AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

ja de uno is bij een kapot lampje al economisch totall loss :)

heb er nu ongeveer 300 euro aan gespendeerd, nieuwe remblokjes + revisiesetje, nieuwe koppeling, complete beurt, nieuwe ditributieriem en spanrol, beetje tectyl hier en daar, nieuwe ruitenwisser vóór, kleppendekselpakking en nog wat kleine dingen. Dan kan er nog wel een paar tientjes meer bij. Dan is hij ook helemaal goed verder. Er wordt ook aardig mee gereden, waar ik soms geen idee van heb.

Laatst reed ik ongeveer 20 km van mijn huis voor mijn werk overdag, zag ik ineens mijn eigen Uno rijden o_O die direct te herkennen is aan de matte plek rechts achter.

Nu mijn opel logo toch gejat is denk ik er aan om er gelijk een vauxhall logo op te zetten. Vind deze altijd een stuk mooier dan die van opel. Had het bij mijn vorige calibra ook gedaan (y)

calibra230505008.jpg

Mocht je via je werk niet aan een middenpijp kunnen komen, moet je hier eens informeren. Behoorlijk goedkoop, vlotte antwoorden op e-mails, levering met een week en 2 jaar garantie (y)

Mijn broer werkt bij brezan, daar heb ik minimaal 60% korting op alle uitlaatdelen ;) dus dat moet wel goedkomen.

maar toch bedankt, volgende week ga ik met de Uno bezig.

Vanmiddag is de uno de pineut, die gaat een mega kerstboom vervoeren :)

Zo, de Uno wordt twee keer zo groot?

Overigens, als je je Total-losse uno wil verkopen, moet je maar een pb-tje sturen :p

nee nee, die wordt nog goed voor van alles en nog wat misgebruikt

:p

kerstboom stak een mega eind achter de auto, maar was maar klein stukkie

Inmiddels vauxhall logo achter er op zitten, heb voor ook maar besteld om te kijken hoe dat gaat staan! :D

Verder de onderkant van de carroserie goed nagekeken om roest, op enkele plekjes die ik heb bijgewerkt na helemaal niks (y)

Foto's komen zodra het logo aan de voorkant er ook op zit, en dat zal pas in het nieuwe jaar worden.

Alvast een fijne jaarwisseling voor iedereen :D

Nokia-N96-joost253.jpg

Nokia-N96-joost254.jpg

het jaar begon al goed dacht ik gisteren, toen kwam er een dikke bekeuring op de mat. Door rood licht rijden; 150 euro! :eek:

Het goede nieuws was dat het met de Uno gebeurd was, en om een tijdstip wanneer ik aan het werk was, mijn broer zat op kreta en mijn vader en moeder werken, naar alle waarschijnlijkheid is het mijn zusje geweest. Die zit nu in turkije, bij terugkomst krijgt ze het minder goede nieuws te horen :)

nieuw projectje is gestart...

ben er al een tijdje mee bezig met onderzoek naar de mogelijkheden, want tot op heden is het nog niemand in NL gelukt

NACH_FACELIFT_GIF.GIF

LCD van een senator in een calibra V6 bouwen. En dan ook alles goed werkende

Die van een kadett GSI zie je wel vaker:
SENATOR_A_GIF.GIF

maar die vind ik niet zo mooi

met name de signalen goed omvormen is moeilijk,

daarnaast ben ik nog op zoek naar een donortacho, want ik wil de orginele tellerplaten ten aller tijde terug kunnen plaatsen...

dit gaat nog wel een hele poos duren, en het is meer het mogelijk maken wat een ander nog niet gelukt is

vandaag is de calibra ook weer voor een jaar gekeurd :D

Het is hier overal spekglad, altijd leuk om de grensen op te zoeken totdat de techniek ingrijpt (ABS/TC)

In het filmpje geef ik ook volgas en ga ik vol op de rem.

Met gewoon rustig rijden is het prima te doen hoor met dit weer ;)

Heb wel smallere wintervelgen 16" met zomerbanden. Die doe ik er normaal op in de winter op deze velgen te ontzien van pekel en ze niet gelijk beschadigen als je toevallig tegen een stoeprandje aan rijd.

maar nog geen tijd en zin gehad om deze te laten monteren :p

Eerste voorbereidingen zijn gedaan voor mijn nieuwe projectje, een LCD dashboad, elektronische schema's,

stekkertjes regel ik v/d week, en dan kan het zo langszamerhand beginnnen.

de echte ombouw zal later pas gebeuren, maar de voorbereidingen mbt tot de electronica is begonnen

Nokia-N96-joost280.jpg

Nokia-N96-joost281.jpg

Nokia-N96-joost282.jpg

Ben benieuwd hoe dat er uit zal gaan zien :)

[size=x-small][offtopic]
Joost, weet jij toevallig nog kamers in Enschede die een nieuwe bewoner zoeken?[/size]

voor de uno bestaat er ook een LCD tellerklokken, alleen is het heel lastig om aan te komen, laat staan in te bouwen. Dat gaat dus helaas niet gebeuren. :)

UNO LCD
DIGIUNO_VERGLEICH.JPG

DIGIUNO_009.JPG

wat betreft een kamer; ben al een tijdje niet meer op school geweest ivm stage, maar toevallig moet ik er van de week eens heen, meestal hoor ik dan wel eens wat ;)

maar over het algemeen is er in enschede wel goed aan een kamer te komen, zeker in deze tijd...

Op zich wel vet die LCD klokken voor de Uno, maar ik ga dr maar niet aan beginnen :D

Ik vind het aanbod een beetje mager om eerlijk te zijn. De enige 3 eisen die ik stel is dat het 18+ m[sup]2[/sup] moet zijn, beetje schoon en betaalbaar. Daarnaast het liefst een beetje dicht bij het Saxion.. Mocht je wat weten/horen, dan hoor ik dat graag (y)

die van de senator is het geworden.

die van de kadett vind ik niet mooi, die zie je ook best veel

KADETT LCD
Corsa.JPG

ik ga die van de senator inbouwen, die ziet er ongeveer uit als dit:
facelift_neu_unterschied.jpg

Leuk projectje Joost. Zij je bij aankoop van de Calibra niet dat je hem origneel ging houden?:rolleyes:

Die van de Senator ziet er idd. heel mooi uit. Leuk dat Opel dat toen leverde!

Leuk projectje Joost. Zij je bij aankoop van de Calibra niet dat je hem origneel ging houden?

ja dat klopt inderdaad, maar daar doelde ik met name op het uiterlijk, die is orgineel perfect (y)

Maar ik vind het leuk om iedere keer wat nieuws te bedenken, alleen er zit nu alles al op en aan, behalve schuif/kanteldak. Maar dat wordt iets te ingrijpend.

ik maak het overigens wel zo met stekkers dat als het allemaal werkende is dat ik met een half uurtje de oude tellerklok er weer in kan zetten.

Die van de Senator ziet er idd. heel mooi uit. Leuk dat Opel dat toen leverde!

het was ook een gigantische meerprijs :eek: ik meende bedragen van rond de 1600 duitse marken, en dat was toen belachelijk veel geld. Later zat het op de duurste Senator 3.0 24V CD uitvoeringen standaard dacht ik. (mag ook wel met een nieuwprijs van 120.000 gulden (!) :eek: )
Maar je ziet ze niet zo heel veel.

Klinkt als een leuk en uitdagend project, ik hoop dat het je gaat lukken

we zullen zien, het is tot nu toe nog niemand gelukt, ik heb ook wat hulpt van iemand die er ook aardig ver mee is. En hij heeft een stuk of 40 sloopcalibra's bij de deur, dus dan is het wat makkelijker om dingen te proberen en te passen en donoronderdelen te vinden en zo :D

juist omdat niemand het nog gelukt is vind ik het leuk, of ik hem er in hou moet ik even zien hoe het gaat staan (als ik het zowiso werkende krijg)

Alweer ietsjes verder met de LCD ombouw!

na flink wat gepruts met de speciale schroeven heb ik met de dremel een sleuf gemaakt en ze met de platte draaier open gemaakt zodat ik eindelijk alles los kon halen. Ik gebruik alleen het LCD wat er in zit, en niet de hele behuizing, want dat gaat niet passen in de calibra wat ruimte betreft
Nokia-N96-joost287.jpg

alleen deze dus:
Nokia-N96-joost289.jpg

de witte omlijsting:
Nokia-N96-joost291.jpg

die is inmiddels matzwart
Nokia-N96-joost295.jpg

de donor behuizing is al globaal leeg gehaald, dat wordt uiteraard nog helemaal mooi leeg gehaald zodat het er netjes uit komt te zien. Nog geen idee hoe precies, met de dremel gaat het niet makkelijk omdat het weg smelt en raar weg krult, ga van de week eens gewoon met een vijl proberen, alleen kan ik geen slag maken omdat het glas er in zit, iemand nog ideeën?
Nokia-N96-joost292.jpg

om dit idee te krijgen:
Nokia-N96-joost293.jpg

de ruimte helemaal bovenin kan ik gebruiken voor de knipperlichten, grootlicht, TC, ABS, Motorstoring, Oliedruk, Accu en Handrem, alle overige plaatjes moeten worden verwijderd, daar is geen plek voor. Om dat er in te maken ben ik bezig met een behuizing, die ik ga maken van de behuizing van de orginele LCD.
Nokia-N96-joost290.jpg

wat voor pulsgever heb je hier voor nodig..? Ben wel benieuwd man, dit is wel een cool project, er zijn er genoeg die een kadett digi n de Cali hebben, met een pulsgever van een Gsi, deze heb ik nog wel liggen mocht je die nodig hebben..

kadett gsi is mij te makkelijk, dat hebben er ook al meerdere, een senator digidash is wel iets gecompliseerder, maar het schiet aardig op ! :D

zal vanavond wel ff paar fotootjes posten hoe het er voor staat...

wat voor pulsgever heb je hier voor nodig..? Ben wel benieuwd man,

calibra's V6'en hebben een snelheids signaal van de ABS en dus geen kabel. Deze geeft ca 15000 signalen per kilometer, een senator digidash heeft er ongeveer 5500 nodig, het is alleen een kwestie van deze impulsen om te vormen. Daar heb ik een broer voor die heel handig is met elektronica. Heb dus geen pulsgever vanuit de bak nodig (y)

hierbij enkele foto's tot zover...

2 roerstokjes voor de verf
Nokia-N96-joost299.jpg

beetje zaken en knutselen, en dan ziet het er zo uit
Nokia-N96-joost302.jpg

Dan nog even plekmaken voor de lampjes bovenin het LCD, hier heb ik ook onderdelen gebruik van de oude LCD behuizing
Nokia-N96-joost304.jpg

en dan mooi zwart spuiten, en lampjes er in of dat past
Nokia-N96-joost305.jpg

Nokia-N96-joost306.jpg

nu moet ik nog schotjes zien te maken tussen alle lampjes, en de juiste emblemen er voor maken. Ik ben alleen de oude emblemenkaart kwijt, :rolleyes: dus ik heb geen embleem voor Traction Control. En de knipperlichten heb ik ook nog niks voor. die kan ik niet gebruiken van de Senator...

Als ik alle emblemen heb maak ik die er voor, draadjes solderen

Nu ga ik verder met de behuizing die ik uitgeholt heb, die mooi strak maken

Ziet er al goed uit Joost, wist niet dat je impulsen kreeg uit de abs, maar dat is een stuk moeilijker inderdaad. Weet nog dat toen ik mijn digi in ging bouwen dat je echt alles 3 keer moet checken.. en bij mij was het nog makkelijk

omdat een senator een lampje heeft voor knipperlicht links, en een ander lampje heeft voor knipperlicht rechts.....

terwijl mijn calibra maar 1 lampje heeft voor knipperlicht van zowel links als rechts, en heb geen zin om dat embleempje uit mijn huisige tacho te halen, die wil ik intact laten

aha dat soort dingen kan ik me mateloos aan irriteren, oude Fiats hebben dat ook. Ik weet heus wel welke kant ik op ga en welk knipperlicht er aan gaat maar toch ;)

Mijn D heeft ook maar 1 lampje voor links/rechts.... de Digi heeft er ook 2, heb dit omgesoldeerd zodat deze wel werken op mijn digi, maar dat is niet zomaar gedaan hoor, moet je je halve knipperlichtschakelaar slopen ed..

AsconaGT zei:
voor de uno bestaat er ook een LCD tellerklokken, alleen is het heel lastig om aan te komen, laat staan in te bouwen. Dat gaat dus helaas niet gebeuren. :)

Het leuke aan die digitale tellers van de Uno was dat alles digitaal was, behalve de afstandsmeters. Tegenwoordig is het precies andersom...
De Uno zou ik zelf trouwens niet zo snel van digitale tellers voorzien, net als bij de Tipo (DGT) waren het juist dit soort gadgets die nog wel eens de geest wilden geven.

GJ Massen zei:
aha dat soort dingen kan ik me mateloos aan irriteren, oude Fiats hebben dat ook. Ik weet heus wel welke kant ik op ga en welk knipperlicht er aan gaat maar toch ;)

Mijn Uno heeft ook maar één lampje.. Dus voor zowel links als rechts.

Mijn D heeft ook maar 1 lampje voor links/rechts.... de Digi heeft er ook 2, heb dit omgesoldeerd zodat deze wel werken op mijn digi, maar dat is niet zomaar gedaan hoor, moet je je halve knipperlichtschakelaar slopen ed..

ja dat was ik dus niet van plan, ook vanwege de beperkte ruimte die ik heb voor lampjes... dus ik ben nog op zoek naar een knipperlicht embleem en die van de TC

Het leuke aan die digitale tellers van de Uno was dat alles digitaal was, behalve de afstandsmeters. Tegenwoordig is het precies andersom...
De Uno zou ik zelf trouwens niet zo snel van digitale tellers voorzien, net als bij de Tipo (DGT) waren het juist dit soort gadgets die nog wel eens de geest wilden geven.

ik heb zo'n uno LCD ook maar 1x in echt gezien, die van de Tipo zie je wel wat vaker, maar ik weet dat de kwaliteit niet echt super is, dus de Uno blijft gewoon aneloog :p Opel LCD's zijn gelukkig wel van goede kwaliteit (y)

https://www.projekt-lcdtacho.com/

Dit kwam ik tegen op mijn zoektocht naar info over mijn D.. Misschien heb je er iets aan.

Leuk om te lezen Joost. Knap dat je dit allemaal aan durft....een schroefje los draaien in mijn astra vind bij wijze van spreken al spannend.

Het is voor mij ook spannend hoor wanneer de oude tellerklok er uit gaat en de nieuwe er in, en dan kijken of het allemaal past en werkt, dat is nou ook het leuke er aan. Of ik het ook mooi genoeg ga vinden en er in hou bekijk ik dan wel, en anders verkoop ik het als kant en klaar pakket, en dan leverd het waarschijnlijk nog goed geld op ook, aangezien Vectra 2000 LCD's die hier sterk op lijken, rond de 350 tot 500 euro van de hand gaan.

Het lijkt ook moeilijk dan het is hoor. Vaak is het gewoon de goede draadjes aan elkaar knuppen, wat met schema's goed te doen is. En ik moet het goede signaal hebben voor de snelheid, dat regelt mijn broer verder als ik heb de info aanlever, en de check control ga ik eventueel samen met iemand anders doen die heel bekend is met calibra's als het mij zelf niet lukt.

En heb het geluk dat ik niet van de calibra afhankelijk ben, kan altijd de Uno pakken, plus dat ik alle werkplaatshandboeken van zowel de senator als calibra ter beschikking heb met stapels info, en veel kennis kan vergaren van mijn collega's.

Al met al komt het wel goed denk ik :p

overigens, alles gaat niet vlekkeloos, met het uithollen van de donortellerklok was ik iets aan het schuren, nou bleef er net een beetje schuurpapier hangen tegen het glas/plastic. Nu heb ik op het plasic een paar grote krassen op :rolleyes:

ik ben dus bang dat er een nieuwe donorklok moet gaan komen, ben nog wel aan het kijken of ik het glas er uit kan halen, maar het zit helemaal verlijmt er op dus dat wordt niet wat denk ik...

dus als iemand nog een donor tellerklok heeft liggen voor weinig van een astra F/vectra A/calibra, maakt niet uit welk type of bouwjaar

Moet nu eerst opzoek naar een nieuwe donorklok uit een astra F/ Vectra A of Calibra. Ik heb het officieel verkloot :p

Op het 'glas' ziten krassen door het schuren bij het uithollen, had het beter moeten afplakken, iets voor de volgende keer dus,
intussen een overzichtje maken met de draadjes welke waarop moeten komen...

zoiets moet het dan worden ;) (de enige foto die ik heb van iemand de een senator LCD ergens anders heeft in gezet)

dit is alleeen een LCD van een oude senator, ik heb een nieuwere met Check Control er in, en wittere kleur

als ik het in real life ook mooi vind, dan hou ik hem in mijn auto, anders zet ik de oude tacho weer terug

tacho1.jpg

Je moet ook voorzichtig zijn..............heb je er nog wel vertrouwen in

ja hoor, er zit nog steeds vooruitgang in dus... ;) en als ik een uurtje ergens vrij heb en ik heb er zin in, dan pruts ik lekker verder

Kan je het "glas" er dan niet uit halen?

dat was inderdaad het aller mooiste geweest maar het glas zit met extreem goede lijm vast. Nu het glas toch al beschadigd is heb ik wel probrobeerd om het glas overal een beetje los te wrikken, maar overal onstaan kleine scheurtjes in het glas, dus dat wordt ook niet wat.

Ik ga nu een malletje maken van heel sterk karton die er precies mooi in valt, zodat bij mijn andere donorklok ik het kan beschermen...

donorklok kost 20,- is de kosten neit, moet voro mijn digi ook nog een neiwu glas hebben eigenlijk.

DHZ-twente zit hier vlak bij, de vorige donorglas was ook slechts 5 euro, volgens mij had hij er nog een paar.
dus haal even een nieuwe op voor 5 euro als ik er langs kom (y)

als ik die heb kan ik weer verder. Intussen ben ik bezig met mijn schemaatje voor de bedrading. Ik kom er nog niet helemaal uit, met name de Check Control. Maar komt wel goed :D

Terug
Bovenaan