Jeroen is mijn voornaam en mijn achternaam begint met een W. Simpel.
Mijn avatar is van de Amerikaanse band/kunstenaarscollectief The
Residents: de bekendste onbekende band ooit.
Ze wilden eigenlijk niet optreden en wilden koste wat kost anoniem blijven. Volgens de band zelf omdat je dan als artiest je beste werk kan maken en de meeste artistieke vrijheid hebt. Na 50 jaar en zo'n 100 elpees/cd's/dvd's/computerspellen/videoclips/het allereerste punknummer (?) kom ik tot de conclusie dat ze dat aardig gelukt is.
Tot voor kort (zo'n 7 jaar) continu zichzelf opnieuw uitvindend.
Dat optreden kwam er wel van en de eerste 25 jaar deden ze dat verkleed: alle vier in een tuxedo met een een eyeballmask en daarop een hoge hoed. En dat is precies het plaatje dat ik gebruik als avatar.
Inmiddels verkleden ze zich nog steeds, maar niet meer met de maskers. Daarvan zijn er door de jaren heen 2 van gestolen...
Met de opkomst van internet is die anonimiteit wel verdwenen, maar ook daar maakten ze handig gebruik van: aanleiding voor het album The Bunny Boy (2008) was dat een oude vriend van de band zijn broer kwijt was en de band om hulp vroeg hem te zoeken. De vriend bracht toen wekelijks (vage) clipjes op de site uit waarin hij aanwijzingen gaf.
Ze waren grensverleggend, vernieuwend en vooral heel dwars:
- Wie maakt er in vredesnaam muziek over muziek?
- Of over Eskimo's?
- Of de Amerikaanse (muziek)geschiedenis in "3 EZ pieces"?
- Of een elpee met 40 nummers van elk ongeveer een minuut?
- Of een ode aan de waanzin?
- Of over een seksverslaafde die eigenlijk liever een clown was geworden?)
Juist: The Residents!