Ok, ok, ik moet echt met de Y een blokje om.
Vanavond even wat rond geklikt in de openbare portal van Athlon. Zegt waarschijnlijk weinig over de daadwerkelijke kosten straks, maar het is een begin.
Mégane E-tech Electric Techno (met opties WP, Pack Drive, Audio-upgrade -> 48.000 fiscaal, 236 eigen bijdrage -> 509 netto bijtelling
Mégane E-tech Electric Iconic (Mooier interieur met leer e.d., met opties WP en Pack Drive) -> 50.200 fiscaal, 246 eigen bijdrage -> 534 netto bijtelling
Full-package E-tech Electric Iconic -> 51.000 fiscaal, 265 eigen bijdrage, 552 netto
Model Y RWD zonder een enkele optie, wit metallic -> 50.000 fiscaal, 212 eigen bijdrage -> 519 netto bijtelling
Austral Hybride 200 Techno met wat opties (Iron Blue, stop&go ACC, etc.) -> 44.000 fiscaal, 240 eigen bijdrage -> 553 netto
Veel of weinig, die discussie hoeven we niet te voeren. Het kan eraf, laat ik het zo maar zeggen.
Stroomvergoeding ipv teruglevertarief
Bij een EV is er ongeveer 2000 kWh terug te verdienen wat we nu nog over hebben aan opgewekte stroom. Levert zo'n 113,- in de maand op en daarmee is de bijtelling voor een EV een stukje gunstiger dan de (waarschijnlijk softrijdende) Austral. Zolang de energieprijs hoog blijft uiteraard.
Pluspunt voor de Austral: die
kan mag de caravan wél trekken en dat scheelt op de rit naar Kroatië 600,- brandstof.
Van de Kadjar ben ik qua rijden echter ook nooit gelukkig geworden, maar... de GT blijft. Dat sowieso. De vrouw heeft al min of meer afscheid genomen van de Clio wat dat betreft. Zeker met het koude weer. Dus als ik het sportievere mis is die er nog.
Tja, MY vs E-Tech.
Eigenlijk zou de M3 me beter passen, maar die is flink duurder in leaseprijs. Geen idee waarom.
En allebei de shortlisters hebben ze zo hun dingen. Bij de Y (modeljaar 2023) lees ik veel over geen sensoren maar camera's waar ook weer gedoe mee ontstaat.
De Mégane daarentegen heeft ook zijn kleine bugs, vooral met connectiviteit met de app.
Ik heb geen idee wat er standaard op de Y RWD zit (iemand een brochure?), terwijl de Mégane full-pack is uitgerust. Oh, en het interieur vs minimalistische van de Y.
Kortom: veel open eindjes. Volgende week maar eens de Y echt bekijken / mee rijden.