As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Op zaterdag zouden we gaan rijden, het was erg mooi weer, dus we zouden vroeg gaan rijden. Maagdenburg is niet zo ver, 500 kilometer ongeveer, maar dankzij alle Stau en Bauwstelles is het toch altijd een dagvullende reis. Het is wel de ideale doorreiscamping, hij ligt op 3 minuten van de snelweg, en je hebt een meer waar je kunt zwemmen. Dus we wilden graag niet al te laat aankomen.

54765625744_641b5013f1_c.jpg

Klaar voor vertrek.

54765388221_b50c3be0ac_c.jpg

De baas zat als eerste klaar.

54765675348_06e954803a_c.jpg

In een van de Stau's zagen we deze leuke Sharan, ook in Duitsland zie je ze niet veel meer.

54765736715_4c42e295e0_c.jpg

Ik ben erg fan van oude caravans, een Tabbert is dan eigenlijk wel mijn natte droom. Deze is heel mooi oud, begin jaren 70. Persoonlijk is een "goudkleurige nieuwere" Tabbert mijn nummer 1, wel de ultieme zigeuner caravan, maar er zijn ook kleinere gelukkig.

Ook in Duitsland zie je niet al te veel Rovers, maar dit was wel een hele mooie 25.

Bij Marienberg / Helmstedt gingen we stoppen bij de voormalige grensovergang. Daar is nu een hele herdenkingsplaats met meerdere tentoonstelling.

Dan is het nog maar een klein stukje naar Maagdenburg, op de camping was de eigenaar in het restaurant bezig, ze zag mijn vader, en zei "oh ik zag uw auto al, rij maar gewoon door, morgenvroeg zien we elkaar wel voor het betalen." Toch handig zo'n opvallend gekleurde auto. De mensen met wie ze bezig was, vonden het niet zo leuk, die moesten alles invullen en meteen betalen.

Het was best vol, dus we hadden neit echt een beste plek, maar goed Ayo vond het wel leuk. Aan het pad kon ze mooi alle toiletgangers inspecteren!

54765791290_9aee00b46a_c.jpg

Op zondag morgen ging het snel verder, op naar Szczecin.

54765791500_9918c9db6f_c.jpg

Vrij snel de eerste spot al gedaan, een QEK325. Dit is een soort lichtgewicht DDR-caravan.

54765442751_2b0f608019_c.jpg

En daar volgde denk ik de tofste "Autobahnspot". Een Moskvitch 1500. Natuurlijk ken ik ze, van meetings enzo, maar in het wild zie je ze eigenlijk niet zoveel. Zeker niet in Duitsland. (in Riga heb ik wel wat gespot)

En daar waren de files al weer, en dat zonder trucks.

En daar is de grens.

Ook waren hier grenscontroles, maar de file vanuit Polen naar Duitsland was echt 40 keer langer.

In Szczecin waren we al eens geweest, de camping is aan de jachthaven. Er zijn 2 vlakbij elkaar. We hadden, maar dat wisten we nog niet, de verkeerde aangetikt, en Maps, leidde ons de weg door Szczecin, want ja lekker handig door straatjes met de caravan. ( Maps heeft het einde van de vakantie neit gehaald)

Het was eigenlijk een oude bende, midden in de jachthaven, tussen allerlei boten op het land, maar het was niet zo duur en laten we wel zijn, dit uitzicht maakte alles goed:

Als snel werd duidelijk, de temperatuur was wel veel hoger dan in Nederland. Maandag zou een rustig aan dag worden, we planden om uiterlijk vrijdag weg te gaan. Plan was om naar het DDR-museum in Dargen te gaan, dat was een uurtje rijden, en ook het Technisch Museum in Szczecin.

Ook wou ik nog een stuk willen wandelen, want onderweg hadden we 2 Lublins gezien die ik graag op de foto wou zetten. Nou dat komt in een volgend bericht!

Mooi dat die dealer de Alfa's goed behandeld had, een roestvrije Alfasud was niet alleen zeldzaam, maar van wat ik er van begrepen heb waren het nl. (op die roest na dus) gewoon hele goede auto's (wegligging, sturen, rijden etc).
Mijn zwager kocht er ooit ook eentje, was in de plomp gereden dus voor een klein prijsje kocht ie 'm en vervolgens ging ie in een vriescel... Geloof niet dat dat een succes werd....je moet het Italiaanse electronica- en roestspook ook niet opzoeken ! :)

Over je reis: had je er nog aan gedacht dat vlak voor Magdeburg dat hele goedkope benzinestation zit?
En over Tabbert gesproken: we hebben nieuwe buren hier en eergisteren zetten die een Tabbert in de tuin...niet een hele oude, ook geen hele nieuwe; ziet er eigenlijk heel normaal uit (zeker gezien de zigeuner-tandemasser-versies :) )
Overigens: tijdens mijn op en neer rit 2 weken geleden 2x een rode flits gezien (niet voor mij gelukkig).
1x op de A2 (was van een auto met caravan; blijkbaar keek die flitser naar lengte en koppelde die dat aan max snelheid).
en 1x op een beruchte plek (is meteen tip voor als je ooit nog eens die kant op zou gaan): als je vanuit Frankfurt/Oder -Slubice over de A12 richting Berlijn rijdt kom je bij de ring Berlijn aan de zuid-oost kant. Verkeer richting ring oost (-> Szczecin) gaat rechtsaf, verkeer richting ring zuid (-> Hamburg Magdeburg Leipzig Dresden München etc) gaat rechtdoor. Nu is het daar overal meestal iets van 120 en bij zulke kruisingen/splitsingen 100. Echter, zodra je daar rechtddoor gaat is het even 80 en onder het viaduct waar je onderdoor gaat (is van verkeer dat van ring zuid naar ring oost gaat) staat een vaste hooligan-proof flitser (een grote witte stalen aanhanger die bullet-proof is). Vaste berijders weten het maar vrijwel iedere toevallige passant is de pineut....en ik zag in mijn achteruitspiegel inderdaad een Nederlander geflitst worden...

Ah bedankt voor de tip Johan!! Dat onthou ik even! We zijn geloof ik nog nooit geflitst, dat moet ik afkloppen misschien!
Die tank is ook handig, zeker met caravan. Nu tanken we "altijd" bij de camping, dat is ook wel een niet zo dure pomp, maar zulke adresjes zijn fijn!

160512594

Ik kwam deze tegen bij de dorpsgarage hier (die overigens zeer goed bekend staat). Nog niet eerder deze kleur gezien op een Streetwise. Staat best goed.
Hoi, wat leuk dat je de Streetwise deelt! Ik vind geel links echt lelijk, (dat moet je lezen als "ik vind het een mooie kleur voor een ander") rechts vind ik het heel mooi staan op een auto. Deze ziet er echt heel mooi uit nog zeg.

Geel komt niet zo vaak voor op een Streetwise. Het was een standaardkleur, je had sowieso geel, zwart, (donker) rood, blauw (3 tinten) grijs en groen.

ik ben een liefhebber van kleur (rood blauw geel groen oranje :) ) en deze gele is dus goedgekeurd :)
Alles beter dan zwart of lease-grijs....
Eens, hoewel ik zwart wel mooi vind. Het moet dan wel een "statige auto" zijn (lees Lancia / Rover) want dan heb je ook chroom en hij moet een creme bruin (leder) interieur hebben, Maar toch kleur vind ik ook mooier.

Toen ik nog Ypsilon reed, heb ik een paar keer gekeken of ik hem kon inruilen op deze configuratie, maar daar moest destijds teveel geld bij.

Mooie foto's en verhalen van die Suds! Die rode is snel te herkennen als één uit de eerste bouwjaren, gezien de kleine bumpers zonder rozetten. Goed dat Tappel zoveel werk heeft gedaan destijds om de Suds roestvrij te houden, later in de Suzuki tijd hadden ze niet meer zo'n beste reputatie.

Mocht je nog ergens E 9000 hebben liggen:
https://www.samvandalen.com/italiaanse-auto/lancia-y-1-2-16v-elefantino-rosso

Ben benieuwd naar meer foto's uit Polen, is een mooi land. Erg tof dat je je kat altijd meeneemt en kunt meenemen op vakantie, dat is erg zeldzaam!

Leuke foto's en verhalen! Idd bijzonder dat de kat zo mee kan. Ik heb een automatische voerbak gekocht met camera. Toch wel prettig dat ik nog een beetje de kat in de gaten kan houden, hij verblijft dan buiten en kan in de schuur slapen. En hij blijft keurig in eigen tuin.

Maandag begon als rustdag, dus naar de Galleria.
54782408916_a7ddb86883_c.jpg

De baas bewaakt het fort!

54783407826_72af5c64cd_c.jpg

Er werd een nieuwsitem gefilmd , en ook beelden van passerende auto's. 3 keer raden welke auto in beeld is geweest.... inderdaad een bekende Rovee!

Galleria's zijn een supermarkt (enorm) met daarom heen andere winkels. Het is een soort winkelcentrum dus, maar vaak is het 1 gebouw . Galleria's zijn erg fijn, want het is vaak de grote supermarkt (Auchan) en die hebben dus niet een stelling met water, nee een straat bijna, 1000-en biersoorten, frisdrank, brood eten . De AH XL hier is nog niet eens 1/5 van een gemiddelde Poolse Galleria. En dan heb je nog de enorme hoek met electronica , speelgoed en kleding. In de winkels eromheen zitten bijna alitjd een Decathlon en een Mediamarkt.

In deze Gelleria stonden ook auto's opgesteld:
54781557627_ab5c6414e5_c.jpg

Deze zag je oko heel veel rijden, in mijn ogen een goed geslaagde Chinees.

54781557677_7de4cdd9e6_c.jpg

En deze Ssang ehm KGM kon je ook bekijken.

54782409001_e6bcc6e35b_c.jpg

Buiten stond de eerste Polonez van de vakantie!

Toen we weer terug op de camping waren en ik een tijdje met het been omghoog had gezeten, wou ik een stuk lopen. Zonder krukken wou ik naar een Lublin lopen, die stond op ongeveer een kilometer lopen.

54782636399_8954903928_c.jpg

En daar stond ie, een fraaie Andoria Lublin.

Het verhaal van FSC is nog wel leuk om te vertellen FSC , is net voor de oorlog begonnen, en na de oorlog, 1951, werd de begonnen met de bouw van de FSC Lublin-51, een licentiebouw van de sovjet GAZ-51 truck. In 1958 begon met de bouw van de Zuk. Ook bouwde FSC tanks, midden jaren 70 had FSC een markt aandeel van 45% op de Poolse markt. Ook bouwden ze de Tarpan. 1993 werd een belangrijk jaar, niet alleen begon toen de bouw van het nieuwe busje, de Lublin, maar ook werd er begonnen met licentiebouw van de Peugeot 405.

Dat stopte in 1995, want Daewoo kwam in beeld. Er werd toen ook samen gewerkt met LDV en het Tsjechische Avia. FSC heeft niet alleen busjes gebouwd, maar ook Daewoo's (Nexia) en er zijn Ssangyong Musso's gebouwd.
De FSC Lublin werd Daewoo Lublin 3 , en er was een ontwikkeling van een nieuwe bus. EN toen, toen viel Daewoo (Polska) om.

De bestelbus-afdeling was intressant, dus dat werd doorgestart door Britse investment group, dankzij de andelen van LDV in Lublin. Andoria, een motorenbouwer, leasde de fabriek in 2002, en toen werd de Lublin dus de Andoria Lublin. De ontwikkeling van het nieuwe model werd gestopt en dit werd verkocht aan LDV, en zo werd de Lublin de LDV Maxus.
In 2003, de productie van de Lublin en ook de Honker (een jeep-achtige) was weer begonnen, werd de heel zaak verkocht aan Intrall Polska, een samenwerking tussen een Pools en Russisch bedrijf.

Dat is deze, tijdens een eerder verblijf gezien.

In 2007 ging ook dit bedrijf op de fles, echter betekende dit niet het einde van de Lublin, want om er voor te zorgen dat de productie van de Honker (die veel door het leger werd gebruikt) niet eindigde. EN zo kreeg de Lublin weer een nieuwe merkje, DZT.

Die laatste is het meest zeldzame, en daarna volgt de Andoria.

Omdat het lopen best goed ging, dacht ik, laat ik nog eens stuk lopen, we waren langs nog een Lublin en een oude ZUK gekomen, dus ik dacht misschien kan ik daar ook heen lopen, Dit was ook een kilometer..

54781557592_be2639fc98_c.jpg

Grappig genoeg was ook dit ook een Andoria, en zo zag ik op 1 dag nummer 2.

Ook deze oude ZUK stond daar, en inderdaad in de achtergrond staat een Lancia.

54782636259_38bc4ca982_c.jpg

Terug richting de camping zag ik een Matiz. Dat is neit bijzonder natuurlijk, bij elke (en ook elke Lanos) check ik het merk, want er is altijd een kans dat het een FSO is. En daar is FSO spot nummer 2 van deze dag!

Op de camping waren 2 nieuwe mensen, normaal niet echt iets om op een forum te delen natuurlijk, maar qua auto waren ze zeker de moeite waard om te delen:
54782738650_68b0bd17f1_c.jpg

Een FIAT Uno is al leuk, maar eentje met oude kenteken is nog leuker natuurlijk!

Maar nieuwe meneer was eigenlijk nog leuker, nouja wat ie mee had:
54782738625_30b63a99ef_c.jpg

Het was (op het hoekje van de camper na) net alsof je naar een oude foto van vroeger uit de DDR keek.

Op dinsdag was het tijd voor het Technisch museum, dat doe ik een in volgend bericht, anders worden het heel veel foto's. Maar de weg er heen leverde een mooie spot op, met 2 bonus spots.

Mijn vader en ik hebben de afspraak dat we alleen stoppen voor echt bijzondere auto's. EN alle Rovers en FSO's. Dus vlakbij de camping, maar dan de andere richting op , stond deze 75, de weg was leeg, dus we konden wel stoppen. Ik stapte uit om deze foto te maken, en toen kwam ineens deze langs:

Een SAAB 9000 met bodykit.

Toen ik weer in wou stappen zei mijn vader, je moet even 3 meter doorlopen, ik als brave Hendrik deed dit natuurlijk, en zo stond ik oog in oog met :

Deze Polonez Caro Plus. Dit is de laatst geleverde serie. Dit is zelfs een Daewoo-FSO... Ik heb heel eerlijk een beetje een haat liefde met de Plus, ik vind hem wel de mooiste FSO, maar zoals vaak vind ik de oudere het tofste.
Ik denk omdat ik echt fan ben van de ondergewaardeerde, opgewarmde, gemoderniseerde en eigenlijk verouderde Suffe Sophie auto's ben, dat ik hier het meest blij van wordt, maar het is natuurlijk geen Caro. En qua beleving ben ik blij met onze oudere.

Dat is het voor nu, to be continued zeggen we dan maar in goed Nederlands!

En over Tabbert gesproken: we hebben nieuwe buren hier en eergisteren zetten die een Tabbert in de tuin...niet een hele oude, ook geen hele nieuwe; ziet er eigenlijk heel normaal uit (zeker gezien de zigeuner-tandemasser-versies :) )
Dit had ik per ongeluk overgeslagen.

Dat was vast deze, maar dan kleiner. Die moderne zijn van buiten veel minder opvallend inderdaad. Maar het is natuurlijk niet dit:

Door veel te lang deze generatie te bouwen is Tabbert de touch met de markt verloren en ging het slecht met de verkopen. Ze zijn inmiddels niet meer zelfstandig en de moderne (zoals van jouw buren) zijn van binnen echt heel mooi, en niet meer (zigeuner) oubollig. Maar er gaat toch niets boven de oude "gouden" Tabberts (in mijn ogen).

Mooie foto's en verhalen van die Suds! Die rode is snel te herkennen als één uit de eerste bouwjaren, gezien de kleine bumpers zonder rozetten. Goed dat Tappel zoveel werk heeft gedaan destijds om de Suds roestvrij te houden, later in de Suzuki tijd hadden ze niet meer zo'n beste reputatie.

Mocht je nog ergens E 9000 hebben liggen:
https://www.samvandalen.com/italiaanse-auto/lancia-y-1-2-16v-elefantino-rosso

Ben benieuwd naar meer foto's uit Polen, is een mooi land. Erg tof dat je je kat altijd meeneemt en kunt meenemen op vakantie, dat is erg zeldzaam!
Bedankt! Dit was nog in de tijd van oude Tappel, Tappel is denk ik van mijn vader zijn generatie, maar later was het inderdaad niet zo best meer, ze zijn niet voor niets dealer af geworden van Alfa en Suzuki. Ik heb er ooit 2 keer gekeken naar een auto, en 1 keer voor een vriend, zelfs mijn vader noemde het toen vergane glorie.

De Ypsilon, mijn hemel wat een prijs! Ik vond mijn oude Ypsilon mega fijn, maar ik denk niet dat ik er weer eentje zou willen. Dan valt het denk ik erg tegen. Net als dat ik links in plaats van een Polonez ook wel een Steilheck wou (mijn eerste auto) maar ook dan denk ik, in herinnering was het geweldig, maar was het wel zo.

Leuke foto's en verhalen! Idd bijzonder dat de kat zo mee kan. Ik heb een automatische voerbak gekocht met camera. Toch wel prettig dat ik nog een beetje de kat in de gaten kan houden, hij verblijft dan buiten en kan in de schuur slapen. En hij blijft keurig in eigen tuin.
Bedankt en vooral fijn dat je weer online bent! Ik had tijdens de vakantie niet teveel op internet gezeten, maar ik miste je berichten al! Hoewel ik niet altijd reageer, lees ik al je bijdragen met Autonieuws heel erg graag!

Wat goed dat je zo'n automatische voederbak hebt, dan kun je inderdaad de boel in de gaten houden, Ik woon aan een druke straat, dus daarom mag Ayo niet naar buiten. Nouja aan de lijn, en ze zit dan in de tuin te gluren naar alles. Dat doe ik van kleins af, dus ze vind het prima. Ik laat het tuigje wel altijd om, want dat vind ze vreselijk om daar mee bezig te zijn.

Ayo is links erg makkelijk, maar rechts heel moeilijk. Mijn vader heeft eens opgepast, toen was ze zo boos dat ze 2 weken boos op de kast gelegen heeft. Als ik alleen weg ga of met mijn vader, dan logeert ze bij mijn ouders huis. Dat is helemaal prima. Hoewel ze het liefste ligt, loert en slaapt, moet ze wel aandacht, dus iemand die alleen voert 1x per dag lukt ook niet. En ze wil vooral in mijn buurt zijn. (Ze slaapt ook altijd naast me) Het is misschien iets meer werk, maar goed, mensen gaan ook met de hond op vakantie. Op de andere camping was ook iemand met een poes en die ging wandelen, Ayo zag je echt denken "doe normaal, je bent geen hond."

Het enige nadeel is, ik durf Ayo neit in een tent te laten, dus daarom hebben we de vouwwagen ingeruild en ik wil een airco kopen. Het werd zeker nu ook weer, erg warm in de caravan, en ook met 5 ventilator werd het te warm. Op de vakantie heb ik een mooi ding gezien, dat is wel een uitgave (400 euro) maar dat doe ik als het moet, graag voor mijn kleine grote vriend

Mooi leesvoer voor de ochtend, heerlijke vakantie! En, lekker wezen lopen, beste nieuws.

Hier ook twee katten, en ook hier een voederbak, één voor droog- en één voor natvoer, daar zitten koelelementen in en draait rond. Voor hoeveel dagen geen idee, maar drie/vier dagen op pad zonder verder iemand in huis gaat best.

Leuk dat je ons zo meeneemt in een stukje Pools wagenpark. Zit leuk spul bij! En een Tabbert Comtesse ben ik ook groot fan van. Na vakanties in Duitsland wilde ik als amper tiener later ook altijd graag zo’n ding. Maar dan leer je later meer over wat het leven inhoudt en wat het allemaal kost, zo is het er nooit van gekomen. Intussen is die liefde overgegaan op een Airstream. Kwam erachter dat ik die eigenlijk nog leuker vind. :p

Laatst bewerkt:
De caravan bij de buren in de tuin is inderdaad een Vivaldi (y) :).

V.w.b. een Galeria: dat zijn inderdaad vaak hypermarkets, soms zag je nog wel eens een Tesco (die zijn geloof ik verdwenen uit Polen), er zijn ook een paar Carrefours en dus best wel vaak een Auchan. En net als in Frankrijk zit er altijd wel een heel goedkoop benzinestation bij (wij tanken heel vaak bij een Auchan; als we via Szczecin rijden dan gaan we altijd even van de A6 via de 10 richting centrum en dan zit er na plm. 2-3 km rechts aan een parallelweg een Carrefour met goedkope pomp; dan draaien we om en komen we langs een Biedronka en iets verder terug een McDonalds :) ).

V.w.b. die Lublin, Die werden dus gemaakt in Lublin. Voor de niet geografen: dat ligt vrij zuid-oostelijk richting Oekraïne; is ook een zeer conservatief bolwerk...
Eind 1996 werd ik, ergens rijdend op de A1, door mijn baas gebeld. Of ik even een ritje naar Lublin wilde doen...(en ik werd per km betaald dus een rit van een kleine 3.000 km....). Was 1 envelop, met een contract voor Deawoo-Lublin.
Collega bracht vanuit Almere de envelop en ik vervolgens in mijn grijs kenteken Peugeot 306 1.9 XtDt op weg naar Polen. Achteraf gezien had ik naar Warschau moeten gaan en vervolgens richting Lublin maar ik koos de op papier kortste weg (als ik het me goed kan herinneren via Poznan en dan zuidelijker afbuigend // ps snelwegen waren er toen in Polen vrijwel nog niet). En ja hoor, ik moest zo langzamerhand tanken, kom ik bij een pomp (het was al donker): 1 A4'tje erop: BRAK (=is er niet). OK, kan gebeuren. Volgende pomp: BRAK. Volgende: BRAK. Lampje reserve gaat branden (= nog maar een paar liter diesel in de tank)....ik begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden. Ah, een pomp...BRAK. Reeds 52 km op reserve, weer een pomp: BRAK....!! 68 km op reserve, een pomp, op eentje papier BRAK maar op de andere niet, dus ik vragen: Ja !!! Diesel :) Bleek later dat een heel deel van Polen op dat moment zonder diesel zat....Volgende middag 14.08 ik bij Deawoo-Lublin, blijkt de persoon voor wie de envelop was net naar huis was :)
Daarna kennissen vlakbij Warschau gebeld en ik daar langs geweest. Kom ik Warschau binnenrijden,het is plm. 19.00, donker, een McDonalds :) Hoef ik ze niet lastig te vallen met eten dus ik voorsorteren voor linksaf, stoplicht springt op groen, ik ga rijden, en vervolgens hoor ik een toeter, een klap en ik stond 90 graden gedraaid; met een Polonez 1.9D die een meter korter was.
Mazzel gehad, hij heeft me op m'n rechter achterwiel geraakt onder een loodrechte hoek van 90 graden. Had ie me (vanuit hem gezien) iets meer naar rechts geraakt dan was ik waarschijnlijk morsdood geweest met ene gebroken nek; het feit dat de 306 nu die draai kon maken heeft de krachten op mezelf flink verminderd....
Volgende dag wezen kijken: zeker 50 meter remspoor, en gezien de klap en schade moet hij zeker 100-120 gereden hebben (en door rood). Maar ik natuurlijk de bon....
Extern niets te zien behalve een kapot achterlichtglas dus ik na afhandelen verder gereden. Wel zat het een beetje vreemd (stand stuurwiel en stoel) en bij thuiskomst bleek waarom: auto zo krom als een banaan: total loss. Deskundige schatte dagwaarde op fl. 8.000,- na mijn protest (na overleg met ANWB ) werd dat zonder morren opgehoogd tot fl. 15.000,-........!
2 dagen later bleke door de klap een kies gebroken dus dat werd een kroon van fl. 750,- .....

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, leuk! Dat geeft toch altijd een gevoel van voldoening, dat mijn berichten gewaardeerd worden :)

Mooi leesvoer voor de ochtend, heerlijke vakantie! En, lekker wezen lopen, beste nieuws.

Hier ook twee katten, en ook hier een voederbak, één voor droog- en één voor natvoer, daar zitten koelelementen in en draait rond. Voor hoeveel dagen geen idee, maar drie/vier dagen op pad zonder verder iemand in huis gaat best.
Bedankt Adrie! Jaaa het lopen gaat heel goed , de krukken liggen weer bij mijn ouders in de schuur! Ik had mijn vouwfiets mee, ik heb daar ook een stukje op gefietst. 20 kilometer in totaal. Misschien voor ervaren fietsers is het neits, maar ik was er blij mee. Het begint weer "mijn gewone" leven te worden. Woensdag ook weer een keer naar kantoor.

En ik ben na de operatie wel erg tevreden, hopelijk de chirurg ook. Met haar heb ik dinsdag weer contact. Ik moet me natuurlijk wel beseffen dat ik nog niet beter ben nog, het doet wel zeer en 's avonds ben ik ook erg moe. Maar goed ik ben tevreden.

Ayo zat heel saggi (dat zegt mijn collega altijd, als ik zeg de baas gilt dat ik de deur open moet doen) je bericht te lezen, oh wee als ik dat doe (paar dagen alleen laten) . Ayo heeft porseleinen bakjes van de brocante (mooie woorden voor goedkope bakjes van de kringloop), ze eet de hele dag door, maar echt steeds 3 brokjes ofzo.

Misschien heb ik haar iets verpest, hoewel ze niet echt verwend is, maar ze was 6 weken toen ik haar kreeg, dus ze is dus heel aanhankelijk. (maar wel op haar manier) en nu bijna 13. Maar ik heb het misschien ook liever zo, mijn tante had een kat, en die was nooit in huis, altijd weg. Dan heb ik toch liever een snurky naast me liggen, die de meest grappige nukken heeft. Ze slaapt naast me, maar als ik op Youtube clips van Diana Ross of Streisand speel, zit ze vol op te kijken.

Ook met bepaalde series zit ze mee te kijken, Poirot & Brokenwood Mysteries, de rest hoeft niet aan. En Ayo heeft net als Baasje een guilty plessure, waar ze ook vollop oog is. "Caught in the Act: Unfaithfull" Dit is echt de grootste trash tv, na Jerry Springer, maar als ik zeg "Ayo, kom Tami Roman (de presentatie mevrouw) is op tv" dan gaat ze zitten en kijkt ze vol op mee naar de oelewappers die denken op tv te moeten komen om te kijken of degene met wie ze een relatie hebben vreemd gaan"

Leuk dat je ons zo meeneemt in een stukje Pools wagenpark. Zit leuk spul bij! En een Tabbert Comtesse ben ik ook groot fan van. Na vakanties in Duitsland wilde ik als amper tiener later ook altijd graag zo’n ding. Maar dan leer je later meer over wat het leven inhoudt en wat het allemaal kost, zo is het er nooit van gekomen. Intussen is die liefde overgegaan op een Airstream. Kwam erachter dat ik die eigenlijk nog leuker vind. :p
Bedankt JW, ja nu is het wel meer SUV net als hier, maar eerder was vooral de sedan erg geliefd, en US-spec auto's. Je ziet echt de meest vreemde auto's daardoor. Bij de camping in Wroclaw woont iemand met een Corolla, die zet elk jaar op de foto. Ik denk dan ook altijd "ah hij is er nog" en er rijdt ook iemand daar met een Mazda 5 (?) MPV na al die jaren heb ik daar ook eindelijk een foto van gemaakt. Iedere vakantie nam ik me voor om dit te doen.

Leuk, een Airstream is ook gaaf, stiekem inderdaad wel toffer ja. Maar toch, het is net als het hebben van een FSO of Rover, ja er zijn betere of mooiere modellen, en merken, maar toch, je kunt maar 1 droom model hebben.

@JohandeBoer , zullen we afspreken dat we volgend jaar gaan afspreken? Hoe en wat moet vast wel lukken, maar jouw verhalen zijn zo mooi vind ik. Om het op het tenenkrommend Amerikaans te zeggen, maar ik voel me gezegend dat je ze hier deelt!

Ik las je bericht, en dacht toen, ik ben nog neit in Lublin geweest. (maakt een notitie) Hoewel Polen nu wel goed georganiseerd is, hoor ik van mijn vriend Adrian en ook de andere vrienden wel eens verhalen van vroeger, en toen was het een zooitje. Wel soms op een charmante manier maar een zooitje was het wel.

Hoe rij jij altijd naar NL? Via Maagdenburg of niet? Toen wij jaren terug naar Szczecin gingen, reden we anders, maar omdat het warm was en wij erg goede ervaringen met de camping in Barleber See hebben, gingen we weer via daar.

De Hypermarket, dat is de uitdrukking inderdaad. Vaak zijn ze niet ver van de camping, en dus ideaal. En ook met de Decathlon erbij. (Nog idealer, onze stoel ging stuk, ik was een vest vergeten en een trainingsbroek, uiteindelijk waren we een ANWB echtpaar met kind, want na mijn broek zei mijn vader: "die is fijn, die wil ik ook." En dat gold ook voor een vest. En nadat we als tweeling maar in andere kleuren, naast elkaar zaten, zei mijn moeder, zouden ze die ook in Dames hebben)

Hoewel ik ook fan ben van de Zabka, en de hotdogs daar. Zo erg, dat het in Wroclaw lunchtijd was, en ik lichtjes zei, ik lust wel wat. Dat zowel mijn vader ALS moeder zei, daar is een Zabka en een bankje in de schaduw, haal jij hotdogs.

Katten kunnen lekker nukkig, jaloers en boos zijn. We hadden vroeger twee katten, als wij op vakantie waren geweest dan was de oudste echt boos. Liet zich niet aaien, keek ook echt boos en negeerde ons. Mijn kat Tygo is juist superblij als ik weer terug ben. Van de lente kwam ik terug van vakantie en liep ik weer even naar de auto, toen kwam ie helemaal achter mij aanrennen (doet ie nooit als ik bv naar werk ga) en echt op een heel andere manier miauwen dan ik gewend ben. Soort "Blijf hier!" of "Ga niet weer weg!" Ik moest er echt van janken, zo lief.

Kat in een tent lijkt me ook niet fijn nee :D

@JohandeBoer , zullen we afspreken dat we volgend jaar gaan afspreken? Hoe en wat moet vast wel lukken, maar jouw verhalen zijn zo mooi vind ik. Om het op het tenenkrommend Amerikaans te zeggen, maar ik voel me gezegend dat je ze hier deelt!

Ik las je bericht, en dacht toen, ik ben nog neit in Lublin geweest. (maakt een notitie) Hoewel Polen nu wel goed georganiseerd is, hoor ik van mijn vriend Adrian en ook de andere vrienden wel eens verhalen van vroeger, en toen was het een zooitje. Wel soms op een charmante manier maar een zooitje was het wel.

Hoe rij jij altijd naar NL? Via Maagdenburg of niet? Toen wij jaren terug naar Szczecin gingen, reden we anders, maar omdat het warm was en wij erg goede ervaringen met de camping in Barleber See hebben, gingen we weer via daar.

De Hypermarket, dat is de uitdrukking inderdaad. Vaak zijn ze niet ver van de camping, en dus ideaal. En ook met de Decathlon erbij. (Nog idealer, onze stoel ging stuk, ik was een vest vergeten en een trainingsbroek, uiteindelijk waren we een ANWB echtpaar met kind, want na mijn broek zei mijn vader: "die is fijn, die wil ik ook." En dat gold ook voor een vest. En nadat we als tweeling maar in andere kleuren, naast elkaar zaten, zei mijn moeder, zouden ze die ook in Dames hebben)

Hoewel ik ook fan ben van de Zabka, en de hotdogs daar. Zo erg, dat het in Wroclaw lunchtijd was, en ik lichtjes zei, ik lust wel wat. Dat zowel mijn vader ALS moeder zei, daar is een Zabka en een bankje in de schaduw, haal jij hotdogs.
De ene buur van mij heeft dus die Tabbert in de tuin (wel een enkelasser Vivaldi), mijn andere buur is een Zabka :)
Enige nadeel is dat ie vrij succesvol is....ten eerste zetten nogal wat klanten hun auto recht voor mijn uitrit (ondanks dat er toch echt op het beweegbare hekwerk zo'n bord staat dat het niet toegestaan is...), ten tweede wordt ie dus bijna dagelijks bevoorraad (op een moment dat ik nog lig te slapen, en die lichte vrachtwagen staat dan onder mijn slaapkamerraam uit te laden = ik word wakker...). Maar ja, als je soms wat nodig hebt is 't wel makkelijk, als 1 van de weinigen 7 dagen per week open (Inter Marché is de enige supermarkte die ook op zondag open is). Nu zelfs ook met friet, nuggets etc :)
Polen was inderdaad een beetje een zooitje maar ik voelde me er in de jaren '80 al thuis: smerig, vies maar o zo leuke mensen. En lekker rustig op de weg toen want weinig auto's. Wel corrupte Milicja...Zuid-oostelijk van Szczecin zat toen nog een vreemdsoortige kruising uit de tijd van Hitler; is een paar jaar geleden eindelijk gesloopt. Toen zag je nog stoomtreinen, en vaak in een bos opeens oude Duitse graven....je ging echt terug in de tijd....
Mijn normale route was altijd de A1 via Oldenzaal via de A30 en Bad Oeynhausen naar de A2 Hannover Magdeburg Berlijn. Als ik naar Lodz of Warschau ging dan via de A12 richting Frankfurt a/d Oder-Slubice en dan richting Poznan Lodz Warschau (waarbij ik sommige stukken snelweg oversla vanwege de tol, en omdat ik geen haast heb / goedkoop tanken / eten / boodschappen). Richting zuid Polen was de Poolse A18 richting Wroclaw altijd een ramp (want nog Hitlers betonplaten in extreem slechte toestand) dus dan ging ik via Slubice - Zielona Gora en nu de S3 richting zuid. Maar die A18 schijnt nu veel beter te zijn na renovatie.
Nu ik in de omgeving van Gdansk woon is het normaal gesproken ring Berlijn west-noord en dan de A11 richting Szczecin; via de Poolse A6/S3 om Szczecin heen (er zijn plannen voor een ring om Szczecin waardoor je over een aantal jaar ook west/noord om Szczecin kan gaan); en dan de S6 met sommige stukken oude 6 (ri Koszalin is de 112 de oude 6 en dat gaat ook snel maar is stukken korter. Ongeveer 25-30 km ten westen van Gdynia neem ik dan de 468.
Echter, ik ben ook een keer via Groningen - Hamburg gereden, maar dan zou je eigenlijk een stuk binnendoor moeten gaan want de Duitse A20 en dan de A11 rijdt flink om.
Wat ook meespeelt: onze Suzuki staat "op de zaak" en dan zijn Poolse tankbonnen voor mijn vrouw makkelijk in het systeem in te voeren (=> helft BTW terug ; en 75% van (andere helft BTW + het netto-bedrag) aftrekbaar van de winst). Duitse of Nederlandse bonnen kunnen we maar voor 20% aftrekken.
Dus de laatste keren reed ik binnendoor naar Slubice, tank + 50 liter aan jerrycans vol met Poolse benzine en dan kon ik naar Nederland rijden, in Nederland rijden, en retour naar Slubice; alles op Poolse benzine :) Via Szczecin is korter maar dan kom ik niet uit met m'n Poolse benzine :).
Volgend jaar is goed ! Ik ben sowieso 2x per jaar in Nederland, soms met het vliegtuig (Wizzair, via Eindhoven) maar de laatste 3x metd e auto.

Jaaa het lopen gaat heel goed , de krukken liggen weer bij mijn ouders in de schuur! Ik had mijn vouwfiets mee, ik heb daar ook een stukje op gefietst. 20 kilometer in totaal. Misschien voor ervaren fietsers is het neits, maar ik was er blij mee. Het begint weer "mijn gewone" leven te worden. Woensdag ook weer een keer naar kantoor.
Wat een heerlijk nieuws. De vakantieverhalen zijn mooi, maar dit is echt fijn te lezen.

Eens, hoewel ik zwart wel mooi vind. Het moet dan wel een "statige auto" zijn (lees Lancia / Rover) want dan heb je ook chroom en hij moet een creme bruin (leder) interieur hebben, Maar toch kleur vind ik ook mooier.
Zwarte auto's met Chrome zijn inderdaad erg mooi, maar als de mijne weggaat koop ik nooit meer een zwarte. Het is namelijk alleen mooi wanneer hij net gewassen is.

Er staat op Marktplaats een echte FSO Warzawa te koop. Alleen het motorkapslot lijkt defect. Het spuitwerk lijkt een beetje grof (bij de opengezette ventilatierooster) maar het interieur ziet er knap uit.
De verkoper noemt geen prijs. Het is bieden. Die hoopt natuurlijk op een liefhebber.

We zijn naar het "Muzeum Techniki i Komunikacji geweest. Daar was ik jaren terug al eens geweest, maar ik had van mijn vriend Adrian gehoord dat er veel updates/veranderingen waren. De naam betekend museum voor techniek en commuicatie.

Nou bij binnenkomst hadden we meteen feest, want we mochten gratis naar binnen!

Naast voertuigen waren er nu ook een hele collectie typmachines, naaimachines en fietsen. Allemaal gemaakt in Szczecin door Stoewer. Toen was Szczecin nog Stettin, en viel het onder Duitsland. Dat ligt tegenwoordig erg gevoelig. Want Duitsers zijn nog steeds niet erg geliefd. (Zelf denken ze van wel) en het halstarrig blijven gebruiken van de voormalige Duitse namen voor plaatsen helpt ook niet echt.. Maar goed tot zover, terug naar het museum:

Dit is een Stoewer S8.

Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet heel erg thuis in vooroorlogse merken, en ook niet in Duitse merken. Ik had nog nooit van Stoewer gehoord, dit is het Stoewer verhaal:
Stoewer werd in 1858 opgericht door Bernhard Stoewer als reparatiewerkplaats voor fijnmechanische apparatuur. In datzelfde jaar begon de productie van naaimachines . Vanaf 1893 begon de productie van fietsen en vanaf 1903 typemachines .

In 1896 werd de Stettiner Eisenwerk Bernhard Stoewer Sr. afgesplitst, die het moederbedrijf voorzag van onderdelen voor de productie van fietsen en ook begon met de productie van gietijzeren ovens. Tegelijkertijd werd het moederbedrijf omgezet in een naamloze vennootschap onder de naam Nähmaschinen- und Fahrräder Fabrik Bernhard Stoewer . Vanaf 1898 werden gemotoriseerde driewielers met een onafhankelijk voorwiel geproduceerd , vergelijkbaar met de De Dion-Bouton gemotoriseerde driewieler .
In 1899 werd de ijzerfabriek overgenomen door de zonen (Bernhard Stoewer jr. en Emil Stoewer) en omgedoopt tot Gebrüder Stoewer, Fabrik für Motorfahrzeuge (Gebroeders Stoewer, Motorvoertuigenfabriek ). Datzelfde jaar werd het eerste model, de Grote Stoewer Motorwagen, geïntroduceerd. Stoewer werd daarmee een van de pioniers van de automobielindustrie in Duitsland. Stoewer bouwde ook autobussen,

Het bedrijf werd in 1916 omgevormd tot Stoewer-Werke AG, van 1917 tot 1926 bouwde Stoewer ook tractoren . Fritz Fiedler trad in 1926 in dienst bij het bedrijf en presenteerde in 1927 zijn eerste model, de F 6 (6/30 pk) met een 1,6-liter viercilindermotor, ontwikkeld in samenwerking met Bernhard Stoewer jr. Stoewers hoofdontwerper Fiedler ging eind 1929 aanvankelijk naar Horch in Zwickau , voordat hij medio 1932 naar de BMW-fabriek in Eisenach verhuisde .

In de jaren twintig maakte het bedrijf naam als een fabrikant van hoogwaardige, sportieve luxe auto's in kleine series, die op gelijke voet concurreerde met Horch en Mercedes . De S 8 (8/45 pk) met een 45 pk achtcilinder lijnmotor en achterwielaandrijving vertegenwoordigde in 1928 een solide aanbod in zijn klasse, gevolgd door de G 15 Gigant (15/80 pk) met een 80 pk achtcilinder, die tot 1933 in productie bleef. Het topmodel was de P 20 Revertreter (20/100 pk) met een 100 pk achtcilinder, waarvan er tussen 1930 en 1933 slechts 24 werden gebouwd. Stoewer heeft nooit geprobeerd te concurreren op de massamarkt en zijn solide financiële basis stelde het in staat de grote neergang van autofabrikanten tijdens de Grote Depressie te overleven .

In 1930 begon Stoewer met de ontwikkeling van zijn eerste kleine auto met voorwielaandrijving . De Stoewer V5 met een viercilinder V- motor (1,2 liter cilinderinhoud, 25 pk) was datzelfde jaar klaar voor de test. Vanaf januari 1931 werden er tot 1932 2100 auto's in serie gebouwd. Van de opvolger, de Stoewer R 140 met een 1,4-liter lijnmotor (30 pk), verlieten 2310 exemplaren de fabriek in Stettin. Deze werden gevolgd door de steeds grotere middenklassers R 150 (1,5 liter, 35 pk, 1934) en R 180 (1,8 liter, 45 pk, 1935), evenals de Stoewer Greif V8 met een 2,5-liter achtcilinder V-motor en 57 pk in 1934. Alle auto's hadden voorwielaandrijving.

De latere modellen hadden opnieuw de conventionele achterwielaandrijving : Greif Junior (1,5 liter viercilinder, 1935), Sedina (2,4 liter viercilinder, 1937) en als opvolger van de Greif V8 de Arkona (3,6 liter zescilinder, 1937).

Vanaf het midden van de jaren dertig werd het in Szczecin gevestigde bedrijf geïntegreerd in de centraal aangestuurde wapenproductie als onderdeel van de herbewapening van de Wehrmacht . De vierwielaangedreven lichte standaard personenauto (LEPKW) (Stoewer R180 Spezial), ontwikkeld en geproduceerd door Stoewer van 1936 tot 1943 , werd het meest geproduceerde voertuig van Stoewer, met 11.000 gebouwde exemplaren. Hij werd ook in licentie geproduceerd door de BMW-fabriek in Eisenach als de BMW 325 , en door Hanomag in Hannover (Hanomag 20 :cool:.

Op last van de naziregering werd de productie van vliegtuigmotoren door Stoewer in 1937 uitbesteed aan het dochterbedrijf Pommersche Motorenbau GmbH in Arnimswalde (tegenwoordig ook Polen). In 1941 bouwde Stoewer de chassis van de Panzerkampfwagen I om tot de Flakpanzer I. Vanaf 1943 bouwde de fabriek in Stettin de NSU Kettenkrad onder licentie .

Na de oorlog viel Stettin in handen van Polen en eindigde de geschiedenis van het bedrijf. De fabrieksfaciliteiten werden door de Sovjet- bezettingsmacht ontmanteld en naar de USSR overgebracht. Dit bracht schade toe aan het economische potentieel van Polen. De Stoewer collectie is in 2019 aangekocht door het museum. Net na ik geweest was dus.

Dit is een Sedina uit 1939, de auto is volledig gerestaureerd nadat het gevonden was in Slovakije. Grappig om te vertellen, toen je vroeger deze auto kocht mocht je naar de fabriek komen om daar rijlessen te krijgen. De auto was de laatste "gewone auto van Stoewer" en werd "de ideale snelweg auto" genoemd.

Dit is een R-150. De auto is van de kleindochter van Bernhard Stoewer junior geweest. En haar wens was het om de auto niet te verkopen, maar om het in Szczecin terug te laten komen en hem daar aan de mensen te laten zien.
Na de oorlog werd de boel ontmanteld en overgenomen door Moeder Rusland. Tijdens het communisme werden er ook auto's in Szczecin gebouwd, namelijk de Smyk.

Dit is een soort micro-auto, een beetje Goggomobil/BMW Isetta achtig.

In 1957 begon Szczecińska Fabryka Motocykli uit Szczecin met de productie van auto's die op de markt werden gebracht als de Smyk . De ontwerpers waren de heren Konczykowski, Ossowski, Sawicki, Sitnicki, Wójcicki, Zareba, Zgliczyński en Zygadlewicz. De productie eindigde in 1959. In totaal werden er slechts 20 exemplaren gebouwd. Dit was een microcar of cabinescooter . Het voertuig had een enkele deur aan de voorkant, vergelijkbaar met de BMW Isetta , maar op de Smyk zwaaide deze naar voren en opende niet naar de zijkant zoals de Isetta. Toegang tot de achterbank, die bedoeld was voor kinderen, was alleen mogelijk nadat de rugleuning van de passagiersstoel naar voren was geklapt en de volledige passagiersstoel naar links op de bestuurdersstoel was geklapt. De zijramen konden naar achteren worden geschoven voor ventilatie. Het voertuig werd aangedreven door een eencilinder viertaktmotor achterin , die 15 tot 16 pk produceerde uit een cilinderinhoud van 350 cc . Deze motor werd ook gebuikt in de Junak-motorfietsen.

54785938270_ab0970b90b_c.jpg

Dit is een prototype met allerlei verbeteringen, zoals een extra deur (voor de kinderen) aan de zijkant, In het museum is een heel verhaal te lezen over dit project, nouja eigenlijk de Smyk. Het idee was dat de mensen die eentje hadden gekocht, hun ervaringen deelden en zo kon de auto verbeterd worden. Maar dat deden ze neit, EN ook de motor van de Junak werkte niet echt prettig. Dit model is echter wel gewoon gebruikt door de eigenaar, en in de jaren 70 was de vervangende motor van DKW, weer vervangen, ditmaal door een FIAT 126 motor.

Ook heeft Smyk dit soort, Vespa-achtige wagentjes gemaakt.

Goed tot zover mijn geschiedenislessen voor vandaag. Ook nieuw was de collectie met "alledaagse auto's van vroeger" . Inderdaad van achter het ijzeren gordijn.

Elke auto had een verhaaltje erbij en het zijn wagens die echt vroeger gebruikt zijn,

Zoals deze ГАЗ-24 Волга. GAZ was de duurste auto die in Polen te koop was, en dit is , zeker in het zwart, een auto die angst inboezemde, het was een overheidsauto, net als in de Sovjet Unie waar ze veelal door KGB werden gerbuikt. Met deze auto werden ook overleden mensen vervoerd.

Een ZAZ 968M, ik vind ze net als een Mini schattig op de een of andere manier. Compleet met een luikje in de vloer zodat je kon ijsvissen en deze auto is ook in heel veel soorten geleverd, aangepast voor gehandicapten. (mensen met een been, of geen been, 1 arm etc)

Gewoon omdat ze tof zijn:

Een Zastava en Dacia.

De 127 is ook in Polen gebouwd, inderdaad als 127p. Het valt me nu pas op, dat er veel meer chrome op zit dan bij de exemplaren die ik bij ons heb zien rijden.

Het ziet er nu wat gammel uit, maar dit is een FSM Beskid, een prototype. Een modern (ogende) auto, die helaas niet gebouwd mocht worden, FIAT vond de auto te modern. Het verhaal gaat de het ontwerp daarna aangepast is en als Twingo is gebouwd. Spoiler allert, ik heb later nog veel meer prototypes gezien.

Een Tarpan brandweer auto

Nog een prototype, dit was een poging om de Syrena moderner te maken. Nouja , we zeggen maar neits.

Dit is een late 125p, te herkennen aan het zwart en de spiegels.

En we sluiten af met de beste auto ooit. Inderdaad een Polonez. Een vroege 1500.

Op de terugweg kwam ons deze Lublin tegemoet rijden. Dit is een Intrall.

Gaaf dat museum !
Die laatste Lublin ziet er zo op het eerste gezicht nog goed uit, de meeste die ik zie zijn al aardig aangevreten door het roestmonster :)
Het verhaal van de Beskid is trouwens heel erg interessant, en eigenlijk ook treurig (een goed voorbeeld van wat had kunnen zijn....). Ontwikkeld door onderzoeksinstituut BOSAL zou het onderdelen krijgen van de ook in ontwikkeling zijnde FSO Wars. Maar gebrek aan geld, politiek klopte aan bij FIAT, en dat was de doodsteek voor zowel de Wars als de Beskid....
Dat de Duitsers nog steeds niet zo geliefd zijn klopt.
Ligt ook aan de politiek, en dan m.n. van PiS c.s. ; die blijven b.v. nu maar herhalen dat Tusk een marionet is van Berlijn, en dat Polen alles doet was Duitsland wil etc . Blijft jammer dat op het gebied van politiek Polen soms blijft hangen in het verleden, met vooral kritiek en haatzaaien.
Junak wordt overigens weer verkocht, het enige Poolse er aan is de naam, het zijn Chinese motorfietsen/bromfietsen waar een handig iemand de door hem gekochte Junak-naam op mag plakken.

Katten kunnen lekker nukkig, jaloers en boos zijn. We hadden vroeger twee katten, als wij op vakantie waren geweest dan was de oudste echt boos. Liet zich niet aaien, keek ook echt boos en negeerde ons. Mijn kat Tygo is juist superblij als ik weer terug ben. Van de lente kwam ik terug van vakantie en liep ik weer even naar de auto, toen kwam ie helemaal achter mij aanrennen (doet ie nooit als ik bv naar werk ga) en echt op een heel andere manier miauwen dan ik gewend ben. Soort "Blijf hier!" of "Ga niet weer weg!" Ik moest er echt van janken, zo lief.

Kat in een tent lijkt me ook niet fijn nee :D
Ha, nee Ayo mag natuurlijk alleen aan de lijn, maar met voortent ervoor hebben we ook wel eens gehad dat ze ineens met haar snuit door het raam te loeren.

Lief is dat van Tygo, ze voelen inderdaad veel aan he? Ayo heeft echt heel veel grappige dingen, ik kan hele boeken schrijven. Maar om het even bij vakantie te houden is het volgende erg grappig:

Bij eerder vakanties ging ik als we naar een centrum ofzo waren, terug lopen en mijn ouders dan met tram ofzo. Zij waren dan eerder bij de caravan, en deden Ayo dan aan de riem. Ze gaf dan echt een blik "oh jullie..." en bleef op het bed liggen te slapen, maar als ik dan bijna terug was (op soms 2 minuten) kwam ze naar buiten en zitten wachten met een blik , "ik zit de heeeeeeleeeeee tijd al te wachten op je!"
Wat een heerlijk nieuws. De vakantieverhalen zijn mooi, maar dit is echt fijn te lezen.

Zwarte auto's met Chrome zijn inderdaad erg mooi, maar als de mijne weggaat koop ik nooit meer een zwarte. Het is namelijk alleen mooi wanneer hij net gewassen is.
Bedankt!! Ik ben ook echt blij, hoewel ik natuurlijk niet blij werd van wéér een behandeltraject, ben ik blij dat ik toch gestart ben.

Qua zwarte auto hoor je dat vaker ja! Ik vergelijk het altijd met een keuken die ik niet heb gekocht... Ik heb (nog) een half open keuken en ik vond een hoogglansrode prachtig, nog steeds trouwens, maar toch heb ik het niet gekocht en zal ik het ook nooit kopen.

Welke auto van jou is zwart? Ik zelf heb eigenlijk geen zwarte auto gehad, mijn vader ook niet. Naar aanleiding van Barri zijn bericht dacht ik even mijn oude auto's, ik zoek het niet op, maar koop dus alleen maar blauwe auto's als dagelijkse auto's.
Er staat op Marktplaats een echte FSO Warzawa te koop. Alleen het motorkapslot lijkt defect. Het spuitwerk lijkt een beetje grof (bij de opengezette ventilatierooster) maar het interieur ziet er knap uit.
De verkoper noemt geen prijs. Het is bieden. Die hoopt natuurlijk op een liefhebber.
Oh dat is een mooie zeg! Ik vraag me af of deze in Nederland blijft. Hoewel "Oostblok" meer en meer liefhebbers hier ook heeft, is dat denk ik bij een Warzawa meer liefde in Polen zit

54787416464_954709a44e_c.jpg

Deze stond op Wroclaw Classic Moto, en is gebruikt als spoor inspectie voertuig.
Gaaf dat museum !
Die laatste Lublin ziet er zo op het eerste gezicht nog goed uit, de meeste die ik zie zijn al aardig aangevreten door het roestmonster :)
Het verhaal van de Beskid is trouwens heel erg interessant, en eigenlijk ook treurig (een goed voorbeeld van wat had kunnen zijn....). Ontwikkeld door onderzoeksinstituut BOSAL zou het onderdelen krijgen van de ook in ontwikkeling zijnde FSO Wars. Maar gebrek aan geld, politiek klopte aan bij FIAT, en dat was de doodsteek voor zowel de Wars als de Beskid....
Dat de Duitsers nog steeds niet zo geliefd zijn klopt.
Ligt ook aan de politiek, en dan m.n. van PiS c.s. ; die blijven b.v. nu maar herhalen dat Tusk een marionet is van Berlijn, en dat Polen alles doet was Duitsland wil etc . Blijft jammer dat op het gebied van politiek Polen soms blijft hangen in het verleden, met vooral kritiek en haatzaaien.
Junak wordt overigens weer verkocht, het enige Poolse er aan is de naam, het zijn Chinese motorfietsen/bromfietsen waar een handig iemand de door hem gekochte Junak-naam op mag plakken.
Museum is echt een aanrader! De autoproductie tijdens het ijzeren gordijn blijft toch een dingetje inderdaad. Zonde van FIAT dat ze neit meer wilden doen, maar goed er werd natuurlijk ook door Moeder Rusland genoeg gedaan. Trabant en Wartbug mochten geen modernere auto's maken, wat ook gold voor FSO natuurlijk en Skoda. De producten uit de Sovjetunie mochten nooit ouder of minder zijn. Pas na de Samara kon er hierdoor wat meer inderdaad, zie bijvoorbeeld de Skoda Favorit die daarna in productie mocht.
(ik negeer met reden het andere model wat je benoemd)

Grappig van Junak, dat wist ik niet! Weer wat geleerd!
Jeetje wat een mooie en leuke dingen hebben jullie gezien. En wat heb ik weer een hoop geleerd met het lezen van de tekst. :) Nice!
We moeten nog dia-avonden doen he? Met alle honderden foto's! Speciaal voor jou zitten er een paar Rovers tussen! :)

Voor mij was-ie nieuw, maar ken je deze Poolse Lotus al? :p
Jaaa heel tof! Helaas bestaat ie niet meer, alles wat neit geschikt was voor "gewoon gebruik" werd vernietigd. Echter is er misschen hoop, er is een musuem (dat komt nog voorbij) wat oude restanten van prototypes opknaptof herbouwd .

Het is soms heel verrassend, maar er zijn best boeiende modellen gemaakt die je niuet zou verwachten. Zo is er een Skoda sportauto, ik kom even niet op de naam, en je had de Melkus uit de DDR natuurlijk.

Onze Ford Expedition EL uit 2016. Het is een Platinum uitvoering, die heeft het meeste chrome.
Tof! Ik zal er even om denken , ik zal in mijn berichtjes ook eens de Fullsize spots meenemen :) Ik heb er wel eens wat gespot. :)

Mooier nieuws, is het volgende. Hoewel het niet echt autonieuws is, wil ik het wel graag met mijn forum-vrienden delen:

Ik heb vandaag weer gesproken met de chirurg, zij is heel tevreden, Samen zaten we te kijken op welk niveau ik was, vergeleken met van voor dat ik gevallen was, ze hoopte op 30%, mijn antwoord op gemiddeld 50, met regelmatig ook al echt uitschieters verder waren natuurlijk fantastisch.

We gaan op deze voet verder . voorlopig mag ik alles weer doen, maar wel nog altijd een beetje voorzichtig en wat meer rust dan wat een gezond iemand zou doen. En moet het leven weer zo worden "dat ik mijn enkel vergeet" .

Ik moet nog wel rekening houden dat we nog een jaar de tijd moeten hebben om te kijken of ik volledig genees of misschien toch niet helemaal. Maar goed, dat is wat het is en wel "jammer" maar goed aan de andere kant bied dit veel perspectief.

We gaan op deze voet verder
Als je te snel gaat in het revalidatieproces dan schiet je jezelf in je voet; want fysieke malheur komt te paard en vertrekt per voet. En aangezien je met een FSO Polonez rijdt kan je trouwens niet zeggen dat je op te grote voet leeft.
Met je berichten treedt je de forumregels ook niet met voeten :ROFLMAO:

@Jay DoubleYou dat woordje was neit zo handig he? De arts zei het zelf ook en moest ook lachen toen ze het zei. En doe ik het zelf ook haha.

Dat is heel mooi nieuws Peter. Op naar die volledige genezing. Ik wens je die van harte toe!
Dat is lief van je! Ik hoop het ook, want dan kan ik eindelijk ook mijn belofte inlossen om met jou af te spreken. Dat verzuurd niet, en als het aan ons ligt blijft de FSO nog heel lang.

Als je te snel gaat in het revalidatieproces dan schiet je jezelf in je voet; want fysieke malheur komt te paard en vertrekt per voet. En aangezien je met een FSO Polonez rijdt kan je trouwens niet zeggen dat je op te grote voet leeft.
Met je berichten treedt je de forumregels ook niet met voeten :ROFLMAO:
Haha, mooi gezegd!! Ik moet nog wel een lange adem hebben maar ik er vertrouwen in! Het voelt nu ook veel beter, en ook de nazorg is beter. We moeten het nu aan kijken, maar is er paniek moet ik meteen bellen. Mijn vader is van de week ook bij haar geweest, ik was toen mee, Ze zei nu ook "en anders kom je maar met je vader mee, dan kunnen we altijd een paatje maken." Heel anders dan het ziekenhuis hier. Je hoort niet te vergelijken, maar je doet het toch.

We gaan nu verder, naar het DDR-Museum in Dargen. Eigenlijk de reden dat we naar Szczecin zijn gegaan.

Het ligt in de voormalige DDR, en ik had het op Facebook gezien in een groep over DDR dan wel Oost-Europese voertuigen. Mijn moeder was helemaal enthousiast, grappig want dat is ze vaak niet over musea die we delen. Volgens de berichten was het geweldig, heel groot ook!

Omdat in Polen de camping veel goedkoper was, gingen we rekenen en een uur (120 km) rijden was goedkoper dan een camping die 20 euro per nacht duurder was. Mijn moeder haar conditie is nog niet altijd helemaal optimaal, dus zij werd ook neit zo blij van continu verkassen.

Dus we deden het maar zo.

Onderweg in de file reed deze Honker. Er was er nog 1, maar die was te laat voor de foto, of ik.

De snelweg was verder niet zo boeiend, wel grappig om te zien dat er ineens deze borden staan:

Op den duur rij je onder de veerboten door en rij je de laatste plaats van Polen binnen. Een paar bochten en en je rijdt in de Duitse bossen. De grens controles waren hier dus niet.

Hoe dichter we bij Dargen kwamen, hoe minder we vertrouwen we in het museum hadden. Dat klinkt lelijk, maar Dargen is een gehuchtje en eerlijk gezegd kon ik me niet voorstellen dat hier een heel groot museum zou zijn…

NOU had ik dat dus even mis!

Je hebt dus echt heel veel dingen te zien, eerst de binnenkomst met restaurant. Dan een loods met ALLES , alles wat je maar kan bedenken uit de DDR en uit de jaren 50-80. Soms waren het ook dingen die wij (mijn ouders, opa) hadden en je dus "op de bon" in de DDR kon kopen.. Een ruimte met speelgoed en elektrisch gereedschap en motoren van auto's, als laatste had je een hoek met Poolse dingen. Onder de overkapping had je vrachtwagen (en Barkas en Multicar) , met er naast een Datsja, een tankstation en een loodsje vol met Moskvitch en andere Sovjet-auto's.

Dan buiten; takels, vrachtwagens en ander groot materieel. De loods propvol met auto's, waar zelfs voor mij nog een verrassing stond. Via trekkers en een dubbeldekker bus kwam je een loods met in het midden auto's met caravan en aan weerszijdes een soort kamertjes , waarin dingen waren nagebouwd (winkel, arts, crèche). En buiten stonden nog bussen en er was een opslag voor toekomstig materiaal.

54792118195_180cf7e357_c.jpg

Bij de WC's stonden allemaal modellen, ik kon vele afvinken met "die heb ik ook"

54791782926_4ea672f0fa_c.jpg

Zoals je ziet, echt alles stond er. cassette recorders, radio's, keukenapparaten,
54791782906_b59741722f_c.jpg

Tv's, lampen...

54790940202_f00e7bea15_c.jpg

Keukens..
54792118065_7a660e6b86_c.jpg

Woonkamer
[
54792118420_c92ac1cb7a_c.jpg

en zelfs een badkamer was nagemaakt. Het komt niet zo uit, maar in de ondersta lade zit een ligbad, die je kon uitschuiven en opruimen dus.

54790940177_762386c5a9_c.jpg

En natuurlijk mogen oude foto's van vroeger ook neit ontbreken.

Via het speelgoed kwam je bij de motoren.

In de Poolse hoek stond deze

Een prachtige 125p met caravan (die ik neit ken) Heel bijzonder is het dak van de Polski-FIAT, het is two-tone maar geen verf en ook geen skai of leer. Het is geverfd met een werkje erin. Ik dacht "dit is vast DiY" maar ik heb dit later nog ergens gezien, dus misschien toch af fabriek.

Ik zou de Polonez niet inruilen voor een "Grote FIAT", zoals de 125p in Polen wordt genoemd, maar zoals deze tikt ie wel alle boxjes aan. Let op de bijzondere spiegel en wieldop!

In bijna dezelfde kleur, deze Syrena.

Leuk gebruikte 126 Maluch (een late, gebouwd eind jaren 90) en natuurlijk een Warsawa.

Topper was natuurlijk deze:

Een Akquarium, met de oude neus nog nog. Polonez is nooit in de DDR verkocht, daarvoor was ie te duur. De grote FIAT en de 126p wel.

Het laatst deel van dit bericht, de trucks;

Dit is een "ameisse" waarschijnlijk verkeerd geschreven. De Ameisse is de eerste Multicar. Ameisse is mier in het Duits. Multicar is het enige DDR-merk wat tegenwoordig nog steeds bestaat. Ze bouwen nog steeds kleine bedrijfsauto's,

Barkas mag natuurlijk niet ontbreken.

LIAZ 706 MT . LIAZ komt uit Tjechië. Het werd bedacht om alle merken samen te voegen. Het was een onderdeel van Skoda, echter na 2 jaar werd het zelfstandig. Tot ver in de jaren 80 bleven ze echter wel Skoda als naam voeren.

Dit is IFA G5. Hij lijkt op de Tjechische Praga trucks.
De belangrijkste klanten voor deze vrachtwagen waren de Nationale Volksarmee en de Deutsche Volkspolizei.

Omdat er in de DDR niet voldoende vrachtwagens beschikbaar waren, werden oude G5's van het Noord-Vietnamese leger hergebruikt door landbouwcoöperaties. De G5 werd ook door de brandweer gebruikt met een grotere cabine voor de bemanning. Voor het leger waren ze prima, maar voor bedrijven viel het wat tegen qua kracht en kunnen.

Daar is deze KrAZ veel beter voor, dit zijn echt mega krachtige machines. Enorme motoren, De gaafste Trucks die er zijn vind ik!

Ik sluit af met de MAZ-500. KamAZ, ZIL en KrAZ zie je MAZ haast nooit op een event of museum.

MAZ komt uit Belarus / Wit-Rusland. DIt was de eerste Comecon gebouwde truck met opkiepbare cabine.
Prototypes werden vanaf 1958 geproduceerd en de serieproductie begon in kleine aantallen in 1963. Leveringsproblemen met de motoren leidden tot vertragingen, waardoor de productie pas in 1965 volledig kon worden overgeschakeld op de nieuwe 500-serie. De vrachtwagens, met het 4x2- aandrijfsysteem , hadden een moderne plaatstalen cabine en een maximaal laadvermogen van zeven en een halve ton.

In 1970 werd de 500-serie herzien, waarbij nieuwe versies werden aangeduid met de toevoeging van de letter A aan hun oorspronkelijke nummers. Belangrijke wijzigingen aan de MAZ-500A in vergelijking met het MAZ-500-model omvatten een toename van het laadvermogen met 500 kg tot acht ton en een verlenging van de wielbasis met 100 mm. Exportversies bereikten een laadvermogen van negen ton. Bovendien werd de topsnelheid verhoogd tot 85 km/u. De opvolger, de MAZ-5335, verving de MAZ-500A volledig in 1977 en werd geproduceerd tot 1990.

Ik zal je topic er niet mee vervuilen, maar hier staat een foto van het Fordje.
Leuk! Dat is geen vervuiling hoor! Ik krijg zo in het zwart wel een beetje “FBi”gevoel. Dst komt door de tv-series natuurlijk.

Hoewel ik niets met USA-auto’s heb, vind ik ze wel erg tof. Nee ik moet dat anders zeggen.. Zelf zou ik er geen een kopen of willen, het pas niet zo bij me. Echter ook dat is gejokt, want de “Suffe Sophie modellen” vind ik wel leuk, een auto als een Chevrolet Corsica, Chrysler Stratus, dat soort dingen.
Mijn favoriet is een Dodge Aries. Die reed vroeger (jaren 80) in onze buurt, en ik vond het zo fantastisch dat als het knipperlicht aan ging, de hele achterlicht unit knipperde. Het was een bruine weet ik ook nog.

Later heb ik mijn vader nog in een Corsica proberen te praten, maar zelfs de inruiler bij de VW-dealer wou mijn vader niet.

Wat kom je toch een hoop bijzonders tegen in die museums.

54781562527_672365ce1f_c.jpg

Ik dacht even dat het de Trabant 602 was :p
Haha! , ik zeg niets .

En bedankt ! Ik sta ook versteld , zeker in Polen, wat daar allemaal staat en bewaard is.

Ik moest gisterochtend nog aan je denken Peter, ik kwam iemand van 'jouw soort' :D :D tegen!
Een nette, Nederlandse Daewoo Lanos (zwart, facelift) met daarachter een Poolse (Niewiadow) caravan!

Ik moest gisterochtend nog aan je denken Peter, ik kwam iemand van 'jouw soort' :D :D tegen!
Een nette, Nederlandse Daewoo Lanos (zwart, facelift) met daarachter een Poolse (Niewiadow) caravan!
Haha, leuk!

Ik had tijdens de vakantie er nog over met mijn vader, dat het toch jammer is dat Daewoo niet meer bestaat, ze hadden wel mooie auto’s. De Lanos, de Espero, Matiz (die is vooral leuk) en de Evanda en Leganza.

Ik was ook altijd dol op de eerste Kalos, maar ANWB gaf die een 8, een Yaris een 9 en een Getz nog iets hoger, dus ik ben toen voor de Getz gegaan.

Ik vind een Niewadow een leuke caravan, bijna net zo iconisch als de Eriba of de T@b , maar ook weer net niet zo bekend of geliefd. Voor een redelijke Eriba koop je haast 5 Niewadows.

De oude Niewadow is ontworpen met onderdelen van de 126p en ook dat ie daardoor getrokken kon worden. Grappig weetje:

In Engeland zijn de caravans ook verkocht, maar daar is de kabine omgedraaid. Dus is de achterkant de voorkant . Dat was goedkoper dan de kabine aanpassen zodat de deur aan de andere kant zit. (Bij Engelse caravans zitten die aan de andere kant namelijk)

Hoewel ik niets met USA-auto’s heb, vind ik ze wel erg tof. Nee ik moet dat anders zeggen.. Zelf zou ik er geen een kopen of willen, het pas niet zo bij me.
Toen wij in Amerika gingen wonen hebben we er voor gekozen om een Amerikaanse auto te kopen. Als je in Rome bent moet je toch doen zoals de Romeinen.
In Nederland is een auto als dat ook gewoon niet praktisch in dagelijksgebruik. De onze is sowieso al 5.6m lang.

@Twix , ja dat is zo. Maar serieus, 5.6 meter, dan is dat ding net zo groot als de cabine van mijn ouders' caravan!

De postbode kwam ook nog wat brengen:
54796791762_a3d85f34e9_c.jpg

Sinds ik hoorde dat deze auto kwam, ben ik elke speelgoedwinkel in geweest, maar nooit was ie er. In Polen lag ie ook bij de Galeria's. Maar ook dat waren alle modellen, de Range Rover, Morris Minor en weet ik veel wat nog meer, maar geen SD1. Uiteindelijk toch maar via Ebay besteld.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 944
We gaan nog even verder in het DDR-museum, na het Poolse hoekje moest je buitenlangs, daar stonden wat trekkers en bussen. Ik heb daar om eerlijk te zijn een haat-liefde-verhouding mee. (Ook op events in NL) ik weet er weinig van, dus ik heb er niet zoveel binding mee. Echter, vind ik het heel gaaf dat zulke oude gebruikersdingen worden bewaard, dus ik krijg er inmiddels wel meer gevoel bij.

Het was erg jammer dat deze dubbeldekker zo matig stond en slecht op de foto uitkomt. Dit is namelijk een erg unieke bus. de DO 56 Doppelstockbus. Deze reden alleen in de grote steden, Berlijn, Leipzig. En bood plek aan 70 personen. Deze bussen zijn in 1956 gelanceerd, en waren de eerste (Dubbeldekker)bussen uit de DDR. Er zijn 105 in Berlijn ingezet, tegenwoordig bestaan er op de hele wereld nog 3.

[
In de volgende schuur staan weer auto's. Natuurlijk mag het hoogtepunt van de Wartburg 311 serie niet ontbreken, de camping limousine (de station met roldak) , ik heb echt een hekel aan etages in musea, maar op 1 hoog zie je ook nog een AWZ P 70 Kombi (de voorloper van de Trabant) , een ZAZ, en de auto helemaal links is ook een ZAZ, maar dan de 965, de eerste ZAZ.

Dat is deze dus, ik citeer Wikipedia even:
Op de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 werden reeds brochures van het prototype verspreid maar van export was pas sprake in 1965. Toen werd de Zaporozjets naar verschillende Oostbloklanden en ook naar enkele Westerse landen geëxporteerd, waaronder België en Oostenrijk. Afhankelijk van de markt werden de handelsbenamingen Jalta 3A3 of Eliette gebruikt.

De Jalta werd enige tijd in België geassembleerd bij Scaldia-Volga en vanaf 1967 ook in Nederland aangeboden. De firma Gremi liet de Jalta's per trein aanvoeren vanuit Antwerpen naar Groningen, waar ze werden klaargemaakt voor aflevering. De bekleding van stoelen en zijpanelen was van een soort jute met bloemetjesmotief. Dit werd gedemonteerd, bij een stoffeerder voorzien van kunstleer en nadien weer gemonteerd.

In 1969 bood Gremi de Jalta 3A3 aan voor 3.875 gulden en het was daarmee een van de weinige auto's beneden de 4000 gulden, samen met de Fiat 500, de Trabant 601 (standaarduitvoering) en de Autobianchi 500 Quattroposti. De Jalta was een handzame auto, de prestaties waren matig (topsnelheid 100 km/u) maar het geheel was zwaar gebouwd. Voor de verwarming was een aparte benzinekachel aanwezig.

De Jalta werd in Nederland geen succes, de auto's hadden veel mankementen. Gremi deed er alles aan de eigenaren zo goed mogelijk door de problemen en bijkomende kosten heen te helpen maar de verwachting dat de eerdere kopers van de Jalta's zouden overstappen op de vanaf 1971 eveneens door Gremi geïmporteerde Zastava 750, die erg veel leek op de Jalta, werd niet bewaarheid, zij stapten over naar andere merken.

We gaan weer door:

Een late, Skoda 105s, het Chrome had inmiddels plaats gemaakt voor rubber.

Dit is een IFA F8 Schnell-Lieferwagen gebouwd tussen 1950 en 1955. De F8 is voor de oorlog geboren als DKW F8.

Natuurlijk mag het Hongaarse Ikarus niet ontbreken, misschien wel de meest bekende bussen uit het voormalige Oost-Europa. In de jaren 70 en 80 een van de grootste busbouwers ter wereld met export ook naar het Westen, zelfs in Noord-Amerika reden ze rond.

Dit busje was nieuw voor me, dit is een TV

De TV, die vanaf 1958 door Autobuzul in Boekarest werd geproduceerd. De modelserie TV 41/12/14 , die vanaf 1968 naar de DDR werd geïmporteerd. Naast kleine bestelwagens produceerde de fabriek, die tijdelijk naar Tudor Vladimirescu werd vernoemd, ook bussen en Trolleybussen. De TV 41, werd tussen tot 1974 gebouwd en toen vervangen doord e haast identieke 12.

De TV werd geïmporteerd vanwege dat de eigen productie van de Barkas B 1000 in het land niet eens in de buurt kwam van de aantallen die nodig zouden zijn geweest om de vraag te dekken. Enerzijds werd de TV in de DDR gewaardeerd als een dringend noodzakelijk bedrijfsvoertuig, maar in de volksmond werd hij vanwege zijn hoge brandstofverbruik en ruwe techniek ook wel de "Balkangeit" / "Balkanteef" of "Balkanwraak" genoemd. Tot 1982 waren er in totaal 27.300 voertuigen geïmporteerd, waarvan 4.600 dieselmotoren.

Tegelijkertijd werden vanaf 1976 ook de Poolse Żuk -bestelwagens geïmporteerd . In 1982 stopte de import van de TV en in plaats daarvan kwamen er via Genex steeds meer VW T3's het land binnen . De productiecapaciteit van de Barkas B 1000 bleef daarentegen tot het einde van de DDR op een laag niveau van slechts enkele duizenden voertuigen per jaar.

Omdat Ayo op het toetsenbord liet weten dat het bericht lang genoeg was, een ander bericht dus.

Naast de TV stond nog iets wat ik alleen kende van boeken en verhalen:

Een Roman. Je zou het niet zeggen maar dit is een truck uit Roemenië. Sinds 1967 werkte het samen met MAN en dit is dus eigenlijk (haast) licentiebouw. Soms met eigen motoren. Dit is een kieper, en bijna alle geïmporteerde wagens in de DDR zijn kiepers, of soms trucks met opleggers. Later volgden nog een handvol betonmixers en koelwagens.

Dan weer terug naar begin, van de loods, Dacia mocht niet ontbreken natuurlijk.

En Multicars met verschillende opbouw.

Barkas was ook hier te vinden.

Mijn ideale Wartburg ziet er zo uit.

Dit is een Moskvitch 423,de eerste stationcars werden slechts 1 jaar gebouwd.

En de jongere opvolger, deze mooie two-tone 407.

En nog een Roemeen, deze ARO 240D. Ook in Nederland verkocht, maar of er nog wat van leeft of hoeveel het precies zijn geweest, geen idee, Vast niet veel. Tot een paar jaar gelden kende ik ze alleen uit de boeken, tot ik er eindelijk 1 zag op OMMMA. Ik heb een vriend die een ARO10 op Nederlands kenteken heeft.

Nog een blik op de collectie:

En dat was dus de Kaufhalle.

Nog meer groot materiaal.

En nog een KrAZ, nu komt beter uit hoe enorm deze wagens zijn.

Hier zie een luxe caravan, en deze hal had aan weerzijden een soort etalages die dingen nabootsten.

Buiten staan nog originele genouwtjes:

Zoals deze benzinepomp.

En een Datsja.

Compleet met DDR-boot en Moskvitch

In de laatste hal stond ook nog een leuke collectie:

Zolals Moskvitch in allerlei soorten en kleuren. Helaas geen Skaldia of IZH.

En deze serviceauto van het museum.

Naast nog wat vierkante Lada's, was er ook een mooie Samara

Een Tatra natuurlijk, uiteraard ook in de DDR niet voor de "gewone mens" maar meer voor de belangrijke Genosse!.

De wieldoppen zijn jammer, maar de tent is natuurlijk tof! Op OMMMA is me uitgelegd hoe het werkt, maar als je dit als daktent hebt, hoef je nooit een moderne te kopen, want het staat best snel ook.

De laatste binnenfoto, deze werkplaats.

Bij de ingang was een busstation nagemaakt, compleet met Ikarus.

Deze wagens stonden te wachten op betere tijden, niet om gesloopt te worden maar om naar het museum te gaan.

Dat gold ook voor deze 353 limousine. Ofwel Wartburg sedan. Zelfs in het wit vind ik hem perfect, ik had hem graag meegenomen.

En de laatste foto is deze leger GAZ.

Sorry dat het misschien wat veel foto's van dit museum was, ik vond de collectie zo fantastisch dat ik niet zo goed kon kiezen.

Mijn opa had zo'n Yalta, het moest wel een klein (en goedkoop) auto'tje zijn, anders paste het niet in het schuurtje. Ik kan mij niet herinneren dat die Yalta een probleem auto was, maar roesten konden ze wel. Opa is een keer door de politie van de weg geplukt en er werdt geconstateerd dat de auto slecht was, dus die ging rechtstreeks naar de sloop. Dit was in de jaren 70 dus lang voor de apk, maar een "wrak van de weg" werdt door de politie onverbiddelijk afgevoerd. Wij noemden die Yalta het bobbebultsje.

Wat een geweldig museum !
Brengt ook weer herinneringen naar boven.
Jaren '70 op weg naar school kwam ik altijd zo'n Scaldia Moskovitch tegen; en zo'n jaar of 7-8 geleden in Lodz stond daar een verlaten Wartburg 353, flink wat mos erop, lekke banden....compleet aan het vergaan en op het laatst was ie opeens weg(gehaald)...
Zo'n Roman, ik was het merk alweer vergeten maar ik kan me herinneren er ooit wel eens een paar in Polen/DDR te hebben gezien. MAN heeft ook het Poolse vrachtwagenmerk STAR overgenomen dus jarenlang zag je lichtere STAR-vrachtwagen in Polen met merknaam STAR op de grille van een MAN-cabine. Blijkbaar was part of the deal dat ze een aantal jaar dat merk in leven moesten houden. Militaire Star's zie je nog wel eens rijden maar al jaren worden ze niet meer gemaakt...

Op de terugweg wilden we eigenlijk in Duitsland nog wat wijn kopen, maar dat ging wat mis, en zo zaten we vrij snel weer in Polen,

De Grensplaats had ook een Aldi, dus we stopten daar maar even, gelukkig maar, want daar stond een leuke Uno:

En een Caro, ik had niet door dat het voltallige personeel van de garage zat te kijken wat ik aan het doen was... (oeps)

Terug op de camping hadden we nieuwe buren. Nouja eigenlijk gingen ze alleen maar varen was dit de parkeerplaats.

Omdat we de volgende dag weer weg zouden gaan, zou ik nog even naar Lidl fietsen, zodat we vrijdag wat rustig aan konden doen en niet meteen een winkel moesten zoeken (wist ik veel dat het allemaal anders zou lopen)

De bijna 2 kilometer was voor het eerst op de vouwfiets, en dat ging zozo, maar dat lag aan de fiets, die had eigenlijk wel hele kleine wieltjes, maar goed. Alsof ik het voelde, maar naast Lidl stond een Rovee:

Door het gebrek aan wieldoppen of velgen is het wel een beetje een Suffe Sophie zo, en de kleur helpt ook niet mee. Beetje saai zo.

En terug zag ik een Voyager.

Op vrijdag gingen we rijden, het was flink warm al, waar vroeger mijn ouders een goed team zijn, zijn mijn vader en ik dit nu, binnen een uur is alles opgeruimd en staan we klaar voor vertrek, vanwege de warmte nog even douchen en dan gaan.

Voor 10 uur gaan de meeste mensen weg, deze Duitsers in deze bescheiden camper kwamen juist.

En daar gingen we "en route"

We zaten wel vrij snel weer op de snelweg, en daar zie je deze borden. Temperatuur en ook het wegdek-temperatuur. Dit was nog vroeg, 11 uur ofzo.

Op den duur viel de druk weg en stonden we op de vluchtstrook, daar hebben we op den duur na even afgekoeld te hebben en ook de tank ontlucht te hebben, stapvoets naar de tank gereden. Mijn vader had vrij snel de diagnose gevonden, de benzine kookte, waardoor het niet goed bij de motor aan komt. De tank was nog niet leeg, een kwart ofzo, dus als je hem vol gooit koelt het af en kun je door. plus ook even de auto laten koelen.

Tijdens het koelen heb ik even gelopen, en daar sprak ik met deze jongen. Ook zijn Borgward had het warm.

We hebben een klein stukje gereden in zijn volledig originele Borgward, en toen ging hij verder. Super leuke jongen, super trots op zijn Borgward, maar ook geïnteresseerd in dat wij een Rover hadden. Hij verder en wij bij de Mac een Milkshake halen.

Na een stop van denk ik 1 uur gingen we weer verder. En alles ging goed, ik denk dat we ongeveer 2 uur gereden hebben en toen begon het weer... De Rover viel weer uit... Stotteren en toen was het einde verhaal.

Gelukkig hebben we een parkeerplaats, dus dat zat toch net wat fijner (en veiliger)

En daar stonden we dan, de ANWB was 1 grote ellende. Thea moet nog bellen, en we hebben dus al met al ruim 4 uur daar gestaan.

Rond een uur of half 8 was het al wat koeler, de auto was afgekoeld, en na gebeld te hebben met Erin, de Rovergarage waar de 45 in onderhoud is en met vriend Thomas hebben we de gok genomen om te gaan rijden weer. Er brandde geen lampje, de auto is nooit warm geworden, koelvloeistof was goed. En de camping was nog een klein uur rijden

De ANWB zou een wagen sturen, maar om 19uur was die nog op 3 uur rijden, dus daar hadden we echt geen zin meer in. Ik had de camping gebeld of we laat konden komen en evt als een sleepdienst ons kon afzetten, dat kon (achteraf dacht ik wel, kan een truck daar wel komen, maar goed) . En de camping was nog een klein uur rijden.

Dus iedereen nog een keer plassen op de wc, ik nog een keer een rondje lopen met Ayo wen konden weer.

Om 22 uur stonden we , en kon ik eindelijk met mijn voetje omhoog en genieten van koud biertje. Wij waren niet eens de laatsten, want we kregen om 23uur nog buren.

We hadden voorgesteld om te ruilen van overnachtingsplek, deze mensen onze caravan en wij dit. Gelukkig kost deze machine in Duitsland ook slechts 3 ton. Maar dan heb je wel een schoenenkast buiten, en een ingebouwde tuinslang. EN een tv/scherm van 2 meter doorsnee.

De eigenaren van deze Solifer spaarden kentekens. Solifer is een Finse caravan. Heel gaaf, maar ook ietwat bijzonder van buiten. Het schijnt dat 80% van de geproduceerde exemplaren nog bestaan.

Bij de Galeria stond deze Polonez, gewoon in het wild, ik stond te steigeren!

Deze Hyundai lijkt een beetje op een gekrompen i30.

Op zondag gingen we naar de rommelmarkt, die is vlakbij de camping. We moesten een stukje lopen, want het was heel druk.

En toen kwam deze auto aan, ik dacht "leuk een Colt." Maar het is een Proton, vrij zeldzaam in Polen.

Leuke Daewoo's!

Leuke 25 , met een MG spoiler.

Onder de noemer, leuk om te vertellen:

Mijn ouders hebben een Perculator, die gebruiken we als waterkoker. Hij is al op leeftijd. In ons land valt het onder de noemer "Vintage" en "Retro" (dus duur)
Het is een Nederlands fabricaat van de firma Daaldrop. Op de markt lag de Russische kopie, 90% hetzelfde. Zo tof (en goedkoop) dat we het niet konden laten liggen. De linker is de aankoop.

Dit was onze nieuwe buurman, met een hele mooie daktent. Heel duur ook als ik Google mag geloven. En snel opzetten was ook niet van toepassing, maar wel heel gaaf.

Tot slot nog iemand in een nieuwe Niewiadów. Ik las een tijdje terug:

Het wereldwijde succes van onze geliefde Predom caravans, tegenwoordig bekend als Niewiadow, heeft geresulteerd in een veelheid van namen over de hele wereld.
  1. Nederland: Hier kennen we deze populaire caravan als Predom.
  2. Duitsland: Steek de grens over en het merk staat daar bekend als Niewiadow.
  3. Spanje: In het zonnige zuiden kennen ze de caravan als Bambina.
  4. Italië: In het land van de dolce vita wordt het Enka genoemd.
  5. Verenigd Koninkrijk: Maak de oversteek en je ontdekt dat de Predom daar bekend is als Freedom.
  6. Australië: Reis je naar het zuidelijk halfrond, dan vind je de caravan onder de naam Euro.
  7. Frankrijk: Onze caravan kent twee namen: Sawa en La Bohème.
  8. Finland: In het noorden kennen ze de caravan als Poksi.
  9. Denemarken: Hier is de naam Opus gebruikelijk.
  10. Oostenrijk: Hier zul je de caravan kennen als Puscherl.
  11. Zweden: Ga je naar het land van de middernachtzon, dan vind je de Fritidsvagnen.
  12. Noorwegen: Hier is de caravan bekend als Poletta.
  13. Verenigde Staten: Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is de naam Cadet gebruikelijk.
  14. Korea: Reis je verder naar het Oosten, dan vind je de TCube.
  15. Polen: Last but not least, in zijn geboorteland Polen is de caravan bekend als Niewiadów.

Mijn opa had zo'n Yalta, het moest wel een klein (en goedkoop) auto'tje zijn, anders paste het niet in het schuurtje. Ik kan mij niet herinneren dat die Yalta een probleem auto was, maar roesten konden ze wel. Opa is een keer door de politie van de weg geplukt en er werdt geconstateerd dat de auto slecht was, dus die ging rechtstreeks naar de sloop. Dit was in de jaren 70 dus lang voor de apk, maar een "wrak van de weg" werdt door de politie onverbiddelijk afgevoerd. Wij noemden die Yalta het bobbebultsje.
Ah leuk!! Volgens mij is of was alles uit die tijd een roestbak. Of het een slechte auto was, ik weet het niet. Feit is dat alles uit het Oostblok een stempel had van waardeloos. FSO, Lada, noem maar op, veel mensen waren er heel tevreden mee, en hadden weinig problemen mee. Ook als je met iemand praat dan hoor je vaak "we hadden een .... en daarna kochten we nog 1." Of die en die had er ook eentje. Ik denk dat het misschien allemaal wel een beetje mee viel. Maar ik denk dat alle auto's van toen een bepaalde levenssapnne hadden. Mijn vader zijn Ascona uit 1981, was in 1989 ook bijna aan het einde van het latijn. (maar dat was uit mijn herinneringen hoor, ik was toen 8, dus misschien heb ik dat niet helemaal opgeslagen."
Wat een geweldig museum !
Brengt ook weer herinneringen naar boven.
Jaren '70 op weg naar school kwam ik altijd zo'n Scaldia Moskovitch tegen; en zo'n jaar of 7-8 geleden in Lodz stond daar een verlaten Wartburg 353, flink wat mos erop, lekke banden....compleet aan het vergaan en op het laatst was ie opeens weg(gehaald)...
Zo'n Roman, ik was het merk alweer vergeten maar ik kan me herinneren er ooit wel eens een paar in Polen/DDR te hebben gezien. MAN heeft ook het Poolse vrachtwagenmerk STAR overgenomen dus jarenlang zag je lichtere STAR-vrachtwagen in Polen met merknaam STAR op de grille van een MAN-cabine. Blijkbaar was part of the deal dat ze een aantal jaar dat merk in leven moesten houden. Militaire Star's zie je nog wel eens rijden maar al jaren worden ze niet meer gemaakt...
Leuk!! Voor jou is het ook zo enorm ver toch? Het is echt de moeite waard. We waren eigenlijk speciaal hiervoor naar Szczecin gegaan een beetje. Het was best warm, dus we twijfelden een beetje. (In het Szczecin museum had mijn moeder het wat lastig) Maar we zijn blij dat we gegaan zijn, het is eht een een plaatje dat museum! Natuurlijk is het geen Louwman, maar toch is het zwaar de moeite waard.

Mooi die herinneringen he? Ik vind het altijd leuk ze te lezen. Ik ken iemand met een Scaldia:

Eigenlijk best een mooie auto vind ik. Toen we de keuze hadden gemaakt voor een andere auto, qua oldtimer, stond de FSO op 1 , en we hebben een Zastava bekeken. Maar was ook een IZH / Moskvitch die te koop stond. Qua model ook heel tof, maar gezien ook de "militaire operatie" van Poetin, leek het me mission impossible om aan onderdelen te komen. Een Lada durf ik nog wel aan, zeker met Lada GmbH in het achterhoofd, maar een Moskvitch werd me toch wat te lastig.

STAR, daar kom ik op terug. Beloofd! (En ook met Nieuwe) Ik ben bij een STAR Meeting geweest in Starachowice.

Roman, ik kan niet helemaal inschatten of er veel zijn gemaakt en hoeveel er qua export zijn gemaakt. Ik wil het wel eens in mijn boeken zoeken. Ik ben nu in de badkamer bezig, dus mijn huis is een beetje een ontplofte bom. En hoewel het qua enkel heel goed gaat, moet ik vaker wel vaker rusten nog en duurt het wat langer. Ik wil ook het meeste zelf doen, want dan kan ik mijn vader ontzien. Anders staat hij op de lader het plafond te schuren.

De volgende dagen waren wat rustdagen maar er was genoeg te zien!

Bij binnenkomst op de parking van de Galleria reed deze Geely uit Belarus:

Het klinkt neerbuigend, maar ik was onder de indruk van deze auto, ik vond hem best heel mooi eruit zien. Je ziet ontzettend veel Chinese auto's in Polen.

En USDM ook, zoals deze Honda. Het zal zoals velen wel een ex-schade auto zijn.
Grappig is dat wij echt denken "Oh nee schade, dat is niets." In Polen is dat toch anders, Mijn vriend Adrian heeft een Pixo, ook een schade auto. Maar die zegt dus "Ja deze heeft heel even in Frankrijk gereden, en is toen naar hier gekomen. Hij had schade. Maar hij is helemaal goed onderhouden en hier goed hersteld, dus je weet wat je hebt."

54802298705_3474ef4c4d_c.jpg

Speciaal voor @Barri , als het goed is, is dat de dealer van jouw Golf. Ze doen het goed, ze breiden elk jaar meer uit. Na een Audi showroom, is er nu ook ook Skoda showroom.

54802207104_92eb8782b1_c.jpg

Terug op de camping, waren er nieuwe mensen, uit Liechtenstein. 2 man en 2 honden, lijkt me vrij klein.

54802218133_7588c49706_c.jpg

's avonds laat was het een erg lawaai, het klonk als een dikke amerikaan, en inderdaad de volgende dag onderweg naar de douches zag ik dit dikke apparaat.

54801960821_7beae4f59b_c.jpg

In het centrum stond al een reclame iets voor Classic Moto, van het aankomende weekend.
54802300895_64718ac847_c.jpg

Nog een foto van het oude centrum van Wroclaw.

Ik had mijn e-reader mee, en die ging ineens stuk. Dat was balen, maar aan de andere kant hij was misschien al 20 jaar oud dus er zijn ergere dingen. En dus gingen mijn vader op het fietsje naar de mediamarkt. Onderweg kwam ik dit tegen
54801962971_ddfe5bcee2_c.jpg

Dit is een Fangchengbao Bao 5, blijkbaar heet ie BYD Leopard 5. Chinees ook weer.

54802211484_9070014900_c.jpg

Bij een dealer die blijkbaar alleen nog een werkplaats is, stond deze Felicia.

54802220248_cd6a89fa28_c.jpg

En weer een Lublin, ditmaal is het een Intrall

Op donderdag gingen we op pad naar een verre Galleria, eigenlijk zouden we neits doen, mijn enkel deed zeer en ook mijn moeder wou rusten. Maar na een 2 uur op de stoel zei mijn vader, "kom we gaan naar de verre Galleria, daar stonden de vorige keer bijzondere auto's. De hele tijd hier zitten is ook neits." Nu snapt iedereen waarom mijn vader mijn beste vriend is!
54802305240_2c3c1dd0f6_c.jpg

Naast de camping stond deze Hy.

Bij de Galleria:
54802213759_1be2381e74_c.jpg

Weer een Fangchengbao , maar dan een grotere Bao 8. Wat het bijzonder maakt. Deze modellen worden (nog) niet in Polen verkocht, dus hoe deze en ook nummer 5 in Polen terecht is gekomen, is een vraagteken, Misschien zijn we op special gehaald of grijs geïmporteerd ofzo

54801965276_379b8e0f9e_c.jpg

Hoe gaaf is deze Multicar, en nog gewoon in gebruik.

54801116057_c62880eab1_c.jpg

Terug werden we ingehaald door deze auto, dit is een soort Trampolitie. Als er wat gebeurd komen zij, en zorgen ze ook dat de tram door kan gaan. Zij zijn ook de enige die zeg maar zwarte doos van een tram mogen inzien.

54802222508_b206f6c68e_c.jpg

Hij maakte vrij baan voor deze tram, die (vertelde mijn vriend later) een bus had doorboort.

's avonds zou ik fietsen naar de de oude fabriek waar altijd op donderdag een automeeting is.
54802305210_7b2450d1bf_c.jpg

En zo zag ik dat deze Mazda een US-spec was, we zijn er jaren langs gereden en elke keer dacht ik "Zou ie USDM zijn. Volgende keer maak ik een foto." Nou we zijn jaren verder, maar eindelijk is het me gelukt.

54801965256_712fecaa2b_c.jpg

Helaas was er geen meeting, en was dit de enige auto. De rest stond al op Wroclaw Classic Moto. Dus fietste ik maar weer terug.

54802222408_8506b8cb72_c.jpg

Met een beetje fantasie waan je je 20 jaar terug in de tijd.

En ik sluit af met nog een Lublin:
54802222383_79679fd65d_c.jpg

Dit werkpaard, heet Daewoo

Fijn dat je gewoon lekker kan fietsen. De hele dag naar andere caravans kijken op de camping is ook niks ;) Hoe lang ben je in dat DDR-museum geweest? Wát een waanzinnige dingen staan daar!

Die kleur Voyager hadden wij ook thuis (in 1994 dacht ik), alleen dan niet de langere versie. Onbetrouwbaar hok. Gelijk weer terug naar Japans gegaan.

Terug
Bovenaan