We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

Ik heb in 2005, toen ik van mijn toenmalige werkgever een auto mocht uitkiezen, nog gekeken naar een Colt 5 deurs in de dieseluitvoering. Hoewel de achterbank toen behoorlijk flexibel was, kon de auto in leaseprijs niet mee met de concurrentie.

De Colt die in 2004 op de markt kwam mocht er best zijn, ook de driedeurs kon er prima mee door. De CC is inderdaad lelijk (al vind ik de Micra CC) nog erger buiten proportie) en ook de facelift deed het model weinig goed. Vaak werd er gesproken van een aangeplakte neus en helaas was het geen feestneus maar meer een treurneus.... Ook de ielige achterlampjes op de vijfdeurs na de facelift heb ik nooit kunnen begrijpen. De originele hoge lichtunits hadden iets karakteristieks.

Gelukkig voor de medewerkers dat ze hun loon doorbetaald krijgen en straks Mini's mogen gaan bouwen. Lijkt mij geen verkeerde verandering.

Moeten de Colt kopers straks allemaal overstappen in dat budgetkarretje? Naar mijn mening jaagt het merk zijn kopers weg.

D. Elzinga zei:
British Racing Green zei:
Mijn collegaatje had een nieuwe cc,

Die CZC ziet er imo echt verschrikkelijk uit. Zelden een cabrio gezien waarvan de verhoudingen zo mislukt zijn(n)

0386060-Mitsubishi-Colt-CZC-1.5-Turbo-2006.jpg

Was overigens ook te bestellen in roze...

Het is toch bij een proto gebleven? Of was er daadwerkelijk iemand in de fabriek die groen licht gaf? En was er daarna daadwerkelijk iemand die er geld voor over had?

Ergo zei:
D. Elzinga zei:
Mijn collegaatje had een nieuwe cc,

Die CZC ziet er imo echt verschrikkelijk uit. Zelden een cabrio gezien waarvan de verhoudingen zo mislukt zijn(n)

0386060-Mitsubishi-Colt-CZC-1.5-Turbo-2006.jpg

Was overigens ook te bestellen in roze...

Het is toch bij een proto gebleven? Of was er daadwerkelijk iemand in de fabriek die groen licht gaf? En was er daarna daadwerkelijk iemand die er geld voor over had?

als je snel kijkt lijk rechts wel de voorkant, wat een lelijk ding zeg.:cry:

Ik vind 'm anders mooier dan de Micra CC of (afgrijselijke) Tigra TwinTop. Maar goed, al die B-segment klapdak-mobielen zagen er niet uit, ook de 206 CC niet...

Zou dat hok überhaupt nog nieuw verkocht zijn?
Sinds de facelift een miskleun van jewelste, en ondanks de Japanse afkomst ook nog eens volstrekt onbetrouwbaar. Mijn collegaatje had een nieuwe cc, wat die er allemaal mee tegengekomen is van miserie...

Op basis van de ervaring van een collegaatje ( lilliputter ?) worden alle Colts opeens onbetrouwbaar ? Ik heb ook zo'n "lelijk"hok gekocht en was bij mijn volle verstand kan ik u vertellen. Ik geef toe dat de oude neus veel mooier was dus facelift mislukt maar ik heb nog nooit zo'n betrouwbare, zuinige en ruime auto gehad. Probleemloos zonder tussentijds garagebezoek 46000 km afgelegd in nu 3,5 jaar. Nog geen lampje hoeven te vervangen. Kortom voor mij een topwagen.

De opvolger Mirage laat ik aan mij voorbij gaan. Zelfs in mijn ogen een lelijk hok.

Tag65 zei:
maar ik heb nog nooit zo'n betrouwbare, zuinige en ruime auto gehad.

Misschien zegt dat meer over jouw vorige auto's ;)

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor! Iedereen heeft van die 'collegaatjes', en dat zou direct een auto moeten maken of kraken. Was het leven maar zo zwart-wit.

Rob076 zei:
Misschien zegt dat meer over jouw vorige auto's ;)

Haha, één van mijn heel vroegere auto's was toevallig een VW over de betrouwbaarheid van dit merk is al genoeg te vinden hier op Autoweek.

Ik kan melden dat we ook afscheid gaan nemen van de Antara voor wat betreft de levering in Nederland.

In 2013 wordt de productie van de Modus gestaakt, maar kennelijk heeft Renault Nederland besloten om de compacte MPV met vervroegd pensioen te sturen. In Nederland zijn tot en met november 15.384 Modi verkocht, waarvan 470 dit jaar. In België komt het model nog steeds in het gamma voor, daar zijn dit jaar tot en met november 1.059 exemplaren verkocht. De Modus werd in 2004 geïntroduceerd en scoorde in 2005, het eerste volledige jaar, direct goed. De vraag zakte echter snel in en het model voldeed bij lange na niet aan de verkoopverwachtingen. Toen de Modus eind 2007 en facelift ontving en belangrijker nog, leverbaar werd als Grand Modus met verlengde wielbasis en langere overhang achter, krabbelde de MPV weer op. De (Grand) Modus krijgt geen opvolger, wel komt er een kleine crossover met het onderstel van de Renault Clio, die net als de Koleos en Latitude in Zuid-Korea van de band zal rollen.

m1cyk8pb9o18_800.jpg

Het viel me verder op dat Skoda in Nederland alle Scout-modellen heeft geschrapt. Dat het gamma van de Octavia is uitgedund, is weinig verwonderlijk aangezien het model op aflossing wacht, maar ook de Fabia, Fabia Combi en Roomster zijn niet langer met Scout-pakket leverbaar. In Nederland heeft de Roomster echter op (vrijwel?) alle uitvoeringen standaard de looks van de Scout.

033174735122_fabia.jpg

Die Scout-uitvoeringen waren toch best aardig. De vader van een vriend van mij heeft echter een Fabia hatchback Scout en dat is toch wel een wat curieus ding, en aardig zeldzaam ook wel denk ik :)

Ik denk niet dat we de Modus gaan missen. Wat een lelijk Playmobil ding is dat zeg!
Gelukkig is Renault ook gaan inzien dat er wat aan het design van hun auto's moest gebeuren. Dus als er ooit een opvolger voor de Modus komt, heb ik er wel goede hoop in dat dat een wat mooiere auto gaat worden.

Zo vreemd is het niet dat de Modus gestopt is, na acht jaar! Valt me nog mee. Vond het wel een geinig karretje, hoewel ik er niet dood gevonden in wil worden. Vooral dat achterklepje is briljant door nutteloosheid.

De Scout vind ik wel jammer. Het maakte van een ultrasaai autootje een minder saai autootje. Hier in de buurt staat een witte Fabia HB Scout, en dat oogt toch gelijk een stuk beter.

Daewoo-Chevrolet zei:
In Nederland heeft de Roomster echter op (vrijwel?) alle uitvoeringen standaard de looks van de Scout.

Wat bedoel je daarmee? Was de Roomster er niet meer als 'normale' auto verkrijgbaar dan?

wel komt er een kleine crossover met het onderstel van de Renault Clio, die net als de Koleos en Latitude in Zuid-Korea van de band zal rollen.

ik kan nou niet zeggen dat die koreaanse renaults een groot succes zijn.

Carfanatic zei:
wel komt er een kleine crossover met het onderstel van de Renault Clio, die net als de Koleos en Latitude in Zuid-Korea van de band zal rollen.

ik kan nou niet zeggen dat die koreaanse renaults een groot succes zijn.

Er staat ook niet dat ze op Samsungs gebaseerd gaan zijn, alleen dat 'ie daar van de band zal rollen. Een stuk voordeliger en daar staken ze nauwelijks.

Rob076 zei:
Wat bedoel je daarmee? Was de Roomster er niet meer als 'normale' auto verkrijgbaar dan?

Ik heb het even opgezocht: op de basis Roomster Active en de Greenline na hebben alle modellen (Ambition, Arctic en Elegance) standaard het Scout-pakket:

getimage.ashx

getimage.ashx

Dat de Scout modellen worden geschrapt voor de Fabia en Roomster is niet zo vreemd. Ik zie dit als een begin van het einde van de Fabia II (opvolger voorjaar 2014) en de Roomster, hoe apart ook, heeft nooit potten kunnen breken. Hoe de Roomster opvolger er uit gaat zien is nog onbekend maar er komt een auto gebasseerd op de Rapid er voor terug of de auto wordt gebasseerd op de volgende generatie Caddy.

Ik dacht dat de Scout ook op de Superb werd geleverd, gaat die er dan ook uit? Of is deze versie nooit geleverd in Nederland?

De Modus vond ik wel een aardige auto, heb die nog in overweging genomen toen ik in 2005 een leaseauto mocht uitzoeken. De hogere zit sprak mij wel aan alsmede het centrale dashboard. Eigenlijk best een eigenwijs ding.

Wij hebben ooit een Modus overwogen. Je blijkt alleen niet bij de motor te kunnen vanwege de brievenbus genaamd motorkap. Dat was dermate lastig bij het zelf onderhouden, dat we daar de keuze op hebben laten afknappen.
De Scout modellen voegen, op de Octavia na, niet zo heel veel toe. De Octavia heeft wel 4x4 en kan ook echt wat buiten het asfalt. Dan heeft het in elk geval iets van toegevoegde waarde. De Fabia ziet er alleen maar wat stoerder mee uit.

Ach ja, de Modus. M'n ouders hebben zo'n ding, nog eentje van de eerste generatie. Zij zijn er tevreden mee, ik vind het niet echt wat. 112 pk onder de motorkap maar je merkt het nauwelijks. Wellicht komt dat door het gewicht, maar ook de versnellingsbak is dermate hakerig dat je onmogelijk vlot kunt schakelen. Gevolg is dat je bijna automatisch als een bejaarde gaat rijden, ondanks alle goede wil. De stuurbekrachtiging werkt blijkbaar zo soepel dat deze weer kunstmatig verzwaard is, voelt heel onnatuurlijk aan. En dan die extra klep in de achterklep: op zich handig als je krap geparkeerd staat, maar je mist er niets aan. De Modus van m'n ouders heeft het ook (zat er nu eenmaal op, occasion) maar als je 'm nieuw besteld betaal je daar wel een paar honderd euro extra voor. Dat was het mij niet waard geweest...

Guus Leferink zei:
Gisteren is bekend geworden dat de laatste Citroen C6 geproduceerd is

Jammer

Was al bekend hier, excuses

Ik heb even teruggezocht, maar het was eerder nog niet definitief.

[size=x-small]wo 05 dec 2012, 09:24[/size]
[size=medium]Productie Citroën C6 nu echt gestaakt[/size]
door redactie Autovisie
AMSTERDAM - Aan de productie van de Citroën C6 is nu echt een einde gekomen. Daarmee heeft het model een carrière van zo'n zeven jaar achter de rug.

Definitief
In oktober werd al geroepen dat de productie van het topmodel van het Franse merk was gestopt, maar dat werd door de Citroën destijds niet bevestigd. Nu is dat anders. De bouw van het model is nu definitief gestaakt, zo meldt de Nederlandse woordvoerster tegen Autovisie.

Zeven jaar
Dit jaar zijn er nog 21 exemplaren van de Citroën C6 geregistreerd. In 2011 waren dat er nog 45. De C6 kwam eind 2005 op de markt. In de zeven jaar dat het model op de markt was, zijn er in Nederland 800 stuks verkocht. Er zijn nog enkele exemplaren op voorraad in Nederland.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/citroen/21095554/__Productie_Citroen_C6_nu_echt_gestaakt__.html

citroen_c6_3.jpg

Er is nog een model uit de catalogi verdwenen: de Dacia Logan MCV. Opvolgers zijn de Dokker en Lodgy.

dacia_logan_mcv_2.jpg

Foto's Autogetest.nl

s velthuis zei:
De Octavia heeft wel 4x4 en kan ook echt wat buiten het asfalt.

Heel veel verder dan een nat grasveld zal die niet komen. Maar goed, het is in ieder geval meer dan alleen uiterlijke opsmuk.

@Daewoo-Chevrolet,
Dank voor de info wat betreft de Roomster Scout! (y)

@topic,
Jammer van de C6, hulde voor de Logan!

Jammer van de Logan MCV, het is toch de auto die Dacia op de kaart heeft gezet. Een simpele, recht tot recht aan auto met een enorm ruimte aanbod. Iets waar de Nederlander al snel warm voor liep. Ik weet nog dat Dacia op een gegeven moment gestopt is met maken van reclame voor deze auto omdat de levertijden te hoog opliepen.

De Lodgy zie ik nog niet zoveel, ben benieuwd hoe de Dokker het gaat doen. Misschien komt de Logan MCV nog wel terug op de markt maar dan als Lada Largus.

Rob076 zei:
s velthuis zei:
De Octavia heeft wel 4x4 en kan ook echt wat buiten het asfalt.

Heel veel verder dan een nat grasveld zal die niet komen. Maar goed, het is in ieder geval meer dan alleen uiterlijke opsmuk.

Valt wel mee hoor:

https://www.youtube.com/watch?v=r0-Zxr6uIc4

En hier weten ze er uiteindelijk één vast te krijgen, maar die staat ook tot de dorpels in de modder:

https://www.youtube.com/watch?v=LmujfpL2Ziw

En z'n voorganger kon ook wel al wat, is wel een maatje grotere banden op gezet, van een A6:

https://www.youtube.com/watch?v=3jXDxhZEc3w

De banden zijn eigenlijk de zwakste plek, de wegbanden zoeken al snel grip in de bagger.

Is de Modus niet het zelfde lot toebedeeld door de overheid als de Espace? Dat door de extra lengte van de Grand uitvoering, die daarmee in een lager energie-label valt, de kleinere versie middels een onterechte slurp-taks uit de markt werd gedrukt.

Ik vond de Grand Modus wel een geinige auto, helaas zijn ze alleen te krijgen met de zuiperige 1.6 in combinatie met een 4-traps automaat met koppelomvormer. Terwijl er prima een 1.2 met QS of EDC gebruikt had kunnen worden.

Mergelsberg zei:
Ik vond de Grand Modus wel een geinige auto, helaas zijn ze alleen te krijgen met de zuiperige 1.6 in combinatie met een 4-traps automaat met koppelomvormer. Terwijl er prima een 1.2 met QS of EDC gebruikt had kunnen worden.

Ik zie in de carbase toch echt ook een 1.2 16V, een 1.2 TCE 100 en twee dieselvarianten naast de 1.6 16V. Er zijn dus wel degelijk andere motorisaties beschikbaar dan alleen de 1.6 16V.

Beetje trage reactie, maar je hebt inderdaad gelijk er is een 1.2 16V met QS leverbaar. In 2009 niet 2de hands te vinden trouwens. De andere automaat versies van de Grand Modus zijn allemaal 4-traps bakken met koppelomvormer. De normale is qua HSB minder aantrekkelijk, de Grand valt in dezelfde klasse en is gewoon net een stukje groter.

Wat mij betreft niet mooi (zeg maar lelijk), maar wel onderscheidend is de Renault Wind.

Eind 2011 werd al besloten om onder andere de Wind niet langer in het Verenigd Koninkrijk te voeren, toch het Europese sportwagenland bij uitstek. De Wind was elders ook geen succes:

Tegenwind voor Renault Wind

"Het grote probleem wordt veroorzaakt door de Wind, dat was een onjuiste investering"

Nu is de Wind ook uit het Nederlandse gamma geschrapt. In introductiejaar 2010 werden er 54 geregistreerd, in het eerste volledige jaar 146, maar in 2012 zakten de verkopen dramatisch met 33 registraties. Na amper 2,5 jaar is het dus al over en uit voor de Wind.

renault_wind_1.jpg

renault_wind_2.jpg

Niet mooi, wel apart. We hebben hier te maken met een klassieker in de dop. Een "Elk Merk Waardig"-auto!

Er zal dan waarschijnlijk ook snel het definitieve productie-einde worden bereikt voor deze wagen die toch op de Twingo is gebasseerd. Dat model loopt volgend jaar op zijn einde, en gezien het geringe succes van de huidige Wind zal er ook niet snel een opvolger komen.

Mijn eerste keer dat ik de Wind zag was op het traject Utrecht - Almere. Er kwam toen in een noodgang (zeker 170 km per uur) een (storm)Wind achter mij aan. Verder weet ik in Almere in elk geval één Wind te staan.

Ik denk dat de Wind iets te simpel was afgewerkt. Als je zoveel geld uitgeeft aan een auto, dan wil je dat ook wel ergens aan terugzien, en dat ontbrak er nou precies aan. Dat ze er in Engeland al mee waren opgehouden heeft er vooral ook mee te maken dat het produceren van een rechtsgestuurde versie erg veel extra kost en als je er dan geen volumes van kan verkopen, is dat heel snel bekeken.

Een nogal plomp en zwaar ogend autootje. Viel natuurlijk al te verwachten dat een dergelijk nichemodel (welke in dit geval ook nog vrij onpraktisch is) niet echt flink zou verkopen, maar deze verkoopcijfers lijken me wel heel teleurstellend.

Vond het altijd wel een geinig karretje. Toegegeven, ik zou 'm zelf nooit kopen. Maar dat zal inderdaad de reden zijn van het gebrek aan succes: kijke kijke maar nie kope...

Nu ja,
een totale mismatch...
Staat niet echt voor "open" rijden,
en - ondanks de zogezegde eenvoudige dakconstructie - toch zeer duur.

Is gewoon een natte Wind, ding is nergens geschikt voor, is geen cabrio, geen coupé, blinkt niet uit in rijgedrag, voor het design hoef je hem ook niet te kopen en dan mag je er ook nog eens de hoofdprijs voor afrekenen.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Wind Gordini's ze hebben weten te verkopen. Werd een jaar later gepresenteerd, en de 100 TCE Gordini was ten opzichte van de 100 TCE Dynamique zo'n 3000 euro duurder.

Renault%20Wind%20GORDINI%20Geneve%202011%2024321.jpg

Ik zal de Wind niet missen, heb dat wagentje misschien een enkele keer gezien op de weg, maar vind het niks. Lijkt me een erg onpraktishe auto zonder echt cabriogevoel, ik vind hem persoonlijk ook ronduit lelijk. Mensen die een leuk kek karretje voor de heb erbij willen hebben, zoeken wel iets anders denk ik.

Tsja, de Wind was nogal duur maar ook geintroduceerd in een foute tijd. Niet bepaald gunstig voor 'speciale' roadsters...

Over het praktische aspect, wat is er zo onpraktisch aan volgens jullie? Voor 2 personen zit je gewoon goed ruim, en de bagegruimte is groter dan die van bijvoorbeeld een Clio. Alles behalve onpraktisch lijkt me...

Het is in elk geval meer kofferruimte dan in de drieling C1/107/Aygo. Die kofferruimte zit al vol met een 500grams pak koffie.

Begrijp de ophef over de beagageruimte ook niet. Voldoende voor 2 personen om er een weekendje mee weg te gaan. Ik heb altijd wel sympathie gehad voor dit model. Gewoon lekker eigenwijs zoals Renault soms wel eens kan zijn.

En ga je dan kijken naar een leuke roadster voor 'erbij', kom je bijvoorbeeld op de Toyota MR2 uit :

1549159-1.jpg

Die heeft nog niet eens de helft van de bagageruimte van de Aygo-drieling.

Nee, ik ga de Wind niet missen, maar na een jaar of 2 zou dit een heel interessant cabriotje kunnen worden in occassion land (y) Voorlopig zitten de dealers er nog mee = Onderhandelings-ruimte groeit met de maand :)

Meike zei:
Nee, ik ga de Wind niet missen, maar na een jaar of 2 zou dit een heel interessant cabriotje kunnen worden in occassion land Voorlopig zitten de dealers er nog mee = Onderhandelings-ruimte groeit met de maand

Dat zal wel meevallen, ze staan niet bepaald met bosjes bij een dealer...

Een kofferbak waar maar twee tassen inpassen, misschien genoeg voor een weekendje in een hotel, maar zeker niet genoeg voor een langere (kampeer)vakantie. Ik vind het onpraktisch, er kan geen bank plat of uit en die stangen kunnen ook in de weg zitten.

Ik heb het idee dat je Kofferbak van de Wind nog nooit zelf hebt bekeken? Kofferbak is namelijk breder dan dat je hier ziet. Best groot zelfs...

Terug
Bovenaan