We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

Jammer. Dat waren (en zijn) de mooiste 1-series in mijn ogen. Vooral de Coupe vind ik echt een plaatje. (y)

eerste-opel zei:
British Racing Green zei:
Nou,wie zal die nu gaan missen, behalve begrafenisondernemers.
Heb die qua uiterlijk altijd de ultieme lijkwagen gevonden...

Dat idee had ik ook meteen BRG toen ik het plaatje zag.
De auto is lang genoeg om een kist in te schuiven terwijl de achterklep nog dicht kan.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dat soort auto's alleen maar als lijkwagens heb zien rijden....
Ik heb er nog nooit een als lijkwagen gezien, maar zie er wel regelmatig een als taxi. Nadat ik zelf een stukje met een R500 heb mogen rijden is mijn mening over dit apparaat positief bijgesteld. Prima als je op zoek bent naar een luxe mpv (crossover vind ik dan weer zo'n onnodige hippe term).

Ik hoefde niet lang te zoeken:

mercedes%20r%20header%2001.jpg

Ah een standaard R-klasse met 2 vlaggetjes erop dus. Misschien is het me simpelweg niet opgevallen dat er wel eens lijk in zou kunnen liggen. Nog net niet zo karig als een standaard Vito, maar van mij mag een lijkwagen wel wat uitbundiger.

Subaru heeft bevestigd dat de SUV Tribeca in januari uit productie gaat. Aan een opvolger zou worden gewerkt.
m1cyjblb8aue_800.jpg

In ons land verandert er niet veel door het verdwijnen van de Tribeca: het model is hier al sinds 2010 niet meer verkrijgbaar. In de Verenigde Staten ging de SUV echter vrolijk verder, en dat is ook de markt waar de auto aanvankelijk voor bedoeld was. De auto wordt er ook gebouwd, maar Jalopnik meldt dat daar begin volgend jaar een einde aan komt. De laatste aflevering zal in februari plaatsvinden en dan is Subaru even klaar in het ‘mid-size SUV segment’ waar de auto in de VS onder viel.

De Tribeca is sinds 2005 op de markt en in die tijd verkochten de Japanners 78.000 exemplaren. Aanvankelijk heette de auto B9 Tribeca, later verviel het ‘B9’ en maakte het opvallende front met de vliegtuigvormige grille plaats voor een wat gematigder voorgevel. Volgens Subaru betekent dit niet het einde van de aanwezigheid van het merk in deze klasse; er wordt gewerkt aan een opvolger, die opnieuw over drie zitrijen zal beschikken.
m1cyjblb6xuf_800.jpg

https://www.autoweek.nl/nieuws/25253/einde-subaru-tribeca-nabij

Het gaat nu in een rap tempo, waarschijnlijk omdat elke zomer de productielijnen tijdens de zomervakantie stil liggen en dan worden aangepast voor het volgende modeljaar.

Allereerst nemen we in Europa voortijdig afscheid van de Insight. In Duitsland liep de Insight wel heel beroerd, in Nederland valt het relatief gezien nog mee. Het is naast de Jazz, Civic en CR-V het enige model dat in 2013 een verkoop in drie nummers wist te noteren, 199 stuks om precies te zijn. Met het verdwijnen van de Insight zal de Nederlandse importeur dus niet blij zijn. Honda heeft in Duitsland ook de CR-Z geschrapt. Als je bedenkt dat de Accord op zijn laatste benen krijgt en geen (directe) opvolger krijgt, kun je je weer eens afvragen waar Honda mee bezig is in Europa. Voorlopig moet Honda het doen met de nieuwe Civic Tourer, de nieuwe Jazz is in Japan al te koop, maar verschijnt pas begin 2015 in Europa, waarschijnlijk kunnen we rond die tijd ook de Urban SUV bij de dealers verwachten. Hopelijk wordt de internationale Accord hier alsnog op de markt gebracht als Hybrid, Plug-in Hybrid en eventueel een 2.2 of zelfs 1.6 diesel voor de typische dieselmarkten. Als Kia het kan met de Optima, moet Honda toch vast ook een D-segment sedan hier aan de man kunnen brengen. In Nederland zou Honda al verzekerd zijn van een paar duizend verkopen op jaarbasis, want 7% bijtelling voor de PHEV en misschien ook wel 14% voor de Hybrid. Ter vergelijking: Honda verkocht in 2013 in heel Europa inclusief Turkije 7.897 Accord's. Zet dat maar eens af tegen de 11.000 Mitsubishi Outlander PHEV's die in Nederland alleen al zijn besteld...
Terug naar de Insight en CR-Z. Van de Insight verschijnt wellicht al op korte termijn een opvolger.

honda_insight_01.jpg

honda_insight_02.jpg

[size=x-small]wo 23 okt 2013, 15:47[/size]
[size=medium]Einde Honda Insight in zicht[/size]

door Bart Oostvogels
AMSTERDAM - Het doek valt voor de Honda Insight op de Europese markt. Dat geven bronnen binnen de Honda-organisatie aan Autovisie aan. Wie er één wil, is aangewezen op een voorraadauto, aangezien de fabrikant inmiddels met de productie voor Europa is gestopt.

Concurrentie
Reden voor het stoppen van de Insight zijn de tegenvallende verkopen in Europa. Ook in Nederland loopt de belangstelling voor de vijfdeurs hatchback terug. Vorig jaar zijn er nog 595 in Nederland op kenteken gezet, maar dit jaar zijn er tot op heden zo'n 200 stuks afgeleverd. De auto lijdt hier onder de toegenomen concurrentie met laag bijtellingspercentage. Of Honda de volgende generatie Insight opnieuw in Europa aan gaat bieden, is nog niet duidelijk. De woordvoerder van de importeur was niet voor commentaar bereikbaar.
CR-Z
De CR-Z, eveneens een hybridemodel, lijkt hetzelfde lot te zijn bezegeld. Voorlopig gaat de levering van dit sportief gelijnde model nog gewoon door. Hij onderging recent nog een opfrisbeurt met enkele cosmetische aanpassingen en meer motorvermogen (nu 137 pk en 190 Nm).
Honda is een van de pioneers op het gebied van hybridemodellen. Het merk levert ook een Jazz Hybrid en elders een Accord Hybrid.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/honda/21996605/__Einde_Honda_Insight_in_zicht__.html

Das Leben kann ungerecht sein: Mit dem Insight hatte Honda einen Kontrahenten für den Toyota Prius im Programm. Doch jeder spricht nur vom Prius, der sich 2012 zehnmal öfter verkaufte als der Honda. Die logische Folge: Aus die Maus.

Auch keine schlechte Idee: ein kompakter Hybrid-Sportwagen, damit man kein schlechtes Gewissen haben muss. So war der Hintergedanke von Honda zum CR-Z. Aber nur 390 Käufern war 2012 ihr Gewissen wichtig. Alle anderen wollten lieber Spaß haben.

In Duitsland is ook de Renault Latitude uit het programma verdwenen. Hopelijk kan Renault nu eindelijk een serie van flops achter zich laten. Laguna, Laguna Coupé, Fluence Z.E., Latitude, Koleos, Wind: het zijn stuk voor stuk winkeldochters, enkele zijn inmiddels al gesaneerd. Het succes van de Clio en Captur belooft in ieder geval veel goeds. Peugeot kan het tempo met de 208 en 2008 niet bijbenen.

Ein Franzose gegen 5er, E-Klasse und Co.: Da hätte man den Misserfolg schon vorausahnen können. Hinzu kam, dass der Renault Latitude auch fahrtechnisch nicht gerade überzeugte. Ende Oktober 2012 wurde der Renault nach nur 116 verkauften Autos in jenem Jahr vom deutschen Markt genommen.

Ook uit productie: de enige Zweedse cabriolet.

volvo_c70_01.jpg

volvo_c70_08.jpg

Dit is de laatste zomer dat een nieuwe Volvo C70 besteld kan worden. De productie van de enige Zweedse cabriolet is namelijk reeds stop gezet. Met het faillissement van Saab is de 9-3 Cabriolet al een aantal jaren uit productie. Wegens de economische crisis, en daarmee teruglopende vraag naar dit soort auto s, is het nog niet bekend of de C70 een opvolger krijgt.

Schluss mit C ist bei Volvo auch eine Klasse höher. Das Klappdach-Cabrio C70 wurde im Juni 2013 nach acht Jahren in Richtung Friedhof getragen. Ein Nachfolger ist derzeit nicht geplant.

Bron: https://www.auto-news.de/auto/fotoshows/anzeige_Auf-dem-Auto-Friedhof-Diese-Modelle-wurden-vor-kurzem-beerdigt_id_34582&picindex=24
Foto's Rijtesten.nl

D-C zei:
Toyota geeft tijdelijk € 2.000,- korting op een iQ uit voorraad en € 2.500,- op een Urban Cruiser. Op de overige Toyota-modellen wordt geen korting verrekend. Het zou mij niet verbazen als Toyota Nederland besluit de import te staken zodra de voorraad uitgeput is. Van de iQ en Urban Cruiser zijn er dit jaar respectievelijk 34 en 15 geregistreerd (tot en met juli) waarmee het absolute winkeldochters zijn. Alleen van sportauto GT86 en prijzige terreinauto Land Cruiser werden er nog minder op kenteken gezet.
Let wel: er is nog niets definitiefs bekend over een mogelijk einde van de iQ en Urban Cruiser.

Ja dus: de iQ verdwijnt. Over de Urban Cruiser is nog niets bekend, maar dat Toyota's compacte crossover ook verdwijnt lijkt me zo goed als zeker. In Japan wordt de Urban Cruiser als ist verkocht, in 2012 ging het om 944 stuks. Ter vergelijking: de Mercedes-Benz SL ging 967 keer over de toonbank...

[size=x-small]vr 25 okt 2013, 14:00[/size]
[size=medium]Toyota stopt met iQ[/size]

door onze redactie
TOKIO - Niet alleen de Aston Martin Cygnet is nog louter uit voorraad leverbaar, zoals door Autovisie enkele weken geleden wereldkundig gemaakt, ook de productie van het donormodel Toyota iQ is voor de Europese markt beperkt.

Toyota stopt de bouw van het model begin volgend jaar, maar de Nederlandse importeur kiest er nu al voor om de compacte stadsauto alleen nog uit voorraad te leveren. Naar verluidt staat er nog een tiental exemplaren op een koper te wachten. Toyota blijft de iQ wel op andere markten leveren, zoals op de Japanse en Amerikaanse.
Productiestop
De importeur geeft aan geen inzicht te hebben in de daadwerkelijke productiestop van de iQ, zowel voor Europa als voor de rest van de wereld.
Scion en Aston Martin
De iQ verscheen in 2008 op de markt en kwam kort daarna na Nederland. In Japan en Europa draagt het model de merknaam Toyota, in de Verenigde Staten wordt de auto aangeboden onder het submerk Scion. Op basis van de iQ bouwde Aston Martin de Cygnet, maar die kostbare stadsrakker werd na tegenvallende verkoopcijfers eerder dit jaar uit productie genomen.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/toyota/22003163/__Toyota_stopt_met_iQ__.html

toyota_iq_2.jpg

toyota_iq_12.jpg

Foto's: Autogetest.nl

de nieuwe Jazz is in Japan al te koop, maar verschijnt pas begin 2015 in Europa

ze gaan ford achterna met de mondeo die pas in 2028 komt o_O waarom europa zo lang laten wachten?

Hopelijk wordt de internationale Accord hier alsnog op de markt gebracht als Hybrid, Plug-in Hybrid en eventueel een 2.2 of zelfs 1.6 diesel voor de typische dieselmarkten. Als Kia het kan met de Optima, moet Honda toch vast ook een D-segment sedan hier aan de man kunnen brengen. In Nederland zou Honda al verzekerd zijn van een paar duizend verkopen op jaarbasis, want 7% bijtelling voor de PHEV en misschien ook wel 14% voor de Hybrid. Ter vergelijking: Honda verkocht in 2013 in heel Europa inclusief Turkije 7.897 Accord's. Zet dat maar eens af tegen de 11.000 Mitsubishi Outlander PHEV's die in Nederland alleen al zijn besteld...

nee. kia kan geen optima aan de man brengen in europa.

Het was al even duidelijk, maar nu blijkt het ook uit de website van Toyota: de Urban Cruiser is niet meer in Nederland. Daarmee nemen we dus in een keer afscheid van twee Toyota's naast de kleine iQ. De crashtestscore van 3 sterren in Euro NCAP zal het lot van de Urban Cruiser niet positief hebben beïnvloed, maar de prijs/uitrusting-verhouding was bovenal onaantrekkelijk. Gezien de huidige opmars van het B-crossover-segment kan de Urban Cruiser als een mislukking worden beschouwd. Ik ben ervan overtuigd dat Toyota het over een paar jaar weer opnieuw gaat proberen in dit segment, wellicht in de vorm van een nieuwe Toyota Rush (Daihatsu Terios).

toyota_urban_cruiser_01.jpg

toyota_urban_cruiser_02.jpg

Foto's Rijtesten.nl

Ondanks de naam en het bijbehorende imago dat Toyota eraan probeerde te geven, vind ik de Urban Cruiser een nogal karakterloos model met een hoog 65+ gehalte.

Opvallend overigens hoe de meeste Japanse merken de grip op de west-Europese markt schijnen te zijn kwijtgeraakt. Daihatsu is verdwenen, Subaru is nog meer een niche-merk geworden. Honda, Mazda en Nissan zijn veel minder grote spelers in vergelijking met de jaren 90, en ook Toyota heeft meerdere modellen die niet doen wat er van verwacht werd (oa dus de IQ en Urban Cruiser). Positieve uitzonderingen lijken me Suzuki en Mitsubishi, waarbij in het geval van het laatste merk de verkoopaantallen hier in NL laatste bijna uitsluitend lijken te bestaan uit de belastingvrije Outlander en (naar mijn idee redelijk succesvolle) Space Star.

Oja, natuurlijk. Maar worden die goed verkocht?

Ik heb juist het gevoel dat Toyota het wel erg goed doet. De Aygo, Yaris, Prius en Auris en dat de iQ en UC ook niet bedoeld waren om grote aantallen te maken. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik moet echt heel goed nadenken om te bedenken welke modellen deze merken ook alweer verkopen en, op een paar na (Qashqai, Civic, ASX) zie ik ze bijna nooit. Dat is inderdaad wel eens anders geweest. Hoe zou dat eigenlijk komen?

Rob076 zei:
Verkoopt Suzuki dan nog meer naast de Splash en Swift?

Alto (bestverkochte Suzuki) en nieuwe SX4 S-Cross plus wat modellen die in Nederland net zo goed geschrapt kunnen worden: Jimny, Grand Vitara en Kizashi.

D. Elzinga zei:
Opvallend overigens hoe de meeste Japanse merken de grip op de west-Europese markt schijnen te zijn kwijtgeraakt. Daihatsu is verdwenen, Subaru is nog meer een niche-merk geworden. Honda, Mazda en Nissan zijn veel minder grote spelers in vergelijking met de jaren 90, en ook Toyota heeft meerdere modellen die niet doen wat er van verwacht werd (oa dus de IQ en Urban Cruiser). Positieve uitzonderingen lijken me Suzuki en Mitsubishi, waarbij in het geval van het laatste merk de verkoopaantallen hier in NL laatste bijna uitsluitend lijken te bestaan uit de belastingvrije Outlander en (naar mijn idee redelijk succesvolle) Space Star.

In de kern heb je denk ik gelijk, maar de merken Suzuki en Mitsubishi (vroeger ook Daihatsu) doen het in Nederland traditioneel veel beter dan in de rest van Europa. Bij Nissan moet je de Qashqai niet onderschatten, de nummer #8 in 2012 en beter verkocht dan de Renault Mégane! In 2013 volgen Toyota en Nissan tot nu toe de markt, terwijl Mazda na Dacia de grootste winnaar is.

Aziatische merken in 2012 in Europa:
11 Toyota 549,287 -3%
13 Hyundai 474,021 8%
14 Nissan 453,823 -5%
15 Kia 351,369 20%
21 Honda 156,766 -4%
22 Suzuki 155,521 -13%
23 Mazda 124,542 -10%
27 Mitsubishi 78,359 -33%
30 Subaru 42,623 11%
32 Lexus 26,817 -2%
34 SsangYong 6,414 -17%
35 Daihatsu 4,600 -60%
36 Infiniti 3,024 -18%

Bron: https://bestsellingcarsblog.com/2013/02/10/europe-full-year-2012-top-350-all-models-ranking-now-available/

Rob076 zei:
Oja, natuurlijk. Maar worden die goed verkocht?

De Alto wel, wat betreft de SX4 zou ik dat moeten nakijken. Ik zie ze redelijk veel (in tegenstelling tot zijn Fiat-broertje), maar dat kan ook regiogebonden zijn.

Ik heb juist het gevoel dat Toyota het wel erg goed doet. De Aygo, Yaris, Prius en Auris en dat de iQ en UC ook niet bedoeld waren om grote aantallen te maken. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik moet echt heel goed nadenken om te bedenken welke modellen deze merken ook alweer verkopen en, op een paar na (Qashqai, Civic, ASX) zie ik ze bijna nooit. Dat is inderdaad wel eens anders geweest. Hoe zou dat eigenlijk komen?

Genoemde auto's verkopen naar mijn idee eigenlijk voornamelijk goed vanwege de gunstige bijtelling/mrb. Dat geldt natuurlijk voor meer merken (laten we wel wezen, zonder mrb-vrij status zouden waarschijnlijk weinig particulieren bijvoorbeeld een Polo Bluemotion hebben aangeschaft), maar het gekke is dat de Japanse merken veel beter verkochten in de jaren 90, toen ze het puur moesten hebben van positieve punten tov de concurrentie. Punten die nu dus blijkbaar verdwenen zijn.

Welke pluspunten dat waren vind ik moeilijk vast te stellen. Ik heb hier even een jaarboek uit 1996 opengeslagen, en kan in ieder geval vaststellen dat het niet de aankoopprijs kan zijn geweest: die lagen toen al op ongeveer hetzelfde niveau als de vergelijkbare Europese modellen. Design dan? Lijkt me ook niet: om een voorbeeld te geven, de Mazda 626 verkocht begin jaren 90 uitstekend. Maar was het een dusdanig fraaie auto dat hij daarmee boven de concurrentie uitsteeg? Naar mijn mening is dat niet het geval. Blijft over de bouwkwaliteit (wat de meeste Japanse merken toen heel goed voor elkaar hadden, maar ik geloof niet dat deze de laatste jaren bij alle genoemde merken dusdanig is verslechterd dat klanten massaal naar andere merken zijn overgestapt), of rijeigenschappen (ook redelijk onwaarschijnlijk, het is niet zo dat men in Japan verleerd heeft een acceptabel sturende auto te maken).

Zou het dan toch die dure yen zijn, die in ieder geval Daihatsu fataal is geworden?

Ja, die 'oude' SX4 zie ik soms ook wel. Net als de Sedici overigens, maar ik woon dan ook nabij een Fiat-winkel. Dat die Toyota's goed verkocht worden door de gunstige belastingregels staat als een paal boven water, maar is even irrelevant in dit geval aangezien het (zoals je zelf al zegt) voor meer merken/modellen geldt.
Hetgeen verandert is, is dat veel Japanse auto's voor en door Europa ontworpen en gemaakt worden, vaak in samenwerking met andere (Europese) merken. Dat Japanners niet meer zo betrouwbaar zijn als voorheen lijkt sinds de eeuwwisseling wel definitief bevestigd te zijn. Maar of de gemiddelde consument dit al doorheeft en ze daarom links laat liggen... Misschien heeft het er ook mee te maken dat de Koreanen een steeds grotere hap van de taart nemen. Vooral een paar terug waren dit echt goede (prijstechnische) alternatieven.

Overigens is, bij mijn weten, Daihatsu niet failliet, dus ik denk niet dat die dure yen fataal was voor dat merk. ;)

Rob076 zei:
Dat die Toyota's goed verkocht worden door de gunstige belastingregels staat als een paal boven water, maar is even irrelevant in dit geval aangezien het (zoals je zelf al zegt) voor meer merken/modellen geldt.

Het beeld is vertroebeld door alle stimuleringsmaatregelen op het gebied van zuinige auto's. Mi zouden we daarom moeten kijken naar 'gewone' modellen zoals de Auris, en deze vergelijken met de verkoopaantallen van zijn voorgangers.

Hetgeen verandert is, is dat veel Japanse auto's voor en door Europa ontworpen en gemaakt worden, vaak in samenwerking met andere (Europese) merken. Dat Japanners niet meer zo betrouwbaar zijn als voorheen lijkt sinds de eeuwwisseling wel definitief bevestigd te zijn. Maar of de gemiddelde consument dit al doorheeft en ze daarom links laat liggen... Misschien heeft het er ook mee te maken dat de Koreanen een steeds grotere hap van de taart nemen. Vooral een paar terug waren dit echt goede (prijstechnische) alternatieven.

Ik weet niet of de terugroepacties en bijbehorende negatieve nieuwsberichten (voornamelijk in het geval van Toyota) zoveel effect hebben gehad op verkoopcijfers. Bij bepaalde Duitse merken lijken de berichten omtrent fouten op gebied van afwerking, betrouwbaarheid en slechte klantenservice ook nauwelijks (tot niet) in een daling van de verkopen te hebben geleid.

De Koreaanse concurrentie kan een rol hebben gespeeld inderdaad. Hyundai en Kia zijn inmiddels respectabele merken met een modern design en een steeds beter imago.

Overigens is, bij mijn weten, Daihatsu niet failliet, dus ik denk niet dat die dure yen fataal was voor dat merk. ;)

Voor het voortbestaan van het merk in Nederland, bedoel ik.;)

[size=x-small]vr 15 nov 2013, 08:30[/size]
[size=medium]Geen zonnige toekomst voor Peugeot 207 CC[/size]

door onze redactie
AMSTERDAM - De dagen van de Peugeot 207 CC voor de Nederlandse markt zijn geteld. De importeur staakt binnenkort de levering van de CoupéCabriolet.

Volgens Peugeot Nederland is de vraag naar cabriolets de afgelopen jaren sterk gedaald. Reden voor Peugeot om het aanbod te beperken. Aangezien de 308 CC beter dan de 207 CC verkoopt, valt voor het kleinste type het doek. De 207 CC blijft voor andere markten wel beschikbaar, zo benadrukt de importeur. Het productie-einde is nog niet in zicht.
De 207 CC debuteerde in 2007 op de Autosalon van Genève en werd als opvolger van de op dat moment zeven jaar oude 206 CC aangekondigd. De levering startte in de lente van 2007.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/22057974/__Geen_zonnige_toekomst_voor_Peugeot_207_CC__.html

m1gy48fb1pw3_800.jpg

Foto AutoWeek.nl

...Wankelmotor

[size=large]Mazda's New CEO Has No Plans To Bring The Rotary Engine Back[/size]

Some sad news today for fans of sports cars powered by spinning triangles: Mazda's new CEO says it will come back when they can sell 100,000 of them a year and make a profit. In other words, forget it.

We've heard on-again, off-again rumors about a rotary engine revival since even before the RX-8 was killed off, and Mazda's own website still touts the supposedly-in-development new 16X engine. But in an interview with Automotive News, Mazda's new CEO Masamichi Kogai painted a bleak picture about the rotary's future:

Sales would have to total 100,000 a year for Mazda to resurrect the technology, he said. So Mazda isn't planning a rotary revival, he said.

"No plans now," Kogai said in an interview Friday. "It has to be a viable commercial proposition. If we are going to adopt it, it has to be a product that can generate at least sales of 100,000 units a year. We have to be able to achieve a profit."

It's kind of depressing to hear, especially since we just celebrated the 50th birthday of the Mazda rotary engine. At the same time, it's not terribly surprising. While the rotary has fantastic performance advantages, it also tends to be awful in terms of fuel economy and emissions, two of the biggest concerns for automakers these days.

Plus, as that story notes, Mazda's not really in any position to be taking risks at the moment. They just made their first profit in five years, and while they have an incredible lineup of ridiculously fun, well-made cars, they still face many challenges as a small and independent carmaker.

In spite of all this, Kogai didn't explicitly say that the rotary is dead. He just said it's not viable at the moment, and implored people to "please allow us to continue our research" into how to make the Wankel work.

Lamborghini Gallardo...

Telegraaf.nl zei:
[size=large]Doek valt voor de Lamborghini Gallardo[/size]​

Lamborghini+Gallardo+lasta.JPG

door onze redactie

SANT'AGATA BOLOGNESE - De aller-, allerlaatste Lamborghini Gallardo is van de productielijn in het Italiaanse Sant'Agata Bolognese gerold. De sportwagen was gedurende tien jaar in productie en zag 14.022 maal het levenslicht.

De Gallardo is niet de langst gebouwde Lamborghini ooit, maar wel de meest sucesvolle. Het productievolume van liefst 14.022 stuks betekent dat bijna de helft van alle sinds 1963 gebouwde Lamborghini's van het type Gallardo is. De Murciélago is de op één na populairste Lambo ooit. Van dat model verlieten iets meer dan 4.000 stuks de fabriek.

33 Versies
Lamborghini introduceerde de Gallardo in maart 2003 op de autoshow in Genève. Twee jaar later verscheen de Spyder, gevolgd door de lichtere Superleggera. In 2008 bracht Lamborghini de sterk gerestylede variant uit, de LP560-4. Naast een hogere motoroutput voerde de autobouwer technische aanpassingen door, waardoor de productie effienter kon verlopen. Van het type verschenen wederom een Spyder en een Superleggera. In totaal bracht Lamborghini 33 verschillende versies uit, waaronder de Valentino Balboni, Squadra Corse en de Blancpain Super Trofeo.

Opvolger
De opvolger van de Gallardo komt volgend jaar op de markt. Volgens de technici van Lamborghini wordt de vervanger van de Gallardo een technisch hoogstandje. Hij had er al moeten zijn, maar de technologische vondsten in het model vergen extra ontwikkelingstijd. De nieuweling, die wederom over een V10-benzinemotor beschikt, krijgt een nieuwe naam.

En tot ziens Chevrolet in Europa: https://www.autoweek.nl/nieuws/25922/gm-stopt-in-2015-met-chevrolet-in-europa

Ik denk dat als het Daewoo was blijven heten, met bijbehorende lage prijzen, dat het dan nog best succesvol had kunnen zijn en niet ten nadele van Opel/Vauxhall. Daewoo-Opel had dan een beetje tussen Dacia-Renault en Skoda-VW in kunnen zitten.

Ik vraag me alleen wel af in hoeverre men op Europa doelt. In Oost-Europese landen en Rusland doet Chevrolet het namelijk zeker niet slecht.

GM Strengthens its European Brand Strategy

2013-12-05

Opel/Vauxhall to compete as GM’s mainstream brands across Europe
Chevrolet to focus on iconic products in Europe
Cadillac to expand in Europe

Beginning in 2016, GM will compete in Europe’s volume markets under its respected Opel and Vauxhall brands. The company’s Chevrolet brand will no longer have a mainstream presence in Western and Eastern Europe, largely due to a challenging business model and the difficult economic situation in Europe.

Chevrolet, the fourth-largest global automotive brand, will instead tailor its presence to offering select iconic vehicles – such as the Corvette – in Western and Eastern Europe, and will continue to have a broad presence in Russia and the Commonwealth of Independent States.

This will improve the Opel and Vauxhall brands and reduce the market complexity associated with having Opel and Chevrolet in Western and Eastern Europe. In Russia and the CIS, the brands are clearly defined and distinguished and, as a result, are more competitive within their respective segments.

Cadillac, which is finalizing plans for expanding in the European market, will enhance and expand its distribution network over the next three years as it prepares for numerous product introductions.

“Europe is a key region for GM that will benefit from a stronger Opel and Vauxhall and further emphasis on Cadillac,” said GM Chairman and CEO Dan Akerson. “For Chevrolet, it will allow us to focus our investments where the opportunity for growth is greatest.”

“This is a win for all four brands. It’s especially positive for car buyers throughout Europe, who will be able to purchase vehicles from well-defined, vibrant GM brands,” Akerson said.

Chevrolet will work closely with its dealer network in Western and Eastern Europe to define future steps while ensuring it can honor obligations to existing customers in the coming years.

“Our customers can rest assured that we will continue to provide warranty, parts and services for their Chevrolet vehicles, and for vehicles purchased between now and the end of 2015,” said Thomas Sedran, president and managing director of Chevrolet Europe. “We want to thank our customers and dealers for their loyalty to the Chevrolet brand here in Europe.”

The majority of the Chevrolet portfolio sold in Western and Eastern Europe is produced in South Korea. As a result, GM will increase its focus on driving profitability, managing costs and maximizing sales opportunities in its Korean operations as the company looks for new ways to improve business results in the fast-changing and highly competitive global business environment.

“We will continue to become more competitive in Korea,” said GM Korea President and CEO Sergio Rocha. “In doing so, we will position ourselves for long-term competitiveness and sustainability in the best interests of our employees, customers and stakeholders, while remaining a significant contributor to GM’s global business.”

With the decision that Chevrolet will no longer have a mainstream presence in Western and Eastern Europe, GM expects to record net special charges of $700 million to $1 billion primarily in the fourth quarter of 2013 and continuing through the first half of 2014. The special charges include asset impairments, dealer restructuring, sales incentives and severance-related costs, and will pave the way for continued improvement in GM’s European operations through the further strengthening of the Opel and Vauxhall brands. Approximately $300 million of the net special charges will be non-cash expenses. In addition, GM expects to incur restructuring costs related to these actions that will not be treated as special charges, but will impact GM International Operations earnings in 2014.

Dat werd tijd: de Peugeot 807 komt niet meer in het Nederlandse Peugeot-gamma voor. De Citroën C8, Fiat Ulysse en Lancia Phedra verdwenen al eerder. Alleen de laatste twee werden indirect opgevolgd: de Fiat Freemont en Lancia Voyager.

m1cyj8qbuegr_800.jpg

16396_1c9c59858c7.jpg

AvtoVAZ officially stops releasing LADA Samara · 2013-12-25 09:55

On December 24, last AvtoVAZ car of family LADA Samara came off the assembly line. It was white 5-door hatchback.

Totaly AvtoVAZ and partner companies have produced more than 5.2 million vehicles of this family – about 70% of the issue on the first-generation. LADA Samara successor should be hatchback AvtoVAZ LADA Granta, which is planned to be released at the factory in Izhevsk in 2014.

De Freemont is een rebadge van de Dodge Journey, meer een SUV/crossover dan MPV. De Voyager is weer ruim 45 cm langer dan de Phedra.

Ja dat weet ik, maar om het dan de (indirecte) opvolger van de Ulysse te noemen vind ik wat ver gaan. De Journey was er namelijk om de Voyager op te volgen en meer ruimte daaronder te creëren, en de (Grand) Voyager volgde z'n naamgenoot op en weer daarboven. Dat Fiat er toevallig haar logo op plakt in sommige landen betekent nog niet dat het de opvolger is. Laat staan in Nederland waar het model niet eens gevoerd wordt.

https://europe.autonews.com/article/20120518/ANE/305189999#axzz2omitoTZh

The Freemont is doing better than Lancia's rebadged Chryslers because it is sold through a larger dealer network and helped by aggressive pricing. The Freemont starts at 23,900 euros in Italy, which includes a 2,350 euros discount. That's 6,800 euros – or 20 percent – below the starting price of the slow-selling Fiat Ulysse that the Freemont replaced.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4690_Fiat_Freemont_2_0_JTD_Multijet_16V_Urban_DPF/Fiat_Freemont_2_0_JTD_Multijet_16V_Urban_DPF.pdf

Im September 2011 wurde der Fiat Ulysse vom Freemont abgelöst.

https://www.mirror.co.uk/lifestyle/motoring/fiat-ulysse-mpv-is-reborn-as-the-freemont-102623

THE Fiat Ulysse MPV has just gone out of production.

The what? Exactly, only Fiat dealers and a few taxi companies will remember Fiats large MPV.

Never a big seller, the Ulysse is being replaced by a similar-sized vehicle called the Fiat Freemont thats being shown for the first time at Geneva in March.

The car is actually a Dodge Journey thats being rebadged as a Fiat for sale in Europe.

https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17605

De Freemont kan min of meer als vervanger van de Ulysse worden gezien. Dit model (feitelijk weinig anders dan een omgestickerde Citroën C8/Peugeot 807 of een doordeweekse uitvoering van de Lancia Phedra) was al van het Nederlandse verkooptoneel verdwenen, maar was tot deze maand nog wel elders in Europa te koop.

https://www.automobilemag.com/features/news/dodge-journey-be-rebadged-fiat-freemont-europe-11431/

Replacing the Fiat Ulysse, the Freemont won’t differ much from its Dodge sibling. Last year, Fiat sold just 1956 Ulysse models in Europe, compared to the 8395 Journey units sold during the same period.

https://www.autofans.be/rijtesten/suv/7058-rij-impressie-fiat-freemont

Fiat vervangt de Multipla, de Croma en de Ulysse door één zevenzitter, de Freemont.

https://www.welt.de/motor/article13590634/Der-Fiat-Freemont-als-wahrer-Familienversteher.html

Als der Fiat Ulysse Mitte 2010 eingestellt wurde, gab es keinen Nachfolger. Vor allem Familien auf der Suche nach einem praktischen Van hielt der italienische Hersteller damit aus seinen Schauräumen fern. Das könnte sich wieder ändern, wenn ab dem 10. September 2011 der Fiat Freemont zu Preisen ab 25.990 Euro in den Handel kommt.

https://www.autowereld.be/2011/06/28/test-fiat-freemont/

De Freemont vervangt in het gamma de Multipla, Croma én de Ulysse, en mikt als zevenzitter dus op families met veel kinderen.

https://www.autoweek.com/article/20110124/GENEVA/110129950

The Freemont will replace Fiat's slow-selling Ulysse minivan, which the carmaker stopped building this month. Last year, Fiat sold 1,956 Ulysse units.

https://www.autoedizione.nl/fiat-freemont-staat-al-op-15-700-orders/

In Italië zegt men dat de meeste mensen uit andere merken in de Freemont stappen en voormalige Ulysse-bezitters. De Freemont wordt verkooptechnisch dan ook gezien als de vervanger van die MPV.

https://www.autoblog.com/2011/07/14/fiat-pushing-chrysler-to-boost-freemont-journey-production/

According to Automotive News, Fiat dealers have placed some 15,700 orders for the crossover, significantly higher than expected. In fact, Fiat had only planned to sell 13,000 Freemonts for the entire 2011 model year in Europe. According to the automaker, 80 percent of Freemont orders have come from its home market of Italy, where the CUV is priced 5,600 euros less than the Ulysse MPV the Freemont replaces.

Hoewel je bronnen uiterst discutabel zijn (autofans, autoblog), heb ik het nooit zo bekeken, noch ben ik ervan overtuigd dat dit zo'n opvolger is. Maar ik geloof je wel, snap je punt, et cetera, ik ben het er gewoon niet mee eens. De 500L zie ik ook niet als opvolger van de Idea, terwijl 'ie dat schijnbaar wel is.

Op de website staat bij de volgende modellen: 'alleen uit voorraad leverbaar':
- Golf Plus / CrossGolf
- Passat Alltrack
- CC

In het geval van de Golf Plus niet vreemd omdat er vervanging op komst is, maar schrapt Volkswagen na de Scirocco en Eos ook nog de CC? Zo blijft er niet veel bijzonders meer over bij Volkswagen. De CC is nu net een van de weinige VW-modellen die ik mooi vind.
De CrossTouran was kennelijk al eerder geschrapt.

volkswagen_golf_plus_06.jpg

volkswagen_golf_plus_04.jpg

volkswagen_crossgolf_1.jpg

volkswagen_crossgolf_2.jpg

volkswagen_crosstouran_14tsi_007.jpg

volkswagen_crosstouran_14tsi_018.jpg

volkswagen_passat_alltrack_05.jpg

volkswagen_passat_alltrack_10.jpg

volkswagen_cc_bluetdi_011.jpg

volkswagen_cc_bluetdi_005.jpg

Foto's Autogetest.nl en Rijtesten.nl

De CC compleet weg in NL? Dat snap ik niet. Ik vind het ook raar dat de Passat Alltrack en CrossTouran totaal in Nederland zullen verdwijnen. Veel aantallen zullen ze er niet van verkopen, maar een beetje keuze moet je toch kunnen bieden. De Scirocco en Eos ook al weg. Als Pon dit puur om de kleine aantallen doet, moeten ze ballen tonen en ook bijvoorbeeld de Audi RS6 en R8 schrappen.

Waar gaat dit heen met VW in Nederland? Voldoende aantallen maken ze wel met de up!, Polo, Golf en Jetta hybrid, maar de complete fun raken ze echt kwijt. Saaie dealers met standaard modellen, niets speciaals meer te bestellen etc. etc. etc. Een verkeerd modellengamma hebben ze totaal niet, voor elk wat wils wellicht. Maar in Nederland verdwijnt het allemaal. Wie stopt Pon?

03_l.jpg

04_l.jpg

Ook verdwenen: de Legacy sedan. Aangezien negen van de tien toch kiest voor de Touring Wagon is dat niet zo schokkend. Qua verkopen moet ook in die orde van grootte worden gedacht.

barkruk zei:
De CC compleet weg in NL? Dat snap ik niet. Ik vind het ook raar dat de Passat Alltrack en CrossTouran totaal in Nederland zullen verdwijnen. Veel aantallen zullen ze er niet van verkopen, maar een beetje keuze moet je toch kunnen bieden. De Scirocco en Eos ook al weg. Als Pon dit puur om de kleine aantallen doet, moeten ze ballen tonen en ook bijvoorbeeld de Audi RS6 en R8 schrappen.

Waar gaat dit heen met VW in Nederland? Voldoende aantallen maken ze wel met de up!, Polo, Golf en Jetta hybrid, maar de complete fun raken ze echt kwijt. Saaie dealers met standaard modellen, niets speciaals meer te bestellen etc. etc. etc. Een verkeerd modellengamma hebben ze totaal niet, voor elk wat wils wellicht. Maar in Nederland verdwijnt het allemaal. Wie stopt Pon?

Doe eens niet zo melodramatisch joh. Alsof dit zulke spannende modellen zijn... Het heeft ook niets met ballen hebben te maken, maar met goed beleid. Iets dat jouw suggestie niet kenmerkt, terwijl Pon al vaker heeft laten zien dat wel goed te doen. De CC zorgt hier niet voor aantallen. Voor hetzelfde geld heb je namelijk een A5 SB, en voor VAG-fanboys sta je dan hoger in de voedselketen. Gevolg: interne concurrentie. Hetzelfde geldt voor de CrossPassat en die verhoogde A4 Avant.
VW-dealers zijn altijd al saaie dealers met standaard modellen geweest. Ik ben een keer binnen gelopen bij zo'n dealer en de Cross-auto die er toen stond was zwart, dus kennelijk wil men het toch niet te speciaal hebben. Dan is dit een erg logische stap.

Ook verdwenen: de Legacy sedan. Aangezien negen van de tien toch kiest voor de Touring Wagon is dat niet zo schokkend. Qua verkopen moet ook in die orde van grootte worden gedacht.

staat nog gewoon op de website van subaru.nl? wel grappig dat die rode sedan nog een achterruitwisser heeft (y)

Dat de Passat CC eruit gaat vind ik jammer. Dat is toch een fraaie auto en ook beetje een smaakmaker in het op zich niet bijster spannende VW gamma. Maar eerlijk gezegd zie ik ook bijna nooit een facelift CC rijden. Blijkbaar is het succes van de eerste CC niet meer geëvenaard. Dus als het om aantallen gaat dan is schrappen ook weer niet zo onlogisch.

Toevallig voor het eerst life gezien op de A1, vandaag, die Legacy sedan.
Ik vond de Legacy altijd een mooie wagen, maar deze laatste uitvoering kan mij niet bekoren.

barkruk zei:

De liefhebber zal zich hierdoor niet uit het veld laten slaan, en er gewoon één bestellen bij de VW dealer in Dld.

Productie van de Renault Fluence Z.E. is gestaakt

Renault’s Fluence Z.E. electric sedan, with seating for five and the air of a car designed almost exclusively for fleet use, is no more.

That’s according to Renault, which confirmed to Transport Evolved today that European production of its plug-in electric sedan ended in November for good. Instead, sources close to the company said, Renault is focusing on sales of its Zoe Z.E., Twizy, Z.E, and Kangoo Z.E. vehicles.

Look at Renault’s official website, and you’ll still see the Fluence Z.E. for sale alongside Renault’s three other plug-in cars. But, we’re told, while “there are a small number of vehicles still for sale,” Renault stopped producing the Fluence Z.E. for the European market in mid-November.

....

Honda schrapt CR-Z uit Nederlandse gamma
m1eyu60br6er.jpg

De prijslijst van Honda is er weer wat saaier op geworden: De importeur van het Japanse merk heeft namelijk besloten de CR-Z uit het gamma te schrappen.

De Honda CR-Z vulde een unieke niche als hybride-sportcoupeetje met handbak. De aandrijflijn bestond bij de introductie in 2010 uit een 1,5-liter benzinemotor met 114 pk en een elektromotor met 14 pk. Het gecombineerde piekvermogen was 124 pk.

Dat relatief geringe vermogen was ook een beetje het kritiekpunt van de pers en de fans die hoopten dat Honda een nieuwe CR-X op de weg zou zetten: de CR-Z reed heus goed, maar was niet snel genoeg om sportwagenliefhebbers de gehoopte sensaties te bieden.

Honda luisterde naar die kritiek en introduceerde in 2013 een verbeterde CR-Z met als belangrijkste wijziging een stijging van het piekvermogen naar 137 pk.

Het mocht echter niet baten: de verkoopcijfers bleven dalen. In introductiejaar 2010 werden er nog 146 exemplaren verkocht, in 2011 waren dat er 118. In 2012 kon de importeur nog 84 CR-Z's aan de man brengen, maar in 2013 bleef de teller - ondanks de krachtkuur - op 33 steken.

Voor wie nog een Honda CR-Z wil, eindigen we met goed nieuws: de importeur meldt ons dat er nog exemplaren van het sportwagentje bij de dealers staan.
m1eyu60bmret.jpg

m1ny0c3b1hn7.jpg

Jammer, maar zonder 14% bijtelling werd het wel een lastige opgave voor Honda.

gemiste kans van honda.

in het verleden konden ze met de civic hybrid nog de concurrentie aan met de prius, maar ook daar holt honda inmiddels achter de feiten aan.

In Nederland misschien wel.. in landen met traditionele voorkeur voor de sedan vorm kunnen ze toch nog wel goede zaken doen?

Wel een gemiste kans om niet direct in 2010 dat hogere vermogen te leveren (137 pk.)
Was de kritiek daarop niet nodig geweest en had dit wellicht positief geweest op de verkoopaantallen.

Als ik de huidige reclame van Honda mag geloven.. zet het merk sterk in op zuinige en schone dieseltechnologie in hun volumemodellen..
Het is wel onderscheidend tov de concurrenten.. of dit helpt?

Terug
Bovenaan