Aso Parkeren

:)
Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van een verjaardag bij schoonfamilie. Die wonen ook in Twente en daar wordt op verjaardagen e.d. ook altijd zeer creatief omgegaan met de begrippen "parkeervak" en "grasveld". Onder "grasveld" kun je ook verstaan "voortuin" trouwens :)

Voor een biertent is het ook wel prettig als het een beetje vlak is :D

Voor een biertent heb je een stuk grond nodig, meer niet. Eigenlijk heb je niet eens een tent nodig, gewoon alleen bier voldoet hier vaak ook wel :T

In dat opzicht had 3FM het dit jaar best chique voor elkaar met het glazen huis. Dat hele terrein was gewoon bestraat. Is ook wel begrijpelijk, anders gaan die bezoekers uit het westen weer lopen zeuren dat hun schoenen vies zijn geworden. ;)

Maar goed, we dwalen een beetje af geloof ik...

Tot je enkels in de modder is ook slechts voor de eerste biertjes een issue :D

Bij ons moet je (half) op de stoep parkeren, maar sommige mensen (vooral bezoekers) parkeren midden op de weg, als er aan de andere kant op de stoep een auto staat, kom je er amper meer langs....

Joël D. zei:
Bij ons moet je (half) op de stoep parkeren, maar sommige mensen (vooral bezoekers) parkeren midden op de weg, als er aan de andere kant op de stoep een auto staat, kom je er amper meer langs....
Lekkere buurt. Mocht je een keer wat overkomen dan kun je dus een uur extra op de ambulance omdat'ie er niet langs kan. En hobbel je dan eindelijk in je rolstoel terug naar huis dan ben je weer het bokje aangezien iedereen z'n auto op de stoep parkeert...

Verderop bij ons in de (zij)straat hebben de bewoners afgesproken om om en om links/rechts van de straat te parkeren. Zo wordt men gedwongen om met een slakkegangetje er tussendoor de laveren.

Daar zal de brandweer en de vuilnisman vast blij mee zijn. Ik vind dat soort acties echt asociaal. Bij mij in de buurt is ook zo'n straat waar het altijd raak is (geen idee of het een bewuste actie is), auto's worden daar lukraak neergeploft. Met een personenauto kun je er vaak nét door, een ambulance of brandweerwagen heeft dan dus gewoon een probleem. Of wat te denken van de pakketdienst die daar natuurlijk ook gewoon z'n werk moet kunnen doen.

De mensen die daar wonen willen gewoon dat de kinderen veilig op straat kunnen spelen.

Leon in z'n SEAT zei:
Daar zal de brandweer en de vuilnisman vast blij mee zijn. Ik vind dat soort acties echt asociaal. Bij mij in de buurt is ook zo'n straat waar het altijd raak is (geen idee of het een bewuste actie is), auto's worden daar lukraak neergeploft. Met een personenauto kun je er vaak nét door, een ambulance of brandweerwagen heeft dan dus gewoon een probleem. Of wat te denken van de pakketdienst die daar natuurlijk ook gewoon z'n werk moet kunnen doen.
Ik weet dat de brandweer in zo'n geval niet moeilijk doet over een "krasje". Dat is net als met die paaltjes met een slotje, bij nood gaat de brandweerwagen (de vrachtwagen, dus) gewoon over het paaltje heen.

"Uitstappen en paaltje van slot draaien"... tssss, dat doet de commandant maar als hij er zin in heeft.

Ik kwam op een ochtend op het werk in Hilversum (pand direct tegenover het station). Een gebouw waar regelmatig de brandweer langskwam om te controleren. Omdat het een bedrijfspand was, moest de brandweer ook sleutels en dergelijke hebben.

Wat denk je: de buurman zijn tokootje was in de fik gevlogen en de brandweer had bij het blussen iedere deur van ons pand botweg ingeramd. Alle deuren stuk, overal dikke waterschade, bureaus opzij gesmeten, kasten omver gegooid, computers op de grond gegooid, modderafdrukken door het hele pand en alle stroom uitgezet omdat het alarm voluit gilde.
Wij deden op dat moment een aanpassing in de software voor een grote bank.....

"Geeft niets, verzekering dekt de schade."

meeuw zei:
De mensen die daar wonen willen gewoon dat de kinderen veilig op straat kunnen spelen.
Een straat is in de basis bedoeld om op te rijden, niet om op te spelen. En wat als er straks een keer een huis in de fik staat en de brandweer is net te laat om dat ene lieve kind er levend uit te halen? Vanwege die 'veilige speelplaats'? Dan is de kritiek ook niet van de lucht. Maar ach, 't heeft in ieder geval een fijn leven gehad toch? Met zo'n speeltuin voor de deur? :rolleyes:

Soms zie je in een straat dat er vakken om en om links en rechts zijn op de straat. Als hier auto's staan lijkt de doorgang smaller dan dat deze in werkelijkheid is. Gevolg: men rijdt er rustiger. maar dan moet de straat er wel geschikt voor zijn.

Ik heb ook een keer gezien dat een brandweerwagen een auto een zetje moest geven om er door te kunnen. In die straat stond men ook links er rechts... daar kon je met de auto maar net door. Die straat was er dus zeker niet geschikt voor.

Leon in z'n SEAT zei:
meeuw zei:
Een straat is in de basis bedoeld om op te rijden, niet om op te spelen. En wat als er straks een keer een huis in de fik staat en de brandweer is net te laat om dat ene lieve kind er levend uit te halen? Vanwege die 'veilige speelplaats'? Dan is de kritiek ook niet van de lucht. Maar ach, 't heeft in ieder geval een fijn leven gehad toch? Met zo'n speeltuin voor de deur? :rolleyes:

Ja eens, als je wilt dat je kinderen ergens veilig kunnen spelen moet je niet eigen rechter gaan spelen, maar zorgen dat de daartoe verantwoordelijke wethouder wordt aangespoord iets te doen. Of je houdt gewoon zelf toezicht natuurlijk, maar dat vereist enige inspanning en betrokkenheid bij je kinderen.
Ik ben opgegroeid langs een drukke weg. Ging altijd goed omdat iedere ouder er voor zorgde dat je als kind wist dat je eerst verdomde goed moest kijken voordat je probeerde over te steken. Gewoon een kwestie van opvoeden.

Zou toch liever hebben dat mijn kinderen op straat spelen in plaats van de hele dag met hun neus tegen hun mobieltje of andere i-ellende.

Het kan sowieso geen kwaad om je kinderen te leren uitkijken in het verkeer, hebben ze later misschien nog profijt van....

Maar ik kom regelmatig in Deventer, als je ziet wat voor parkeerkunsten daar nodig zijn om een plekje te bemachtigen, dan ben ik toch blij dat ik in een dorp woon. Waar ook parkeerproblematiek speelt, maar op een heel ander schaalniveau.

meeuw zei:
Zou toch liever hebben dat mijn kinderen op straat spelen in plaats van de hele dag met hun neus tegen hun mobieltje of andere i-ellende.
Helemaal mee eens. Maar zijn daar geen andere mogelijkheden voor dan? Speelveld? Park? Schoolplein?

Leon in z'n SEAT zei:
meeuw zei:
Helemaal mee eens. Maar zijn daar geen andere mogelijkheden voor dan? Speelveld? Park? Schoolplein?

Woonerf ;)

De straat waar ik het over heb is trouwens wel 30km-gebied.

Maar (@Leon) het is toch veel leuker om met de buurkinderen op straat voor je huis te spelen? Pas als ze ouder worden verschuilen ze zich in een hoekje ergens op een plein. Maar het moet natuurlijke geen drukke weg zijn, anders werkt het niet.

Leon in z'n SEAT zei:
Joël D. zei:
Lekkere buurt. Mocht je een keer wat overkomen dan kun je dus een uur extra op de ambulance omdat'ie er niet langs kan. En hobbel je dan eindelijk in je rolstoel terug naar huis dan ben je weer het bokje aangezien iedereen z'n auto op de stoep parkeert...
Mwha, valt wel mee hoor. Mensen denken er gewoon niet bij na, meestal mag je helemaal niet op de stoep parkeren, maar hier gebeurt het wel.

Aan de andere kant, als er aan de andere kant van de straat een auto half op de stoep staat, doe jij dat toch ook gewoon? Helemaal als je ziet dat het toch wel erg smal wordt.

@meeuw, leuker misschien (voor sommigen) maar het is nou eenmaal geen speelplaats, kinderen dus aanlijnen en meenemen naar een losloopgebied, tegenwoordig steeds vaker te herkennen aan paaltjes met een gekleurd plaatje.

Rookworst zei:
@Zollie, die grote bek krijg je, omdat er tegenwoordig alleen nog maar import Amsterdammers wonen in Zuid..
En daarmee bedoel ik niet onze medelanders.

Dat 'kak' volk wat tegenwoordig met Sterre en Bickel in Amsterdam Zuid woont, verschrikkelijk!
Ook die bakfietsen overal op de stoep, je kan vaak niet eens normaal lopen..
Maar owee als je niet stopt voor zo'n trüt op een bakfiets, die van links komt met haat koters.. ga toch lekker terug naar 't Gooi!!

Ja Rookworst heel herkenbaar en Rob076 die frustratie heb ik ook hoor. Ben een geboren en getogen Amsterdammer en opgegroeit is Zuid.

Die Jan-Lulius en Valentijn types zijn vaak mega-arrogant en denken dat zowel de straat als de stoep hen toegehoord. Superasociaal parkeren, door met 1 auto meerdere plaatsen in beslag te nemen en in de zomer 's avonds laat in de binnentuin schreeuwen met hun vrinden.

Het slechts pruim ik ze wanneer ze met drank op meebleren met Hazes.

qn77mc.jpg

2eun62p.jpg

29px8o4.jpg

p1010002cn.jpg

16313815433155774991073.jpg

ixb85h.jpg

scaled.php

volvoparkeren.jpg

scaled.php

empblur.jpg

afb0057.jpg

2012-05-13101805.jpg

foto0162kb.jpg

2dl6dk5.jpg

tweederdefurr.jpg

w124parkeren.jpg

20121119220357.jpg

4vbv85.jpg

20121215145542.jpg

fusionfurr.jpg

foto28529.JPG

telefoonnummer.jpg

333164_482387728467332_549665054_o.jpg

floortjefurr.jpg

sam0005e.jpg

Bij de laatste moet je vooral kijken naar hoe ze stond voor ik haar aansprak.

Ik weet niet wat hinderlijker gedrag is, zo parkeren als hierboven, of de hel dag hier foto's van maken. :rolleyes:

Als ik zo'n fraaie V70 had parkeerde ik altijd zo uit veiligheidsoverweging. Al hoewel dat met een V40 ook prima bevalt.

Geelhoed zei:

Dat heb ik ook wel eens geflikt. (Vakje van twee auto's, een auto mooi midden op "het streepje". Mijn leasebakkie kon er dwars achter.)

En raar.... de eigenaar van de lomp geparkeerde auto stond op ontploffen toen ik terugkwam. Volgens zijn eigen bewering stond hij al een uur te wachten (terwijl ik nog geen half uurtje weg geweest was). Ook had hij zinvolle argumenten als "politie, wegslepen, auto rammen, mij op mijn bek slaan", terwijl ik eigenlijk eerder bang was dat zijn bmi van een goede 50 in combinatie met zijn leeftijd en zichtbaar hoge bloeddruk voor een snelle oplossing zou zorgen.

Ik heb hem vriendelijk lachend gezegd dat ik OOK asociaal was en ben weggereden.

@Aras,
Waarom? Omdat die drolkleurige klompen ijzer niet anders geparkeerd kunnen worden?

Misschien zoekt een ander zich het habbaboebie naar een plekje. Ik kan het mezelf voorstellen dat iemand dan uit pure kwaadheid op het rare idee komt om toch een krasje te maken.

Tja het nadeel van die foto's is natuurlijk dat je niet weet hoe ze ontstaan. Ik had onlangs ook nog een situatie waarin ik m'n auto ook op twee vakken had staan. Als je achteraf mijn auto solitair had gefotografeerd, ja dan was ik de aso. Het had iets gesneeuwd en dus waren de vakken slechte te onderscheiden en er stonden links en rechts twee groepjes auto's geparkeerd naast elkaar. Dus wat doe ik? Gewoon in het rijtje aansluiten en er naast parkeren. Bij terugkomst viel me op dat de overgebleven ruimte tussen beide groepjes auto's niet helemaal klopte. Bleek dus dat de auto's in 'mijn' groepje allemaal half op twee parkeervakken stonden.

Over aso parkeren gesproken:

Tijdens de TEFAF in Maastricht is het ook altijd feest. Een paar jaar terug woonde een vriend van mij in Randwyck (dicht bij het MECC waar de TEFAF plaats vindt).

Meerdere malen parkeerden de bezoekers hun dikke Jaguar, BMW, Mercedes, Aston etc. in de woonwijk voor de opritten van de bewoners (grind parkeerplaats is te min voor hen, denk ik). De eigenaren daar op aanspreken hielp niks. Ook de politie deed niks. Dus op een gegeven moment hebben de bewoners hun auto's 's nachts buiten de wijk gezet en 's middags hun auto zo geparkeerd dat niemand meer de straat uit kwam. Stonden alle dure bakken vast.

Sinds dien is er streng toezicht op het parkeren tijdens de TEFAF.

Leon in z'n SEAT zei:
Het had iets gesneeuwd en dus waren de vakken slechte te onderscheiden
Begrijpelijk, maar verkeerstekens blijven ook geldig als ze ondergesneeuwd zijn. Ja ook haaientanden.

Tja het nadeel van die foto's is natuurlijk dat je niet weet hoe ze ontstaan.
Er staan er vele tussen waar ik met geen mogelijkheid een plausibele verklaring kan verzinnen.

En ook heel wat waar ik wel weet hoe het is ontstaan:
4vbv85.jpg

Meneer in Vito met plakplaatjes kwam even informeren waarom ik een foto nam, en vond het maar belachelijk, daar had ik niks mee te maken want ik was toch niet van de politie?
Als verklaring zei hij dat ie op de lege parkeerplaats aan kwam rijden en als er iemand anders aan kwam hij hem wel even weg zou zetten, hij stond toch niemand in de weg?
Op mijn opmerking dat hij dan blijkbaar zelfs op een lege parkeerplaats niet zo goed kon mikken hield ie wijselijk zijn mond. Wat ik dan met de foto ging doen? Hij wilde niet op internet maar ook niet de url van dit topic. Blurren van gezicht en kenteken was voldoende.

Geelhoed zei:
4vbv85.jpg

Meneer in Vito met plakplaatjes kwam even informeren waarom ik een foto nam, en vond het maar belachelijk, daar had ik niks mee te maken want ik was toch niet van de politie?

Maar nu de gewetensvraag: als jij komt aanrijden en je wil het plekje tegenover de Stilo gebruiken. De auto aan de andere kant (van de lantaarnpaal) staat al tegen het streepje geparkeerd (zodat je net de bumper rechts op deze foto zou kunnen zien)....

Wat doe je dan? Hoe zet jij jouw mooie bolide neer? Zet jij de druif buiten beeld "klem" of parkeer je bewust "verkeerd"? En welke methode van parkeren vind jij meer sociaal: net buiten het vakje, richting boes of "precies in het vakje"?

Geelhoed zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Het had iets gesneeuwd en dus waren de vakken slechte te onderscheiden
Begrijpelijk, maar verkeerstekens blijven ook geldig als ze ondergesneeuwd zijn. Ja ook haaientanden.
Klopt, dat zal ik niet ontkennen. Maar haaientanden gaan (als het goed is) altijd vergezeld met het bijbehorende bord. En die heeft een dusdanige vorm dat'ie altijd herkenbaar is, ook als deze ondergesneeuwd is.
Geelhoed zei:
Tja het nadeel van die foto's is natuurlijk dat je niet weet hoe ze ontstaan.
Er staan er vele tussen waar ik met geen mogelijkheid een plausibele verklaring kan verzinnen.
Tja de meerderheid komt m.i. inderdaad voort uit onkunde of zelfs egoïsme ('als ik hem maar kwijt ben, wie na mij komt die redt zich wel...'). Maar er zijn er ook diverse die mogelijk zijn ontstaan op een druk tijdstip. Als er dan ergens nog een plekje is dan zet je daar je auto neer. Dat de lijnen dan niet corresponderen met de auto's, tja dat is dan niet zo spannend. Dat zie je pas als het weer rustiger wordt.

Ik zet hem in een vak.

Als ik iemand klem zou zetten dan zou het de Vito zijn.

Hij kon er aan de andere kant jammer genoeg net niet tussen!

scaled.php

die caravan links lijkt in het vak te staan. Dat is dan de enige die goed staat. De andere aso's echter....;)

Ik heb er helaas geen Foto van:

maar gister in zoetermeer bij mijn Zus en Zwager op het pleintje een BMW (Uiteraard!!) dwars voor een leeg vak op de rijbaan geparkeerd.

Willem

Valt aso stoppen hier ook onder? Wat ik regelmatig tref is een auto die lukraak aan de zijkant van de weg staat te wachten, terwijl nog geen 20m verder er lege vakken zijn. Mag ik zeggen dat ik dit niet alleen van inzicht van een pannenkoek vind getuigen, maar ook erg asociaal vind?

Distributiechauffeurs, Verhuizers, Energiebedrijven, Openbaar vervoers monteurs etc etc.

(ben zelf verhuizer, ik probeer altijd zo dicht mogenlijk bij mijn adres te parkeren!!!! lekker midden in de straat, met mijn 16meter combinatie haha..)

Willem

Paulus0013 zei:
Valt aso stoppen hier ook onder? Wat ik regelmatig tref is een auto die lukraak aan de zijkant van de weg staat te wachten, terwijl nog geen 20m verder er lege vakken zijn. Mag ik zeggen dat ik dit niet alleen van inzicht van een pannenkoek vind getuigen, maar ook erg asociaal vind?

De twee filmpjes staan in de verkeerde volgorde, maar goed:

Met de sneeuw zijn de lijnen op de P-plaats van ons kantoor niet meer te zien. Die lijnen dienen blijkbaar echt een doel, want zonder die lijnen blijkt het inzicht in wat je aan ruimte naast de auto nodig hebt om fatsoenlijk uit te stappen varieert van "de deur blijft o zo handig open staan tegen de auto van de buurman" tot "er past zo net geen auto meer tussen, dus parkeerdeukjes zal ik aan die kant in ieder geval niet krijgen".

Geelhoed zei:
Paulus0013 zei:

Dit is nu juist hét voorbeeld van kansloosheid. Die lege vakken waren ook zoveel verderop.
Dan vraag ik me weleens af, willen die mensen serieus als een aso gezien worden? Hebben ze geen trots?

elke fout geparkeerde auto, behoort bij een voorwerp dat aan een boom hoort te hangen. :)

Geelhoed zei:
Paulus0013 zei:

Iets met splinter en balk......

Je doet het vervolgens zelf ook, je had je auto toch even in het vak kunnen parkeren om daarna die vent even aan te spreken?

Ik zal heel eerlijk zijn dat ik me er ook wel eens aan schuldig maak.

Niet omdat ik niet kan parkeren maar omdat bij mij in de parkeergarage gewoonweg op sommige plekken geen 2 auto´s naast elkaar passen ik heb al vaak zat dit aangegeven bij de parkeerbeheer omdat ik verplicht word hier te parkeren aangezien ik in het centrum woon maar ze doen er niets aan.

De parkeergarage is gebouwd in de jaren 80 toen waren de auto´s immers wat smaller, maar als ik hier mijn auto zou parkeren en als iemand hem er naast zet moet ik door de kofferbak naar binnen (echt waar gebeurd).

Ook moet je eens voor de grap kijken hoe je auto eruit ziet na met al die halve garen die hun deur openslingeren weer een kras weer een deuk en dan ben ik de aso... in al die jaren zoveel krassen deuken en nog nooit 1 briefje.

Maar bij file parkeren zorg ik er wel voor dat ik niet teveel plek in neem ik kom er toch wel weer uit :)

Iemand goede tips om asociaal parkeergedrag structureel aan te pakken?

379211_203967646412127_1360677499_n.jpg

Zoals je ziet staat deze Suzuki Sx4 sedan half voor mijn op- en afrit voor mijn woning. Hierdoor wordt het erg lastig om fatsoenlijk mijn eigen oprit in- of uit te draaien. Aangezien ik voor een drukbezochte huisartsenpraktijk en apotheek woon met slechte parkeervoorzieningen maak ik dergelijk parkeergedrag dagelijks mee, en soms staan ze zelfs volledig voor m'n oprit, en een enkeling is zelfs zo brutaal om de auto op m'n oprit te parkeren (achter mijn auto, of als ik niet thuis ben en toevallig net thuiskom moet ik maar zien waar ik m'n eigen auto wegzet).

De mede-forummers hier hebben vast wel goede - legale - tips om dergelijk parkeergedrag (grotendeels) te voorkomen / aan te pakken?

Terug
Bovenaan