Leuk.
Ik ben een een liefhebber van verbrandingsmotoren.
Toegepast in een motorfiets is het de kracht, de snelheid, de pure functie, de simpele techniek met een zeer beperkt doel. Gewoon, een ding om al mijn vet snel en soepel te vervoeren.
Het knutselen aan en opvoeren van voertuigen zat er al vroeg in. Toch heeft mijn eerste auto maar twee ton gehaald, vooral omdat een reclameslogan beweerde dat veel te dunne olie het benzineverbruik deed afnemen.
Ja, het verbruik werd zelfs nul...

de slopel ging naar de sloop maar de achterdocht jegens reclameboys is gebleven.
Mijn eerste motorfiets was een klassieker, een BMW R27 van hetzelfde bouwjaar als ik. Helaas was het electro-spookje toen al zeer actief bij BMW; de dynamo (een gelijkstroomdynamo) was stuk of ging stuk en de onderdelenvoorziening... nauwelijks waarneembaar voor de doehetzelver.
Na enkele jaren prutsen en nauwelijks rijden volgde een Suzuki GT250 die ik in dozen in de kofferbak van de Slopel naar huis bracht. Even tunen, in elkaar zetten, oefenvergunninkje scoren, en scheuren maar.
Helaas was er een die de snelheid van een motor niet kent - en er was een stomkop die oerend hard reed.
Na het uitvoerig bedanken van al mijn beschermengelen, heb ik mezelf voorgenomen dat de gaskraan voortaan meerdere standen kent. Iets wat met de Honda CB750K2 ook echt wel nodig was, toen de nokkenasketting door de cilinderwand buiten kwam spelen was de verleiding de boel even op te kuisen te groot. Het ding liep de toerenteller grandioos uit.
Maar er kwam een meisje in mijn leven. Verkering, flatje, boompje, beestje en geen plaats meer voor de dikke bromfiets. Ik ben mezelf toen meer gaan focussen op de racerij, met name het technische deel daar van en dan vooral autosport en motorsport. De Honda en Kadett verdwenen uit mijn leven en de leasebak en boodschappenauto kwamen er voor in de plaats.
Vele jaren, veel auto's, veel motoren en veel avonturen later werkte ik voor een grotere financiële instelling. Een collega met wie ik goed kon opschieten (ook auto-gek) was actief op autoweek en dat leek mij ook wel leuk. Een deel van het userid wat ik toen zakelijk gebruikt was rke, dus ik ben verhaaltjes gaan schrijven onder de nickname rke.
En die nickname is gebleven.