Ik bedacht me dat ik de vakantie nog niet af heb, gelukkig is het buiten matig weer niets op tv, F1 vanavond pas om 21uur. EN dan zit Ayo ook ineens op haar nieuwe plekje , op de rugleuning van de bank bij mijn hoofd. Kortom ik kan wel even weer verder gaan.
We zijn gebleven bij Wroclaw Classic Motor. Een event een beetje vergelijkbaar met denk ik Concours d'Elegance. Het is ook bij een kasteel en het heeft daarnaast ook nog een (klein) museum. Daar staan echt de mooiste auto's, qua staat natuurlijk. En ook bijzondere modellen. Van handelaren/bedrijven, clubs en musea. Daarnaast is er altijd een thema, dit jaar Tatra. Ook had Wroclaw Autoclub een hoek. Plus dat er nieuwe auto's stonden. (Veel Chinees) en "Bring your transporter" (een of ander luxe transporteur) is altijd paraat met een hoek vol supersportauto's.
Wij zouden rijden, dus wij pikten vriend Adrian op. Zijn collega ging ook mee, die had een ticket als prijs gewonnen. Onderweg eerst een belangrijke spot:
Een mooie Rover 200, die stonden nog niet genoeg op deze pagina zeggen we dan maar.
De spoeling van Daewoo Tico's wordt ook wat dunner, opa en oma rijden er nog in, vele zijn ingeruild voor modernere auto's. Echter begint heel langzaam dit model ook bereden te worden door liefhebbers, heel langzaam hoor. Echt 0.3 op 10 moet je dan denken.
Nog een FSO, en inderdaad weer een Matiz. Maar een hele hele hele mooie! Die bijna wekelijks wordt gewassen, en terecht want immers is dit niet zomaar een Matiz, nee dit is het actiemodel Friend!
Deze Maluch is van een oude mevrouw, ze is 90 en rijdt nog steeds rond in deze.
Onderweg moesten we stoppen, daar stond namelijk een erg bijzondere auto uit de Oekraïne:
Dit is een Chery Easter 2.0, een Chinese kopie van een Daewoo Evanda. Die in China, Rusland en de Oekraïne is verkocht. Of het licentie of niet legale kopie is, weet ik eigenlijk niet. De Russische wiki zegt van legaal, die van de Oekraïne laat het in het midden.
De indeling van het event was nu anders opgebouwd, vergeleken met de vorige edities kwamen we nu aan de achterkant binnen, voordeel meer kassa's en snellere doorstroom. (vorig jaar ging het heel langzaam en duurde het enorm lang) Nadeel is, door de hitte lopen in de zon en meer afstand (het dubbele) lopen, gelukkig hadden we al tickets.
Leuke bezoeker!
Deze Citroen CX 25 GTi Turbo 2 komt 1988. En is een Zweedse import. Deze auto staat te koop, bij Gielda Klasykow. Wat ik begrijp een grote speler in klassiekerland in Polen. Sommige modellen zijn (absurd) duur, maar andere zijn best netjes geprijsd.
De eerste auto die ik zag was deze SsangYoung Musso, in mijn ogen een van de mooiste 4wd's die zijn gemaakt. De Musso is ook in Polen gebouwd.
Deze Chaika ken ik natuurlijk, die stond eerder in het museum, maar het blijft een van de mooiste wagens uit de USSR vind ik. Dit is al een enorme auto, en dan moet je denken dat de ZIL nog groter en indrukwekkender is.
Deze Skoda was er vorige keer ook, ik weet niet of ie te koop staat. Hij is origineel uit Engeland, dus een stuur rechts. De markt zal daardoor wel kleiner zijn denk ik zo.
Je had een groot veld, daar gingen we als laatste heen, we gingen eerst naar klassiekers, links. Op het pad er heen had je links oldtimers, rechts vooral auto's die te koop stonden. EN dat waren vooral erg bijzondere wagens, zoals deze Maybach:
Ik zit me nu te denken of ik hem ooit eerder heb gezien, ja op de AutoRai denk ik dan.
Wat het verhaal van deze 2 is, weet ik eigenlijk niet. Ze waren erg prijzig dat weet ik wel!
Over een T3 heb ik wel vaker wat gezegd, maar een USDM versie is natuurlijk nog een stapje toffer vind ik.
Links stond deze fraaie Barkas, een ambulance uit de DDR.
Een Mirkus en ook een bijzondere tractor er naast
Tof ook deze begrafenis W124.
Wat voor Ferrari dit is geen idee, maar misschien weet
@Jay DoubleYou het. Maar ik vond hem heel erg gaaf.
2 Lublins, de donkere is een Intrall, de lichtere is een Andoria. Grappig was toen ik de foto maakte vroeg ik of ik een voorkant foto mocht maken, je komt dan wel in de personal space van de mensen (en de grote hond) en toen ik vertelde "Holandia" en dat we een Polonez hadden, had ik bijna nieuwe vrienden erbij.
Dit is een hele Uniek UAZ , deze legerambulance is aan de achterkant verlengd, Veel zijn er daar niet van gemaakt. Achteraf had ik met mijn "nieuwe vrienden" moeten spreken, zij waren namelijk van het museum waar deze in staat. En iedere keer dicht is als wij in de buurt zijn.
Ik sluit deze post af met 2 wagens van Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Misschien het mooiste museum wat ik ken. Naast een geweldige collectie , maken ze ook auto's Of nee herbouwen prototypes moet ik zeggen. (we gaan nog naar het museum in dit topic)
Dit is een nieuwe Syrena, ofwel een Vosco Syrena S106. Gebaseerd op Opeltechniek. Er zijn als ik het goed heb 8 gebouwd. In 2018 is het project gestopt. Echter heb ik een artikel uit 2021 gelezen waarin wordt geschreven over "Polen zijn eerste elektrische auto". Nou veel zullen er niet gemaakt zijn zeggen we dan maar.
Als laatste deze FSO Syerena 607, dit is een prototype uit 1970:
De auto is vakkundig met oude foto's en documenten in ere hersteld. Dit doet het museum vaker, en het is zelfs zo dat als er iets opduikt, het museum door fans wordt geattendeerd.
Een klein stukje uit 2011:
Syrena 607 prototype gevonden in garage

Tijdens de Poolse Volksrepubliek ontwierpen Poolse ingenieurs auto's die hun tijd ver vooruit waren. Helaas zagen veel van hen nooit massaproductie. Prototypes werden vaak door de commissie vernietigd of verdwenen onder mysterieuze omstandigheden. De Syrena 607 trof echter een ander lot.
Tussen 1970 en 1971 werden plannen ontwikkeld om de Syrena te moderniseren met behulp van gelicentieerde componenten. Er werd een ontwerp ontwikkeld en een prototype gebouwd op basis van de Syrena 105, aangeduid als 607. De belangrijkste verandering betrof de carrosserie, die het algehele silhouet van de auto aanzienlijk verbeterde. Er werden onderdelen van de Poolse Fiat 125p en 126p, evenals de Zastawa 1100p, gebruikt. De poging om de Syrena te moderniseren omvatte een verlenging van de wielbasis en een volledig nieuw ontwerp van de achterkant, wat resulteerde in een carrosserie die doet denken aan hedendaagse hatchbacks.
Dit was het laatste project met betrekking tot de ontwikkeling van het Syrena-ontwerp. Het model is nooit in massaproductie gegaan. Deze beslissing was mogelijk te wijten aan het verouderde ontwerp dat dateerde uit de jaren 50.
Het leek erop dat de hatchback Syrena nooit meer het daglicht zou zien. Een paar dagen geleden verscheen er echter informatie op een forum voor liefhebbers van dit soort auto's dat de auto in de buurt van Bielsko-Biała was gevonden en gerestaureerd zou worden. De huidige eigenaar zegt dat het moeilijk is om het een vondst te noemen, aangezien hij sinds 1974 in een garage bij het ouderlijk huis had gestaan. Hij werd destijds gekocht als "nutsschroot". Toen hij aan nieuwe eigenaren werd overgedragen, werd besloten hem te restaureren.
De eigenaar doet een beroep op iedereen die kan bijdragen aan de restauratie, bijvoorbeeld door te helpen met het verzamelen van informatie en documentatie. Informatie over onderdelen die het restauratieproces zouden kunnen versnellen, evenals contacten met de toenmalige ontwerpers, Zbigniew Wattson en Zygmunt Głowacki, en de ontwerper van de auto, Stanisław Łukaszewicz, zouden ook op prijs worden gesteld.