As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Heerlijk met al die foto’s! En leuk, de foto van de dealer waar mijn Golf vandaan komt! Ik moet er hoognodig zelf eens heen. Zo heel ver is het ook weer niet. Leuk te combineren met een bezoek aan Dresden. Poznan ben ik al eens geweest, Krakow ook, maar Wroclaw nog niet.

Laatst bewerkt:
Balen van de autopech in de vakantie, kost een hoop tijd en levert altijd stress op. Gelukkig viel het allemaal mee. Wroclaw is een mooie stad inderdaad, zou er nog wel een keer naar toe willen. Lijkt me ook wel bijzonder om daar gewoon lekker rond te kunnen fietsen.

V.w.b. die Skoda bij de dealer die nu blijkbaar alleen nog maar reparaties doet: dat zie je nu veel.
Na de val v/h communisme werden er heel snel heel veel dealers benoemd, en die hadden werk zat. Heel veel familiebedrijfjes. Maar met de tijd zie je dan concentraties, grote bedrijven met vele vestigingen (waar je dus gewoon een nummer bent...). De veelal pappa & mamma bedrijven raakten op die manier hun dealerschap kwijt, vaak verdwenen ze gewoon, vaak werden het gewone garages maar soms behielen ze het recht om toch officieel service-dealer te worden. Ik had hiervoor een Citroën, en vlak bij het vliegveld van Gdansk zat ook zo'n bedrijf. Op de officiële site staat ie dan vermeld, maar alleen voor onderhoud/reparatie. Naast de ingang nog een oude showroom (met plaats voor welgeteld 1 auto, staat al jaren een XM....). Binnen oma (weduwe van de oprichter) die de administratie doet, zoon is de manager en kleinzoon is aanspreekpartner :) Maar wel een monteur loopt er rond met 28 jaar ervaring :)
Die Chinezen zie je inderdaad best wel veel, Omoda bv. Die BYD's waren duidelijk grijze import.
Een ander merk dat hier in Polen veel aan de weg timmert is BAIC, hebben 3 off-roaders die verdacht veel op de door jou gefotografeerde BYD's lijken maar verkopen vooral de BAIC 3, 5 en 7 SUV's. Verderop in onze straat staat er vaak eentje. Proberen vaak op financieel vlak te scoren: goedkoper, en dan bv all-risk verzekering voor PLN 1 of een LPG-installatie voor PLN 1; of in 3x betalen met 0% rente. Wat mij opvalt als ik de specs lees: alle opties zo ongeveer standaard, maar ook een WLTP-benzineverbruik dat niet bepaald denderend is...
En oh ja, een klant van mijn vrouw heeft net dit weekend een MG Hybride gekocht. Blijkbaar is er dus een markt voor Chinese auto's (ik zou er mijn zuurverdiende geld nog niet op stukslaan...).

Laatst bewerkt:
Wat een boel reacties! Ik zal eerst dit bericht maken, dan daarna zal ik op de reacties reageren.

Vrijdagavond was het tijd om naar Galleria Magnolia te gaan. Niet om te winkelen, maar om naar onze vrienden van Woclaw z Gratem te gaan.

Dit is een community, opgezet door mijn vriend Piotr (samen met andere Piotr) Piotr had een oude Santana en als hij daarmee naar een meeting ging, was ie neit welkom, dat was zo balen dat ze een eigen community op hebben gezet. Ze komen elke week bij elkaar, en zijn inmiddels zo'n bekende naam dat er ook clubs van over ver komen. De ultieme wraak dus.

Piotr had me meerdere malen geappt of we echt deze vrijdag kwamen.. Dus we moesten wel.

54801818082_45a5f11782_c.jpg

We waren te vroeg, dus eerst een foto met deze Honda en toen maar even de Galleria in.

54802912689_dfb36bf260_c.jpg

Vriend Adrian was er ook, met hem zouden we het weekend op pad, dat moesten we kort sluiten. Morgen zouden we naar de Starmeeting gaan, in Starachowice. Godzijdank niet zo voeg weg als de vorige keer (dat was 4uur, zijn ellendige Laguna die om de 2 minuten moest tanken omdat die op gas rijdt) maar 6 uur weg is ook vroeg. De camping was nog dicht, dus we zouden met de Pixo de lange reis maken, als deal reden wij de rest.

54802912729_4841436da3_c.jpg

De Piotr-mobielen.

54802922608_c7d2c64b35_c.jpg

Jetta's!

54802912799_95e22ab522_c.jpg

Polonez Caro Atu Plus! Piotr vertelde me dat hij in de groep had gegooid dat er "hoog bezoek uit Nederland" kwam, die een Polonez had. Of er mensen waren die het leuk vonden om met een FSO te komen..... Superlief natuurlijk.

54801818137_beba83be73_c.jpg

Prachtig deze LeBaron

54802922673_ec5cbd67f6_c.jpg

Uno met blijkbaar fabriek-accessoires.

54801818182_c1cec5e0e6_c.jpg

Een heleboel Omega's

54803006105_391a129d95_c.jpg

Bijna in nieuwstaat, deze 125p pickup

54802912884_4afef659d2_c.jpg

Toen ik nog in mijn blauwe Lancia reed, dacht ik altijd, dit wordt mijn volgende auto. Ik ben om de een of andere manier nog altijd fan van deze generatie Colt.

54802912894_db1c435ba6_c.jpg

Polonez mr83, ja daar hoeft geen stik om. Zelfs het grijs is goed zo.
54801817987_9cc042f539_c.jpg

Ik denk dat forumvriend @verlichting2 van deze Polonez heel blij wordt! Het is een 1500X

54802922508_f1516d2f8d_c.jpg

En nog een Atu!

Deze had ik al als teaser al laten zien, de Zweedse spec Allego van Tim, de Engelsman in Polen. Laten we eerlijk zijn , je kunt nooit teveel Britse rommel delen.

Deze Polonez Atu is wel heel tof, met een bodykit van de Orciari , de ultime Polonez. Helaas is de motorkap opengevlogen, daarom de witte.

Ik sluit af met de Caro van Kajetan. Hij loopt ook in de stofjas erachter. Dit is ook een Caro mr91, wel met meer werk. Kajetan is iemand die een heel forum heeft opgezet voor FSO Polonez , en via FB had ik ook al contact met hem, Hij heeft met ook tips gegeven toen de FSO niet reed. We hebben ook nummers uitgewisseld. Ik mag hem altijd bellen met vragen, Hij is ook monteur. Los van zijn kennis, was het enorm tof om hem te ontmoeten. Hij wil ook een keer naar Nederland komen, dus als we dan moeten klussen was dat helemaal leuk volgens hem.

Fijn dat je gewoon lekker kan fietsen. De hele dag naar andere caravans kijken op de camping is ook niks ;) Hoe lang ben je in dat DDR-museum geweest? Wát een waanzinnige dingen staan daar!

Die kleur Voyager hadden wij ook thuis (in 1994 dacht ik), alleen dan niet de langere versie. Onbetrouwbaar hok. Gelijk weer terug naar Japans gegaan.
Jaa daar was ik ook blij mee, Hoewel de mini-vouwfiets een beetje jammer was (dat fietste voor geen meter) maar ik kan nu ook weer op mijn gewone fiets wat fietsen, wat ook fijn is.

Het museum is heel tof, en dit is niet alles wat er staat. Wij zijn er best lang geweest, ik denk wel een uur of 3 of 4. We, behalve mijn vader, moesten af en toe ook even zitten.

Qua Voyager geloof ik je meteen, ik had vrienden en hij had een Ram-Van van de generatie erna en zij een Voyager, beide waren een ramp op wielen.

Zeer leuk om weer bij te lezen!
Bedankt Ivo!
Heerlijk met al die foto’s! En leuk, de foto van de dealer waar mijn Golf vandaan komt! Ik moet er hoognodig zelf eens heen. Zo heel ver is het ook weer niet. Leuk te combineren met een bezoek aan Dresden. Poznan ben ik al eens geweest, Krakow ook, maar Wroclaw nog niet.
Het klinkt natuurlijk stom, maar elke keer als we langs de dealer reden dacht ik even aan jou en de Golf.
Dresden is ook leuk inderdaad. En Wroclaw is een mooie stad. Vlakbij is ook een heel mooi auto museum. En je kunt op vrijdag altijd even kijken bij Magnolia Park. ;)
Balen van de autopech in de vakantie, kost een hoop tijd en levert altijd stress op. Gelukkig viel het allemaal mee. Wroclaw is een mooie stad inderdaad, zou er nog wel een keer naar toe willen. Lijkt me ook wel bijzonder om daar gewoon lekker rond te kunnen fietsen.
Ja vreselijk, ik vond het best een domper. Ik heb wel vaker met de ANWB contact gehad, maar dit was echt meh.
Wroclaw is echt mooi inderdaad. Ja fietsen is best goed te doen hoor, naar het centrum , maar ook naar elders wel. Ik denk wel dat ik buiten de grotere plaatsen niet zo snel zou fietsen.

Leuk om het hele verslag te lezen, voelt alsof ik er zelf ben haha
Hoi bedankt voor je reactie! Leuk om te lezen. Soms denk ik wel eens, zit een forummer te wachten op mijn verhalen, maar gelukkig wel dus. :)

V.w.b. die Skoda bij de dealer die nu blijkbaar alleen nog maar reparaties doet: dat zie je nu veel.
Na de val v/h communisme werden er heel snel heel veel dealers benoemd, en die hadden werk zat. Heel veel familiebedrijfjes. Maar met de tijd zie je dan concentraties, grote bedrijven met vele vestigingen (waar je dus gewoon een nummer bent...). De veelal pappa & mamma bedrijven raakten op die manier hun dealerschap kwijt, vaak verdwenen ze gewoon, vaak werden het gewone garages maar soms behielen ze het recht om toch officieel service-dealer te worden. Ik had hiervoor een Citroën, en vlak bij het vliegveld van Gdansk zat ook zo'n bedrijf. Op de officiële site staat ie dan vermeld, maar alleen voor onderhoud/reparatie. Naast de ingang nog een oude showroom (met plaats voor welgeteld 1 auto, staat al jaren een XM....). Binnen oma (weduwe van de oprichter) die de administratie doet, zoon is de manager en kleinzoon is aanspreekpartner :) Maar wel een monteur loopt er rond met 28 jaar ervaring :)
Die Chinezen zie je inderdaad best wel veel, Omoda bv. Die BYD's waren duidelijk grijze import.
Een ander merk dat hier in Polen veel aan de weg timmert is BAIC, hebben 3 off-roaders die verdacht veel op de door jou gefotografeerde BYD's lijken maar verkopen vooral de BAIC 3, 5 en 7 SUV's. Verderop in onze straat staat er vaak eentje. Proberen vaak op financieel vlak te scoren: goedkoper, en dan bv all-risk verzekering voor PLN 1 of een LPG-installatie voor PLN 1; of in 3x betalen met 0% rente. Wat mij opvalt als ik de specs lees: alle opties zo ongeveer standaard, maar ook een WLTP-benzineverbruik dat niet bepaald denderend is...
En oh ja, een klant van mijn vrouw heeft net dit weekend een MG Hybride gekocht. Blijkbaar is er dus een markt voor Chinese auto's (ik zou er mijn zuurverdiende geld nog niet op stukslaan...).
Ah dat is interessant om te lezen, ik weet niet helemaal het verhaal van deze. Misschien zijn ze verhuisd. bij de garage nee werkplaats was nog wel actie. Daar stond ook een nieuwe Corvette.

Qua China-auto's. Ik vind die merken enorm tof en fascinerend, in Polen zag ik ook veel Omoda en Jaecoo. De Jaecoo vind ik erg mooi. MG vind ik wel een stukje minder Chinees, vooral ook omdat er in Longbridge ook nog echt wordt gewerkt/getest aan modellen. Tegelijk snap ik wel dat niet iedereen warm wordt, het is toch een ietwat beladen land. En eerlijk is eerlijk, er is ook veel meuk daarweg.

Ik zelf vind een MG3 erg leuk, dat is een auto waar ik me in zie rijden. (hoewel mag ie wel iets trekken)
In deze BYD Dolphin heb ik gereden, ik was wel aangenaam verrast. Maar dit voldoet nog neit aan mijn eisen. Ik zou wel een auto willen die wat kan trekken, ik kan natuurlijk niet op den duur met de FSO op vakantie met de caravan erachter :) Maar gelukkig hoop ik nog wel een tijd te doen mijn Streetwise.

Die FSO Polonez uit 1983 (de grijze) komt heel dicht bij de crèmekleurige uit 1982 die mij vader had.
De dealer in Enschede deed ook Skoda en dat is ook een reden dat zowel FSO als Skoda mij nauw aan het hart liggen. In 1982 kwam er bij ons dus de Polonez als vervanger van de 125P Combi. In de winter/voorjaar van 1982 had de dealer een open huis met de nodige showauto's om klanten te werven. Ik heb toen al als 13 jarige puber al geprobeerd pa richting Skoda te krijgen maar daar wilde pa in samenspraak met de dealer niet aan. FSO is in 1987 nauwelijks leverbaar geweest en kwam in 1988 terug met de sterk gemoderniseerde Prima. Tegen een lagere prijs dan in 1986. Toen bleek dat pa bij de dealer wilde blijven bij de switch naar een nieuwe auto in 1990. Tijdelijk heeft pa toen een Lada 1200S gereden in afwachting van de Favorit 136LS die geleverd werd in maart 1991.
Heb zelf ooit 2 keer een Prima overwogen maar niet gedaan. Beide 2e hands exemplaren. Een witte uit 1990 en later nog eens een vrij late uit 1994. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet aandurfde.
De dealer had dus tot 1986 het dealerschap van FSO. Ik heb daar ooit ook mijn eerste auto gekocht, de zilvergrijze Golf in crises uitvoering. Daarop terugkijkend voelde ik me genaaid door de garage omdat er altijd wel wat met die auto was.

Maar ontopic: mooie reisverslagen met automobiel musea met voertuigen waar ik het bestaan niet van wist. Echt leuk!

Als ik zo kijk dan waren de grote veranderingen tussen het 82 en het 83 model, de achterspoiler en de spiegels die niet meer op het plaatwerk zaten maar hoger bij de ruit. Minder roestgevoelige optie.

Als ik zo kijk dan waren de grote veranderingen tussen het 82 en het 83 model, de achterspoiler en de spiegels die niet meer op het plaatwerk zaten maar hoger bij de ruit. Minder roestgevoelige optie.
ik zal het eens nazoeken, volgens mij is de spiegel niet (helemaal) origineel. Ik heb een heel mooi boek gekocht met daarin alle uitvoeringen erin. Ik zal eens kijken of ik het kan scannen en vertalen.

Deze is van mijn vriend Wiktor, dit is ook een MR83.

Trouwens, ik zag op FB een Franse folder, het ging over de wieldoppen die erg bijzonder zijn. Maar ik zat nog eens goed te kijken naar de foto's:

Deze heeft wel de andere spiegel. Maar deze niet:

Dit weekend heb ik op de rommelmarkt 'Auto 1993" gekocht, daar stond ook een Prima in. De schrijver/journalist was heel positef (not) ik vond dit nog wel leuk om mee te nemen, de verkoopcijfers:

Die FSO Polonez uit 1983 (de grijze) komt heel dicht bij de crèmekleurige uit 1982 die mij vader had.
De dealer in Enschede deed ook Skoda en dat is ook een reden dat zowel FSO als Skoda mij nauw aan het hart liggen. In 1982 kwam er bij ons dus de Polonez als vervanger van de 125P Combi. In de winter/voorjaar van 1982 had de dealer een open huis met de nodige showauto's om klanten te werven. Ik heb toen al als 13 jarige puber al geprobeerd pa richting Skoda te krijgen maar daar wilde pa in samenspraak met de dealer niet aan. FSO is in 1987 nauwelijks leverbaar geweest en kwam in 1988 terug met de sterk gemoderniseerde Prima. Tegen een lagere prijs dan in 1986. Toen bleek dat pa bij de dealer wilde blijven bij de switch naar een nieuwe auto in 1990. Tijdelijk heeft pa toen een Lada 1200S gereden in afwachting van de Favorit 136LS die geleverd werd in maart 1991.
Heb zelf ooit 2 keer een Prima overwogen maar niet gedaan. Beide 2e hands exemplaren. Een witte uit 1990 en later nog eens een vrij late uit 1994. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet aandurfde.
De dealer had dus tot 1986 het dealerschap van FSO. Ik heb daar ooit ook mijn eerste auto gekocht, de zilvergrijze Golf in crises uitvoering. Daarop terugkijkend voelde ik me genaaid door de garage omdat er altijd wel wat met die auto was.

Maar ontopic: mooie reisverslagen met automobiel musea met voertuigen waar ik het bestaan niet van wist. Echt leuk!
Jij bedankt voor je mooie herinneringen, leuk dat dit door mijn verhalen daar weer aan denkt!

Skoda komt erbij mijn ouders niet in, mijn opa heeft er eentje gehad, en die had nog wel problemen. Ik geloof dat hij 2 heeft gehad, en dat vooral de laatste niet best was. Ik weet wel dat na die auto een Heckflosse Mercedes kwam. Het kan verkeren zeggen we dan maar.

Ik dacht trouwens nog aan jouw tijdens de vakantie. We gingen naar een event, en vriend Adrian zei dat we een stukje om moesten, omdat er een toffe spot stond, een Chinese auto. Daar naast of nee vlakbij stond een Favorit. Een vroege, dus toen verteld ik over mijn forumvriend, die ook dol op FSO is, en dat je vader er vroeger een had .

Ik snap wel dat je misschien niet helemaal voor FSO bent gegaan, ze lagen op den duur niet best in de markt

En ja mooi he, er komt nog wat leuks aan. Ik ben al in Word aan het typen, eerst de STAR-meeting, en dan komt er Museum!
Die Polonez 83 ziet er nog mooi uit, de meeste zijn al lang weggerot, deze ziet er uit alsof ie net uit de showroom komt... :)
Jaa dit was een hele mooie inderdaad! Ik vond het echt heel leuk dat er mensen de moeite hadden genomen om met de FSO te komen.

Die donkergroene heeft de wielen van een Alfa 155 S. Ik kan het niet heel goed zien, maar volgens mij zitten de originele Alfa naafkapjes er nog op. Zijn best gezochte wielen tegenwoordig.

Autogek als ik was heb ik jarenlang op een A4tje bijgehouden wat de modeljaar aanpassingen waren bij de FSO Polonez. Jammer dat ik die niet bewaard heb. Zou leuk zijn om te delen hier op het forum.

Naast FSO en Skoda was mijn oog ook al vrij vroeg gevallen op het merk Hyundai. In de tijd dat ik mijn Golf reed stond bij een handelaar in Enschede een Pony 1200 GL uit 1983 of 1984. Een donkerrode. Die was jonger, had meer luxe, had vijf deuren. Maar in die tijd maar ook later nog was mijn belangstelling in auto's behoorlijk divers. Zo werd ik ook verliefd op een Lancia Prisma uit 1989 in het donkergrijs. Die auto werd me afgeraden omdat de techniek "complex" zou zijn. Niet de meest spannende model van Lancia maar de Prisma en de hoekige generatie Delta hebben ook wel een speciale plek bij mij.

Nu wat ouder en wijzer moet een auto het gewoon doen, lekker rijden (en dat doen beide Suzuki's) en vooral geen "gezeik" opleveren. Plezier in autorijden heb ik nog steeds maar daar heb ik geen imafobooster voor nodig. Het YouTube kanaal van Hubnut vind ik erg leuk, hij heeft ook een zwak voor "the underdog".

In Polen is het inderdaad de ATU.
Overigens, een vroege Polonez in concourstaat staat hier in Polen gewoon te koop voor omgerekend €16.000 :)
Goede Poloneza's zijn vaak €2.500-3.500
Ja Poloneza zijn niet zo goedkoop meer nee, in Polen zeker niet. En mooie (oude) helemaal niet meer. Sterker nog, de prijs die wij hier betaald hebben, was zelfs lager dan in Polen!

Autogek als ik was heb ik jarenlang op een A4tje bijgehouden wat de modeljaar aanpassingen waren bij de FSO Polonez. Jammer dat ik die niet bewaard heb. Zou leuk zijn om te delen hier op het forum.

Naast FSO en Skoda was mijn oog ook al vrij vroeg gevallen op het merk Hyundai. In de tijd dat ik mijn Golf reed stond bij een handelaar in Enschede een Pony 1200 GL uit 1983 of 1984. Een donkerrode. Die was jonger, had meer luxe, had vijf deuren. Maar in die tijd maar ook later nog was mijn belangstelling in auto's behoorlijk divers. Zo werd ik ook verliefd op een Lancia Prisma uit 1989 in het donkergrijs. Die auto werd me afgeraden omdat de techniek "complex" zou zijn. Niet de meest spannende model van Lancia maar de Prisma en de hoekige generatie Delta hebben ook wel een speciale plek bij mij.

Nu wat ouder en wijzer moet een auto het gewoon doen, lekker rijden (en dat doen beide Suzuki's) en vooral geen "gezeik" opleveren. Plezier in autorijden heb ik nog steeds maar daar heb ik geen imafobooster voor nodig. Het YouTube kanaal van Hubnut vind ik erg leuk, hij heeft ook een zwak voor "the underdog".
Leuk, dat papiertje, ja zonde is dat he? Natuurlijk kun je niet alles bewaren nee. Was Hubnut ook bij EMW? Ik heb inmiddels meerder fimpjes gefilm-bombd (lees door het beeld gelopen) Het begon op JCS, Rutger en ik dachten, wat is dat voor man, en hadden niet helemaal door dat hij een vlogger was. Later kwamen we met Leon zijn MX5 in beeld en bij EMW 2 jaar terug had hij oog voor de Streetwise, Marc heeft hem wel eens ontmoet meen ik.

We hebben bijna dezelfde dezelfde autosmaak! Hyundai is nog altijd een charmant merk vind ik. Hoewel ik niet alle nieuwe modellen even geslaagd vind. Een Lancia Prisma is een mooie auto vind ik, ik had vroeger een juf die er eentje reed. Zij rookte sigaar, dus auto zou me toch gestonken hebben denk ik dan nu. Maar je mag denk ik blij zijn dat je hem niet gekocht hebt, want pfoe die Lancia's konden EN kunnen veel storingen hebben zeg. Toen ik de 2e Polo had, stond er al een Ypsilon (1996 model) met een storing die mijn garage ook niet kon oplossen.

Ik herken me trouwens wel in wat je zegt, de auto moet het gewoon doen ja. Voor de FSO is het prima, dat is hobby, maar je dagelijkse auto moet het gewoon doen. Rover heeft een veel slechtere naam dan dat ze zijn.

Oh en @verlichting2

Inderdaad, de Sedan heet in Polen Atu inderdaad. (leuke reden om even wat foto's uit mijn archief te gebruiken)

Je had eerst de Polonez Caro

De sedan kreeg de naam Polonez Atu.

Daarna kwam in 1997 de facelift in samenwerking met Daewoo

De Polonez Caro Plus

De sedan werd de Polonez Atu Plus.

Daarna werd het Daewoo-FSO, maar toen veranderden de namen niet.

Grappig, in Frankrijk mocht de auto geen Atu heten. Daar was het Atou.

Tussen al het FSO-geweld is er natuurlijk ook nog mijn trouwe SW. In de Streetwise club kwam voorbij dat er in Classic World een artikel stond over de Streetwise. Maar eens kijken of dit hier ergens ook te vinden is.

Ben je ook verantwoordelijk voor de wikipedia-pagina?
Nee, ik heb wel eens een tijdje foto's op Wikipedia gezet.

Het is overigens wel een goed stukje. Paar dingen kunnen beter. De ontwikkeling door TNO, en bijvoorbeeld dat de coupé in 2 versies is gemaakt. Maar ach, soms lees je dingen en dan denk ik "zucht"

Op zaterdag gingen we naar de Legenda Star 2025, ofwel de jaarlijkse meeting ter ere van de STAR trucks in Starachowice.
Dat is een ruime 3 uur nog wat, het ging wel sneller dan de vorige keer, toen gingen we met de Laguna van Adrian, die moest elke 2 minuten tanken. De Pixo deed het wel beter, veel beter. En ook comfortabel.

Grappig was dit, de tol-overgang die niet meer gebruikt wordt.

Na een tijd snelweg gingen we binnendoor, via de dorpen en plaatsen.

Mooi en Renault Thalia kan niet in 1 zin, maar met deze velgen vind ik hem wel tof.

Het landschap was best anders, vooral de houten huizen waren wat unieker.

Onderweg kwamen we deze nog tegen, mijn buurman had een Daewoo-versie, maar geen idee waar dit een Lacetti was.

En daar waren we in Starachowice. de eerste STAR vrachtwagen

(FSC) Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star" (Sterrenvrachtwagenfabriek)

De fabriek werd in 1948 opgericht als een staatsbedrijf , gebaseerd op de mechanische fabriek in Starachowice, opgericht in 1920, die kanonnen en frames produceerde voor auto's die werden geproduceerd door het bedrijf Lilpop, Rau i Loewenstein in Warschau tijdens het interbellum. Aanvankelijk heette het de Feliks Dzierżyński vrachtwagenfabriek en was gevestigd in Starachowice , waar het vrachtwagens van het merk "Star" produceerde , te beginnen met de Star 20 in 1948.

Tijdens de economische transformatie aan het begin van de jaren tachtig en negentig bevond het bedrijf zich in een moeilijke situatie en werd met liquidatie bedreigd. Na de staking in 1991 werd het bedrijf omgevormd tot een bedrijf genaamd Zakłady Starachowickie Star SA en geprivatiseerd . . Op 17 december 1999 werd de Duitse groep MAN AG , als gevolg van de verkoop van aandelen, de belangrijkste aandeelhouder van Star Trucks . Na deze overname bleef de voormalige Star-fabriek nog jarenlang vrachtwagens van eigen ontwerp produceren, maar met een groot aandeel MAN-onderdelen, zoals bestuurderscabines en motoren (beginnend met de modellen 8.125 en 12.155 ) .

In 2003 werd de naam van Star Trucks veranderd in MAN STAR Trucks & Buses Sp. z o. o., en vervolgens, als gevolg van transformaties, werd het hoofdkantoor verplaatst naar Sady bij Poznań . In 2003 werd de productie van carrosserieframes en buscomponenten voor de fabrieken in Sady (gesloten in 2016) en Salzgitter gestart in Starachowice.

Het productieniveau van vrachtwagens voor op de weg bleef dalen en bereikte uiteindelijk enkele honderden eenheden per jaar, zodat deze eind 2003 werd verplaatst naar de MAN-fabriek in Graz, Oostenrijk ( voorheen Steyr-Daimler-Puch AG ) . In Starachowice bleef alleen een kleine productie van terreinwagens van de modellen 944 en 1466 voor het leger en verschillende diensten (bijvoorbeeld boswachters) over .

De vrachtwagenproductie werd in 2006 definitief stopgezet. De fabriek in Starachowice produceert momenteel complete stadsbussen met diesel- en CNG-motoren, evenals elektrische bussen. Zo werd kort na de overname van Starachowice door MAN de productie van elektrische kabelbomen uitgebreid.

Het merk Star werd gebruikt om Steyr vrachtwagens op de Poolse markt te verkopen.

Op 8 januari 2009 schrapte MAN Star Trucks & Buses het merk "Star" uit haar naam en heette vanaf dat moment MAN Bus Sp. z o. o., en sinds 2017 is het bedrijf weer gevestigd in Starachowice .

Gedurende de periode dat de fabriek bestond, werden er in totaal 631.500 voertuigen geproduceerd. Star-trucks werden jarenlang geëxporteerd naar landen in het Oostblok , maar ook naar Angola, Libië, China, Egypte , Jemen en Thailand .

In 2018 toonde de Zasada Group, in overleg met het Agentschap voor Industriële Ontwikkeling, interesse in de mogelijkheid om het merk "Star" terug te brengen naar de Poolse markt, met name voor militaire productie. Dit komt onder andere doordat een groot deel van de transportbasis van het Poolse leger voertuigen van dit merk gebruikt, die in Starachowice worden gereviseerd en gemoderniseerd door het bedrijf Autobox, dat ook interesse toonde in de productie van nieuwe vrachtwagens onder dit merk. Daarom verzocht de Zasada Group om teruggave van de technische documentatie voor de Star-voertuigen (zoals geautoriseerd door de voorwaarden van de overeenkomst), en de ontvangen documentatie werd overgedragen aan Autobox. Het handelsmerk "Star" blijft echter ter beschikking van MAN .

De modellen van Autobox zijn een beetje dubbel, links is tof dat er moderne en nieuwe Stars zijn, maar rechts zijn ze niet zo geweldig als vroegere modellen.

Goed na de info wat foto's van de Legenda Star 2025.
Het was heel tof, wel wat kleiner dan het voorgaande jaar. Blijkbaar hadden de organisatoren ruzie en nu zijn er dus 2 Star meetings. Dat was wel jammer. Maar hier stond ook de collectie van het museum dus dat is wel een plus 1. Het was overigens een korte meeting, om 12uur was het afgelopen en om 12.15 was het terrein al zo goed als leeg.

Stars in allerlei soorten en maten!

Dit is een mobiele meldkamer van vroeger, het werd gebruikt op een vliegveld. Het was nog helemaal compleet van binnen. Echt bizar dat dit bewaard is gebleven. (op een positieve manier bizar dus, eerder tof.)

Dit is een Star 266 M2, van het leger geweest. De truck op de foto heeft ook een neiuwe cabine. Dit is wat info (erg boeiend) van de Poolse Wiki:
De Star 266M2 is een modernisering van de Star 266 uitgevoerd door Autobox Innovations in Starachowice in opdracht van de Poolse strijdkrachten . De modernisering omvat een algehele revisie van alle chassissystemen: frame, assen en tussenbak, evenals de installatie van een nieuwe Iveco motor, versnellingsbak en een gereviseerde bestuurderscabine .

Autobox, een lid van de Zasada Group, was onderaannemer voor een deel van het werk (frame-reconstructie en carrosserieherstel) tijdens de modernisering van de Star 266M- vrachtwagens in de fabriek . Dit programma werd in 2007 door MAN beëindigd vanwege het einde van de productie van de cabines van de L/M2000-serie in Europa, dus presenteerde Autobox in 2009 zijn eigen moderniseringsvoorstel. In 2011 voerde het leger tests uit met het gemoderniseerde voertuig en keurde de reconstructie goed ]. Sinds 2011 worden deze vrachtwagens, onder de aanduiding Star 266M2, geleverd aan de Poolse strijdkrachten, met verschillende opbouw

Aanvankelijk werd de originele cabine gebruikt, maar deze werd herbouwd door deze met behulp van een hydraulische cilinder kantelbaar te maken, een permanente motortunnel te installeren en de geluidsisolatie, stoelen, het elektrische systeem en het dashboard volledig te vervangen. Door de motortunnel te verlagen, werden er drie stoelen op de voorste rij geïnstalleerd in plaats van twee. Er werden gespleten portierramen met een verbeterd verlagingsmechanisme geïntroduceerd, evenals een volledig nieuwe kunststof grille, verhoogd op gasveren, en een dikkere voorbumper met koplampen . Het veranderen van de vloerplaat in de oude cabine was echter een suboptimale oplossing. Sinds medio 2015 zijn er nieuwe cabines geïnstalleerd, geïmporteerd uit China door Sinotruck, een bedrijf gelieerd aan MAN, en afgeleid van de MAN L/M2000-cabinelijn (gebruikt in de Star 266M) .

Ook kregen de trucks een nieuwe laadbak. Verwacht wordt dat in 2027 alle legertrucks zijn vervangen.

Deze Start 266 heeft samen met nog 1, nummer 629, meegedaan aan de bekende Parijs Dakar rally.

Dit is een Star 20, het eerste model gemaakt door Star. Gebouwd tussen 1948 en 1957.

De Papieski Star 660.
Vóór zijn eerste pelgrimstocht naar Polen vroeg Johannes Paulus II om vervoerd te worden in een voertuig van Poolse makelij. In april 1979 ontving het Instituut voor de Automobielindustrie in Warschau de opdracht voor de Pausmobiel . De projectleiders besloten de auto te bouwen op een Star 660-chassis. Twee exemplaren werden in anderhalve maand gebouwd – voor het geval er een tijdens het bezoek kapot zou gaan.

Na het bezoek van de Heilige Vader wilden de Poolse communistische autoriteiten elk spoor van het voertuig, dat een voorwerp van aanbidding had kunnen worden, uitwissen. De gondel werd gedemonteerd en vernietigd, terwijl het chassis en de cabine naar de FSC in Starachowice werden vervoerd , vanwaar het in oktober 1979 kort daarna werd verkocht aan de Staatslandbouw in Główczyce . In 2006 begon een groep liefhebbers met de bouw van een replica op het gevonden originele chassis.

Mensen die 27 jaar eerder aan de bouw van de Pausmobiel hadden gewerkt, verleenden hulp: er werden stofpatronen verkregen, het baldakijn en de parasols werden nagemaakt en er werden identieke stoelen gevonden. Dat alles met de hulp van PKS in Ostrowiec Świętokrzyski SA en een bedrijf uit Wąchock dat stoelhoezen naaide.

Ook waren er “gewone auto’s” zoals deze Honker. (check de cabine ook van de Star er naast)

Een hele mooie Mazda, ik dacht toen aan jou @MCW.

Natuurlijk waren er ook mooie FSO’s.

Helaas geen Steilheck, maar deze Polo was heel erg mooi nog!

Hoewel, ik het misschien al eens eerder gezegd heb, Polonez zou ik niet voor iets inruilen, maar eerlijk is eerlijk, een late Wartburg daar word ik heel erg blij van..

Prachtige Volga!

De rest volgt in bericht 2

Ook waren er fraaie Zuk;s:

Naar verhouding zijn de Pickups zeldzaam.

Dubbele Cabine 744, het is bijna letterlijk 2 cabine’s kijk maar eens naar de bouw.

Dit is een buscabine, die werd vroeger op het platteland gebruikt als bus inderdaad. Ook gebruikt in IJsland

Niet te moeilijk om te zien dat dit een GAZ-69 is, pas in 1990 toen de auto al 18 jaar niet meer in productie was stopte het leger met het gebruiken.

Dit zijn 2 helemaal nieuwe trucks van het leger

Dit is een gevangenen transport.

Dit ziet er indrukwekkend uit, maar hiermee werden agenten vervoerd.

Nog een nieuwe Star.

Dit is heel bijzonder, dit is namelijk een Star met een tanksimulator erop.

Ook de brandweer maakt gebruik van de nieuwe Stars.

Fraaie brandweer Land Cruiser.

Met een beetje fantasie waan je je in de jaren 80 of 90.

En ik sluit af met deze laatkomer, dit was wel een van de mooiste Polenez die ik heb gezien. Zelfs wit kan mijn goedkeuring verdragen.

Na Legenda Star 2025 was het tijd om weer richting huis, ehm camping te gaan. Ook nu zouden we weer via een museum gaan. Adrian wou niet verraden waar heen, maar het zou erg gaaf zijn.

Maar eerst moest er getankt worden, en zo spotten we een leuke FSO, met 1.6 carburateur motor helaas had ik mijn camera niet klaar voor een Rover. Je kunt niet alles hebben zeggen we dan maar.

Met op 2 plekken er naast nog een hele mooie Golf op oud kenteken.

Toen gingen we verder, en belanden we in Chlewiska, om heel eerlijk te zijn een dorpje in de bossen. Heel geweldig was het niet. De stop was bij Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w Chlewiskach

Een foto van onze taxi! Best een fijne auto vind ik.

Ik wist nog steeds niet helemaal wat ik ging zien, maar een kleine info over het museum aldus Wiki, Polska inderdaad!

Het Museum voor Metaalkunde en Machinebouw in Chlewiska is een museum in Chlewiska Het is gevestigd in een ijzergieterij uit de late 19e eeuw en is een dependance van het Nationaal Technologiemuseum in Warschau .

De ijzerfabriek Chlewiska werd opgericht tussen 1890 en 1892. Aanvankelijk behoorde het toe aan de familie Plater en later aan de naamloze vennootschap Elibor Handel en Industrie. In 1939 werd het verpacht aan de Pokój-staalfabriek in Ruda Śląska , die daar tot 1940 actief was. Na de Tweede Wereldoorlog werd de productie gedeeltelijk hervat en in 1960 werd de fabriek overgenomen door het NOT Museum of Technology in Warschau.

Het museum toont een op houtskool gestookt hoogovensysteem , dat – naast de oven – een wateraangedreven hijstoren, twee horizontale ventilatoren, twee sets recuperatorverwarmers , een stofafzuiger en drie ertsroosters omvat . Het was de laatste op houtskool gestookte hoogoven in Europa. Naast de apparatuur van de smelterij herbergt de faciliteit de volgende tentoonstellingsstukken :

Een tentoonstelling van metaalbewerkingsmachines, waarvan sommige afkomstig zijn uit de fabriek in Warschau van Norblin, de gebroeders Buch en T. Werner . Sommige apparaten werden vervaardigd in Poolse bedrijven: de Cegielski-fabriek in Poznań , de geweerfabriek in Warschau en de John, Krebs & Co. Society in Łódź ; de rest komt uit het buitenland,

Een automobieltentoonstelling met zowel vooroorlogse als naoorlogse (waaronder het prototype's) auto's en motorfietsen.

Dat klinkt heel goed toch? Het museum was nee is een aanrader, het is niet het grootste wat bestaat, maar wel erg leuk. Na de rondleiding mochten we zelf lopen en gingen we naar de auto’s.

Er waren 2 gebouwen met auto’s, en 1 met motoren. Goddank had ik niet door het raam gekeken, want dan had ik een hartaanval gehad. Zeker als FSO-fan. Ik doe het in 2 berichtjes, in deel staan de FSO’s centraal!

Bijna aan het einde van de productie begon Daewoo-FSO met het maken van de Kombi, dit is een prototype.

Ik ben even kwijt wat precies ook weer het verhaal van de auto ernaast was, maar die raceauto heeft een 2.5 liter Lancia Statos motor.

Prachtige Polonez 1500

Een vroege en hele mooie Polski-FIAT 125p uit 1967.

Bijzonder deze Akuarium heeft een 2 liter diesel motor.

De 1 miljoenste Polksi-FIAT die gebouwd is!

Dit zijn de 2 laatste 125p’s de gebouwd zijn, de kombi is de aller allerlaatste , gebouwd op 29-6-1991

[/url
]
Een rally 125p
[url=https://www.flickr.com/gp/peterolthof/2M1TJ025e6]
In Rusland heb je veel van dit soort wagens, op basis van GAZ, Lada. Polski-FIAT heeft ook een poging gedaan.

Een beetje in hetzelfde staatje is de Analog, 4x4 prototypes op basis van de pickup. Er zijn 7 gebouwd. Ze zijn allemaal vershillende.

Dit was een experiment om een grotere pickup te maken, verder dan 1 6wieler is het nooit gekomen!

Dit is een WSK Meduza uit 1957. Ook een Prototype waar 3 van gemaakt zijn.

De Meduza, oftewel de kwal, was een prototype dat midden 1957 werd gepresenteerd door WSK (Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego - Transport Equipment Works), een divisie van PZL (Polskie Zaklady Lotnicze - Poolse luchtvaartfabriek). De in eigen huis ontworpen (en bovendien zeer ronde) carrosserie van deze miniauto reed op een platformchassis. Alle mechanische onderdelen, inclusief de achterin geplaatste 300cc tweetaktmotor, zijn vrijwel gelijk aan die van WSK's andere ontwerp uit die tijd, de Mikrus . De algemene afmetingen, zoals de lengte van 3 meter en de wielbasis van 1850 mm, zijn ook vrijwel identiek. De massa ligt rond de 500 kg en het brandstofverbruik varieert van 4,8 tot 6,5 liter/100 km.

De Meduza haalde de productie niet, hoewel deze auto volgens sommigen Ferdinand Porsche inspireerde tot het ontwerpen van het legendarische model 911

Het interieur van de auto is zeer spartaans en de achterbank is eigenlijk alleen geschikt voor kinderen.

Een van de eerste Polonez Trucks, met dubble cabine zelfs nog!

Nog een Beskid.

Eigenlijk is deze veel toffer, maar hij stond zo onmogelijk dat een goede foto amper lukte:

Dit is de aller eerste Polonez, nog een prototype gemaakt in Italië, een 3 deurs met andere achterlichten, en ook hele boeiende koplampwissers!

FSO Ogar LS, het enige prototype van de Ogar werd gebouwd in 1977. Het ontwerp van het voertuig was gebaseerd op de bodemplaat van de Polski Fiat 125p , waarvan ook de aandrijflijn, ophanging en remsystemen waren overgenomen. Een onderscheidend kenmerk van dit voertuig was de moderne en dynamische carrosseriestyling, ontworpen door Cezary Nawrot , en de door sportwagens geïnspireerde, elektrisch intrekbare koplampen. De carrosserie was gemaakt van een laminaat , gecreëerd door epoxyhars te combineren met glasvezel . Een extra sportief tintje werd gegeven door lichtmetalen velgen. De carrosserie van de Ogar werd ontworpen in overeenstemming met de regelgeving van het Amerikaanse ministerie van Transport, wat resulteerde in het model met grote, uitstekende bumpers en markeringslichten op de voor- en achterspatborden. Het interieur van de moderne auto was toegankelijk via drie deuren. De auto bood plaats aan vier passagiers in zachte en comfortabele, hoewel niet bijzonder sportieve, stoelen. Het prototype reed meer dan 70.000 km en ondanks positieve recensies werd hij niet in productie genomen. De reden was het vergevorderde stadium van de werkzaamheden aan de meer functionele Polonez . Bovendien was er geen rechtvaardiging om in Polen met de productie van een sportwagen te beginnen .

Het enige exemplaar van de Ogar wat tegenwoordig nog bestaat.

Dit is een Polski Fiat 125p Coupé een prototype uit 1971.

De coupécarrosserie werd ontworpen door Zbigniew Wattson . Het passagierscompartiment bood plaats aan vier passagiers, hoewel de achterbank vrij beperkt was. Omdat de auto twee deuren had, was toegang tot de achterbank mogelijk door de bestuurders- of passagiersstoel naar voren te kantelen. Het interieur was ontworpen voor een relatief goed zicht rondom. De Polski Fiat 125p Coupé had een vrij ruime kofferbak voor zijn klasse. Een bekend minpunt van het prototype waren de bladveren achter , die buiten de carrosserie uitstaken. Vergeleken met de Polski Fiat 125p , waarop het prototype was gebaseerd, werd het stuurwiel verkleind, de breedte van de banden vergroot en er werd een krachtigere motor ingebouwd. Dit is het enige exemplaar van de 125p Coupé dat ooit is gebouwd.

Ik sluit af met mijn absolute hoogtepunt van het museum. DE reden waarom we hier waren, aldus Adrian en jeetje had hij gelijk.

Dit is een FSO Wars 1100, een auto die ik ken uit de autoboeken. Er werd namelijk echt gedacht dat deze auto ooit op de markt zou komen. Helaas had FIAT hier niet veel zin in, en moeder Rusland ook niet natuurlijk. Want de Samara was er nog niet.

Het verhaal is erg boeiend, ik citeer de Poolse Wiki:

FSO Wars, ontwikkeld in 1981–1985 ter vervanging van het Polski Fiat / FSO 125p -model .

De Wars werd ontwikkeld binnen het kader van de aannames van FSO uit 1981 met betrekking tot de toekomstige producten van de fabriek. Destijds zocht het bedrijf naar mogelijkheden om een moderne auto te introduceren die zou voldoen aan de eisen van de toenmalige markt. Gezien de financiële en technische beperkingen van de binnenlandse industrie werd parallel aan het lopende ontwerpwerk een buitenlandse partner gezocht, iemand die een licentie zou verlenen voor de productie van een auto die zou voldoen aan de Poolse verwachtingen en toegang zou bieden tot financiering. De FSO Wars werd begin 1986 voor het eerst aan de pers gepresenteerd tijdens een besloten conferentie. De officiële onthulling vond plaats in Warschau in oktober 1986, waar twee prototypes van het model werden gepresenteerd. Het testen van de ontwikkelde voertuigen ging door tot 1987. Verdere ontwerpwerkzaamheden werden stopgezet vanwege de vergevorderde onderhandelingen met FIAT en een gebrek aan financiering.

De auto's die FSO begin jaren 80 aanbood, en met name het belangrijkste product van de fabriek, de Polski Fiat 125p, geproduceerd sinds 1967, verschilden aanzienlijk in termen van ontwerpoplossingen van concurrerende modellen die in West-Europa werden geproduceerd. Om deze reden werden in mei 1981 aannames gepresenteerd met betrekking tot de toekomstige producten van de fabriek, waaronder een moderne compacte personenauto met een hatchback -carrosserie en voorwielaandrijving . De nieuwe compacte auto was gepland als opvolger van de Polski Fiat 125p, waarvan de verdere moderniseringen aanzienlijk beperkt waren gebleven. De productie van de Polonez was bedoeld om door te gaan, maar na het introduceren van aanzienlijke ontwerpwijzigingen die de auto aantrekkelijker zouden maken, de technische parameters zouden verbeteren, de kosten zouden verlagen en de productieprocessen zouden vereenvoudigen. Aanvankelijk werden drie alternatieve oplossingen voor de implementatie van de nieuwe compacte auto overwogen. Het eerste idee betrof de aankoop van een licentie. Het tweede voorstel betrof het opzetten van samenwerking met een buitenlands automobielconcern en het oprichten van een naamloze vennootschap . Volgens de derde optie zou de nieuwe auto onafhankelijk ontwikkeld moeten worden. Uiteindelijk werden het eerste en derde voorstel als het meest voordelig beschouwd, en dus begon een gelijktijdige zoektocht naar een buitenlandse licentiegever en de ontwikkeling van een nieuw ontwerp. Volgens de aangenomen aannames zou de nieuwe auto vergelijkbare operationele parameters moeten hebben als de Polski Fiat 125p, maar een aanzienlijk lager brandstofverbruik en een minder complex ontwerp, wat een verlaging van de productiekosten met ongeveer 30% zou mogelijk maken, wat een jaarlijkse productie van maximaal 200.000 eenheden van de nieuwe auto mogelijk zou maken.

De in mei 1981 gepresenteerde aannames werden uiteindelijk in juli van datzelfde jaar goedgekeurd door de Technische en Economische Raad van FSO. Het werk aan het silhouet van de auto begon in november 1981. Het eerste gipsmodel van het silhouet van de carrosserie werd gemaakt op een schaal van 1:5 met verwisselbare voor- en achterdelen, dat in april 1982 werd getest in de windtunnel van het Instituut voor Luchtvaart in Warschau. Een ander model op een schaal van 1:5 werd in mei 1983 gepresenteerd en een model op schaal van 1:1 twee maanden later.

Het werk aan het ontwerp van de auto begon in 1983 door een team onder leiding van Mirosław Górski. Het nieuwe model zou voornamelijk worden gebouwd door Poolse specialisten met behulp van binnenlandse componenten, maar om de ontwikkelingstijd te verkorten en een passend kwaliteitsniveau te garanderen, werden sommige voertuigcomponenten gekocht van buitenlandse bedrijven. Nadat de technische documentatie voor de carrosserie in mei 1985 was voorbereid, begon de bouw van het eerste prototype, dat in oktober 1985 werd voltooid. Aan het einde van het jaar werd een ander prototype gebouwd, geverfd in het rood. Later werd een ander prototype gebouwd, geverfd in het blauw. Het eerste crèmekleurige prototype werd gepresenteerd in januari 1986 tijdens een persconferentie gehouden in FSO, tijdens welke fotografie van de auto verboden was. De officiële presentatie van de Wars vond plaats op 24 oktober 1986 tijdens de tentoonstelling "Polish Motorization" in het 10-jarig jubileumstadion in Warschau. Het tweede en derde prototype van de auto werden destijds gepresenteerd. Het idee om het nieuwe model Wars te noemen kwam van Edward Pietrzak, destijds algemeen directeur van FSO. Tot 1987 werden er wegtests met de prototypes uitgevoerd. Ondanks positieve recensies van het FSO Wars-model werd verder ontwerpwerk opgeschort vanwege een gebrek aan voldoende fondsen en een aanzienlijke voortgang van de onderhandelingen met de licentiegever.

In overeenstemming met de in mei 1981 gepresenteerde aannames werd, naast het starten van ontwerpwerkzaamheden voor een nieuwe compacte auto, een parallelle zoektocht gestart naar een buitenlandse partner om een licentie te verstrekken voor de productie van een moderne personenauto. Deze oplossing werd als bijzonder voordelig beschouwd vanwege de mogelijkheid om buitenlandse leningen te verkrijgen. Begin 1982 benaderde de POL-MOT Foreign Trade Company 14 autobedrijven. Na ontvangst van reacties begonnen de onderhandelingen met Daihatsu , FIAT , Renault en SEAT. Na beoordeling van de aanbiedingen van vier fabrikanten werden Daihatsu, dat het Charade -model aanbood, en FIAT, dat aanvankelijk akkoord ging met de productie van de compacte Fiat Ritmo in Polen , en later de kleinere maar modernere Uno , uitgenodigd voor verdere, meer gedetailleerde gesprekken. Uiteindelijk werd het Italiaanse aanbod gekozen vanwege betere financieringsvoorwaarden voor de nieuwe investering en de verklaring van stopzetting van de productie van de Uno in Italië na de lancering ervan bij FSO . Het contract werd op 1 december 1988 geparafeerd, maar het Ministerie van Industrie beëindigde het op dezelfde dag . In oktober 1989 hervatte het management van FSO de gesprekken met FIAT, dat voorstelde de rechten voor de productie van het Tipo -model te verkopen. Van januari tot mei 1990 werden er ook onderhandelingen gevoerd met Daihatsu over de assemblage en daaropvolgende productie van de Daihatsu Charade.

Ondanks de voltooiing van de wegtests van Wars in 1987 en de ondertekening van een overeenkomst met FIAT in 1988 , werd de mogelijkheid om een nieuwe personenauto van FSO-ontwerp te ontwikkelen en in productie te nemen, die uiteindelijk de Polonez zou opvolgen, nog steeds overwogen. De plotselinge afbreking van de gesprekken met het Italiaanse bedrijf in december 1988 versnelde de terugkeer naar het concept om zelfstandig een compacte auto te bouwen, gebruikmakend van eerdere ervaringen. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig werden twee 1:5 schaalmodellen van de auto, genaamd Wars 2, gemaakt, evenals een 1:1 schaalmodel gebaseerd op de ondersteunende structuur van de carrosserie van de Wars-prototypes. De productie van de Wars 2 zou in 1995 beginnen, maar er werden geen prototypes gebouwd.

De FSO Wars was uitgerust met een 5-deurs hatchback- carrosserie, een monocoque-ontwerp dat veel wordt gebruikt in auto's uit de lagere middenklasse . De carrosserie werd ontworpen door Antoni Kasznicki, terwijl een team onder leiding van Jan Politkowski verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de structuur om te voldoen aan de passieve veiligheidsnormen die in de VS van toepassing zijn . De carrosserie werd geassembleerd op de FSO Body Construction Department uit plaatwerk dat werd gevormd op rekmachines door de WSK Mielec- fabriek. Al het glas dat in de carrosserie werd gebruikt, werd gebogen, het voorste glas werd gelijmd en het restereende glas werd gehard. De dunwandige bumpers waren gemaakt van semi-rigide kunststof, wat resulteerde in een laag gewicht. De brandstoftank bevond zich tussen de assen, onder de achterbank, om de dichtheid ervan te garanderen bij een kop-staartbotsing. De carrosserie werd beoordeeld op corrosiebestendigheid gedurende 6 jaar, met periodieke aanvulling van de beschermende coating. De Wars was een iets korter voertuig dan auto's in dezelfde klasse die in de tweede helft van de jaren 1980 werden geproduceerd, zoals de Volkswagen Golf II , Opel Kadett E, Lada Samara of Renault 11 , maar hij was vergelijkbaar met hen qua wielbasis, die 2.520 mm was. Vanwege het kleine aantal geproduceerde prototypes werden er geen crashtests uitgevoerd . De Wars-mock-ups werden getest in de windtunnel van het Instituut voor Luchtvaart in Warschau, waar het silhouet van de carrosserie werd verfijnd. Het resultaat was een luchtweerstandscoëfficiënt van Cx = 0,35. Het leeggewicht van de auto was 780 kg.

Het interieurontwerp werd ontwikkeld door Mirosław Kowalczuk, rekening houdend met de principes van ergonomie. De Wars was ontworpen om vijf personen te vervoeren, twee voorin op individuele stoelen en drie op de achterbank. De vorm en grootte van de stoelen werden gekozen met het doel om ze te minimaliseren om een voldoende grote binnenruimte te bieden. De achterbank was neerklapbaar, waardoor de bagageruimte kon worden vergroot van 300 l tot 1.200 l. De rugleuning en het zitkussen van de achterbank waren niet gedeeld. De voor- en achterstoelen werden geleverd door Zakłady Upicerki Samochodowej in Grójec. Interieurelementen, zoals schakelaars, werden aangepast van de Polonez. Het instrumentenpaneel met een toerenteller werd geproduceerd door MERA-Poltik in Łódź. Het ventilatie- en verwarmingssysteem met een schuifregelaar werd ontwikkeld aan het Automotive Industry Institute in Warschau.

Twee versies van 4-cilinder -in-lijn benzinemotoren werden gebruikt om de Wars-prototypes aan te drijven . De krachtbron was dwars aan de voorkant van de carrosserie gemonteerd. Het motorblok en de krukas , ondersteund door vijf glijlagers , waren gemaakt van gietijzer, terwijl de cilinderkop , waarin een enkele gietijzeren nokkenas was ondergebracht, van aluminium was gemaakt. De eerste, met een cilinderinhoud van 1092 cm³, bereikte een maximaal vermogen van 54 pk. De tweede motor, met een inhoud van 1290 cm³, had een maximaal vermogen van 61 pk bij 5200 tpm en een maximaal koppel van 93 Nm bij 2800 tpm. Het prototype met de krachtiger motor bereikte een topsnelheid van 150 km/u, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik ongeveer 6,5 l/100 km bedroeg. Volgens de plannen zou de FSO Wars na de serieproductie worden uitgerust met een dieselmotor met een inhoud van ongeveer 1,6 l en benzinemotoren voorzien van enkelvoudige brandstofinjectie en hydraulische klepstoters.

Helaas mocht het niet zo zijn!

Laatst bewerkt:
Mijn vader, nouja de Rovee , is ook nog gespot tijdens Wroclaw Classic Moto:

54828108833_cde949d692_c.jpg

54828173785_0f63d4bed3_c.jpg

Morgen gaan we even met de FSO bezig, we hebben zondag een date met Marc & de Fryske boy om naar het epische Musselkanaal on wheels te gaan.

Voor de rest zijn mijn vader en ik druk geweest om de badkamer aan te pakken, dat is nu zo goed als klaar. En dan hopelijk binnenkort de stap naar een ander huis.

Dat geklus zorgde wel voor een wat zeerdere enkel, werd ik toch weer even op de feiten gedrukt dat de operatie nog neit zo lang geleden was.

Jeetje jullie zitten echt niet stil. Echt heerlijk om jullie trips en bezoekjes aan museums en meetings te zien. En ik dacht dat ik aardig wat wist van autos maar leer iedere keer weer bij hierzo. Ook leuk dat de Rover gespot is,
Hopelijk is het weer zondag een beetje ok.

Jeetje jullie zitten echt niet stil. Echt heerlijk om jullie trips en bezoekjes aan museums en meetings te zien. En ik dacht dat ik aardig wat wist van autos maar leer iedere keer weer bij hierzo. Ook leuk dat de Rover gespot is,
Hopelijk is het weer zondag een beetje ok.
Ja, dit weekend was wel erg druk, Adrian, mijn vriend, had een heel programma gemaakt, 4 dagen op pad, maar alleen de zaterdag was een erg lange dag, de rest was wel wat relaxter. Het mooie is ook dat er veel mooie musea zijn in Polen. Niet alles is mooi qua vergelijking met Louwman, maar vaak wat er staat, zelfs in kleine musea, is erg gaaf en zelfs bijzonder.

Dit mueum had ook een deel van het voormalige FSO-Museum staan.

Ik had dit weekend ook echt veel dingen gezien die ik niet kende hoor, En dan ben ik redelijk ingelezen. Er is heel veel gemaakt, wat echt boeiend is. Het communisme is op dat punt een domper, veel kon niet, maar rechts is er wel veel documentatie daardoor bewaard gebleven.

Pff ja dat weer, ik begin al met een zonnedans, het is nu nog niet veel soeps...

Wat zien die 125p's er schitterend uit !
Echt in nieuwstaat....
ik moet hoognodig ook maar eens een lijst gaan opstellen van musea hier die ik moet gaan bezoeken.... :)

Wat zien die 125p's er schitterend uit !
Echt in nieuwstaat....
ik moet hoognodig ook maar eens een lijst gaan opstellen van musea hier die ik moet gaan bezoeken.... :)
Tips genoeg hier in het clubhuis te vinden Johan ;), en anders laat maar weten. Adrian is bijna in elke musuem geweest, dus die heeft veel tips. Ik noem hem ook "ons levende VVV-kantoor" . Maar in Polen heb je echte hele mooie musea vind ik, met vaak schitterende collecties. gevuld met bijzondere auto's, maar ook vaak huis-tuin en keuken auto's. Ik vind die trots op eigen producten heel mooi. Hier wordt het vaak als negatief gezien, maar wij als Nederlanders mogen bijvoorbeeld ook best wel wat trotser zijn op DAF (en de Volvo 340) en onze Kip Caravans.

Toen we in Engeland waren ook, hoewel Rover ook soms een slechte naam heeft, zijn de Britten er trots op, zeker als een buitelander er in rijdt.

Eigenlijk zou ik niet moeten zeggen dat gebouw 1 het tofste was , want daar doe ik het andere geen recht mee. Ik ben natuurlijk bevoordeeld, omdat daar alle FSO’s stonden. Maar gebouw 2 had ook erg bijzondere prototypes staan.

Er was een hele rij met Syrena’s

Dit is een FSO Syrena 110 prototype, uit 1965

Met de stickers is een prototype uit 1955. Deze heeft niet alleen een andere gril maar zou ook wat meer een luxere variant moeten zijn. Daarnaast links staat een 105 uit 1972.

Dit is ook een portoype, maar dan een 100. Die zou nog eenvoudiger moeten zijn.

FSC Lublin 51, dit is een licentiebouw van de Russische GAZ trucks.

Natuurlijk mogen Nysa & Żuk niet ontbreken.

De allerlaatste Żuk die in 1998 gemaakt is!

Dit is een FSC Lublin 40 uit 1970. De bus was er als A-30 en 40 en is gebouwd , helaas is ook dit niet verder gekomen dan prototype-stadium; De werkzaamheden aan de opvolger van de Żuk en Nysa begonnen in 1967. De nieuwe auto zou voorwiel- of vierwielaandrijving krijgen, met een laadvermogen van 1400/1800 kg, afhankelijk van de versie. De 30-serie werd aangedreven door de Polski Fiat 125p -motor, terwijl de 40-serie werd aangedreven door de S-21M-motor (een gemoderniseerde motor van de FSO Warszawa). Er waren geplande versies: bestelwagen, pick-uptruck, brandweerwagen, minibus, speciale bestelwagen, koelwagen, ambulance en terreinwagen (4x4). De eerste drie zouden worden geproduceerd in FSC Lublin , terwijl de anderen in ZSD Nysa

In totaal werden er ongeveer 50 voertuigen gebouwd. Productie op grotere schaal werd niet ondernomen, zoals al eerder was het gebrek aan geld ook hier de dooddoener. En dus stopte het project in 1973. Dit is het enige overgebleven exemplaar.

Ik vind het een mooi ding, beetje een Citroën Hy gemixt met oude Japanse busjes.

Zowel de Topolino als die oude FIAT zijn Polen gebouwd. De Topolino heeft nog een heel oud kenteken.

Deze Adler Triumph Junior had ook een verhaal, heel erg maar ik weet het niet meer.

Nog een prototype, ditmaal een Tarpan Honker 4032 prototype. Deze heeft een kortere wielbasis. Dit is het eerste model wat de naam Honker draagt.

Een late FSO Warsawa 223.

Dit is een FSO Warsawa 210 een prototype uit 1964. Met een heel leuk verhaal erbij:

Aan het einde van de jaren vijftig en begin jaren zestig werd besloten een opvolger te creëren voor de Warszawa 201, die al verouderd was toen hij in productie ging. Vanwege kostenbeperkingen werd besloten een bestaand ontwerp te kopiëren. De keuze viel op de Amerikaanse Ford Falcon uit 1960. Er werden twee exemplaren gekocht, waaronder één met een stationwagencarrosserie . De werkzaamheden aan het model begonnen in 1961, onder toezicht van ingenieur Mirosław Górski.

De basismotor van de Falcon was een zescilinder- in-lijn motor met een inhoud van 144 kubieke inch (ongeveer 2.360 cm³) en een vermogen van 90 pk volgens de Amerikaanse SAE-norm . Een spiegelbeeld van de motor van de Falcon werd ontworpen voor de nieuwe Warszawa. De originele motor werd gebouwd volgens Amerikaanse normen (afmetingen in inches), dus alle draden en lagers moesten worden aangepast aan de Poolse normen, wat betekende dat de volgende grotere maat moest worden gebruikt . Dit resulteerde in een lichte toename van de cilinderinhoud. Als gevolg hiervan had het prototype 210 een 2,5- liter-in-lijn motor met een vermogen van 82 pk . Er waren ook plannen om een zuinige viercilindermotor in productie te nemen, gecreëerd door twee cilinders uit de grotere motor te verwijderen. Dit leidde tot de ontwikkeling van een tweede motor met een inhoud van ongeveer 1,65 l en een vermogen van 57 pk. De ophanging bestond uit MacPherson-veerpoten , draagarmen en schroefveren aan de voorzijde en semi-elliptische bladveren die de starre as aan de achterzijde vasthielden . Er werd gebruikgemaakt van een dubbel circuit-remsysteem, voorbereid op het mogelijke gebruik van schijfremmen in de toekomst

Er werd besloten dat de carrosserie vanaf nul zou worden ontworpen en gebouwd. Ingenieur Stanisław Łukaszewicz was verantwoordelijk voor de ontwikkeling ervan. De resulterende carrosserie was een moderne, hoekige vierdeurs carrosserie voor zes passagiers. Een kenmerkend kenmerk waren de richtingaanwijzers die in de hoeken van de carrosserie waren geplaatst. Het interieur was uitgerust met twee comfortabele banken. De auto was ongeveer 120 kg lichter dan de productieversie van de Warszawa.

De werkzaamheden aan het prototype werden stopgezet toen de onderhandelingen met het Italiaanse bedrijf Fiat begonnen over de aankoop van een licentie voor het middenklasse 125p -model. Het produceren van alleen een zescilindermodel voor hoger geplaatste notabelen bleek echter niet rendabel. Dit is het enige prototype dat ooit werd gebouwd, werd in 1999 ontdekt in het Oude Poolse Bekkenmuseum in Sielpia bij Końskie.

Ander kaliber is deze Volvo 760 GLE Limousine. Net als in de DDR , waar Erich Honecker zich ook in Volvo’s verplaatste, is dit een Presidentiële limousine.

Je zou dit een beetje kunnen vergelijken met de VIS uit Rusland (de pickups op basis van Lada’s) FSO heeft dit ontwikkeld als opvolger van de Polonez Truck. De FSO Lanos Furgon Pickup.

Deze stond er niet, maar is ook leuk om te laten zien:
comment_Vhilhe1ZLkNeIqlQnLY6uRAJGl53eGtT.jpg

FSO maakte prototypes van een Furgon, een pick-up met twee deuren en een pick-up met vier deuren. De Furgon werd verder ontwikkeld door ZAZ en ging in serieproductie. Die Busjes was waren wel wat kleiner.

Ik sluit af als laatste met de motorencollectie.

Buiten stond nog deze combinatie, ook van bezoekers. En toen was het tijd om weer naar de camping te gaan. Na nog wat eten, waren om 20uur weer bij de caravan.

Het weer was zo om geslagen dat het gewoon koud was, tot grote vreugde van mijn maatje, die wou wel even wat aandacht van me. Het herfstige weer was gelukkig 1 middag en avond, want daarna kon de korte broek gewoon weer aan.

Mooi verslagen weer. En dat je de taxi (Nissan Pixo),een leuke auto vind kan ik beamen. Mijn vrouw haar eerste auto was een Alto automaat (koosnaampje: de Altomaat) uit 2010. Voor de proporties gewoon een lekker rijdend ding.

Die Syrena 110 in je tweede verslag is uit 1965. Dat wagentje heeft veel weg van een Renault 5 die pas in 1972 kwam. Dus hoogmodern. Was die Syrena een voorwiel aandrijver?

En in je eerste verslag noem je het prototype van de FSO Wars het hoogtepunt van je bezoek. Dat kan ik me indenken. Mooi dat je dat exemplaar op de kiek hebt gezet. Had altijd de overtuiging dat de prototypes waren vernietigd. Dus niet. Wat was er van FSO geworden als het model wel op de markt was gekomen. Ik had me in die jaren al voorgenomen dat als de Wars op de markt zou komen dat ik mijn vader warm zou maken voor deze moderne FSO.

Hij kwam dus niet en daarom werd er eind 90 een Skoda Favorit besteld en in de winter 90-91 reed mijn vader in een 1200S van Lada als voorloper die ter beschikking werd gesteld door de Skoda dealer.

En omdat ik mijn rijbewijs niet haalde werd mijn auto niet de Polonez van mijn vader. Die ging terug naar zijn thuisland. Toen de Polonez weg was haalde ik mijn rijbewijs natuurlijk wel.....En werd mijn eerste auto een Golf in crisis uitvoering.

@verlichting2 Ik zou je nog sterker vertellen er is nog een Wars!

FSO Wars by Bartlomiej Mostek, on Flickr
Veel prototypes zijn wel vernietigd maar, ik heb het idee dat het vooral later, dus in de jaren 80 wel het besef was om dingen te bewaren.

Ik kende de Wars ook uit de autoboeken, en vond het toen ook een mooie en bijzondere auto. Echt zonde dat die neit gekomen is, die had denk ik veel goeds voor FSO gedaan. Inderdaad net als de Favorit.

Toch zonde he dat het niet gelukt is met jullie oude Polonez . Je bent trouwens ook beroemd in Polen. We gingen naar Wroclaw Classic Moto, en we moesten onderweg stoppen voor een hele bijzondere spot, dus toen ik met mijn vriend Adrian heen liep, zagen we deze staan:

En toen heb ik over jou, "mijn Forumvriend wiens vader ook een Polonez had en die toen een Favorit had gekocht" , Adrian vond het natuurlijk heel tof. Je vader had smaak, want ik vertelde namelijk vrijdags al dat de grijze Polonez dezelfde was (haast) als die van je vader.

Op de Gram zag ik dit:

Polonez in New York, ter ere van de Poolse parade.

Op zondag zouden we naar Musselkanaal on wheels gaan, nou toen bleek zaterdag de accu helemaal leeg te zijn,(iemand had de stroom neit afgesloten) , dus die heb ik aan de lader gedaan, en we hadden ook eigenlijk de uitlaat willen checken, ergens zit namelijk een gaatje. Nou het was zulk slechtweer dat we dat maar hebben laten zitten, net als Musselkanaal op zondag.

De volgende kwam de Fryske boy Formule 1 kijken en na het plaatsen van de accu gingen nog even een rondje maken, wat is leuker om even maar ons grote (Rover) vriend te gaan, dus dat deden we maar.

De eerste rit eigenlijk, nouja ritje. De motor loopt mooi, met de nieuwe accu sloeg ie haast meteen aan. Dus dat is ook fijn.

Die FSO Wars lijkt van de foto hierboven toch aardig wat op de Ford Fiesta van die tijd. Zit daar enig verband in of is dat puur toeval?

Je zou een Poolse parade in Chicago verwachten, na Warshau de grootste populatie.
Dat weet jij dan weer, maar ik geloof je op blauwe ogen (of trui ;)

Het was leuk om je even te zien! EN ik zag junior ook!

Ik vond het een leuk event, maar je moet er neit te ver voor rijden.

Laatst bewerkt:
Dit weekend is het oldtimerbeurs in Leek. Ik ben gisteren even geweest.

Nadat we de multi-riem iets strakker hadden gemaakt, was de piepende start ook voorbij. En toen we gingen rijden, zei mijn vader dat zijn rug en been zo zeer deed dat ie misschien niet liever meeging, dus ik bracht hem terug. En zo gingen Leon en ik met zijn tweeën naar de beurs.

Naast een MX-5 is een Polonez haast een SUV.

Iemand had zijn mooie Renault 11 meegenomen

Ik blijf fan van de T3, ik vond deze ondergril met mistlampen bijzonder. Vast niet origineel.

Steilheck blijft toch altijd een beetje kriebelen, niet genoeg om de Polonez in te ruilen hoor, en ik ben me ook bewust dat ik misschien meer romantiseer dan ie is, maar toch. Het was ook mijn eerste auto natuurlijk en ik blijf het een mooi model vinden.

Binnen was het ook leuk, ik heb dit boek niet gekocht. Het was me te duur voor alleen de voorkant:

Wel gekocht is dit boek, over de geschiedenis van Hymer.

Dit was de enige auto uit Oost-Europa, een Lada 2102 Bestel. De enige nog in ons land.

En dit is de enige Rover die er was.

De beurs is best leuk, je ziet vaak mensen uit de buurt en er staan verschillende clubs. Hoogtepunt is vaak toch wel de "Franse straat" Meestal, lees bijna altijd, staan daar Franse auto's en ook vaak erg bijzondere. Waarom deze Volvo er stond, was me niet helemaal duidelijk.

Erg tof, deze 205 limousine.

En een wankel Ami, een van de 267 exemplaren die gemaakt zijn.

De oldtimer caravan club had ook weer een leuke stand, dit keer met een mooie Esterel. (een slag groter dan mijn, om het in het Belgisch te zeggen, plooi caravan)

En deze kleine Weippert Boy uit 1966 is wel bijzonder. De meeste dingen die Weippert heeft gebouwd zijn luxe woonwagens (lees enorme caravans) voor circus en kermis-mensen. Zeker in de jaren 80 waren het aan de buitenkant Tabberts met een Weippert badge, binnenin was het nog een tandje luxer.

Hoogtepunt van de beurs, een aardslelijke (qua design) maar toffe AMC Gremlin.

Voor 12 k was je de eigenaar van deze Detleffs caravan uit 1960 en je krijgt de Volvo erbij.

Na nog een rondje gingen we weer. Even rondje buiten nog gedaan, waar deze Sapporro onze boxjes wel afvinkte.

En deze AMC Hornet was eigenlijk de tofste buiten auto tot onderstaande auto voorbij kwam:

Een bestel Citroën LN (A )

Daarna gingen we nog even koffie halen bij Hofman voor de "cars and coffee" daar. Er kwam een meneer op ons af, die de FSO heel tof vond, in zijn straat vroeger (ergens bovenin Groningen) reed ook iemand hierin, hij had zelf een Samara gehad.

Dit was denk ik de mooiste auto van de dag, een Esprit Turbo. Bijna identiek aan die uit de Bond Film 'For your eyes only." Maar daar loopt het niet goed mee af...

Deze Celeste was ook erg mooi vond ik!

Bij wegrijden zag ik een nog een blauwe Tesla, ik dacht nog "zou het" en inderdaad het was Adrie, volgende keer slaat mijn camera geen blauwe Tesla's meer over, @A3 White

En toen werd de Polonez ook nog even gepimpt:

Ik heb tijdens de vakantie deze kentekenhouders gekocht. Moois systeem zit er op, want je klinkt de onderkant vast en je kenteken zit vast.

Het eindresultaat.

Bij de buurman lag allemaal verse olie, omdat Polonez daar stond, was het natuurlijk 1 en 1 is 2, maar blijkbaar stond er nog een minder betrouwbare auto, want Polonez lekte geen druppel.

En daar stond ie weer mooi onderdak. Het rijden gaat, de motor loopt mooi en ook met mijn enkel is het te doen. dus ook na een jaar zijn we nog steeds erg blij ermee!

We hebben de FSO vooral voor ons plezier, het boeit me niet zo zeer wat mensen daar van vinden. De Facebook-klassieker kenners noemen dit met stip de meest slechte auto ooit. (De auto is eens op zo'n kansloze oldtimergroep pagina gespot, nou het is alsof je een politicus bent, echt geen enkel positief woord kan er vanaf) . Veel leuker zijn de praatjes met mensen, die of iemand kenden ermee of misschien zelf er ingereden hebben. In de paar keer dat we ermee op pad zijn geweest, hebben we al meer zulke praatjes gehad, dan ooit met de Lancia. En dat vind ik grappig, en ook wel bijzonder. Want de Y10 is toch een veel mooiere auto, van een beter merk en veel betere verkopen.

Dadelijk naar de sleuteldag , georganiseerd door bekenden. Hopelijk is er ook nog een keer mooi weer om de auto eens goed te wassen en dan te poetsen

Laatst bewerkt:
Ha Peter, ja we zagen elkaar even kort, je auto pruttelde lekker en gewoon een meer dan nette auto. Even flink poetsen en dan ga je prijzen winnen. Beursje was leuk, was inderdaad met junior en de buurman, liep best wat volk rond, ouwe groningers, heerlijk. Hofman heeft veel staan, misschien wel de grootste garage voor cabriolets, Mazda, Fiat, VW, MG, BMW, Lotus, Porsche, dat schiet me zo te binnen. De eigenaar, meer dan aardig, van de Celeste rijd als zomers dagelijks vervoer een MX5, nieuwste type, en voor de winter een Yaris.

De Camaro die er stond was ook een plaatje, en de Pontiac Solstice viel mij op.

Volgende keer Eelde?

Wat fijn dat het rijden goed ging. Zowel de auto zelf als jij met je enkel.
En wat heerlijk dat ie goed bevalt.
Zo’n kentekenplaathouder met los randje hebben ze in Duitsland vaak. Heb m ook op mijn aanhangwagen zitten ( van Humbaur). Past hier op de FSO ook mooi!
De kleur en de neiging tot verkleuren doet me denken aan een Golf 2 die ik even heb gehad. Kirschrot was die. Veel werk om m glimmend te krijgen, maar hij werd weer dof waar je bij stond…

Die Esprit turbo is inderdaad echt geweldig!

Ha Peter, ja we zagen elkaar even kort, je auto pruttelde lekker en gewoon een meer dan nette auto. Even flink poetsen en dan ga je prijzen winnen. Beursje was leuk, was inderdaad met junior en de buurman, liep best wat volk rond, ouwe groningers, heerlijk. Hofman heeft veel staan, misschien wel de grootste garage voor cabriolets, Mazda, Fiat, VW, MG, BMW, Lotus, Porsche, dat schiet me zo te binnen. De eigenaar, meer dan aardig, van de Celeste rijd als zomers dagelijks vervoer een MX5, nieuwste type, en voor de winter een Yaris.

De Camaro die er stond was ook een plaatje, en de Pontiac Solstice viel mij op.

Volgende keer Eelde?
Ah leuk. Ja bij Hofman hebben ze veel he? Ik moet zeggen ik vind van sommige prijzen wel wat , maar dat is een ander verhaal. Het terrein was ook netjes en leeg vond ik.

Ze bestaan ook al eeuwen he? Vroeger stonden ze al in Autotrader en achterop AutoMotor Klassiek.

Die Camaro was ook mooi ja, en inderdaad die Pontiac, die was ons ook opgevallen. Ik zit nu heel hard te denken hoe de Opel-versie er ook weer van heet.. (daar kom ik op terug)
Wat fijn dat het rijden goed ging. Zowel de auto zelf als jij met je enkel.
En wat heerlijk dat ie goed bevalt.
Zo’n kentekenplaathouder met los randje hebben ze in Duitsland vaak. Heb m ook op mijn aanhangwagen zitten ( van Humbaur). Past hier op de FSO ook mooi!
De kleur en de neiging tot verkleuren doet me denken aan een Golf 2 die ik even heb gehad. Kirschrot was die. Veel werk om m glimmend te krijgen, maar hij werd weer dof waar je bij stond…

Die Esprit turbo is inderdaad echt geweldig!
Ja het was heel fijn, met de enkel gaat het stabiel maar we zijn er nog niet (helaas) maar goed.

Ik kende de kentekenplaathouders helemaal neit zo. Ik hoop wel ooit nog eens oude Poolse dealer versie te scoren. Mijn vriend Adrian houdt zijn ogen al open.

Ja rood, vooral VW-rood is een drama inderdaad, mijn Polo zag je inderdaad ook dofworden waar je bij stond.

De FSO moet sowieso eens goed gepoetst en gewassen worden, en dan kleien en eigenlijk als Bofkont het hele programma doen. Daar hebben we hem vorig jaar te laat voor gekregen, hij is wel gewassen natuurlijk en we heben er ook wat poets op, maar niet op dat niveau. EN ik kan of kon zelf ook nog neit zo lang bezig. En ik wil niet dat mijn vader dat in zijn eendje doet, immers is dat geen werk voor 80 jarigen,

En anders was ik hem nog een keer goed en zien we volgend jaar een poetsdag, met vriend Marc.
Grappig is wel, het past ook bij Oostblok, dat het niet al te glimt en te perfect is. Het zijn toch wat meer werkpaarden. Gisteren waren we bij een sleuteldag, en dan zie je eigenlijk bij elke auto daar imperfecties, maar zonder dat het roestbakken worden.

En dat is een mooie bruggetje!

Mijn vriend Piet, attendeerde me al een keer op een rondrit hier en daar was ik vorig jaar op krukken om bij de finish wat foto's te maken, Dit jaar hebben we ook met die rit meegereden. De organisatoren zijn inmiddels ook bekenden van ons, en naast prachtige auto's heeft hij een geweldige mooi loods, met brug en heel veel gereedschap.

Pap grapte nog, dit is hopelijk niet de rij voor de brug. We wisten eigenlijk wel dat de groene niet een beurtje of iets nodig was, die is van de eigenaar.

Er was ook nog een prachtige mooie in nieuwstaat verkerende Universal.

Prachtige oude Wartburgs. Een 353 verkies ik persoonlijk boven elke DDR-auto, maar qua model is een 311 altijd mooier. De achterste is Origineel Nederlands! Zie je ook neit elke dag.

Een strikje hoeft niet, zo ziet wel mijn bijna ideale Wartburg eruit. Met natuurlijk de heerlijke tweetakt motor. FSO heeft net als een Lada een soort stationaire motor. En qua rijden is een FSO ook fijner, dat is net een deinende Citroën (denk ik). Hoewel ik Lada altijd als mijn 2e merk zag, na FSO (en Rover) , moet ik zeggen dat inmiddels een Wartburg die plek overgenomen heeft.

De remmen, daar was wat mee, dus hij hield eigenlijk de hele dag de brug bezet. Daardoor konden wij geen klusjes doen, maar ach mijn vader kon mooi hand en spandiensten doen aan een Trabant, doe je ook neit elke dag zeggen we dan maar!

Nog meer Trabbi's

Een geweldige Skoda, die was net als wij van een vader en zoon. Dat was heel grappig, want die meneer had ook een ander merk auto (ook een beetje een rode broek auto, een SAAB,) en we spraken over de relaxte sfeer die bij Oost-Europese auto's zit. Geen gekkigheid, meneer was ook helemaal weg van de FSO.
De Wartburg er naast is van een vriend van de zoon.

Omdat het kan, ook nog een foto van beide wagens alleen:

Geweldige Barkas, met dikke uitlaten. Ik blijf het bizar vinden dat een Barkas net zo klinkt als een Trabant( logisch, zelfde motor) maar gevoelsmatig zou je toch denken, dit kan beladen dan amper vooruit.

Samen met de ARO van mijn vriend Piet, wedstrijdje zeldzaamste auto in ons land, zal denk ik gelijkspel zijn.

Er schijnen een handvol nog te zijn, maar net als FSO ken ik ze neit.

Die Skoda is gaaf. Effe op finnik.nl opgezocht. Sinds november 2022 bij de huidige eigenaar. Het is een 120L uit 1987. De 120L zat met zijn 52pk precies tussen de 105 S en 105 L aan de ene kant 46 pk en de 120 LS met 58 pk in. In 1987 had je ook al de 130 GLS met een vijfbak en maar liefst 63pk.
Uit de tijd dat ik heel veel parate kennis had van specificaties van auto's.

Geweldige Barkas, met dikke uitlaten. Ik blijf het bizar vinden dat een Barkas net zo klinkt als een Trabant( logisch, zelfde motor) maar gevoelsmatig zou je toch denken, dit kan beladen dan amper vooruit.
Ik denk dat je gevoel aardig klopt. Dat gezegd hebbende komen deze auto's uit andere tijden. Tijden van minder haast en minder 'next day delivery'. Dus je had ook meer tijd om spulletjes van A naar B te rijden.
Wel erg leuk dat dit soort voertuigen worden bewaard hoor. Ik kende een hoop van het Oost-Europese spul op deze pagina niet. Er zitten best veel leuke dingen tussen. Zoals die wit-blauwe Wartburg 311. Mooie lijnen hoor!

Dat gezegd hebbende komen deze auto's uit andere tijden. Tijden van minder haast en minder 'next day delivery'. Dus je had ook meer tijd om spulletjes van A naar B te rijden.
Er is ook nog een andere, typisch DDR reden.
In de DDR was geen eigen olie, moest allemaal geïmporteerd worden; en dat kostte waardevolle valuta.
Bovendien was er een uitgebreid net van collectief vervoer, het OV dus; en dat was goed genoeg voor het plebs; individueel vervoer was vrijheid en dat was nou net niet de bedoeling....
Individueel vervoer voor de grote massa was iets voor de bourgeois en de verfoeide kapitalisten...!
Dus in de DDR wilde men eigenlijk dat zo min mogelijk mensen en bedrijven een eigen auto hadden.
En in die lijn kwam men dan ook tot een regel die je als typisch communistisch zou kunnen zien, perfect passend binnen een planeconomie, waar men dacht alles van boven te kunnen plannen en verordenen.
Alle goederen die van A naar B vervoerd moesten worden vielen onder een stringente regel: al het vervoer van goederen moest in principe per trein (Reichsbahn) als de afstand groter was dan ik dacht 15 km of zo.
De trein was dus in de DDR heel groot, los individueel vervoer relatief erg klein. Dus zo'n Barkas was leuk voor lokaal vervoer maar door bovenstaande regel was de markt gering. En het mocht ook niet te goed zijn om maar niet met het spoor te kunnen concurreren: zware lasten gingen dus sowieso per spoor dus voor klein spul was dit goed genoeg....
Geldt trouwens ook voor vrachtwagens: vooral voor militaire doeleinden en voor datgene wat niet per spoor kon.

Leerzaam topic is dit. Ik reageer eigenlijk bijna nooit, maar dit topic volg ik altijd met interesse. Ga zo door hier met al die info en feitjes!

Opel Speedster en de Saturn Sky,

Weer mooie plaatsjes!!
Bedankt! Dat was het inderdaad. En om op je eerdere bericht nog te zeggen, tot Eelde!
Die Skoda is gaaf. Effe op finnik.nl opgezocht. Sinds november 2022 bij de huidige eigenaar. Het is een 120L uit 1987. De 120L zat met zijn 52pk precies tussen de 105 S en 105 L aan de ene kant 46 pk en de 120 LS met 58 pk in. In 1987 had je ook al de 130 GLS met een vijfbak en maar liefst 63pk.
Uit de tijd dat ik heel veel parate kennis had van specificaties van auto's.
Leuk jouw kennis! Heeft jouw vader ook zo'n model gehad? Of alleen de Favorit ?
Ik denk dat je gevoel aardig klopt. Dat gezegd hebbende komen deze auto's uit andere tijden. Tijden van minder haast en minder 'next day delivery'. Dus je had ook meer tijd om spulletjes van A naar B te rijden.
Wel erg leuk dat dit soort voertuigen worden bewaard hoor. Ik kende een hoop van het Oost-Europese spul op deze pagina niet. Er zitten best veel leuke dingen tussen. Zoals die wit-blauwe Wartburg 311. Mooie lijnen hoor!
Ja mooi he? Er is zoweel moois gemaakt vroeger. Natuurlijk de vierkante Lada's, maar er zaten echt ook hele boeiende dingen tussen, En soms was he ook best slim, de communistische gedachte.

Een Trabant bijvoorbeeld, die moest de werknemer naar de fabriek of wat ook brengen. Hij moest het doen en stel dat ie stuk was, dan moest je hem snel en makkelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld in een avond of een vrije zaterdag. Je hebt bijvoorbeeld ook krikken voor de Trabant, niet zoals onze, dat jij er onder kunt liggen, nee de Trabant komt dan op de zij te staan, zodat je er makkelijker bij kunt..

Ik moet nog wat van de vakantie delen, van OMMMA (da tis de grootste meeting op het gebied van Oost-Europese voertuigen, maar wat je daar allemaal ziet, is heel bijzonder. Maar aan de andere kant, wij kunnen ook trots zijn op ons land en onze klassiekers, nergens zijn zoveel oude trekkers en trucks heb ik het gevoel. Dat zeiden mijn Poolse vrienden ook.
Er is ook nog een andere, typisch DDR reden.
In de DDR was geen eigen olie, moest allemaal geïmporteerd worden; en dat kostte waardevolle valuta.
Bovendien was er een uitgebreid net van collectief vervoer, het OV dus; en dat was goed genoeg voor het plebs; individueel vervoer was vrijheid en dat was nou net niet de bedoeling....
Individueel vervoer voor de grote massa was iets voor de bourgeois en de verfoeide kapitalisten...!
Dus in de DDR wilde men eigenlijk dat zo min mogelijk mensen en bedrijven een eigen auto hadden.
En in die lijn kwam men dan ook tot een regel die je als typisch communistisch zou kunnen zien, perfect passend binnen een planeconomie, waar men dacht alles van boven te kunnen plannen en verordenen.
Alle goederen die van A naar B vervoerd moesten worden vielen onder een stringente regel: al het vervoer van goederen moest in principe per trein (Reichsbahn) als de afstand groter was dan ik dacht 15 km of zo.
De trein was dus in de DDR heel groot, los individueel vervoer relatief erg klein. Dus zo'n Barkas was leuk voor lokaal vervoer maar door bovenstaande regel was de markt gering. En het mocht ook niet te goed zijn om maar niet met het spoor te kunnen concurreren: zware lasten gingen dus sowieso per spoor dus voor klein spul was dit goed genoeg....
Geldt trouwens ook voor vrachtwagens: vooral voor militaire doeleinden en voor datgene wat niet per spoor kon.
Bedankt voor de uitleg, weet jij dat? Was het alleen bij DDR zo? Of overal? Ik weet wel dat openbaar vervoer in de DDR heel goed geregeld was.

De Barkas werd minder gebouwd dan de vraag was, wat ook wel bizar was. Maar ja dat gebeurde ook met gebouwde vrachtwagens.
Leerzaam topic is dit. Ik reageer eigenlijk bijna nooit, maar dit topic volg ik altijd met interesse. Ga zo door hier met al die info en feitjes!
Hoi Clio V, bedankt voor je leuke woorden! Leuk om te lezen! Het is leuk om te horen dat ook mensen die niet altijd reageren het ook leuk vinden!

Op de Gram kwam ik nog deze foto tegen:

Een Polonez in Belarus. Vrij zeldzaam inderdaad, er zijn echt weinig geëxporteerd naar de vormalige Sovjet-Unie.

In de Oekraïne is pas deze gespot, blijkbaar te koop. Vooral de achterkant is, ehm bijzonder zeggen we dan maar:

Nog wat leuks vanuit China onderweg:

Ik heb een bekende in Chili en hij verzameld Matchbox(formaat) modellen. Hij stuurde me een linkje dat er via onze Ali een model is wat ik MOEST hebben. Die is inmiddels onderweg, ik ben benieuwd!

Die Polonez uit de Oekraïne is tja hoe moet ik het zeggen? ......een beetje zielig.... Ik zou overslaan als deze me werd aangeboden. Vooral het ontbreken van het zwarte rooster achter het achterportieren is apart. Wel begrijpelijk want bij de onze was het een roestnest.

De miniatuur uit China is leuk. Ben benieuwd hoe je de detaillering vindt als die aangekomen is.

Overigens de Skoda met motor achter heeft pa nooit gehad. Na de 2e Favorit total loss was geraakt in 97 heb ik wel de Felicia nog gepromoot maar het werd een derde, deze keer tweedehands Favorit.

Ah ja! Ik meende al, @verlichting2 dat je vader alleen een Favorit had.

Qua modelletje ben ik benieuwd. Ik heb ook een Welly en die lijkt minder gedetailleerd. Eerlijk is eerlijk , daar is made in China echt goed in.

Bedankt voor de uitleg, weet jij dat? Was het alleen bij DDR zo? Of overal? Ik weet wel dat openbaar vervoer in de DDR heel goed geregeld was.
De gedachte dat collectief vervoer (= OV) goed genoeg was en dat dus individueel vervoer minder gewenst was, is een universeel iets in het communisme zoals dat ten oosten van ons gepraktiseerd werd.
Dat was overigens niet alleen vanuit ideologisch oogpunt maar ook vanuit meer praktische redenen: het is uiteindelijk veel goedkoper en makkelijker voor een overheid (qua infrastructuur en qua import van met dure valuta te betalen olie), het is makkelijker te plannen en te controleren, en als bonus zijn bv spoorwegen heel handig voor de logistiek in geval van oorlog.
De DDR zat echter ook in een onmogeljke spagaat: aan de ene kant had Duitsland al een grote traditie qua auto's en konden ondanks stoorzenders vele DDR-burgers via de West-Duitse TV zien wat er in de Bondsrepubliek gebeurde (=opkomst massamotorisatie), aan de andere kant zijn auto's relatief dure en onnodige consumptiegoederen (en consumptiegoederen staan in de communistische economische pikorde ergens onder aan de ladder...). Daarbij zijn Duitsers toch wel een beetje strebers, ehrgeizig; dus de politieke top in de DDR wilde eigenlijk ook de beste communisten zijn....en beter succesvoller dan die Wessies :)
In Polen was het wat anders. Tot de dood van Stalin in 1953 waren auto's eigenlijk alleen voor de partijelite, na de daarop volgende politieke dooi werd het allemaal wat makkelijker. En hier komt toch een beetje religie om de hoek kijken. Duitsland (uitgezonderd het zuiden van de BRD) is protestant, Luther kwam uit wat later de DDR werd: streng, calvinistisch, rechtlijnig. Polen echter is katholiek, en dat is allemaal wat gemoedelijker, onder het motto het moet wel leuk blijven. Op vrijdag geen vlees maar bv vis, maar kijk er niet van op dat als het mooi weer wordt en iedereen gaat BBQ'en dat je in de kerken hoort dat de bisschop heeft geoordeeld dat komende vrijdag vlees gegeten mag worden :)
Dus de communisten in Polen wisten dat ze de katholieke kerk enigzins te vriend moesten houden, en dat het gewone volk het beste rustig bleef als er genoeg consumptiegoederen beschikbaar waren. Dus zag je in Polen ook kleine particuliere bedrijfjes, waren er naast de collectieve boerderijen ook zat kleine boeren, en probeerde men de wens van een eigen auto toch ook te verwezenlijken. Dus naast een heel uitgebreid net van treinspoor en buslijnen leverde dat de 126p op en ook de 125p. Maar net als in de DDR zag je dus ook daar de spagaat tussen ideologie, gemak en economie (=OV) en wens bevolking (auto).

Terug
Bovenaan