We waren bij de Classic Moto in Wroclaw gebleven…
Ik moet eerlijk zeggen, ik weet niet helemaal hoe de markt van Zastava was in Polen. De 1100 is ook door FSO gebouwd, als P-model. Een Yugo is ook wel verkocht in Polen, maar ik zelf heb nog nooit een Yugo gezien in Polen. Dit was wel een heel mooi (en oud exemplaar) .
Heel bijzonder dat je hier niet 1 maar 2 Warszawa Pickups bij elkaar ziet, en dan beide ook nog in nieuwstaat EN in dezelfde kleur.
Nog een prachtige Warszawa, ditmaal een ambulance.
Naast zeg maar liefhebbers met eigen auto, staan er ook veel bedrijven en clubs met de mooiste auto’s. Ook komen er verschillende musea met wat van hun collectie langs. Deze Honker komt uit een erg leuk museum, wat toch zeker op 3 tot 400 kilometer afstand ligt. Het Muzeum Kakolowice had deze korte Honker meegenomen.
Plus deze Honker met open dak, ook een prototype.
En deze Nysa Camper, dat was natuurlijk wel een topper in mijn ogen. Als ik me niet vergis is de opbouw uit de DDR, hij staat vast in een van mijn boeken. Maar de Mausenfanger ligt op het kratje te slapen, die maak ik maar niet wakker (ik heb al een “kom ik op terug” notitie gemaakt. )
Mijn vader noemde dit een kamperbak, vriend Adrian zei toen dat het wel een echte Brabus is, en dus bijzonder en uniek, maar mooi vind ik hem ook niet echt.
Deze Ocatvia Super staat op hele oude oude Poolse Kentekenplaten. Nog voor de “oude zwarte die je nog wel eens ziet rijden nu”
Of de 5 zo iconisch wordt dat we die over 40 jaar ook op events zien, weet ik niet. Maar het blijft een leuke auto vind ik.
Een late Warszawa en Syrena ...
Het hoofdthema dit jaar was Tatra, dus die zag je veel. Je kon je auto ook op een soort podium in het zonnetje laten zetten, dat deed deze eigenaar dus, maar omdat het zo wam was zocht ie even de schaduw op.
Deze ZUK heeft meegedaan aan de Zlombol rally, dat is een rally waarin je met je Oostblok-auto naar heel ver moet rijden, voor het goede doel uiteraard.
In Polen is een Snoek niet uniek, maar je ziet ze niet overal, zoals bij ons.
[/url]
Ook mooi deze 3 rode coupé’s uit Italië.
Er is altijd een hoek/club/bedrijf met een aantal leuke Japanse auto’s, zoals deze Toyota Coupé.
Porsche is altijd erg breed te zien, dit jaar geen mooi podium maar wel een hele grote stand. Ze hadden onder andere deze 924 meegenomen, een deelnemer van de Classic Dakar.
En 2 hele mooie witte Opels!
De Sachenring P70 is de voorloper van de Trabant, net zo leuk qua looks maar minder bekend en iconisch.
Dan was er een hoek, waar je al deelnemer mocht of kon staan.
Ik denk dat deze oude STAR van een liefhebber of liefhebber bedrijf, want wat een bijna nieuwe was dit zeg!
Elk jaar staat ie er, en elkaar jaar maak ik een foto en elk jaar komt ie in mijn verslag voorbij. De Chaika. Dit is mijn aller Favoriete Sovjet slee, behalve deze, heb ik er nooit eentje gezien. Op OMMMA stond wel een voorloper, maar deze, als ik een loterij win en ik koop een onverstandige auto dan wordt het deze! Van Rusland mogen we alles vinden (dat vind ik ook) maar tijdens de Sovjet-Periode zijn er toch wel een paar hele fraaie auto’s gebouwd.
Als we toch met fantaseren bezig zijn, dit is wel mijn ideale Trabbi, met Polo motor en in een “Suffe Sophie kleur” , ik rij de (STAR) transporter voor, en zet deze achter de Chaika.
Ik denk dat dit een Poolse 127 is, want die zijn ook in Polen gebouwd. In hetzelfde boek staat ook wat over de 127, maar de Mausenfanger slaapt nog steeds. Dus ik parkeer de info even, en zal het later zoeken.
Laat ik vooropstellen, origineel vind ik altijd mooier, maar dit heeft ook wel wat. Een van de weinige auto’s Belarus die ik nog zag.
ZO zag het openbaar vevoer er in Polen uit, de fraaie Autosan bussen en een Warszawa Taxi.
De Autosan H9 zie je nu ook nog wel rijden, het is een bus die vanaf 1974 tot 2002 is gebouwd, misschien wat eenvoudig allemaal maar de bussen waar oersterk en de slechte Poolse wegen waren geen probleem voor de Autosan H9, die vooral een regionale bus was.
De bekende Niewiadów caravan, maar ook de vouwwagens zijn Pools . Niewiadów bestaat trouwens al sinds 1920, en maakt de 126 Caravan sinds 1966. Gedurende zijn geschiedenis heeft het bedrijf onder andere chemische en militaire producten (RPG-76 antitankgranaatwerpers) , huishoudelijke apparaten (mixers en keukenmachines, waterkokers), Neptun, Pstrąg en Jantar opvouwbare kajaks, Stynka opvouwbare visboten, Mewa opvouwbare zeilboten, Romer campers en ook de Caravans dus plus andere producten geproduceerd. Het behoorde tot de Predom- unie (die opereerde onder de naam Predom-Prespol ) "Predom" (eigenlijk de Precisie-industrie Vereniging "Predom" , daarna de Vereniging van Ondernemingen in de Algemene Gebruiksproductenindustrie "Predom" ) – voormalige verenigingen in de periode van de Poolse Volksrepubliek (1974-1989). En dit waren dus allemaal bedrijven die samen werkten en verschillende producten maakten.
Een late 126.
En dan is er nog 1 interessant hoekje voor dit bericht:
Met een mooie oude Pickup.
En nog een prachtige 125p, ik moet zeggen inmiddels is een 2106 mijn favoriete “FIAT-kloon” , maar een late 125p vind ik ook erg leuk. Maar geen Polonez natuurlijk
Een een Nysa Milica, met de in de achtergrond mijn vader die vol geïnteresseerd kijkt naar trekhaak van de Polonez…
Dat is deze hele mooie, die echt door een ringetje te halen is. We willen heel graag onder onze FSO ook een trekhaak, du het is dan wel handig om te weten wat voor 1. Voor een oude FIAT is het hier wat makkelijker aan te komen, en dus zitten we wat te kijken en raken we in gesprek met de eigenaar. Met Translate, handen en voeten en gebrekkig Engels redden we ons uitstekend, en verteld hij ook dingen als trekkracht enzo , en als we dan vertellen dat we zelf ook een Polonez hebben, is ie natuurlijk onze nieuwe beste vriend. We praten nog wat en dan vraagt hij, of we ook nog naar het museum gaan … Wat blijkt, hij heeft nog meer Polonez en daar staat ook nog wat van hem. Bij het museum moesten we maar zeggen dat we vrienden van Patrick zijn, ik krijg een visitekaartje in mijn handen gedrukt, dan konden we ook achter de schermen kijken…
We lopen dan maar door en treffen Adrian dan weer, die waren we kwijt namelijk. Dus wij vertellen dit verhaal, hij helemaal blij want wat blijkt, Patrick is een soort legende of in ieder geval vrij groot in de autowereld in Polen.
Het museum is inderdaad het museum van de Polonez uit Thailand, van wat berichten eerder.
(en morgen gaan we verder)