As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Pas kwam mijn Ali Polonez, een erg mooi modelletje.

Zeker als je onthoudt dat het een Matchbox formaat is:
54880726400_2474eac029_c.jpg

[
54880651868_1f95481836_c.jpg

54880651873_ce5fc7a0b9_c.jpg

Wat wel jammer is, is dat ik een rode had besteld en een oranje heb gekregen. Nouja er zijn ergere dingen, dus ik laat het maar. Ik zal nog eens een foto maken met de kleine Welly er naast, dan is de Perka wel mooier qua details.

Blijkbaar is Perka een nieuw merk, veel is niet over te vinden. Ze maken ook wat vrachtwagens, en een paar Lada's, ZIL en ZIM modellen. . Mijn vriend Ramon uit Chili kende het ook niet, en was net als ik erg enthousiast erover.

Dat is een mooi bruggetje naar deze foto:
54880651838_64026a4af1_c.jpg

In Poolse Polonez groep kwam deze foto voorbij, volgens de bijschrift eronder is het in Chili, maar volgens mij is het een Aziatisch land, maar spot de Polonez of 2 of 3 of 4.

54880676674_1f8ca7b710_c.jpg

Op MP heb ik deze modelletjes gekocht, de 125p had ik al als sedan, en de Polonez als Milicja en gewone uitvoering. Toen ik de verkoper een berichtje stuurde, reageerde hij al met "ik dacht, wanneer stuur je een berichtje." Blijkbaar is de Poloneza insta-famous, want ik kende de verkoper niet.

Gisteren op de modelbeurs in Valthermond de modellen overgenomen, we wilden eerst nog met Polonez gaan, maar het was zulk mooi (ahum) weer dat we de Rover maar mee hebben genomen.

Op de beurs heb ik ook dit duo gekocht:
54879566717_063f5ddd27_c.jpg

Beide zijn Rover SD1's. De witte is een Spaanse , de blauwe is een Chinese. Grappig is, dat die dubbele koplampen heeft, dat komt omdat ze een Amerikaanse versie als voorbeeld hebben genomen.

Vorige zondag ben ik naar Houten geweest, daar was de BCCD, ofwel de British Car Club Day. Eerder was er de British Cars & Lifestyle, maar dat is ter ziele gegaan. En in de plaats is dit bedacht. Bijna alle Britse clubs zijn vertegenwoordigd, verschillende bedrijven met onderdelen en ook buiten is genoeg leuks te zien!
54879738807_f141e77827_c.jpg

Parkeren deden we in style, dus naast een 200 BRM.

Eerst even een rondje buiten:
54880607016_e65273acfb_c.jpg

Van de moderne MG's was het vooral de ZT (T ) die goed vertegenwoordigd was, zo'n gele ZT-T is dan ook wel heel vet vind ik!

54879738762_2409220cc6_c.jpg

Gelukkig had iemand zijn 25 meegenomen, bijzonder is dat dit een diesel is, een hele mooie diesel!

54880897910_d5cd021f3b_c.jpg

Dit is mijn lievelings XJ6 generatie, en deze Duitser is zelfs een Daimler. Jaren terug, toen ik 18 was, kon ik er eentje kopen voor 500 Gulden, ik had me niet genoeg verdiept en begreep dus ook niet dat mijn vader dit GEEN goed idee vond. Tegenwoordig weet ik beter, maar toch als ik er eentje zie, denk ik wel eens "Het zou toch mooi zijn geweest."

54880824423_4833dc0e44_c.jpg

Duidelijk een "WTF" moment met open mond. Op papier de mooiste bezoekersauto, maar ja 200 BRM spreekt me dan net wat meer, maar wat een plaatje dit.

54880897850_a2669331ac_c.jpg

Volgens mijn vader was dit de perfecte 75 voor hem, nouja qua kleur en velgen vooral.

54880824398_2bbc28cb4b_c.jpg

Nog een ZT.

Binnen was ook genoeg leuks te zien. Bij "mijn club" het AMRR, stond deze mooie Princess, grappig te vertellen is dat deze eigenaar bij dezelfde meneer die Polonez heeft "gefixt" is geweest:
54880824333_196aa7f173_c.jpg

Een Princess is wel een van de tofste auto's die BL heeft gemaakt vind ik. natuurlijk ook een van de mislukkingen. De bingo-kaart is wel vrij snel vol op dat gebied.

54880606766_d82ec486d2_c.jpg

De Metro was natuurlijk qua naam ook een ramp, een non-MG versie , liefst 5 deurs en pre-Rover was altijd 1 van de weinige auto's die de Y10 kon vervangen, gelukkig zijn ze in NL compleet verdwenen. En een rechtsgestuurde auto vind ik niets. Dus het is altijd bij dromen gebleven.

54880897780_9afc6854e3_c.jpg

Engelse Fordjes waren er ook, maar weinig. Net als Vauxhall, die stonden helemaal niet binnen.

54880606826_9139a37c2d_c.jpg

Deze Rovers stonden te koop, die waren van het bedrijf waar @Barri een tijdje terug de Streetwise van heeft gespot. Ik moest dus ook meteen aan jou denken Barri. En dat bij een merk wat eigenlijk niets met jou te maken heeft he? :)

54879738547_874bd3795e_c.jpg

Deze ZR stond te koop, ik vond hem mooi, maar de nieuwstaat die eigenaar zei, was ie niet.

54880824288_d3b3961bf0_c.jpg

Bij de Roverclub stond deze 800, compleet met fabrieksorigineel koffertje. Wat bijna niemand kocht natuurlijk. Je kon dit ook op de 75 kopen nog.

Buiten nog een rondje gedaan; daar stond ook deze Bristol:
54880824213_b409d01cfa_c.jpg

En deze prachtige Bentley:
54879738482_d31abe94a2_c.jpg

54880848989_ccba433ab0_c.jpg

En nog een mooie (import) 25. Helaas geen andere Streetwise of 45 aanwezig.

54879738447_a0552a93d4_c.jpg

In 1 woord prachtig, deze 827 Coupé.

54879738417_ec2cf43deb_c.jpg

Als James Bond-fan, kan de Esprit ook veel waardwering krijgen, zoals deze jaren 80 Turbo.

54880848894_436b70706c_c.jpg

Een iets minder bekende Brit, deze Humber.

54880606621_455b946c34_c.jpg

Een Triumph Dolomite Sprint. Toen ik kwam zouden mijn ouders een Alfa GTV kopen, dat ging niet door omdat de kinderwagen daar met geen mogelijkheid in paste. Ze hadden ook nog gekeken naar dit model, maar winkeldochter en slechte inruil voor de AlfaSUD zorgden voor een nee uiteindelijk.

54880897600_bab2d07b9c_c.jpg

Leuke 200 op Streetwise velgen!

Op de verste parkeerplaats stond deze leuke Tourer:
54879738822_96392ec78d_c.jpg

54879738802_bbdb7d10e7_c.jpg

En nog een 75 mk2, in een hele fraaie kleur.

Ik had ook nog wat aankoopjes gedaan:
54880678759_48e9fb9d2d_c.jpg

De prijslijst van 2005 is nog een leuk verhaal. Die man wilde er 10 euro voor hebben. Dat was me te veel om eerlijk te zijn. Dus ik had het erover met mijn vader, en die zei ook, "het is wel tof, omdat de 45 ook uit 2005 is." Misschien moeten we het maar doen. Dus wij weer naar die meneer, en we keken naar de folder, en tijdens het gesprek vertelden we hem dat we een 2005 45 hadden en ik een Streetwise, hoewel uit 2006 is dit natuurlijk ook stiekem gewoon een 2005. Die man vond het zo leuk, dat we de folder met gesloten portemonnee mochten meenemen. Hij vond het leuker dat het naar een eigenaar en liefhebber ging dan naar iemand die het ging doorverkopen.

Fijn ook nog dat ik eindelijk zelf een flink stuk heb gereden. Kortom een geslaagde dag!

Leuk om de British Car Club Day te zien! Was vorig jaar erheen gegaan, was leuk om al die (vaak niet meer bestaande) merken te zien.

Leuk om de British Car Club Day te zien! Was vorig jaar erheen gegaan, was leuk om al die (vaak niet meer bestaande) merken te zien.
Ja leuk he? Het blijft toch jammer hoe alles gegaan is met alle Britse merken. Er zaten toch ook best veel mooie (en ook lelijke) en toch ook goede(en vooral ook heel veel slechte) modellen gemaakt. Het blijft inderdaad toch zonde dat er nu niets meer van over is.

In Poolse Polonez groep kwam deze foto voorbij, volgens de bijschrift eronder is het in Chili, maar volgens mij is het een Aziatisch land

Chinese tekens in Chili zou ook wel gek zijn ;) Leuke foto!

Mooi evenement waar je bent geweest. Lekker binnen dus kan ook goed in het najaar gehouden worden. Als je nog meer zulke evenementen weet; schroom niet te delen :)

Ik bedacht me dat ik de vakantie nog niet af heb, gelukkig is het buiten matig weer niets op tv, F1 vanavond pas om 21uur. EN dan zit Ayo ook ineens op haar nieuwe plekje , op de rugleuning van de bank bij mijn hoofd. Kortom ik kan wel even weer verder gaan.

We zijn gebleven bij Wroclaw Classic Motor. Een event een beetje vergelijkbaar met denk ik Concours d'Elegance. Het is ook bij een kasteel en het heeft daarnaast ook nog een (klein) museum. Daar staan echt de mooiste auto's, qua staat natuurlijk. En ook bijzondere modellen. Van handelaren/bedrijven, clubs en musea. Daarnaast is er altijd een thema, dit jaar Tatra. Ook had Wroclaw Autoclub een hoek. Plus dat er nieuwe auto's stonden. (Veel Chinees) en "Bring your transporter" (een of ander luxe transporteur) is altijd paraat met een hoek vol supersportauto's.

Wij zouden rijden, dus wij pikten vriend Adrian op. Zijn collega ging ook mee, die had een ticket als prijs gewonnen. Onderweg eerst een belangrijke spot:
54833231999_7b2f7e5035_c.jpg

Een mooie Rover 200, die stonden nog niet genoeg op deze pagina zeggen we dan maar.

54833230324_70572882a6_c.jpg

De spoeling van Daewoo Tico's wordt ook wat dunner, opa en oma rijden er nog in, vele zijn ingeruild voor modernere auto's. Echter begint heel langzaam dit model ook bereden te worden door liefhebbers, heel langzaam hoor. Echt 0.3 op 10 moet je dan denken.

54832143092_c17cf81c37_c.jpg

Nog een FSO, en inderdaad weer een Matiz. Maar een hele hele hele mooie! Die bijna wekelijks wordt gewassen, en terecht want immers is dit niet zomaar een Matiz, nee dit is het actiemodel Friend!

54833244778_2b95924f7b_c.jpg

Deze Maluch is van een oude mevrouw, ze is 90 en rijdt nog steeds rond in deze.

Onderweg moesten we stoppen, daar stond namelijk een erg bijzondere auto uit de Oekraïne:
54833232014_11c8f6a388_c.jpg

54832143182_f104ebe7a2_c.jpg

Dit is een Chery Easter 2.0, een Chinese kopie van een Daewoo Evanda. Die in China, Rusland en de Oekraïne is verkocht. Of het licentie of niet legale kopie is, weet ik eigenlijk niet. De Russische wiki zegt van legaal, die van de Oekraïne laat het in het midden.

De indeling van het event was nu anders opgebouwd, vergeleken met de vorige edities kwamen we nu aan de achterkant binnen, voordeel meer kassa's en snellere doorstroom. (vorig jaar ging het heel langzaam en duurde het enorm lang) Nadeel is, door de hitte lopen in de zon en meer afstand (het dubbele) lopen, gelukkig hadden we al tickets.

54832143232_0bdd3a658c_c.jpg

Leuke bezoeker!

54833321195_db7bd3d3fd_c.jpg

Deze Citroen CX 25 GTi Turbo 2 komt 1988. En is een Zweedse import. Deze auto staat te koop, bij Gielda Klasykow. Wat ik begrijp een grote speler in klassiekerland in Polen. Sommige modellen zijn (absurd) duur, maar andere zijn best netjes geprijsd.

54832993506_f6f73b3e69_c.jpg

De eerste auto die ik zag was deze SsangYoung Musso, in mijn ogen een van de mooiste 4wd's die zijn gemaakt. De Musso is ook in Polen gebouwd.
54833321200_854d6726ea_c.jpg

54833244898_48fff2d526_c.jpg

Deze Chaika ken ik natuurlijk, die stond eerder in het museum, maar het blijft een van de mooiste wagens uit de USSR vind ik. Dit is al een enorme auto, en dan moet je denken dat de ZIL nog groter en indrukwekkender is.

54833230479_1f9018d793_c.jpg

Deze Skoda was er vorige keer ook, ik weet niet of ie te koop staat. Hij is origineel uit Engeland, dus een stuur rechts. De markt zal daardoor wel kleiner zijn denk ik zo.

Je had een groot veld, daar gingen we als laatste heen, we gingen eerst naar klassiekers, links. Op het pad er heen had je links oldtimers, rechts vooral auto's die te koop stonden. EN dat waren vooral erg bijzondere wagens, zoals deze Maybach:
54833230259_d76e6d9f26_c.jpg

Ik zit me nu te denken of ik hem ooit eerder heb gezien, ja op de AutoRai denk ik dan.
54833244958_8626f59597_c.jpg

Wat het verhaal van deze 2 is, weet ik eigenlijk niet. Ze waren erg prijzig dat weet ik wel!

54833244973_020262b081_c.jpg

Over een T3 heb ik wel vaker wat gezegd, maar een USDM versie is natuurlijk nog een stapje toffer vind ik.

Links stond deze fraaie Barkas, een ambulance uit de DDR.
54832143027_5a04fdd193_c.jpg

54833244663_5cd29e2f86_c.jpg

Een Mirkus en ook een bijzondere tractor er naast

54832993356_41d2c51683_c.jpg

Tof ook deze begrafenis W124.

54832993276_8185f007ab_c.jpg

Wat voor Ferrari dit is geen idee, maar misschien weet @Jay DoubleYou het. Maar ik vond hem heel erg gaaf.

54833230454_4253ca9898_c.jpg

2 Lublins, de donkere is een Intrall, de lichtere is een Andoria. Grappig was toen ik de foto maakte vroeg ik of ik een voorkant foto mocht maken, je komt dan wel in de personal space van de mensen (en de grote hond) en toen ik vertelde "Holandia" en dat we een Polonez hadden, had ik bijna nieuwe vrienden erbij.
54833321320_2290c27137_c.jpg

54833230449_a40a50b42c_c.jpg

54833321215_d166273d52_c.jpg

Dit is een hele Uniek UAZ , deze legerambulance is aan de achterkant verlengd, Veel zijn er daar niet van gemaakt. Achteraf had ik met mijn "nieuwe vrienden" moeten spreken, zij waren namelijk van het museum waar deze in staat. En iedere keer dicht is als wij in de buurt zijn.

Ik sluit deze post af met 2 wagens van Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Misschien het mooiste museum wat ik ken. Naast een geweldige collectie , maken ze ook auto's Of nee herbouwen prototypes moet ik zeggen. (we gaan nog naar het museum in dit topic)

54833321100_416b0c152f_c.jpg

54832143032_d4964c01cf_c.jpg

Dit is een nieuwe Syrena, ofwel een Vosco Syrena S106. Gebaseerd op Opeltechniek. Er zijn als ik het goed heb 8 gebouwd. In 2018 is het project gestopt. Echter heb ik een artikel uit 2021 gelezen waarin wordt geschreven over "Polen zijn eerste elektrische auto". Nou veel zullen er niet gemaakt zijn zeggen we dan maar.

Als laatste deze FSO Syerena 607, dit is een prototype uit 1970:
54833244718_9e3ddc7535_c.jpg

54833322760_4a2eae0418_c.jpg

De auto is vakkundig met oude foto's en documenten in ere hersteld. Dit doet het museum vaker, en het is zelfs zo dat als er iets opduikt, het museum door fans wordt geattendeerd.

Een klein stukje uit 2011:

Syrena 607 prototype gevonden in garage​

Foto: Archief van de voertuigeigenaar
Tijdens de Poolse Volksrepubliek ontwierpen Poolse ingenieurs auto's die hun tijd ver vooruit waren. Helaas zagen veel van hen nooit massaproductie. Prototypes werden vaak door de commissie vernietigd of verdwenen onder mysterieuze omstandigheden. De Syrena 607 trof echter een ander lot.

Tussen 1970 en 1971 werden plannen ontwikkeld om de Syrena te moderniseren met behulp van gelicentieerde componenten. Er werd een ontwerp ontwikkeld en een prototype gebouwd op basis van de Syrena 105, aangeduid als 607. De belangrijkste verandering betrof de carrosserie, die het algehele silhouet van de auto aanzienlijk verbeterde. Er werden onderdelen van de Poolse Fiat 125p en 126p, evenals de Zastawa 1100p, gebruikt. De poging om de Syrena te moderniseren omvatte een verlenging van de wielbasis en een volledig nieuw ontwerp van de achterkant, wat resulteerde in een carrosserie die doet denken aan hedendaagse hatchbacks.

Dit was het laatste project met betrekking tot de ontwikkeling van het Syrena-ontwerp. Het model is nooit in massaproductie gegaan. Deze beslissing was mogelijk te wijten aan het verouderde ontwerp dat dateerde uit de jaren 50.
Het leek erop dat de hatchback Syrena nooit meer het daglicht zou zien. Een paar dagen geleden verscheen er echter informatie op een forum voor liefhebbers van dit soort auto's dat de auto in de buurt van Bielsko-Biała was gevonden en gerestaureerd zou worden. De huidige eigenaar zegt dat het moeilijk is om het een vondst te noemen, aangezien hij sinds 1974 in een garage bij het ouderlijk huis had gestaan. Hij werd destijds gekocht als "nutsschroot". Toen hij aan nieuwe eigenaren werd overgedragen, werd besloten hem te restaureren.
De eigenaar doet een beroep op iedereen die kan bijdragen aan de restauratie, bijvoorbeeld door te helpen met het verzamelen van informatie en documentatie. Informatie over onderdelen die het restauratieproces zouden kunnen versnellen, evenals contacten met de toenmalige ontwerpers, Zbigniew Wattson en Zygmunt Głowacki, en de ontwerper van de auto, Stanisław Łukaszewicz, zouden ook op prijs worden gesteld.

Rover Range prijslijst, geen Range Rover prijslijst. Ik moest twee keer lezen!
Ha, nou ik beken, ik dacht hetzelfde hoor!

Hoe leuk zo’n BRM misschien ook is, als ik de kans kreeg zou ik voor de Rolls kiezen. :p
Haha ja, maar ik zal denk ik geen 100 K of meer over hebben voor een auto. Plus die zo groot is dat ie niet in een normale garage kan staan ;) Dan is de BRM toch wat bereikbaarder ;)

Chinese tekens in Chili zou ook wel gek zijn ;) Leuke foto!

Mooi evenement waar je bent geweest. Lekker binnen dus kan ook goed in het najaar gehouden worden. Als je nog meer zulke evenementen weet; schroom niet te delen :)
Ja klopt, hoewel er in Chili ook veel Chinese invloeden zijn (veel automerken ook) zou een bord kunnen maar 2 inderdaad niet.

Dit weekend is trouwens een beurs in Brabant, in het Autotron. Er is ook een deel EMW begreep ik.

Dit weekend is helaas al bijna voorbij ;)

De FSO Syerena 607, Mirkus en Barkas zijn mijn favorieten van dat evenement. Die Ferrari is een 12Cilindri.

Dit weekend is helaas al bijna voorbij ;)

De FSO Syerena 607, Mirkus en Barkas zijn mijn favorieten van dat evenement. Die Ferrari is een 12Cilindri.
Haha je hebt gelijk! Volgend weekend! Sorry.

54880812282_d605f6eb1a_c.jpg

Speciaal voor jou een foto, ik had hem vanmiddag al even doorgestuurd naar mijn vader en Leon.
Als het zondag mooi weer (nouja lees droog) willen we misschien met de FSO gaan. Zaterdags kan ik niet, dan gaan ik met mijn vader naar een treintjesbeurs hier. Mijn vader heeft sinds een paar jaar de treintjes ontdekt, en ik wil heel graag een diorama maken ( een huisje met tuin, auto etc) En ik wil graag dit (of vergelijkbaar) kopen, maar die is me eigenlijk online te duur:
.webp

Dit is de zogenaamde Plattenbauw. De goedkope bouw in de DDR. Qua looks was het niets, maar Plattenbauw zie je overal in Oost-Europa. Qua binnen en omgeving gaf het heel veel woongenot. Het is jammer dat veel plaatsen het niets vinden en vervangen door moderne gebouwen. Dankzij een bekende heb ik het leren waarderen. Thomasz is fotograaf, en hij maakt vooral veel registraties van Plattenbauw en ook van het leven in Polen. (mooie zwart-witfoto's). Ik heb ook een boekje van hem hierover.

De Syrena is echt prachtig inderdaad, die is van dat museum waar ook die Mazda's stonden. Daar kom ik op terug, daar zijn we namelijk ook geweest nog een keer, en een mooi verhaal als bonus.

Ik las dat de Syrena heeft op een klassiekerbeurs de prijs van mooiste auto gewonnen, en terecht want het is echt vakwerk wat ze gedaan hebben!

Ah ik werk om het weekend, volgend weekend werken helaas.

Diorama's zijn leuk :) Al twee keer naar On traXS geweest in het Spoorwegmuseum. Je kijkt echt je ogen uit! Heb zelf niks met modeltreintjes maar past wel heel mooi in een diorama. Trekt wel veel autistische nerds aan maar die zie je ook bij automeetings :ROFLMAO:

Ah ik werk om het weekend, volgend weekend werken helaas.

Diorama's zijn leuk :) Al twee keer naar On traXS geweest in het Spoorwegmuseum. Je kijkt echt je ogen uit! Heb zelf niks met modeltreintjes maar past wel heel mooi in een diorama.
Ah. Jammer! Eind November is er ook Oldtimerbeurs in Eelde, dat is ook erg leuk. Ook genoeg leuks op de parking. En ook wel groot genoeg voor een wat langer ritje. (ik kom Wouter XBXG, bijna altijd tegen)

Ja eens, er waren 2 dames die hele mooie diorama's maken , het leek me mooi omdat ook eens te maken. Ik heb het al in mijn hoofd, ook met lampjes enzo. En dan op een soort plankje/ofzo. Elke keer koop ik nieuwe dingen, ik heb al wel huisjes gemaakt, ook erg leuk vind ik.

Ik heb nu al veel info ingewonnen, ik durf al bijna te beginnen. Maar ja er liggen nog meerdere projecten op de plank.

er waren 2 dames die hele mooie diorama's maken , het leek me mooi omdat ook eens te maken. Ik heb het al in mijn hoofd, ook met lampjes enzo. En dan op een soort plankje/ofzo. Elke keer koop ik nieuwe dingen, ik heb al wel huisjes gemaakt, ook erg leuk vind ik.
Moest meteen aan mijn vroegste autoherinneringen denken....
1982, net mijn rijbewijs gehaald en uit militaire dienst, enorme economische crisis, net te laat voor nieuw universitair studiejaar dus dat werd tijdelijk Bijstand :). Mijn zus had verkering met een automonteur uit een dorp verder (zijn nu al bijna 40 jaar getrouwd :) ), en die wilde zijn auto verkopen, een Simca 1000 Rallye 1; op de zijkanten een zwarte sportieve streep geschilderd van een mengsel van verf en tectyl.... Voor 800 gulden mocht ik 'm overnemen.
10 maanden later ging ik studeren dus auto te koop gezet. Eerste interessant vroeg of ie roest had (wat een vraag voor een oude Simca.... :cool: :ROFLMAO: ). Op het paneel boven het rechter achterwiel drukte ie met z'n duim en ja hoor, hij ging er zo dwars doorheen.... :eek:. Dat werd 'm dus niet.... Ik had nog een paar doosjes met zaken voor zo'n treindiorama dus inventief als ik ben....ik al die zaken uitgepakt en door dat gat naar binnen geduwd als vulling, stukje krant er over heen geplakt, en met zo'n klein spuitbusje modelbouwverf (matzwart, net als die "sportieve" streep) de boel netjes egaal zwart gespoten :).
Volgende potentiële koper gaf er zonder enig onderzoek zo 500 gulden voor....
Dus zo zie je maar weer: je kan dat spul overal voor gebruiken ! :ROFLMAO:

Leuke modellen gescoord Peter!

Mooi verslag van de beurs in Houten. Grappig dat jij de XJ40 ook de mooiste XJ vind. ;)

Oh wow die 827 Coupe is wel vunzig mooi. Die kleur is fantastisch op die wagen.

Dat is een 12Cilindri, met trekjes van de 365 GTB/4 ‘Daytona’.
Ja, ja inderdaad! Dat is precies ook wat ik dacht! Wel echt een gave auto vind ik!

Leuke modellen gescoord Peter!

Mooi verslag van de beurs in Houten. Grappig dat jij de XJ40 ook de mooiste XJ vind. ;)

Oh wow die 827 Coupe is wel vunzig mooi. Die kleur is fantastisch op die wagen.
Ja die van Wessel, nouja de zoon van Petra (toch, nouja ik moet niet doen alsof ik namen kan onthouden. Op kantoor zeg ik ook "die mevrouw" over nieuwe collega's ) nouja die van je vriend, vind ik misschien mooier, maar soms is mooier niet persé de favoriete uitvoering. Een 200 R3 vind ik ook qua ontwerp mooier, maar een 25 mk2 vind ik dan toch toffer en zou ik liever willen hebben.
Moest meteen aan mijn vroegste autoherinneringen denken....
1982, net mijn rijbewijs gehaald en uit militaire dienst, enorme economische crisis, net te laat voor nieuw universitair studiejaar dus dat werd tijdelijk Bijstand :). Mijn zus had verkering met een automonteur uit een dorp verder (zijn nu al bijna 40 jaar getrouwd :) ), en die wilde zijn auto verkopen, een Simca 1000 Rallye 1; op de zijkanten een zwarte sportieve streep geschilderd van een mengsel van verf en tectyl.... Voor 800 gulden mocht ik 'm overnemen.
10 maanden later ging ik studeren dus auto te koop gezet. Eerste interessant vroeg of ie roest had (wat een vraag voor een oude Simca.... :cool: :ROFLMAO: ). Op het paneel boven het rechter achterwiel drukte ie met z'n duim en ja hoor, hij ging er zo dwars doorheen.... :eek:. Dat werd 'm dus niet.... Ik had nog een paar doosjes met zaken voor zo'n treindiorama dus inventief als ik ben....ik al die zaken uitgepakt en door dat gat naar binnen geduwd als vulling, stukje krant er over heen geplakt, en met zo'n klein spuitbusje modelbouwverf (matzwart, net als die "sportieve" streep) de boel netjes egaal zwart gespoten :).
Volgende potentiële koper gaf er zonder enig onderzoek zo 500 gulden voor....
Dus zo zie je maar weer: je kan dat spul overal voor gebruiken ! :ROFLMAO:
Mooi verhaal, ik zal morgen wat extra meuk kopen ;) Maar zonder alle gekheid, ik ken iemand met een SAAB die denkt ook dat dichtsmeren met plamuur een restauratie is.

54893241304_0e68961ac5_c.jpg

Mijn vader was donderdag even naar Duitsland geweest. Bij de Tüv-garage een Duitsland-plakkate gehaald voor de FSO, zodat die volgend jaar veilig daar eens heen kan. Ik zat van te voren nog grapjes te maken, daar krijg je geen sticker voor. Maar of ergens is er iets misgegaan,(smeergeld zullen ze wel niet aannemen denk ik dan maar) maar de FSO heeft een groene sticker... (en dat zonder Katalysator, ik weet dat we voor de Fyske Mazda heel veel moeite moesten doen)

Ja, ja inderdaad! Dat is precies ook wat ik dacht! Wel echt een gave auto vind ik!

Mijn vader was donderdag even naar Duitsland geweest. Bij de Tüv-garage een Duitsland-plakkate gehaald voor de FSO, zodat die volgend jaar veilig daar eens heen kan. Ik zat van te voren nog grapjes te maken, daar krijg je geen sticker voor. Maar of ergens is er iets misgegaan,(smeergeld zullen ze wel niet aannemen denk ik dan maar) maar de FSO heeft een groene sticker... (en dat zonder Katalysator, ik weet dat we voor de Fyske Mazda heel veel moeite moesten doen)
Zeker gaaf! Heb al heel wat mooie configuraties gezien van die auto.

Maar die Duitsland-sticker, wist je dat je die gewoon via internet kan kopen? :D

Maar die Duitsland-sticker, wist je dat je die gewoon via internet kan kopen? :D
Maar dan vragen ze vaak wel een kopie van je kentekenbewijs of iets anders waar alle gegevens op staan.
Voor mijn vorige auto (Citroën) kocht ik er eentje online bij een officieel uitgiftepunt van de stad Köln (of zo, in ieder geval een grote stad); kwam ik ooit tegen en waar de ANWB iets van €15 vroeg kostte deze mij minder dan €5 inclusief het opsturen naar Nederland :)
Ik heb ze toen nog gebeld met een vraag en ze meteen geïnformeerd over het bestaan van de website ovi.rdw.nl zodat ze van iedere Nederlandse aanvrager meteen online alle gegevens in konden zien...
Wat ik wel weet: als je in een auto die geen groene sticker kan krijgen (ik dacht Euro 0 t/m 3) een LPG-installatie hebt dan kan je wel een groene sticker krijgen.
Dat de FSO er nu eentje heeft gekregen is natuurlijk helemaal fout :) en daarom des te leuker !
Advies aan @Pjotr: als het goed is heb je bij die sticker ook een document/papier gekregen waarop het vermeld staat, leg deze in de auto. Mocht een snuggere polizei je ooit aanhouden, wetend dat zo'n oude Polonez never een groene sticker kan hebben, dan heb je een officieel bewijs.

Mooi verhaal, ik zal morgen wat extra meuk kopen ;) Maar zonder alle gekheid, ik ken iemand met een SAAB die denkt ook dat dichtsmeren met plamuur een restauratie is.
Wat ik trouwens bij het opschrijven van dat verhaal nu opeens aan moest denken (toen en de afgelopen 42 jaar echt nooit aan gedacht....) : als het een keer is gaan regenen....dat dunne laagje spuitverf houdt natuurlijk niets tegen, dat stukje opgeplakte krantenpapier wordt nat, en binnen no time zit daar dus weer een gat.
Ik hoop dat de koper een liefhebber van modeltreinen is geweest :ROFLMAO:
Ik had er natuurlijk een wat dikkere stevige sticker over moeten plakken....

Qua sticker.

Die heeft mijn vader gehaald bij een TUV-keuringstation. Inderdaad 5 euro. Online of bij de ANWB heel wat duurder. Hier hebben we ook voor de Rovers wat gehaald, en Leon ook.

Blijkbaar weten ze in Duitsland ook te zoeken op NL kentekens, maar hij kreeg geen resultaat, nouja FSO was het enige resultaat. Dus heeft ie gezocht op FSO Polonez, en alleen de moderne met katalysator stonden er in, dus daarom ook deze goedkeuring. In principe is het niet zo dat we veel in Duitsland en naar zones willen, maar het maakt het wel ietsje makkelijker.

Paar jaar terug wilden voor de MX5 een sticker halen in Dortmund, maar dat was echt mission impossible. Kon misschien ook komen omdat het zaterdag 16 uur was en dat Pinksteren voor de deur stond te trappelen
Peter, ga je eind deze maand naar Eelde? Ik verwacht er op de zondag te zijn.
Ja, dat staat wel op de planning, ik zal even overleggen wanneer we gaan. Mij maakt het niet zoveel uit, alleen Erin mag niet op zondag. (dag van de Heer en dus moet je met het gezin wat doen, is wat voor te zeggen natuurlijk)

Vandaag naar Autotron Classics geweest. We wilden eigenlijk Polonez mee nemen, maar het regende gisteren zoveel dat we toch maar dachten "doe maar niet." Immers als een echte nukkige Oostblok-ramp, hebben de ruitenwissers er niet zoveel zin in , die kunnen nu alleen op standje "langzaam". Plus dat het natuurlijk een listige achterwiel-aandrijver is, met (volgens de kenners) een gevaarlijke wegligging, leek het me niet zo handig om de Fryske boy zijn eerste rit vandaag te doen. Ik merkte al, mijn enkel deed zeer, dus ik wou liever niet terugrijden.

54897390318_aed0b70778_c.jpg

Op de carpool in Meppel stond deze Audi.

54896290992_289bb18940_c.jpg

Onderweg nog een mooie MG gespot.

54897458655_d824daacdf_c.jpg

Buiten stond deze fraaie Rover 620, fijn om eens niet de enige Rover op de parkeerplaats te zijn.

EN dan naar binnen, met wat (persoonlijke) hoogtepunten:

54897152871_b027c8d581_c.jpg

Zoals deze prachtige Engelse caravan.

54897044346_bf9a6e2a98_c.jpg

Ik heb eigenlijk niet zoveel met Amerikaanse auto's, behalve als het "Suffe Sophie modellen" zijn, zoals deze Dodge Neon.

54897272878_acbd407b7f_c.jpg

Een Axel is natuurlijk briljant! Een Axel was samen met een Metro die de Y10 kon vervangen. En toch geef ik deze een 8, hij is prachtig, maar toch, ik weet niet. Een FSO inruilen hierop gaat niet gebeuren. Deze two-tone is niet helemaal origineel.

54896169032_05cbe8936e_c.jpg

Een Austin Maxi, ik vroeg mijn vader nog waarom dit geen opvolger voor de Glider was. (en hij dus een AlfaSUD kocht.) Een Allegro vond hij destijds vreselijk, dat was een -10. Een Maxi scoorde amper beter.

54897289164_df72bb8d2b_c.jpg

En natuurlijk de Max Roadster!

54896171712_1bf5cb26e7_c.jpg

En natuurlijk deze fraaie Volga! Natuurlijk tijdens Oostblok-events veel gezien, maar het blijft een machtige wagen.

54896283927_c8360fee9e_c.jpg

Vroeger had ik een speelvriendje, zijn moeder had ook deze auto. Maar dan wit. Wat een wagen was dat als 8 jarige zeg!

54897041776_e291270aa1_c.jpg

En een Mazda MPV, vroeger wel eens wat zien rijden, maar veel waren het nooit.

54896168952_31a15d8ca6_c.jpg

Prachtig, in staat en uitvoering. Maar 5k, vond ik wel pittig qua prijs.

54897345570_ed753530fa_c.jpg

Een Samara is natuurlijk geweldig, ook al is het eentje met wat werk. Eigenlijk helemaal perfect. Bij een Lada past het groezelige, niet perfecte vind ik.

54897383638_206487c0b0_c.jpg

Een gewone Mini is natuurlijk 100x mooier, maar stiekem vind ik een Clubman wel toffer. Zeker niet mooier.

54897270248_5be2af09dc_c.jpg

Lada 2106, origineel is altijd een plus 1, maar zo met Oostblok-tuning best wel leuk. Wel eerlijk is eerlijk; mooi voor een ander.

54897152771_c108d7a4d3_c.jpg

Geweldige Alfetta!

54896283747_d19d4408a8_c.jpg

Ook gaaf, deze Talbot Samba!

54897152606_5549f17fca_c.jpg

Buiten stonden deze 2 (!!) Giulietta's.

54897398214_373eed23c9_c.jpg

Nog een Rover, een leuke SD1!

54897398219_0036d98a09_c.jpg

Recente import, deze AMC Eagle.

54897153016_e6e220e793_c.jpg

Er was gewoon nog een Rover, en wat voor 1.... Een prachtige Sterling!

54897152986_78a262ff56_c.jpg

En ik sluit af met een erg mooie Dedra.

Het was een geslaagde dag. Ik heb naast een prachtig boek:
54897440668_e5a212c764_c.jpg

Over de Oost-Europese autoindustrie. Een prachtig boek. Vol met oude bijzondere foto's, ook van prototypes. Ik heb natuurlijk de Engelse versie gekocht. Het boek over moeder Rusland heb ik jaren terug gekocht. Dat was nieuw 70 euro, inmiddels is de waarde al verdubbeld. Dat dit boek onder de 50 euro was, was dus met recht een koopje.

Ook heb ik op de beurs van medeforummer en vriend @Rutger DC een tas vol folders gekregen, met allemaal mooie Rover/BL, Lada & Skoda folders. Met als hoogtepunt een Nederlandse CityRover folder/flyer. Ik zal morgen wat foto's van maken. Ayo denkt "je hebt maar 1 vriend, en dat ben ik. Dus geef me (NU) AANDACHT."

Mooie plaatjes en nog mooiere auto’s! De Sapporo heb ik ook herinneringen aan. Een vriend van mijn vader had ook een witte. Fijne zachte achterbank en op mij als jochie kwam de auto heel snel over met de 2.4-motor. De stijlloze ramen maakte het plaatje compleet. Ik weet zelfs nog welke muziek er op de radio was onderweg! :ROFLMAO:

In december is het altijd APK tijd voor de Rovers, en dus ging mijn vader vandaag weer neer Assendelft, voor de jaarlijkse beurt en apk.

Als onbetrouwbare Britse rommelbak, kwam de 45 ook dit keer weer fluitend en zonder gekke dingen door de apk.
Thomas had me geattendeerd op een mooie 45 die daar stond, maar Jan, de eigenaar attendeerde mijn vader ook al
"Die is mooi om je caravan er achter te hangen"

54944735955_b84cd89bf6_c.jpg

Een van de weinige 45's met een V6motor
54944685629_399ed932ae_c.jpg

Mijn vader vond hem heel gaaf (wel ietwat duur) maar de woorden van mijn moeder herhaal ik maar niet, laten we maar zeggen ze waren niet positief.

Mijn auto gaat weer naar Erin, maar ik kwam in de Finnink kenteken app eindelijk achter het land waar de weg komt. Blijkbaar is er update geweest , daar zie je vanuit welk land , het eerste land waar de Streetwise heeft gereden is België.
54943563367_546e6a5287_c.jpg

Ik ga nog wel verder met de vakantie-trip (het is al bijna weer tijd om te gaan, oeps) maar er zijn wat dingen in de privé-sfeer waardoor ik er even neit zo veel zin in heb. Ook drukte op werk speelt niet zo mee om dan 's avonds de halve avond op de laptop te zitten.

Maar dat komt wel weer.

Dat weet ik niet, om eerlijk te zijn. Ik weet zo geen kenteken kenteken die geëxporteerd is..

Oh ik wist er wel 1, de Fryske Hundee… maar nee het is alleen bij import
Was ik inmiddels ook achter. Ook vlug even gedownload, mijn vaders’ Peugeot 508 die we tot 2023 hadden maakt nu zijn kilometers in Spanje maar dat staat er inderdaad niet bij.

@ Finnink app

Ik kwam er per toeval achter, collega vroeg me naar een auto en toen zag ik ineens "waar die weg kwam" . Toen snel de Rover bekeken en voor de controle ook de FSO geprobeerd, die heeft zoals verwacht een Poolse vlag.
Mooie plaatjes vanuit Autotron Classics. Die 45 is mooi! Vond je moeder de kleur niks ofzo?
Bedankt. Fijn dat je weer mag Forumen! :)

Mijn moeder vind de kleur niet zo mooi, "We komen niet van het kamp. Dan moet er zeker ook Tabbert achter."
Ze vind de 45 MK2 mooier, dat snap ik wel. Plus dat deze ouder is, is ook geen goed idee.

En ze hebben natuurlijk jaren lang deze gehad:
27875271429_9b03a696a2_c.jpg

Mijn moeder vind de kleur niet zo mooi, "We komen niet van het kamp. Dan moet er zeker ook Tabbert achter."
Ze vind de 45 MK2 mooier, dat snap ik wel. Plus dat deze ouder is, is ook geen goed idee.
Het is maar net wat je eisen zijn denk ik. Zo’n V6 lijkt me wel een fijne motor, zeker in dit formaat auto.
Een half jaar geleden zijn wij van een Peugeot 508 SW Allure overgestapt naar een 5008 GT-Line. Ietsje ouder,
maar wel hoge instap, ruimer, en meer luxe.

Het is maar net wat je eisen zijn denk ik. Zo’n V6 lijkt me wel een fijne motor, zeker in dit formaat auto.
Een half jaar geleden zijn wij van een Peugeot 508 SW Allure overgestapt naar een 5008 GT-Line. Ietsje ouder,
maar wel hoge instap, ruimer, en meer luxe.
Ah ja! Nee een hoge instap is niet nodig. Mijn ouders, 80+, vinden dat voor oude mensen. (Net als een elektrische fiets)

Sterker nog, een andere auto is niet van toepassing.

Hoewel , afgelopen zomer had de Rover het erg zwaar in de enorme hitte met de caravan erachter. Maar zelfs auto's zonder caravan hadden daar last van. En de vraag is als je dat echt oplost met een zwaardere motor. Wellicht wel. Maar aan de andere kant, zo zwaar is de caravan niet. En waarom zou je dan een goede auto waar je tevreden mee bent inruilen voor wat anders.

Haha misschien mooier geweest als de kleur iets minder sterk was.

Mijn ouders, 80+, vinden dat voor oude mensen.

:ROFLMAO: Goedzo. Mijn moeder (72) denkt er ook zo over. Die blijft gewone auto's rijden.

Ah ja! Nee een hoge instap is niet nodig. Mijn ouders, 80+, vinden dat voor oude mensen. (Net als een elektrische fiets)
Bedoelde het ook niet zozeer voor jouw ouders, maar meer om aan te geven dat wij een stap terug gedaan hebben qua leeftijd en dat dat op zich niet verkeerd hoeft te zijn.

Bedoelde het ook niet zozeer voor jouw ouders, maar meer om aan te geven dat wij een stap terug gedaan hebben qua leeftijd en dat dat op zich niet verkeerd hoeft te zijn.
Ah zo, ik begrijp 'm! Ja nee eens, de eerste 45 was eentje van 2000, dat is het beste jaar voor de 25, 45 & 75. Daarna kwam Project Drive, toen werd begonnen met bezuinigen, en helaas ook op kleinste dingen.
Qua onderstel, versnellingen etc, is een MK2 beter, die deelt onderdelen van de MG ZS, maar qua beleving, afwerking etc, dan is een MK1 beter. Dat is bij een 25 en een Streetwise helaas zo.
Haha misschien mooier geweest als de kleur iets minder sterk was.

:ROFLMAO: Goedzo. Mijn moeder (72) denkt er ook zo over. Die blijft gewone auto's rijden.
Jij hebt ook wijze moeder!

Mijn tante is nog ietsje ouder, en rijdt ook nog Golf. Haar vriend heeft wel een hoge auto (Golf Plus of hoe die ook heet) maar daar wil mijn tante niet in rijden!
Toen mijn vader en ik naar Engeland waren, was mijn moeder een keer naar de winkel met de buurvrouw. Die heeft een Hyundai i10. Vreselijk vond mijn moeder het, Zij is niet zo groot, en kon niet prettig instappen.

Voordeel voor de 45 is ook dat de passagiersstoel in hoogte is te bedienen, wat heel zeldzaam qua opties is.

Ik vind goud op de 45 wel mooi, maar eerlijk is eerlijk wel voor een ander. Heb je 2 mooie modellen naast elkaar , dan is de kans groter dat ik de andere kleur mooier vind. Goud is tof vind ik.

Op de Pride of Longbridge stonden ook fraai gekleurde 45's.

Zoals deze, de enige gele 45 die ooit gebouwd is.

Zo vind ik hem ook erg mooi, het liefst met crème-kleurig leer.

Die gele valt wel op. Pre-facelift vind ik mooier en beter passen bij het chique van Rover. Deze ZS staat bij mij in de wijk

6GD1F4a.jpeg

Die gele valt wel op. Pre-facelift vind ik mooier en beter passen bij het chique van Rover. Deze ZS staat bij mij in de wijk

6GD1F4a.jpeg
Dat is een mooie ook!

Ik kan me in wat je zegt wel vinden, ik denk dat ik de MK1 mooier vind ook, maar de MK2 toffer. Het Dashboard van de MK2 vind ik iets mooier. De 200 vind ik mooier dan de 25, maar bij de 400 en 45 is het andersom vind ik.

Op de Pride of Longbridge (ik bedenk me dat moet ook nog voorbijkomen) stond deze 45:

2001 Rover 45 2.0 Connoisseur 4dr daar waren ALLE opties aangevinkt, dus zelfs het amper verkochte (electrische) zonnescherm op de achterruit, en de enorme windvanger bij het zonnedak.

Ik had het met mijn vader er nog over dit weekend, dat het zo'n mooie happening was. We wilden graag al eerder gaan, maar dit jaar is het eindelijk gelukt was. EN ook hoeveel mooie en bijzondere Rovers er waren. Maar ook de reacties op het feit dat we uit Nederland over waren gekomen.

Dan blijft het toch zonde dat MG Rover niet meer bestaat. Het was toch een mooi merk.

Gisteren zijn we naar Eelde Classics gegaan, ik werd geattendeerd dat we waren gespot:
54954591526_f0fe7e7900_c.jpg

Meeste reacties zijn altijd wel positief, ik krijg ook nog een bericht van iemand uit Polen die nu in Nederland woont, als ik iets nodig was, moest ik het maar laten weten.

Dat is eigenlijk nog leuker vind ik..

Erin was maar wat blij dat "de Lada veel groter is dan die luxe Panda" , hij had een spoiler gevonden en die paste nu er gewoon in, zonder dat we amper konden zitten.

De Rovee is meegegaan voor de APK, dus ik ben benieuwd, Er is 1 lampje stuk die ik nog neit had vervangen, nouja dat is niet anders

Laatst bewerkt:
Zo kun je nog altijd zeggen dat je een fotogenieke auto hebt.

En ja, de FSO is in Nederland unieker dan een Ferrari of een Aston Martin!
Ja inderdaad! :)

Mooi nieuws , de Streetwise heeft ook weer verse APK. Als echt onbetrouwbare Engelse rommel was helemaal niets stuk en kan ie weer een jaar tegenaan.

Als bedankje heb ik op de beurs in Eelde een Engels AA-schildje gekocht:
websitelistings-11-18-920x1150.jpg

Aanbod geldt hier ook :) Zeker nu ik hier officieel nu ook woon :)
Bedankt Johan! Dat onthoud ik! Ik wil proberen om volgend jaar met de FSO naar Polen te gaan, dan moeten even kijken of we dat kunnen inplannen. Ben dan ook van plan om via Gdansk en Poznan te gaan.

Ik vin het leuk dat mensen dat aanbieden, nu zijn wij Forumvrienden om het even zo te zeggen, maar als echt wildvreemde Polen dit sturen, vind ik altijd erg aardig. Ik bied ook wel wat aan, maar dan eigenlijk niet aan vreemden.

Gefeliciteerd! Altijd weer een opluchting.

Heel mooi in deze configuratie
Bedankt! Ja inderdaad! NU was Erin er mee bezig, dat scheelt altijd in kosten. Hij werkt in een garage en dan in de pauze of na werk doet hij dan zijn familie en goede vrienden.

Er waren trouwens heel veel mooie Rovers op de Pride, de mooiste moderne Rover is de 75, maar dankzij mijn vader zijn 45 vind ik die leuke en let ik daar een tikje meer op. De 200 / 25 / Streetwise had ook mooie uitvoeringen.

Met de enkel is het nu wat stil, het herstel blijft nu een beetje uit, dus ik ga in januari weer naar een fysio. Mijn eigen Fysio is dan gestopt met haar werk, dus ik heb nu andere gevonden. De arts is nog altijd wel tevreden en denkt dat er nog wel vooruitgang is.

Peter, ben je nog in Eelde geweest?, het is er bij mij helemaal ingeschoten, iets met een vrouw en een enkelbreuk….

Terug
Bovenaan