Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

MCW 84 zei:
Haha ja de 'Christmas World' in Duiven. Zelfs op een woensdag teringdruk.

Joh hou op. Ik heb de dames laatst zelf maar laten gaan en ben thuisgebleven. Die drukte trek ik niet. Wel gaan we geregeld naar de Proeftuin op zondagochtend. Kinderen spelen in de indoor/outdoor speeltuin, wij koffie etc. Maar... zolang de Kerstshow loopt geen optie. Ik mijd de Gamma nu ook en rij maar wat verder door naar de Hornbach, want een parkeerplek bemachtigen is sowieso een uitdaging.

MCW 84 zei:
Hou is op, ik tik over exact een maand de 38 aan

:) Mooie leeftijd hoor.

Dacht ik ;)

Wat tof om je auto op Streetview terug te zien zeg!

Ik begrijp dat het aardig lastig is om de "juiste" keuze te maken als het om jullie mobiliteit gaat, zoals ik het lees heb je zelf wat meer met de Mégane dan met de Clio maar ik kan me voorstellen dat beiden ontzettend prettige wagens zijn. M.b.t. die Megane E-Tech verbaas ik me er wel over hoe klein dat 'ie oogt, zeg, naast die Fiat 500. Dan lever je op binnenruimte flink in, denk ik?

Mooi overnemen die GT! Als-ie van jou is trekken we hem nog eens strak met de machine.

Misschien ook een mooi moment om die uitlaat rechts toch eens te realiseren? :D

Hey Tom, toch weer eens reageren na heel veel genieten van het meelezen :)

Mooie verhalen, fijne ontwikkelingen, lekker huis en goede plannen voor 2023. Mégane overnemen lijkt mij in huidige omstandigheden zeker het meest verstandig. Je kent de auto, occassionmarkt om je heen is knettergek en het past het beste bij de privé/werk-situatie. Dus de mrs. nog even over hobbeltje helpen en doorgaan.

Komend weekend schrijf ik mijn A6 over van de leasemaatschappij naar mezelf. Veel zelfde afwegingen doorlopen. Ik wil niet zonder 2e auto (was wel tijdje het plan!). Iets anders kopen verleidelijk maar wat dan? Kost meteen veel geld, levertijden onzeker, gebruikt niets zo gaaf te vinden als wat ik heb, etc. etc. Onderhandeling met leasemij was best pittig maar we zijn er allebei tevreden uit gekomen.

Qua bouwplannen ga ik je achterna, met natuurlijk ondertussen twee jaar tijdsverschil. Opnieuw leuk om jouw topic met allerlei afwegingen en keuzes weer eens door te scrollen.

Ten slotte: hoe krijg je in hemelsnaam toch die Google Maps-spot gevonden? :rolleyes:

BleuZ NL zei:
Wat tof om je auto op Streetview terug te zien zeg!

Ik begrijp dat het aardig lastig is om de "juiste" keuze te maken als het om jullie mobiliteit gaat, zoals ik het lees heb je zelf wat meer met de Mégane dan met de Clio maar ik kan me voorstellen dat beiden ontzettend prettige wagens zijn. M.b.t. die Megane E-Tech verbaas ik me er wel over hoe klein dat 'ie oogt, zeg, naast die Fiat 500. Dan lever je op binnenruimte flink in, denk ik?

Ik heb natuurlijk meer met de Mégane dan met de Clio. De Mégane III GTline was een hele fijne auto maar heb ik altijd het vermogen gemist. Wat dat betreft is de IV GT een mooi pretpakket, zowel qua looks als de techniek. De Clio rijdt overigens óók heerlijk. Dat onderstel is meer dan prima, het 90 pk torretje is best geinig en voldoende, eigenlijk nog veel te goed. Aan de andere kant, de ruimte hebben we niet nodig en in de familie is er veel belangstelling voor merkte ik afgelopen weekend bij neefjes/nichtjes die nu in de fase komen van kinderwens / kinderen onderweg.

Maar... een EV is ook nog erg prijzig, van een Zoe laat staan de E-tech. Ja, de E-tech is niet enorm ruim, maar met mijn 1,76 kan ik er prima inzitten en de beide dochters zijn ook nog lang niet groot. Stoelverhogertje erin en klaar. :). Nu nog een sponsor zoeken.

Elco zei:
Mooi overnemen die GT! Als-ie van jou is trekken we hem nog eens strak met de machine.

Misschien ook een mooi moment om die uitlaat rechts toch eens te realiseren? :D

Een flinke polijstbeurt kan ie wel gebruiken net als wat jaren terug. Wat is de lak toch zacht...
En die uitlaat, ohja! Was ik alweer vergeten, maar dat hoort ie stiekem gewoon te hebben. Zal de vrouw niet eens opvallen ;)

HCHMQ0Nm.jpg

ketelapper zei:
Hey Tom, toch weer eens reageren na heel veel genieten van het meelezen :)

Mooie verhalen, fijne ontwikkelingen, lekker huis en goede plannen voor 2023. Mégane overnemen lijkt mij in huidige omstandigheden zeker het meest verstandig. Je kent de auto, occassionmarkt om je heen is knettergek en het past het beste bij de privé/werk-situatie. Dus de mrs. nog even over hobbeltje helpen en doorgaan.

Komend weekend schrijf ik mijn A6 over van de leasemaatschappij naar mezelf. Veel zelfde afwegingen doorlopen. Ik wil niet zonder 2e auto (was wel tijdje het plan!). Iets anders kopen verleidelijk maar wat dan? Kost meteen veel geld, levertijden onzeker, gebruikt niets zo gaaf te vinden als wat ik heb, etc. etc. Onderhandeling met leasemij was best pittig maar we zijn er allebei tevreden uit gekomen.

Qua bouwplannen ga ik je achterna, met natuurlijk ondertussen twee jaar tijdsverschil. Opnieuw leuk om jouw topic met allerlei afwegingen en keuzes weer eens door te scrollen.

Ten slotte: hoe krijg je in hemelsnaam toch die Google Maps-spot gevonden? :rolleyes:

Hey Vincent,

De vrouw heeft de Mégane steeds vaker mee wanneer ik thuiswerk en ik geloof dat ze naast de stoelverwarming met dit koude weer, ook het gemak van de automaat en overschot vermogen begint te waarderen. Dat overnemen moet dus wel lukken, ik moet alleen de leasemij nog even bellen. Ze zetten heel mooi in de offerte dat ze scherpe prijzen hanteren "waardoor onderhandelen niet meer nodig is". Er staat niet "onderhandelen niet mogelijk is", dus ik ga maar eens bellen deze week.

Je gaat ook nieuwbouwen begrijp ik? Altijd gaaf en succes met alle afwegingen inclusief mooie stek voor die geweldige oranje vierwieler (y).
De Google-maps-spot berust op toeval dat ik me herinnerde dat ik achter zo'n Astra met camera reed en waar ongeveer. Extra lastig is wel dat het slechts één frame lijkt te zijn, ervoor of erachter is van een ander moment. Vreemd, dus het was zeker zoekwerk. :)

Zo, tijd voor een volgende update. Eens kijken allereerst nog contact gehad met Leaseplan over de overnameprijs. Helaas, daar willen ze niet van wijken met daarbij een stukje toelichting dat ze op Gaspedaal.nl kijken wat de marktprijzen zijn. Kortom, 18.700,- staat vast, ik mag wel tot eind januari beslissen of ik akkoord ga.

Verder stond vrijdag 25 november een controlebeurt gepland bij 130.000 km.
OXJPWGxl.jpg

De dealer nam deze laatste controle serieus met het oog op de overname en de auto werd dus goed nagelopen, ook met het oog op de kerstvakantie. De remblokken voor bleken aardig richting op te gaan en ook de accutest wees uit dat die aan vervanging toe was. Vervolgens duurde het een uurtje voor de leasemaatschappij akkoord gaf wat ik wel begrijp met nog twee maanden in het contract te gaan, maar het kwam op orde. Kortom, de Mégane kreeg nog nieuwe remblokken vóór en een verse EFB-accu. Lekker zo voor het koude weer én natuurlijk met de overname in de planning. (y)

jm3wvCDl.jpg

U649tC5l.jpg

Het was het derde setje remblokken vóór overigens zie ik in de onderhoudshistorie:
28 mei 2019 (km-stand: 38.000 ) de eerste nieuwe set remblokken voor
12 mei 2021 (km-stand: 89.500 ) nieuwe remschijven én blokken voor en remblokken achter
25 nov 2022 (km-stand: 130500) nieuwe remblokken voor.

Achter is half op en moet t.z.t. incl. schijven vervangen worden. Dat geldt ook voor voor, die kunnen nog één ronde mee.
GiKCPibl.jpg

Tot slot merkte de dealer op dat de winterbanden voor (nog origineel van febr. 2018) onder de 4mm zitten. Dat wil niet zo lekker richting de wintersport, dus volgende week donderdag staat nog een bezoek aan Euromaster op de planning. Eens zien of ze dit keer wel meteen nieuwe banden leveren ipv weer gebruikte afsturen. Dan wordt het de derde keer dat ik ze weiger.

Samengevat: De Mégane is dan wel aardig klaar voor overname. Groot onderhoud valt niet te verwachten, al is het voor de toekomst vooral te hopen dat de EDC-koppelingen het niet te snel opgeven. Gelukkig heb ik nooit veel file gereden. Vervanging kost namelijk maar zo 3500,- ...

Wat kost de auto in vijf jaar?
De hele onderhoudsgeschiedenis haal ik eind januari van het leaseportaal en dan vraag ik bij de dealer ook de facturatie op. De afschrijving is tevens bekend (nieuwprijs incl. accessoires was € 42.250,- dus er is straks € 23.550 in vijf jaar vanaf).
Daarnaast heb ik het tankoverzicht in het leaseportaal, zijn de vaste lasten uit te rekenen én weet ik wat de leaseprijs (ex brandstof) is per maand. Kortom, dat gaat een leuke terugblik opleveren in februari.

Voor diegene met een goed geheugen en het uitzwaaien van de III herinneren.
Nee, er zijn geen akkefietjes geweest m.b.t. complete motorblokvervanging zoals ik bij de III stil hield. Dat is me duur komen te staan hier :)

Nog meer autonieuws? Ja, eigenlijk wel, maar daarover binnenkort meer. (y)

De nieuwe telefoon wordt er al op afgestemd ;) Dat zou een mooie en fijne combi zijn voor de deur!

S RS zei:
De nieuwe telefoon wordt er al op afgestemd ;) Dat zou een mooie en fijne combi zijn voor de deur!

Hmm.. een mede Tweaker? :)

ketelapper zei:

Jep, een echte. Maar het is tijd voor een onthulling vandaag nadat ik gister middels een Sinterklaas-gedicht de directe collega's heb geïnformeerd. Ik heb namelijk mijn eerste baan na de HTS-autotechniek studie, waar ik ruim 15 jaar werk, opgezegd voor een gave nieuwe uitdaging. Eentje een stap naar voren in de keten van de autobranche. Niet anderen informeren over wat er verandert op het gebied van regelgeving of beleid, maar zélf invloed hebben op dat beleid. Een heel stap en het was nog best lastig om voor het eerst een sollicitatiebrief / CV te maken. ;)

Kortom: nieuwe ontwikkelingen óók op autogebied.

Clio eruit, EV er in?
Het plan is nog steeds om de Mégane over te nemen naar privé per 1-2-2023. Wat ik nog niet kon schrijven is dat de Clio waarschijnlijk het veld gaat ruimen want bij de nieuwe baas krijg ik weer een leaseauto ter beschikking, al zal het hoogstwaarschijnlijk een EV moeten worden.
Daarover later meer want ik heb de informatie qua budget en mogelijkheden ook nog niet.

Kortom, wordt het die Megane Electric waar ik al wat langer naar kijk en mee gereden heb naast de GT op de oprit? Of juist heel wat anders?
Er valt nog genoeg te rekenen / te overwegen de komende twee maanden. Laat ik vooropstellen, mijn merkvoorkeur is uiteraard Renault, maar niet ten koste van alles. Een behapbare bijtelling (incl. eigenbijdrage en overschrijding budget) is ook wat waard. ;)

Ik kan niet ontkennen dat deze demo bij de vaste dealer, die per 1-2-2023 op kenteken mag, niet bovenaan het lijstje staat:
lhrlPY5.jpg

ccfbD6B.jpg

Van harte Adinsx! Jammer dat je niet in het voorfront van de innovatie wil komen. Ik heb het geprobeerd, maar ik heb het vermoeden dat we nog wel een keertje weer met je te maken krijgen.

Veel succes bij de nieuwe baas, zal wel wat rust opleveren.

Super, gefeliciteerd met deze mooie stap! (y) Ik kan mij goed voorstellen dat je even een drempel over moest na 15 jaar bij je eerste werkgever, zeker omdat je het volgens mij ook naar je zin had daar.

Leuk om straks de overwegingen voor een nieuwe lease auto te lezen.

adinsx zei:
Hmm.. een mede Tweaker? :)

Haha, yes! ;)

Gefeliciteerd met de nieuwe baan. Nu ook nieuwsgierig natuurlijk.
Leuke auto overwegingen in ieder geval als ik dit zo zie.

Hey, dat zag ik niet aankomen als antwoord op de cliffhanger. Van harte :D En dan toch van leaser naar nieuwe leaser. Mooie upgrade voor de mrs. dan wanneer de Mégane in privé de Clio mag vervangen. Succes (y)

Gefeliciteerd Adinsx met je nieuwe baan. Ben benieuwd of je je Megane E-tech eerder hebt dan ik. Bij mij is de levering uitgesteld van eind november naar eind februari.

Nico GTR zei:
Van harte Adinsx! Jammer dat je niet in het voorfront van de innovatie wil komen. Ik heb het geprobeerd, maar ik heb het vermoeden dat we nog wel een keertje weer met je te maken krijgen.

Ik zit eens te denken, wellicht wel inderdaad in de toekomst ;).

Barri zei:
Zo zitten er twee forummers bij die werkgever, zo geen één meer. Gefeliciteerd met deze stap!

Scherpe analyse Barri. Dat loopt even wat vreemd inderdaad, het was geen afgesproken werk. ;-)
Ik neem slechts 2,5 week vrij in januari ipv per kerst al. Voor mijn eigen gemoedsrust wil ik de boel goed overdragen. En... ik kan uitbetaling van die verlofuren ook wel gebruiken om de GT mede van te betalen :)

uwbuurman zei:
Gefeliciteerd!! Waar ga je nu werken dan? Klinkt als overheid?

Waar exact zal januari in het vakblad / linkedin komen, maar je zit in de richting.

Engineer2 zei:
Leuke auto overwegingen in ieder geval als ik dit zo zie.

Wellicht dat wij elkaar in de toekomst ook eens treffen nu ik wat meer jouw kant op schuif (y)

ketelapper zei:
Hey, dat zag ik niet aankomen als antwoord op de cliffhanger. Van harte :D En dan toch van leaser naar nieuwe leaser. Mooie upgrade voor de mrs. dan wanneer de Mégane in privé de Clio mag vervangen. Succes (y)

Inderdaad, de mobiliteit is voor een vast bedrag weer zeker gesteld. Gaat wel wat harder aantikken die bijtelling ben ik bang.
De leaser was uiteraard niet de drijfveer overigens naast de gave functie. Dat was het flexibel indelen van de werkuren en het thuiswerken wel. De enkele reisafstand wordt namelijk 125 km de A12 af, maar de vaste werklocatie is thuis.
Ik ben nog afwachtend met een 'ja' tegen Leaseplan, maar vanavond zei de vrouw: "Heb je al akkoord gegeven op de offerte? En wanneer verkopen we de Clio?"
Die had vandaag de Mégane mee en geniet natuurlijk van de stoelverwarming, automaat en een bak meer souplesse.

Nog wel wat last-minute goed nieuws. Er is akkoord gegeven op twee nieuwe winterbanden, ze zijn alleen wat later binnen dus de afspraak bij Euromaster moet even opnieuw ingepland worden. Veilig het buitenland in dus.

Renault15 17 zei:
Gefeliciteerd Adinsx met je nieuwe baan. Ben benieuwd of je je Megane E-tech eerder hebt dan ik. Bij mij is de levering uitgesteld van eind november naar eind februari.

Haha, nou nog helemaal niets bekend hier over de leaseregeling, dus ik wacht het geduldig af. Maar áls het kan, zou ik begin februari ermee op pad kunnen.
Alternatieven zijn echter ook nog het onderzoeken waard.

Bij EV geldt in ieder geval ook:
-Goede looks
-Vlot naar de 100 (onder de 8s)
-Leuk aangekleed
-Rondom de 50k i.v.m. bijtelling + eigen bijdrage (De E-tech komt bij een eerste berekening op Athlon op 240,- eigen bijdrage naast de bijtelling...ahum)

Wat mij betreft de eerste shortlist, puur op EV:
Megáne E-tech
Enyac (hier in de straat staat een compleet zwarte van Jorien ter Mors, best tof)
XC40 Recharge

Gefeliciteerd met de nieuwe baan, de voorpret kan beginnen :). PS: ik heb je een PB gestuurd inzake de Clio Estate (of nee toch niet, alleen maar database foutmeldingen. Kun je kijken of het lukt mij een PB te sturen? Dan probeer ik daar weer op te reageren).

Nico GTR zei:
Ik was diep teleurgesteld door de Volvo.

De Volvo (ik heb de C40 top versie wel vaker gereden) viel mij ook wat tegen. Het is een in de basis comfortabele auto die ze sportief hebben proberen te maken met een hard onderstel zonder er echt moeite in te steken. Verder echt een heel hoog verbruik. Misschien dat de XC40 wat meer een kant kiest (comfort) en daardoor als concept beter werkt.
Met de aangekondigde verbeteringen ben ik wel heel benieuwd hoe dit wordt.
Een Polestar 2 niets voor jou? Nissan Ariya?

adinsx zei:
Wat mij betreft de eerste shortlist, puur op EV:
Megáne E-tech
Enyac (hier in de straat staat een compleet zwarte van Jorien ter Mors, best tof)
XC40 Recharge

Ik ben laatst even met Mw. W212 mee geweest ter oriëntatie voor een nieuwe EV. Wij waren wel aangenaam verrast door de Cupra Born. In 77kwh variant leverbaar en daardoor flinke actieradius, en in performance trim een hele fijne zit positie met heerlijke sportstoelen. Ik vond em fijner dan de Megane E-tech, maar ik snap ook dat jij als Renault man een andere keuze maakt. Die Volvo is ons inderdaad ook tegengevallen en vrienden rijden er eentje, verbruik is echt enorm in de praktijk. Enyac is bij ons ook wel een optie, maar de ruimte hebben we niet echt nodig, daarvoor is de Passat er wel. Denk dat et de Cupra wordt. Ben benieuwd welke kant et bij jou op gaat.

Cupra lijkt mij een goede keuze. Laatst gereden in een 58 kWh variant die met gewoon normaal rijden prima een 360 km roundtrip af kon leggen.
Niet zo solide qua sturen als ik had gehoopt. Maar daar heeft Adinsx de GT voor.

Onderstel fijn en stug zonder hard of stuiterig te zijn en met normaal rijgedrag een fijn sturende auto.
Goede stoelen! Stuur beetje jammer maar ga je aan wennen. Travelassist vond ik slecht maar dat vind de eigenaar in Nederland ook. In Duitsland gaat dat naar eigen zeggen beter. (Snelheden kloppen niet en acc wordt automatisch aangepast) zelf baan houden werkt wel goed.

Polestar 2 heeft hetzelfde probleem als de C40 en de XC40. En ik vind de informatie overdracht summier in het platform.

Leuk om de ontwikkelingen te lezen. Gefeliciteerd met de nieuwe rol! Eindje rijden wel, moet je vaak naar kantoor?

Wel benieuwd wat je keuze voor leaser wordt. Ik sluit me aan bij hierboven: de XC40 viel mij ontzettend tegen. Keer meegekregen als leen auto toen de P2 voor onderhoud was. Zit positie vond ik niets en ook qua interieur wat bedaard met kleinere scherm tov de P2.

Tesla MY RWD geen optie, of is dat vloeken in de kerk?

Leuk trouwens dat de GT blijft! Beste auto als “2e auto”.. :LOL:

Leuk, nieuwe baan.
En daardoor nieuwe auto-ontwikkelingen.(y)

Megane EV voor het eerst “live” gezien bij school. Ik vind de looks erg gaaf. Als hij voor jullie groot genoeg is (hij oogt klein) is dat voor jou als Renault-man natuurlijk een prima keus.
Die eigen bijdrage is wel flink. Dat hakt erin. Gelukkig gaat dat dan weer in mindering op de bijtelling, maar toch…….
Ik ben daar vanaf eind januari vanaf: auto is dan drie jaar oud en vierde jaar heb ik al betaald. Eens kijken wat dat scheelt.
Wil dit eigenlijk bij de volgende niet weer. Helaas worden auto’s steeds duurder en is lease, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niet gratis.:rolleyes:

Voor wat het uitmaakt: die Volvo vind ik helemaal niks! Geen uitstraling, rare verhoudingen.
Enige ervaring met EV rijden is bij mij met een Enyaq van een collega. Mooie auto. Ook wil ik sindsdien ook graag elektrisch, zodra het kan. Helaas nog geen zicht op een 7-zits Enyaq of een ID.6 in Europa.

ClioRougeflamme zei:
Gefeliciteerd met de nieuwe baan, de voorpret kan beginnen :). PS: ik heb je een PB gestuurd inzake de Clio Estate (of nee toch niet, alleen maar database foutmeldingen. Kun je kijken of het lukt mij een PB te sturen? Dan probeer ik daar weer op te reageren).

Helaas, ik krijg ook een foutmelding. Wellicht wel goed om te weten is dat er binnen de familie al aardig animo is voor de auto. Neefjes/nichtjes die aan gezinsuitbreiding werken zien de Clio wel zitten ;-).

W212 zei:
Ik ben laatst even met Mw. W212 mee geweest ter oriëntatie voor een nieuwe EV. Wij waren wel aangenaam verrast door de Cupra Born. In 77kwh variant leverbaar en daardoor flinke actieradius, en in performance trim een hele fijne zit positie met heerlijke sportstoelen. Ik vond em fijner dan de Megane E-tech, maar ik snap ook dat jij als Renault man een andere keuze maakt. D
ie Volvo is ons inderdaad ook tegengevallen en vrienden rijden er eentje, verbruik is echt enorm in de praktijk. Enyac is bij ons ook wel een optie, maar de ruimte hebben we niet echt nodig, daarvoor is de Passat er wel. Denk dat et de Cupra wordt. Ben benieuwd welke kant et bij jou op gaat.

Ah, interessante ervaring. Ik zie heel veel reacties dat de XC40 tegenvalt, dus die kan alvast van het lijstje. De Cupra Born stond nog wel ergens op de shortlist en qua looks komt ie ook best mee. Nu moet ik ook zeggen dat de E-tech qua onderstel prima sportief is, maar de stoelen zijn flink wennen naast de heerlijke sportstoelen nu in de GT. Wat dat betreft zou de Born zeker op de shortlist moeten. Tijd dat ik er eens een van dichterbij ga bekijken.

Een ruime EV is niet nodig omdat de GT blijft.

Nico GTR zei:
Cupra lijkt mij een goede keuze. Laatst gereden in een 58 kWh variant die met gewoon normaal rijden prima een 360 km roundtrip af kon leggen.
Niet zo solide qua sturen als ik had gehoopt. Maar daar heeft Adinsx de GT voor.
Onderstel fijn en stug zonder hard of stuiterig te zijn en met normaal rijgedrag een fijn sturende auto.
Goede stoelen! Stuur beetje jammer maar ga je aan wennen. Travelassist vond ik slecht maar dat vind de eigenaar in Nederland ook. In Duitsland gaat dat naar eigen zeggen beter. (Snelheden kloppen niet en acc wordt automatisch aangepast) zelf baan houden werkt wel goed.

Ik vind de Born wle een beetje een 'twintiger-auto'. Met mijn bijna 38 en een serieuze functie weet ik niet of ik het erbij vind passen, maar ik ga de Born checken. Hoe zit het met de infotainment? De ID3 is het waardeloos, iets wat me juist in de E-tech heel erg aanspreekt, het Android Automotive. Wat werkt dat goed.

Springbok zei:
Leuk om de ontwikkelingen te lezen. Gefeliciteerd met de nieuwe rol! Eindje rijden wel, moet je vaak naar kantoor?
Tesla MY RWD geen optie, of is dat vloeken in de kerk?

Leuk trouwens dat de GT blijft! Beste auto als “2e auto”.. :LOL:

Na de inwerkperiode is het 1x in de twee weken naar het hoofdkantoor voor fysiek overleg met het team, dan wel op een locatie in het land.
Uiteraard zal ik wel de nodige andere afspraken hebben in Den Haag, Brussel of gewoon ergens in NL.

Tesla Model Y is ook wel een optie, vooral omdat de nieuwe leasemaatschappij er 150 stuks van heeft ingekocht begreep ik. Ik heb alleen moeite met het design. De techniek is 100% geweldig en als ik forumlid en collega Elco ernaar vraag is hij duidelijk: De Y geeft je het meeste rijplezier. Maar... ik vind hem niet ogen.
Overigens wel een enorm ruime EV t.o.v. de rest en met als budget-eis ~ 50k. (De e-tech bij de dealer zit op 51,5k)

Ja, de GT als tweede auto. Een luxeprobleem :D Nou ja, en noodzaak indien de leaser een EV móet worden.
De caravan gaat niet weg namelijk.

Rembrandt zei:
Megane EV voor het eerst “live” gezien bij school. Ik vind de looks erg gaaf. Als hij voor jullie groot genoeg is (hij oogt klein) is dat voor jou als Renault-man natuurlijk een prima keus. Die eigen bijdrage is wel flink. Dat hakt erin. Gelukkig gaat dat dan weer in mindering op de bijtelling, maar toch…….

Ik ben daar vanaf eind januari vanaf: auto is dan drie jaar oud en vierde jaar heb ik al betaald. Eens kijken wat dat scheelt.
Wil dit eigenlijk bij de volgende niet weer. Helaas worden auto’s steeds duurder en is lease, in tegenstelling tot wat sommigen denken, niet gratis.:rolleyes:

De Mégane is relatief klein inderdaad. Maar met mijn 1,76 pas ik er prima in, ook achterin. De kinderen zijn ook nog klein met ~ 1,25m. Dat gaat ook de komende jaren wel goed. En ja, het Renault-hart geeft natuurlijk voorkeur. Het mag dan ook wat meer kosten, maar als ik zo even reken gaat de bijtelling al snel richting 550,- netto in de maand. Ik zit nu op 407,-. Hakt er wel in uiteindelijk.

Benzine/hybride is niet verboden volgens mij bij de nieuwe baas, maar wat je zegt: auto's zijn duurder geworden en niet zo'n klein beetje ook. De Austral nog even samengesteld, maar dat tikt hard aan voor wat leuks. En daarnaast heb ik hier nog ruim 2000 kWh over. Die gebruik ik liever nuttig in een EV, dan 17 cent terugleververgoeding.

Voor nu eerst maar de nieuwe leaseregels afwachten. Al dringt stiekem de tijd met al die feestdagen ertussen. ;)

Zelf blijf ik rationeel op een MY RWD uitkomen, al vind ik het ook geen schoonheid. De Performance vind ik dan weer een stuk beter te pruimen, maar flinke meerprijs.

Wacht wel even de issues met het gemis aan sensoren/radar af, want dat lijkt vooralsnog niet lekker te werken.

adinsx zei:
Benzine/hybride is niet verboden volgens mij bij de nieuwe baas, maar wat je zegt: auto's zijn duurder geworden en niet zo'n klein beetje ook. De Austral nog even samengesteld, maar dat tikt hard aan voor wat leuks. En daarnaast heb ik hier nog ruim 2000 kWh over. Die gebruik ik liever nuttig in een EV, dan 17 cent terugleververgoeding.

2.000kWh * huidige stroomprijs tikt lekker aan als terugleververgoeding. Kan je toch weer rond de 100 euro p/m in mindering brengen op de kosten (bijtelling) van een EV.

Een Model Y instapper lijkt me op basis van de specs echt top. Het is jammer dat de Model 3 geen hatchback is, anders zou ik daar blind voor gaan. Maar alles via een scherm bedienen lijkt me niet fijn, en dat je continu de medeweggebruikers verblind staat me ook een beetje tegen.

Gefeliciteerd met de nieuwe baan! Leaseauto is ook wel ideaal. Ik zou persoonlijk ook een Model Y nemen. Een steengoede aanbieding. Heb er zelfs wel aan gedacht om er privé eentje te kopen. Heeft zelfs voldoende trekgewicht voor de sleurhut. Voor tripjes in eigen land moet dat lukken.
Mooi is ie niet echt, maar als het dan toch een EV moet zijn dan maar gelijk zo kil en digitaal mogelijk.

Van harte met de nieuwe baan. Hoe zit dat eigenlijk met zo'n demo die pas in 2023 op eigen kenteken komt? Wel nog de bijtellingtarieven van 2022? Hier als het goed is ook nog tot ergens in februari in afwachting van een blauwe E-tech met zwart dak, maar dan een Techno i.p.v. Iconic. Model Y lijkt inderdaad ook een goed aanbod. Had die nog wel iets duurder ingeschat.

Springbok zei:
Zelf blijf ik rationeel op een MY RWD uitkomen, al vind ik het ook geen schoonheid. De Performance vind ik dan weer een stuk beter te pruimen, maar flinke meerprijs.

Wacht wel even de issues met het gemis aan sensoren/radar af, want dat lijkt vooralsnog niet lekker te werken.

2.000kWh * huidige stroomprijs tikt lekker aan als terugleververgoeding. Kan je toch weer rond de 100 euro p/m in mindering brengen op de kosten (bijtelling) van een EV.

Ja, de performance is zeker beter, maar dat kost ook een klap meer. Als er nou geen eigen bijdrage was, dan was het nog acceptabel te houden.
Sensoren/radar heb ik inderdaad wat over gelezen ergens. Natuurlijk met lease niet erg als er eens wat is, maar constant gedoe hebben zit ik zeker niet op te wachten. Wat dat betreft heeft de GT het prima gedaan tot nu toe. Ook bij de Mégane E-tech zijn er overigens wel wat kinderziektes bekend, maar tja, waar niet.

Barri zei:
Een Model Y instapper lijkt me op basis van de specs echt top. Het is jammer dat de Model 3 geen hatchback is, anders zou ik daar blind voor gaan. Maar alles via een scherm bedienen lijkt me niet fijn, en dat je continu de medeweggebruikers verblind staat me ook een beetje tegen.

Model3 zou ik ook prima vinden, net als de Y. Het interieur vind ik veel te clean. Doe mij maar een vanaf de basis ontwerpen EV, maar met enigszins gebruikelijk interieur. (y)

Kristian2 zei:
Gefeliciteerd met de nieuwe baan! Leaseauto is ook wel ideaal. Ik zou persoonlijk ook een Model Y nemen. Een steengoede aanbieding. Heb er zelfs wel aan gedacht om er privé eentje te kopen. Heeft zelfs voldoende trekgewicht voor de sleurhut. Voor tripjes in eigen land moet dat lukken.
Mooi is ie niet echt, maar als het dan toch een EV moet zijn dan maar gelijk zo kil en digitaal mogelijk.

Heeft inderdaad genoeg ruimte om de caravan binnen NL rond te trekken, en het aanbod is prima. Het is straks wellicht de vraag hoeveel meer bijtelling (eigen bijdrage) ik over heb voor een beter ogende auto versus de technische specs van de Y. Dat blijft Tesla nou eenmaal goed voor elkaar hebben.

Geen idee ook of ze elkaar ontlopen qua leaseprijs. Barri, weet jij daar iets van?

RenaultF1 zei:
Van harte met de nieuwe baan. Hoe zit dat eigenlijk met zo'n demo die pas in 2023 op eigen kenteken komt? Wel nog de bijtellingtarieven van 2022? Hier als het goed is ook nog tot ergens in februari in afwachting van een blauwe E-tech met zwart dak, maar dan een Techno i.p.v. Iconic. Model Y lijkt inderdaad ook een goed aanbod. Had die nog wel iets duurder ingeschat.

Ja, de auto is toegelaten in 2022 dus die bijtelling hou je. Maar dat scheelt maar 14,- netto in de maand (op basis van dezelfde fiscalewaarde en hoogste bel.schaal).
Wel een vervelend appje gister van de huisdealer. De beoogde E-tech is particulier verkocht helaas. Ja, er zijn particulieren die 50k neerleggen blijkbaar. :)

Dus... de jacht is geopend op de EV die me het beste past. Maar per 1 februari al iets hebben staan zal lastig worden.

Lastig te zeggen, de leaseprijs. Denk dat er onderling veel verschillen zijn. Tesla's blijken toch een best goede restwaarde te hebben en de ene maatschappij kan de Performance bijvoorbeeld net wat hoger inschalen dan de ander. Maar als het procentueel gelijk is heb je bij een restwaarde van 50% toch nog ruim de helft van het prijsverschil (want plus rente) te betalen in de leaseprijs.
Daarnaast zullen er voor de sterkere versie wellicht twee banden extra gerekend worden.

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en steeds vaker sinds je de Megane hebt. Maar waarom wil je de nieuwe auto in de bijtelling doen? Je hebt een volwaardige tweede auto.

Het lijkt me zo irritant als je een auto rijdt waarmee je niet prive mag rijden. Geen ritjes werk en prive kunnen combineren dus.

Die snap ik helemaal, maar 6600 euro bijtelling en 2900 eigen bijdrage prr jaar vind ik een hele hoop geld. Voor iets wat een extra luxe is.

Ik heb jaren alleen zakelijk geleased. Is even vogelen soms met de prive- en zakelijke ritten die je niet kunt combineren, maar met inderdaad een volwaardige auto prive op de dam, in mijn geval was dat een 320d touring, was het prima te doen om de a4 avant en later 320d sedan buiten de bijtelling te houden. Voor de noodgevallen heb je 500km die je prive mag rijden. Ik heb het voordeel dat ik de wijk uitrij langs de scholen en de supermarkt. Omgekeerd dus ook. Dat zijn de meeste ritjes privé. Voor de kilometers naar familie, vakantie, uitjes, bouwmarkt etc heb je dan die privéauto.

Zo, tijd voor álweer een update. Wel lekker dat het topic eindelijk weer wat leven in te blazen is i.v.m. te maken keuzes. Eerst de Mégane, die kreeg vandaag namelijk op de valreep nog twee nieuwe winterbanden. Michelin Alpin6 lag klaar bij de Euromaster en die zijn keurig gemonteerd. Het was pas de eerste keer winterbanden vernieuwen, terwijl ik nu met de vierde zomerset bezig ben als ik het goed heb.
Niettemin, mooi nog meegenomen en tijd om deze week Leaseplan te bellen dat ik de auto overneem per 1-2-2023.

xj3Dzcyl.jpg
71V7c0dl.jpg
x8xeAgll.jpg

En dan door naar het nieuwe vervoer (y)
Allereerst dank voor de felicitaties en voor het afschrijven van de XC40. Die is van de shortlist af :)
Het model kan ik nog steeds wel waarderen overigens, maar een soft onderstel heb ik toch ook weinig zin in.

Gistermiddag sprak ik wagenparkbeheer van de nieuwe werkgever en ze zei al: onze regeling is niet heel ruim.
In het kort:
  • - 800,- incl. brandstof gebaseerd op 36 maanden en 25.000 km
  • - Eigen bijdrage voor privé gebruik: 13% van normleasebedrag + btw
  • - Over budget mag (luxe e.b.). 25% bij benzine of 50% bij EV
  • - Bij EV wordt de luxe eigen bijdrage uitgesmeerd over 60 maanden ipv 36
  • - Bij ICE vervalt na drie jaar dus de luxe eigen bijdrage

Wat prijzen, die aardig overeenkomen met de Athlon-portal die vrij toegankelijk is.
Ik hoop voor kerst toegang te krijgen tot de eigen bestelmodule.

1) Mégane E-tech Electric EV60 220pk Iconic (hoogste uitrustingsniveau), zonder opties: 925,- (prijsljist okt.)
2) Tesla Model Y RWD (standaard, geen opties): 940,- (prijslijst okt)
Die zitten aardig dicht bij elkaar dus en dat wordt nog wel een dilemma.

De eigen bijdrage voor privé en luxe bijdrage zit dan rond de 225-250 euro. Bruto eraf, netto erbij.
Qua bijtellng zit het dan tussen 500-540 netto in de maand. (Mégane nu: 407 euro)

Geen EV?
Vooruit, ik liet de Austral 200 Techno ook nog even uitrekenen. Daar zit het leasebedrag ook op 940,- maar is de luxe bijdrage over 36 maanden ipv 60.
Komt op 550 netto eerste drie jaar, 480 laatste twee jaar.
Extra kanttekening: Voor brandstofpas buitenland komt er 25,- per maand bij, maar... op een ritje Kroatië verstoken we zo'n 650,- benzine.
Kan dus uit. Maar... waarom zouden dan de Mégane nog overnemen? Nog een issue: die wil ik stiekem niet kwijt.

ICE-plan B:
Arkana hybrid, leuk model wel, qua ruimte genoeg voor ons gezin binnen NL, maar ook die tikt in luxe trim ook al snel een hoop geld aan.

Reken, reken, reken
Tja, wat is de beste keus. EV versus benzine. Wat bij EV nog meespeelt is dat ik de met de 21 zonnepanelen opgewekte stroom tegen het reguliere tarief vergoed kan krijgen.
Kortom, gratis opwekken en voor 68 cent 'verkopen'. Dat levert elke maand zo'n 100,- verwacht ik.
+1 voor de EV

uit de bijtelling houden
Frits79 zei:
Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en steeds vaker sinds je de Megane hebt. Maar waarom wil je de nieuwe auto in de bijtelling doen? Je hebt een volwaardige tweede auto.
Barri zei:
Het lijkt me zo irritant als je een auto rijdt waarmee je niet prive mag rijden. Geen ritjes werk en prive kunnen combineren dus.
Frits79 zei:
Die snap ik helemaal, maar 6600 euro bijtelling en 2900 eigen bijdrage prr jaar vind ik een hele hoop geld. Voor iets wat een extra luxe is.
uwbuurman zei:
Ik heb jaren alleen zakelijk geleased. Is even vogelen soms met de prive- en zakelijke ritten die je niet kunt combineren, maar met inderdaad een volwaardige auto prive op de dam, in mijn geval was dat een 320d touring, was het prima te doen om de a4 avant en later 320d sedan buiten de bijtelling te houden. Voor de noodgevallen heb je 500km die je prive mag rijden. Ik heb het voordeel dat ik de wijk uitrij langs de scholen en de supermarkt. Omgekeerd dus ook. Dat zijn de meeste ritjes privé. Voor de kilometers naar familie, vakantie, uitjes, bouwmarkt etc heb je dan die privéauto.

Hele begrijpelijke en terechte reacties en het heeft me zeker aan het denken gezet. Praktisch gezien: de school is om de hoek (5 min lopen de wijk door) / op de route naar werk. Boodschappen gaat met de station makkelijker dan met een EV met tildrempel. Maar, die rompslomp en alles er omheen. Nadenken wat, en wanneer welke auto.
En nog een belangrijke. Ik werk ook straks weer veel thuis en dan kan de vrouw dus weer prima de leaser meenemen.

Al met al:
Er is meer duidelijkheid, de bijtelling gaat sowieso aardig toenemen, maar onder aan de streep op de maandelijkse strook zal dat niet merkbaar/zichtbaar zijn gezien de groei in andere arbeidsvoorwaarden.

De shortlist:
Het is echt voor het eerst dat ik twijfel om meteen weer bij mijn merk te blijven.
Al hecht ik ook grote waarde aan de fijne dealer waar ik kind aan huis ben.

De twijfel Mégane electric vs Model Y is er echter zeker. Als ik mijn bijna ex-collega moet geloven -> "De model Y gaat je meer plezier geven".
Tja, tijd voor een proefrit dus. Ik hoop ergens deze week of volgende week bij de Store in Duiven langs te gaan (y).

Nog even een kleine kanttekening….
De lease prijzen die nu op bijvoorbeeld leaseplan of athlon staan zijn meestal niet de bedragen die straks in je portal staan.
Deze discussie hebben meerdere collega’s de afgelopen maand ook gehad bij het wagenpark.

Soms was het leasebedrag in het portal wel 50 tot 75 euro duurder en kwam het allemaal net niet uit.
Je gebruikt je EV niet voor de vakanties dus kijk ook eens naar deze Jeep Avenger
Deze valt ruim binnen je lease budget en houd je geld over.

Afgelopen week hebben 2 collega’s als een 1 edition besteld.

Lastig hoor. Eigenlijk hou je de vrij prijzige Megane dan vooral aan voor de caravan en heb je straks twee grote gezinsauto’s staan. Zou je niet liever naast een praktische lease gezinsbak die de caravan kan trekken een leuke liefhebbersauto willen voor erbij?
Als ik een Model Y kreeg als leasebak ging hier de BMW er absoluut uit. Kocht ik een leuke Z4 o.i.d. erbij. Vervelend is alleen dat een EV als caravantrekker niet ideaal is. Moet je dus uit nood in NL blijven. Gezien de sloten benzine die je er doorheen jaagt denk ik dat ik nog mooi een keer een ICE zou nemen. Zal de laatste zijn. Evt. de 2e auto vervangen door een EV.
En anders de Megane houden en de leasebak niet privé gaan gebruiken.

In Nederland blijven met de sleurhut gaan we niet doen, dus daar blijft een ICE-auto voor nodig. Vooralsnog de Mégane dus. De EV kan dan ook gerust wat kleiner zijn zoals de Mégane of een Cupra Born. De ruimte van de Y is eigenlijk totaal niet nodig. Ook niet de komende 4/5 jaar verwacht ik. Voor weekendjes weg of weekendje Winterberg zou de EV dan wel mee moeten.

De laatste keer een ICE, ja dat kan, maar wat is nu nog een leuke ICE zoals de Mégane nu is?
C-segment station met fatsoenlijk vermogen is haast onbetaalbaar geworden heb ik het idee. Toch dat plaatje ook nog eens compleet maken...

@Bobbeltje
Ah ja de Avenger. Die ga ik ook eens nader digitaal bekijken.

Tsja de leukste C-segment stationcar met redelijk trekgewicht is denk ik de Peugeot 308 SW. En een Cupra Formenter is ook niet verkeerd.
Het nieuwe spul spreekt me verder steeds minder aan.
Een mooie youngtimer BMW of Mercedes met lekkere motor voor privégebruik en voor de andere ritten een elektrische leaseauto. Dat zijn lekkere analoge auto’s die je ook en vooral naast een hypermoderne EV kunt waarderen terwijl de Megane naast een Model Y wellicht al snel als een achterhaalde auto gaat overkomen en weinig toevoegt. Naast de Clio is het een modernere, sportieve en luxe auto, maar als je hem naast een Model Y hebt weet ik niet in hoeverre de Renault zich nog positief weet te onderscheiden behalve het uiterlijk en de liefde voor het merk. .

adinsx zei:
uwbuurman zei:
Gefeliciteerd!! Waar ga je nu werken dan? Klinkt als overheid?

Waar exact zal januari in het vakblad / linkedin komen, maar je zit in de richting.

adinsx zei:
Engineer2 zei:
(..).

Wellicht dat wij elkaar in de toekomst ook eens treffen nu ik wat meer jouw kant op schuif (y)
(..)

Alle hints op deze pagina lezende... denk ik de ZBO RDW te Z'meer. ;)

Model Y vind ik juist beter in proportie dan de 3.

De E-Mégane zou je eens op 18" moeten zetten (als dat kan). Denk dat het de vormgeving goed zal doen.. die wielen nemen nu een te groot deel van de lijnstructuur in, vind ik.

@Kristian
Tja, naast een Y gaat de GT wellicht tegenvallen qua stilte én prestatie. Maar naast een Y iets anders is lastig, want het moet wel de caravan kunnen trekken.
De nieuwe 308 SW is wel een ontzettend gave auto. Ook die kan in de shortlist ICE-auto's.

Linksom, of rechtsom. Het is gewoon een luxeprobleem natuurlijk. Een nieuwe auto mogen uitzoeken, als neveneffect van een veel belangrijkere wijziging. Niettemin, hier draait het om auto's, dus het is leuk de kennis / tips te delen. Is EV the way to go, of toch nog ICE.

Kortom, het wordt nog wat puzzelen. Een terechte opmerking van de buurman (zelf fan van de Y): Past de Y, die bijna 19cm breder is dan de Clio, wel lekker op de oprit qua breedte? Praktisch gezien ook niet onbelangrijk. (Carbase vergelijk Clio - Electric - Y - GT)

Wordt vervolgd zodra ik toegang heb tot de bestelportal. De verwachting is sowieso dat er eerst een voorloper komt. Of het moet allemaal vlot gaan.

Haha, wat een onmogelijke keuze. Ik heb niet direct tips; de verschillen zijn heel groot en de afwegingen nogal persoonlijk en het is lastig het rationele volledige van het emotionele te onderscheiden.
Los daarvan: leuk, gefeliciteerd met je nieuwe baan! Het klinkt als een fijne nieuwe stap in je carrière!

Terug
Bovenaan