As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45 + andere verhalen.

Mijn vader stuurde me deze foto, hij gaat een Rover sneeuwpop maken..
Hier zou hij z'n hart op kunnen halen, het sneeuwt hier al vanaf donderdagavond, ik schat dat zo'n 95% van Polen nu zon of wat wolken heeft maar ik zit precies in een klein gebied niet ver van de Baltische kust waar alle sneeuw uit Scandinavië via een cirkelvorm tegen de klok in overheen draait: ik schat dat er ondertussen al zo'n 35cm is gevallen en vandaag is het echt constant heel veel dikke sneeuw...pas morgen overdag wordt het even droog....bovendien lijkt het soms meer op een blizzard vanwege de soms harde wind (nu weet ik tenminste wel hoe het voelde om de 1963 Elfstedentocht te schaatsen :ROFLMAO:)
En dan te bedenken dat ik morgen naar de notaris moet (25 km verderop...) en de planning was dat ik aan het einde van de week even op en neer naar Nederland zou gaan (omruilen defecte laptop na 2 jaar ellende + medicijnen ophalen).....ben benieuwd wat er van de planning overblijft...

@JohandeBoer , hoe staat het met je planning? Ik mag hopen dat je NL overslaat. Alles ligt plat omdat het sneeuwt.

Ik denk dat het de hele week thuis werken gaat zjin, ik wou morgen naar kantoor, maar dat wordt inmiddels afgeraden. Ook vanuit kantoor wordt gevraagd om die die thuis kan werken, dit te doen. Misschien donderdag, want vrijdag schijnt het ook weer slecht te worden.

Vandaag kon ik mijn marktplaatsaankoop halen, nog grote dank aan vriend @verlichting2 die me hierop attendeerde :

Deze Daffi Polonez Ambulance:
55027752064_e1746ae420_c.jpg

55027752059_82eeee4983_c.jpg

En een FIAT 126p met Predom caravan, vorig jaar tijdens de vakantie was deze overal op. Dus ik ben heel blij ermee.
Ook nog een mooi dealtje kunnen maken met verkoper.

Mooi dat je beide modelletjes binnen hebt. Moet eerlijk bekennen dat ik benieuwd ben naar de topsnelheid van de 126 met een Predom caravan er achter. Niet als modelletje maar in de grote mensen wereld.

Mocht ik ooit een caravan kopen dan ga ik zeker naar Niewiadow kijken. Die moet geen enkel probleem opleveren voor mijn Swiftje. Daar mag immers 1000 kilo achter.

Mooi die 2 modelletjes !!
Die Maluch (126p) doet me altijd denken aan de Autobahn A2 tussen Hannover en Bad Oeynhausen (dus richting NL); kan me herinneren, zo medio jaren '90, ik kom aanrijden in mijn turbodiesel, zelfs versnellend heuvel op (het loopt daar over een flinke afstand stevig omhoog); zie je 2 hele piepkleine rode lampjes op het rechterspoor dus opzij; bij het voorbij gaan zie je dan een 126p, met 4 man erin, dakkoffer erboven en de motorklep achterop open voor de broodnodige koeling....het kan ! :)

Planning wordt nu hopelijk zondag /maandag. Dan zou de ergste rotzooi op de weg verdwenen moeten zijn.
Moet sowieso niet te lang wachten: mijn medicijnen zijn bijna op, en ik moet mijn laptop omruilen (na 2 jaar ellende en 4 vergeefse reparaties...).

Mooi die 2 modelletjes !!
Die Maluch (126p) doet me altijd denken aan de Autobahn A2 tussen Hannover en Bad Oeynhausen (dus richting NL); kan me herinneren, zo medio jaren '90, ik kom aanrijden in mijn turbodiesel, zelfs versnellend heuvel op (het loopt daar over een flinke afstand stevig omhoog); zie je 2 hele piepkleine rode lampjes op het rechterspoor dus opzij; bij het voorbij gaan zie je dan een 126p, met 4 man erin, dakkoffer erboven en de motorklep achterop open voor de broodnodige koeling....het kan ! :)

Planning wordt nu hopelijk zondag /maandag. Dan zou de ergste rotzooi op de weg verdwenen moeten zijn.
Moet sowieso niet te lang wachten: mijn medicijnen zijn bijna op, en ik moet mijn laptop omruilen (na 2 jaar ellende en 4 vergeefse reparaties...).
Hoe staat het met je trip? Het is moeilijk als je echt moet vind ik, je kunt op den duur neit langer uitstellen he?

Het is hier nog wit (en spekglad) EN een drama, openbaar vervoer ligt nog plat. EN in Groningen zijn ook wegen dicht las ik in de werkgroepsapp. Nouja ik was ook niet van plan om naar buiten te gaan.

Total niets te maken met auto's maar ach het is hier soms net een clubhuis waar we kletsen als vrienden:
55033506063_dc434941f2_4k.jpg

Ayo vindt het maar niets , echter wil ze wel naar buiten, vandaag heeft ze dan eindelijk de bijna Siberische trip naar de vijver/waterbak gemaakt,

55033506048_7111ccc545_4k.jpg

Ik denk overigens dat de tocht ook gemaakt is omdat ze met kerst ineens haar jachtinstinct heeft ontdekt, bij mijn ouders op het balkon heeft Ayo een muis gevangen.

En om het toch nog een beetje autorelateerd te houden:
55027752034_f2896e6cee_b.jpg

Op FB kwam ik deze foto tegen van een Polonez update die nooit geweest is.

Oh ja ik kom nog op de Niewadow en FIAT 126 terug, misschien maak ik vanmiddag nog wel een (uitgebreid) bericht, ik wou in huis bezig, de kerstboom plant (lees mini boom zonder ballen) weg halen, maar zo met de sneeuw is het toch nog wel leuk en die kan nu toch ook niet naar buiten.

En omdat we hier ook best "Oost-Europese" voorliefde hebben, ik heb weer het Oost-Europese Kameraden geopend, wel een beetje 2.0. Maar dat houdt niet in dat we hier nu alleen maar over Rovers en FSO's mogen praten hoor en ik blijf ook mijn verhalen en andere dingen hier gewoon plaatsen.

Dat neusje ziet er vrij modern uit. Misstaat m niet. Maarja, de basis was al wel erg oud. Er is geen opvolger gekomen toch? Tot 1997 ofzo kon je hier de sedan nog bestellen (Caro heette die toch?). Ik herinner me een bordeauxrode of donkerpaarse uit een autotijdschrift.

Dat neusje ziet er vrij modern uit. Misstaat m niet. Maarja, de basis was al wel erg oud. Er is geen opvolger gekomen toch? Tot 1997 ofzo kon je hier de sedan nog bestellen (Caro heette die toch?). Ik herinner me een bordeauxrode of donkerpaarse uit een autotijdschrift.
Ha Barri, ja klopt, ik moet zeggen (los van de techniek; motor en wegligging) vind ik een FSO niet heel erg verouderd, de facelifts aan de buitenkant maakte hem niet zo verouderd als je zou denken, maar het was natuurlijk wel een oude of verouderde auto, toen. Op de een of andere manier kon ie iets beter op dat punt meekomen, in vergelijking met bijvoorbeeld een Lada Samara.

Jouw post nodigt wel uit om morgen eens een overzichtje te maken, ik heb genoeg foto's.
In 1997 is de export inderdaad gestopt, maar er is toen wel een grote update geweest, met een andere neus en achterkant EN dashboard. Dit was eigenlijk de beste Polonez die je kon kopen, want de verbeterpunten zijn met Daewoo gemaakt.

In Polen heeft de Polonez altijd Polonez geheten, in Nederland werd het Prima (ik geloof rond 1988) en werd het daarna Caro, en zoals Verlichting al zei, de sedan was de Celina. Op de laatse modellen stond bij ons ook al Daewoo-FSO.

1997 Daewoo-FSO Caro 1.6 GLI

Als ik het goed begrijp, is de Daewoo Nexia dan min of meer de opvolger van de Prima/Caro?
Nee en ja. (ik hoor je nu zuchten)

Het zit zo, FSO bouwde destijds de Astra F en maakte de deal een Daewoo en kochten het een jaar later over. FSO bouwde toen de Astra F , FSO Polonez en toen ook Daewoo's, de Tico, Nexia en Espero. Ook bouwde FSO de Citroën C15. En zo is Daewoo-FSO Polska geboren...

Daewoo heeft FSO opgekocht, onder de noemer "wij helpen jullie met het ontwikkelen van een opvolger." In werkelijkheid ging het ze natuurlijk om goedkope productie locaties. (Zoals haast overal in Oost-Europa.)

De Polonez kreeg in 1997 een flinke update en werd toen de Daewoo-FSO Polonez Caro Plus en de sedan werd de Atu Plus. Ook is er een Stationcar ontwikkeld.

Toen Daewoo omviel, werd het overgenomen door GM, Daewoo-FSO Polska viel daar niet onder. De Poolse regering heeft lopen lobbyen en zo mochten ze de Lanos & Matiz doorbouwen. Volgens de verhalen/roddels was de naam Daewoo zo besmet dat de regering koos om de auto's gewoon weer FSO te noemen. Ze waren echter wel wat te duur en daardoor niet een heel groot succes. Er zijn wel wat FSO Matiz en FSO Lanos geëxporteerd, namelijk naar de Oekraïne. FSO had een partner nodig om nieuwe modellen te ontwikkelen, die vonden ze niet. Uiteindelijk vonden ze MG-Rover, maar dat ging zelf failliet. En dus werd er een samenwerking gestart met UKRAVTO. Dit is de doorstart van AvtoZAZ-Daewoo, die ook zelfstandig verderging nadat Daewoo omviel.

De laatste auto die in de FSO fabriek is gebouwd is de Chevrolet Aveo

Dat is weer een stukje geschiedenis van ( de zwanenzang) FSO dat ik lang niet zo gedetailleerd kende. Top dus!

Een overzicht maken van het model Polonez lijkt me mooi. Kan kijken of je compleet bent. Het zal eerder zijn dat ik denk: "o ja, dat was waar ook".

Het dasboard van de Daewoo-FSO Polonez was inderdaad een hele verbetering, ziet er ook zo typisch Aziatisch uit.
Overigens, je ziet hier af en toe nog wel zo'n hier geproduceerde Lanos rijden (vaak compleet met 'n pre-2004 nummerbord zodat ie al 22+ jaar in bezit is bij de eigenaar!)
De Polonez uit die laatste jaren zie je vrijwel nooit meer, de toevloed van EU-import vanaf 2004 heeft velen doen besluiten 'm weg te doen voor een "echte auto" :)
Zag overigens recent zo'n Polonez Stationcar te koop staan, in absolute nieuwstaat. Maar ja, €7.000.......
Pjotr: de reis naar NL is even uitgesteld, nu hopelijk morgenavond of dinsdag van start. Er is hier vanacht weer 30 cm sneeuw bijgekomen...(plus waarschuwingen van ijzel/gladheid morgen in deel NL en Duitsland)

@Jay DoubleYou graag gedaan! :)

@verlichting2 , ik zal er eens induiken, ik weet niet of het vandaag wordt, maar ik heb al een klein opzetje (in mijn hoofd) De lijn met MG-Rover is ook interessant, want volgens persoon A is Rover nooit in Polen verkocht, maar volgens persoon B wel. Toch werd natuurlijk de Rover motor in de Polonez gebruikt (als er al een band met Opel en Citroën is, waarom geen motor daarvan gebruiken) . MG-Rover wilde een partner en ook een goedkopere productieplaats voor de 25 en 45, en volgens de boeken was Polen geschikt daarvoor, ook was dit dan een nieuwe markt....

Dat klinkt logisch, maar Rover is dus wel in kleine aantallen blijkbaar in Polen verkocht, dus niet alleen door 2e hands export vanuit het Westen. Dus dat is ook wel een boeiende tegenspraak. En als het nu Wikipedia praat was, dan kun je nog zeggen "ja dat klopt niet." Maar ik heb deze info van iemand wiens vader een nieuwe Rover 400 heeft gekocht. Helaas die vader neit meer onder ons, dus we kunnen dat niet meer navragen.

Het dasboard van de Daewoo-FSO Polonez was inderdaad een hele verbetering, ziet er ook zo typisch Aziatisch uit.
Overigens, je ziet hier af en toe nog wel zo'n hier geproduceerde Lanos rijden (vaak compleet met 'n pre-2004 nummerbord zodat ie al 22+ jaar in bezit is bij de eigenaar!)
De Polonez uit die laatste jaren zie je vrijwel nooit meer, de toevloed van EU-import vanaf 2004 heeft velen doen besluiten 'm weg te doen voor een "echte auto" :)
Zag overigens recent zo'n Polonez Stationcar te koop staan, in absolute nieuwstaat. Maar ja, €7.000.......
Pjotr: de reis naar NL is even uitgesteld, nu hopelijk morgenavond of dinsdag van start. Er is hier vanacht weer 30 cm sneeuw bijgekomen...(plus waarschuwingen van ijzel/gladheid morgen in deel NL en Duitsland)
Ah ja, het is echt winters he? Ik dacht gister, ik loop even snel naar de Action (die zit op 2 minuten lopen) maar het was echt glad , dat viel me echt heel erg tegen.... Maar het ziet er mooi uit zeggen we dan maar ;) Als we niet meer spreken, goede reis alvast!

Gevoelsmatig ligt het er ook wel aan waar je zit, in Wroclaw is de verhouding oudere auto's groter, en ook in Szczecin zag ik wel redelijk wat echt oudere wagens, maar het wordt wel minder.

Wel, en dat heb ik van mijn Poolse vriend, is het zo dat er steeds meer liefhebbers komen die de oudere auto's opkopen. Niet alleen voor FSO & Polski-FIAT (en andere klassiekers uit het Oosten) maar ook voor Tico (langzaam) en de Cinquecento. Maar ook de generatie "eerste moderne Westerse auto" schijnt uit nostalgische reden populairder te worden. Maar ook een mooie Polonez is niet meer gratis, zelfs omgerekend naar wat wij betaald hebben, hebben we hem naar Poolse begrippen redelijk scherp kunnen kopen.

Ik sluit af met dit mooie plaatje, gemaakt door mijn bekende Szymon:
55034088057_1da0ca6277_c.jpg

Weer een hoop leuke updates erbij. Waar is dat museum waar het zo steenkoud was? Dat ziet eruit als een soort hybride tussen een autoverkoper en automuseum.

Rover is in Polen verkocht, als ik online zoek op Rover en dat land herkomst Polen is dan heb ik al een hit.
Als ik via AI in het Engels zoek dan krijg ik ook een lang verhaal dat zegt dat Rover Polska actief was.

Rover is in Polen verkocht, als ik online zoek op Rover en dat land herkomst Polen is dan heb ik al een hit.
Als ik via AI in het Engels zoek dan krijg ik ook een lang verhaal dat zegt dat Rover Polska actief was.
AI zou ik (nog) niet te serieus nemen. Heb ook wel eens vragen gesteld waar ik het antwoord al wel op wist, maar dan komt AI met een totaal ander verhaal. Daaraan merk ik dat het nog volop in ontwikkeling is.

Wist je trouwens dat Hemmes in Bovensmilde FSO dealer geweest is in de jaren 90? Je zou er eens langs kunnen rijden als je aan het toeren bent, wellicht hebben ze nog heel ver verstopt iets voor je liggen uit die tijd.

Weer een hoop leuke updates erbij. Waar is dat museum waar het zo steenkoud was? Dat ziet eruit als een soort hybride tussen een autoverkoper en automuseum.
Dat is de Metropool in Druten. Wel heel mooi om eens te bekijken maar het is inderdaad een beetje vergelijkbaar met The Gallery, maar dan ook met een museum. En bedankt! :)

Ja ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat het niet in Polen is verkocht.

AI zou ik (nog) niet te serieus nemen. Heb ook wel eens vragen gesteld waar ik het antwoord al wel op wist, maar dan komt AI met een totaal ander verhaal. Daaraan merk ik dat het nog volop in ontwikkeling is.
Ja eens, op werk hebben we ook AI, maar je merkt altijd pas iemand iets klakkeloos overneemt , het gaat nog niet altijd helemaal goed.

Wist je trouwens dat Hemmes in Bovensmilde FSO dealer geweest is in de jaren 90? Je zou er eens langs kunnen rijden als je aan het toeren bent, wellicht hebben ze nog heel ver verstopt iets voor je liggen uit die tijd.
Dat is een goede! Dat kan ik met mooi weer wel eens doen. Een medewerker van de Automat heeft daar gewerkt vertelde hij eens!

Een foto uit Assen:
Wat goed zeg! Bedankt voor het delen. Dit is niet zo ver van waar ik woon. Een minuut of tien lopen …

MAAR Het grappige is, hou je vast, op die foto staat een auto van een familielid.. Die Renault 21 is van mijn oom en tante geweest. Deze foto is gemaakt op een woensdag, want dan ging mijn oom altijd biljarten.

Ik heb ‘m gevonden op YouTube. Als ik het goed begrijp is die van een Pool die in Thailand woont?
Ah goed gevonden! Ik moet zeggen ik had niet heel erg gezocht (nog). Maar door jouw Youtube linkje kwam ik op in het FB-algoritme.

Het is een klein beetje anders begrijp ik nu, Pawel heeft deze Polonez, en ook de 2 125p's zijn geloof ik van hem. De auto's zijn daar lokaal gekocht, ze willen de auto's rijden terug naar Polen. Uiteraard niet zomaar naar een plek, maar naar het geweldige Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie, vlakbij Woclaw. Ze hopen in maart aan te komen.

Hopelijk staat ie daar dan deze zomer ook, dat is wel iets wat op de planning staat om dit jaar weer te bezoeken. Eigenlijk met vriend Adrian en met onze Polonez

Ik moet ook nog van de vakantie dat museum delen bedenk ik me ineens, nouja misschien komende week er maar voor zitten, morgen eerst voor dag en dauw op om naar het MECC te gaan. Ben benieuwd, ik laat me rijden. We gaan dus op stand in luxe KIA.

Ja mijn vriend uit jouw land heeft een KIA.

Ik moet zeggen, een geweldige auto. Hoewel wij het allemaal "De Gezinsauto noemen.' Zijn KIA laat me ook weer zien dat ik echt een Hyundai-fan ben, en dat de auto die SW ooit opvolgt , Koreaans zal zijn.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn mening ook nog steeds gebaseerd was op de eerste KIA’s van 30 jaar geleden, maar de EV6 heeft dat helemaal weggenomen. Vriend van mij heeft er eentje, maar is echt een mooie auto.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn mening ook nog steeds gebaseerd was op de eerste KIA’s van 30 jaar geleden, maar de EV6 heeft dat helemaal weggenomen. Vriend van mij heeft er eentje, maar is echt een mooie auto.
Ja dat snap ik hoor, ik als ex-Hundee rijder, ben wel erg een tevreden Koreaanse -rijder. Mijn Rover geeft me meer plezier, en die auto heeft als naam meuk en knaak en weet ik veel wat meer. Natuurlijk is een Rover qua degelijkheid geen Koreaan, maar toch ben ik door de Getz zwaar fan, Rover maakt geen nieuwe auto's meer. Dus het lijstje qua opvolgers is niet zo groot, Koreaans staat echt op nummer 1

Leuk hoe je je band met de Koreaanse auto beschrijft. Ik heb hetzelfde maar dan wat breder: doe maar een Aziatische auto. Even een lijstje wat ik sinds 2012 in bezit heb gehad met daarachter wat kleine comments
1. Hyundai Getz 1,3 Dynamic Sky bouwjaar 2004. In bezit 2012-2016: Gekocht voor 4.000 euro. Wat kleine beschadigingen maar technisch een super auto. Het fabrieksdakje was een zalige optie. Het reed lekker met best wat gevoel.
2. Hyundai i20 1,1 Crdi, bouwjaar 2012. In bezit van 2016 tot begin 2019. Na de Getz eigenlijk wat tegenvallend. De rauwe randjes die de Getz nog had waren door Hyundai weggefilterd. Daardoor een wat saaie maar wel comfortabele auto. Uiteindelijk weggegaan nadat de problemen met de luchtmassameter waren opgelost.
3. Suzuki Alto bouwjaar 2010 automaat. In bezit gehad van 2018 tot 2019. De eerste auto van mijn vrouw. Leuk rijdend autootje. Goede stoelen. Betrouwbaar maar toch drie keer pech mee gehad. Alleen kan ik de auto niet verwijten: accu die versleten was, lekke band, gestrand zonder benzine. (beginnersfoutje). Gestolen tijdens onze vakantie in 2019.
4. Mitsubishi Spacestar Instyle bouwjaar 2016. Gekocht in 2019. Ook gestolen als gevolg van de woninginbraak in 2019. Gekocht in de hoop er 1 op 20 mee te rijden. Toch ben ik nooit happy met die auto geweest. Teveel op rationele gronden gekocht. Wegligging erg matig, vaag bochtgedrag. Wel comfortabel in rechte lijn als er geen tot weinig wind was. Ik reed liever in de Alto dan in de Spacestar sat zegt denk ik wel genoeg.
5. Suzuki Splash bouwjaar 2008, Gekocht als opvolger van de gestolen Alto. In bezit vanaf 2019. Auto had bij aankoop maar 38.000 op de klok staan. Nu op bijna 187.000. Uiterst betrouwbaar. Fijn rijdende auto, ligt ondanks de wat hogere bouw (fijne instap) prima op de weg. Omdat Jeanne heel tevreden met haar waggie is hebben we besloten dat we nog in elk geval tot 2028 met deze auto doorgaan. Gisteren de auto getrakteerd op een mooi Android auto toestel.
6. Mazda 2 1,5 skyactiv GT-m. Gekocht in 2019 als opvolger van de Spacestar. Ingeruild in 2024. Denk dat dit de fijnste auto is geweest die ik ooit in bezit heb gehad. Vlotte auto, een echte bochtenridder. Een auto die uitdaagde om te spelen. Mooi zuinig. Gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 19. Om toch een minpuntje te noemen: de automaat was op de snelweg soms wat nerveus: met een kleine verandering van het gaspedaal al terug van zes naar vijf.
7. Suzuki Swift Select CVT. Omdat de Splash en de Alto mij hadden geleerd dat de auto's van dit merk fijn rijden besloten om de Mazda in te ruilen en te gaan voor mijn eerste nieuw gekochte auto. Waar de Mazda door mij wel eens vergeleken werd met een pup, dan is de Swift meer een volwassen Labrador. In alles net iets minder uitgesproken maar betrouwbaar. Eigenlijk wil ik deze auto rijden tot mijn pensioen. Tegen die tijd zal de auto op 12 jaar zitten en vermoedelijk op 180.000 tot 200.000 kilometer. Bij goed onderhoud moet dat een eitje zijn. We gaan het zien.

@jaydoubleyou: bedankt voor je medeleven. Meteen na de inbraak geïnvesteerd in een alarm op het huis waardoor we toch weer met een veilig gevoel leven en de deur uit gaan.
@JohandeBoer: ik ben niet handig dus heb het laten doen. Zelf ben ik gegaan voor een toestel van AudioVolt. Gekocht bij de vestiging in Almere. Ze bouwen niet zelf in maar werken samen met inbouwbedrijven. Dat was Procartech. Netjes ingebouwd en het geluid is mooi. Toestel was eur 349,- en daarbij kwamen nog de kosten van de inbouw. Mooie upgraden, we zijn er saampjes blij mee!

@verlichting2 , door de Getz zijn we Forumvrienden geworden hè!

Ik zal morgen even inhoudelijk reageren! Een half uur geleden terug gekomen van het MECC. Dat was een mooie , maar drukke en lange dag.

@Pjotr: de Getz heeft een leuke vriendschap opgeleverd. Ben benieuwd naar je verslag van interclassics. Heb wel overwogen om er naar toe te gaan ook vanwege het Japan thema maar sla toch over.

@Pjotr: de Getz heeft een leuke vriendschap opgeleverd. Ben benieuwd naar je verslag van interclassics. Heb wel overwogen om er naar toe te gaan ook vanwege het Japan thema maar sla toch over.
Dat snap ik, wij hadden het er ook over... Interclassics is heel mooi vind ik, maar het is niet helemaal mijn/ons event. Ik hou van Oostblok en Brits, dat is daar niet. Plus de afstand, ik heb ook vrienden in Meestrich wonen, zoals Diana het altijd noemt, maar het is en blijft een enorm stuk rijden... We gaan soms ergens overnachten, maar daar vind ik het net niet voor mij.

Dat klinkt overigens heel negatief, maar zo bedoel ik het weer niet. Ik wist van te voren de afstand en ook dat er geen Lada's staan, dus ik neem dat dan niet mee in mijn mening. Want wat er wel staat is heel gaaf en bijzonder. Het is geen Eelde om het zo te zeggen. Mijn ogen en camera maakten overuren. Er waren ook hele fraaie FIAT's en Eendjes en knappe Delta biijvoorbeeld. Maar, en dat komt door interesse heb ik meer over voor iets als OMMMA of The Pride of Longbridge. dat vind ik een 10, en dit een 7. Maar dat wisten we van te voren, en als ik dat storend vind, dan hadden we niet moeten gaan

Wat heel leuk is, en ik denk jij dat ook kan waarderen is Japan Classic Sunday. Dat is echt een tof event, puur Japans, maar naast tuning ook echt bijzondere oude en minder oude en bijzondere en minder bijzondere modellen. Ook oudere Koreanen zijn daar welkom. Dit jaar ben ik niet geweest, het weer was niet zo en mijn voor mijn enkel was het te.

Leuk hoe je je band met de Koreaanse auto beschrijft. Ik heb hetzelfde maar dan wat breder: doe maar een Aziatische auto. Even een lijstje wat ik sinds 2012 in bezit heb gehad met daarachter wat kleine comments
1. Hyundai Getz 1,3 Dynamic Sky bouwjaar 2004. In bezit 2012-2016: Gekocht voor 4.000 euro. Wat kleine beschadigingen maar technisch een super auto. Het fabrieksdakje was een zalige optie. Het reed lekker met best wat gevoel.
2. Hyundai i20 1,1 Crdi, bouwjaar 2012. In bezit van 2016 tot begin 2019. Na de Getz eigenlijk wat tegenvallend. De rauwe randjes die de Getz nog had waren door Hyundai weggefilterd. Daardoor een wat saaie maar wel comfortabele auto. Uiteindelijk weggegaan nadat de problemen met de luchtmassameter waren opgelost.
3. Suzuki Alto bouwjaar 2010 automaat. In bezit gehad van 2018 tot 2019. De eerste auto van mijn vrouw. Leuk rijdend autootje. Goede stoelen. Betrouwbaar maar toch drie keer pech mee gehad. Alleen kan ik de auto niet verwijten: accu die versleten was, lekke band, gestrand zonder benzine. (beginnersfoutje). Gestolen tijdens onze vakantie in 2019.
4. Mitsubishi Spacestar Instyle bouwjaar 2016. Gekocht in 2019. Ook gestolen als gevolg van de woninginbraak in 2019. Gekocht in de hoop er 1 op 20 mee te rijden. Toch ben ik nooit happy met die auto geweest. Teveel op rationele gronden gekocht. Wegligging erg matig, vaag bochtgedrag. Wel comfortabel in rechte lijn als er geen tot weinig wind was. Ik reed liever in de Alto dan in de Spacestar sat zegt denk ik wel genoeg.
5. Suzuki Splash bouwjaar 2008, Gekocht als opvolger van de gestolen Alto. In bezit vanaf 2019. Auto had bij aankoop maar 38.000 op de klok staan. Nu op bijna 187.000. Uiterst betrouwbaar. Fijn rijdende auto, ligt ondanks de wat hogere bouw (fijne instap) prima op de weg. Omdat Jeanne heel tevreden met haar waggie is hebben we besloten dat we nog in elk geval tot 2028 met deze auto doorgaan. Gisteren de auto getrakteerd op een mooi Android auto toestel.
6. Mazda 2 1,5 skyactiv GT-m. Gekocht in 2019 als opvolger van de Spacestar. Ingeruild in 2024. Denk dat dit de fijnste auto is geweest die ik ooit in bezit heb gehad. Vlotte auto, een echte bochtenridder. Een auto die uitdaagde om te spelen. Mooi zuinig. Gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 19. Om toch een minpuntje te noemen: de automaat was op de snelweg soms wat nerveus: met een kleine verandering van het gaspedaal al terug van zes naar vijf.
7. Suzuki Swift Select CVT. Omdat de Splash en de Alto mij hadden geleerd dat de auto's van dit merk fijn rijden besloten om de Mazda in te ruilen en te gaan voor mijn eerste nieuw gekochte auto. Waar de Mazda door mij wel eens vergeleken werd met een pup, dan is de Swift meer een volwassen Labrador. In alles net iets minder uitgesproken maar betrouwbaar. Eigenlijk wil ik deze auto rijden tot mijn pensioen. Tegen die tijd zal de auto op 12 jaar zitten en vermoedelijk op 180.000 tot 200.000 kilometer. Bij goed onderhoud moet dat een eitje zijn. We gaan het zien.
Bedankt voor je mooie uitgebreide bericht beloof je me dat je nooit dan maar nooit denkt "als ik dit plaats, misschien wordt er gedacht dan kaap ik het topic." Dus zelfs als er updates zijn over de Swift, die leuk om te delen, wees welkom!

Trouwens @verlichting2 , wat reed jij eigenlijk voor de Getz? Ik ben het kwijt .

De heftige inbraak weet ik me nog te herinneren! Dat lijkt me echt niet prettig, mijn auto is ooit hier opengebroken , en onze buren (bij mijn ouders / ouderlijk huis) hebben een inbraak gehad, zelf nooit. Ik kan me het dus niet helemaal inbeelden.

Ik heb wel veel gereden in een Yaris, dat was in of op IJsland:
50821559703_79ffdc2a4b_c.jpg

Toen ben ik Yaris-fan geworden, toen de blauwe Lancia totalloss was had ik graag een Yaris gekocht, maar de prijzen waren bizar, toen kocht ik Hundee.

Ik ben echt Hundee-fan. Ik wou mijn Getz ook fixen wel, maar vond eerlijk is eerlijk de roest moeilijk. Viel de Rover tegen, dan had ik hem (Getz) gerepareerd. Ik had mijn Roverliefde vanuit een Hundee- via mijn vader zijn 45 perfect kunnen doen.

Ik had met liefde in de Getz gereden, maar ik ben eerlijk is eerlijk ENROM blij met mijn Rover, die rijd fijner, maar dat is appels en peren.

Ik had bijna een Swift, model 1997 gekocht, als de inruil beter was, dan had ik denk een hele andere historie gehad.

Mijn Poolse vriend heeft een Nissan Pixo, en ik moet zeggen, dat rijdt ook fijn hoor.

Ik zag vanmiddag een MG 3 of hoe heet dat ding, met een trekhaak als die trekkracht heeft wordt dat ooit mijn volgende auto, of anders een Hyundai i20 (3e generatie) .

Mijn ouders zijn 80+, dus nog 20 jaar kamperen met zijn 3en zal misschien niet gebeuren. Maar de arts zei tegen mijn moeder " u rijdt niet, u zit er naast , laat junior maar rijden. Lekker blijven doen, het is heel goed dat u dit doet en er plezier uithaalt. Voor meneer is dit ook goed. "

Hoe is het trouwens met je enkel? Is het nu beter dan na de voorlaatste medische ingreep?
Moeilijk...

De operatie heeft me wel geholpen, dit doet wat het moet doen.

We hopen dat de banden nog weer groeien en de beuk heelt, maar het heeft veel tijd nodig om te lijken hoe ver alles gaat komen, qua pijn en beperkingen.

Ik ben nu op mijn aanvraag bezig met een fysio-traject voor bewegen/sterker maken, maar dat is echt weer vanaf 0 en geeft veel pijn.

Ik vind het moeilijk om heel eerlijk te zijn, ik wil het positief belijken, maar zoals gister dan doet het enorm veel pijn na een intensive dag, en dan heb ik ook enorm veel slaap nodig. En ook een volledige werkdag is nog best pittig voor me.

En ik vind dat heel lastig om heel eerlijk te zijn, ik word daar heel soms heel moedeloos van. Ik loop nu zonder zonder krukken en alles, maar het is nog niet zo als het was, en de vraag is wel komt dit weer. Ik kan 100 worden zo, maar het is neit zoals voor ik viel en het is in vele gevallen toch wel pijnlijk.

Jammer dat je enkel onwillig blijft. Maar je noemt ook iets positiefs: je kunt er 100 mee worden.

Zo'n lange post maken in jouw topic vond ik wel lastig maar deze keer viel het wel mee. Gewoon om aan te geven dat ik (bijna) nooit problemen op technisch vlak heb gehad met de Aziatische auto's.

Voor de Getz heb ik in de periode 2009-2012 Clio's Dci, 206, 207 gereden. Ik zat toen in de detachering en reed meermalen deze auto's uit contract. Hier is mijn aversie tegen de Franse auto wel ontstaan. Vooral de 207'ens waren verschrikkelijk. Ze reden goed hoor als ze reden. Maar hoog olie verbruik, slecht starten, om de haverklap kapotte verlichting, een 1,6hdi Feline (echt een mooie spec!) die maar moeizaam stationair liep etcetera.

Daar weer voor de misschien nog wel eens genoemde Fabia sdi Elegance ook in de lease. Maar die heb ik zelf mogen uitkiezen van de werkgever.

Japan Classic Sunday wil ik wel een keer bezoeken.

Toen ben ik Yaris-fan geworden, toen de blauwe Lancia totalloss was had ik graag een Yaris gekocht, maar de prijzen waren bizar, toen kocht ik Hundee.
Dit is nog steeds zo. Met de zoektocht naar een ander, klein autootje voor mijn vrouw in plaats van de McBenz, heb ik ook gekeken naar de Yaris. Want dat is een heel goede auto, maar die prijzen zijn echt belachelijk.

Jammer dat je nog steeds last hebt van je enkel, maar als we het positief bekijken dan kan je er 100 mee worden én je enkel weer gebruiken. Dat is nog steeds winst!

Jammer dat je enkel onwillig blijft. Maar je noemt ook iets positiefs: je kunt er 100 mee worden.

Zo'n lange post maken in jouw topic vond ik wel lastig maar deze keer viel het wel mee. Gewoon om aan te geven dat ik (bijna) nooit problemen op technisch vlak heb gehad met de Aziatische auto's.

Voor de Getz heb ik in de periode 2009-2012 Clio's Dci, 206, 207 gereden. Ik zat toen in de detachering en reed meermalen deze auto's uit contract. Hier is mijn aversie tegen de Franse auto wel ontstaan. Vooral de 207'ens waren verschrikkelijk. Ze reden goed hoor als ze reden. Maar hoog olie verbruik, slecht starten, om de haverklap kapotte verlichting, een 1,6hdi Feline (echt een mooie spec!) die maar moeizaam stationair liep etcetera.

Daar weer voor de misschien nog wel eens genoemde Fabia sdi Elegance ook in de lease. Maar die heb ik zelf mogen uitkiezen van de werkgever.

Japan Classic Sunday wil ik wel een keer bezoeken.
Ah ja, ik zat al even in het hoofd met een Skoda, ik wist dat die ook nog er was geweest...

Persoonlijk heb ik niets met Frans, ik vind het aardige auto's, ik neem ze mee in mijn overweging, maar ze vallen als eerste af. Ik vind een Megane 2 5 deurs mooi, of een Clio 3 5 deurs, beide wel in luxe uitvoering, maar ook die vielen voor mij af.
Dit is nog steeds zo. Met de zoektocht naar een ander, klein autootje voor mijn vrouw in plaats van de McBenz, heb ik ook gekeken naar de Yaris. Want dat is een heel goede auto, maar die prijzen zijn echt belachelijk.

Jammer dat je nog steeds last hebt van je enkel, maar als we het positief bekijken dan kan je er 100 mee worden én je enkel weer gebruiken. Dat is nog steeds winst!
Mijn Lancia was uit 99, die heb ik 8 jaar gehad en voor een Yaris vroegen ze destijds gewoon 7k ook voor modellen uit '99.

Maar ook nu inderdaad, wat jij ook zegt. Een auto die je eigenlijk haast nieuw moet kopen. Mijn buren hadden een blauw Hybrid denk ik, misschien 10 jaar oud nu. Dat vond ik een aardige auto wel altijd.

Ik vind dit een aardige auto, niet prachtig en ook misschien wel MG-onwaardig, maar dat is iets waar ik me op de een of andere manier wel in zie rijden ooit.
Chinees en tweedehands weet ik niet zo goed, een MG zou ik wel durven want MG wordt ook in Engeland (redelijk) goed verkocht. Ik zag ook dat ie 500 KG mag trekken, ik denk een beetje te ondermaats nog. Nouja hopelijk is het zo dat de Rover nog zoveel jaar mee gaat dat er dan een goede opvolger is ontwikkeld ergens op dat gebied.

En anders een i20, wel bruin of blauw natuurlijk.

55051968656_c09ed228e0_c.jpg

En dit kan natuurlijk ook gewoon. Dit is dezelfde caravan als mijn ouders hebbe, maar dan Duits en dus zwaarder qua gewicht.

Qua enkel moet ik nog even terug komen..

Dit weekend was heel zwaar, dat heb ik zelf veroorzaakt. Hoewel ik niet veel geks heb gedaan, en niet gereden heb, deed het zondag en maandag zo zeer, dat het warm was en dik en klopte. dus maar rustig aan gedaan. De fysio vond het niet zo goed natuurlijk, maar wel goed voor ons programma. Vrijdag ga ik onder begeleiding sporten, maar dan mogen we eigenlijk geen enkel dingen doen nog..

Maastricht is natuurlijk erg en nadat de wekker om 5.15 ging, was het even over 6 dat ik met de Mauzenfanger en genoeg koffie naar mijn vader reed. Ayo mocht daar een dag je logeren. Als we om of na 20uur pas thuis kom is het zo'n lange dag, en daar kan het princesje niet tegen. EN ik zou dan zondags weer naar huis, dan konden we ook onze plannen voor Bremen even maken.

Om 6.40. om nabij, stonden we in Meppel te wachten op de rideshare, aka Leon. En uiteindelijk was het rond half tien dat we deze Honda spotten, vlakbij het MECC.
55050127254_67e845f5db_c.jpg

Het MECC is een mooie beurs, ik heb mijn hoogtepunten meegenomen in dit (en het volgende bericht)
55048965822_defd09b558_c.jpg

Dit is geen Engelse Mini, maar een Innocenti.

55048965807_0d75dd88a3_c.jpg

Maagdelijk mooie Landcruiser.

55050127729_74627dbd50_c.jpg

Een Lagonda vind ik één van de vetste auto's ooit gemaakt, misschien vind ik uiteindelijk de Rapide nog mooie dat wel. Maar die is haast gewoontjes naast een Lagonda.

55049872311_c097850437_c.jpg

Deze Daimler vind ik ook prachtig, vroeger al en nu nog steeds. In Bordeaux had ik hem niet eerder gezien

55050214965_e0e06416bc_c.jpg

Een oude XJ-S uit de jaren 70 vind ik prachtig, lijkt me machtig om te rijden. Of ik het echt zou willen is een nader verhaal denk ik.

55049872451_2bac818d01_c.jpg

Dit is een Svenska CX, die mag ook zo mee.

55049872476_e93f5d0f3d_c.jpg

Rond 11 was het tijd om even bij de Autoweek stand te kijken, deze toffe Simca heeft een tafel die je uit de vloer kunt halen. Grappig detail, de oranje/gele koppen hebben wij (mijn ouders) nog in gebruik in de caravan.

55050058598_d1daf4960a_c.jpg

Mijn vader wou deze Volvo wel mee.

55049872541_fe1aebb574_c.jpg

Of deze, in het zelfde groen als onze oude Ascona vroeger.

55049872566_b52b7a2943_c.jpg

Een van de hoogtepunten van de beurs, maar stiekem stond ie ook in Eelde en heb ik al gekwijld op deze Isuzu.

In hal 2 stond deze toffe Fiesta:
55050058648_3e221d1e67_c.jpg

55048966087_b50f360394_c.jpg

En een handvol Suzuki Jeepjes.

55050127999_540efa704a_c.jpg

De mooiste generatie van de Celica. Heel mooi bruin!

55048965677_c3c54ce350_c.jpg

Een van de dikste maar meteen ook van meest wanstaltige wagens, een Excalibur.

55050214725_52f1e27767_c.jpg

De laatste foto van hal 2, een leuke Delta. Toen was het lunchtijd met vriend en medeforummer Thomas, meetingpunt was wederom de Autoweekstand.

55049872056_011d1f3828_c.jpg

Naast deze Panda hadden Leon en ik het nog over de Y10, hoewel een leuke tijd hadden, mis ik hem niet. Of heb ik er spijt van dat ie weg is.

En toen liep er iemand over mijn toetsenbord, de rest doe ik dan maar apart. (iemand gilt dat er op bed gelezen moet worden, gelukkig ben ik de baas in huis en niet de Mausenfanger.)

55049871991_2b3c4fe017_c.jpg

We blijven bij de Italianen. Er waren verschillende mooie EN toffe, een Gamma Berlina schaar ik onder de toffe, mooi vind ik hem niet.

55050127514_5fa1ccea59_c.jpg

Een Alfetta schaar ik onder de mooie, een van de weinige auto's, met de zijn coupé zusje, die met een facelift mooier is geworden vind ik.

55048965632_8425674f89_c.jpg

In mijn vriendenkring is er een heit met een klassieke Range Rover. Een oude 3deurs vind ik nog altijd prachtig, maar een nieuwe of oude of nieuwere (lees elke generatie) 5 deurs vind ik ook mooi.

En dan het hoofdpodium van de Japanse wagens:
55048965602_8846dc0fb3_c.jpg

Mooi deze Subaru XT!

55050214545_5c8af87f34_c.jpg

Celica's!

55050127439_8eb5c1fd62_c.jpg

Iemand, we noemen geen namen Leon, vond dit het hoogtepunt van alles. Nouja een MX-5rijder heeft vast gelijk, dus we nemen het maar aan.

55049871856_9c563bb1da_c.jpg

Lamborghini maakte een station car, deze dus, voor een rijke Sjeik.

55050127344_333d52e947_c.jpg

Dit was een erg bijzondere Kever, maar geen idee waarom. Hij was wel erg duur. Wat zelfs mijn vader niet begreep.

55050058033_495d52f857_c.jpg

Bij de supercars was genoeg te zien, heel gaaf, ik moet eerlijk zeggen dat ik dit allemaal met de Google lens moet opzoeken, die wagen zeggen me weinig. Maar eerlijk is eerlijk is dit "facking vet" zoals een collega altijd zei!

55049871731_824148d66f_c.jpg

Meest toffe Jaguar ooit!

55050058048_b6d1b15979_c.jpg

En ik sluit af met deze Trabant, van de Metrpool. Blijkbaar verkocht!

Ik doe de beurs echt geen eer aan met deze foto's. Er waren heel veel unieke auto's, maar dit zijn vooral mijn hoogtepunten.

Ik heb ook nog wat kocht op de beurs:
55052613725_45dcfd5ee7_c.jpg

Lada Folders...

55052523819_7fd7458a99_c.jpg

En een Yue Loong folder.

55051375182_6e54cd9ddf_c.jpg

55052523804_6360c56cff_c.jpg

En de ik kon mooi de FM-Transmitter testen, mijn oude valt steeds weg, en dit is een aardige van de Action. Eerlijk is eerlijk, hij doet het verrassend goed (nog)

Is die kever niet uit een film? Die XJ220 lijkt mij nu echt een auto om eens in (mee) te rijden, niet om te bezitten. Vast een crime om dat rijdend te houden.

Die kever was een speciale uitvoering, Gelbe Schwarze Renner (GSR), die enige mate van "af fabriek" aanpassingen had om omgebouwd te kunnen worden naar een circuit auto. Het was Volkswagen, dus niet te veel van die aanpassingen voorstellen, buiten de kleurstelling.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan