Zo, tijd voor álweer een update. Wel lekker dat het topic eindelijk weer wat leven in te blazen is i.v.m. te maken keuzes. Eerst de Mégane, die kreeg vandaag namelijk op de valreep nog twee nieuwe winterbanden. Michelin Alpin6 lag klaar bij de Euromaster en die zijn keurig gemonteerd. Het was pas de eerste keer winterbanden vernieuwen, terwijl ik nu met de vierde zomerset bezig ben als ik het goed heb.
Niettemin, mooi nog meegenomen en tijd om deze week Leaseplan te bellen dat ik de auto overneem per 1-2-2023.
En dan door naar het nieuwe vervoer

Allereerst dank voor de felicitaties en voor het afschrijven van de XC40. Die is van de shortlist af

Het model kan ik nog steeds wel waarderen overigens, maar een soft onderstel heb ik toch ook weinig zin in.
Gistermiddag sprak ik wagenparkbeheer van de nieuwe werkgever en ze zei al: onze regeling is niet heel ruim.
In het kort:
- - 800,- incl. brandstof gebaseerd op 36 maanden en 25.000 km
- - Eigen bijdrage voor privé gebruik: 13% van normleasebedrag + btw
- - Over budget mag (luxe e.b.). 25% bij benzine of 50% bij EV
- - Bij EV wordt de luxe eigen bijdrage uitgesmeerd over 60 maanden ipv 36
- - Bij ICE vervalt na drie jaar dus de luxe eigen bijdrage
Wat prijzen, die aardig overeenkomen met de Athlon-portal die vrij toegankelijk is.
Ik hoop voor kerst toegang te krijgen tot de eigen bestelmodule.
1) Mégane E-tech Electric EV60 220pk Iconic (hoogste uitrustingsniveau), zonder opties: 925,- (prijsljist okt.)
2) Tesla Model Y RWD (standaard, geen opties): 940,- (prijslijst okt)
Die zitten aardig dicht bij elkaar dus en dat wordt nog wel een dilemma.
De eigen bijdrage voor privé en luxe bijdrage zit dan rond de 225-250 euro. Bruto eraf, netto erbij.
Qua bijtellng zit het dan tussen 500-540 netto in de maand. (Mégane nu: 407 euro)
Geen EV?
Vooruit, ik liet de Austral 200 Techno ook nog even uitrekenen. Daar zit het leasebedrag ook op 940,- maar is de luxe bijdrage over 36 maanden ipv 60.
Komt op 550 netto eerste drie jaar, 480 laatste twee jaar.
Extra kanttekening: Voor brandstofpas buitenland komt er 25,- per maand bij, maar... op een ritje Kroatië verstoken we zo'n 650,- benzine.
Kan dus uit. Maar... waarom zouden dan de Mégane nog overnemen? Nog een issue: die wil ik stiekem niet kwijt.
ICE-plan B:
Arkana hybrid, leuk model wel, qua ruimte genoeg voor ons gezin binnen NL, maar ook die tikt in luxe trim ook al snel een hoop geld aan.
Reken, reken, reken
Tja, wat is de beste keus. EV versus benzine. Wat bij EV nog meespeelt is dat ik de met de 21 zonnepanelen opgewekte stroom tegen het reguliere tarief vergoed kan krijgen.
Kortom, gratis opwekken en voor 68 cent 'verkopen'. Dat levert elke maand zo'n 100,- verwacht ik.
+1 voor de EV
uit de bijtelling houden
Frits79 zei:
Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en steeds vaker sinds je de Megane hebt. Maar waarom wil je de nieuwe auto in de bijtelling doen? Je hebt een volwaardige tweede auto.
Barri zei:
Het lijkt me zo irritant als je een auto rijdt waarmee je niet prive mag rijden. Geen ritjes werk en prive kunnen combineren dus.
Frits79 zei:
Die snap ik helemaal, maar 6600 euro bijtelling en 2900 eigen bijdrage prr jaar vind ik een hele hoop geld. Voor iets wat een extra luxe is.
uwbuurman zei:
Ik heb jaren alleen zakelijk geleased. Is even vogelen soms met de prive- en zakelijke ritten die je niet kunt combineren, maar met inderdaad een volwaardige auto prive op de dam, in mijn geval was dat een 320d touring, was het prima te doen om de a4 avant en later 320d sedan buiten de bijtelling te houden. Voor de noodgevallen heb je 500km die je prive mag rijden. Ik heb het voordeel dat ik de wijk uitrij langs de scholen en de supermarkt. Omgekeerd dus ook. Dat zijn de meeste ritjes privé. Voor de kilometers naar familie, vakantie, uitjes, bouwmarkt etc heb je dan die privéauto.
Hele begrijpelijke en terechte reacties en het heeft me zeker aan het denken gezet. Praktisch gezien: de school is om de hoek (5 min lopen de wijk door) / op de route naar werk. Boodschappen gaat met de station makkelijker dan met een EV met tildrempel. Maar, die rompslomp en alles er omheen. Nadenken wat, en wanneer welke auto.
En nog een belangrijke. Ik werk ook straks weer veel thuis en dan kan de vrouw dus weer prima de leaser meenemen.
Al met al:
Er is meer duidelijkheid, de bijtelling gaat sowieso aardig toenemen, maar onder aan de streep op de maandelijkse strook zal dat niet merkbaar/zichtbaar zijn gezien de groei in andere arbeidsvoorwaarden.
De shortlist:
Het is echt voor het eerst dat ik twijfel om meteen weer bij mijn merk te blijven.
Al hecht ik ook grote waarde aan de fijne dealer waar ik kind aan huis ben.
De twijfel Mégane electric vs Model Y is er echter zeker. Als ik mijn bijna ex-collega moet geloven -> "De model Y gaat je meer plezier geven".
Tja, tijd voor een proefrit dus. Ik hoop ergens deze week of volgende week bij de Store in Duiven langs te gaan

.