Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Technisch is zo'n EV super interessant natuurlijk. Daarom is mijn baan ook zo leuk.

Maar toch.....ik had laatst met een collega nog de discussie want ik ben opzich best lyrisch over hoe Renault de MeganE heeft opgezet. Zitten best een paar slimme softwaretrucjes in die voor een heel klein pikant randje zorgen in sport (zoals een acceleratieprofiel die iets toeneemt, dus hij bouwt zijn koppel niet linear op maar met een lichte stijging) ik denk dat het 5% is ofzo, dus hij kan sneller zijn maar dit zorgt ervoor dat je tussen de 0 en 120 een beetje beleving hebt.

Hij stuurt goed, schuift ook mooi beheersbaar weg als je hem een beetje in die hoek pusht. Hij zit heerlijk de zitpositie is fantastisch af te stellen met een echt goed ontworpen stuurwiel voor je neus. Goed zicht op de tellers. Het ADAS werkte ook boven verbazing goed. Vele malen beter dan die in de Captur en Clio en dat is al geen slecht systeem.

Eigenlijk wel gewoon een goede auto.

Maar dan....verlang je ernaar, koop je het met je hart omdat je het zo gaaf vind. Het antwoord volgde eigenlijk al uit de Clio Trophy die ook bij van Kesteren stond....19000 euro met nog 33000 euro over om aan benzine uit te geven en 165000 km met een smile te gaan sturen. Of een MeganE.
Die Trophy heeft toch meer de hebben factor....Renault heeft een goed elektrisch portfolio en ik heb plannen om er binnenkort eentje toe te gaan voegen aan mijn wagenpark. Maar ik blijf erbij dat ik fossiel nog wel liever wil hebben. Alhoewel geen nieuwe dan, dat geef ik dan ook toe....

Na kerst meer tekst en uitleg over de 1,5 uur met deze ruimtelijke EV ;).

jNNGgdHl.jpg
Lr3rje3l.jpg

Elco wist ook de juiste personen te beïnvloeden, nog bedankt dat je mee was :)

zT1pmoKl.jpg

Zo, tijd voor weer een update. Ik zit écht met een dilemma van emotie versus interessante rationele keuze.
Allereerst de 1,5 uur met de Y. Die stond zoals verwacht keurig klaar vorige week vrijdag en na wat uitleg over de vele functies via het scherm en daarmee wisselende functies van de twee knopjes op het stuur konden we op pad. We is hierbij mijn vrouw, oudste dochter en (oud)collega Elco, hier ook bekend. Hij zette me op het spoort van de Y onder het mom "Dat is echt wat bij je past. Ok, wellicht parkeer je hem om de hoek" :)

Het moet gezegd, de Y smoelt in het echt beter dan op foto's, op de voorkant na. Efficiency en mooi design gaan niet altijd goed samen (zie de ionic6...), maar de filosofie van de kale neus snap ik wel. Het rijden? Ja, dat is natuurlijk goed. Comfortabel haast want sinds augustus monteren ze een wat softer onderstel. Daarnaast merk je dat je met ruim 1980 kg onderweg bent. Niettemin, er is een enorme bak koppel beschikbaar op de achterwielen en dat wil wel.

Het interieur is minimalistisch, en je zit meer 'op het interieur' dan echt 'in het interieur' zoals bij de Mégane Electric. Wat absoluut de breinbreker is, de ruimte in het interieur. Wow! Ik zat op een gegeven moment achterin met de oudste dochter terwijl Elco de vrouw wegwijs maakte. Met mijn 1,76 heb ik genoeg aan de Mégane qua ruimte, maar wat een limo is de Y achterin. Nog los van de enorme bergruimte onder de achterklep én de frunk natuurlijk.

Wat vind ik van de Y:
Op de voorkant na, prima design. In het wit absoluut minder mooi, dus de eerste optie zou zwart zijn. De 19" wieldoppen (wat je niet ziet) smoelen best prima, de 20" zwarte Induction-wielen zou helemaal lekker zijn maar die optie kost 2300,-.... Het rijden: dikke prima, maar wel wat klinisch op een of andere manier. De Mégane is ruim 300kg lichter, staat op 20 inch en voelt sportiever aan. Niet in de rechte lijn, de Y heeft 120Nm meer koppel (420 vs 300), en 127 piekvermogen in pk's meer. Maar, dat heeft hij ook wel nodig. De 0-100 is 6,9s tegenover 7,4 voor de Mégane.

Financieel gezien is de Y een bijzondere deal. Om en nabij de 50.000 fiscaal, en blijkbaar een redelijk goede restwaarde want t.o.v. de Mégane is het vergelijkbaar.

Head-2-Head
Ja, ik begin er haast hoofdpijn van te krijgen. Wat is nou de beste keuze? Een andere shortlister heb ik nog altijd niet gevonden. De Kia/Hyundai-hoek vind ik niet het juiste pakket tussen design/prestaties. Eigenlijk is de Mégane ook een steengoede aanbieding, want voor 50.000 stop je hem ramvol inclusief leer en sfeer aan boord. Het stuurt sportief en accelereert sportief in tegenstelling tot de VAG-drieling (tenzij je de snellere versies neemt, maar die lopen financieel uit de pas).

Nog even op een rij dan:
Leasebudget bij de nieuwe baas is niet heel ruim, maar ik ben bereid redelijk over budget te gaan voor eigen kosten.

De shortlist:
Mégane Etech Electric EV60 220 Iconic/Techno
+Geweldig mooi design
+Lekker vertrouwd
+Met 7,4s naar 100 net zo vlot als de GT
+22 kW laadmogelijkheid openbaar (ook bij de kantoren van nieuwe werkgever)
+Android Automotive werkt behoorlijk goed incl. laadstops planning e.d.
+Ramvol in de opties te configureren
+Rijdt heerlijk sportief
-Vrij krap, zeker achterin incl. hoge tildrempel voor bagageruimte
-Weekendje weg = GT mee of dakkoffer erop
-Softwarebugs, vooral in de app
-Relatief hoog verbruik in de kou

Tesla Model Y RWD
+Belachelijk ruime auto
+Superchargers netwerk is subliem + werking software/app
+0,5s sneller en veel koppel
+Rijdt ook erg goed, incl. 1-pedal-drive
+Kan de caravan (binnen NL) prima trekken met 1600 kg trekgewicht
-Design best te pruimen, maar die voorkant... man man man
-Wispelturigheid bouwkwaliteit
-Geen parkeersensoren e.d. meer, alleen camera's (dus geen optische/akoustische signalen)
-Dure opties (trekhaak 1300,-)

3) Niro e.d.
+Ook betaalbaar
+Laadsnelheden en betrouwbaarheid
-Design mwamwa
-Zit minder gang in (8,5s tot 100 e.d.)

Financiële plaatje:
Wat ik hoopte was een flink financieel verschil tussen de Y en Mégane, dat maakt de keuze gemakkelijker. Toch? Nou, het valt dus tegen. Ze doen niet enorm veel voor elkaar onder. Het was een hele rekenslag, dat wel, voor de bijtelling van 2023. Hieronder een kort overzicht. Kortom:

Rationaliteit versus emotie.
Ruimte over versus net genoeg ruimte.
Redelijk looks versus geweldig design
Sublieme software versus 'nog wat kinderziektes'
Sfeerloos interieur vs heerlijk ingesloten verlicht interieur

nZ8yTdT.png

Heel eerlijk: Ik weet het gewoon even niet...

yHI6iEM.jpg

ccfbD6Bl.jpg

-Weekendje weg = GT mee

Daar hou je hem toch ook voor, net als voor vakanties? Forse beenruimte is fijn maar als je kinderen niet klagen is het geen probleem. Een beetje inschikken doet geen zeer. De kinderen bij opa/oma ophalen zou ook kunnen de E-Tech gaan lijkt mij. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en hoe lang ze zijn. En of weekendjes weg altijd met z'n allen is of niet.

Met de Y heb je in ieder geval nooit het gevoel in iets bijzonders te rijden. Ik zou de Y nemen als je de Megane eruit doet want prima gezinsauto die caravan kan trekken.
Rationeel gezien gewoon de beste keus.
Maar als je privé de Megane houdt zou ik toch voor wat anders gaan, bijv. de Megane of een Cupra Born (die het in de vergelijkingstests wint van de Renault).
Zelfs die (niet zo mooie) MG4 Electric schijnt heel sportief/dynamisch te rijden en is een ijzersterke aanbieding. Als dat nou maandelijks veel zou schelen.....

Een MY in het zwart.... het is niks en het wordt niks.

Voor een ongeveer gelijk bedrag lekker een volle Renault nemen waar je elke dag met veel plezier instapt. In het blauw met licht interieur een prachtige auto.

Ik deel exact de zelfde gedachten als Kristian. De echte plussen van de Y... is waar je de megane voor hebt. Als de megane weg zou gaan dan misschien toch de Y, ondanks is het geen mooie auto vind van binnen en buiten

Kristian2 zei:
Met de Y heb je in ieder geval nooit het gevoel in iets bijzonders te rijden. Ik zou de Y nemen als je de Megane eruit doet want prima gezinsauto die caravan kan trekken.
Rationeel gezien gewoon de beste keus.
Maar als je privé de Megane houdt zou ik toch voor wat anders gaan, bijv. de Megane of een Cupra Born (die het in de vergelijkingstests wint van de Renault).
Zelfs die (niet zo mooie) MG4 Electric schijnt heel sportief/dynamisch te rijden en is een ijzersterke aanbieding. Als dat nou maandelijks veel zou schelen.....

Alles op het lijstje is niet echt bijzonder toch. Daar is de GT voor. de Megane Electric ga je straks ook op iedere straathoek zien.

Ik zou zelf voor de MY gaan. Klap meer auto voor hetzelfde geld en in de praktijk goedkoper omdat je hem vaker privé gaat pakken.

De wieldoppen kan je er ook aftrekken en je hebt gewoon lichtmetaal hè. Of vervangen voor turbine stijl wieldoppen.

tf5fyxisd0f41.jpg

VDAlNzkLJWgtLdx53XtzSHrJ.jpg

Ik kan mij aansluiten bij de andere mensen hierboven: de Model Y is een steengoede aanbieding en gigantisch ruim, maar juist als je die ruimte nodig hebt zal de Mégane Estate worden ingezet. Om die reden zou ik toch voor het hart kiezen denk ik en zoals vertmaori zegt: blauw met licht interieur! Ik ga gelijk even configureren hoe dat eruit ziet want lijkt mij erg mooi.

Ik las laatst een Tesla advertentie op Instagram van John vd Rijt, die schreef ‘te koop, snelle automatisch rijdende iPad’ kon ik wel om lachen…::D

Ik heb uit nieuwsgierigheid voor komende vrijdag een testrit gepland in een Model Y. Eens kijken of ik er zo enthousiast van wordt dat beide auto's eruit meteen uit gaan.

Maar van welke van de 2 vind je het interieur het mooiste en heeft de beste stoelen? Dat zijn toch de dingen waar je het meest mee te maken hebt.

Mensen onderschatten een beetje de meerwaarde van het supercharger netwerk en hoe dat samenwerkt met de navigatie. Ik ben van de zomer van Finland naar Nederland en Luxemburg en weer terug geweest en geen centje pijn, zou die trip met geen enkele andere EV willen doen. Al die nieuwsberichten die je in de zomer ziet van "gestrande" EV rijders zijn allemaal de niet-Teslas die bij Fastned staan te wachten.

Rond de middag toch nog een rondje gedaan langs Tesla en daarna Renault. Bij Tesla nog eens gehad over de standaard connectiviteit en kleur van de auto. De beste man bij Tesla raadde me zwart af, omdat je op de unilak nagenoeg alles ziet. Hij zou dan toch de standaard parelmoerwit adviseren. Levering eind febr. / begin maart.

Verder nog even in de Y gezeten. Het blijft een 'op het interieur' zitten geval. De ruimte blijft wel belachelijk, maar is dat nodig...
Daarna door naar Herwers in Zevenaar gereden. Een beetje hetzelfde effect als vijf jaar terug in Doesburg toen de GT binnenkwam en naast de toenmalige III stond.
Tjonge wat lijkt de GT oud naast de E-Tech :)
l7Yrzkb.jpg

Naast de Austral (prachtige auto, ook qua interieur) de E-tech ingestapt. Dat voelt toch als thuiskomen, maar ook meteen omsloten door een krappe ruimte. Levertijd: 6 maanden... Tenzij ik ergens bij een dealer een productieslot te pakken krijg die nog kan wijzigen.

Ik doe een stapje meer naar de Mégane wetende ook dat de GT 100% gaat blijven. Dat staat vast. Dus inderdaad, de Y is qua ruimte niet noodzakelijk maar wel praktisch gezien beide dames fanatiek voetballen. Dus er zit nog wel eens een bak kids (120-140cm lengte) in de auto.

Frits79 zei:
Maar van welke van de 2 vind je het interieur het mooiste en heeft de beste stoelen? Dat zijn toch de dingen waar je het meest mee te maken hebt.

Tja, de Mégane dus.

Kristian2 zei:
Ik heb uit nieuwsgierigheid voor komende vrijdag een testrit gepland in een Model Y. Eens kijken of ik er zo enthousiast van wordt dat beide auto's eruit meteen uit gaan.

In Duiven? Dan ga je denk ik in dezelfde zwarte RWD rijden als wij. Of de Performance die er in het zwart ook staat. Die laatste heeft wel een stuk stugger onderstel.

ClioRougeflamme zei:
Ik kan mij aansluiten bij de andere mensen hierboven: de Model Y is een steengoede aanbieding en gigantisch ruim, maar juist als je die ruimte nodig hebt zal de Mégane Estate worden ingezet. Om die reden zou ik toch voor het hart kiezen denk ik en zoals vertmaori zegt: blauw met licht interieur! Ik ga gelijk even configureren hoe dat eruit ziet want lijkt mij erg mooi.

Die bij de huisdealer, waar ik verliefd werd op de combinatie, geeft wellicht een mooi beeld:
https://occasions.renaultkleine.nl/s1162b2f8740cf3626a97a764bdf0a3f6/stock/6220/vehicles/6/details/31786438/renault-megane-e-tech-ev60-optimum-charge-iconic/

Zadelsnuiver zei:
Mensen onderschatten een beetje de meerwaarde van het supercharger netwerk en hoe dat samenwerkt met de navigatie. Ik ben van de zomer van Finland naar Nederland en Luxemburg en weer terug geweest en geen centje pijn, zou die trip met geen enkele andere EV willen doen. Al die nieuwsberichten die je in de zomer ziet van "gestrande" EV rijders zijn allemaal de niet-Teslas die bij Fastned staan te wachten.

Tesla SuC zijn het fijnste inderdaad, omdat ze vaak ontzettend veel stalls hebben.

Aan de andere kant heb je daar eigenlijk alleen met Europese reizen last van en dat gaat Adinsx niet doen. En dan nog: er worden meer en meer Tesla SuC’s opengesteld voor niet-Tesla’s. En zolang je buiten het hoogseizoen reist heb ik zelf nog geen issues gehad.

Maar met een Tesla werkt dat inderdaad het beste, ook de hele integratie met automatische stops etc. Met mijn P2 plan ik van snellader naar snellader, werkt ook, maar wel minder gebruiksgemak.

Gewoon zo de Tesla parkeren dat je nooit de neus ziet. De ruimte mis je pas echt als Je het nodig hebt.

De Tesla s wel een hele goede aanbieding helemaal als
Je kijkt naar wat de Skoda mag kosten…….beetje luxe en je gaat naar 65k toe……..

Neem de Tesla, niemand neemt het je kwalijk, is simpelweg de beste aanbieding. De Dacia onze de EV’s:)

4 jaar lang ergeren aan een interieur wat je niet zint lijkt me niet opwegen tegen de 1x per jaar dat de extra ruimte van pas komt. Zeker niet omdat de GT205 gebruikt blijft worden voor de vakanties.

100% de Tesla en tevens ook gewoon gebruiken voor de caravan.
Het valt allemaal reuze mee met de caravan erachter en Tesla heeft een top supercharger netwerk

Zou persoonlijk zelfs gewoon de Clio lekker houden en afscheid nemen van de Megane hoe moeilijk dat ook is.
De Clio heeft nog zo weinig gereden en met de Tesla heb je in principe de Megane echt niet nodig.

Het is vloeken in de kerk :) en ach die voorkant ben je met een paar weken aan gewend

Makkelijk is 't niet nee, maar alles afwegende zou ik alsnog voor de Tesla gaan. Bij 30-40.000 km per jaar heb je daar een fijne reiswagen van 'n segment hoger aan, voor praktisch hetzelfde geld. Voor het hoeken en een extra blokje om heb je immers de GT nog.

Ten opzichte van de E-Tech biedt de Tesla alle gemakken (en meer, zoals stoelverwarming achter) en als toetje een bak meer koppel. Zoals Springbok hierboven ook aangeeft: als de koper doet wat Renault hoopt zie je de nieuwe Mégane binnenkort even goed op elke straathoek. En dan rijd je weliswaar in een mooie uitvoering, het is niet zoals de GT205 een editie waarmee Renault Sport zich heeft bemoeid.

Het ongemak van een dakkoffer op de E-Tech zetten voor een weekendje weg, iets waarvoor je toch de volle mep bijtelling betaalt, zou voor mij de doorslag geven richting Tesla. En dan kan ook de caravan, tenminste binnen Nederland, nog gewoon mee.

Kristian zei:
Met de Y heb je in ieder geval nooit het gevoel in iets bijzonders te rijden.

Zucht...

Ik denk dat het belangrijk is dat je bij jezelf nagaat wat het doel van de auto is. Is hij voor woon-werkverkeer? Moet de hele familie mee? WIl je ermee naar het buitenland? Ik begrijp dat half Nederland met de Model 3 en Model Y rondrijdt, precies zoals je zegt: vanwege de aantrekkelijkheid van de leaseprijs. Gekscherend noem ik de Model 3 al de Kadett van de 21e eeuw: je ziet ze op elke straathoek. Echter zo'n Y... man man, wat een tank! Alsof ze een Model 3 hebben opgepompt...

Maar, als je dat niets interesseert en je doel is voor niet al te veel geld een ruime EV te rijden, keuze simpel. Als je liever ook nog een auto hebt die bij je als persoon past, dan zou ik ZEKER voor de Megane gaan. Ik ben vandaag voor het eerst met knikkende knieën naar het buitenland geweest met mijn Ampera-e (met nu 64 kWh accupakket) en dat viel alles mee... Dik 350 kilometer gereden en nog 80 kilometer over bij thuiskomst. Dat is óók wel prettig. Maar toch: Op vakantie met een EV met aanhangsel... is gewoon nog niet wenselijk.

ofwel, kies lekker voor die prachtige Megane en ga met je eigen Estate op vakantie. :)

Elco zei:
Kristian zei:
Met de Y heb je in ieder geval nooit het gevoel in iets bijzonders te rijden.

Zucht...

Misschien niet leuk om te horen, maar je ziet hem op elke straathoek als Y of Model3. Verder is het wel erg minimalistisch en klinisch allemaal. Laat ik het zo zeggen, voor mij als autoliefhebber van de oude stempel wordt ik er op het eerste gezicht niet warm van.

Maar, en volgens mij was ik de eerste hier die Adinsx op de Tesla heb gewezen, het is wel een geweldig goede aanbieding. Ten opzichte van de Megane is het ook de betere en overtuigendere auto. Maar als je auto- en Renaultliefhebber bent kijk je niet alleen naar de cijfers maar speelt ook het gevoel en de beleving een belangrijke rol. En dan kan het maar zo zijn dat de Model Y het dan alsnog aflegt.

Het zou ook mijn keuze zijn, maar ik zou de Megane GT eruit doen en een leukere 2e auto aanschaffen. Een snelle Clio bijvoorbeeld of doorsparen voor een Alpine. Twee grote gezinsauto’s zou niet mijn voorkeur hebben. De Tesla redt zich die paar weken per jaar ook wel met de caravan.

Ik ga vrijdag zelf proefrijden met de Model Y om te kijken of het een vervanger zou kunnen zijn van onze beide auto’s. Mocht ik heel gecharmeerd raken van de Tesla dan hoor je het ook.

Model Y vs. Megane: ik heb het forum nog nooit zo verdeeld gezien...

Het lijkt erop dat je denkt dat het verstand vs gevoel is. Maar dat gaat er bij mij niet in. Als je het verstand liet spreken kocht je iets waarbij je geen grote eigen bijdrage had. Dus dan vielen de Tesla en de Renault sowieso al af.

Het gaat er dus om waar je het vrolijkst van wordt om in te rijden. Welke auto maakt je trots om aan iemand te laten zien? Naar welke auto kijk je nog een keer om? Voor welke zou je de Estate laten staan? Welke auto poets je nog even op zaterdagmiddag?

PS. Zwart is inderdaad een kleur die snel vuil oogt. Ik heb zelf een zwarte auto en die is één dag in de twee maanden prachtig.

Twix zei:
Het gaat er dus om waar je het vrolijkst van wordt om in te rijden. Welke auto maakt je trots om aan iemand te laten zien? Naar welke auto kijk je nog een keer om? Voor welke zou je de Estate laten staan? Welke auto poets je nog even op zaterdagmiddag?

Dat is exact wat mijn vrouw zei. Hoewel ze fan is geworden van de Y, vooral vanwege de ruimte, hoorde ze mijn verhaal aan. Van wel of geen uni-zwart. Looks van een auto, en praktische mogelijkheden en onmogelijkheden.

"Ik ga écht niet in een witte Tesla rijden. Ik vind hem dan zó niet mooi. Zal ik de knoop hakken voor je, kies de Mégane. Wat kosten de verschillende configuraties?"

Ik vind het oprecht moeilijk. Iedereen die reageert doet dat met uitstekende aanleiding / kijk op de zaak. Zo te zien ontwijken de fanboys gelukkig dit topic. Geweldig, terwijl buitenstaanders wellicht denken: Wat is dit voor een luxeprobleem. Kies de Renault, klaar. Wie krijgt al een beetje het Kristian-topic-gevoel? ;)
Morgen heb ik contact met de leasemaatschappij om een en ander nader uit te pluizen. Van juiste berekening eigen bijdrage tot levertijden en 'dynamische prijzen'.

De knoop gaat in ieder geval spoedig gehakt moeten worden, wordt het die schitterende diamant op de oprit, of toch die platte steen die als een speer over het water ketst.

Ik zou toch ook echt moeite hebben met het design van de MY. Ik vind de Model S nog steeds prachtig maar de 3 en de Y vind ik niet geslaagd, En dat interieur vind ik echt afschuwelijk. Je kan het positief benaderen en als "minimalistisch" bestempelen maar ik vind het gewoon kaal en liefdeloos ontworpen. De auto moet wel heel goed rijden om het design te compenseren.

Als ik je vergelijking tussen beide auto's lees dan is het ratio versus gevoel. En dan zeg ik: ga voor je gevoel en bestel die Mëgane. Je gaat niet echt blij worden van die Y. Het is een grotere auto maar die heb je helemaal niet nodig. En je vindt de Mégane mooier en ook nog eens fijner rijden. No brainer dus :).

Toch zou ik nog eens overwegen om de Mëgane Estate niet over te nemen. Om die nou alleen te houden voor de vakantie met de caravan? Dan is de Model Y de rationele keus als ruime familieauto en koop je er een leuke Clio RS in Jane Sirius als 2e auto bij :). Met de caravan naar Kroatië achter de Y kan echt wel, het is een beetje aanpassen vanwege de actieradius. Maar reken maar dat die Y de Adria beter trekt dan de Mégane. En het gaat alleen maar beter worden qua laadnetwerk buiten Nederland.

adinsx zei:
Twix zei:

Dat is exact wat mijn vrouw zei. Hoewel ze fan is geworden van de Y, vooral vanwege de ruimte, hoorde ze mijn verhaal aan. Van wel of geen uni-zwart. Looks van een auto, en praktische mogelijkheden en onmogelijkheden.

"Ik ga écht niet in een witte Tesla rijden. Ik vind hem dan zó niet mooi. Zal ik de knoop hakken voor je, kies de Mégane. Wat kosten de verschillende configuraties?"

In dit geval naar jouw vrouw luisteren dus. Zij kent je het beste.

Het leest tussen de regels door alsof de Tesla in jouw geval een beetje een "moetje" is, het is simpelweg een ontzettend goede EV; het verbruik, de range het laden en hij is in jouw geval goedkoper dan de Mégane en dan is het logisch dat je toch sterk gaat twijfelen over wat je moet kiezen. Vooral bij een leaseauto wil je toch zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld lijkt me en in dit scenario is de Tesla moeilijk te kloppen.
Ik denk echter dat het leven met EV, en zeker met een Tesla een wat vergevingsgezinde houding nodig heeft. Ik heb gelukkig 0 problemen met mijn Model 3, de afwerking is perfect en hij doet alles wat 'ie moet doen maar je hoort ook andere verhalen vooral met de MY's uit Berlijn.
Juist daardoor denk ik dat de Mégane voor jou de betere auto is, die roze bril doet veel en mocht er eens een euveltje zijn zul je de Renault veel makkelijker kunnen vergeven dan de Tesla.

Alleen al kijkend naar een Tesla interieur zou ik gaan janken. Alles via centrale scherm en 2 joysticks op stuur, ik blijf fan van zoveel mogelijk fysieke knoppen. Ook al is dat bij de E tech minder dan bij de Megane.

MBdoubleyou zei:
Toch zou ik nog eens overwegen om de Mëgane Estate niet over te nemen. Om die nou alleen te houden voor de vakantie met de caravan? Dan is de Model Y de rationele keus als ruime familieauto en koop je er een leuke Clio RS in Jane Sirius als 2e auto bij :). Met de caravan naar Kroatië achter de Y kan echt wel, het is een beetje aanpassen vanwege de actieradius. Maar reken maar dat die Y de Adria beter trekt dan de Mégane. En het gaat alleen maar beter worden qua laadnetwerk buiten Nederland.

Zoals je zelf al aangeeft zitten er veel rake opmerkingen tussen. Leuk hè, zo’n forum.;)
Deze, van onze nomade, pik ik er even uit omdat die mijn gedachte ook volgt:
- wil je een praktische oplossing, kies dan de Y en ga er ook mee op vakantie. Megane niet overnemen, maar een tweede auto heroverwegen (lees: zoek eens wat verder, samen met je vrouw, wat jullie echt willen in een tweede auto)
- wil je de Megane persé houden? Dan is je Renault hart dus groot en heb je je praktische auto al. Ga dan ook voor de Megane EV.

Lastig hoor.
Maar wel leuke topics. Dus ik kijk uit naar de vervolgzoektocht naar een andere tweede auto.:p

Rembrandt zei:
MBdoubleyou zei:

Zoals je zelf al aangeeft zitten er veel rake opmerkingen tussen. Leuk hè, zo’n forum.;)
- wil je een praktische oplossing, kies dan de Y en ga er ook mee op vakantie. Megane niet overnemen, maar een tweede auto heroverwegen (lees: zoek eens wat verder, samen met je vrouw, wat jullie echt willen in een tweede auto)
- wil je de Megane persé houden? Dan is je Renault hart dus groot en heb je je praktische auto al. Ga dan ook voor de Megane EV.

Lastig hoor.
Maar wel leuke topics. Dus ik kijk uit naar de vervolgzoektocht naar een andere tweede auto.:p

Het is zeker een leuk topic zo en ook prettig om te lezen. Dit is in ieder geval niet zo'n kinderachtige discussie zoals vaak op de frontpage het geval is.

Ik blijf erbij dat ik de MY de beste keuze zou vinden en dat zou ook mijn keuze zijn, maar ik begin steeds meer te denken dat de Megane EV de beste keuze voor Adinsx is.

@Rembrandt ik sta er enigszins tegenover gesteld in:
MY als praktische dagelijkse auto - rationeel en zonder al teveel gevoel erbij - en dan de Megane GT houden voor de emotie, om op zaterdag te wassen, en om een leuk stukje "nutteloos" te toeren, om echt zuinig op te zijn. Ik betwijfel of de Megane EV, ook al is het een Renault, dezelfde emotie gaat geven als de Megane GT. Ik zal na de P2 altijd weer een elektrische auto als dagelijkse auto kiezen, maar ik betwijfel of het ooit dezelfde emotie kan gaan geven als een ouderwetse ICE. Maar misschien geldt dat wel voor nagenoeg alle nieuwe auto's en word ik gewoon oud :T

Rationeel is er niks mis met een Model Y, maar er is wat mis met Tom als ie op autovlak een rationele keus maakt :)

Zadelsnuiver zei:
Het leest tussen de regels door alsof de Tesla in jouw geval een beetje een "moetje" is, het is simpelweg een ontzettend goede EV; het verbruik, de range het laden en hij is in jouw geval goedkoper dan de Mégane en dan is het logisch dat je toch sterk gaat twijfelen over wat je moet kiezen. Vooral bij een leaseauto wil je toch zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld lijkt me en in dit scenario is de Tesla moeilijk te kloppen.

Dat verwoord je denk ik heel sterk. Ik heb mezelf min of meer verplicht verder te kijken dan Renault. De huidige IV GT kwam er, ondanks de VAG-regeling, na enig aandringen. De shortlist was Passat, Talisman, Leon, Mégane. Uiteindelijk mocht het de laatste worden en eigenlijk was het ook de beste aanbieding qua fiscale waarde en pretpakket. Even uit mijn hoofd 55 pk meer dan bijvoorbeeld de Leon, 4Control en hele fijne sportstoelen. Toen ik eenmaal akkoord had, was de knoop dus snel gehakt en had ik hem in bestelling nog voordat de vrouw überhaupt door had wat ik besteld had.

Hoe je het ook went of keert, de Tesla is écht een goede aanbieding. 50k fiscaal en een enorme bak ruimte, maar wederom kom ik er steeds meer achter dat ik dat stukje emotie misschien wel ga missen.

Zadelsnuiver zei:
Ik denk echter dat het leven met EV, en zeker met een Tesla een wat vergevingsgezinde houding nodig heeft. Ik heb gelukkig 0 problemen met mijn Model 3, de afwerking is perfect en hij doet alles wat 'ie moet doen maar je hoort ook andere verhalen vooral met de MY's uit Berlijn.
Juist daardoor denk ik dat de Mégane voor jou de betere auto is, die roze bril doet veel en mocht er eens een euveltje zijn zul je de Renault veel makkelijker kunnen vergeven dan de Tesla.

De 'mantel der liefde' heb ik niet voor Tesla inderdaad. Ik heb sowieso weinig op met premium (lees: meer bijtelling hebben voor een premium-interieur/badge), dus ik zou ook niet een Tesla kiezen 'omdat het Tesla' is. De kinderen wel. Tesla is wat Lamborghini voor ons vroeger was. Al geeft de oudste wel toe dat de Mégane véél mooier is. Maar ja, die heeft geen spelletjes. Of althans, geen idee. Er stond wel Google Play op het scherm. :)

KadettRT zei:
Alleen al kijkend naar een Tesla interieur zou ik gaan janken. Alles via centrale scherm en 2 joysticks op stuur, ik blijf fan van zoveel mogelijk fysieke knoppen. Ook al is dat bij de E tech minder dan bij de Megane.

De E-tech heeft denk ik meer fysieke knoppen dan de huidige Mégane. Zowel op het stuur als onder het scherm. Het voelt vertrouwder.

Rembrandt zei:
MBdoubleyou zei:

Lastig hoor.

Oh nee, dat station zijn we hier gepasseerd. De GT blijft sowieso. De caravan naar Kroatië sleuren kan de Y wellicht, maar dat zie ik écht niet zitten. Had ik de video van Roland Tameling al geplaatst over zijn avontuurtje met een caravan achter de Volvo C40 Recharge? De hut moeten afkoppelen op veel plekken om te kunnen laden, etc.?
Wintersport Oostenrijk e.d. kan prima (en beter) met de Y ipv de E-tech natuurlijk, maar de kinderen vind ik nog te klein voor Oostenrijk. Eerst nog wat dichterbij oefenen in Winterberg. Al hoef je daar nu ook niet te zijn. ;)

Wil ik écht op de centen letten dan kan ik nog een benzine configureren. Een Mégane IV Estate TCe160 RSline bijvoorbeeld. Die kan de caravan trekken, maar mijn emotie zit ook een stukje in de GT. Je vindt maar weinig C-segmenters meer met leuk vermogen en sportief sturend (verre van een RS overigens).
De vrouw is er ook redelijk verknocht aan inmiddels.
406c zei:
Precies wat Rembrandt zegt.

Springbok zei:
Het is zeker een leuk topic zo en ook prettig om te lezen. Dit is in ieder geval niet zo'n kinderachtige discussie zoals vaak op de frontpage het geval is.

Allemaal dankzij jullie hè. Laten die we Frontpage-boys hier maar weghouden. (y)

Springbok zei:
Ik blijf erbij dat ik de MY de beste keuze zou vinden en dat zou ook mijn keuze zijn, maar ik begin steeds meer te denken dat de Megane EV de beste keuze voor Adinsx is.

@Rembrandt ik sta er enigszins tegenover gesteld in:
MY als praktische dagelijkse auto - rationeel en zonder al teveel gevoel erbij - en dan de Megane GT houden voor de emotie, om op zaterdag te wassen, en om een leuk stukje "nutteloos" te toeren, om echt zuinig op te zijn. Ik betwijfel of de Megane EV, ook al is het een Renault, dezelfde emotie gaat geven als de Megane GT. Ik zal na de P2 altijd weer een elektrische auto als dagelijkse auto kiezen, maar ik betwijfel of het ooit dezelfde emotie kan gaan geven als een ouderwetse ICE. Maar misschien geldt dat wel voor nagenoeg alle nieuwe auto's en word ik gewoon oud :T

Hmm ja, ik denk dat de E-tech niet de beleving van de GT gaat halen. Qua rijden / acceleratie liggen ze heel dicht bij elkaar, maar toch... En wat Elco eerder ook al opmerkte, de Y is écht een goede aanbieding en met 30-40.000 km per jaar de beste keuze qua comfort. Zit ook absoluut wat in.

En toch neig ik er naar voor het sieraad te gaan. Het blijven omkijken naar de auto na het parkeren, net even wat meer aandacht geven met het handwasje / het poetsen.
Vrijdag staat nog een kort rondje gepland. Toch nog eens met beide dochters passen en meten. Gaan ze comfortabel zitten in de E-tech de komende vier jaar. Ik zit in ieder geval prima achter mezelf. Groot nadeel vind ik wel, als ik dan toch iets mag zeuren, het gebrek aan een glazen dak. Begrijpelijk qua gewicht (Tesla denkt er anders over), maar interieurlicht van boven vind ik erg prettig.

Nou, tot zover. Vandaag aan het werk (en in januari nog slechts twee weken bij de huidige werkgever), morgen de boel nog eens goed op een rij zetten.

Dank allen (y)

Mocht het de Tesla worden (wat ik niet denk :T:D ), hou dan wel even de fora in de gaten, want ik lees meer en meer geruchten dat de radar en parkeersensoren op zeer korte termijn gaan terugkomen omdat alles obv camera's (Tesla Vision) toch niet blijkt te werken zoals verwacht.

Springbok zei:
Mocht het de Tesla worden (wat ik niet denk :T:D ), hou dan wel even de fora in de gaten, want ik lees meer en meer geruchten dat de radar en parkeersensoren op zeer korte termijn gaan terugkomen omdat alles obv camera's (Tesla Vision) toch niet blijkt te werken zoals verwacht.

Vraag het in Duiven ook nog even. Heb ik gister namelijk gedaan, en de Tesla-adviseur zei dat in januari met de software-update de 'piepjes en lijntjes' weer terugkomen. Op mijn vraag of het ook klopt dat de radar terugkomt, althans voor de 3, zei hij politiek correct: Dat heb ik ook ergens gelezen, maar wij hebben daar nog geen officiële bevestiging van ontvangen.

MBdoubleyou zei:
Dat is een duidelijk verhaal. We horen wel wanneer de Mégane E-Tech wordt geleverd :).

Ik ben nu in conclaaf met de leasemij wat zij nog als actiemodel / in bestelling hebben. De Y schijnt nog een enorme bak van te komen met registratie 2022 en gunstiger in de leaseprijs. Dus... het is nog niet over en uit voor dat gekke ding :)

Als je besloten hebt de Megane te houden, zou ik óf de lease-EV niet privé gebruiken (gezien de km-stand van de Clio wordt de tweede auto zelden gebruikt), óf een goedkopere EV leasen.
Tot zover mijn mening :).

Keuze tussen de Renault en de Tesla is best lastig kan ik me voorstellen. De Renault zou bij mij ook winnen vanwege de uitstraling en de emotie. De Tesla staat als EV wel wat stapjes hoger en dat geeft ook een bepaald luxegevoel. Maar is enorm log en naar mijn mening erg lelijk.
Tja, ik zou toch de Megane kiezen. Zo goed als de Tesla zal hij nooit gaan verkopen schat ik in, dus blijft ook wat exclusiever. En er ontstaat wel wat verschil in prijs als je een wat minder dikke uitvoering kiest.

adinsx zei:
MBdoubleyou zei:
Dat is een duidelijk verhaal. We horen wel wanneer de Mégane E-Tech wordt geleverd :).

Ik ben nu in conclaaf met de leasemij wat zij nog als actiemodel / in bestelling hebben. De Y schijnt nog een enorme bak van te komen met registratie 2022 en gunstiger in de leaseprijs. Dus... het is nog niet over en uit voor dat gekke ding :)

Tesla Parks 3,000 Model Ys at BER Airport Because Giga Berlin Can't Hold Them
https://www.torquenews.com/video/tesla-parks-3000-model-ys-ber-airport-because-giga-berlin-cant-hold-them

Laat allebei die dure elektrodingen staan en kies iets goedkopers waardoor je geen extra eigen bijdrage hebt. Houd hem desnoods ook buiten de bijtelling.
De Mégane staat er voor de privé ritten en dan houd je geld over om die R17 Découvrable een keer af te maken. :D :T

Toch hebben beide auto's een rationeel randje. Want ook een E-tech is niet goed genoeg om te willen. Hij is goed, voor een nieuwe auto en voor een EV. Maar hij mist in alle opzichten de magie die een product uit Dieppe wel heeft.

Ik kan met de hoofdbrekens wel voorstellen, alhoewel ik niet weet wat een Ioniq 6 doet in de leaseprijs. Maar goed ik weet dat Adinsx die verschrikkelijk vind. Ik vind dat dan weer een enorm gaaf ding die precies doet wat een EV moet doen. Grenzen verleggen.

Wat doet een Alpine A110 in de lease? :T
Ik las hier in MyReview een verhaal van iemand die zakelijk een MX-5 rijdt, en ook behoorlijk wat kilometers.

adinsx zei:
Ik heb mezelf min of meer verplicht verder te kijken dan Renault.

Nou, dat heb je gedaan, waarvan akte.

Ik ken dat gevoel, je wilt je opstellen voor andere merken maar geen enkele voldoet.

Mooi topic, ik lees met plezier mee. Ik zou zeker niet voor de Tesla kiezen, maar dat had ik al een keertje toegelicht geloof ik. :)

In huize W212 is de discussie over auto's ook in volle gang, maar gaat een andere kant op inmiddels. De fijne EV's zijn zo duur geworden, dat mw W212 besloten heeft af te gaan zien van de leaseauto (verplicht EV) en we gaan een auto kopen. En aangezien de lol er op termijn serieus af gaat (ben ik bang) gaan we op zoek naar een 3 serie sedan met een 6 cilinder. Onder het motto: Het kan nu nog. Financieel niet de meest geniale oplossing, maar dat is (in ons geval) een EV van 50k plus ook niet als tweede auto.

Tot zover de topicvervuiling, maar zou zoiets ook nog een optie kunnen zijn, of moet je beslist leasen?

Gilletti zei:
Laat allebei die dure elektrodingen staan en kies iets goedkopers waardoor je geen extra eigen bijdrage hebt. Houd hem desnoods ook buiten de bijtelling.
De Mégane staat er voor de privé ritten en dan houd je geld over om die R17 Découvrable een keer af te maken. :D :T

+1
Een ZOE bijvoorbeeld.

Stond heel toevallig net geparkeerd naast zo’n Tesla met de Talisman.
Manmanman wat kan zo’n Tesla dan snel laden hè ;-)

Zoë is een uitstekende auto, hebben we op de zaak ook, voldoet prima! Maar of dat een representatief vervoermiddel is bij de functie van Adinsx?

ENTE zei:
Stond heel toevallig net geparkeerd naast zo’n Tesla met de Talisman.

De Talisman is dan ook wel 1 van de mooiste middenklassers hè, dat is ook wel wat gemeen. :T

Haha, ja beetje gemeen hè ;)

Vwb representatief; eens. Maar hoe gaat het spreekwoord ook alweer? If you pay peanuts….
Als het ècht representatief moet zijn zou ik vragen om meer budget.
Zoveel eigen bijdrage moeten betalen voor vrij normale auto’s is absurd.

Terug
Bovenaan