Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

GT gewoon lekker overkopen. ;)

Zakelijk een dikke EV leasen. Klaar.

En een pony die Nico heet...dat kan echt niet :T

Dat is al bijna af (y) Wel alvast een mooi spaardoel voor je: een carport. Mooi 2 auto's breed en lang. Kan je genieten van je gepoets zonder risico op vogelpoep op je lak.

Dat ziet er prachtig uit!!!

Heerlijk die ruimte om het huis heen. Niet alleen op je eigen perceel als, maar ook de vrijheid voor en achter jullie woning!

En toen was het alweer 1 februari en tijd voor een update. Waarom? De Mégane is morgen op 02-02-2022 aan het einde van zijn vier jarige contract...
Ja, vier jaar terug bleef de eveneens fijne III GTline achter bij de huisdealer, en mocht de Renault Mégane IV Estate GT205 zoals hij voluit heet mee naar huis.
KnSsZRj.jpg

Geen seconde heb ik de III gemist, écht niet. De IV is zoveel beter qua interieur, geluidsdemping, sportstoelen en natuurlijk het GT-pretpakket met de gretige 1.6T met 205 trappelende Franse paarden, de EDC die gewenning vergde, maar i.c.m. de flippers zijn we maatjes geworden. 4Control blijft geweldig, net als de gekozen opties.

Kortom: die wil je niet inleveren na vier jaar.

En gelukkig, hij is er nog! :).
2gpN9AUl.jpg

Per oktober na acht jaar van functie gewisseld en daarmee nummer vier in veertien jaar bij de huidige en eerste werkgever. Met die wijziging was wel een en ander gemoeid, maar de vraag om de GT nog een jaar voor te zetten werd gehonoreerd. Kortom: contract loopt door tot 2 februari 2023. Daarna is het overigens einde leaseauto. Het bedrijf stapt af van leaseauto's en gaat over op een mobiliteitsbudget. Wat het dus ná februari 2023 gaat brengen is de vraag.

De GT is vorige week naar de APK geweest en na 40 minuten klonk het met een grote glimlach: "Hij is weer klaar. We kunnen er helaas niets aan verdienen".
Uiteraard staat ie ook al een tijdje op de winterset, en kijk ik uit naar de lente ;)
Wát een genot trouwens, de eigen oprit. Geen parkeergedoe, altijd de auto bij huis hebben staan. Heel fijn.

http://www.youtube.com/watch?v=TOa2GTmqSMI
*disclaimer, de momentsleutel lag nog in de garage. Uiteraard is alles op 130 Nm vastgezet

Verder blijft de GT, op een heel kleine lakbeschading na smetteloos. En ja, 1 velg heeft helaas ook een krasje. Verder tip-top in orde na 4 jaar en 107.000 km. Afgelopen zomer alleen niet de tijd gehad om hem te kleien, polijsten en waxen dus daar moet het deze lente wel van komen.
mzOZKpGl.jpg

Met al dat verhuis en geklus lang niet gek, want regelmatig hangt er een aanhanger achter. Van spullen naar de stort brengen, tot in Zoetermeer (leaseauto hè) een kast voor in de garage ophalen. De garage was altijd al wat krap voor een auto, dus dat heb ik opgegeven. Inmiddels wel wat verder geordend met een keukenblokje, kasten met gereedschap (mijn verzameling Makita 18V-platform tools is enorm toegenomen :)), en een hele zwik aan fietsen.
35Vg61cl.jpg

Die laatste moeten ooit hun plek vinden in de nog te maken schuur en overkapping in de achtertuin. Een mooi bruggetje, want daar zijn we ook een stap verder. Komend voorjaar nog even wat plantenbakken en tuinverlichting aanleggen, en blijven sparen voor het houten kapschuur/zadeldakschuur idee.

r7msyLbl.jpg

We blijven ontzettend blij met het ruime huis en de locatie. En ook in huis zijn de grote klussen wel klaar. Onlangs zijn er nog 21 zonnepanelen geplaatst, dus als het goed is wekken we op jaarbasis de hoeveelheid stroom op die we nodig hebben incl. het verbruik van de warmtepomp.
De gewenste woon-leefkeuken is op het ophangen van wat dingen wel klaar, en dat geldt ook voor de slaapkamers. Schapje hier, fotolijstje daar, etc.
v3PMgnFl.jpg

Niks te klagen? Nee, valt wel mee. Natuurlijk maak ik al plannen voor begin 2023. De GT neem ik het liefste over. Hij bevalt in alles, en zeker voor de caravan is het een perfecte metgezel. Maar wat dan? De Clio eruit, de Mégane overnemen en een andere kleine auto (Twingo II) er voor terug? Of een Zoe? Of ... Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen voor het 02-2023 is.

De leasemaatschappij wilde voor de GT nog 20k hebben als ik hem wilde overnemen per morgen. Pff... fijn die stijgende occasionprijzen...

Met het huis bijna klaar, de boel aan de werkkant op orde is het vooral ook tijd om te genieten. Van de opgroeiende dochters, en vooral vakantie! Tjonge, wat kijk ik uit naar de caravan uit de stalling halen. Hemelvaart/Pinksteren lekker naar Texel, de zomervakantie naar Kroatië, en hier en daar pakken we nog een lang weekendje weg binnen Nederland. Kortom: de Mégane gaat nog wel wat kilometers maken in zijn laatste leasejaar. ;)

Tot slot, de Clio is vrij weinig over te vermelden. Ik werk zeker drie tot vier dagen thuis, en daardoor staat de Clio nog vaker stil. Er staat krap 47.000 km op de klok, wat betekent dat we in 7,5 jaar er bijna 40.000 bij op hebben gereden. De APK zit er wel weer aan te komen. Daar verwacht ik geen gekke dingen mee. Kortom: eigenlijk kan ie nog jaren mee, al is de vraag of ie dat bij ons gaat doen.

Is het hier Facebook of AutoWeek? :) Net huis hoor en fijn zo'n ruime tuin voor de kindere. ps: je moet het zelf weten natuurlijk maar ik ben echt een fel tegenstander van het online gooien van je kinderen.

Fijn dat de Renault nog kan blijven (y) Blijft één van de, of misschien wel de mooiste station in zijn klasse.

Dank voor die opmerking MCW, met frisse blik er nog eens overheen gelezen en met terugwerkende kracht de posts aangepast van afgelopen jaar :)

Het goede nieuws: Het geklus is bijna klaar, en komend jaar wordt interessant voor de verdere autoplannen. Dan gaan we het ongetwijfeld hier veel meer over vierwielers hebben.
Zat gisteravond de Mégane E-Tech Electric samen te stellen: https://www.renault.nl/elektrische-autos/megane-e-tech-electric/samenstellen.html *configurator*

Ik mis een écht lekkere kleur, maar ik vind het model erg geslaagd. Vooralsnog zou hij wit met zwarte dakrand moeten worden, want mocht er een lease-EV komen in de toekomst, dan staat deze natuurlijk op de shortlist:

vd5T9zIl.png

Prachtige auto/opvolger. Hij is wel waarschijnlijk een klap minder praktisch als ik de eerste indrukken heb gezien. Hoge tildrempel, niet zo ruim achterin.

Minder praktisch is hij zeker, en qua formaat kleiner dan ikzelf ook denk. De GT zou dan natuurlijk privé de praktische auto kunnen zijn, terwijl de EV voor dagelijks / weekenddingen geschikt is.

De nieuwe Austral zit er ook nog aan te komen overigens, als we toch binnen Renault blijven. Maar... een hele tijd terug een Kadjar, en onlangs een Scénic IV (prachtig model in het wit zoals vertmaori hem nu ook heeft), gereden. Die hoge zit bevalt me gewoon niet. Ja, mooi voor het overzicht, maar sportiviteit ontbreekt. Ik ben nog 13 jaar van de 50 af, dus nee, geen Kadjar-achtige voor me. Zeg ik nu ... ;)

Je zit ook met die caravan. :p anders had je veel meer opties.

Ik zou gewoon de GT houden, Clio nog even houden en dan in 2024 shoppen bij Alpine voor de nieuwe Alpine 5.

adinsx zei:
Geen seconde heb ik de III gemist, écht niet. De IV is zoveel beter qua interieur, geluidsdemping, sportstoelen en natuurlijk het GT-pretpakket met de gretige 1.6T met 205 trappelende Franse paarden, de EDC die gewenning vergde, maar i.c.m. de flippers zijn we maatjes geworden. 4Control blijft geweldig, net als de gekozen opties.

Kortom: die wil je niet inleveren na vier jaar.

Als de IV zoveel beter is dan de III, dan is de kans groot dat de IV er bij mij ook komt na de III. (y)

adinsx zei:
Per oktober na acht jaar van functie gewisseld en daarmee nummer vier in veertien jaar bij de huidige en eerste werkgever. Met die wijziging was wel een en ander gemoeid, maar de vraag om de GT nog een jaar voor te zetten werd gehonoreerd. Kortom: contract loopt door tot 2 februari 2023. Daarna is het overigens einde leaseauto. Het bedrijf stapt af van leaseauto's en gaat over op een mobiliteitsbudget. Wat het dus ná februari 2023 gaat brengen is de vraag.

Is het een optie om de GT na de leaseperiode over te nemen? Als hij zo goed bevalt kun je er privé misschien nog een aantal jaar mee verder. Met een beetje geluk kun je hem voor een schappelijke prijs overnemen!

De Renault Austral is een leuke auto, al moet ik zelf bekennen dat de Arkana me ook wel aantrekt. Misschien net iets te veel van het goede, maar je moet er van houden.

Heel mooi geworden! Hoe bevalt de keuken?

Mooi dat de Mégane nog even blijft; is ook nog steeds een mooie auto om te zien, vooral in het blauw (y)

Mooi dat alles zo lekker loopt Tom! De Megane blijft er erg aantrekkelijk uitzien in deze uitvoering, inderdaad erg jammer van de hoge occasion prijzen, daarom staat hier nog jouw voorloper op de oprit.
Wat betreft het uitkijken naar vakantie, ik kan niet anders dan dit beamen! De grijze dagen van de afgelopen maanden doen mij ook steeds meer verlangen naar het moment dat de caravan uit de stalling komt en we er weer lekker op uit gaan.

Ga zo door, geniet ervan! (y)

Fijn dat je de Megane nog een jaartje mag houden. Als iets goed is waarom zou je het dan vervangen? Volgend jaar maar bekijken wat je dan doet, wie weet is de occasionmarkt voor brandstofmodellen dan al zo veranderd dat je deze dan iets gunstiger over kan nemen?

"Tom, je moet het topic weer eens updaten joh", kreeg ik vanmiddag. Ohja! De tijd vliegt, en er is veel in beweging hier. Het goede nieuws, met 4,5 jaar en 119.000 km is de Mégane nog altijd een enorm fijne metgezel en staat hij er puntgaaf bij. Ook de Clio is er nog steeds. Het (slechte) nieuws: februari gaat ie echt uit de lease... Privé overnemen? Clio ook houden? Kleine EV erin? Allemaal vragen, net als nog wat te beantwoorden vragen hierboven. Ik ga vanavond eens werk maken van een update ;)

hDKSdwPm.jpg
riXnDq4m.jpg
RrDPUTwm.jpg

Ik zou zeggen: Clio eruit, Megane overnemen en een EV voor de woon-werk-kilometers en de ritjes waarbij de kofferbak groot genoeg is.
Moet mevrouw het er wel mee eens zijn dat ze wat groters zou gaan rijden (iets wat ik hier thuis er nooit doorheen zou krijgen).

Ik zou de Megane houden, zeker met de caravan en de Clio eruit en dan bijvoorbeeld een Zoe er voor in de plaats

Wat Berry zegt denk ik, de Megane als vervanger van de Clio en dan als leaseauto iets elektrisch wat dan niet al te groot/duur hoeft te zijn.

De Megane als upgrade van de Clio voor de vrouw.
En een EV erin voor jou.

Rijmt en past.:cool:

Ben je niet tegengekomen met Hemelvaart, trouwens........;)
5nPKGeY.jpg

Megane houden, zoiets maken ze echt niet snel meer. En dan een Zoe erbij idd. Megane E-tech is denk ik net teveel van het goede. :T

Ik zie hier nu al een paar keer de Zoë genoemd worden maar die is inmiddels wel heel erg duur geworden. Weet dat Adinsx liefhebber is van Renault maar weet dus niet of de Zoë tegenwoordig nog wel een goede keus is voor dat budget ( vanaf bijna 35k! )

Zou de werkgever jou niet een riante vergoeding willen geven voor het inleveren van de lease regeling, totdat er iets is bij Renault - want jij gaat nooit een ander merk langer dan twee weken rijden - op de markt komt? Voor een Zoe ben je te jong.

De topic-update moet nog even wachten tot het weekend, want zowel werk als privé wat belangrijkere prioriteiten. Het lijkt erop dat de vrouw binnenkort een andere kant op moet rijden naar haar werk (en wat verder qua km's)

Heel kort wat wel van belang is:
Ja Nico, de Mégane E-Tech is super gaaf, maar eh... #geld
Helaas zit een leaseauto er niet meer in. Althans in de huidige functie/werkgever. De leaseregeling gaat eruit bij de werkgever én ik krijg geen mobiliteitsbudget. (wel een stuk minder stress en gedoe, en vooral wel focus en vrijheid in eigen planning)

Kortom: deze leaserijder gaat na bijna tien jaar weer voor zichzelf zorgen qua mobiliteit. De timing is natuurlijk niet briljant met net een jaar een nieuwbouwhuis, het slecht inschatten van meerwerk en daarmee is de bodem van de spaarpot best dichtbij gekomen. Samen met een occasionmarkt die op hol geslagen is...
Kortom: er zijn genoeg plannen / keuzes te maken de komende tijd.

adinsx zei:
Helaas zit een leaseauto er niet meer in. Althans in de huidige functie/werkgever. De leaseregeling gaat eruit bij de werkgever én ik krijg geen mobiliteitsbudget.
Maar wel even het kantoor >100km verplaatsen... Fijne werkgever... :rolleyes:

Ik hoor het steeds meer, de lease auto eruit. Maar geen mobiliteitsvergoeding? 5 dagen thuiswerken dan? Anders is het van 100% naar 0%, dat lijkt me heel gortig.

De occasionmarkt gaat inderdaad compleet over de kop. Er kwam gisteren bij de dealer waar ik 1 jaar geleden mijn auto gekocht heb een exact gelijke auto te koop met hetzelfde bouwjaar maar het dubbele aantal km's voor 3000 euro meer dan ik vorig jaar betaald heb. Dat zou betekenen dan mijn auto het afgelopen jaar meer waard geworden is.

Succes in elk geval met de te maken keuzes. Ik snap dat het potje leeg is na nieuwbouw, ook dat is niet meer te doen tegenwoordig.

adinsx zei:
De topic-update moet nog even wachten tot het weekend, want zowel werk als privé wat belangrijkere prioriteiten. Het lijkt erop dat de vrouw binnenkort een andere kant op moet rijden naar haar werk (en wat verder qua km's)

Heel kort wat wel van belang is:
Ja Nico, de Mégane E-Tech is super gaaf, maar eh... #geld
Helaas zit een leaseauto er niet meer in. Althans in de huidige functie/werkgever. De leaseregeling gaat eruit bij de werkgever én ik krijg geen mobiliteitsbudget. (wel een stuk minder stress en gedoe, en vooral wel focus en vrijheid in eigen planning)

Kortom: deze leaserijder gaat na bijna tien jaar weer voor zichzelf zorgen qua mobiliteit. De timing is natuurlijk niet briljant met net een jaar een nieuwbouwhuis, het slecht inschatten van meerwerk en daarmee is de bodem van de spaarpot best dichtbij gekomen. Samen met een occasionmarkt die op hol geslagen is...

Misschien dan toch de Clio inruilen voor de al langer gewilde Captur of een Scenic?

Een andere baan met lease auto…………er is overal een te kort, en helemaal slimme mensen waar ik Adje toe bereken.

Ik heb dit draadje sinds ik wat vaker op de AW-site kom de laatste 2,5 jaar regelmatig terug zien komen. Bijzonder mooie woning geworden zeg!

En de auto's zien er al even strak uit! Vooral de Mégane ziet er fantastisch uit. Als de leaseregeling weg is en je weet dat hij technisch in orde is en dat kan blijven zou ik hem zeker overnemen. Optisch is hij sowieso in nieuwstaat, daar zorg je zelf wel voor.

De Clio estate is ook fraai zo met 17-inch onder dit model kom je ze niet vaak tegen. Mocht je van gedachten veranderen en deze auto moet het veld ruimen dan weet ik er misschien nog wel iemand voor. Kan weinig aan mankeren met zo'n maagdelijke kilometerstand.

Succes met de overwegingen en de keuzes.! Enneh: ik begrijp de reacties hierboven enerzijds wel, maar een lease-auto is ook niet alles hoor. Een beetje meer thuiswerken is als je kinderen hebt (en als je het je zelf ook past) ook hartstikke fijn.

A3 White zei:
Een andere baan met lease auto…………er is overal een te kort, en helemaal slimme mensen waar ik Adje toe bereken.

Adinsx is vast aan het roesten inderdaad. Hoog tijd voor iets anders.

Zo dan, tijd voor een update. Eindelijk.

Het was rennen en vliegen de laatste tijd, maar de komende drie weken is het tijd voor rust (y).
Ik ga proberen het kort te houden, met natuurlijk wat plaatjes erbij. Allereerst: wat is het hebben van een eigen oprit toch een genot! De auto's passen er samen prima op, al neemt de caravan een van de plekken flink in beslag de afgelopen twee weken.
Kort samengevat over afgelopen jaar op de nieuwe stek voor ons en de vierwielers: Het huis, de locatie, de kinderen hebben het naar de zin, dus tja, ik dan ook hè.

jqWdkTjl.jpg

De caravan én de auto op de oprit zou qua breedte net kunnen, maar vooralsnog gebruiken we ook de bouwkavel naast ons. Toch handig zolang het kan.
xZcJFSml.jpg

De caravan de oprit op krijgen was nog wel even een dingetje, de stoep is vrij steil. Maar, twee plankjes bij de achterwielen hielpen om net genoeg speling te houden.
KzVaufsl.jpg

Drie keer een lang weekend Texel was heerlijk, maar wel frisjes.
Volgend jaar Hemelvaart en Pinksteren dus weer lekker de Achterhoek in naar De Twee Bruggen.
dIOlbkOl.jpg

Maar eerst: eindelijk weer Kroatië. (foto 2019)
bORP95el.jpg

In 2019 al voor 2020 gereserveerd, maar toen was er volop Corona.
2021 verhuisd en geen zomervakantie gehad. Dus nu, eindelijk weer naar onze geliefde bestemming. De twaalfde keer sinds 2003, en... ook voor het laatst. De kinderen zijn nu drie jaar ouder (6 en bijna 8) ten opzichte van 2019 en ze willen grote glijbanen e.d. Dus: Zuid Frankrijk volgend jaar? :)

Naar goed gebruik de Mégane voor de trip ook helemaal aangepakt met wassen, klei, voeden en waxen. Ik wilde ook nog polijsten, maar daar had ik echt de tijd niet meer voor.
Kortom: Hij staat er absoluut glimmend bij, maar wie goed van dichtbij kijkt ziet kleine swirls.

wjVMhjhl.jpg

LbzVVpxl.jpg

vfk8B4Nl.jpg

Ja, verklaar me gerust voor gek, maar ook de caravan heb ik de gladde delen van gekleid en gewaxd.
Die ziet er ondanks de leeftijd van 11 jaar ook nog prima uit:
jI6rIagl.jpg

Verder in en om huis veel geklust waaronder een overkapping van 7,3 bij 4,2 (schuin weglopend naar 3,2) in de tuin gezet samen met een handige oom:
5893euhl.jpg

We zijn bijna klaar in en om huis, tot het volgende project: Carport.

Onlangs nog naar Limburg gereden voor een originele dakkoffer (380L) incl. originele alu-dakdragers.
Een koopje voor 275,-. Nodig? Ehm, nee nog niet eigenlijk :) Maar, altijd handig om te hebben. Wie weet voor de wintersport.

riXnDq4l.jpg

VaMhb4Cl.jpg

De Mégane heeft overigens ook in mei nog stevig onderhoud gehad met:
-Vier nieuwe Pilotsport 5 banden
-Rondom uitgelijnd
-Olie, filters, bougies, remblokken
-Nieuwe bakolie (2x i.v.m. vreemd fluitje, wat na oordeel van de importeur niets verontrustends is)
-Aircosysteem ververst
-Remolie ververst

Kortom: Hij is wel klaar voor overname in februari.

Vooruitkijken.
Tja, en nu. Ik durft de overnameprijs nog niet aan te gaan vragen, want ik heb de stille hoop dat de occasionmarkt nog gaat inzakken. Afgelopen februari wilde de leasemij € 19.800,- voor de Mégane hebben (prijsaanvraag sept 2021) met 108.000 km op de klok. Komende februari staat er denk ik 130-135k op. Jaartje ouder, maar ook gekte op de markt. Lastig, lastig. Het blijft misschien wel in de buurt van die 20k...

Clio eruit? Mwa.
Twee auto's blijven 'nodig'. Dat voelt beter (al zou ik met de trein naar kantoor kunnen), maar de vrouw heeft vandaag haar laatste werkdag gehad bij haar huidige baan. Na de zomervakantie rijdt ze de andere kant op én met wisselende diensten/dagen. Kortom: lastiger plannen.

Het plan nu:
Mégane toch overnemen privé, Clio blijft nog even maar eigenlijk willen we wel een Zoe als tweede auto. De 21 zonnepanelen leveren namelijk meer dan genoeg stroom.
Met 8cent per km vergoeding voor de wederhelft meteen een stuk aantrekkelijker zo'n kleine EV.

Andere vervoers-ideeën heb ik nog in overweging.
Van private-lease, tot tja, tot wat. De bijtelling a 410,- netto valt weg, maar alle andere lasten komen erbij.
In de maand een verschil van 200-300 netto. Dat gesprek moet ik met de werkgever ook nog maar eens aan gaan. Naast natuurlijk het moeten investeren in een auto.
Terug naar een Mégane III? Ja, de GT220 (met RS-motor) is gaaf, maar de III is inmiddels ook erg gedateerd. Kortom: Nee, voel ik me niet goed bij.

Het ei is nog niet gelegd, en ik ga er de komende drie weken eens lekker over nadenken.
Eerst zaterdagochtend de boel achter de GT knopen en 1300 km sturen door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. Oh wat heb ik daar zin in.

JkJgOi7l.jpg

Rembrandt zei:
De Megane als upgrade van de Clio voor de vrouw.
En een EV erin voor jou.

Rijmt en past.:cool:

Ben je niet tegengekomen met Hemelvaart, trouwens........;)
5nPKGeY.jpg

Nah, zeg, ik ook niet. Althans, ik kan me niet de combinatie herinneren, al twijfel ik toch ook een beetje. Zo'n Tiguan valt me sowieso wel op.
Je stond niet toevallig op de Krim? ;)

Mieluh zei:
Ik hoor het steeds meer, de lease auto eruit. Maar geen mobiliteitsvergoeding? 5 dagen thuiswerken dan? Anders is het van 100% naar 0%, dat lijkt me heel gortig.

...
Succes in elk geval met de te maken keuzes. Ik snap dat het potje leeg is na nieuwbouw, ook dat is niet meer te doen tegenwoordig.

De nieuwbouw liep wel wat uit de hand ja qua extra uitgaven, maar goed, het moet wel meteen goed wat ons betreft. Dus ja, naast de kale woningwaarde is er nog 153k achteraan gegaan aan meerwerk, waarvan ook een groot deel niet in de hypotheek was begroot. Het moeten kopen van een auto al helemaal niet, maar het goede nieuws. De zwarte Mégane RS F1-R26 die ik in 2013 verkocht, daarvan staat het geld apart. Ja, ik had het moeten beleggen (in bitcoin, dan was het nu multimiljonair) wellicht, maar er is wat achter de hand. Alleen niet genoeg met de huidige occasion-gekte. o_O

Ik werk in principe 4 dagen thuis overigens. Kanttekening bij de wijziging is namelijk ook de nieuwe functie die mijzelf een stuk betere werk-privé balans heeft gegeven. Dat was na acht jaar vooral rennen stiekem wel nodig ook.

Jay DoubleYou zei:
adinsx zei:

Misschien dan toch de Clio inruilen voor de al langer gewilde Captur of een Scenic?

Een Scénic, als Grand Scénic in het parelmoer wit (zoals Vertmaori heeft), of als Initiale Paris vind ik zeker een gaaf model. Maar die hoge zit, ohnee, met mijn 37 jaar voel ik me daar echt nog veel te jong voor. :)
Captur II, wellicht?

Nico GTR zei:
A3 White zei:

Adinsx is vast aan het roesten inderdaad. Hoog tijd voor iets anders.

Ha, nou. Ik zit er nu bijna vijftien jaar, maar wel in rol nummer vier inmiddels dus vastroesten? Dat valt, vind ik, wel mee. Maar wie weet is het ooit wel tijd voor iets nieuws, iets gaafs, maar bovenal wel iets met auto's / in de autobranche hè.

ClioRougeflamme zei:
Ik heb dit draadje sinds ik wat vaker op de AW-site kom de laatste 2,5 jaar regelmatig terug zien komen. Bijzonder mooie woning geworden zeg!

En de auto's zien er al even strak uit! Vooral de Mégane ziet er fantastisch uit. Als de leaseregeling weg is en je weet dat hij technisch in orde is en dat kan blijven zou ik hem zeker overnemen. Optisch is hij sowieso in nieuwstaat, daar zorg je zelf wel voor.

De Clio estate is ook fraai zo met 17-inch onder dit model kom je ze niet vaak tegen. Mocht je van gedachten veranderen en deze auto moet het veld ruimen dan weet ik er misschien nog wel iemand voor. Kan weinig aan mankeren met zo'n maagdelijke kilometerstand.

Succes met de overwegingen en de keuzes.! Enneh: ik begrijp de reacties hierboven enerzijds wel, maar een lease-auto is ook niet alles hoor. Een beetje meer thuiswerken is als je kinderen hebt (en als je het je zelf ook past) ook hartstikke fijn.

En dat laatste vind ik zeker belangrijk. Ik zie de kinderen veel meer, breng ze nagenoeg elke ochtend naar school (5 min lopen door de wijk), en eventueel loop ik 's middags ook nog even. Perfect.

Mocht de Clio eruit gaan dan weet ik je te vinden ;)

adinsx zei:
Ja, verklaar me gerust voor gek, maar ook de caravan heb ik de gladde delen van gekleid en gewaxd.
Die ziet er ondanks de leeftijd van 11 jaar ook nog prima uit:
jI6rIagl.jpg

Hele mooi caravan zo, waar kom je uiteindelijk op qua gewicht wanneer hij bepakt is?

adinsx zei:
Eerst zaterdagochtend de boel achter de GT knopen en 1300 km sturen door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. Oh wat heb ik daar zin in.

Heel herkenbaar, de reis is een altijd een van de leukste onderdelen van de vakantie. Doen jullie de trip in een keer?

Qua gewicht zat hij ooit op 1460 kg, véél te veel (1300 as), dus toen hebben we er alsnog wat uitgehaald. De afgelopen jaren hoeft er steeds wat minder mee. Geen buggy, luiers, en dat soort dingen. En ook in wat we meenemen qua boodschappen flink gesnoeid. Voor 2-3 dagen en de rest halen we daar wel. Geen fietsen, stepjes, etc. scheelt ook. Kortom, ik denk dat ie wel in de buurt van 1300-1350 zit.

De auto maakt het overigens weinig uit, maar je wil niet met een controle de boel uit moeten pakken natuurlijk ;)

De trip doen we eigenlijk altijd op dezelfde manier:
Zaterdagochtend wegrijden (normaal 08.30, nu 07.00).
Dan zijn we einde middag bij Greding (stukje voor München) en doen we het avondeten. (uurtje)
Daarna kachelen we door zolang het gaat, met als doel voorbij de Tauern of liefst zelfs de Karawanken voorbij.
In 2019 ging de reis soepel zonder file en waren we om 22.15 op een grote parkeerplaats in Slovenië. We moesten toen nog 208 km, maar die deed ik liever bij wat meer licht.
Dus kids in de caravan gelegd, wijzelf ook geslapen tot 05.00 uur. Toen het laatste stuk in alle rust om rond 07.30 bij de camping aan te komen.

Nu heb ik niet de illusie dat we dit keer ook file-vrij rijden, dus maar iets eerder weg en dan zien we het wel. Sowieso elke 225-250 km tanken (ik hou graag wat marge aan), en dan stoppen we ook wel echt een half uur.

We gaan het wel zien (y).

adinsx zei:
Jay DoubleYou zei:
adinsx zei:

Een Scénic, als Grand Scénic in het parelmoer wit (zoals Vertmaori heeft), of als Initiale Paris vind ik zeker een gaaf model. Maar die hoge zit, ohnee, met mijn 37 jaar voel ik me daar echt nog veel te jong voor. :)
Captur II, wellicht?

En een Captur I, of is die al te oud?

Total Loss zei:
Fijne vakantie! (y)

Dat lukt inmiddels al 11 dagen prima, en daarmee zijn we ook alweer op de helft aangekomen. Tjonge, na drie jaar is het weer thuiskomen op onze gewenste plek op de camping. Heerlijk elke dag 30+, soms een nachtelijke onweersbui waar ik mijn foto-hobby op kan loslaten, en overdag natuurlijk vooral zwemmen in een van de zwembaden, de kinderen leren snorkelen of zelfs ziplinen vandaag. Die dames van mij (6 en bijna 8) blijken vooral stoere dames te zijn ;-).

De rit was, ondanks vertrek op een zaterdagochtend, erg goed. Nagenoeg geen file, mede dankzij Google Maps. De eerste dag van 06.45 tot 21.45 uur gestuurt met vier tankstops van een half uur én een onverwachte stop. De jongste gaf ineens over. Ja, in de auto. Een mix van chocomel, fristi en wit broodje gekleurde hagelslag. Héérlijk. Kortom, uurtje bezig geweest met de schoonmaak, maar 1100 km hebben we soepel gehaald. Even slapen, en om 05.00 uur verder gereden voor de laatste 200 km naar de camping. En wat is het rijden met vermogensoverschot toch lekker. Gewoon de 100 vasthouden bult op. Veelal in de zesde versnelling ~ 2800 tpm met 108 km/u gereden (begrenzer ook op 108 gezet, omdat ik er soms voorbij liep en 116 is dan net wat te vlot). Bij stevigere bulten terug naar de 5 en met iets meer dan 3000 tpm omhoog en de 100 vasthouden. Dikke prima, dus ja, nog verder overtuigd om de auto privé over te nemen.

Wat sfeerplaatjes:
LYnk3ZL.jpg

hxkmPdO.jpg

RBOulHz.jpg

ESu6tuH.jpg

Ziet er heerlijk uit en fijn dat jullie zo'n voorspoedige reis hebben gehad!
Het actuele verbruik op de eerste foto is wel erg laag, ik neem aan dat dit bultje af was? :)

Uitstekend gespot. Stukje gasliften wellicht, want natuurlijk bult op lust ie wel wat meer dan dat. Gemiddelde over 1300 km was overigens 13,6 L/100. Had denk ik ook onder de 13,5 gekund bij wat lager tempo.

Inmiddels vliegt de tijd. Nog maar vier dagen te gaan en dan mag ie weer sjouwen. Heel misschien blijven de kinderen zelfs nog een week hier, want schoonouders nemen onze plek hier over voor de resterende drie weken.

Zo, tijd voor weer eens een auto-update. Allereerst, de zomervakantie verliep vlekkeloos. Na de vakantie zeiden we allebei: Wat een heerlijke vakantie hebben we gehad. Mede natuurlijk omdat beide dames inmiddels 6 en 8 zijn en dat betekent ook dat ze zichzelf prima redden in het zwembad terwijl wij vanuit de zon/schaduw toekijken. Daarnaast gave dingen gedaan. Over een groot ravijn bij Pazin getokkeld, op visite nabij Pula bij kennissen, en vooral genoten.

Huf4GYMl.jpg

De terugweg was iets pittiger met toch aardig wat file, zeker een uur voor de Karawanken, maar ach, het hoort er ook een beetje bij. De vrouw heeft in Duitsland nog 150 km gereden, maar vond het op een gegeven moment toch wat spannend worden. Niettemin, in 19 uur rijden met langere tankstops weer veilig thuis gekomen:

KAy9g2Zl.jpg

De GT is en blijft een heerlijke auto om de caravan met gemak de bulten over te krijgen en ander verkeer, van vrachtwagens tot minder vermogende combinaties soepel voorbij te gaan. Kortom, top én alweer lang geleden.

Overnameprijs
Kort na de vakantie heb ik de overnameprijs bij de leasemaatschappij opgevraagd. Ingeschat op 136.000 km op 3-2-2023. Een paar dagen later viel het aanbod in de inbox.
De leasemij wilde februari dit jaar, voor de dan vier jaar jonge auto met 108.000 km, 19.900,- hebben. Is er veel vanaf? Mwa... een jaar ouder en 28.000 km verder is de overnameprijs € 18.700,-. Weliswaar inclusief 12 maanden AutoTrust garantie en ook belangrijk: inclusief de extra wielenset. En dat is prettig, want de als accessoire opgevoerde 18" GT-wielen hebben net voor de zomer vier nieuwe PilotSport5 banden gekregen.

Niettemin, het blijft een bak geld in een tijd dat er heel veel centjes in het huis zijn gaan zitten. Anderzijds, we hebben een auto nodig (met één auto zien we niet zitten) en we weten dat de auto op orde is natuurlijk. En heel eerlijk: ik wil hem niet kwijt, want vind maar eens een C-segment station met >200pk, automaat, etc. die vind je bijna niet voor een dergelijk bedrag. Kortom, ik ben er wel uit, de vrouw bijna... :T

Ook de Google Streetview-auto vond het overigens de moeite waard om hem vast te leggen op de terugweg van kantoor.

Een toekomstige opvolger?
Heel irritant, de gordel van de passagier voor rolt het laatste stukje, zo'n 50 cm niet op. Dus of hij hangt half op de stoel, of hij rammelt tussen de stoel en de B-stijl. Terwijl ik bij de vaste dealer de gordel liet inspuiten even een half uurtje op pad geweest met de demo Megane Electric. Een bomvolle Iconic (hoogste level, ja ik moet er ook aan wennen), 220 pk, 300 Nm en qua prestaties vergelijkbaar met de GT (7,3s voor de ICE, 7,5s voor de EV naar de 100).

lhrlPY5l.jpg

ccfbD6Bl.jpg

Is het wat? Nou ja, met mijn Renault-pet op zeg ik natuurlijk van wel, maar gelukkig, ook de pers is positief. En de looks, wat mij betreft zijn er maar weinig EV's die zo lekker ogen. Het half uurtje was kort, maar ooit komt er hier vast een EV. Maar privé 51.500,- stukslaan hierop, nee. Geen optie op dit moment.

Een EV overwegen we overigens zeker, want de 21 zonnepanelen hebben dit jaar al 7100 kWh opgebracht, terwijl we in ons gasloze huis ongeveer 5500 kWh (eigen verbruik + water/water warmtepomp met bodemlus) nodig heeft. Dus tja, waarom niet kWh'en tanken ipv de Shell sponsoren? Maar ook hier geldt, de geldboom staat droog. Én de GT overnemen én een (kleine) EV? Nope, de boekhouding zegt: doe nog maar even niet.

Winterset
Verder is het tijd voor de winterbanden op de Mégane. Niet omdat het nou zo koud is, wel omdat er twee tegen de 4mm aanzitten. Nog nét teveel om te mogen vervangen. Maar die laatste 0,2 krijg ik er nog wel af voor half december natuurlijk. Er staan ook nog wel wat km's op de planning. Met wintersport in het vooruitzicht wil ik daar gewoon nog twee 'nieuwe' op hebben. Maar met bijna uit contract geeft het wellicht toch ook gedoe. We gaan het zien. Het is overigens nog de originele set bij aflevering 02-2018.

Halve ton voor de Clio
Door naar de Clio dan, want als de Mégane blijft, wat dan daarmee? Nou, die is net ingelopen. Na 8 jaar en 9 maanden staat er eindelijk 50.000 km op de klok :).
9NYUxHyl.jpg

Februari staat de APK weer op de planning, net als het jaarlijkse beurtje. Ik hoorde bij het afrijden van een drempel wel een 'kloink', dus vermoed slijtage aan stabi-stangetje, of een kogel. Niet heel gek, want de Clio rijdt veel korte afstanden en daarmee ook veel in het drempel/kuilen rijke dorp.

Verder tja, blijft het stiekem een heerlijke tweede auto. De ruimte als Estate is allang niet meer nodig, maar wel handig. Het driepittertje snort heerlijk, ook een blijvertje dan maar?

2IGC4O1l.jpg

Dat was het zo wel weer geloof ik. Verder namelijk best druk met het gezin. Beide dochters voetballen, maar de oudste is kort na de seizoenstart toch bij het eerste team onder de 9 gevraagd en traint nu drie keer in de week. Samen met op zaterdag een wedstrijd best een druk programma. Gelukkig met mijn thuiswerken goed te combineren. Werk loopt prima door en binnenkort gaan we weer wat meer op pad. De herfstvakantie, inclusief leuke uitjes en overnachtingen, viel in het water door Corona. Dat was dus een herfstvakantie in en om huis met z'n allen. Fijn zo'n bruiloft met 260 andere gasten. :p

Vooruitblik op 2023:
Vooruit, nog wat vroeg, maar het begint met de GT overnemen. Ik heb per februari vanwege de interne functiewissel van oktober 2021 geen leaseauto meer en geen mobiliteitsbudget, maar met 1x in de week naar kantoor prima te doen, derhalve is carpoolen nog een optie.

En verder gaan we zien wat er nog komen gaat. Sowieso op het programma: Hemelvaart en Pinkster-weekenden op de camping in de Achterhoek. En de zomervakantie toch weer Kroatië. Nu écht de laatste keer ;)

Beide nog altijd erg mooie auto's in fraaie configuraties. Je doet er goed aan om er gewoon mee door te rijden.

Ik bekeek de Megane E-Tech even goed op een parkeerplaats. Best een kleine auto om te zien maar nog altijd geslaagd, fraaie proporties behalve die wielen dan. Ze kunnen ook gewoon té groot zijn..

P6N0NJx.jpg

Lekker de GT overnemen als hij je financieel niet in de weg zit, het blijft een mooie auto om te zien. Een alternatief is misschien een leuk aangeklede Talisman, echter die zijn ook nog best aan de prijs momenteel en terug naar een Megane 3 is echt een stap terug in de tijd tov wat je nu rijdt.

Overigens is 16 uur aan een stuk met de hut wel een lange zit. De rit vind ik persoonlijk één van de leukste dingen van de vakantie, dus die mag best over twee dagen worden uitgesmeerd als het zo lang moet duren. Dan maar een nachtje extra en mooi op tijd met een biertje voor de caravan ;) Na 12 uur is bij mij het beste er echt wel vanaf, mijn vriendin is niet zo dol op auto rijden als ik, dus sindsdien knippen wij de ritten op en dat bevalt eigenlijk héérlijk. Ik word oud (29) :D

MCW 84 zei:
Ik bekeek de Megane E-Tech even goed op een parkeerplaats. Best een kleine auto om te zien maar nog altijd geslaagd, fraaie proporties behalve die wielen dan. Ze kunnen ook gewoon té groot zijn..

P6N0NJx.jpg

Een parkeerplaats als in bij de Intratuin in Duiven? Denk het te herkennen. En inderdaad, hij oogt op foto's fors als een suf, maar is dat juist niet. De wielen in 20", ik vind ze erbij passen maar met rijden merk je het uiteraard wel.

S RS zei:
Lekker de GT overnemen als hij je financieel niet in de weg zit, het blijft een mooie auto om te zien. Een alternatief is misschien een leuk aangeklede Talisman, echter die zijn ook nog best aan de prijs momenteel en terug naar een Megane 3 is echt een stap terug in de tijd tov wat je nu rijdt.

Alles is duur wat dat betreft. En ik heb de Mégane III in GT220-trim even overwogen (ligt een teruggetunede RS-motor onder de kap met >300pk potentie), maar nee. Dan ga je echt terug in de tijd qua exterieur, interieur en comfort qua isolatie e.d. Geen optie dus.

S RS zei:
Overigens is 16 uur aan een stuk met de hut wel een lange zit. De rit vind ik persoonlijk één van de leukste dingen van de vakantie, dus die mag best over twee dagen worden uitgesmeerd als het zo lang moet duren. Dan maar een nachtje extra en mooi op tijd met een biertje voor de caravan ;) Na 12 uur is bij mij het beste er echt wel vanaf, mijn vriendin is niet zo dol op auto rijden als ik, dus sindsdien knippen wij de ritten op en dat bevalt eigenlijk héérlijk. Ik word oud (29) :D

Dat was onze instelling dit jaar ook hoor, de vakantie begint zodra we wegrijden en zolang het soepeltjes gaat, lekker blijven rijden. Als er maar één moment is dat we denken: dit wordt hem niet, gaat ie aan de kant. Ene keer loopt het beter dan de andere keer, ook qua energie. En oud? Hou is op, ik tik over exact een maand de 38 aan. o_O

Haha ja de 'Christmas World' in Duiven. Zelfs op een woensdag teringdruk.

De rit vind ik persoonlijk één van de leukste dingen van de vakantie, dus die mag best over twee dagen worden uitgesmeerd als het zo lang moet duren

Dat heb ik ook. Ik ging meestal tussendoor, ook in Nederland. Veel relaxter rijden dan op de snelweg waar echt alle idioten bij elkaar komen. Vooral de irritante links/middenplakkers. Alleen soms wil je toch even wat vlotter door en bv een route met veel rotondes en verkeerslichten is ook niet je van het.

Hou is op, ik tik over exact een maand de 38 aan

:) Mooie leeftijd hoor.

Terug
Bovenaan