We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

Toch moet je toegeven dat de Sprinter de Vario aan alle kanten heeft ingehaald. Alleen qua breedte nog niet, maar dat kan juist een voordeel voor de Sprinter zijn (wendbaarheid).

Vreemd dat Mazda die 3-deurs 2 eruit haalt. Blijkbaar doen 3-deursmodellen het voornamelijk hier in het Oosten nog behoorlijk.

helemaal niet vreemd. de driedeurs zie je amper. waarom een model in het gamma houden dat nauwelijks verkoopt?

Erikje zei:
Vreemd dat Mazda die 3-deurs 2 eruit haalt. Blijkbaar doen 3-deursmodellen het voornamelijk hier in het Oosten nog behoorlijk.

Mensen in het oosten hebben dan ook een stuk minder vrienden. ;)

Overigens valt het mij ook op hoor. In minder stedelijke gebieden lijk ik driedeurs modellen vaker te zien. Zal er wellicht mee te maken hebben dat B-segmenters in de stad worden gebruikt als eerste/enige auto, en dan is het een stuk handiger.

Buiten dat zie ik de Mazda2 sowieso nauwelijks met nieuw kenteken.

Wat ik ooit van een Twentenaar had gehoord, was dat heel veel Twentenaren (ook in de dorpjes) die geen kinderen meer hadden, geen zin hadden om extra te betalen voor extra deuren. Waarom meer betalen voor iets wat je niet zo vaak gebruikt. Het viel mij trouwens laatst op hoeveen Susuzki Alto's en Daihatsu Cuore's hier als 3-deurs rondrijden. Toen ik nog in Den Haag woonde was dat volgens mij veel minder.

Overigens: die Mazda 2 zie je inderdaad hoogstzelden op recent kenteken. De enige die ik hier eigenlijk zie zijn die van de plaatselijke dealer...

[size=x-small]wo 21 aug 2013, 16:32[/size]
[size=medium]Afscheid van de Renault Twingo RS[/size]

door onze redactie
SCHIPHOL-RIJK - Het doek is gevallen voor de Renault Twingo RS. Door aangescherpte milieu-eisen werd het voor Renault lastig om de hot hatch nog langer te verkopen.

In Nederland is het model vorige maand al van de prijslijst gehaald. Er is geen enkel exemplaar meer beschikbaar.

Definitief einde
Met het productie-einde komt er een einde aan een Twingo RS. De fabrikant heeft eerder laten doorschemeren dat er van de volgende generatie geen RS-uitmonstering wordt ontwikkeld. De nieuwe Twingo komt komend jaar op de markt. Renault ontwikkelt de auto in samenwerking met Smart, dat op dezelfde technische basis de nieuwe ForTwo en 'ForFour' gaat bouwen. Het model krijgt standaard vijf portieren en zal over een driecilindermotor achterin beschikken. Ook krijgt de stadsrakker achterwielaandrijving.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/renault/21827288/__Afscheid_van_de_Renault_Twingo_RS__.html

2012-9-12_-_test_renaulttwingor.s.redbullracing_-_twingorsgal2.jpg

2012-9-12_-_test_renaulttwingor.s.redbullracing_-_twingorsgal5.jpg

Toyota geeft tijdelijk € 2.000,- korting op een iQ uit voorraad en € 2.500,- op een Urban Cruiser. Op de overige Toyota-modellen wordt geen korting verrekend. Het zou mij niet verbazen als Toyota Nederland besluit de import te staken zodra de voorraad uitgeput is. Van de iQ en Urban Cruiser zijn er dit jaar respectievelijk 34 en 15 geregistreerd (tot en met juli) waarmee het absolute winkeldochters zijn. Alleen van sportauto GT86 en prijzige terreinauto Land Cruiser werden er nog minder op kenteken gezet.
Let wel: er is nog niets definitiefs bekend over een mogelijk einde van de iQ en Urban Cruiser.

Toyota geeft tijdelijk € 2.000,- korting op een iQ

ik dacht even dat van de €11.5 nog €2k af ging maar dat bleek al de actieprijs te zijn :LOL: en dan zit er nog geen airco op o_O. de iq is imo nog steeds €2k te duur.

de urban cruiser is al helemaal niks, €20k voor zo'n bejaardenbak, onbegrijpelijk.

[size=x-small]vr 06 sep 2013, 12:52[/size]
[size=medium]Mercedes stopt productie G-Klasse cabrio[/size]
door Guus Hoevenaars

UTRECHT - Na de driedeurs korte Mercedes G-Klasse valt ook het doek van de Geländewagen met softtop. De fabrikant introduceert nu een Final Edition in een oplage van 200 exemplaren, maar al die exemplaren zijn reeds vergeven.

Daarmee eindigt ook de orderintake voor het softtopmodel. De tweehonderdste Final Edition ziet in augustus 2014 het levenslicht. De G-Klasse is met het verdwijnen van de Cabrio alleen nog als lange vijfdeurs Station-Wagon leverbaar.
De G500 Final Edition 200, die in een oplage van 200 stuks wordt aangeboden, beschikt over onder andere Designo-elementen als lederen bekleding, een Final Edition 200-plaquette, een elektrohydraulische softtop in beige, beige tonneaucover, AMG Performance-stuurwiel, edelstalen instaplijsten en multicontourstoelen voorin met verwarming en koeling, windschot, parkeersensoren en 18 inch grote lichtmetalen wielen in vijfspaaksdesign. Mercedes vraagt € 198.900,- voor de cabriolet met 387 pk sterke V8-motor.
Voorraad
Mocht je toch nog heel graag een G-Klasse cabriolet willen aanschaffen, dan is het nog mogelijk om een exemplaar uit voorraad te kopen. Zo staat bij ASV Veghel staat bijvoorbeeld nog een G500 cabriolet te koop.

Mercedes+G+Cabrio.jpg

Mercedes+G+Cabrio+top.jpg

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/mercedesbenz/21861301/__Mercedes_stopt_productie_G-Klasse_cabrio__.html

Niet geheel onverwacht, ten opzichte van de 5-deurs zag ik de korte en open varianten al zo weinig dat ik me al eerder afvroeg of ze nog wel in productie waren tot ik een recentelijk matgroen exemplaar tegenkwam. Hoewel ik dat wel een gaaf exemplaar vond blijft die softtop zelfs voor een G-klasse een wat eenvoudig ontwerp. Maar stiekem, als ik het geld zou hebben...

$T2eC16N,!y8E9s2filutBRNcHG54fQ~~_27.JPG

$(KGrHqNHJFIFEyEpCkOQBRNcFn8JWw~~_27.JPG

https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-g-500-cabrio-final-jetzt-sichern-limitiert-m%C3%BCnchen/178309210.html

hier kan ik niks mooi aan vinden. het moderne interieur past totaal niet bij deze auto.

doe mij maar de professional versie.
$(KGrHqZ,!mIFIm)m!pZ9BSKqWhc4Pw~~48_27.JPG

$T2eC16FHJIIFHJEVTiyUBSJ+)M5rdQ~~48_27.JPG

$(KGrHqFHJ!0FId1BKmRtBSJ+)NJOQ!~~48_27.JPG

Aston Martin Cygnet alweer uit productie

door redactie Autovisie
GAYDON -
De titel 'Het kortst in productie' binnen de Aston Martin gelederen staat voor de moderne auto's van het prestigieuze merk op naam van de Virage, maar misschien is de Cygnet uiteindelijk de terechte titelhouder. De bouw van de kleine stadsrakker is namelijk gestaakt.

Volgens de woordvoering van Aston Martin is de vierpersoons Cygnet alleen nog uit voorraad leverbaar. Naar verluidt staan er nog exemplaren bij de verschillende dealers van het merk. Om hoeveel stuks het gaat, kan de fabrikant niet aangeven. De autobouwer laat zich evenmin uit over het productievolume van de stadsauto. In Nederland waren per april 2013 precies 7 stuks geregistreerd.
Het is niet precies bekend, wanneer de laatste Cygnet is gebouwd. De precieze productiestart is ook niet bekend. De komst van de Cygnet werd in 2010 aangekondigd, maar de productiestart van het broertje van de Toyota iQ werd door onder andere de Japanse tsunami in 2011 uitgesteld.
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/astonmartin/21923741/__Aston_Martin_Cygnet_alweer_uit_productie__.html

die gaan we niet missen.

Ik heb 'm wel eens gezien in NL. Overigens pas ook een IQ gespot met een Cygnet voorbumper o_O
'Vierpersoons' vind ik trouwens niet heel realistisch...

s velthuis zei:
Carfanatic zei:
die gaan we niet missen.

Aston wel. Of is die wetgeving rondom gemiddelde uitstoot inmiddels veranderd?

Hij bestaat in ieder geval wel nog! Of die gewijzigd is zou ik niet durven te vertellen. Volgens mij is dit nog altijd een zeer heikel thema bij de autofabrikanten. Hoe het precies in elkaar steekt? Ik wel eens gehoord dat je met bepaalde modellen zogenaamde superkredieten krijgt in verband met de uitstoot.

Ik stel me dat dan zo voor: dat je als fabrikant een zeer zuinige auto bouwt die via een bepaalde rekenmethode, dan je gemiddelde CO[sup]2[/sup] uitstoot extra omlaag haalt.

vectrafan zei:
s velthuis zei:
Carfanatic zei:
die gaan we niet missen.

Hij bestaat in ieder geval wel nog! Of die gewijzigd is zou ik niet durven te vertellen. Volgens mij is dit nog altijd een zeer heikel thema bij de autofabrikanten. Hoe het precies in elkaar steekt? Ik wel eens gehoord dat je met bepaalde modellen zogenaamde superkredieten krijgt in verband met de uitstoot.

Ik stel me dat dan zo voor: dat je als fabrikant een zeer zuinige auto bouwt die via een bepaalde rekenmethode, dan je gemiddelde CO[sup]2[/sup] uitstoot extra omlaag haalt.

En dat was volgens mij precies het doel van de Cygnet inderdaad.

vectrafan zei:
s velthuis zei:
Carfanatic zei:
die gaan we niet missen.

Volgens mij zijn daar gewoon EU regels voor. En de gemiddelde CO[sub]2[/sub] uitstoot gaat elk jaar wettelijk nog omlaag.
Fabrikanten met een jaarproductie van minder dan ... stuks zijn vrijgesteld van deze maatregel.

Vandaar dat Porsche dit jaar ingelijfd moest worden bij VAG. Anders stond Porsche een forse boete te wachten wegens overtreding CO[sub]2[/sub] regels

Hansyii zei:
Vandaar dat Porsche dit jaar ingelijfd moest worden bij VAG. Anders stond Porsche een forse boete te wachten wegens overtreding CO[sub]2[/sub] regels

Dat was mij onbekend.

[size=x-small]za 05 okt 2013, 08:08[/size]
[size=medium]Hyundai stopt levering Genesis Coupé in Nederland[/size]
door redactie Autovisie

AMSTERDAM - De Nederlandse Hyundai-importeur is gestopt met de levering van de Genesis Coupé.

"De lage verkoopvolumes van de auto rechtvaardigen de hoge investeringen voor onder meer de onderdelenvoorziening niet. Wellicht dat er van de auto nog enkele exemplaren bij dealers zijn te vinden, maar bij ons is hij echt uitverkocht", aldus de woordvoerder in gesprek met Autovisie.
De Genesis Coupé werd even geleden gefacelift, maar dat model is uiteindelijk nooit gevoerd in Nederland. De Nederlandse importeur vond de periode tussen de oude en gefacelifte Genesis Coupé te klein, vooral omdat de Genesis Coupé nog maar iets meer dan een jaar op de markt was.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21934048/__Hyundai_stopt_levering_Genesis_Coupe_in_Nederland__.html

hyundai_genesis_19.jpg

hyundai_genesis_11.jpg

Foto's: https://www.autogetest.nl/autotests/tests/item/hyundai/hyundai-genesis-coupe-38-v6.html

Nog een kritische noot aan het adres van Hyundai Nederland. De verkopen van Hyundai zijn dit jaar gehalveerd, waar in België de verkopen tot nu toe met bijna 30% zijn gestegen. Dat ligt niet alleen aan de Nederlandse marktcondities. Voor 2014 is er wel zicht op verbetering, omdat dan de nieuwe i10 en i20 leverbaar worden. De i30 en i40 blijven sterk achter bij de verwachtingen, waar beide modellen in 2012 wel aardig scoorden.
Misschien moet Hyundai Motor Europe de boel maar overnemen van AutoBinck. Kia liep hier ook niet lekker onder Kroymans-bewind, maar sinds Kia Europe er de scepter zwaait zijn de verkopen sterk gestegen.

Jammer dat de Genesis verdwijnt: stoere kar die er wezen mocht. Maar wel begrijpelijk, de auto heb ik hooguit twee, drie keer zien rijden in het eggie.

Hyundai doet het inderdaad duidelijk slechter op de Nederlandse markt dan Kia. De modellen van Kia spreken duidelijk meer aan bij de Nederlandse consument. Technisch gezien maakt het weinig uit, ze zijn op eenzelfde leest geschoeid.

D-C zei:
Nog een kritische noot aan het adres van Hyundai Nederland. De verkopen van Hyundai zijn dit jaar gehalveerd, waar in België de verkopen tot nu toe met bijna 30% zijn gestegen. Dat ligt niet alleen aan de Nederlandse marktcondities. Voor 2014 is er wel zicht op verbetering, omdat dan de nieuwe i10 en i20 leverbaar worden. De i30 en i40 blijven sterk achter bij de verwachtingen, waar beide modellen in 2012 wel aardig scoorden.
Misschien moet Hyundai Motor Europe de boel maar overnemen van AutoBinck. Kia liep hier ook niet lekker onder Kroymans-bewind, maar sinds Kia Europe er de scepter zwaait zijn de verkopen sterk gestegen.

Denk dat dit iets te kort door de bocht is..

Moet Lexus (Toyota) het dan ook maar zelfstandig gaan doen in NL? Lexus verkoopt toch ook alleen maar 'goed' door de 14% bijtelling..

Kroymans heeft in de jaren 90, begin 2000 Kia toch wel op de kaart gezet in Nederland. Let wel, met de beperkte modellen die er toen waren.
Ik denk dat de fabrieksvestiging nu het tij wel mee heeft qua modellen, kwaliteit én de uitstootwaarden.
Bovendien, de grootste succesnummers (Picanto, Rio) zijn wel een beetje over hun succespiek heen naar mijn beleving.

Hyundai NL maakt ook wel stappen, al blijft het een merk dat succes heeft aan het begin van de levenscyclus van hun modellen.
Bovendien, vooral de SUV's maakten Hyundai groot in NL en laat dat nu modellen zijn die CO2 technisch dit jaar niet heel interessant meer zijn.
Kia doet ook niet zoveel Sportage's meer..

Kijk naar Mazda.. Doen die het nu zoveel beter de laatste jaren?
Qua design van hun modellen wel, in aantallen valt het toch ook tegen, denk ik.

mercedes_benz_r350_cdi_001.jpg

mercedes_benz_r350_cdi_016.jpg

[size=x-small]do 10 okt 2013, 14:50[/size]
[size=medium]Mercedes R-Klasse sterft uit[/size]

AMSTERDAM - Het officiële productie-einde staat voor volgend jaar, maar wederom is er een markt die ruim voor de productiestop afscheid van de R-Klasse neemt. Na onder meer de Verenigde Staten en Nederland neemt nu Groot-Brittannië afscheid van de ruimtewagen.

Zelfs op de site van Mercedes Duitsland staat de ruimtewagen al niet meer. In Italië en Frankrijk daarentegen levert Mercedes de R-Klasse nog wel. Voor de autobouwer is momenteel China de belangrijkste markt.

Amerika
De R-Klasse verscheen in 2002 als concept car op de autoshow in Detroit onder de naam Grand Sports Tourer. Drie jaar later droeg de nagenoeg identieke auto het label R-Klasse. De voorspelde grootste markt voor Mercedes was de Verenigde Staten, maar wegens gebrek aan belangstelling verdween de auto daar als eerste. De vijf- tot zevenpersoons ruimtewagen wordt in Amerika gebouwd.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/mercedesbenz/21962729/__Mercedes_R-Klasse_sterft_uit__.html

Heb het toch altijd een bijzondere auto gevonden. Destijds had de vader van een buurvrouw 'm, paste nauwelijks in de toch best ruime parkeerplaatsen voor ons apparatementencomplex. Maar wat een indrukwekkende auto vond ik het. En nog steeds vind ik dat. Beslist een buitenbeentje en ik snap goed waarom ie nooit echt een succes is geworden.

bat zei:
Heb het toch altijd een bijzondere auto gevonden. Destijds had de vader van een buurvrouw 'm, paste nauwelijks in de toch best ruime parkeerplaatsen voor ons apparatementencomplex. Maar wat een indrukwekkende auto vond ik het. En nog steeds vind ik dat. Beslist een buitenbeentje en ik snap goed waarom ie nooit echt een succes is geworden.

Waarom niet dan? Te duur voor zijn segment? Welk segment trouwens?

Een briljante auto, dat was het zeker. Niet Europees-verfijnd, maar nog steeds meer dan goed genoeg. De foto's die D-C hierboven heeft geplaatst heb ik in Berlijn gemaakt, waar we vanuit Groningen zonder tussenstops naartoe zijn gereden. Niemand was ook maar een klein beetje vermoeid bij aankomst.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
En bij de AMG kon je alleen van achter zien dat je met de AMG te maken had. Ik tenminste, vrij anoniem uiterlijk.

De amg was dan toch ook maar een jaar of 2 geleverd¿
Ik wist sowieso eigenlijk niet dat de R nog gebouwd werd. Ik zie ze nog wel eens als taxi rijden, maar mooi?

JW01 (vanaf een Appel) zei:
En bij de AMG kon je alleen van achter zien dat je met de AMG te maken had. Ik tenminste, vrij anoniem uiterlijk.
Mercedes-Benz-R_63_AMG_2007_800x600_wallpaper_32.jpg

In het begin had de R-klasse wel een afwijkende voorbumper, maar na een paar jaar kregen ze allemaal een AMG voorbumper.

mercedes-benz_r-klasse_32.jpg

Nou,wie zal die nu gaan missen, behalve begrafenisondernemers.
Heb die qua uiterlijk altijd de ultieme lijkwagen gevonden...

afgezien van de pre-facelift neus heb ik het nooit een lelijke auto gevonden eigenlijk. alleen in korte variant met ballonbanden een beetje net niet. de eerste gst concept vond ik destijds geweldig maar werd helaas wel flink afgezwakt

Mercedes-Benz-Vision_GST_Concept_2002_photo_03.jpg

Mercedes-Benz-Vision_Grand_Sports_Tourer_Concept_2004_photo_03.jpg

Mercedes-Benz-Grand_Sports_Tourer_Vision_R_Concept_2004_photo_06.jpg

dergelijke grote crossovers zijn overigens behoorlijk populair in de vs, maar daar gaan ze liever voor de meer betaalbaardere van bv chevrolet.

Zie ze eigenlijk best 'veel' rijden tegenwoordig, beginnen zeker betaalbaar te worden :D Heb het ook altijd geen verkeerde auto gevonden.

halfords zei:
Welk segment trouwens?
Dat is nou net het punt. Voor veel mensen niet conservatief genoeg denk ik. Wel dé auto voor mensen die zich niet al teveel van de rest van de wereld aantrekken. En dat bedoel ik niet persé negatief, dat "niet al teveel van de rest van de wereld aantrekken".

De R-klasse lijkt niet ontworpen om de buitenwereld te imponeren met zijn MPV-lijnen, reden waarom de R-klasse mijn sympathie heeft en sommige grote SUV's niet. MPV's, Minivans in Noord-Amerika, hebben een nogal burgerlijk imago en samen met de opkomst van de SUV in de afgelopen 15 jaar kan dat als hoofdreden worden gezien voor de sterk gedaalde afzet van grote MPV's.

De R-klasse? Niet veel zullen deze auto missen. Denk ook niet dat Mercedes met een opvolger gaat komen. Zie er wel eens eentje als taxi rijden maar veel zie je deze buitenissige Mercedes niet .

De Mercedes koper is naar mijn mening vrij conservatief en deze auto laat zich niet als conservatief omschrijven. Mercedes heeft met deze R-klasse gegokt en verloren.

Een grote familieauto met Mercedeslogo en grote motoren, ik vind het concept nog steeds geloofwaardig (als in: met potentie) klinken. Echter is deze auto inderdaad voornamelijk voor de V.S. ontworpen. Daar kan je een behoorlijk luxe Town & Country voor ongeveer $30.000 halen, ik heb het niet nagekeken, maar ik vermoed dat deze R beduidend duurder was. Ik heb zelf 6500km in een 2013-T&C gereden, als MPV-leek zou ik niet weten waarom ik een duurdere auto zou willen. Alle snufjes (schuifdeuren en achterklep op afstand bestuurbaar om eens iets te noemen) en een V6 met 280pk, dat is geen verkeerde combinatie.
Toevoeging: https://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Mercedes-Benz_R-Class/2011/
Nieuwprijs dus rond de 50k, daar heb je al een aardige 'Vette voor..

Ik vind het ook een heerlijke auto. (y) We hebben er ooit een keer voor de grap een proefrit in gemaakt, toen kwamen we tot de conclusie dat het echt een auto is voor de VS. Veel te groot voor in Nederland. Verder vond mijn vader hem te log.

Voorraad Genesis Coupé (2013) met 69 km van € 43.573 voor € 29.445: https://www.autowereld.nl/hyundai/genesis/coupe-2-0-turbo-214-pk-19-lmv-6476219/details.html

hyundai-genesis-coupe-2-0-turbo-214-pk-19-lmv-6476219-3.jpg

Koopje!

Ik vind 'm nog steeds wel wat hebben. Alleen de koplampen waren in eerste instantie ietwat vreemd, maar dat was na de facelift opgelost. Het lijkt me in ieder geval een heerlijke reisauto.

m1ayu9dba56u_600.jpg

Nissan stopt met de productie van de Pixo. Dat meldt Autocar.

Een Europese woordvoerder van Nissan vertelt het Engelse tijdschrift: "We stoppen met de productie van de Pixo op het moment dat we aan de nog openstaande orders hebben voldaan. We gaan ons concentreren op onze andere compacte auto's: de Micra, de Note en de Juke."

Toch betekent het schrappen van de Pixo dat Nissan verdwijnt uit het A-segment, want de Micra bevindt zich immers ook in het B-segment.

Suzuki blijft de technisch identieke Alto gewoon produceren in India. Die auto krijgt gewoon een opvolger, maar die is er niet voor 2015.

We zijn nog in afwachting van een reactie van Nissan Nederland.

bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/25205/nissan-stopt-met-pixo-suzuki-blijft-alto-maken

Het vergeleken met de Alto saaiere uiterlijk zal het geringe succes voor een groot deel verklaren, denk ik.

Volgens mij is de Pixo ook een stukje duurder dan de Alto. Veel mensen zullen goed beseft hebben dat dit eigenlijk gewoon een ver-nissande Alto was. De mensen die de auto wel wilden, zullen wellicht in het origineel zijn gestapt, mensen die een Nissan wilden, zullen denk ik eerder voor de Micra zijn gegaan.

British Racing Green zei:
Nou,wie zal die nu gaan missen, behalve begrafenisondernemers.
Heb die qua uiterlijk altijd de ultieme lijkwagen gevonden...

Dat idee had ik ook meteen BRG toen ik het plaatje zag.
De auto is lang genoeg om een kist in te schuiven terwijl de achterklep nog dicht kan.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat soort auto's alleen maar als lijkwagens heb zien rijden....

Auto.cz meldt dat BMW aan het eind van de zomer is gestopt met de productie van de 1-serie Coupé (E82) en Cabriolet (E88). Begin volgend jaar zal BMW de opvolgers presenteren, voortaan onder de noemer 2-serie.

m1gy30tb3m9v_800.jpg

m1gy30sbun9r_800.jpg

m1gy30ub0va4_800.jpg

m1gy30ub3da3_800.jpg

Terug
Bovenaan