We nemen afscheid van de... Jeep Wrangler, MG 5, Aiways, VinFast en VW T-Roc Cabrio

^^^ als PON van te voren ongeveer kan weten hoeveel orders er komen, dan wel ja. Importeur zal ook moeten intekenen op productieplaatsen.
Nu is de sedan een (nog) marginalere markt in NL.. dan het al was.. dus het is niet verwonderlijk.

Kan best zijn dat de fabriek de sedan productieplekken wel in een ander land kan wegzetten en dat er van een couranter model in NL extra plekken afgenomen moet worden om de Passat sedan te compenseren.

Het is niet alleen die ene order.. het is ook de aftersales (garantie, onderdelen) die je in de komende jaren moet blijven leveren. Uiteindelijk is dat ook een omslag naar aantallen.

Mitsubishi neemt in Nederland afscheid van het populairste model van het merk van het afgelopen decennium: de Outlander (PHEV). De auto werd eerder dit jaar opgevolgd door een nieuwe generatie, maar doordat Mitsubishi niet meer in Europa wilde investeren, is de komst van dat model geannuleerd. Voorlopig althans, want aangezien Mitsubishi uiteindelijk onder druk van Renault-Nissan besloot toch aanwezig te blijven en aangepaste Renaults zal lanceren, zou Mitsubishi ook kunnen besluiten om de Outlander PHEV dan toch te lanceren. De Space Star zal zijn laatste jaar ingaan, de L200 zal ook niet lang meer worden geleverd en het zou toch wel armoedig zijn als Mitsubishi hier straks alleen Renaults met Mitsubishi-logo verkoopt.

Momenteel heeft Mitsubishi het kleinste modellengamma sinds de jaren zeventig. Het levert nog slechts de Space Star, Eclipse Cross en de L200 Club Cab pick-up.

mitsubishi-outlander-2019-299008-1920.jpg

Foto: Autokopen.nl

Smart EQ ForFour Production Ends To Make Room For Future Growth
Things are changing a Smart as it looks towards a future joint venture with Geely. To kick off the start of this unique partnership Smart is cutting down its already small product portfolio by ending production of the Smart EQ ForFour. The Smart EQ ForTwo will remain in production but we expect big things to come from this interesting brand in the near future. For now, let’s remember the unique Smart EQ ForFour. https://www.motor1.com/news/558259/smart-forfour-eq/

anwb%3Aw760

Die Outlander ga ik niet missen. Wat een gedrocht en na de facelift al helemaal. Ik vond 'm vanaf het begin al wat lomps en gedateerds hebben, ook van binnen. Als merk ga ik ze ook niet missen als het echt verdwijnt. Van alle Japanse merken heb ik het minst met Mitsubishi. Al hebben ze natuurlijk, zoals elk merk, wel wat leuks gehad.

Rutger DC in augustus zei:
Overigens zijn de Citroën C1 en Peugeot 108 alleen nog uit voorraad leverbaar. Van de eerste zijn er nog 228, (...)
Alleen al in december werden er honderden C1's meer geregistreerd. Blijkbaar stond er nog heel wat in bestelling. Ik ben benieuwd of ze de voorraad hebben opgemaakt in 2021 of dat er in 2022 nog wat restjes volgen. Het is hoe dan ook een flinke aderlating, vooral voor Citroën. De laatste C1 had een heel consequente 1% marktaandeel, nogal significant op de ruim 3% van de laatste jaren voor het merk....

De Seat Mii was alleen nog uit voorraad leverbaar, maar is nu van de website gehaald.

SEAT-Mii-Electric-review-test-2020-FOTO-15.jpg

Mitsubishi neemt in Nederland nu ook afscheid van de L200. Dat betekent dat je bij Mitsubishi alleen nog maar de Space Star en Eclipse Cross kunt bestellen, beide zijn met slechts een krachtbron leverbaar.

Mitsubishi-L200_onlinetest-3-scaled.jpg

Bij BMW is er een nieuwe 2 Serie Coupé verschenen, maar aangezien er geen nieuwe Cabrio is ontwikkeld, is die nu verdwenen.

2017-BMW-230i-Cabrio-12.jpg

Verder neemt Volvo hier afscheid van de V90 Cross Country. Die staat ook al niet meer op de website. Dat heeft waarschijnlijk iets te maken met het niet bestaan van een plug-in hybride, die wel in de gewone V90 wordt geleverd. Toch bijzonder, want nog niet zo lang geleden had Volvo met de XC70 eigenlijk de enige populaire stationcar-met-ongespoten-plastic-rondom in ons land. Audi en Mercedes leveren nog wel de A4 & A6 Allroad en Mercedes E-Klasse All-Terrain.

volvo-v90-cross-country-t6-awd-pro-1-e1581593363363.jpg

Het is het einde van een tijdperk bij Lotus, waar de productie van de Elise, Exige en Evora is beëindigd. Lotus legt zich voorlopig naast peperdure specials als de Evija toe op de Emira.

d4my6n9bbemv_800.jpg

De Maxus V80 (EV80) had ik nog niet doodverklaard.

BES2019_02_12_18_multitest_maxus_foto1-2048x1365-590x393.jpg

Dat geldt ook voor de Polestar 1

442e75ccf2da82ca.jpg

Heel Nederland zal hebben uitgekeken naar de 2022-prijslijst van de SsangYong. Op sociale media was het verdwijnen van de Musso trending topic; het leidde tot verhitte discussies. Waargebeurd.

ssangyong-musso-16.jpg

Foto's: ZERauto.nl / Bestelauto.nl / Autorai.nl / Topgear.nl / AutoWeek.nl / Autobild.de / Autowereld.be

Verdwenen in 2021:
Alfa Romeo Giulietta
Citroën C1 3-deurs
Citroën C4 Cactus
Citroën C4 SpaceTourer kort
Dacia Dokker
Dacia Lodgy
Honda Civic sedan
Jeep Wrangler 3-deurs
Lexus CT
Lexus IS
Lexus RC (bestaat op papier nog wel, alleen als F, maar dat is een BPM-kanon en duurder dan de LC, dus die bestelt niemand)
Maxus EV80
Mitsubishi ASX
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi L200
Nissan e-NV200
Nissan NV250 (opgevolgd door Townstar), NV300 (voortaan Primastar), NV400 (voortaan Interstar)
Nissan Navara
Peugeot 108 3-deurs
Polestar 1
Renault Mégane hatchback
Renault Talisman (worden nog aardig wat lopende bestellingen van uitgeleverd deze maand overigens!)
Renault Scénic kort
Renault Espace
SsangYong Musso
Toyota Aygo 3-deurs
Toyota Prius+
Volkswagen Passat sedan

Nog wel leverbaar (nog in modellengamma op website), maar alleen uit voorraad:
Citroën C1
Ford EcoSport (de duurste exemplaren moeten voor €38.790 weg... Dan mag Ford wel met enkele tientallen procenten korting gaan strooien)
Mazda CX-3
Mercedes-AMG GT
Peugeot 108
Smart Forfour

Dank voor de informatie wederom. (y)

Rutger DC zei:
(..)

Het is het einde van een tijdperk bij Lotus, waar de productie van de Elise, Exige en Evora is beëindigd. Lotus legt zich voorlopig naast peperdure specials als de Evija toe op de Emira.

d4my6n9bbemv_800.jpg
(..)

Het valt mij dan op dat het namenbord niet correspondeert met de auto's; de Elise staat toch in het midden?

Rutger DC zei:
(..)
De Maxus V80 (EV80) had ik nog niet doodverklaard.

BES2019_02_12_18_multitest_maxus_foto1-2048x1365-590x393.jpg

(..)

Best knap dan, die voorraad op de kade bij Koopman in A'dam uitverkopen..

De Peugeot 108 lijkt (vrijwel) uitverkocht te zijn in Nederland. Dit jaar zijn er tot nu toe 415 geregistreerd en daar zullen er dan vast niet veel meer bij komen, want de auto is van peugeot.nl verdwenen. De Citroën C1 staat nog steeds op de Nederlandse website. In Nederland rijden er op dit moment ruim 57.000 108'en rond, waarmee de 108 een sterk nummer was.

peugeot_108_01.jpg

Hoewel ik doorgaans meer van strak autodesign hou vind ik de Citroën C1 stukker mooier van voren. Een mooi speels geheel zonder te kinderlijk te zijn.

Eens. De C1 heeft ook niet zo'n plastic slingertje over de zijkant bij de buitenspiegels/A-stijl. Het enige mooiere aan de 108 is wat mij betreft de A-stijl zelf, die niet zo'n goedkope wrap heeft zoals de C1.

De laatste Lotus Elise is inmiddels uitgeleverd aan Elisa, naar wie de auto vernoemd is.

laatste-lotus-elise-afgelverd-aan-bekende-instagram-dame-2022-970-4-1536x864.jpg

https://www.autoblog.nl/nieuws/bijzondere-instagram-dame-neemt-laatste-elise-in-ontvangst-3318684

Ik hoop toch dat Stellantis een nieuwe variant op de markt gaat brengen ( eentje die zijn genen deelt met bijv de Panda en de Ypsilon om maar wat te noemen), ze laten anders toch veel schieten denk ik..

speedtouch zei:
Ik hoop toch dat Stellantis een nieuwe variant op de markt gaat brengen ( eentje die zijn genen deelt met bijv de Panda en de Ypsilon om maar wat te noemen), ze laten anders toch veel schieten denk ik..

Gaan ze niet doen. Die genen van de Panda en Ypsilon zijn ook al meer dan 10 jaar oud en voldoen tegen de tijd dat de ontwikkeling klaar is niet meer aan de eisen.

929V6 zei:
speedtouch zei:

Gaan ze niet doen. Die genen van de Panda en Ypsilon zijn ook al meer dan 10 jaar oud en voldoen tegen de tijd dat de ontwikkeling klaar is niet meer aan de eisen.
Ik denk dat hij bedoelt een nieuwe 108 en die zijn techniek dan deelt met een nieuwe Panda en Ypsilon.

De Citroën C1 staat nog steeds op de website, maar als je klinkt op voorraadmodellen staat er "0 auto's". Het is dus ook over en uit voor de C1. Zoals Milan hierboven ergens al schreef, voor Citroën Nederland is het verdwijnen van de C1 nog meer dan de 108 voor Peugeot Nederland een aderlating. Naast de C3 is de C1 de enige Citroën die zorgt voor behoorlijke, constante aantallen. In 2021 was ongeveer een derde van de in Nederland geregistreerde Citroëns een C1. Van de twee generaties C1 rijden in Nederland bijna 118.000 exemplaren rond.

96852-54857f99b07b9.jpg

Er is nog een behoorlijk succesvolle auto verdwenen: de Mazda CX-3. De auto was al eens eerder lange tijd niet leverbaar, namelijk gedurende de meeste maanden van 2020, maar in het tweede halfjaar keerde de auto weer terug. De CX-3 krijgt geen opvolger. In theorie zou een omgestickerde Toyota Yaris Cross daardoor logischer zijn geweest dan een Yaris, maar goed: de Yaris Cross Hybrid is onzuiniger dan de Yaris Hybrid en is daardoor geen geschikt instrument om Europese CO[sub]2[/sub]-boetes te voorkomen. Toch is het opvallend dat de 2 (de echte, niet de Mazda Yaris), waar de CX-3 op is gebaseerd, gewoon leverbaar blijft. Er zijn hier zo'n 20.700 exemplaren, waarvan een kwart importexemplaren.

mazda-cx-3-2019-1.jpg

Foto's: Autoreview.nl / Autogids.be

De oude Skoda Fabia Combi werd nog even zij-aan-zij met de nieuwe Fabia hatchback verkocht. In bijvoorbeeld Tsjechië is dat ook nog steeds het geval, maar in Nederland is de Combi nu geschrapt.

test-2019-skoda-fabia-combi-monte-carlo-10-tsi-70-kw-10

Citroën neemt afscheid van de C4 SpaceTourer. De auto was alleen nog als Grand leverbaar. De auto staat niet meer tussen het modellenoverzicht, maar de voorraadpagina vermeldt nog steeds zeven auto's. Dat is dus een gevalletje nu of nooit. De enige Franse MPV is nu de Renault Grand Scénic, die later dit jaar uit productie gaat.

Test-Citroen-C4-Spacetourer-2020-15-scaled.jpg

Bij Ford komt de Mondeo niet meer op de website voor. Helaas is het over en uit voor de Mondeo na een carrière van 29 jaar.

rijtest-Ford-Mondeo-Hybride-Wagon-7.jpg

Foto's: Auto-mania.cz / Autoverhaal.nl

Auto's die uit productie zijn, maar nog steeds op de website worden vermeld zijn de Smart Forfour (12 voorraadauto's) en Ford EcoSport (36 stuks).

2021-Nissan-GT-R-1.jpg

The era of Nissan sports cars in Europe is coming to an end as the GT-R is being phased out.

In a statement to CarScoops, a Nissan UK spokesperson told us that, “13 years after its European introduction as the icon of accessible automotive high performance, we can confirm that European GT-R production will end in March, 2022 due to the new EU & UK drive by noise regulations starting 1st of July 2021 (No. 540.2014).”

De Renault Kadjar is het volgende slachtoffer. Natuurlijk is er een directe opvolger, maar die heeft een andere naam: Austral.

renault_kadjar_01.jpg

Foto: Rijtesten.nl

Altijd teveel een Nissan geweest, en alleen leverbaar met het kleine R-Link scherm, wat zelfs in de Clio en alle modellen daarboven groter was. Nooit een toevoeging geweest binnen het Renault gamma.

De Lexus RC F staat niet meer op lexus.nl. Officieus verdween de RC al eind 2020 uit Nederland, toen de hybride werd geschrapt. De F bleef wel op de prijslijst staan, maar die heeft sindsdien helemaal niemand besteld. Met recht dus een auto die in Nederland niet gemist gaat worden, wat natuurlijk ook met de BPM te maken had. Die is zo hoog, dat een Lexus LC hybride goedkoper en veel interessanter was.

Lexus%20RC%20F%20review%202021-6.jpg

Foto: Evo.co.uk

De vernieuwde Fiesta is er nog maar net, maar kort na de lancering is de Active-versie alweer geschrapt.

Ford-Fiesta-2022-20-1140x760.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-fiesta-heeft-nu-minimaal-125-pk/

Op de Nederlandse Hyundai-website zie ik de i30 Fastback niet meer staan. Die lijkt per direct te zijn geschrapt. De vraag naar de i30 is in Nederland toch al nihil, geheel in tegenstelling tot de technisch identieke, zeer succesvolle Kia Ceed-serie. De i30 N is al sinds de facelift niet meer in Nederland leverbaar. Helaas levert Hyundai geen enkel sportief model in Nederland: de i20 N, i30 N en Kona N zijn hier allemaal niet leverbaar.

crop_727_477_1617258486-hyundai.i30.n.line.001.jpg

Foto's: Autorai.nl / Topspeed.sk

En de Mustang wordt vreemd genoeg nog steeds geleverd. Kreeg vandaag de actuele prijslijst binnen. Heel bijzonder.
Jammer van de i30 Fastback!

Na het grotendeels verdwijnen van het A-segment ben ik bang dat met de EV's het aanbod in het B-segment ook steeds dunner zal worden.

Bij Hyundai is niet alleen de i30 Fastback, maar ook de Ioniq verdwenen. Dan gaat het uiteraard niet om de nieuwe Ioniq 5, maar om de Toyota Prius-achtige van Hyundai. De Ioniq was beschikbaar als hybride, plug-in hybride en EV, maar ze zijn allemaal verdwenen. Een echt succes is de Ioniq nooit geworden, dat helemaal karig afsteekt tegen het succes van de Kia Niro met dezelfde techniek. In Nederland is het C-segmentaanbod van Hyundai daarmee flink ingekrompen: gebleven zijn de i30 hatchback en wagon, verdwenen zijn de i30 Fastback en Ioniq.

Over een opvolger van de i30 is nog niets bekend. De huidige generatie werd 5,5 tot 6 jaar geleden gepresenteerd, terwijl zijn voorganger slechts 5 jaar meeging. Er zijn geruchten dat de i30 geen opvolger krijgt, anderzijds bewijst Kia dat een traditioneel C-segment succesvol kan zijn in Europa. De Ceed/Proceed trok in 2021 80 duizend kopers en de XCeed nog eens 45 duizend. Voor de i30, Elantra en Ioniq waren afgerond respectievelijk nog geen 51.000, 1.900 en 23.000 kopers.

qq7yg4xbpnbb_800.jpg

Ioniq (EV) is een niet helemaal begrepen auto, denk ik. Zat ook vrij voeg in de markt (Niro kwam later, meen ik en heeft een hogere zit)... Met de Kona had Hyundai wél succes, al is het nu ook schrapen met de facelift versie, volgens mij.

Ik vind het wel jammer van de i30 Fastback, dat vind ik echt een mooie auto. Voldoende herkenbaar en onderscheidend, zonder dat het design over te top wordt zoals veel andere modellen van dit concern.

BMW i3

De BMW i3 gaat de geschiedenisboeken in als een interessante, onderscheidende en ooit vooruitstrevende elektrische auto. Helaas heeft BMW de auto niet verder doorontwikkeld en geen opvolger gegund. De naam i3 krijgt wel een opvolger in de vorm van een elektrische 3 Serie, maar die heeft niets met deze i3 te maken.

f3fyho8bddlf_800.jpg

Smart Forfour

De tweede generatie Forfour was aanvankelijk tamelijk succesvol in Nederland, totdat de Forfour met benzinemotoren verdween en alleen de elektrische variant, met zeer bescheiden actieradius, overbleef. De productie werd begin dit jaar gestaakt en de laatste voorraadexemplaren worden nu opgeruimd.

630

SsangYong Tivoli en Korando benzine/diesel

Omdat niemand er een bestelt, heeft SsangYong Nederland de Tivoli en Korando met benzine- en dieselmotoren maar geschrapt. Bij SsangYong kun je nog wel kiezen voor de elektrische Korando en de grijskenteken-Rexton en Musso, wat in de praktijk ook bijna niemand doet.

5nzy9spbiyy8_800.jpg

Foto's: AutoWeek.nl / AD.nl

Het lijkt er op dat Kia de Rio uit het Nederlandse gamma haalt. De auto lijkt momenteel alleen nog uit voorraad leverbaar te zijn en er is geen prijslijst meer beschikbaar: https://www.kia.com/nl/modellen/rio/ontdekken/
De huidige Rio heeft hier altijd in de schaduw gestaan van crossover-versie Stonic, een auto die grote overeenkomsten heeft met de Rio hatchback (zoals platform/wielbasis, dashboard, voordeuren, voorruit en buitenspiegels). Tot nu toe zijn er dit jaar 411 Rio's geregistreerd in Nederland, waarmee het een van de minst succesvolle hatchbacks in zijn klasse is en een zeldzame flop binnen het Kia-gamma, dat vele succesnummers kent.

Het einde van de BMW 2 Serie Gran Tourer nadert ook: https://www.bimmertoday.de/2022/08/19/bmw-2er-gran-tourer-abschied-vom-dienstaltesten-naht/

De enige auto waar definitief een streep door kan is de (huidige generatie) Audi A4 Allroad. Die is niet meer leverbaar in Nederland.

Audi%20A4%20Allroad%20%282%29.jpg

Abarth stopt per direct de verkoop van de 595 en 695
Wie nog een nieuwe Abarth met benzinemotor wil, zal héél snel moeten zijn. De 595 en 695 worden op vrijdag 14 oktober om 16u30 uit de verkoop gehaald in afwachting van een nieuw elektrisch model voor 2023.

Bron: https://www.autogids.be/autonieuws/industrie-en-economie/abarth-stopt-per-direct-de-verkoop-van-de-595-en-695.html

Test-Abarth-595-Competizione-70th-3.jpg

Foto: Driving-Dutchman.nl

Abarth keert in 2023 terug met een iets krachtigere versie van de elektrische Fiat 500.

Ford Fiesta Production To End By The Middle Of 2023
On sale for 46 years, the Ford Fiesta has been a veritable icon of the supermini segment. It spans seven generations and has taken many forms, including three- and five-door hatchbacks, a sedan, and even a van. It would seem the subcompact model is sadly not long for this world, according to a worrying report published today by Auto Express. The British journalists claim an announcement from the Blue Oval about the Fiesta's demise is imminent.

Citing sources close to the company, AE has learned Ford will tell "select parties" production of the Fiesta will come to an end as early as the middle of next year. When contacted by the magazine, the automaker refused to comment about the car's possible discontinuation: "We are accelerating our efforts to go all-in on electrification and therefore review our vehicle portfolio in line with our business strategy. We do not comment on speculation and will share more information in the coming months." https://www.motor1.com/news/618283/ford-fiesta-discontinued-2023-report/

Na de Focus dus ook al de Fiesta. Door die EV-transitie blijven er steeds minder betaalbare auto's over. Aangezien elektrische Fords gewoon VW's ID's worden met Ford-design (wat dat dan wel niet moet voorstellen) zullen we nog even moeten wachten op een compacte EV..

Auto's die definitief zijn verdwenen (niet meer op de website staan):

Kia Rio
In Nederland zijn B-segmentauto's populair en Kia is het populairste automerk van het land. Daar kan niet veel misgaan, zou je zeggen. Toch wel; de Rio heeft het moeilijk tegenover de meeste tegenstrevers en de huidige generatie is lang niet zo populair als zijn voorganger. Kia trekt er nu maar de stekker uit in Nederland. De niet veel duurdere Stonic crossover, met hetzelfde platform, voorportieren en dashboard, is voortaan Kia's enige B-segmentmodel en die is wél populair.

694

Toyota Prius
De Prius is al geruime tijd in de vergetelheid geraakt. Toyota.nl meldt het volgende over de Prius: "Door productiecapaciteitsproblemen zijn de Prius en Prius Plug-in Hybrid tijdelijk niet leverbaar. Zodra er meer capaciteit komt zullen we de Prius weer gaan leveren. " Gezien testexemplaren van de nieuwe Prius al rondrijden en de onderdelentekorten niet zo 1-2-3 zijn opgelost, valt wel uit te sluiten dat de huidige generatie Prius hier nog terugkeert.

Test-Toyota-prius-2019-1.jpg

Foto's: AD.nl / Driving-Dutchman.nl

Jammer van de Kia Rio, ik heb er zelf 1 van 2017 tot 2020 gehad, prima, betrouwbare auto.

De vorige generatie Rio was echt een gaaf dingetje om te zien. De huidige is om te huilen zo saai, dan heb ik zelfs nog liever een Polo.

De nieuwe generatie Prius lijkt wel een stuk geslaagder te worden dan dit misbaksel. Eigenlijk alleen de 3e generatie vond ik wel vrij geslaagd.

BMW vermeldt de 2 Serie Gran Tourer nog wel op de website, maar aangezien er in de laatste twee maanden steeds maar één is geregistreerd en er geen enkele op de voorraadpagina van BMW staat, kunnen we wel stellen dat de zevenzitter niet meer leverbaar is. De productie is al beëindigd. Anders dan de Active Tourer krijgt de Gran Tourer geen opvolger.

23359.jpg

Foto: Autozine.nl

De Rio was in de een goede (Executive of GT-Line) uitvoering niet verkeerd, maar wel de minste in het Kia gamma. En een Stonic is natuurlijk ook veel leuker. Op dat model heeft Kia ook gelijk hoog ingezet, door de Rio (in vergelijking met zijn voorganger) een stuk conservatiever te maken. Met de Yaris, 208, Corsa, Clio (ook een stuk minder dan zijn voorganger) en zelfs Polo zijn er veel leuke alternatieven te vinden.

Terug
Bovenaan