Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

Haha, ja er zou inderdaad nog iemand komen maar die was later dan afgesproken... dan heb ik hem echt net je voor je neus weggekaapt o_O

Ik kom zo met een uitgebreider verslag over het ophalen en het klusdagje bij Taunusdriver :D

Afgelopen vrijdag de GL opgehaald :D Vroeg met de trein naar het oosten, de auto overgeschreven en toen doorgereden naar Taunusdriver. Daar allerhartelijkst ontvangen en vervolgens de GL in de Beuntoko neergezet waarna Taunusdriver aan de slag ging om de vering te vervangen door het originele spul. Achterzijde is gelukt, voorzijde niet omdat de originele veerpoot te veel met een slijptol bleek te zijn bewerkt (n) Dus daar moet nog eens vervangend spul voor aangeschaft worden. Ook staat de auto nu dus wat raar op de wielen met een te lage voorkant. Verder hebben we de spoiler er af gesloopt en dat heeft flinke littekens opgebracht op het kofferdeksel. Die moet dus een keer gespoten worden. Verder bleek uit het gestempelde serviceboekje dat de auto al in 1996 230.000 km had gelopen o_O Sindsdien heeft de auto dus praktisch stilgestaan, en stond er in de advertentie doodleuk 133.000 km. Verder is de auto behoorlijk netjes, vrijwel gave carrosserie en ook een net interieur. Technisch ook in goede staat, al heeft de V6 wel een merkwaardig manco: bij het afremmen slaat de motor af o_O Niet handig op een rotonde of op een kruispunt. Ook verbruikt hij wat olie en heeft ook deze auto een lek bij de benzinetank (waarschijnlijk een gaar rubber bij de vulhals). De auto rijdt en schakelt verder prima. In de kofferbak lag trouwens nog wat aardigs, de originele niet-GAIK-platen :D Helaas een beetje bekrast maar nog wel bruikbaar.

De km-stand direct na het ophalen van de auto. Er moet dus een 2 voor een geen 1 zoals de verkoper deed voordoen.
2peKh49.jpg

LmvKkrz.jpg

OXNUiCb.jpg

De enige echte Beuntoko :D (y)
gQO3v51.jpg

0dk3xru.jpg

NFsLhw9.jpg

yV89Rs9.jpg

fNH87xc.jpg

qfbgCOq.jpg

tAUPXbu.jpg

We kwamen er niet uit of dit de originele carburateur is. In de auto lag een verpakking van een carb voor een Capri 3000 dus mogelijk is die een keer als upgrade gemonteerd.
Jk9gx4I.jpg

1sG97rC.jpg

Vervolgens zijn we nog even naar de sloop-GL in Hoogeveen gereden. De auto was helaas al opgestapeld zodat we nog aardig wat capriolen moesten uithalen om er bij te kunnen. Maar we hebben er toch nog best wat leuke en nuttige spulletjes van afgehaald. Overigens kwam de auto rechtstreeks van de eerste eigenaar en verkeerde hij nog ogenschijnlijk in prima staat :cry: De auto zou ook al een tijdje gewoon te koop hebben gestaan voor 750 euro maar daar kwam niemand op af. Ik heb hem niet gezien in elk geval :confused:
9wzYoJe.jpg

MyqwOW9.jpg

Verder nog wat foto's gemaakt in Friesland waar ik dit weekend was:

Het originele stuur dat Taunusdriver heeft geplaatst (y)
Er zit een moderne cd-speler in en bij de koop kreeg ik de originele Ford-radio-/cassettespeler. Dat is dezelfde als die in mijn XR4i zit. Leuke radio, alleen volgens mij niet uit 1983. Máár... in de sloop-GL zat nog wel een Philips-radio-/cassettespeler die onmiskenbaar wel uit dat jaar kan komen en die volgens mij ook als accessoire via de dealer kan zijn verkocht :)

De auto heeft inderdaad donkergroene bumpers, leuk detail. Ook de chromen raamlijsten zitten alleen op de GL en de Ghia. Al met al, weer een hoop gedoe maar ook heel erg leuk dat de verzameling weer een stuk completer is. En de 2.0 V6 is een fraaie bonus (y) :)

Taunusdriver nogmaals veel dank voor de hulp!!

Top collectie! Mooi dat je zoveel Sierra 's op de weg weet te houden.

Op naar het volgende pronkstuk!!

Nogmaals, echt geweldig! Ziet er al stukken beter uit zo, hoewel die spoiler inderdaad wel veel schade aanricht. Ik ben stiekem ook heel benieuwd naar die kentekens. Met APK-sticker(s)? ;)
En die op de sloop, was dat een origineel Nederlands exemplaar ook?

Good luck nog en ik wacht met smart op een familiefoto!

Weer (bijna) in ere hersteld (y)

Ik vind bij nadere bestudering de GL eigenlijk wel de mooiste Sierra. Subtieler, puurder dan de Ghia, met z'n dichte front en diverse tierelantijntjes, en wat chiquer dan de L, door de chromen lijstjes om de ramen en het mooiere, warmere interieur. Als bonus die V6 onder de kap, niet voor de brute kracht (90 hele pk'tjes als ik me niet vergis...), maar wel voor de "Laufkultur".
Hij staat voor mij op nummer 1!

Ik ben niet van t verlagen , maar alleen voor misstaan m niet , verder weer een mooie auto er bij , (y)

244-55 zei:
Ik vind bij nadere bestudering de GL eigenlijk wel de mooiste Sierra. Subtieler, puurder dan de Ghia, met z'n dichte front en diverse tierelantijntjes, en wat chiquer dan de L, door de chromen lijstjes om de ramen en het mooiere, warmere interieur. Als bonus die V6 onder de kap, niet voor de brute kracht (90 hele pk'tjes als ik me niet vergis...), maar wel voor de "Laufkultur".
Hij staat voor mij op nummer 1!

Ja daar kan ik mij wel in vinden :) De naam GL geeft ook echt aan dat het een tussenvorm is van de L en de G-hia. Als Ford het echt goed had willen doen, hadden ze de GL de brede koplampen van de Ghia gegeven maar wel met de standaard-bumpers zonder verstralers. Dan had elk model een eigen neus gehad :)

Was wel een gezellig dagje!

De voorveren komen nog wel een keer hieropan, komt wel goed!

Tis idd nog een nette auto, en zekers weer wat moois van te maken.

Snap alleen nog niks vd carbo_O

Ik had deze aankoop even gemist, maar wat een geweldige uitbreiding van je wagenpark!(y) Dit speelde dus nog niet toen we elkaar in Barneveld tegenkwamen?

En weer terug naar de 1.6 L :)

Zaterdag was de EMWorkshop, de eerste technische meeting van Elk Merk Waardig. Ik heb daarvoor de L beschikbaar gesteld als demo-auto voor een grote beurt. Het nuttige met het aangename verenigen, want de auto was erg hard toe aan fatsoenlijk onderhoud en het is natuurlijk leuk als je je eigen auto zo kunt gebruiken voor een evenement. Het werd al vrij snel duidelijk dat de auto bij zijn vorige eigenaar nauwelijks onderhoud heeft gehad... de olie was gitzwart, de koelvloeistof roestbruin, het luchtfilter volledig vervuild en de v-snaar beschadigd. Verder liep de motor aardig rauw. Reden ook waarom ik er sinds oktober nauwelijks mee heb gereden - terecht bleek dus. Met een leuk groepje leden hebben we de auto onderhanden genomen en zodoende kon iedereen eens wat knutselvrees overwinnen en vieze handen maken. Nieuwe olie, nieuwe filter, nieuwe bougies, nieuwe accu, nieuw riempje, nieuwe koelvloeistof en kleppen stellen. Was een erg geslaagde dag!

6lLiACC.jpg

xpyD3yD.jpg

UZe8xTl.jpg

8BVLazp.jpg

u0qbvgu.jpg

En dan de hamvraag: rijdt de auto weer als een zonnetje? Nee. Ondanks het kleppen stellen loopt de motor nog steeds erg rauw, de nokkenas is wat versleten. Verder zit er iets niet goed in het onderstel of in de achterwielophanging want er zit een vreemde wiebel in de auto als je rijdt, alsof een achterwiel los zit (wat niet het geval is). Nieuwe banden en uitlijnen zal helpen maar volgens mij zit het probleem dieper. Ik moet nog maar even aankijken hoe ik dit ga aanpakken...

Wiebel in de achterwielophanging, alsof er een wiel elk moment onder vandaan kan stuiteren. Dat klinkt bekend voor mij, bij de gele Cherry turbo was dit eerst ook zo. Set nieuwe draagarmen voor en een gebruikte set achter met goede rubbers en het was opgelost. Voor de APK was het telkens goed maar het reed verschrikkelijk. Denk dat jouw oplossing zomaar in een setje nieuwe draagarm/wielophangingrubbers kan zitten ;)

Goed bezig, koelprobleem ook opgelost?

De wiebel is idd wss het ophangrubber vd draagarm. Of de auto moet ooit een knauw gehad hebben, tis immer RWD:cool:
Maar dan had je dat al wel kunnen zien aan de stand van het achterwiel....

Een 1.6 loopt altijd wel iets rauw, doet mijn 1.6je ook....
Is je compressie nog goed? En wat ook wel eens helpt is de motor ff "schoonbranden". Dus met warme motor even een lang stuk op de snelweg scheuren.

Toen ik mijn Sierratjuh kocht, was het ongeveer hetzelfde verhaal, ook gitzwarte olie, en liep niet mooi.
Vervolgens een keer richting het wilde westen gereden, en op de snelweg met goed warme motor met 140-160km/u achter de leasebakken aan:)

Daarna liep hij weer vlotter(y)

En anders gewoon een goedlopend blok erin hangen, ben je sneller en goedkoper klaar dan deze reviseren;)

Gave collectie Wouter, ik dacht dat ik tot voor kort een idioot was maar jij maakt het nog wat bonter :)
Erg leuk om dit topic gelezen te hebben en te vernemen wat jij aan moois in bezit hebt inmiddels.
Ik kreeg laatst eenzelfde 1.6 L aangeboden en nu ik dit topic zo lees begint het wel weer te kriebelen.
Is de 2.0 V6 een 4-bak?
Ik heb alle motorvarianten gehad en vond de 2.0 V6 de mooiste V6 huil hebben, de XR4 snerpte en de 2.3 V6 was het meest stil.
1,5 jaar geleden is het alweer dat mijn Ghia weg is gegaan en het doet nog altijd wel pijn.
Het was een uniek dikke en uitgebreide versie met een totaal aan opties, stoelverwarming bijvoorbeeld.
Destijds kwam het je niet uit maar het zou nu een mooie aanvulling geweest zijn in jouw Sierra park!

Zonde om te zien dat die GL uiteindelijk voor onderdelen op de hoop terecht is gekomen, dat was volgens mij nog een erg net exemplaar ( en idd origineel Nederlands )

^^ Dank je! En jouw Ghia was inderdaad fantastisch, als het goed is heb ik er destijds nog een fotootje van gemaakt. Maar.... die van jou was eigenlijk een 84er toch? Evengoed een zeer bijzondere Sierra met al die opties.

De P100: goed nieuws en iets minder goed nieuws. De linker achterband liep voortdurend heel langzaam leeg dus ik ben vrijdag teruggegaan naar Profile waar de banden recent zijn vervangen. Daar bleek dat het ventiel niet goed was en dat is kosteloos hersteld (y) . Het mindere: de auto startte al wat moeizaam de laatste tijd en zaterdag had hij helemaal geen zin meer, *klik* en verder niks. Wegenwacht erbij en die constateerde dat de startmotor aan zijn eind is. Nu zit bij mij in de buurt een goed revisiebedrijf waar ik vorig jaar met succes de Stellar-startmotor heb laten reviseren dus daar ga ik maar heen. Dan moet ik het uiteraard wel voor elkaar krijgen het ding er uit te schroeven :)

Mijn Sierra was van '83, als je op de details let was deze volledig spec. '83.
Wellicht een tijd in de showroom gestaan want het kenteken was van April '84 inderdaad.

Inmiddels heeft de XR4i ook eindelijk wat aandacht gehad voor het technische deel. Nieuwe waterpomp, kleppen stellen, bougiekabels en verdelerkap vervangen en nog wat verfijning en nu loopt de motor weer als een zonnetje. Klaar is het nog niet, er ligt nog een nieuwe koppeling te wachten op inbouw. En passant zijn er trouwens ook nog andere stoelen ingezet, in mijn bijrijdersstoel zat een scheur. De "nieuwe" stoelen zijn ook niet bepaald nieuw, maar wel netter te maken dan de oude. Ze lijken ook wat steviger te zitten. Een en ander had wel een harde deadline, want afgelopen weekend mocht de XR wederom opdraven voor de Nacht van Weesp! Was weer erg leuk en de Sierra heeft zich goed gehouden, alhoewel hij wel wat motorolie lust.

oh5BdfM.jpg

bjjvncR.jpg

Mc9X9w1.jpg

ggEbST0.jpg

Klaar voor de start! Podium was rechts om de hoek voor het stadhuis van Weesp. Start was om iets voor half zeven 's avonds en tegen half zes de volgende ochtend waren we weer terug :)
wLfMk8u.jpg

Nu staat de 1300 in de werkloods voor een vergelijkbare behandeling (y)

Netjes gedaan hoor! Blijft een plaatje om te zien. Met welke bolides toog je naar Boxtel zondag?

Overigens, een 1.6 GL heb je nog niet! :D

Verhip, dat is volgens mij de auto die ik regelmatig in Amsterdam-Osdorp tegenkom... Laatste keer dat ik daar was zag ik hem ook al niet meer staan. Edit, hij staat zelfs in Streetview. Aan de stickers kan je hem herkennen https://goo.gl/maps/Lxv3X

Da's toevallig!

Maar sla je slag dus! Zonder een 1.6 GL is je collectie natuurlijk niet compleet, dat weet iedereen. ;)

Ja, als ik nou onbeperkte opslagruimte had dan kon ik dat soort geintjes misschien nog wel doen. Maar ik heb al een tekort aan plaats momenteel :(

Een beetje een slappe smoes, Wouter. Voor alles is een oplossing! Anders gewoon gaan stapelen...

Ik zeg weinig op het forum, maar ik lees graag mee. De witte Xr4i is echt een juweeltje! (y) Veel plezier bij forever young zondag! :)

Dank je!

Vandaag was de tweede Ford Experience Day bij het Den Hartogh Ford Museum in Hillegom. Dat was niet zo heel spannend, maar je kon er ook tegen gereduceerd tarief je auto laten taxeren. De P100 leek mij daar wel een leuke kandidaat voor!

o0EvqAu.jpg

P8xajMN.jpg

RvtuEmj.jpg

Met een fraaie score vind ik :D

Natuurlijk wil ik ook de Sierra's laten taxeren, maar daar zijn ze nog niet klaar voor. Uiteraard, aan de P100 moet ook nog het nodige gebeuren. Wat technische dingen, maar zeker ook de carrosserie. Ik heb al best wat plekjes en plekken gezien die aandacht nodig hebben. Eerst maar eens de Stellar weer laten stralen en als dat wederzijds goed bevalt dan kan misschien de P100 naar hetzelfde adres :)

Taxatiewaarden kan ik vaker geen pijl op trekken. Er is voor deze auto bijvoorbeeld ook nauwelijks vergelijkingsmateriaal.
Daarnaast denk ik dat de marktwaarde voor deze auto nog niet eens op de helft van de taxatiewaarde ligt.

Ik heb ook geen idee hoe zo'n taxateur aan het getal komt, behoudens zijn kennis en ervaring. Zelf had ik 4500 in mijn hoofd. Als ik het rapport thuis heb maar even kijken wat ik met de verzekering ga doen, dit bedrag is in elk geval beter dan de oudijzerprijs die je anders krijgt :)

Mooie foto gemaakt door forummer 72grande:
2oHaChx.jpg

De Trans moet ook worden getaxeerd. Dat wordt nog wat, er is er maar één van in Nederland... Als ik dat vergelijk met eveneens iets zeldzaams als jouw P100 heb ik er goede hoop in.

Heb een paar jaar terug mijn TC1 laten taxeren...
Knakker loopt rondom de auto, bekijkt het interieur en op basis daarvan kwam er een taxatieo_O
Schrok van het hoge taxatiebedrago_O

De witte Sierra die ik heb, was door de vorige eigenaar ook getaxeerd.
Ding had een mk2 sedan interieur erin (past van geen kant), dash gescheurd, roest bij de wielranden.
Was getaxeerd op €3000,-o_Oo_O Denk dat de taxateur stront in de ogen had....

Heb hem weer netjes gemaakt, met Ghia interieur en de hele kraam die erbij hoort. Vraag me af waar die nu op getaxeerd zou worden....

Taxeren is gunstig voor de verzekeraars, verder eigenlijk weinig. Tis fijn om te weten dat je wagens en het werk dat erinzit gewaardeerd wordt, maar gaat vaak in het onbenullige....

Maar mocht er ooit wat gebeuren, kun je aan de hand van je taxatierapport aantonen dat de auto nog wel een bepaalde waarde heeft ipv de "oudebakken" categorie:p

Wouter82 zei:
Grootste problemen zijn de lekke benzinetank (ik had geen idee)
Vandaag uit Zuid-Duitsland binnengekomen:
JQcxsIK.jpg

:D

Momenteel wordt de 1300 onder handen genomen, daarna mag de XR4i weer terug voor het vervolg van de grote beurt. Behalve deze tank wordt er dan ook een nieuwe koppeling onder geschroefd (y)

Terug
Bovenaan