AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

soms is het een klein lullig onderdeel waarvan het halve front gedemonteerd moet worden. en dan is het vaak een kwestie van goedkoop kunststof wat knapt

mijn collega had met zijn A4 uit 2015 zijn waterpomp ook defect, kon gewoon 1000 euro aftikken. zo is de boel wel een keer economisch total loss.
Zag een tijd geelden een leuk filmpje van de Car Wizzard op YT.
Ging eerst over BMW: plastic klein iets of rubbertje van $3 vervangen maar $1000 aan kosten want arbeidsloon.
En toen Audi. Was volgens mij een A4 maar ging ook over de A6: bij een hele rij modelgeneraties van die Audi's moest voor werkelijk vrijwel alles steeds het hele front gedemonteerd worden om hele gewone zaken te kunnen repareren/vervangen. Oa inderdaad zaken als een waterpomp.
En dat zag je volgens hem dan bij Japanse of Amerikaanse auto's nooit. Echt dus een keuze van de ontwerpers. Dus echt nodig is het niet maar dan moet je natuurlijk wel repareerbaarheid in je achterhoofd hebben bij ontwerpbeslissingen....

En toen Audi. Was volgens mij een A4 maar ging ook over de A6: bij een hele rij modelgeneraties van die Audi's moest voor werkelijk vrijwel alles steeds het hele front gedemonteerd worden om hele gewone zaken te kunnen repareren/vervangen. Oa inderdaad zaken als een waterpomp.
Volgens mij heeft Audi een tijd inderdaad alle elementen die normaal aan de voorkant zitten aan de achterkant/zijkant (?) van het blok gemonteerd (of het blok andersom in de auto gelegd). Riemen, kettingen , oliefilterhuis en waterpomp

Andersom komt ook voor: Je kon van een Datsun 100A, 120A en Cherry de koppelingsplaat en drukgroep vervangen zonder de bak onder de auto weg te halen. Wel weer een Japans merk...

Gelukkig is het nu opgelost Joost (y)

helaas, een week zonder problemen gereden. vanmorgen weer melding koelvloeistof :mad: hele vaatje is leeg

zou het een luchtbel kunnen zijn die (na een week) zo groot is dat het vaatje helemaal leeg is?

Garage gebeld, ja vervelend, ook voor ons ... niet echt wat een klant wil horen op dat moment... en ik zit er weer mee. ga hem wel bijvullen zo en zien wat er van komt of dat er niet misschien niet weer gelijk weer onderuit loopt

Laatst bewerkt:
zou het een luchtbel kunnen zijn die (na een week) zo groot is dat het vaatje helemaal leeg is?
In theorie misschien wel maar ik kan het me niet voorstellen.
Maar laten we hopen van wel.... :)
Lijkt een beetje op mijn laptop die deze week voor de 4e keer in nog geen7 weken naar de door de importeur van Lenovo aangewezen hersteller is....laatste keer hebben ze alles nagekeken, het probleem bleek niet reproduceerbaar, alle onderdelen zijn getest en in orde bevonden; 45 minuten na opstarten crashte die al weer...
Garantie hebben is 1, maar ik heb toch liever een product dat het gewoon doet....

Balen zeg! Ontluchten gaat wel via een speciaal programma, wellicht dat dat niet op juiste manier is gedaan. En anders wellicht ergens een fout gemaakt. Geen gekke sludge aan de olievuldop ga ik vanuit.

Balen weer Joost. Hopelijk is het alleen een bubbel maar lijkt me sterk dat dan je hele tankje leeg is.

Er zit toevallig ook niet een relatie tussen de koelvloeistof en de oliedop? Was die wel lek en gaat er niet iets anders mis in de motor waardoor je hoge oliedruk had met lekkage tot gevolg en nu kvs verlies?

Er zit toevallig ook niet een relatie tussen de koelvloeistof en de oliedop? Was die wel lek en gaat er niet iets anders mis in de motor waardoor je hoge oliedruk had met lekkage tot gevolg en nu kvs verlies?

Aan zitten te denken, maar lijkt onwaarschijnlijk.

gisteren 1,2 liter bijgevuld, lekt niets gelijk onderuit. staat nu precies op Max. nu goed in de gaten houden wat er gebeurd

Ik hoop dat ie niet lekt: geen probleem
Ik hoop dat ie wel lekt: kan je zien waar het probleem nu echt zit...(en dan kan het opgelost worden).
1 van de eerste Nederlandse zinnen die mijn vrouw van mij leerde: tsjonge tsjonge tsjone.... :)
Sterkte / succes !

Ja dat bedoel ik, met zo'n tooltje zet je m onder druk (1,2 bar ofzo) en dan zie je of ie terugloopt of niet. Dan kan je vaststellen of het gesloten systeem ergens lekt of niet.

Er is in ieder geval geen groot lek. heb niet veel gereden met de BMW dit weekend. volgend weekend naar amsterdam op en neer. daarna kijk ik wel echt even goed wat er met het kvs peil is gebeurd. so far, so good

Een luchtbel van 1.2 liter kan wel, als het hele systeem incl kachel leeg is geweest en daar lucht is achter gebleven... Maar ik had liever een lek gehad!

Kleine update, na ongeveer 500km te hebben gereden is hij nog marginaal gezakt en staat nu net onder de max. Ik ga er dan van uit dat het toch gewoon een grote luchtbel is geweest. zou eigenlijk niet moeten kunnen. Maar ik hoef dus niet meer terug naar de garage.

ik heb de auto volgende week precies 1 jaar in bezit, ondanks het 'gedoe' ben ik met de auto zelf nog wel erg tevreden. Echt een heerlijke familieauto, fijne rijeigenschappen, bouwkwaliteit, comfort en ziet er ook erg goed uit al zeg ik het zelf.

Binnenkort even kijken naar onderhoud. BMW heeft een onderhouds contract (service inclusive) dat kost;
1149 euro voor 3 jaar of 179198km
1733 euro voor 4 jaar voor of 199.198 km.
1981 euro voor 5 jaar

maar het is voor mij nog steeds volstrekt onduidelijk wat je daar voor krijgt. Want volgens mij schrijft BMW voor mijn auto niet elk jaar een beurt voor dan dan is het maar de vraag of het echt zo voordelig is.

Laatst bewerkt:
Kan de dealer je vertellen wat er bij de volgende beurten nodig is en dus onder het onderhoudscontract valt.

Fijn dat het met het koelvloeistof probleem mee lijkt te vallen!

Ik zou even een stukje "blazen". Als het koelwater die 500 km niet echt heet is geweest is het maar de vraag of de circulatie wel volledig is geweest en mogelijk een lek niet "aangeraakt" is, of (worst case) een scheur in de cilinderkop niet open gegaan is tgv hogere temperaturen....

Belangrijk is wel wat ze wel voor dat geld doen bij BMW... Welk onderhoud valt er onder en wat niet. Vaak is het "meerwerk" de dure factor. En je staat daar toch al in de garage dus.... "Moeten we dit gelijk repareren?"

Kan de dealer je vertellen wat er bij de volgende beurten nodig is en dus onder het onderhoudscontract valt.

ja dat wil ik ook doen. Almelo is de dichtstbijzijnde dealer. ga dan liever persoonlijk langs. heb ook nog een terugroepactie open staan voor de startmotor namelijk.

Belangrijk is wel wat ze wel voor dat geld doen bij BMW... Welk onderhoud valt er onder en wat niet. Vaak is het "meerwerk" de dure factor. En je staat daar toch al in de garage dus.... "Moeten we dit gelijk repareren?"

wat er onder valt is vrij duidelijk, regulier onderhoud. dus olie, bougies, filters, remvloeistof, etc. zaken als ruitenwisserbladen, banden, remmen , ect. niet. En idd, die standaard beurtjes houden ze bewust wat lager en zijn van die pakket prijzen (was toen in mijn opel tijd ook al zo). bij reparaties zijn het gewoon standaard uurtarieven en dat icm OEM delen kan het hard gaan inderdaad.

eigenlijk wil ik alleen het reguliere onderhoud bij de dealer doen. en de rest heb ik wel adresjes voor.

BMW was er niet, dus even met de twingo naar de bouwmarkt. bijrijdersstoel plat en je schuift er zo iets van meer dan 2 meter in! Super praktisch dus . Gelijk even schoongemaakt omdat de zomerwielen er af gaan en de winterwielen er op. Stiekem word er met de twingo toch nog bijna 10.000 km per jaar gemaakt aan korte ritjes.

55001488886_33d059881c_b.jpg

55000602057_1a7e5540b7_b.jpg

55001748664_cc0f376d75_b.jpg

Stiekem kijken we wel eens naar de renault 5, echt een leuk ding. Rijtesten zijn ook heel erg positief. De combi met een 5 serie op benzine voor lange afstanden en een kleine EV voor korte stukjes is voor ons een perfecte combi.

We hebben nu 22Kwh accu in de Twingo. De kleine accu van de Renault 5 is 40Kwh. Eigenlijk voor ons als groot genoeg als 2e auto. Er staan er gigantisch veel te koop ook op de occasion sites, nieuw of met weinig kilometers. (270 stuks nu) Maar de prijzen zijn nog steeds erg fors.
De 40Kwh variant lijkt minder populair en daar lijkt dus daar zijn wel wat demo aanbiedingen die wat aantrekkelijker zijn, maar aangezien de auto nu net een jaar op de markt is zijn voor ons de prijzen nog te hoog en zijn ze amper gedaald tov nieuw.
Nog even geduld nog als de eersten terug komen met iets meer kilometers.

Laatst bewerkt:
BMW was er niet, dus even met de twingo naar de bouwmarkt. bijrijdersstoel plat en je schuift er zo iets van meer dan 2 meter in! Super praktisch dus . Gelijk even schoongemaakt omdat de zomerwielen er af gaan en de winterwielen er op. Stiekem word er met de twingo toch nog bijna 10.000 km per jaar gemaakt aan korte ritjes.

55001488886_33d059881c_b.jpg

55000602057_1a7e5540b7_b.jpg

55001748664_cc0f376d75_b.jpg

Stiekem kijken we wel eens naar de renault 5, echt een leuk ding. Rijtesten zijn ook heel erg positief. De combi met een 5 serie op benzine voor lange afstanden en een kleine EV voor korte stukjes is voor ons een perfecte combi.

We hebben nu 22Kw accu in de Twingo. De kleine accu van de Renault 5 is 40Kw. Eigenlijk voor ons als groot genoeg als 2e auto. Er staan er gigantisch veel te koop ook op de occasion sites, nieuw of met weinig kilometers. (270 stuks nu) Maar de prijzen zijn nog steeds erg fors.
De 40Kw variant lijkt minder populair en daar lijkt dus daar zijn wel wat demo aanbiedingen die wat aantrekkelijker zijn, maar aangezien de auto nu net een jaar op de markt is zijn voor ons de prijzen nog te hoog en zijn ze amper gedaald tov nieuw.
Nog even geduld nog als de eersten terug komen met iets meer kilometers.
Herkenbaar, wij hebben dit ook met de Zoë. Ongemerkt rijd je veel korte ritten. Pakken jullie hem soms ook, terwijl je ook had kunnen (gaan/afzien) fietsen?
Is dat overigens geen optie als vervanger, de Zoë? Soort van voorloper van de 5 en als occasion veel aangeboden. Met grotere accu dan de Twingo en genoeg luxe bij een goede uitvoering.

Zo’n R5 zou ik ook wel willen voor erbij. Alleen wel erg klein achterin zeg. Met kinderen die opgroeien lijkt me de R4 dan praktischer.
Maar wat een geld zeg voor die karretjes. Als ik de Z4 en Citigo erop zou inruilen moet er nog steeds geld bij. Zo leuk vind ik hem dan weer niet. En in de winter is de 40kwh accu na 250 km alweer leeg dus als een volwaardige auto kun je hem dan niet zien wat mij betreft. Duur speeltje.

Enkele rit van ruim 100km gebeurt hier zeer regelmatig met familie in het noorden. Moet je dus op bestemming ergens een laadpaal zoeken. Prima mee te leven wellicht, maar voor 25k wil ik geen auto met dit soort beperkingen.
De nieuwe Twingo vind ik ook een fantastisch leuk ding maar heeft ook een veel te kleine accu als je geen Randstedeling bent.

Dat is in de praktijk geen punt. Noord-NL heeft al jaren een hele goede concessie dus 'destination charging' is geen probleem. Ik zou het zeker ook geen 'beperking' noemen. Je komt er, hangt dat ding aan de lading, en je gaat stressvrij weer naar huis. Ondertussen kan je via die laadpaal ook je auto zonder verlies aan actieradius volledig voorverwarmen.

Maar wederom, voor zoiets zou ik zelf niet de kleine boodschappenauto pakken maar de grote gezinsauto.

Beetje andermans topic vervuilen, heren :p

TS gebruikt het als tweede auto, voor met name korte ritten. Dan zou ik persoonlijk ook niet teveel geld uitgeven als je er vooral meer range uithaalt. Zo te lezen bevalt de Twingo nog best. Nogmaals, ik zou voor nu inruilen dan eerder een Zoë kiezen bijvoorbeeld. Of zoals je al zei, nog even wachten op een 5 met een hogere km-stand. Is die overigens echt zo klein achterin? Zoë gaat nog redelijk achterin. Ik zit daar niet super met mijn 1.83 m, maar dat gebeurt ook nooit. Mijn dochters zijn voorlopig niet zo groot.

Dat is in de praktijk geen punt. Noord-NL heeft al jaren een hele goede concessie dus 'destination charging' is geen probleem.

Ik weet niet op welke Friese dorpen je doelt, maar daar waar ik moet zijn is het qua laadpalen nog steeds bijzonder slecht geregeld. Laat ik het zo zeggen, je moet aanzienlijk langer lopen dan je bij een auto van 25+ mille wenst.

Zo’n R5 zou ik ook wel willen voor erbij. Alleen wel erg klein achterin zeg. Met kinderen die opgroeien lijkt me de R4 dan praktischer.
Maar wat een geld zeg voor die karretjes. Als ik de Z4 en Citigo erop zou inruilen moet er nog steeds geld bij. Zo leuk vind ik hem dan weer niet. En in de winter is de 40kwh accu na 250 km alweer leeg dus als een volwaardige auto kun je hem dan niet zien wat mij betreft. Duur speeltje.

Na 250 km is de accu in de winter leeg inderdaad met zon renault 5 40Kwh Maar vanaf mijn huis zou je er in theorie mee naar den helder,, of Maastricht mee kunnen rijden mits je niet gelijk na 1 kopje koffie weer terug wil rijden. Ritjes die in de praktijk altijd met de BMW dan worden gereden, maar het zou theoretisch gezien prima kunnen.

We hebben nu een range van 190Km in de Twingo en dat zorgt in de praktijk ook eigenlijk nooit voor problemen. 1 a 2x in de week even thuis de stekker er in en klaar. Telefoon laden we dagelijks en klagen we ook niet over.
Laatst waren we we toevallig met de twingo op en neer naar Apeldoorn maar eigenlijk komt de Twingo Twente nooit uit. Maar iets meer range is wel wel lekker zodat mijn vrouw er ook wat vaker mee naar haar schoonzus in amsterdam zou kunnen gaan. Daar word nu de BMW voor gepakt en vind ze daar met parkeren 'verschrikkelijk'.

Ik wil zelf dan een renault 5 omdat deze gewoon er heel leuk uit ziet, en leuk rijd. (nog niet zelf gereden overigens) We rijden blijkbaar zo'n 10.000 per jaar met de Twingo, dan mogen dat toch ook wel leuke kilometers zijn toch? :) Al rijd de twingo voor een A segmenter bovengemiddeld goed en luxe. Maar echt fun is het natuurlijk niet.
Nu heeft de Twingo nog een beetje waarde, jong fris ding in nieuwstaat. Ruimte achter in de renault 5 is voor ons echt prima, want ook hier; met langere afstanden word de BMW toch wel gepakt.

Maar idd 25K vind ik veel geld, Twingo levert zo'n 10K op, moet er 15K bij grofweg. Niet iets voor nu.

Enkele rit van ruim 100km gebeurt hier zeer regelmatig met familie in het noorden. Moet je dus op bestemming ergens een laadpaal zoeken. Prima mee te leven wellicht, maar voor 25k wil ik geen auto met dit soort beperkingen.
De nieuwe Twingo vind ik ook een fantastisch leuk ding maar heeft ook een veel te kleine accu als je geen Randstedeling bent.

Maar ook hier, daar pakken wij dus de BMW voor. Of neem jij de Citigo voor zulke ritjes?

Toen wij de Up op benzine nog voor de deur hadden als 2e auto reden wij daar ook eigenlijk nooit ritjes van 100+km mee.

Laatst bewerkt:
Oja hoor, pak hem ook graag voor een langere rit als ik alleen weg moet. Ik zit er goed in, cruise control zit erop en rijdt ook prima.
Als ik zo’n R5 zie rijden dan wordt ik er ook wel een klein beetje hebberig van hoor. Heeft Renault zo goed gedaan.
Maar kocht op dit moment liever voor minder een Up GTI of Swift Sport als echt leuke 2e auto. Ben dan ook wel een Petrolhead natuurlijk. ;)

Die kleine auto’s zijn stiekem vaak best leuk. Wij hebben hier sinds een paar maanden een Aygo staan. Eigenlijk een heel leuk ding. Compact, praktisch, geen toeters en bellen, wel wat je nodig hebt.

Maar kocht op dit moment liever voor minder een Up GTI of Swift Sport als echt leuke 2e auto. Ben dan ook wel een Petrolhead natuurlijk. ;)

Up GTI vind ik ook leuk! Klassieker in spe, een R5 valt meer in het een compacte B segment . zowel qua afwerking, onderstel en luxe. Is wel wat meer auto en vergelijkbaar qua prestaties als een Up GTI. los van de prestaties verder niet echt vergelijkbaar.

En mijn vrouw wil eenmaal EV niet meer terug naar brandstof auto. niet zozeer vanwege milieu of kosten maar ze geniet van instant gasrespons en souplesse door de stad en ervaart mijn BMW daardoor als 'traag'. Daarnaast wil ze geen handgeschakelde auto meer. Wat voor een stadauto natuurlijk ook wel lekker is. Hoewel op papier de Twingo wel mee valt voelt het gewoon als heel erg vlot in de stad.

Met ritjes van 100km en daarboven enkele reis pak ik gewoon lekker de BMW, ook als ik alleen in de auto zit. Los van of onze 2e auto een brandstofauto of EV is. Maar misschien met een R5 voor de deur dat ik die dan wel zou pakken in zo'n situatie ;)

Maargoed, eerst eens zien wat de prijzen doen.

Eigenlijk wil je een techno of super cinq qua uitrustingsniveau. Mijn vrouw vond de donkerblauwe kleur met accenten mooi. dit is de goedkoopste techno in die kleur maar meeste gaat al snel naar de 30K. Gekkenwerk dus. Misschien heeft onze groene regering als die er ooit komt nog een mooie aanschafsubsidie wat mij over de streep trekt ;)

En mijn vrouw wil eenmaal EV niet meer terug naar brandstof auto. niet zozeer vanwege milieu of kosten maar ze geniet van instant gasrespons en souplesse door de stad en ervaart mijn BMW daardoor als 'traag'. Daarnaast wil ze geen handgeschakelde auto meer. Wat voor een stadauto natuurlijk ook wel lekker is. Hoewel op papier de Twingo wel mee valt voelt het gewoon als heel erg vlot in de stad.
Dit herken ik. Ik zou onze Citigo ook niet in willen ruilen voor een Up GTI ofzo.
R5 is leuk, maar een Honda E is ook erg leuk!

Honda E zijn we wezen kijken toen we aan het kijken waren naar de twingo. heel erg leuk! Maar die waren destijds echt een klap duurder dan een twingo als occasion , beide uit 2020 en de range van de honda E niet veel beter. Exemplaar waar we toen waren kijken stond ook al heel lang te koop maar viel niet over de prijs te praten.

Ga er nu de Twingo niet op inruilen. Nee als er een opvolger komt dan komt er wel een vijfje denk ik. Maar die moeten wel even nog flink in prijs zakken (en de twingo niet te veel, en het liefst voor het eerst volgende grote onderhoud)

Net na kerst met de sneeuw berichten toch maar de BMW ook snel voorzien van winterbanden. Waar ik aanvankelijk dacht om op de zomers door te rijden nu toch maar de winterset van stalling gehaald.

ik heb een aversie tegen zwarte wielen, maar het is wat het is en ben er nu wel blij mee met dit weer

op oudjaarsnacht nog wel over een rechtopstaand bierflesje gereden die knapte onder de banden. iemand vond het blijkbaar een goed idee om die midden op straat neer te zetten die ik niet had gezien. Kon de volgende dag geen schade aan de band zien gelukkig.

55025540768_afc18e0275_b.jpg

ook geen enkel probleem in de sneeuw met RWD

Ben wel blij met de winterwielen, dit jaar hier in het oosten toch wel redelijk winterweer met veel temperaturen onder 0, gladheid en sneeuw. Nog geen moment gripverlies gehad. Wel duurt het relatief lang voordat de auto echt warm word van binnen. zowel de opel als mercedes hadden een elektrische temperatuur voorverwarmer waarmee al gelijk warme lucht in de auto kwam. De BMW word pas echt warm als de motor op temperatuur komt. maar met die lage toerentallen rond de 1000-1300 rpm schiet dat niet op natuurlijk. Kan hem wel op standje sport zetten in de winter, maar dat voelt dan ook weer niet goed.

mbt de R5, ergens na de zomervakantie eens financieel kijken of de twingo nog wat waarde over heeft gehouden, en of de R5 modellen al een beetje zijn afgeschreven en of er een exemplaar naar wens voorbij komt (iconic cinq, Bleu Nocturne). Groen en geel vind mijn vrouw niet leuk, het blauwe van de Alpine wel, maar die is echt boven budget.

Bij sommige nederlandse filmpjes zie je een soort paars , of dat nu Bleu Nocturne is met gekke lichtinval, of een wrap is (onwaarschijnlijk voor een dealer demo). geen idee

Ik vind het een hele toffe auto de R5. En aan de occasion prijzen te zien zijn meerdere mensen het daarmee eens.

Ik ben zelf met eenzelfde zoektocht bezig (heel rustig aan, niks concreets). Nu de phev de deur uit is wil ik de 2e auto liefst vervangen voor een EV. Kan ik fijn mijn overschot stroom in kwijt. Ik zat zelfs met een schuin ook naar de Twingo te kijken maar 190km is eigenlijk net iets te weinig. 250 zou voldoende zijn.

En ja, je kunt bijna overal laden, maar mijn wederhelft gaat ermee weg en die heeft daar allemaal geen zin in. Ze heeft nu een ICE met 550-600km bereik en is daar ook tevreden mee. Dus wil ik haar meekrijgen dan moet het wel aantrekkelijk genoeg zijn.

Is de BMW niet voorzien van de Quick Heat optie? Dacht dat dat al jaren standaard was.
Ik vind juist dat de auto bijzonder snel warme lucht begin te blazen.

Zo'n R5 is wel tof. Overburen hebben een zwarte, beetje saai maar zelfs dan is het een tof wagentje.

Ik vind het een hele toffe auto de R5. En aan de occasion prijzen te zien zijn meerdere mensen het daarmee eens.

Ik ben zelf met eenzelfde zoektocht bezig (heel rustig aan, niks concreets). Nu de phev de deur uit is wil ik de 2e auto liefst vervangen voor een EV. Kan ik fijn mijn overschot stroom in kwijt. Ik zat zelfs met een schuin ook naar de Twingo te kijken maar 190km is eigenlijk net iets te weinig. 250 zou voldoende zijn.

En ja, je kunt bijna overal laden, maar mijn wederhelft gaat ermee weg en die heeft daar allemaal geen zin in. Ze heeft nu een ICE met 550-600km bereik en is daar ook tevreden mee. Dus wil ik haar meekrijgen dan moet het wel aantrekkelijk genoeg zijn.

Ja hier vergelijkbaar. we waren ook enigszins sceptisch over het bereik van de twingo. Aan de andere kant, in de praktijk laden we in de zomer 1x in de week, in de winter 2x in de week. (tjah, stekker voor de deur er in en 1,5 uur later weer vol). Eigenlijk is de beperkte actieradius in de praktijk nooit een probleem geweest als 2e auto en ook niet de hoofdreden om hem weg te doen. Mijn vrouw vind het idee dat je hem niet zo kunt pakken en zomaar veel km mee kunt rijden zonder de accu te checken in de app vervelend. en als je dan dus een keer een rit van 100+ km moet maken op een dag dat je dan altijd aan de accu moet denken. Dat is meer een ding dan het rijbereik zelf.

Mogelijk dat we met een Renault 5 dan ook voor de kleine accu gaan (40kwh), die zijn een stuk minder gewild en stuk goedkoper en meer dan voldoende voor ons als 2e auto. Beetje afhankelijk van wat we tegenkomen en goede deal kunnen maken tegen die tijd.

Is de BMW niet voorzien van de Quick Heat optie? Dacht dat dat al jaren standaard was.

nee zeker niet. de Opel had die optie dus wel (winterpakket) en kwam gelijk met starten warme lucht uit.

hoewel als ik de blazer van de BMW vol op de voorruit zet die is bevroren, dan is die wel snel ontdaan van ijs. maar echt warme lucht komt er pas als de motor op temperatuur is.

Laatst bewerkt:
vandaag prachtig weer, de kinderen vermaakten zich buiten zelf prima. en na 2 weekendjes weg en gisteren nog een ritje amsterdam heen en terug met de kinderen was het een zwijnenstal. Even alles weer netjes gemaakt. Enige wat echt vies word zijn de achterkanten van de voorstoelen door de jongens achterin. dit is ook een soort van zacht kunststof en laat zich niet al te makkelijk schoonmaken. Uiteindelijk wel gelukt. Vervolgens het leer in de gliptone gezet. al het stof van de pionolak. ziet er weer top uit. eigenlijk wild ik nog de ramen aan de binnenzijde doen en nog wat andere zaken, maar niet meer aan toe gekomen.
55116053008_13e23c029b_b.jpg

Ik had al heel lang een nieuw K&N filter liggen. Gekocht op marktplaats van iemand die verkeerd had besteld voor 20 euro. koopje!. Vandaag er maar in gemaakt, geen idee wat het doet. Op de 530i van autoblog wouter deed het wel daadwerkelijk iets in prestaties. Niet dat ik het daar om doe, maar gewoon omdat het kan. Gelijk die bak schoongemaakt en lag volzooi

55116053588_01880eaa54_c.jpg

Daarna de auto nog even gewassen, door al het zout zag het er niet meer uit. even snel spraywaxje er op omwille van de tijd. En in een korte tijd toch redelijk resultaat behaald.

Van het voorjaar maar eens echt machinaal in de wax zetten en dan ook wat meer op detail niveau zaken strak maken.

BMW bevalt nog steeds goed. laatste tijd haal ik ook met gemak 1 op 14 gemiddeld met wat meer langere stukken. toch wel knap. verder niet echt plannen met de BMW behalve 2 nieuwe voorbandjes. Gewoon lekker rijden.

Volgende redelijke dag pak ik de twingo aan. die glimt nog steeds als een malle door de glascoating, maar die is van binnen echt een zwijnenstal. zoals de planning er nu naar uit ziet gaat ergens vlak voor of anders vlak na de zomervakantie serieus werk gemaakt worden voor een opvolger in de zin van een Renault 5. Ook een beetje afhankelijk wat we voor de twingo terug krijgen en of de vijfjes nog iets gaan zakken in prijs, jong gebruikt

Leuke update weer! Blijft dat interieur prachtig ze ook met die galvanische knoppen. Fijn dat die nog zo goed bevalt en mooi verbruik. Tuning bevalt dus ook nog steeds?

Gliptone toevallig ook vorig weekend weer toegepast, was alleen te snel weer gaan rijden waardoor m’n kleding er flink naar ging ruiken.

Hoe heb je die achter panelen schoon gekregen ? Dit lukt mij ook lastig omdat het echt in dat zachte kunststof gaat zitten. Het is mij soort van gelukt met zo’n wonder sponsje icm APC maar ben nog niet tevreden

Deze ‘rest’ functie is met de F1x LCI eruit gehaald en niet meer teruggekomen tenzij je natuurlijk een stand kachel hebt of PHEV

Terug
Bovenaan