We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

De Schaduw zei:
Meike zei:
Ik heb altijd wel sympathie gehad voor dit model.

Gezien jullie automobielhistorie verbaast me dat helemaal niks. :)

Tja, als ik een Skoda Roomster of Daihatsu YRV ook wat vind hebben,of zelfs de Yaris Verso (de eerste) kan op mijn sympathie rekenen... :)

:rolleyes:

§anitarium zei:
Een kofferbak waar maar twee tassen inpassen, misschien genoeg voor een weekendje in een hotel, maar zeker niet genoeg voor een langere (kampeer)vakantie. Ik vind het onpraktisch, er kan geen bank plat of uit en die stangen kunnen ook in de weg zitten.

Maar dat weet je toch bij het model zelf al ? Wie koopt er nu een 'roadster' of 2 zits cabrio met de verwachting dat er een bank plat kan ? Dit soort wagentjes zijn nu eenmaal voor erbij, niet als eerste automobiel. Een lange kampeervakantie gaat niet met zo'n autootje, maar daarvoor nemen de meeste mensen toch al snel een mpv/station voor mee. En mensne met een camper of iets dergelijks kunnen tegenwoordig de auto er zo achter hangen... Hebben ze de Wind toch in de rug ;)

Kofferbak is inderdaad erg groot, en ik vind dit heel jammer.
Nu ja, genoeg staan er genoeg te koop, en aangezien die niet populair is wil ik er wel een hebben. :p

Nissan GT-R zei:
Nu ja, genoeg staan er genoeg te koop, en aangezien die niet populair is wil ik er wel een hebben. :p

Niks van :(
Jij gaat in een Laguna :p

British Racing Green zei:
Nissan GT-R zei:

Niks van :(
Jij gaat in een Laguna :p

(y) :D

Zeker, maar ja er zijn zoveel auto's die ik nog wel "eens" wil hebben.

Deze auto is totaal verkeerd ingeschat door Renault, de markt wil best kleine cabrio's maar dan moeten het auto's zijn zoals de DS3 cabrio en 500C, een leuke auto die wat luxe en vrolijkheid uitstraalt en die niet extreem veel duurder is dan de auto waarop hij gebaseerd is. Ik denk dat de Wind genaamd als Twingo Cabrio met een kleinere meerprijs veel meer mensen had aangetrokken.

[size=medium]Renault Wind verdwijnt van Nederlandse markt[/size]
[size=x-small]5 februari 2013 | 19:30 | Tekst: Alexander Inia[/size]

De keuze voor cabrioliefhebbers wordt in Nederland weer wat beperkter geworden: Renault heeft de Wind van de prijslijst geschrapt.

Renault bevestigt tegenover ons deze beslissing: "Het klopt dat we de Wind in Nederland niet meer voeren. Het besluit om 'm van de prijslijst te halen, heeft te maken met tegenvallende verkoopaantallen als gevolg van de huidige economische omstandigheden. In de ons omringende landen blijft de Wind wel leverbaar."

De Renault Wind kende in ons land een weinig voorspoedige carrière. In het staartje van 2010 verkocht de importeur 54 exemplaren, in 2011 (het eerste volledige Wind-jaar) waren dit er 146. Vorig jaar kelderden de verkopen naar 33 stuks.

De Wind was aan het begin van z'n carrière met twee motoren te bestellen: een 1,2-liter TCe met 100 pk en een atmosferische 1,6-liter viercilinder met een vermogen van 133 pk. Vorig jaar verdween dat laatste blok, ook bekend uit de Renault Twingo RS, van het toneel.

In het Verenigd Koninkrijk schrapte Renault de Wind al begin vorig jaar. Daar was de cabrio echter niet de enige auto die werd geslachtofferd. Ook de Modus, Grand Modus, Kangoo Family, de Kangoo besteller, de Laguna hatchback, Grand Tourer en Coupé en de Espace en Grand Espace werden daar uit het modellenprogramma geschrapt.

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/22146/renault-wind-verdwijnt-van-nederlandse-markt

Iemand die nog twijfelde of AutoWeek hier meeleest? :)

Jammer. Er staat er hier een in de straat, ik blijf het een leuk model vinden. Komt van voren wel wat verouderd over, zeker nu zijn dichte broertje de Twingo zo'n hip nieuw front heeft. Juist door de simpele constructie zou je geen hoge meerprijs verwachten, maar het was nog steeds wel een van de goedkoopste roadsters op de markt.

Begin 2002 werd de tweede generatie van de Eurovans geïntroduceerd: de Citroën C8, Peugeot 807, Fiat Ulysse (II) en Lancia Phedra. De Phedra is opgevolgd door de Voyager, de Ulysse door de Freemont zodat alleen de PSA-modellen overbleven. Citroën heeft echter in Nederland de levering van de C8 beëindigd. Hoewel de C8 bij lange na niet tot de aantallen van de 807 kwam, vind ik het toch de meest fraaie van de vier. De C8 was alleen nog leverbaar met 2.0 HDi motoren van 136 en 160 pk.

m1by15hbeivb_800.jpg

m1dywpjbtftj_800.jpg

Chery kills Riich and Rely brands

Chery Auto has announced plans to phase out the Rely and Riich divisions, each of which was launched in 2009. That leaves Chery as the sole brand for passenger vehicles and Karry for LCVs.

As per the company's new strategy, its so-called A series models (Chery A4, A3) will be aimed at younger buyers. There will be an emphasis on hi-tech features. The forthcoming E series cars, of which the Chery E5 will be the first, are intended to be practical models for families. There have been rumours of these plans for some time, but finally Chery has made an official announcement as it prepares to reveal new cars at this Saturday's Shanghai motor show media preview day.

Despite having taken the axe to multiple models as part of this new strategy, the A and E series lines will each include four types of models: mini cars (represented by the new QQ), SUVs (represented by the Tiggo), MPVs, and sedans/hatchbacks.

The doomed Rely and Riich models will be phased out over time, rather than killed off immediately.

Jammer, ik vond Riich wel een leuk merk, vooral omdat hun logo wel erg Bentley'ish was. Maar waarschijnlijk een verstandige zet, de verkopen vielen immers tegen. Wat hierboven staat dat Chery nu als enig merk overblijft klopt wat mij betreft niet helemaal, daar Chery in een joint venture zit Israel Corporation waarmee Qoros beheerd wordt.

Ik heb trouwens nog eens een Riich gezien:
BAFACE9C-CBD7-40C7-9E94-EFF14F4C99D1-5468-000004A2B3ADA019_zpse5d159c8.jpg

Nooit begrepen waarom die hele Altea-reeks überhaupt bestaat. Ben je een "sportief" merk, kom je met een hele batterij MPV's op de markt. Ok, MPV zal wel vraag naar zijn. Maar waarom maak je dan alleen MPV's met voorgevormde achterbanken waar eigenlijk alleen maar 2 fatsoenlijke zitplaatsen aanwezig zijn? De belangrijkste bestaansreden van de (midi en maxi) MPV is dat er méér dan vier mensen fatsoenlijk in vervoerd kunnen worden. De halfbroer Touran heeft wel gewoon drie tot vijf identieke stoelen achterin, waar ook drie kinderzitjes op de rij in passen. Dat laatste lukt je dus niet met goed fatsoen in een Altea (XL). Dus wederom de vraag: waarom dan? Met twee kinderstoelen ben je met iedere willekeurige station beter af. Is ook beter passend te maken bij het "sportieve" imago. Een station kun je nog wel met goed fatsoen mee racen...

850btcc.jpg

Wat van de Freetrack trouwens wel stoer was is dat er een 4-motion onderstel onder zat. Je kon er dus wel echt iets extra's mee, net als de Scenic RX4 en Kangoo 4x4 destijds en in tegenstelling tot heel veel ander opgeruigd spul. De CrossTouran zakte daar bijvoorbeeld wel (letterlijk...) mee door het ijs.

Dit is een voorbode van het verdwijnen van de hele Altea familie.

De eerste Altea's werden al eind 2004 op kenteken gezet. Het model is dus al 8,5 jaar oud. Tijd voor vervanging dus. En ik ga er eigenlijk van uit dat er geen directe opvolger komt van de Altea. Als de Leon familie compleet is (dus coupé en station) denk ik dat dat het einde is van de Altea's. De Altea XL had wel een enorm grote bagageruimte. Ideale auto voor een kampeervakantie met (twee) kleine kinderen.

Ik zal hem niet missen. Sowieso kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat gewone modellen met niet veel meer dan wat extra plastic (Rover 25 Streetwise, Ford Focus X Road, Hyundai Getz Cross, Fiat Stilo Uproad, Citroen C3 AirCross, etc) hier nooit echt potten hebben kunnen breken.

Bij mij in de buurt staan toevallig zo'n opgetuigde C3, Focus en Getz! Erg leuke modellen en ze kunnen mij meer bekoren dan de standaard, ultra-burgerlijke uitvoeringen. Jammer dat de meerprijs vaak zo buitenproportioneel was.

verlichting zei:
Dit is een voorbode van het verdwijnen van de hele Altea familie.
Lijkt mij ook. Eerst de buitenbeentjes eruit, aantal versies en opties terugschroeven, actiemodel en dan klaar. Model is al behoorlijk bejaard aan het raken.

Maar inderdaad: een lekker ruime auto, die Altea XL. Wat dat betreft toch wel wat meerwaarde boven een "normale" stationwagon.

Ik heb nog een uit het gamma verdwenen opgeruigde auto gevonden: de Peugeot 207 SW Outdoor is sinds een paar maanden niet meer te verkrijgen. Het 207-gamma omvat alleen nog de SW en CC, de eerste is nog leverbaar als 1.4 VTi Active en 1.6 VTi Allure, de CC als 1.6 VTi zonder verdere toevoeging, de Griffe, de Roland Garros en de 1.6 THP Roland Garros.

m1cyj9gb8ul5_800.jpg

peugeot_207_sw_outdoor_01.jpg

peugeot_207_sw_outdoor_02.jpg

Foto's AutoWeek.nl & Rijtesten.nl

Een GIGA designmisser was dat - die asymmetrische afgevlakte wielkasten.
Wie dat ooit bedacht heeft verdient een weekje verplicht luisteren naar Justin Biebert.

Stel je eens voor wat een smakelijke auto's het waren geweest met gewoon 'rond' plaatwerk.

D. Elzinga zei:
Ik zal hem niet missen. Sowieso kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat gewone modellen met niet veel meer dan wat extra plastic (Rover 25 Streetwise, Ford Focus X Road, Hyundai Getz Cross, Fiat Stilo Uproad, Citroen C3 AirCross, etc) hier nooit echt potten hebben kunnen breken.

De Focus was dan ook een actiemodel met een oplage van 300 stuks, alleen voor/in Nederland.

JOtter zei:
De Focus was dan ook een actiemodel met een oplage van 300 stuks, alleen voor/in Nederland.

De X Road is uiteindelijk ook in diverse andere Europese landen verkocht, zie mobile.de en Autoscout24.

D-C zei:
JOtter zei:

De X Road is uiteindelijk ook in diverse andere Europese landen verkocht, zie mobile.de en Autoscout24.

Ik dacht dat de X Road alleen in NL verkocht werd, maar blijkbaar (later) ook in andere landen. Ben dan wel benieuwd wat de verkoopaantallen zijn geweest.

D. Elzinga zei:

Maar de Freetrack had itt alle bovenstaande wagens wel vierwielaandrijving. En dat maakt het toch wel een andere klasse:

https://www.youtube.com/watch?v=XM2ALtfdxdI

https://www.youtube.com/watch?v=KebBYFe98_Q

Zoals vaker bij deze wagens zijn de afwezigheid van beter geschikte banden de grootste bottleneck. Sperbare diffs zou ook enorm schelen, maar dat hebben zelfs veel "echte" 4x4's niet. Dus niet alleen show, net als de Octavia Scout en de RX4 kan er ook echt wat mee. Waarbij eigenlijk alleen de RX4 op papier theoretisch een échte concurrent was.

Bij de Freetrack was vierwielaandrijving ook niet standaard, zie Carbase. Er zijn voorwielaangedreven 1.4 TSI, 2.0 TSI, 1.6 TDI Ecomotive en 2.0 TDI varianten.

Even een complimentje aan D-C hoe hij dit topic steeds up-to-date houdt! (y)

@YC: die shop is inderdaad een stuk beter. Alleen die rare vlakke stukken naast de kentekenplaat vind ik nog erg vreemd staan.

Badgast zei:
Ik kan melden dat we ook afscheid gaan nemen van de Antara voor wat betreft de levering in Nederland.

Nu vermeldt opel.nl de Antara ook niet meer. Daarmee is het doek voor de huidige Antara definitief gevallen, in de scoop-sectie is echter de tweede generatie al te vinden, maar de marktintroductie daarvan zal vast nog 1,5 jaar in beslag nemen. Tja, vorig jaar werden er per maand gemiddeld 5,5 verkocht, dat schiet natuurlijk niet op. Opel heeft inmiddels moderne motoren in huis, maar de Antara heeft daar nooit van mogen profiteren, met als gevolg een te hoge slurptaks. In België blijft de Antara onverminderd leverbaar, daar ligt de vanafprijs ook pakweg op het niveau van de Nederlandse vanafprijs van de Mokka.

opel_antara_4wd_03.jpg

opel_antara_4wd_02.jpg

opel_antara_4wd_07.jpg

Foto's Autogetest.nl

Hier in de buurt heeft iemand een Antara gerebadged tot Chevrolet. In zijn/haar ogen heeft de naam Chevrolet meer standing.

Denk dat maar weinig mensen de Antara gaan missen. Qua reputatie is de auto ook maar matig. Er zijn verhalen bekend van eigenaren die om de haverklap bij de dealer staan.

Nu de 4-serie in aantocht is heeft BMW de 3-serie Coupé geschrapt, inclusief topmodel M3. De M3 is in afwachting van de nieuwe M3 sedan nu louter als Cabriolet verkrijgbaar. Dat houdt ook in dat de E93 (van 320i tot M3) de enig overgebleven 3-serie van de vorige generatie is.

bmw_3_serie_coupe_01.jpg

bmw_3_serie_coupe_04.jpg

Foto's Rijtesten.nl

Deze laatste generatie 3 serie coupé is mooi, alleen de 4-serie coupé is gewoon nog meer sport, nog meer gespierd. Dus niet naar de BMW dealer om het laatste exemplaar te bemachtigen. Misschien leuk voor later als youngtimer....

Einde oefening voor de geel kentekenversie van de Citroën Nemo (en dus van de benzineversie):
https://www.autoweek.nl/nieuws/23909/citroen-schrapt-personenversie-nemo-van-prijslijst

Het gamma van de personen-Nemo was sowieso al erg eenvoudig, want de dappere Citroën was maar in één uitvoering te bestellen. Deze had een 1,4-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 73 pk onder de kap en kostte 19.235 euro.

een c3 picasso begint bij 17k. terecht besluit :)

Ook de Bipper Tepee is uit het gamma verdwenen.

car_photo_536851.jpg

car_photo_536842.jpg

car_photo_536848.jpg

Hoe zit het dan met de Fiat Qubo, de personenwagenvariant van de Fiorino? Die blijft gewoon leverbaar, wel is de 1.4 benzinevariant geschrapt. Deze motor met een cilinderinhoud van 1360 cm[sup]3[/sup] kwam van PSA. Fiat had toch al een voor Nederland interessanter want schoner en goedkoper alternatief, de 1.4 8v Natural Power met 77 pk. De motor met een cilinderinhoud van 1368 cm[sup]3[/sup] komt van Fiat zelf. Ook is er de 1.3 MultiJet 16v met Dualogic-transmissie. Kortom, dit is de overzichtelijke prijslijst:

1.4 8v 77 Natural Power Easy €16.620
1.4 8v 77 Natural Power Pop €17.695
1.3 MultiJet 16v 75 Dualogic Pop €19.995

Terecht. Hadden bijna geen recht van bestaan. Zelfs de grijs kenteken-variant zie ik bijna nooit, laat staan met geel kenteken.

Op zich jammer, want een ontzettend leuk autootje met veel praktische mogelijkheden als kleine (tweede) gezinsauto.

Maar door die ontzettend trage en onzuinige motor veel minder aantrekkelijk en ook nog eens belachelijk duur (BPM door milieu-tax).

Was al bekend, maar nu ook op De Telegraaf Autovisie:

[size=x-small]do 04 jul 2013, 17:27[/size]
[size=medium]Opel Nederland stopt met Antara[/size]
Door Wouter Spanjaart

AMSTERDAM - De Opel Antara wordt niet langer geleverd in ons land. De reden? "De verkopen liepen niet", zegt een woordvoerder van Opel Nederland tegen Autovisie.

"Het verkooppotentieel van de Antara is er niet meer." Als verklaring wordt door de woordvoerder ook de komst van de Mokka gegeven, een auto die net wat kleiner is dan de Antara, maar ook flink goedkoper. "Natuurlijk zijn ze niet helemaal vergelijkbaar, maar we zien wel dat de Mokka een stuk populairder is." Een insider geeft aan dat de hoge CO2-belasting op het model ervoor heeft gezorgd dat de Antara zichzelf uit de markt heeft geprijsd.
Alleen Nederland
Dat de Antara van de markt wordt gehaald geldt alleen voor Nederland, in andere landen blijft het zustermodel van de Chevrolet Captiva gewoon leverbaar. "Het geldt per direct, dus de auto is in ons land niet meer te bestellen." Als je nog een Antara wilt, er staan er nog vier bij dealers in het land.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/opel/21705875/__Opel_Nederland_stopt_met_Antara__.html

Wat de Antara betreft: liever een gelukte Chevrolet dan een mislukte Opel. Maar met het verbruik van een oude Opel Rekord zou ik geen van beide auto's kiezen.

De KIA Soul is er officieel mee gestopt :'(

Het laatste jaar was hij eigenlijk al dood met 4 saaie kleuren in het gamma en een vanfprijs veel duurder dan de Venga en Cee'd. Jammer dat er voor het grootste deel ik er ouderen in zie rondrijden...

Maar.. Misschien is er met de (minder mooie) nieuwe generatie KIA Soul nog kans op leven door de elektrische versie.

t

Jammer, altijd een leuk ding gevonden die Soul. Jammer dat het model na de introductie te weinig meer onder de aandacht is gebracht door de importeur.

Der Vario verabschiedet sich
Bereits seit 1967 ist er uns ein treuer Begleiter, der Mercedes-Benz Vario.

Damals stellte Mercedes-Benz seine Transporter-Baureihe „T2“ vor. Mit der Überarbeitung ging der T2 im Jahre 1986 in die zweite und 1996 in die dritte Runde und erhielt dann auch den Namen Vario. Bis heute wird dieser robuste und zuverlässige Klassiker produziert und wurde unzählige Male an neue Kundenanforderungen und gesetzliche Veränderungen angepasst.

Mit den Jahren erhielt der Vario neue Kollegen zur Seite gestellt. Seit 1970 den L 206, der später vom Mercedes-Benz Sprinter abgelöst wurde und seit 1986 den MB 100, der Vorgänger des Mercedes-Benz Vito.

Dennoch blieb der Vario bis heute für viele Kunden und deren Anforderungen das optimale Fahrzeug.

Bedingt durch die gesetzliche Einführung von Euro 6 wird die Produktion des Mercedes-Benz Vario jedoch ab dem Modelljahr 2014 eingestellt. Daher möchten wir Sie rechtzeitig vor Produktionsende informieren, dass Ende 2013 – nach 46 Jahren – die Auslieferung des Mercedes-Benz Vario endgültig eingestellt wird.

aktuell_vario_570.jpg

Leve Euro 6... :(

De Mercedes-Benz Vario staat inmiddels al niet meer in de Nederlandse prijslijsten.

Meer slecht nieuws: Mazda heeft de 3-deurs 2 uit het Nederlandse programma gehaald, het zoveelste teken van de tanende populariteit van dit carrosserietype. In het B- en C-segment zijn er op een paar uitzonderingen na geen conventionele 3-deurs modellen meer, wel afwijkend vormgegeven modellen die meer dan eens als coupé worden aangeprezen. Bij de Volkswagen-groep hebben de Audi A3 en Seat Leon SC zelfs kortere wielbases dan de A3 Sportback en gewone 5-deurs Leon. Volkswagen voert nog wel een Golf 3-deurs, BMW heeft een 1-serie driedeurs (wel met stijlloze ramen in tegenstelling tot de 5-deurs), terwijl de Hyundai i30 3-deurs ook niet al teveel afwijkt van de 5-deurs. In het B-segment is de spoeling iets minder dun, maar modellen als de Hyundai i20, Kia Rio, Suzuki Swift en Toyota Yaris worden nauwelijks verkocht als 3-deurs.

Mazda-2_2011_photo_02.jpg

Mazda-2_2011_photo_31.jpg

Mazda-2_2011_photo_39.jpg

De Peugeot 207 SW Outdoor was al gesaneerd, nu zijn ook de reguliere modellen geschrapt. Alleen de 207 CC blijft leverbaar. Gewone cabriolets zijn ook op hun retour bij de gewone volumemerken. De 308 CC krijgt geen opvolger, het is niet onwaarschijnlijk dat ook de 207 CC niet wordt opgevolgd. Compacte stationcars zijn bijzonder dun gezaaid. Aan Nederland zal het niet liggen, want de meest populaire Fabia en Ibiza zijn waarschijnlijk de stationcar, de nieuwe Clio Estate lijkt in tegenstelling tot zijn voorganger een hit. Dacia komt vanaf het najaar met de nieuwe Logan MCV die wat kleiner is dan zijn voorganger.

Peugeot-207_SW_2010_photo_01.jpg

Peugeot-207_SW_2010_photo_07.jpg

Terug
Bovenaan