Youngtimer wordt later youngtimer

Het idee achter de Youngtimer regeling was ooit, de ondernemer levert wat in op luxe, zorgt ervoor dat een nette goede auto niet de schroothoop op gaat en krijgt daar een fiscaal voordeel voor terug. Dit stamt ook uit een tijd dat er minder druk lag of aandacht was voor uitstoot (los van wat je daar van vind) het was nooit de bedoeling om massaal in de mooiste en meest luxe veelal Duitse merken te gaan rijden. Maar dat is niet zo'n sexy verhaal natuurlijk.

In de praktijk is er toch een duidelijke trend zichtbaar waarin de mooist uitgevoerde BMW's, Audi's en Mercedessen aangeboden worden voor flinke bedragen. Dit zijn ook de minst zuinige modellen en nogmaals los van wat je vind van het vergrootglas op auto's zal iedereen het er toch mee eens zijn dat het uiteindelijk beter is om 1 op 20 te rijden dan 1 op 10. In de praktijk is de youngtimerregeling nu vooral erg nuttig om een super luxe dikke Duitsers te rijden voor een relatief laag bedrag en daar was de regeling niet voor bedoelt. Niet voor de autoliefhebber om prachtige wagens op de weg te houden, nogmaals, niet leuk maar wel waar.

Niet geheel met je oneens, maar dat verbruik van 1 op 10 ipv 1 op 20 moet linksom of rechtsom toch betaald worden. Daar betaal je alsnog aardig wat belasting over, nog afgezien van de discussie over btw-verrekening voor privégebruik over de cataloguswaarde. Daarnaast vallen ook elektrische auto's onder de wijziging, al lijkt daar nu mogelijk verandering in te komen met een voorstel voor e-timerregeling.

Helemaal eens met flerflep. De regeling was er voornamelijk om de kleine ondernemer niet het vel over de neus te trekken voor de vijfdehands Yaris die hij op de zaak gezet heeft.

Niet geheel met je oneens, maar dat verbruik van 1 op 10 ipv 1 op 20 moet linksom of rechtsom toch betaald worden. Daar betaal je alsnog aardig wat belasting over, nog afgezien van de discussie over btw-verrekening voor privégebruik over de cataloguswaarde. Daarnaast vallen ook elektrische auto's onder de wijziging, al lijkt daar nu mogelijk verandering in te komen met een voorstel voor e-timerregeling.
Tsja schijnbaar is die prikkel nog onvoldoende om te voorkomen dat men alsnog massaal in benzineslurpers stapt. Er zal ook nooit een perfecte oplossing komen want zolang (o.a.) BMW het presteert om een M5 station op papier de uitstoot mee te geven die minder is dan een Toyota Prius valt er nog genoeg aan te manipuleren om binnen dit soort regeltjes te vallen maar voor nu is het duidelijk dat de markt voor youngtimers toch echt op dikke auto's gericht is en niet op de hybrides of goedkopere auto's om de ondernemer te ontzien. EV-regeling lijkt mij inderdaad een logische uitzondering.

Het idee achter de Youngtimer regeling was ooit, de ondernemer levert wat in op luxe, zorgt ervoor dat een nette goede auto niet de schroothoop op gaat en krijgt daar een fiscaal voordeel voor terug. Dit stamt ook uit een tijd dat er minder druk lag of aandacht was voor uitstoot (los van wat je daar van vind) het was nooit de bedoeling om massaal in de mooiste en meest luxe veelal Duitse merken te gaan rijden. Maar dat is niet zo'n sexy verhaal natuurlijk.

In de praktijk is er toch een duidelijke trend zichtbaar waarin de mooist uitgevoerde BMW's, Audi's en Mercedessen aangeboden worden voor flinke bedragen. Dit zijn ook de minst zuinige modellen en nogmaals los van wat je vind van het vergrootglas op auto's zal iedereen het er toch mee eens zijn dat het uiteindelijk beter is om 1 op 20 te rijden dan 1 op 10. In de praktijk is de youngtimerregeling nu vooral erg nuttig om een super luxe dikke Duitsers te rijden voor een relatief laag bedrag en daar was de regeling niet voor bedoelt. Niet voor de autoliefhebber om prachtige wagens op de weg te houden, nogmaals, niet leuk maar wel waar.
Daar kun je inderdaad wat van vinden. Maar feit is dat juist deze auto's na 15 jaar verre van op zijn. Mercedes is niet zonder reden nog zo populair ondanks de ouderdom. Waar het meer om ging is dat ze in 72 uur een regeling om zeep hielpen zonder enige overgang waardoor een aantal ondernemers en een complete branche de nek om werden gedraaid.

Daar kun je inderdaad wat van vinden. Maar feit is dat juist deze auto's na 15 jaar verre van op zijn. Mercedes is niet zonder reden nog zo populair ondanks de ouderdom. Waar het meer om ging is dat ze in 72 uur een regeling om zeep hielpen zonder enige overgang waardoor een aantal ondernemers en een complete branche de nek om werden gedraaid.
Klopt maar dankzij deze regeling is de markt voor fraai uitgevoerde auto's van 15+ jaar oud is volledig uit z'n verband getrokken.

De voorbeelden staan hier ook in dit topic, maar voor een beetje BMW/MB/Audi betaald je zo 20K of meer, een bedrag dat alleen maar zo hoog kan zijn vanwege de Youngtimerregeling. Dat is dus ook nadelig voor de normale particulier die zo'n auto niet meer kan betalen omdat ze ineens fiscaal aantrekkelijk zijn geworden voor de ondernemer.

Deze manier van regelgeving of eigenlijk het opheffen ervan is inderdaad ook niet handig maar anderzijds ook niet een complete verrassing aangezien de regeling al jaren in opspraak is. Er zijn genoeg ondernemers die maar wat graag de prijzen hebben lopen opdraven door dikke youngtimers te importeren en hier te verkopen voor topprijzen dus medelijden hebben daarmee vind ik wel wat lastig. Maar een fatsoenlijke overgangsregeling zou wel mooi zijn inderdaad.

Maar goed het is net zoals met de pseudo-eindheffing. Ze bedenken wat voeren het door en kijken daarna een keer na hoeveel klachten er over komen. Dat is helaas de nieuwe manier van regeren lijkt het.

Deze manier van regelgeving of eigenlijk het opheffen ervan is inderdaad ook niet handig maar anderzijds ook niet een complete verrassing aangezien de regeling al jaren in opspraak is. Er zijn genoeg ondernemers die maar wat graag de prijzen hebben lopen opdraven door dikke youngtimers te importeren en hier te verkopen voor topprijzen dus medelijden hebben daarmee vind ik wel wat lastig. Maar een fatsoenlijke overgangsregeling zou wel mooi zijn inderdaad.
Daar ben ik als youngtimer rijder het wel met je eens. Voorraad wordt dan "collectie" genoemd, hoge prijzen, geen garantie (ja meneer, garantie geven op z'n oude auto is lastig..). De goede nagelaten uiteraard.

Het gerommel met bijtelling vind ik sowieso iets van. Ik had als 1 april bericht een nieuwsartikel gemaakt dat de bijtelling direct met 5% omhoog gaat omdat het voordeel van privegebruik door de hogere brandstofprijzen hoger gewaardeerd wordt. Heb het maar niet rondgestuurd omdat het dan veel te breed verspreid kan worden :D :D

De vraag die je moet stellen rondom de bijtelling is: hoe hoog zou de bijdrage voor het voordeel van privegebruik moeten zijn en op welke variabelen wil je dat differentiëren? Autoprijs snap ik, maar uitstoot vind ik al wat van. Dat voordeel van privegebruik wijzigt namelijk niet echt. Bij de leeftijd van een auto wel, dus een zuivere differentiatie daarop is heel niet gek. Maar wel op een andere manier dan nu. Elk jaar een half procent eraf met een bodem op 10% is zo even een ideetje wat in me opkomt.

Terug
Bovenaan