We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

Van de elektrische Partner en Berlingo verwacht ik op afzienbare termijn wel een opvolger, of die dan ook als gezinsauto naar Nederland komen is natuurlijk afwachten.

Vreemd dat de Caddy niet meer als busje naar Nederland komt, ik dacht dat die dingen als taxi nog wel redelijk gewild waren. Hoewel men onder de huidige omstandigheden natuurlijk aan grotere bussen de voorkeur geeft in die branche.

Er komt zeker een opvolger voor de Berlingo en Partner, PSA zegt al tijden dat ze op korte termijn het hele bestelwagengamma elektrisch zullen hebben. Bovendien staan er nog genoeg (vrijwel) nieuwe e-Berlingo's op voorraad (in januari was er een hele rits op kenteken gezet gek genoeg) voor de liefhebbers.

Dat de Caddy niet meer komt is wel apart inderdaad. Het waren geen vreselijk hoge aantallen, maar volgens mij was hij gek genoeg wel marktleider in zijn segment. Lijkt me toch niet zomaar te negeren.

MWH zei:
Bovendien staan er nog genoeg (vrijwel) nieuwe e-Berlingo's op voorraad (in januari was er een hele rits op kenteken gezet gek genoeg) voor de liefhebbers.

Vanaf 22 duizend euro voor een nieuwe Berlingo Multispace, dat is eigenlijk wel een heel goede aanbieding! (y)

Heb even gekeken, de enige ludospaces die nu nog in Nederland worden geleverd zijn de busjes van PSA-Toyota (Berlingo/Partner-Rifter/Combo/ProAce Verso) en de aloude Citan.

De Caddy Combi is inderdaad veelvuldig als taxi ingezet. De Maxi was daarnaast ook geliefd als rolstoelbus: achter de achterbank kan je namelijk precies één rolstoel kwijt.
Gezien het vervallen van de BPM vrijstelling heeft elke taxiboer al wel zijn gehele vloot eind 2019 vernieuwd.

^^^ kopen ze dan nog veel zelf in?

In nieuwe aanbestedingen zal de kosten van het vervallen van de BPM vrijstelling wel ingeprijst moeten worden. Financiering daarvan kan wel via de speciale taxi regelingen, lijkt mij. Caddy op aardgas was toch wel een unieke én benodigde positie in die markt.
Tenzij PON voorziet dat de omklap naar EV aanstaande is in die markt .. en dan heeft PSA wel een beter programma momenteel, denk ik.

Toyota heeft bekend gemaakt in Japan afscheid te nemen van de Porte en Spade begin deze maand. De Premio, Allion en Prius+ stoppen eind maart 2021. De Prius+ is nog altijd te koop in Nederland

Porte & Spade
PORTE_001.jpg

PORTE_006.jpg

PORTE_004.jpg

PORTE_089.jpg

PORTE_090.jpg

Veel foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/photo/558877.html

Premio & Allion
11.jpg

19.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1004919.html

01_o.jpg

Raar dat de Touareg PHEV en R niet naar Nederland komen. Veel leuke Volkswagen of exclusievere uitvoeringen en modellen (Alltracks, Caddy Life, Golf GTI TCR volgens mij, ook de Skoda Octavia RS PHEV, Scout, Superb Scout, Fabia Scoutline etc.) worden hier niet geleverd, nogal jammer.

De Touareg R en Touareg PHEV | Exclusief bij Huiskes-Kokkeler
De Volkswagen Touareg R en de Touareg PHEV worden niet geleverd aan de Nederlandse markt. Zonde toch? Vonden wij ook! Wij hebben daarom onze hand weten te leggen op enkele Volkswagen Touareg R en PHEV modellen. De eerste zijn in bestelling, en verwachten we rond februari te kunnen leveren. Beide modellen kunnen ook uiteraard naar wens worden besteld!

Het gaat om de onderstaande uitvoeringen die wij als enige in Nederland voor u kunnen leveren:

Touareg R: 3.0 V6 TSI 4MOTION PHEV 340 kW/462 pk
Touareg PHEV: 3.0 V6 TSI 4MOTION PHEV 280 kW/380 pk

Bron: https://www.huiskes-kokkeler.nl/nieuws/volkswagen/volkswagen-touareg-r-en-phev-leverbaar

Ook de Jeep Grand Cherokee is verdwenen.

Jeep-Grand-Cherokee-CRD-V6-Multijet-2019-Test-AutoRAI-Foto-3-960x720.jpg

Foto: Autorai.nl

Deze had ik nog niet doodverklaard: de Mercedes-Benz X-klasse en Volkswagen e-Golf.

mercedes-benz-x-klasse-2018-test-review-x250d-4matic-fotografie-autorai-foto-1-640x480.jpg

694

In 2020 zijn daarmee de volgende modellen verdwenen:

Alfa Romeo MiTo
Audi A3 Cabriolet
BMW 3 Serie Gran Turismo
BMW i8
Cadillac ATS
Cadillac CTS
Cadillac CT6
Cadillac XT5
Citroën C-Zero
Dacia Logan MCV
Dacia Dokker MPV
Ford Mondeo hatchback
Ford C-MAX
Infiniti Q30/QX30
Infiniti Q50
Jeep Grand Cherokee
Kia Optima
Maserati GranTurismo/GranCabrio
Mercedes-Benz S-Klasse Coupé / Cabriolet
Mercedes-Benz SLC
Mercedes-Benz X-Klasse
Nissan 370Z
Opel Karl
Opel Ampera-e
Opel Insignia Country Tourer
Peugeot iOn
Peugeot Partner Tepee
Renault Clio Estate
Renault Koleos
Skoda Citigo
Subaru Impreza
Subaru BRZ
Suzuki Celerio
Volkswagen e-Golf
Volkswagen Touran
Volkswagen Touareg
Volkswagen Caddy Combi
Volvo V40

Inmiddels uit productie, maar nog wel leverbaar (zolang de voorraad strekt):
Alfa Romeo Giulietta
Citroën C4 Cactus
Citroën C4 SpaceTourer (alleen de Grand C4 SpaceTourer is nog in productie en blijft voorlopig)
Dacia Dokker van
Lexus CT
Lexus IS
Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander

Binnenkort komt daar dus de Toyota Prius+ bij.

Er zijn weer twee modellen verdwenen: de Dacia Dokker Van en de Toyota Prius+.

De Dacia Dokker gezinsauto verdween al eerder, maar nu is ook de bestelauto geschrapt. De auto gaat in vernieuwde vorm door onder Renault-vlag als Renault Express.

BES2019_1_12_20_test_dacia_foto1.jpg

De Toyota Prius+ leidde al jaren een sluimerend bestaan en krijgt geen opvolger, al zal Toyota hopen klanten richting de Highlande, ProAce City Verso of ProAce Verso te kunnen sturen.

Toyota~Prius~Plus~(11).jpg

De Alfa Romeo Giulietta komt nu niet meer op de website voor.

alfa_romeo_giulietta_01.jpg

Verder is er weer een 3-deurs hatchback verdwenen, ditmaal de laatst overgebleven Aziatische 3-deurs hatchback: de Toyota Aygo. De Citroën C1 en Peugeot 108 zijn nog wel als 3-deurs te bestellen, maar beide modellen zitten in hun laatste jaar en krijgen geen opvolger. De Aygo krijgt wel een opvolger, maar die verschijnt niet meer als 3-deurs. Volgend jaar blijven dus alleen de Mini, Fiat 500 en Smart Fortwo over.

dsc_6515.jpg

Foto's: Rijtesten.nl & AutoExpress.co.uk

Onderstaande modellen worden nog wel op de websites vermeld, maar zijn uit productie:
Citroën C4 Cactus (volgens website nog tien stuks op voorraad)
Citroën C4 SpaceTourer (alleen de Grand C4 SpaceTourer is nog in productie en blijft voorlopig, volgens website nog dertig stuks op voorraad)
Lexus CT
Lexus IS
Mitsubishi ASX (nog wel op website, niet meer in Carbase)
Mitsubishi Outlander

Dan zijn er nog de Mercedes-Benz C-Klasse Coupé en Cabriolet, waarvan het afwachten is of er opvolgers verschijnen. Volgens mij krijgen de C-Klasse en E-Klasse Coupé en Cabriolet één opvolger, dus we gaan weer terug naar de situatie ten tijde van de CLK.

De Mitsubishi ASX is nu geschrapt. Ook de Eclipse Cross met benzinemotor komt niet meer op de website voor, wat betekent dat het Mitsubishi-gamma nu bestaat uit de Space Star, Eclipse Cross PHEV, Outlander PHEV en L200.

newsimg_21130_image.jpg

[size=x-small]Foto: AutoZeeland.nl[/size]

Dat is weer een beste kaalslag. En die laatste is er net eentje uit de categorie die overblijft : vijfdeurs SUV's en crossovers.

De Giulietta... Ik heb er twee gehad, waarvan de laatste toch wat kuren vertoonde. Toch had ik wel weer een Giulietta willen hebben, want hij rijdt super en ik vind Alfa gewoon een mooi merk. Maar een eis was ACC en dat zit er helaas niet in met een Giulietta. Hopelijk komt er nog wat betaalbaars op Alfa gebied, de fusie met PSA biedt mogelijkheden natuurlijk.

Er blijft maar heel weinig over bij Alfa! De Giulietta was zeker niet de jongste meer. Ik help je hopen dat Alfa met een gelijkwaardig model of in deze belangrijke markt terugkeert. De fusie met PSA biedt perspectief.

Een uitbreiding van het dealernet lijkt mij voor Alfa ook niet verkeerd. Of zullen zij, want het is een hype, ook met brandcenters komen? Brandcenters die alleen, op een kluitje, in de randstad zitten.... Waardoor de gemiddelde Drent, Groninger, Limburger en/of Zeeuw niet de moeite neemt om er eens te gaan bezoeken.

captino zei:
Een uitbreiding van het dealernet lijkt mij voor Alfa ook niet verkeerd. Of zullen zij, want het is een hype, ook met brandcenters komen? Brandcenters die alleen, op een kluitje, in de randstad zitten.... Waardoor de gemiddelde Drent, Groninger, Limburger en/of Zeeuw niet de moeite neemt om er eens te gaan bezoeken.
Zoals?
Daarnaast, ik kom echt nooit bij een showroom. Dus daarvoor wil ik best wel wat verder reizen.

Wouter82 zei:
Quadrifoglio Verde zei:
Hopelijk komt er nog wat betaalbaars op Alfa gebied, de fusie met PSA biedt mogelijkheden natuurlijk.
Ik zou niet te veel verwachten, de Tonale is ook al uitgesteld.

Hoezo "ook"? Verder heb ik nog niets vernomen van Stellantis omtrent Alfa Romeo. De Tonale is terug naar de technische tekentafels gestuurd omdat de specificaties niet zouden voldoen, dus als hij al was geïntroduceerd was hij waarschijnlijk vrij kansloos geweest. Lijkt me dus wel een goede beslissing.

Het valt mij op dat je op de pagina van de e-up geen button 'samenstellen' meer hebt, maar alleen een button 'voorraad'...

Hmm, interessant. Bij Seat wordt hetzelfde over de Mii gemeld, overigens:

"Alleen uit voorraad leverbaar
De Mii electric is alleen nog uit voorraad leverbaar. Dat betekent jouw favoriete Mii electric uitzoeken, kopen en binnenkort al rijden. Denk er niet te lang over na, want de voorraad is beperkt"

Die elektrische stadsauto's zijn nooit fatsoenlijk leverbaar geweest en nu verdwijnen ze dus al na anderhalf jaar.

Alleen uit voorraad leverbaar
De Mii electric is alleen nog uit voorraad leverbaar. Dat betekent jouw favoriete Mii electric uitzoeken, kopen en binnenkort al rijden. Denk er niet te lang over na, want de voorraad is beperkt.

De Citroën C1 3-deurs en Peugeot 108 3-deurs komen overigens niet meer op de websites voor, alleen de 5-deurs is nog tot het einde van het jaar in productie.

Die elektrische VAG 3 ling was toch al niet meer in productie? Eén jaar 'excuus CO2 reductie truus' was toch genoeg (verlies)?

~~~~~~~~~~~~~~~~

newsimg_21130_image.jpg

Duss, dat woordje 'new' was maar voor korte duur.. :confused:

De Citigo was al snel uit productie, maar over de rest was nog niet bekend gemaakt voor zover ik weet. Al had ik inderdaad geen levenscyclus van vele jaren meer verwacht.

Rutger DC zei:
Verder is er weer een 3-deurs hatchback verdwenen, ditmaal de laatst overgebleven Aziatische 3-deurs hatchback: de Toyota Aygo. De Citroën C1 en Peugeot 108 zijn nog wel als 3-deurs te bestellen, maar beide modellen zitten in hun laatste jaar en krijgen geen opvolger. De Aygo krijgt wel een opvolger, maar die verschijnt niet meer als 3-deurs. Volgend jaar blijven dus alleen de Mini, Fiat 500 en Smart Fortwo over.
dsc_6515.jpg
.

Persoonlijk ga ik de 3 deurs hatchbacks niet missen. De MPV in verschillende segmenten ga ik wel missen daar zijn er anno nu ook niet veel meer van over.

De Citroën C4 Cactus is nu van de website gehaald.

i6by76kboxik_800.jpg

Online staan nog diverse voorraadexemplaren te koop die van kenteken zijn voorzien. Er worden flinke kortingen op gegeven, de goedkoopste kost iets minder dan 20 mille, een nette prijs voor een 110 pk sterke auto van dat formaat met voldoende luxe.

De Lexus CT en IS-voorraad lijkt uitgeput te zijn, de prijzen worden niet meer op de website vermeld. De RC is al even niet meer leverbaar als hybride, alleen de RC F (die niemand bestelt in Nederland) kun je nog bestellen, al is het de vraag of dat nog gaat gebeuren totdat ook die verdwijnt.

rf1yughbkibn_800.jpg

De nieuwe generatie IS komt niet naar Europa.

lexus-is-300h-2017-f-sport-line-286871-800.jpg

Foto's: AutoWeek.nl / Autokopen.nl

Tsja, die zullen niet gemist worden. In geen enkele vorm een bedreiging (geweest) voor de Duitse 3. Helaas nooit meer geweest dan ene wat opgewekte Toyota... De eerste IS leek een veelbelovende voorbode, maar helaas...

Het meest indrukwekkende product van Lexus was denk ik de allereerste LS. Die wist het de Duitse concurrentie uit het niets lastig te maken, althans op papier, niet per se wat betreft verkoopcijfers. Lexus doet goede zaken in de rest van de wereld, maar in Europa blijft het behelpen. De Nederlandse importeur Louwman & Parqui doet het erg goed met Toyota, maar bakt er echt helemaal niets van met Lexus. Met de UX heeft Lexus nogal geblunderd: gezien het formaat auto had die veel ruimer moeten zijn en de elektrische uitvoering minder halfbakken.

Lexus heeft volgens mij een heel goed imago en veel meer naamsbekendheid van bijvoorbeeld Infiniti, nu moet het merk nog zorgen voor de juiste, begeerlijke producten. Eerstvolgende nieuwkomer is de nieuwe NX, maar de nieuwe elektrische SUV op basis van de Toyota bZ4X/Subaru Solterra is minstens zo belangrijk voor onze markt.

Zo nu en dan heeft Lexus toch best prima modellen neergezet. De eerste LS, GS, de IS die zelfs de stamvader is geweest van de term "Lexuslook achterlichten" en de veroorzaker van een hoop smakeloos getunede barrels in de jaren '00, de LFA inderdaad, en van de huidige modellen vind ik de LC echt schitterend. Zou zonde zijn als dit merk hier verdwijnt...

Joop 5528328 zei:
Tsja, die zullen niet gemist worden. In geen enkele vorm een bedreiging (geweest) voor de Duitse 3. Helaas nooit meer geweest dan ene wat opgewekte Toyota... De eerste IS leek een veelbelovende voorbode, maar helaas...

Provoceren zit je in 't bloed :). Lexus heeft 't misschien niet goed gedaan bij de zelfbenoemde autoliefhebbers, de kenners weten het merk op waarde te schatten. Zij weten dat hun auto als-ie niet nieuw is iets minder modern aanvoelt dan de concurrenten, maar ook dat-ie vervolgens aanzienlijk minder snel veroudert en slijt. Welk model je ook koopt, de kwaliteit van een Lexus komt uiteindelijk altijd bovendrijven. En heb je eenmaal wat kilometers gemaakt met zo'n hybride, dan begrijp je echt niet meer waarom je bij de concurrenten toch die schakelmomenten ervaart. Dat onrustige geschakel, zelfs van de fijnste ZF-transmissie, lijkt onnodig.

Het schrappen van de IS voor Europa vind ik wel een matige zet. De nieuwe ziet er goed uit en de krappe UX is nauwelijks een alternatief. De ES wel, maar da's - zoals Joop in dit geval terecht aangeeft - wel vooral een opgewerkte Camry.

Ik geloof best dat ze goed zijn. Maar meeste mensen leasen een zakelijke auto en doen geen 10 jaar met zo'n wagen. Dus je wilt niet voor die paar jaar een auto die al minder modern aanvoelt. Betrouwbaarheid is voor velen ook blijkbaar niet superbelangrijk anders reden we allemaal wel in Japanse auto's en waren die auto's ook zakelijker interessant. Daarbij zijn veel Lexussen aardig smaakgevoelig geworden. En persoonlijk krijg ik de kriebels van sommige jaren 90 Casio knoppen in het interieur. Kan gewoon niet in die prijsklasse.

Op de Nederlandse website van Honda is de Civic sedan niet meer te configureren en op de Duitse website komt de 4-deurs ook niet meer voor. De Civic is er dus alleen nog als 5-deurs, die in tegenstelling tot de sedan in het Verenigd Koninkrijk van de band rolt. De fabrieken waar de hatchback en sedan (Turkije) van de band rollen, zullen binnen een jaar zijn gesloten. De nieuwe generatie Civic hatchback komt uit Japan, maar laat nog ruim een jaar op zich wachten in Europa.

Ik heb hem ook nog nooit als sedan gezien. Jammer, sedans zijn cool.
Daarover: hier in de buurt heb ik nou al 2x het nieuwe model Toyota Corolla als sedan zien rijden. Het kan dus wel!

De Jeep Wrangler 3-deurs zal in Europa uit het gamma worden geschrapt. Om CO[sub]2[/sub]-boetes te ontlopen kiest Stellantis ervoor om de Wrangler alleen nog als plug-in hybride 4xe aan te bieden en dat is altijd een Unlimited (5-deurs). Blijkbaar koos in Europa 30% van de Wrangler-kopers voor een 3-deurs. In Nederland is de 3-deurs al niet meer leverbaar.

kejyqinb3doo_800.jpg

Dan stopt Jeep dus na zo'n 75 jaar met het leveren van die oer-carrosserievorm in Europa. Toch wel iets om heel eventjes bij stil te staan.

Gave auto, die Civic sedan. Had 'm graag in de lease gehad, maar het moest voor mij een diesel zijn. Dan had ik zelfs genoegen genomen met die 1.6, ondanks dat ik eigenlijk meer vermogen wilde. En volgens Honda zou die diesel er ook komen, maar wanneer ... ... ...

Op de Nederlandse website van Renault komen de niet-elektrische Twingo en de Espace niet meer voor. Ik ben benieuwd of die modellen daadwerkelijk zijn gesneuveld.
https://www.renault.nl/personenautos.html

Nu ik nog eens kijk: de prijslijst van de Twingo E-Tech electric heet simpelweg Twingo in de url van de pdf. Het lijkt erop dat de Twingo met benzinemotor daadwerkelijk verdwenen is. Voor de Espace zal het over en uit zijn na een carrière van liefst 37 jaar.

renault_espace_01.jpg

Na meer dan 25 jaar zal de Avalon in de VS er ook mee stoppen, de SUV gekte is te sterk: https://www.motor1.com/news/524093/toyota-avalon-production-canceled-2022/

2019-toyota-avalon-touring-review.jpg

2019-toyota-avalon-touring-review.jpg

De productie wordt voortgezet in China volgens hetzelfde artikel.

Mooi model trouwens, veel mooier dan de Camry wat mij betreft.

Rutger DC zei:
Voor de Espace zal het over en uit zijn na een carrière van liefst 37 jaar.

renault_espace_01.jpg

In België staat hij nog wel op de website in twee dure) uitvoeringen. Wel een monument dat verdwijnt. Ik heb met de twee voorgaande versies kunnen rijden: erg aangename wagen, alleen niet altijd feilloze (elektrische) techniek.

Rutger DC zei:
Op de Nederlandse website van Renault komen de niet-elektrische Twingo en de Espace niet meer voor. Ik ben benieuwd of die modellen daadwerkelijk zijn gesneuveld.

Chiptekort zorgt er voor dat sommige modellen niet (meer) leverbaar zijn, met kans dat dat in de toekomst nog verandert.

J00P 5528328 zei:
Rutger DC zei:

Chiptekort zorgt er voor dat sommige modellen niet (meer) leverbaar zijn, met kans dat dat in de toekomst nog verandert.

Verwacht jij dan dat dit met de ICE-Twingo en Espace nog zal gebeuren?

Rutger DC zei:
Voor de Espace zal het over en uit zijn na een carrière van liefst 37 jaar.

renault_espace_01.jpg

https://www.autoblog.nl/nieuws/mpv-comeback-is-nu-officieel-een-dingetje-915007
(MPV comeback is nu officieel een dingetje)

Lolz

Terug
Bovenaan