Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Niet te doen inderdaad :)
De Clio gaat in ieder geval niet blijven wat de vrouw betreft. Met dit koude weer neemt ze maar wat graag de Mégane mee.
Verder vindt ze het wel prima en eindigt het vooral in: Bestel gewoon die Mégane, of kijk waar een dealer iets heeft staan zoals je hem wil en dien die in.
(ze vindt de Y hélemaal niks...)

Collega's met caravan vonden het wel mee vallen van de zomer ook qwa kilometers en laad stations.
De Volvo XC40 zoals eerder gezegd door andere valt idd sterk tegen en deze vind de caravan niet leuk ivm afstand (gaat ruim 55% naar beneden met caravan.)

Mijn naaste collega heeft een model Y (met caravan ongeveer 35% minder naar Oostenrijk met een caravan van 1600kg) ) en de ander heeft een Ioniq 5 77kWh en deze ging het minste naar beneden icm caravan (1500kg ging maximaal 28% minder als normaal naar Spanje)

De Ioniq 5 of model Y staan bij mij ook nog steeds bovenaan. EV6 nog een klein beetje maar deze is weer een stuk duurder.

@Bobbeltje
EV met caravan, ik herinner me de gave video van Roland Tameling met de C40 en het avontuur vanuit Parijs terug. Dat was al heel wat gedoe met o.a. het laden. Afkoppelen van de caravan, etc. En dan hoefde hij nog niet eens de bulten van Oostenrijk over. Nehh, ik denk niet dat ik met een EV de caravan trekken zie zitten hoor. Dan maar wat peut erin.

Dit wil je / ik niet:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=77V0jHKSTDw[/youtube]

Ioniq5 gisteravond naar gekeken. Dan zit je al snel boven de 52k als je wat luxe erop wil. Het model vind ik wel gaaf overigens.

Barri zei:
adinsx zei:
(ze vindt de Y hélemaal niks...)
Ik zie het al, het wordt de Renault :T

Nou, ze vind de 'gouden' (of titanium zoals de Fransen het noemen) details in voor en achterbumper helemaal niks op de Mégane. Ik vind ze juist gaaf en opvallend.
lhrlPY5l.jpg

Standaard op de Iconic, niet te krijgen op de andere uitvoeringen.
De huidige heb ik ook besteld overigens zonder dat ze hem van dichtbij had gezien qua kleur/uitvoering. Is ook goed gekomen. :T

Dure hobby zo’n caravan vakantie een keer per jaar :LOL: Want dat lijkt eigenlijk de enige echte reden om de Megane over te nemen. In de praktijk zal je vrouw toch vaak de EV pakken als jij toch thuis werkt, zelfs als dat een MY is.

Benieuwd wat je van de MY vindt. Ik wil zelf komende week ook een keer in Duiven gaan kijken. Ik vind het wel meer auto dan een Megane Electric. Je hebt dan ook geen enkele reden om de Megane GT nog te gebruiken privé, anders dan vakantie.

En als je toch een ICE neemt, dan is de Megane GT ook niet perse nodig denk?

Zo'n Model Y is ruim, snel en economisch met stroom. De afwerking is nog steeds bout, ik vind hem nog steeds lelijk, rij regelmatig mee met iemand die er 1 heeft. De stoelen? Na een half uur is mijn rug blij dat ik uit mag stappen. Al is zitten zeer persoonlijk, de stoelen van onze Volvo en Renault vinden we klassen beter zitten.

Als het dan een stevig maandbedrag is wat je af mag tikken, zou ik wel iets kiezen waar je blij van wordt.

Die titanium inserts op de Megane-E zijn nogal smaak gebonden. Bij de ene kleur staat het geweldig, bij de andere kleur is het mwah.

Springbok zei:
Dure hobby zo’n caravan vakantie een keer per jaar :LOL: Want dat lijkt eigenlijk de enige echte reden om de Megane over te nemen. In de praktijk zal je vrouw toch vaak de EV pakken als jij toch thuis werkt, zelfs als dat een MY is.

Klopt, de Mégane gaat tweede viool spelen net als de Clio nu. En in de voorjaarsvakantie / zomervakantie de caravan naar de plek van bestemming brengen.

Springbok zei:
Benieuwd wat je van de MY vindt. Ik wil zelf komende week ook een keer in Duiven gaan kijken. Ik vind het wel meer auto dan een Megane Electric. Je hebt dan ook geen enkele reden om de Megane GT nog te gebruiken privé, anders dan vakantie.
En als je toch een ICE neemt, dan is de Megane GT ook niet perse nodig denk?

De analyse klopt helemaal. De GT is er dan enkel voor de vrouw naar haar werk als ik ook op pad ben (zal zo 2x zijn van haar drie doordeweekse werkdagen), en op de andere dagen gebruik ik hem om de kinderen bij opa/oma op te halen. Onlangs de Mégane opgehaald (na een feestje) met de Niro EV van een buurman. Het eerste wat ik dacht toen ik in de Mégane stapte: wat een herrie. Maar ietwat later, het stuurt/flippert toch ook wel lekker. Wat meer beleving.

Springbok zei:
Benieuwd wat je van de MY vindt. Ik wil zelf komende week ook een keer in Duiven gaan kijken.

Minimeet bij Tesla Duiven dus? :p

vertmaori zei:
Zo'n Model Y is ruim, snel en economisch met stroom. De afwerking is nog steeds bout, ik vind hem nog steeds lelijk, rij regelmatig mee met iemand die er 1 heeft. De stoelen? Na een half uur is mijn rug blij dat ik uit mag stappen. Al is zitten zeer persoonlijk, de stoelen van onze Volvo en Renault vinden we klassen beter zitten.
Als het dan een stevig maandbedrag is wat je af mag tikken, zou ik wel iets kiezen waar je blij van wordt.

Ik heb dus géén idee hoe het zit/rijdt. Ik heb wel moeite met het minimalistische interieur, althans op de foto's. De Mégane voelt vertrouwder aan, en met donkere hemel ook geborgder. Mede omdat ie een maatje kleiner is uiteraard.

vertmaori zei:
Die titanium inserts op de Megane-E zijn nogal smaak gebonden. Bij de ene kleur staat het geweldig, bij de andere kleur is het mwah.

Op de blauwe kleur van de huisdealer vind ik het geweldig, maar zonder die inserts vind ik de kleur niks:
https://www.vankesterenrenault.nl/occasions/renault-megane-e-tech-ev60-220pk-optimum-charge-techno-uit-voorraad-leverbaar-32579786

Wit zonder die inserts (dus meegespoten in de kleur) vind ik ook een mwa...:
https://www.vankesterenrenault.nl/occasions/renault-megane-e-tech-ev60-220-optimum-charge-technouit-voorraad-leverbaar-32535942

Op deze metallic grijze staat het titanium weer lekker:
https://www.autotrack.nl/a/renault-megane-elektriciteit-2022-53118014

Oh en de Model Y? Ik kwam vandaag een witte tegen, ik denk een performance met rode remklauwen. Stond goed!
De donker blauwe vorige week en een zwarte waren mij veel te anoniem.

Het VAG-rondje (ID4/ID5/Enyaq) wil ik ook nog meenemen in de shortlist overigens.
Lastig allemaal zolang ik nog geen toegang tot de bestelportal heb. Niettemin, de voorpret blijft het leukst.

Voorpret is zeker leuk. Ben wel benieuwd of zo’n EV wat in eerste instantie een leuk speeltje kan zijn, je langere tijd kan blijven boeien.
Zo’n Tesla lijkt me een beetje als een moderne smartphone. Indrukwekkend wat het ding kan en als je hem net hebt leuk om een beetje mee te spelen maar daarna is het nieuwtje er snel af en is het vooral een handig gebruiksvoorwerp.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Voorpret is altijd het leukst.
Als je ‘m eenmaal hebt, moet je weer zo’n vier jaar op die voorpret wachten.:)

Bij een VAG heb je dan nog de VCDS-pret.:p
Maar als je daar eenmaal een lijst van codes hebt is dat ook na een weekje klaar. ;)

Wist niet van Tesla Duiven. Kom er ook nooit, maar zag het vorige week op weg naar Duitsland. Is dat een volwaardige showroom incl testrit-mogelijkheid?

Rembrandt zei:
Voorpret is altijd het leukst.
Als je ‘m eenmaal hebt, moet je weer zo’n vier jaar op die voorpret wachten.:)

Bij een VAG heb je dan nog de VCDS-pret.:p
Maar als je daar eenmaal een lijst van codes hebt is dat ook na een weekje klaar. ;)

Wist niet van Tesla Duiven. Kom er ook nooit, maar zag het vorige week op weg naar Duitsland. Is dat een volwaardige showroom incl testrit-mogelijkheid?

Haha inderdaad, zoeken, puzzelen, afwegingen en dan weer een paar jaar afwachten.
VCDS-pret had ik met de Mégane toen ik in de DevelopersMode kon komen van Rlink2. Video tijdens rijden vrijschakelen en nog wat kleine dingen. Van het automatisch teruggaan naar 'normal' ipv in Sport blijven na een korte stop bijvoorbeeld.
Android Automotive in de Mégane Electric was ik positief door verrast, van hoe snel het werkt maar ook de graphics. Maar... ook daar zitten nog wel wat bugs in.
Tesla zal het beter voor elkaar hebben.

Die store is zowel showroom als werkplaats. Geen enorme showroom volgens mij, maar er staat wel een en ander. De storemanager is een kennis via een Renaultclub, alleen geen idee of ie er nog steeds de storemanager is.

Volgende week dus mee op de mini-meet? Testen we 7 AW'ers in een Y :)

vertmaori zei:
Dit wel een beetje, ik heb een week in een Model 3 gereden. Geruild met een kameraad om wat langer te kijken of het wat voor mij is. De Y is vast anders, heb me er niet in verdiept, maar ik vond de Model 3 helemaal niks. Ik begrijp ook niet dat iedereen et rijgedrag zo ophemelt. Ik vond et vooral idioot zwaar sturen en gevoelloos. Maar goed, daar zou ik em ook niet voor kopen, ik knapte vooral af op de afwerking (even afspuiten bij een wasplaats en et water liep naar binnen) en de zitpositie / stoelen. En stiekem toch ook het rijgedrag op hogere snelheden, onrustig ding en de autopilot werkte ook niet boven de 150 km/u. Actieradius is prachtig, maar ik wilde wel graag eerder stoppen dan dat de accu leeg was. ;)

Heel persoonlijk uiteraard, maar ik zou op zeker een andere EV kiezen.

Mini-meet altijd gezellig.

Ik ben zelf wel benieuwd hoe een MY is vergeleken met mijn P2. Qua afwerking, zitten, etc maar ook het rijden natuurlijk. Android auto werkt wel echt fijn en denk dat Tesla dit nog beter voor elkaar heeft.

Barri zei:
De instapper Ioniq 6 lijkt me ook geen gek ding!

Vanaf prijs is zeker niet gek. Wel beetje tamme versie als instapper.

P2? Ik heb nog die BMW in mijn hoofd, maar die is er dus niet meer? Ik lig achter blijkt. :)
Volgende week dinsdagmiddag of vrijdagochtend maar eens kijken of ik in Duiven terecht kan.

adinsx zei:
P2? Ik heb nog die BMW in mijn hoofd, maar die is er dus niet meer? Ik lig achter blijkt. :)
Volgende week dinsdagmiddag of vrijdagochtend maar eens kijken of ik in Duiven terecht kan.

Haha, ik post ook amper op het AW forum, lees meestal alleen beetje mee. Ik heb de 330i eind vorig jaar omgeruild voor een Polestar 2. Met name gedreven door bijtellingsvoordeel, de P2 was een 8% voorraad auto. Maar EV bevalt dusdanig goed dat ik voor privé aanschaf ook naar EV aan t kijken ben.

WtEJtbvr3F4dZ6Ppuy8APyMD.jpg

W212 zei:
Dit wel een beetje, ik heb een week in een Model 3 gereden. Geruild met een kameraad om wat langer te kijken of het wat voor mij is. De Y is vast anders, heb me er niet in verdiept, maar ik vond de Model 3 helemaal niks. Ik begrijp ook niet dat iedereen et rijgedrag zo ophemelt. Ik vond et vooral idioot zwaar sturen en gevoelloos... (...)
Heel persoonlijk uiteraard, maar ik zou op zeker een andere EV kiezen.

Blijft mooi om te zien hoe persoonlijk een auto-ervaring kan zijn. De manier waarop de Model 3 je bij het rijden betrekt vind ik echt moeilijk te evenaren, niet alleen qua stuurgevoel (zwaarte instelbaar) maar ook met de balans en hoe het ding zich met het rechter pedaal laat sturen. Na de Tesla reed ik een Polestar 2, die ik binnen 10 kilometer alweer wilde wisselen. Die auto heb ik echt als een deceptie ervaren, zelfs al ziet het interieur er aanmerkelijk beter uit. En dan het gebrek aan efficiëntie...

Adinsx een beetje kennende denk ik dat hij het meeste plezier beleeft aan zo'n Model Y, zelfs als-ie de auto vanwege zijn looks om de hoek zou parkeren.

Ok, ok, ik moet echt met de Y een blokje om. ;)

Vanavond even wat rond geklikt in de openbare portal van Athlon. Zegt waarschijnlijk weinig over de daadwerkelijke kosten straks, maar het is een begin.

Mégane E-tech Electric Techno (met opties WP, Pack Drive, Audio-upgrade -> 48.000 fiscaal, 236 eigen bijdrage -> 509 netto bijtelling
Mégane E-tech Electric Iconic (Mooier interieur met leer e.d., met opties WP en Pack Drive) -> 50.200 fiscaal, 246 eigen bijdrage -> 534 netto bijtelling
Full-package E-tech Electric Iconic -> 51.000 fiscaal, 265 eigen bijdrage, 552 netto
Model Y RWD zonder een enkele optie, wit metallic -> 50.000 fiscaal, 212 eigen bijdrage -> 519 netto bijtelling
Austral Hybride 200 Techno met wat opties (Iron Blue, stop&go ACC, etc.) -> 44.000 fiscaal, 240 eigen bijdrage -> 553 netto

Veel of weinig, die discussie hoeven we niet te voeren. Het kan eraf, laat ik het zo maar zeggen.

Stroomvergoeding ipv teruglevertarief
Bij een EV is er ongeveer 2000 kWh terug te verdienen wat we nu nog over hebben aan opgewekte stroom. Levert zo'n 113,- in de maand op en daarmee is de bijtelling voor een EV een stukje gunstiger dan de (waarschijnlijk softrijdende) Austral. Zolang de energieprijs hoog blijft uiteraard.

Pluspunt voor de Austral: die kan mag de caravan wél trekken en dat scheelt op de rit naar Kroatië 600,- brandstof.
Van de Kadjar ben ik qua rijden echter ook nooit gelukkig geworden, maar... de GT blijft. Dat sowieso. De vrouw heeft al min of meer afscheid genomen van de Clio wat dat betreft. Zeker met het koude weer. Dus als ik het sportievere mis is die er nog.

Tja, MY vs E-Tech.
Eigenlijk zou de M3 me beter passen, maar die is flink duurder in leaseprijs. Geen idee waarom.
En allebei de shortlisters hebben ze zo hun dingen. Bij de Y (modeljaar 2023) lees ik veel over geen sensoren maar camera's waar ook weer gedoe mee ontstaat.
De Mégane daarentegen heeft ook zijn kleine bugs, vooral met connectiviteit met de app.

Ik heb geen idee wat er standaard op de Y RWD zit (iemand een brochure?), terwijl de Mégane full-pack is uitgerust. Oh, en het interieur vs minimalistische van de Y.
Kortom: veel open eindjes. Volgende week maar eens de Y echt bekijken / mee rijden. (y) ;)

Stroomvergoeding ipv teruglevertarief
Bij een EV is er ongeveer 2000 kWh terug te verdienen wat we nu nog over hebben aan opgewekte stroom. Levert zo'n 113,- in de maand op

Ik lees met belangstelling mee. Heb een warmtepomp en rij zelf een ID3 en rij / laad regelmatig thuis. Ik doe dit ook (gedeeltelijk) met het overschot van mijn panelen.
Nu heb ik collega's die zich behoorlijk hebben ingelezen in het prijsplafond wat ingaat op 1-1-23.

Situatie:

Variabel contract
Verbruik eerste 3 maanden 2023 (geschat) 2500 kWh.
Eindafrekening 1-4-2023

Ik heb in de eerste 3 maanden van het nieuwe jaar lang niet genoeg opgewekt om te salderen. (het grote opwekken is halverwege het jaar)

Prijsplafonds:
Januari 2023: 339 kWh
Februari 2023: 280 kWh
Maart 2023: 267 kWh

Totaal beschikbaar prijsplafond tot 1 april: 886 kWh

In de ogen van mijn collega's (en na enig speurwerk van mij ben ik bang dat ze gelijk hebben) kan ik dus 2500-886= 1614 kwh tegen markttarief ca 90 cent
per kwh aftikken. In de zomer heb ik een giga overschot wat ik dan tegen een spotprijs van een paar cent mag terug verkopen.
Dat terwijl je voorheen met salderen gewoon netto 0kWh zou hoeven af te rekenen. Of in jouw geval 113 per maand in je voordeel mag rekenen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/plannen-kabinet-met-prijsplafond-voor-gas-en-elektriciteit#anker-1-maximumtarief-voor-energie-tot-een-bepaald-gebruik

Ik weet dat hier ook kenners op het forum zitten, graag jullie idee/mening.

Zeker interessant Peter. Heb je een luchtwarmtepomp? Ik gok van wel gezien je genoemde verbruik. Onze bodemluswarmtepomp (168m diep) is relatief zuinig (COP 6) en heeft geen last van koud weer zoals nu.

Niettemin, ook ik ben aan het zoeken geweest en er is een uitspraak dat salderen voor gaat. Dus eerst salderen, daarna pas het verbruik uitsmeren over de maanden. Niettemin, ook ik kon er geen duidelijkheid over vinden en heb zowel Vattenfall (al 12 jaar variabel contract met nu 25% Blijven Loont korting) als Vereniging Eigen Huis, waar ik lid van ben, gevraagd hoe het zit. Helaas nog geen antwoord.

Waarom pak je geen goedkopere EV als leaser? Een 208 bv? Dat scheelt weer in de maandelijkse kosten. Of gewoon een ICE…een Clio bv?
En ik vind het opvallend om te lezen dat je de XC40 hebt laten afvallen op basis van het verhaal van anderen…zonder proefrit. Alleen al voor de ervaring en een echt goede vergelijking te kunnen maken zou ik toch maar eens ritje inplannen :). Verbruik van de vernieuwde XC40 moet een stuk beter zijn dus dat argument vervalt dan.i
Is de Polestar 2 geen optie? Vind het nog steeds een erg mooie auto. Ik stond afgelopen zomer in Noorwegen naast een Nederlander met een P2 met een Hobby 495 van 1.500 kg erachter. Hij vond het fantastisch rijden. Laden is in Noorwegen natuurlijk geen issue, dat zal zijn algehele ervaring wel positief beïnvloed hebben :).

Ik vind het design van de Model Y echt helemaal niks. Maar prijstechnisch wel interessant natuurlijk. En er mag 1.600 kilo achter dus binnen Nederland kan de hut er sowieso achter. Zo’n EV schijnt fijn te rijden met een caravan erachter. Lees maar eens wat ervaringen op het caravanforum, o.a. EV6 met een Fendt van 1500 kilo en een EV6 met een Eriba Troll

Qua auto vind ik de Ioniq 5 de meest onderscheidende en geslaagde EV.

Suc6 met alle afwegingen! Het blijft leuk om alle mogelijkheden te bekijken en proefritten te maken.

adinsx zei:
Zeker interessant Peter. Heb je een luchtwarmtepomp? Ik gok van wel gezien je genoemde verbruik. Onze bodemluswarmtepomp (168m diep) is relatief zuinig (COP 6) en heeft geen last van koud weer zoals nu.

Niettemin, ook ik ben aan het zoeken geweest en er is een uitspraak dat salderen voor gaat. Dus eerst salderen, daarna pas het verbruik uitsmeren over de maanden. Niettemin, ook ik kon er geen duidelijkheid over vinden en heb zowel Vattenfall (al 12 jaar variabel contract met nu 25% Blijven Loont korting) als Vereniging Eigen Huis, waar ik lid van ben, gevraagd hoe het zit. Helaas nog geen antwoord.

Jazeker een luchtwarmtepomp. Het gaat me in deze case over dat je er niet 100% van uit moet gaan dan je netto 113 euro minder gaat betalen.
Ik krijg namelijk ook van niemand definitieve antwoorden en het gaat over 2 weken al in. Ik vind wel onderstaande.

Het prijsplafond geldt dus specifiek voor het kalenderjaar 2023. Een consument die bijvoorbeeld zijn jaarafrekening in april 2023 krijgt en dacht een overschot aan stroom die hij in de zomermaanden van 2022 heeft opgewekt mee te kunnen nemen naar 2023, komt bedrogen uit. Een overschot uit 2023 kan dus ook niet meegenomen worden naar 2024, ook al valt de jaarrekening in dit voorbeeld in april 2024.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28644/prijsplafond-pakt-voor-consumenten-met-zonnepanelen-mogelijk-toch-nadelig-uit

Wat ik eruit begrijp is de datum van de jaarafrekening behoorlijk bepalend. Ik heb voor mezelf niet helder of dit alleen op gaat bij verhuizen/ nieuwe leverancier of dat dit ook geldt als je gewoon bij je huidige leverancier blijft.

Ik wil verder je topic ook niet vervuilen, enig ter info.

Maar wel interessant Peter. Kom net dit tegen:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28644/prijsplafond-pakt-voor-consumenten-met-zonnepanelen-mogelijk-toch-nadelig-uit

Waarschijnlijk doe je dat al, maar op Tweakers is een best wel actief forum/topic over de Megane E-tech, met ondere mensen die hem al rijden. Misschien wel interessant, want er is nu een verslag in gekomen van iemand die van een I-pace is over gestapt op een Megane E-tech, met beiden een wltp van 450. Welke hij wel kon halen in de Jaguar maar verre van in de Renault.

het grote Megane E-tech topic

Ik reageer eigenlijk nooit, niets persoonlijks:p , maar volg je topic altijd wel. En grote bewondering en waardering hoe goed je de lak bij houdt. Echt een plaatje nog je Mégane IV, groot gelijk dat je hem koopt van de lease maatschappij.

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan, hopelijk zit je er net zo op je plek als bij je eerste werkgever!
Voor de nieuwe lease auto zou ik vooral ook niet vergeten te kijken naar voorraad welke de leasemaatschappij nog heeft staan. Wie weet zit er nog wel een mooie 8% bijtellings(knaller) bij. En het scheelt enorm met de huidige levertijden.
En Kijk kritisch naar waar je de auto voor gaat gebruiken, zo n Model Y is vergeleken met de Model X dan wel klein maar nog steeds een lel van een auto. En voor het trekken van de caravan heb je hem niet nodig, al is het wel leuk om ervaring op te doen met een EV er voor binnen Nederland.
De Cupra Born schijnt erg leuk te rijden zeker ten opzichte van de ID3, en qua been ruimte achter vergelijkbaar met de Clio.
Zoveel opties alleen zelf kan je de juiste maken.

A3 White zei:
Als Adinxs nu vreemd gaat volgen er meer

adinsx vertrekt een maand na mij bij dezelfde werkgever en de opvolger van mijn 407 is geen Peugeot.

Zou de Tesla al besteld zijn?

@FCA Lover
Dat topic volg ik zeker want er komt veel interessante info langs. Ik ga het straks maar eens even lezen. Heb straks 125 km enkele reis naar kantoor te gaan, en de eerste paar maanden meerdere keren in de week. Kan daar wel laden overigens.

Inderdaad de Y zou de caravan binnen NL prima kunnen trekken, maar het is geen halszaak. Die paar euro's qua benzine met de Mégane zijn geen deal-breaker.
Eventuele voorraad is wel interessant. Ik weet dat er nog aardig wat Y-uitvoeringen 'athlon-specials' zijn. Maar dat geldt ook voor de Mégane Electric, alleen weet niet de Iconic-uitvoering welke ik het liefste wel zou hebben.

Elco zei:
A3 White zei:
Als Adinxs nu vreemd gaat volgen er meer

adinsx vertrekt een maand na mij bij dezelfde werkgever en de opvolger van mijn 407 is geen Peugeot.

Zou de Tesla al besteld zijn?

Zit te denken, volgens mij wist ik het eerder, maar was je me voor :).
Donderdag maar eens mooi afsluiten in Kaatsheuvel.

Hoe bevalt de opvolger die je vandaag hebt 'gekregen'. Zie hem morgen vast op kantoor.

Nee, de Tesla is niet besteld, maar ik ga het wel heel serieus overwegen, dus deze week een keer langs de store in Duiven. Beide hebben gewoon hun voors en tegens. Wordt met de Y alleen wat meer passen en meten op de oprit, want hij is 19 cm breder dan de Clio als ik het goed zie en maar liefst 48 cm langer. Hmm... Krap?
wTQ4fcul.jpg

Kijk alleen naar de voordelen van de auto’s, want anders wint de Megane het altijd. Vind excuses voor het vreemdgaan,

Je blijft toch privé een Renault rijden. Tesla is slechts van de baas dus vreemdgaan valt wel mee. Ik denk dat zo’n Model Y de betere keus is. Mooi is ie niet en je kunt er ook niet mee patsen want is gewoon de Kadett van nu. Je ziet de Model3 en Y tegenwoordig op elke straathoek. Vaak een witte die al maanden niet is gewassen en met velgen vol stoeprandschade. Een echte leaseslet dus.

Ai, ai, ik maak het me lastig maar het is leuk tegelijk. Oo kantoor was het Y (elco) VS Megane (andere collega).

Wat vind ik belangrijk:
-Fiscaal in de buurt van 50k blijven
-Lekkere looks (geen 10 in dozijn)
-voldoende actieradius ook in de winter (200-250 in de winter is genoeg)
-vlot, lees: rond de 7,5s naar 100 of sneller

Een hele ruime EV is niet nodig, want de kinderen meten 1,22m ikzelf 1,76.

Je zou zeggen: megsne, klaar. Maar ... ik kwam vanmiddag op de terugweg deze Y performance tegen. De donkere wielen, het spoilertje doen allemaal wat maar zijkant en achterkant smoelen prima. Voorzijde ehhh... maar even niet gezien. ;)

1s2W4aN.jpg

Fm2nFRg.jpg

Qq45Bcs.jpg

Afgelopen weekend leker naar CP geweest en alles pastte in de GT. De Etech zou de dakkoffer op moete. De Y, geen idee.

Oh, en ik ben nog niet klaar. Het blijft wachten op snel toegang krijgen tot de bestelportal, en ook het snel leverbaar zijn van een auto tel ik mee.
Nog eens wat gezocht en ook een iX1 Launch edition valt binnen budget. Iets hoger fiscaal, lagere leaseprijs en dus lagere eigen bijdrage. Ook hier geldt: via openbare portal dus alles kan nog tegenvallen.

Binnen budget:
Tce160 Arkana, Megane Estate tce160 RSline (en kan de hut trekken), naar ik heb toch wel de ambitie EV te kiezen :)

Wordt vervolgd!

Ik begrijp wel dat het een moeilijke keuze is. En heel smaakgebonden bovendien.

Op papier is de Tesla een ijzersterke aanbieding, of beter gezegd, een onvoorstelbaar goede aanbieding. Een zee van ruimte en gezien formaat en accucapaciteit behoorlijk efficiënter dan de concurrentie. Qua software en technologie op gebied van autonoom rijden natuurlijk op topniveau.

Maar.... (en nu komt het smaakgebonden gedeelte) alles wat de Tesla daar wint verliest het door hoe hij eruit ziet. Man, man, man wat een krankzinnig lelijke auto. Het zal ook te maken met mijn aversie tegen de SUV-coupe, waarvan ik nog nooit een mooie uitvoering heb gezien. Jeremy Clarkson noemde de eerste BMW X6 een poepend nijlpaard, ik vind de vergelijking treffend. Het interieur is al niet veel beter, steekwoorden: armoe, kaal.

Het zijn letterlijk tegenstellingen in deze keuze. Want als de Cupra Born en Mégane E-tech met de Tesla moeten concurreren hebben we het ineens over weinig auto voor het geld (als je kijkt naar het formaat auto). Vooral de Mégane ziet er m.i. een stuk fraaier uit, ook van binnen. Autonoom rijden zal lang niet het niveau zijn van Tesla, maar maakt jou dat wat uit? Het Android Automotive is een grote stap voorruit richting niveau Tesla.

Als je de ruimte niet nodig hebt omdat de Tesla toch niet tijdens vakanties ingezet zal worden......... dan zou ik iets anders uitzoeken:).

Laat je niet verleiden door zo’n MYP, want die grotere wielen, spoiler en verlaging doen hem een stuk beter smoelen dan een reguliere MY.

Gewoon gaan kijken, zitten en voelen. Ik denk echter dat zowel de Megane als de MY redelijk standaard auto’s worden die je veel gaat zien. Dus wel 13 in een dozijn. Maargoed, welke auto is dat niet. Met de Megane heb je wellicht wel de mogelijkheid om er qua uitrusting en looks net wat uniekers van te maken. Er valt behalve de kleuren echt niks te kiezen op een MY, waarbij de meest unieke (cherry red) niet eens te kiezen is op de RWD.

iX1 is ook een mooie auto. Loopt echter ook wel hard op in prijs zodra je maar iets aanvinkt. Wat ik ervan lees vooralsnog gunstig in de leaseprijs.

Zo'n spoilertje zou voor mij niet zo'n verschil maken en zwarte wielen vind ik sowieso een nogo maar over ieders smaak valt niet te discussiëren. Het lijkt mij juist niet fijn om voor een ander merk te gaan omdat van binnen alles zo heel anders is. Tuurlijk, alles went maar toen ik een autootje zocht en twijfelde tussen de Pixo en Twingo vond ik het juist prettig dat in de Nissan alles op de logische plek zat en hendels aan het stuur die ik gewend was van o.a. Mazda. Maar goed, van die stengels aan het stuur bij de elektrische Megane word je ook niet blij van. Ik erger me ook elke keer aan de 'logica' van de Clio uit '17 van mijn moeder terwijl het verder wel een fijne en mooie auto is.

Ik heb, zeker qua binnenmaten, toch niet het gevoel dat een Megane en ModelY zo vergelijkbaar zijn. Apart hoe dat in de EV wereld gaat soms.
De genoemde (net vernieuwde) Niro is best een goede aanbieding dacht ik. Heel erg kleurgevoelig wel.
De Kona is ook net vernieuwd maar die leveringen duren nog wel even denk ik. Ioniq5 kan ik aanraden qua stoelen, maar qua onderstel wel meer comfortabel dan sportief.
Iets kleins uit de EQ serie van Mercedes een optie?

@ClioRouge
Het is zeker smaak gebonden en wat ik zelf ook nog belangrijk vindt zijn toch wat opvallende looks. Het omkijken als de auto geparkeerd staat. Dat doe ik nu nog steeds. Wellicht wint de E-tech dan. De standaard wielen op de MY, mwa...
Vooruit, ik moet MCW ook gelijk geven dat de 20" op de E-tech ook wat overdreven zijn.

Springbok zei:
Laat je niet verleiden door zo’n MYP, want die grotere wielen, spoiler en verlaging doen hem een stuk beter smoelen dan een reguliere MY.

Gewoon gaan kijken, zitten en voelen. Ik denk echter dat zowel de Megane als de MY redelijk standaard auto’s worden die je veel gaat zien. Dus wel 13 in een dozijn. Maargoed, welke auto is dat niet. Met de Megane heb je wellicht wel de mogelijkheid om er qua uitrusting en looks net wat uniekers van te maken. Er valt behalve de kleuren echt niks te kiezen op een MY, waarbij de meest unieke (cherry red) niet eens te kiezen is op de RWD.

iX1 is ook een mooie auto. Loopt echter ook wel hard op in prijs zodra je maar iets aanvinkt. Wat ik ervan lees vooralsnog gunstig in de leaseprijs.

Ik ga wellicht einde middag al even snel kijken en vragen of ik vrijdagmiddag een proefrit kan maken. Hoewel ik er wel van overtuigd ben dat het ongetwijfeld goed rijdt.

Gisteravond me nog wel verdiept in verschillende video's en fora m.b.t. het schrappen van allerlei sensoren (waaronder parkeersensoren), waarbij functies worden overgenomen door de camera's. Een test liet zien dat er geen waarschuwing of iets is qua geluidssignaal. Puur beeld en zelf opletten. Kan prima natuurlijk.
Wat ook meespeelt: Service. Ik heb het idee dat het bij Tesla nog niet op orde is, laat staan als er onderdelen als plaatwerk nodig zijn.

Aan de andere kant: "Koop nooit een Fransoos van de eerste lichting", heb ik zelf ook vaak geroepen. Er zijn gewoon nog bugs, zo simpel is het.

De vrouw was gisteravond verrast door mijn wispelturigheid toen ik zei dat ik deze week bij Tesla langs ga. "Je wilde toch de Mégane? Of nu weer een Tesla?" :)

Barri zei:
Wat is een MYP? :confused:
Ik zou ook zeker een Kia Niro overwegen overigens.

Model Y Performance ;-)

MCW 84 zei:
Zo'n spoilertje zou voor mij niet zo'n verschil maken en zwarte wielen vind ik sowieso een nogo maar over ieders smaak valt niet te discussiëren. Het lijkt mij juist niet fijn om voor een ander merk te gaan omdat van binnen alles zo heel anders is. Tuurlijk, alles went maar toen ik een autootje zocht en twijfelde tussen de Pixo en Twingo vond ik het juist prettig dat in de Nissan alles op de logische plek zat en hendels aan het stuur die ik gewend was van o.a. Mazda. Maar goed, van die stengels aan het stuur bij de elektrische Megane word je ook niet blij van. Ik erger me ook elke keer aan de 'logica' van de Clio uit '17 van mijn moeder terwijl het verder wel een fijne en mooie auto is.

Ik rij natuurlijk al 20 jaar Renault inmiddels en kon mijn weg met al die stengels (ja het zijn er veel) prima vinden. Het zit al die jaren nog altijd op dezelfde plek en dat werkt bij mij dus prima. Android Automotive is een belachelijke stap vooruit t.o.v. Rlink. Tesla heeft het wellicht nog wat beter voor elkaar.

Engineer2 zei:
Ik heb, zeker qua binnenmaten, toch niet het gevoel dat een Megane en ModelY zo vergelijkbaar zijn. Apart hoe dat in de EV wereld gaat soms.
De genoemde (net vernieuwde) Niro is best een goede aanbieding dacht ik. Heel erg kleurgevoelig wel.
De Kona is ook net vernieuwd maar die leveringen duren nog wel even denk ik. Ioniq5 kan ik aanraden qua stoelen, maar qua onderstel wel meer comfortabel dan sportief.
Iets kleins uit de EQ serie van Mercedes een optie?

Klopt, de Mégane en Y verschillen enorm, op een paar belangrijke dingen na: Fiscale waarde en leasebedrag. Daarmee zijn ze vergelijkbaar qua bijtelling-lasten.
De Niro, tja. Ik weet niet zo goed wat ik van het design vind, los van hoe het rijdt.
EQ-serie ga ik ook induiken.

Helemaal tot slot nog wat goed nieuws: Voor kerst moet ik toegang hebben tot de bestelportal.
Eens kijken of er van al dat gedroom/gespeculeer nog wat overblijft. ;)
Financieel qua bijtelling (en dus voor de nieuwe loonstrook) zou de beste optie zijn binnen budget te blijven en dus een Mégane Estate phase2 of Arkana, of iets in die hoek. Maar gezien het budget ook EV toelaat wil ik die optie (zeker i.c.m. overschot stroom) bovenaan houden.

Heb geen verstand van leasen maar kan je niet een goedkopere/kleine auto leasen en zo meer geld overhouden van je salaris? Je hebt immers de GT205 al als gezins/vakantieauto.

adinsx zei:
Helemaal tot slot nog wat goed nieuws: Voor kerst moet ik toegang hebben tot de bestelportal.
Eens kijken of er van al dat gedroom/gespeculeer nog wat overblijft. ;)
Financieel qua bijtelling (en dus voor de nieuwe loonstrook) zou de beste optie zijn binnen budget te blijven en dus een Mégane Estate phase2 of Arkana, of iets in die hoek. Maar gezien het budget ook EV toelaat wil ik die optie (zeker i.c.m. overschot stroom) bovenaan houden.

Jij bent weer niet achter de pc vandaan te slaan tijdens de kerstdagen.. :LOL:

MCW 84 zei:
Heb geen verstand van leasen maar kan je niet een goedkopere/kleine auto leasen en zo meer geld overhouden van je salaris? Je hebt immers de GT205 al als gezins/vakantieauto.

Dat zou kunnen ja. Een Clio bijvoorbeeld, maar ik ga de leaseauto hoe dan ook privé rijden (dus bijtelling) en dan is het ook wel lekker dat we er als gezin prima inpassen en er wat spul mee kan in geval van een dagje weg. Luxeprobleem dus... Scheelt wel flink. Maar zo 180,- in de maand even snel gerekend. Dat is de benzine van de GT.
Financieel dus absoluut verstandiger, maar niet leuker. En ik vind een B-segmenter niet bij de nieuwe rol passen. Het aantal kilometers op jaarbasis gaat denk ik naar 40.000, dat is in een C-segment beter te doen. Maar, je hebt 100% gelijk dat het de betere optie is ;)

Springbok zei:
Jij bent weer niet achter de pc vandaan te slaan tijdens de kerstdagen.. :LOL:

Dat wordt wat ja. Ouders en schoonouders op bezoek. Ik denk dat de mannen het over auto's gaan hebben.
Eens kijken of ik tot een werkelijke shortlist kan komen. (y)

Ik heb van de week toen ik bij de Kiadealer moest wachten dus even een rondje gereden met de nieuwe Niro EV, ik vond het een verademing. Lekkere zit, netjes afgewerkt, ruimte zat op de achterbank. De auto vraagt wel om 18 inch. 16inch stepwielen doen afbreuk aan het geheel. Auto is extreem kleurgevoelig. In het zwart ziet het er niet uit.

Ik ben zelf positief verrast over de ID.4; Qua prijs/design/configuratie-mogelijkheden vind ik het een erg goede aanbieding. Als Renault adept misschien vloeken in de kerk, maar ik zou er ook zeker eens een ritje mee maken als ik jou was.

Einde middag toch even, ipv in de file staan, langsgegaan in Duiven bij de Tesla Store. Voor de meelezers, groot is het niet (de werkplaats wel), maar er staat binnen een Y Performance in heel gaaf grijs metallic. En een 3 Performance. Mijn doel was simpel: Wat zit er nou eigenlijk standaard op de RWD-basis uitvoering. Nja, daar kwam geen heel duidelijk antwoord op maar de belangrijkste dingen: ACC, stoelverwarming, fatsoenlijke audio, parkeercamera's, zijn in begrepen.

Daarna even met de aardige vrouw naar een zwarte buiten gelopen om het interieur te bekijken. Kaal, ja dat zeker. Ik blijf het vreemd vinden geen klokkenwinkel achter het stuur, en ook de zit is redelijk hoog. Beetje lastig vergelijken met de E-tech, want dat is alweer ruim twee weken terug en ik stapte natuurlijk vanuit de GT over.
Positief verrast: Wat een enorme bak ruimte! Zoals Engineer2 al zei, zijn ze eigenlijk wel vergelijkbaar qua auto? Nou nee, pff. Van frunk tot trunk tot achterstoelen. Overal een bak ruimte en het glazendak is gaaf. Helaas, geen optie op de E-tech terwijl ik het zo prettig vindt dat licht in het interieur.
Wit leder stond gaaf op de Performance binnen, maar icm witte parelmoerlak buiten geen 1200,- waard. Treksjaak kan achteraf als accessoire.

Ja voorkant vind ik nog steeds lastig qua design, maar vrijdagmiddag mag ik me weer melden. Tijd voor een proefrit (y) ;)
iUFpIDzl.jpg

Op kantoor stond ik naast een VAG-product. Smoelt het wybertje toch een stuk beter, ook dan een Y
LPazu13l.jpg

Leuk om je 'reis' te lezen :) Qua ruimte, accu en rijeigenschappen zit zo'n Y wel snor.

Trouwens, aangezien je ook een Clio hebt; als ik de voorruitverwarming aanzet dan gaat de airco als een gek werken. Als je die iets zachter doet dan gaat aut. die verwarming weer uit, wat niet de bedoeling is. Is daar zelf echt niks in te regelen?

Was het die nieuwe Berlijn-kleur?
Grijs-metallic is mijn favoriete kleur. Wel een dure bij de Y, geloof ik.
Schermpje achter het stuur zijn leuke oplossingen voor. Zoek maar op Joetjoep.
Heb je meteen Apple Carplay.;)

MCW 84 zei:
Leuk om je 'reis' te lezen :) Qua ruimte, accu en rijeigenschappen zit zo'n Y wel snor.

Trouwens, aangezien je ook een Clio hebt; als ik de voorruitverwarming aanzet dan gaat de airco als een gek werken. Als je die iets zachter doet dan gaat aut. die verwarming weer uit, wat niet de bedoeling is. Is daar zelf echt niks in te regelen?

Zodra je zelf de boel denkt beter te weten (de snelheid regelen) gaat het lampje bij Auto uit inderdaad. Maar de rest blijft hij wel automatisch doen als het goed is, op de snelheid van de ventilator na dan. Althans, bij de climatecontrol in de Clio hier. Beter dan die in de Mégane want door een softwarebug (al 5 jaar...) schakelt ie bij ontwasemen niet zelf de airco in... o_O

Tja, en inderdaad. De Y is in het echt wat beter te pruimen dan op foto's. Rijden gaan we ontdekken (ik vond de Mégane E-tech ook erg lekker sturen). Die laatste voelt ook wat meer geborgen door het interieur, zwarte hemelbekleding. De Y zeer ruimtelijk en dat glazen dak is gewoon gaaf. Het wordt straks echt afwachten wat de daadwerkelijke prijs wordt van beide en dan is het weegschaalmoment aangebroken. Eens kijken of er nog wat moois op plek 3 te zetten is. Of wordt dat wellicht een ICE.

De voorpret blijft in ieder geval het leukst. :)

Rembrandt zei:
Was het die nieuwe Berlijn-kleur?
Grijs-metallic is mijn favoriete kleur. Wel een dure bij de Y, geloof ik.
Schermpje achter het stuur zijn leuke oplossingen voor. Zoek maar op Joetjoep.
Heb je meteen Apple Carplay.;)

Dat vermoed ik haast wel. Het was in ieder geval de Y zonder parkeersensoren.
Vrijdagmiddag met de wederhelft en oudste dochter (gek van auto's) maar eens sfeer proeven.

Ik zie zo'n EV en een Tesla in het speciaal ook echt als een moderne gadget zoals een smartphone. Als auto vind ik het dan ook niks. En de kinderen moeten er (dankzij mij:D) ook niks van hebben.
Maar ik weet zeker dat Adinsx na de proefrit vrijdag helemaal om is en niet veel later verkondigt dat ie nooit meer terug wil naar een fossiel. ;)

Terug
Bovenaan