstel, als het bij mij past, pas ik het aan ;)
Heb ik ook wel geprobeerd, maar schiet niet op. Marktplaats trekt gewoon meer kopers, dus een betere prijs.
Je hebt niet de standaard uitvoeren, maar een aantal optiepakketten erbij. Die zou ik er nog even duidelijk bijzetten.

De titel moet zijn: Focus Active Business 125pk ecoboost
niet afkorten, want dan werken de zoekopdrachten niet.

ik zou zo'n tekst maken:

Te koop van eerste eigenaar. De auto verkeert in nette staat en is dealer onderhouden.
Deze Active Business uitvoering is voorzien extra optiepakketten:
- Afneembare trekhaak
- Winterbanden 18" inch (foto) + zomerbanden op 17" lichtmetalen velgen
- B&O audiosysteem met 9 speakers inclusief subwoofer
- Comfort pack (o.a. keyless entry, climat control, regensensor)
- Winter pack (o.a. verwarmbare voorruit, voorstoelen en stuur)
- Parking pack (o.a. park assist, wide view achteruitrijcamera)
- Design pack (o.a. automatische ledverlichting, privacy glass)
(ik weet niet of je al die pakketten hebt, maar deze kosten bij elkaar zo'n 5500 euro)

Ford Dakdragers apart verkopen, niet vermelden, maakt onderhandeling ingewikkelder.
Wanneer is de auto weer toe aan een beurt? recente beurt = voordeel
Hoe oud zijn de banden? Jonge banden = voordeel.

Ik zou ook even op pad gaan voor net wat lekkerdere algemene foto's. De detailfoto's zijn goed, maar bij de eerste foto's krijg ik een wat benauwd gevoel.

Ik zou ook even op pad gaan voor net wat lekkerdere algemene foto's. De detailfoto's zijn goed, maar bij de eerste foto's krijg ik een wat benauwd gevoel.
Ja klopt, ik wacht nog op de combi goed (ok, redelijk) weer en tijd. Die is schaars...
Overzicht is nu gemaakt met groothoek, dat ziet er ook wat gek uit.

Vandaag was het perfect. Even op een open stuk zetten, en zo dat je zelf net niet de schaduw op de auto werpt als fotograaf. Morgen wordt het ook droog.

Terug
Bovenaan