Aso Parkeren

Ik snap wel wat die mensen bezielt: Hun op straat spelende kinderen.

Meeuw zei:
Ik snap wel wat die mensen bezielt: Hun op straat spelende kinderen.

Yep, en gelukkig doen hier in de straat ook een aantal mensen dat. Zonder die auto's zijn er genoeg mensen die bij ons voor het huis doorschakelen naar de vierde versnelling. Op een gelijkwaardige kruising in een 30 km-zone wel te verstaan. Ik kan letterlijk elke dag mijn auto voor mijn eigen huis TL laten rijden als ik dat zou willen. Kunnen mij niet genoeg van die barrieres op straat staan.

Ik snap het wel, maar de keerzijde is dat hulpdiensten er ook zeer lastig doorkomen. Met name de brandweer heeft grote voertuigen die niet even een stuurbeweging links-rechts kunnen maken. Ik zou het nog net eens erg vinden als mensen er een bepaalde ruimte tussen laten, dat werkt al remmend. Maar het komt ook voor dat je er met een normale luxe auto al lastig doorkomt. Dan moet je echt stapvoets gaan rijden. En dan denk ik, die brandweerwagen heeft toch een probleem wat hij op moet lossen. Dat lost hij wel op, maar die tijd kan hij beter gebruiken om een beginnende brand de kop in te drukken. En die ambulancebemanning zie ik liever zsm aan de gang gaan met hun slachtoffer dan dat ze hun wagen door een kleine opening moeten loodsen. En als de hulpdiensten te laat komen door deze vorm van parkeren ( lees: te weinig ruimte laten), dan vraag ik me af wat je gewonnen hebt.

Het kan erg goed werken om eens achter een geparkeerde auto te gaan staan en er bij een hardrijder recht voor zijn snuffert een pop neer te gooien. Neveneffect kan zijn dat hij rare dingen gaat doen.

Boppie zei:
Ik snap het wel, maar de keerzijde is dat hulpdiensten er ook zeer lastig doorkomen. Met name de brandweer heeft grote voertuigen die niet even een stuurbeweging links-rechts kunnen maken. Ik zou het nog net eens erg vinden als mensen er een bepaalde ruimte tussen laten, dat werkt al remmend. Maar het komt ook voor dat je er met een normale luxe auto al lastig doorkomt. Dan moet je echt stapvoets gaan rijden. En dan denk ik, die brandweerwagen heeft toch een probleem wat hij op moet lossen. Dat lost hij wel op, maar die tijd kan hij beter gebruiken om een beginnende brand de kop in te drukken. En die ambulancebemanning zie ik liever zsm aan de gang gaan met hun slachtoffer dan dat ze hun wagen door een kleine opening moeten loodsen. En als de hulpdiensten te laat komen door deze vorm van parkeren ( lees: te weinig ruimte laten), dan vraag ik me af wat je gewonnen hebt.

Mwoah, een vriend van ons is commandant hier bij de vrijwillige brandweer en hij mag/moet zo'n rode geweldenaar door de straten loodsen. Hij heeft er geen problemen mee. Ik denk dat de brandweerlui aan de amsterdamse grachten beroerder af zijn... ;)

s velthuis zei:
Boppie zei:

Mwoah, een vriend van ons is commandant hier bij de vrijwillige brandweer en hij mag/moet zo'n rode geweldenaar door de straten loodsen. Hij heeft er geen problemen mee. Ik denk dat de brandweerlui aan de amsterdamse grachten beroerder af zijn... ;)
De meeste schatten hem altijd groter:)

Boppie zei:
Het kan erg goed werken om eens achter een geparkeerde auto te gaan staan en er bij een hardrijder recht voor zijn snuffert een pop neer te gooien. Neveneffect kan zijn dat hij rare dingen gaat doen.

Ik deed dat wel bij mn studentenhuis, reden sommigen ook achterlijk door de straat. Goede schijnbeweging maken alsof je zo de straat op loopt :) Heb er inderdaad wel eentje gehad die uitstapte en me wat aan wilde doen, was goed dat alle huisgenoten lekker aan de koffie zaten op de stoep!

En vrogger bijna plat geweest, reed met de brommer de straat op. Kwam een 205je de bocht door die makkelijk 70 reed, ben me wild geschrokken en die jongens in de 205 ook. Wel blij dat hij snel zijn rem kon vinden en piepend richting berm stuurde, hij was ook behoorlijk geschrokken. Ach, weer een wijze les voor 2 mensen :D

Boppie zei:
Wat mij nog wel eens opvalt in bijvoorbeeld oudere woonwijken. Aan de ene kant een auto neerzetten, en dan met een paar meter tussenruimte een auto aan de andere kant. Snelheidsremmend, maar dit geld ook voor ambulance en politie, en een brandweerwagen zal toch moeite moeten doen om er voorbij te komen. Ik snap niet wat zulke mensen bezield. Een van de twee moet toch zien dat je de straat een beetje vastzet? En wil jij het op je geweten hebben dat de hulpdiensten wel eens net te laat ter plaatse kunnen zijn door die parkeeractie? In dat soort gevallen mag de politie er zo een bon op plakken.

Typisch gevalletje van helemaal niet bij stilstaan. Ik denk dat ten eerste maar een enkeling dusdanig parkeert om de snelheid eruit te halen want de meesten willen gewoon voor de deur staan. En die paar die dat dan doen voor de snelheid zijn bezig met die snelheid en de veiligheid voor o.a. hun kids, en niet met het uitzonderlijke geval dat er hulpdiensten doorheen moeten kunnen. Bij mij in de straat kwam niet dagelijks, wekelijks of zelfs maandelijks een hulpdienst voorbij, en dat zal best in veel meer straten het geval zijn... Ja, als je naast een ziekenhuis of kazerne woont is het misschien anders ;)

Voor dit topic:
c51yTqJ.jpg

En ja, dit is bewust asociaal parkeren. De beste man stond namelijk eerst in een ander vak, goed geparkeerd, maar besloot toen met zijn plastic jas met nep-bontkraag dat het toch beter was om zijn auto overdwars op 2 parkeerplekken neer te zetten...

PauseBreak zei:
Voor dit topic:
c51yTqJ.jpg

En ja, dit is bewust asociaal parkeren. De beste man stond namelijk eerst in een ander vak, goed geparkeerd, maar besloot toen met zijn plastic jas met nep-bontkraag dat het toch beter was om zijn auto overdwars op 2 parkeerplekken neer te zetten...

Grappig... Voor een ander is het asociaal en de betreffende man wil zijn trots bezit waarschijnlijk alleen maar beschermen tegen "aso's" die met deuren, jassen, tassen etc. zijn auto beschadigen... Hij zal het zeker niet doen puur om asociaal te zijn!

LoveMyJeep zei:
PauseBreak zei:
Voor dit topic:
c51yTqJ.jpg

Grappig... Voor een ander is het asociaal en de betreffende man wil zijn trots bezit waarschijnlijk alleen maar beschermen tegen "aso's" die met deuren, jassen, tassen etc. zijn auto beschadigen... Hij zal het zeker niet doen puur om asociaal te zijn!

Weet je wel hoe die sleutels in mijn broekzak kriebelen na het derde rondje "geen plekje vrij".... En ik zal daar echt niet uniek in zijn.

LoveMyJeep zei:
PauseBreak zei:
Voor dit topic:
[plaatje]

Op de andere parkeerplaats stond zijn auto ook alleen. Sowieso, als je je auto daar tegen wilt beschermen moet je 'm niet in de parkeergarage neerzetten. Er is ook een parkeerplaats bovengronds waar de plekken ruimer zijn opgezet. Sterker nog, daar moet je overheen om 'm in de parkeergarage te kunnen zetten ... Maar goed, de beste man had toch al een blik zonder enig licht aan in de bovenkamer, dus ik vermoed dat hij er überhaupt niet over heeft nagedacht, ook niet nadat ik 'm complimenteerde met zijn parkeervaardigheid.

Het is soms erg vreemd hoe mensen denken. Ik woon in een flatgebouw met een parkeerplaats voor de bewoners er voor. Voor de ingang van de flat is het verboden om te parkeren zodat de brandweer en ambulances erbij kunnen bij noodgevallen. We hebben een jaar lang last gehad van een iemand die dacht: he, dat is een leuk plekje, niemand gaat daar staan dus doe ik het maar. Een jaar lang heeft hij daar geparkeerd, pal voor de flat. Op een dag verschenen er briefjes achter de ruitenwissers, tot grote woede van de eigenaar. Ik heb hem ook wel eens wat gezegd, maar hij zei nooit wat terug. Gelukkig is hij inmiddels verhuisd.

Ik noem het het invaliden-parkeerplaatssyndroom. Daar staan vaker auto's zonder invalidenkaart dan auto's met. De chauffeurs zijn vaak opvallend jong en gezond. Als je er iets van zegt is de reactie steevast hetzelfde: " Nou en?".

Oh ja, plotseling schiet me iets te binnen. De man die auto altijd op de verboden plek voor het flatgebouw parkeerde, heb ik een paar maal zien lopen in een uniform.... een brandweeruniform! Zo gek kan het gaan in deze wereld.

Allemaal mensen die niet bezig zijn met het bewust dwarszitten van anderen. Ze denken niet aan de nadelen voor anderen maar alleen aan hun eigen voor- en nadelen. Dat is de wereld waarin we momenteel leven, eerst ikke. Ik geloof dat je de meeste mensen - als je ze op een normale en open manier aanspreekt - best van hun "fout" kan overtuigen omdat de meesten het zoals gezegd niet doen om anderen dwars te zitten. Als je meteen begint te blaffen of sarcastische opmerkingen maakt trigger je alleen maar een afweermechanisme waardoor mensen óf agrressief reageren of doen alsof het ze niet kan schelen en waar je je in hemelsnaam mee bemoeit. Het is gewoon niet zwart-wit...

Dus "Eh meneer, u staat op een invalidenparkeerplaats" is een sarcastische opmerking?

Ah, dus ik moet wel rekening houden met de mening van meneer, en meneer mag gewoon zijn eigen gang gaan.
Misschien is het beter dat hij reageert met "het is niet zwartwit". Ach ja.

Een bekeuring is geel. Dat is inderdaad niet zwart/wit...O, nee...was geel. Nu een wit printje denk ik, want dan wel zwart/wit is...:)

LoveMyJeep zei:
Allemaal mensen die niet bezig zijn met het bewust dwarszitten van anderen. Ze denken niet aan de nadelen voor anderen maar alleen aan hun eigen voor- en nadelen. Dat is de wereld waarin we momenteel leven, eerst ikke.

Typisch dat héél veel mensen dit zo ervaren, in de jaren 60/70 waarin ik opgegroeid ben in Den Haag, herinner ik me toch veel meer rust in het leven en echt respect voor elkaar en elkaar helpen, schone straten. Er zullen toen heus wel criminelen geweest zijn en aanrandingen plaatsgevonden hebben om zo maar wat te noemen, maar alles was rustiger. En je las niet iedere dag in de krant van fraude, graaien, mensen in elkaar slaan voor de pret en om machtsvertoon.

Soloman zei:
Dus "Eh meneer, u staat op een invalidenparkeerplaats" is een sarcastische opmerking?

Ah, dus ik moet wel rekening houden met de mening van meneer, en meneer mag gewoon zijn eigen gang gaan.
Misschien is het beter dat hij reageert met "het is niet zwartwit". Ach ja.

Nee, dat is een terechtwijzing. Niemand wil terechtgewezen worden, vooral wanneer ze weten dat ze wat verkeerd doen. En je hoeft daar geen rekening mee te houden, maar je kan er op rekenen dat zo'n opmerking maar héél zelden wél "goed" zal aankomen. Dus als je ook echt de intentie hebt het probleem te willen verhelpen, zal je ook moeten nadenken over hoe je dat het beste kan doen. Dan kan je wel zeggen "dan moet die ander maar ...." maar als die ander dat niet doet - en dat is dus in veel gevallen vooraf al te voorspellen - kan je beter een andere manier kiezen. Of het inderdaad helemaal laten. Want daarmee zorg je voor stress bij jezelf (je ergert je aan de agressie/onbenulligheid/onbeschoftheid van de ander) en bij de ander zorgt het idem dito voor stress/agressie/irritatie die hij dan zeer waarschijnlijk weer ergens anders afreageert. Dat chinese gezegde dat de vleugelslag van een vlinder elders op aarde een orkaan kan veroorzaken is niet helemaal uit de lucht gegrepen zeg maar....

speedtouch zei:
Typisch dat héél veel mensen dit zo ervaren, in de jaren 60/70 waarin ik opgegroeid ben in Den Haag, herinner ik me toch veel meer rust in het leven en echt respect voor elkaar en elkaar helpen, schone straten. Er zullen toen heus wel criminelen geweest zijn en aanrandingen plaatsgevonden hebben om zo maar wat te noemen, maar alles was rustiger. En je las niet iedere dag in de krant van fraude, graaien, mensen in elkaar slaan voor de pret en om machtsvertoon.

Er waren in die tijd een aantal zaken ernstig anders dan nu. Ten eerste was alles nog nét niets minder gejaagd en onder druk, tegenwoordig moet zelfs de Lidl-cassiere zorgen dat ze haar scan-target haalt anders vliegt ze eruit. In die tijd stonden mensen nog niet te stampvoeten als dat oude vrouwtje bij de bakker wat meer tijd nodig had. En er was meer sociale contole, mede omdat mensen niet zoals nu door de media bang gemaakt worden omdat iedere scheet groot nieuws wordt gemaakt. Ik heb geen getallen maar naar mijn idee is het aantal geweldsgevallen niet eens zo toegenomen maar destijds hoorde je er nauwelijks van. En als, dan meestal via de lokale "tamtam" en niet groot op de voorpagina van iedere krant en in het nieuws op 15 kanalen. De wereld was helemaal niet zo veel beter maar we kregen veel minder van het slechte mee...

LoveMyJeep zei:
Allemaal mensen die niet bezig zijn met het bewust dwarszitten van anderen. Ze denken niet aan de nadelen voor anderen maar alleen aan hun eigen voor- en nadelen. Dat is de wereld waarin we momenteel leven, eerst ikke. Ik geloof dat je de meeste mensen - als je ze op een normale en open manier aanspreekt - best van hun "fout" kan overtuigen omdat de meesten het zoals gezegd niet doen om anderen dwars te zitten. Als je meteen begint te blaffen of sarcastische opmerkingen maakt trigger je alleen maar een afweermechanisme waardoor mensen óf agrressief reageren of doen alsof het ze niet kan schelen en waar je je in hemelsnaam mee bemoeit. Het is gewoon niet zwart-wit...

Ik heb daar heel wisselende ervaringen mee. Ik ben namelijk zo iemand die vriendelijk aan zo'n meneer vraagt of hij baat denkt te hebben bij een paar extra parkeerlessen.
Dan komen de "ik ben zuinig op mijn auto" verhalen, aangevuld met de "ik maak ze af" bedreigingen. De argumenten dat anderen misschien ook willen parkeren worden als niet ter zake doende weggewimpeld. Zelfs mijn buurman die ik meermaals op zijn lompe parkeergedrag heb aangesproken reageert zo.
En wat raar, hij heeft altijd die auto waar spontaan deuken in ontstaan en hij heeft ook altijd wel een paar verse krassen op dat ding.

Ik heb er echt geen moeite mee als je jouw auto ergens op een helemaal lege parkeerplaats neergooit. Wat mij betreft op zijn dak, hoewel ik dan wel vind dat je dan eerst moet zorgen dat de vloeistoffen er uit zijn; denk aan het milieu.
Maar ik zie hier genoeg voorbeelden van mensen die anderen hinderen met het achterlaten van het blik. De parkeergarage van pausebreak ziet er bijvoorbeeld knap vol uit. En, als dat gebeurt omdat Opa met zijn bibberende handjes die platte Peug eigenlijk niet meer kan en mag besturen, heb ik nog een gevoel dat het overmacht is. Maar dit gedrag om krasjes te voorkomen, is simpelweg asociaal. Zet dat wrak dan ergens in een garagebox ingepakt in piepschuim.

Misschien moeten parkeerwachters wel een soort "hondje" met opblaaskrik meekrijgen, waarmee ze dit soort lomp geparkeerde doosjes even kunnen aanschuiven. Gewoon, hondje onder de auto, balg opblazen, auto een metertje om zetten en hondje er weer onderuit.

Een paar van deze
8835_0.jpg

plus
Air_jack_titan1.jpg

er onder schuiven en je kan het foute parkeergedrag corrigeren. Desnoods zet je het blik buiten.

Ik vervoer mindervaliden in een Sprinter van zo'n 6 meter, het zal niet moeilijk zijn om voor te stellen wat voor parkeersituaties dat geregeld oplevert.

Edit: na wat bijlezen hierboven: Tja, ik erger me in Gent eigenlijk ook enorm aan foutparkeerders. Zeker omdat ik er als fietser veel last van heb, bijv. gewoon op het fietspad, of vlak bij een kruising waardoor niemand mij fatsoenlijk kan zien aankomen. Of de ergste? Een buurman zette zijn auto hier op de stoep, pal voor de deur (geen voortuin). Ik kon pas met veel moeite met mijn fiets naar buiten. Zeker van een buurman vind ik dat toch wel sneu, wij (van deze straat) weten hoe het is, een beetje begrip voor de situatie acht ik dan wel op z'n plaats. Maar ja, hier om de hoek begint het betaald parkeren, de 'bewonerszone' (2 uur gratis parkeren met schijf) is dan aantrekkelijker natuurlijk.

Prachtige dingen.

Gooi een paar van die dingen bij parkeerbeheer (desnoods elektrische exemplaren) in de auto en laat die mensen de achtergelaten auto's tegen een geringe vergoeding recht zetten. Twee van die dingen, vijf minuten werk a 60 per uur, wat administratie en afschrijving van gereedschap. Ik stel een eenheidstarief van 50 euro voor, dat geldt nu eigenlijk ook.
(Moet er nog een "vuil werk" vergoeding bij voor de gebaksdoosjes waarvan het alarm direct aan het gillen slaat? )

Misschien is het wel handig die zwenkwieltje een paar maten groter te nemen, dit blijft misschien hangen op een straatsteen die wat scheef ligt.

wibi zei:
Een bekeuring is geel. Dat is inderdaad niet zwart/wit...O, nee...was geel. Nu een wit printje denk ik, want dan wel zwart/wit is...:)

Jawel hoor, nog steeds geel (n)

Kosten: € 90,00

Zat er vanochtend een onder mijn ruitenwisser. Niet van mij hoor, maar mijn vrouw neemt een keer de auto mee om te gaan shoppen. Had dus niet eens gezien dat er een geel briefje onder de ruitenwisser zat. Die vond ik dus vanochtend :(

Staat ook een groot bord met verboden te parkeren, maar ja dat had madame niet gezien :cry:

Ik kan me best voorstellen dat mensen soms dubbel parkeren. In steeds meer parkeergarages kun je je auto niet meer netjes in een vak zetten want die zijn VEEL te klein.

d_adriaans zei:
wibi zei:

Zat er vanochtend een onder mijn ruitenwisser. Niet van mij hoor, maar mijn vrouw neemt een keer de auto mee om te gaan shoppen. Had dus niet eens gezien dat er een geel briefje onder de ruitenwisser zat. Die vond ik dus vanochtend :(

Staat ook een groot bord met verboden te parkeren, maar ja dat had madame niet gezien :cry:

Ik kan me best voorstellen dat mensen soms dubbel parkeren. In steeds meer parkeergarages kun je je auto niet meer netjes in een vak zetten want die zijn VEEL te klein.

Hehehe, wat kan het leven toch oneerlijk zijn... Mijn laatste parkeerbon kostte € 5 plus administratiekosten, daar parkeer je in Nederland niet eens een uur meer voor....

LoveMyJeep zei:
Dat chinese gezegde dat de vleugelslag van een vlinder elders op aarde een orkaan kan veroorzaken is niet helemaal uit de lucht gegrepen zeg maar

Hoe meer auto's er rondrijden en hoe smaller de parkeerplaatsen worden, hoe meer er aso geparkeerd wordt.
Bij betaalde plaatsen zou je recht op 2 plaatsen voor 1 auto moeten hebben als je voor 2 auto's betaalt.

LoveMyJeep zei:
d_adriaans zei:
wibi zei:

Hehehe, wat kan het leven toch oneerlijk zijn... Mijn laatste parkeerbon kostte € 5 plus administratiekosten, daar parkeer je in Nederland niet eens een uur meer voor....

was met een T-fordje zeker:LOL:

Phaeton W12 zei:
LoveMyJeep zei:
Dat chinese gezegde dat de vleugelslag van een vlinder elders op aarde een orkaan kan veroorzaken is niet helemaal uit de lucht gegrepen zeg maar

Hoe meer auto's er rondrijden en hoe smaller de parkeerplaatsen worden, hoe meer er aso geparkeerd wordt.
Bij betaalde plaatsen zou je recht op 2 plaatsen voor 1 auto moeten hebben als je voor 2 auto's betaalt.

Waar zou je klachten over te kleine parkeerplaatsen kwijt kunnen?

Motorrijders kunnen klachten over niet werkende stoplichten en gevaarlijke stukken weg indienen bij de MAG. Zou een organisatie als de ANWB een taak als klachten over onbruikbare parkeerplaatsen behandelen? Die organisatie behartigt toch de belangen van de automobilist?

Ik wou zeggen, als die auto er al een anderhalf jaar zonder APK staat kun je de gemeente op de hoogte stellen dat er een autowrak op de openbare weg staat.

Tja, in dat geval van die clio had ik ook al een belletje richting gemeente gepleegd.

Boppie zei:
Wat mij nog wel eens opvalt in bijvoorbeeld oudere woonwijken. Aan de ene kant een auto neerzetten, en dan met een paar meter tussenruimte een auto aan de andere kant. Snelheidsremmend, maar dit geld ook voor ambulance en politie, en een brandweerwagen zal toch moeite moeten doen om er voorbij te komen. Ik snap niet wat zulke mensen bezield. Een van de twee moet toch zien dat je de straat een beetje vastzet? En wil jij het op je geweten hebben dat de hulpdiensten wel eens net te laat ter plaatse kunnen zijn door die parkeeractie? In dat soort gevallen mag de politie er zo een bon op plakken.

Gebeurde 3 weken terug bij ons in de wijk. Ambupersoneel is het laatste stuk maar gaan rennen. Iemand met een hartaanval kun je niet al te lang laten wachten.....

Phaeton W12 zei:
LoveMyJeep zei:

Ik ben het met je eens, maar wat heeft mijn quote daarmee te maken? Dat ging over hoe mensen met elkaar omgaan en hoe de manier waarop je elkaar aanspreekt van invloed is op hoe een ander zich "terecht laat wijzen"...

Over die te smalle vakjes, iemand deze site wel eens geprobeerd?
https://www.klacht.nl/parkeren/

Of deze?
https://www.nationaleombudsman.nl/klachtformulier

blijft idd gewoon zwaar vervelend als mensen 2 vakken gebruiken om te parkeren

hier in Middelburg hebben we een "stomme" parkeerplaats in de Johan van Reigersbergstraat
daar zijn de (meeste) klinkers die de scheiding tussen de vakken aangeven maar een paar tinten lichter dan de rest van de klinkers
vooral als het donker is is dat slecht te zien

Ik sta tegenwoordig voor mijn werk in een ondergrondse garage, gebouwd in de jaren tachtig; iets wat je ook aan de maten van de parkeerplaatsen ziet. Soms is binnen het vak parkeren een aardige uitdaging, zo blijkt.

Zo staan er auto's met de neus over de streep heen, of met de kont. Dat heeft dan als effect dat je de doorgaande banen, die ook al niet breed zijn, ineens ziet reduceren tot een meter of twee. Diagonaal parkeren of -inderdaad- over twee plekken heen, is de orde van de dag. Niet echt netjes als je weet dat er al een gebrek aan parkeerruimte is.

En dan is daar nog de eigenaar van een Lexus SUV. Een groot, breed, nogal lomp ding. Deze man ziet dag in, dag uit, kans dat ding precies ín een parkeervak te proppen...het kan dus wél:)

rke zei:
Weet je wel hoe die sleutels in mijn broekzak kriebelen na het derde rondje "geen plekje vrij".... En ik zal daar echt niet uniek in zijn.

Jouw soort mensen moeten we in dit land niet hebben.

Als iemand iets fout doet los je dat op met praten. Niet met geweld. En zeker niet met achterbaks geweld zoals een sleutel langs de auto halen. Waar zit je verstand?

John Perry zei:
rke zei:

Jouw soort mensen moeten we in dit land niet hebben.

Als iemand iets fout doet los je dat op met praten. Niet met geweld. En zeker niet met achterbaks geweld zoals een sleutel langs de auto halen. Waar zit je verstand?

In de parkeergarage in Utrecht wordt dat opgelost met een wielklem!

Ik schrijf dat mijn sleutels kriebelen, ik heb al eerder in dit topic geschreven dat ik mijn sleutels daar niet voor zal gebruiken. Maar dat neemt niet weg dat ik er begrip voor heb als anderen het wel doen.

Ik heb bij ons in de buurt last van zo'n pleur-maar-neer vandaal die regelmatig meerdere mensen klem zet met dat ding van hem. En af en toe hoor ik hem mopperen over nieuwe krassen en nieuwe deuken.

Dan denk ik: wat wil je dan?
Dat de mensen even aanbellen of jij de goedheid wil hebben om je rotzooi op te ruimen?
Of moeten de mensen hun auto dan maar niet gebruiken omdat jij geen krasjes wil?

Overigens, ik heb hem meerdere keren aangesproken op zijn parkeergedrag. Er zijn een drietal dingen waar ik mezelf aan erger:
1- hij wast zijn auto midden op de parkeerplaats. Daarmee staat de halve parkeerplaats klem en met wat geluk gaat hij tussendoor even koffie drinken.
2- hij parkeert zijn blik naast de glasbak bij de ingang van de parkeerplaats. Daar ligt glas, dat is voldoende reden voor hem om de auto een meter van de stoep af te parkeren, maar niet genoeg reden om vijftig meter te lopen. Ik krijg zelfs de Swift er niet langs zonder door de gemeentetuin te rijden.
3- Met regelmaat parkeert hij in anderhalf vakje, vooral als dat ding in het buitenste vakje van de parkeerplaats staat is het raak.

Zijn argumenten zijn:
1- Ik mag de auto toch wel wassen? - Een heel ritueel met zeepjes, de stofzuiger en de hogedrukreiniger
2- Er ligt daar glas, daar krijg ik een lekke band van (Mijn auto's hebben daar geen last van, maar ja: Ik heb goede banden...).
3- Als ik op het laatste plekje moet staan, wil ik wel kunnen uitstappen zonder in de bosjes te hoeven staan.

Nou, dan denk ik: Je schrijft maar weer een briefje naar het waarborgfonds, misschien worden ze je daar ook ooit zat.

@rke: auto's vernielen, dat moet je niet doen. Niet doen, wil je zelf ook niet. In het soort gevallen die beschrijft, zeer irritant en erg woede-verwekkend, ik geef het toe, moet je een briefje achter de ruitewisser doen met krachtige woorden. Niet dreigend, maar wel waar het op staat. Ik zou je naam en adres er niet bij zetten, want door schade en schande ben ik wijs geworden dat er veel idiote getikte figuren rondlopen in dit land. Volslagen gestoord. Maar met krassen zetten bereik je niet veel.

Maar goed. Zo had ik eens een keer te maken met zo'n bouwvakkerbestelbusje (dat zijn pas ergerlijke voertuigen, vreselijk) op onze parkeerplaats waarvan het alarm steeds afging midden in de nacht (als er iets waar ik een hekel aan heb op autogebied staan autoalarmen op nummer twee. Die gaan altijd af om niets, alleen maar om anderen te laten zien "ha, ik heb een dure auto, ik heb autoalarm). De bouwvakker in kwestie was zeer goed gebouwd en was erg trots op zijn busje. Hij zat er constant in en hij had een soort werkbank achterin. Ik denk, ik ga het niet zeggen. Maar er stond wel een telefoonnummer van zijn baas op de zijkant. Die heb ik dus gebeld.
Stond die man die avond voor mijn deur zeg. Jeetje. Waar ik de gore gedachte vandaan haalde om zijn baas te bellen omdat het alarm steeds afging. Ik heb rustig verteld dat ik niet kon slapen daardoor.

Er was trouwens daarna geen verandering. Ik durfde ook niet meer te bellen.
Gelukkig is de ongelukkige verhuisd.

Soloman zei:
@rke: auto's vernielen, dat moet je niet doen. Niet doen, wil je zelf ook niet.
Zal ik ook niet doen, maar ik kan het mezelf voorstellen dat iemand het wel doet.

En autoalarmen... uitermate irritant. Als de eigenaar niet zelf reageert, een ander doet het ook niet. Tenzij het ding al een uur of zo afgaat, dan wordt de politie gebeld dat er een auto irritant staat te gillen, met het verzoek het ding weg te slepen.
Een paar straten verderop woont een Poolse onderaannemer met een Audi A8 die ook om de haverklap gilt om niets. Jammer genoeg spreekt de man onvoldoende Engels of Nederlands om te willen begrijpen dat het gilding geen effect heeft. Het schijnt dieven af te schrikken, iets wat ik ten zeerste betwijfel.

Ik heb in de Camry ook zo'n gillert. Ik kocht de Camry met twee sleutels, twee kleinere sleutels waarvan ik tot vandaag niet weet waarvoor ze zijn en een afstandsbediening. Toen ik thuis kwam, bleek de auto niet te gebruiken te zijn zonder afstandsbediening, dan maakt ie herrie. De garage (dochter van Louwman) wilde en kon het gilding er niet uithalen, dus ik heb in Belgie een extra afstandsbediening gekocht.
Dit alarm gaat een zeldzame keer af. Gelukkig was het tot nu toe altijd vals alarm.

Ik heb met de aso-parkeerder in onze buurt geen ruzie. Dat wil zeggen: Ik ben twee keer zo groot, dat bedreigen heb ik nog niet meegemaakt.

Het is gewoon vervelend dat iemand in een overvolle omgeving zichzelf meer plek toeeigend dan waar hij recht op heeft. En, als het dan een invalidenbus is die ik zelf ook niet in een parkeervak kan krijgen is het nog een heel ander verhaal dan een voertuig wat wel in een vakje past.

Ik weet dat bouwvakkers wel eens erg makkelijk zijn. Maar, die busjes worden met de regelmaat van de klok open gemaakt, dus ik zou daar zelf ook een alarm op laten zetten. Maar dan wel een stil alarm die mij middels een sms-je vertelt dat er een crimineel in mijn bus zit.

@Terence, Ja, dat soort asociale apen.

Carfanatic zei:
valt nog mee voor een bmw rijder (y)

Ach, je kan het niet snel goed doen. Toen ik in nederland nog een auto had, parkeerde ik mijn BMW altijd netjes in een hoek van de grote parkeerplaats voor de flat, waar niemand er last van had als ik van huis was. Wat denk je? Er wordt alsnog de politie gebeld. Ik betaalde keurig wegenbelasting, de auto was altijd apk gekeurd.

ik geef het toe, moet je een briefje achter de ruitewisser doen met krachtige woorden. Niet dreigend, maar wel waar het op staat. Ik zou je naam en adres er niet bij zetten, want door schade en schande ben ik wijs geworden dat er veel idiote getikte figuren rondlopen in dit land. Volslagen gestoord. Maar met krassen zetten bereik je niet veel
Wat een held ben je dan. Wel iemand ergens op wijzen, maar niet het lef om daar persoonlijk voor uit te komen.
Als je bang bent voor gevolgen, houd dan helemaal je mond.

Ik denk, ik ga het niet zeggen. Maar er stond wel een telefoonnummer van zijn baas op de zijkant. Die heb ik dus gebeld.
Stond die man die avond voor mijn deur zeg. Jeetje. Waar ik de gore gedachte vandaan haalde om zijn baas te bellen omdat het alarm steeds afging. Ik heb rustig verteld dat ik niet kon slapen daardoor.
Dat ga je krijgen als je je zo achterbaks opstelt. Wat is het probleem van bij die man zelf aanbellen? Dat ie er misschien anders uitziet dan jij hoeft helemaal niet te betekenen dat het meteen een aso is. Dat deel vul je kennelijk zelf in.
Ik zou het zelf ook absoluut niet waarderen om dingen via via te moeten horen terwijl men ook gewoon mij zelf direct kan aanspreken.

Terence zei:
Carfanatic zei:
valt nog mee voor een bmw rijder (y)

Dacht ik ook, netjes een parkeervak delen met de Golf (y)

rke zei:
@Terence, Ja, dat soort asociale apen.

Welke? Die de deur tegen je auto aangooien?

Die deurvernielers zijn misschien wel net zo erg.

Deze Golf en BMW staan knap asociaal, zeker in een buurt met weinig parkeerplekken. Als je al drie rondjes hebt gereden en dat onbruikbare plekje is het laatste plekje baal je van dit soort lomp parkerende figuren. Ik kan het mezelf voorstellen dat iemand dan een kras op die motorkap wil zetten.

Als die BMW en Golf bestuurders deze parkeerplekken als veel te klein ervaren, moeten zij dan niet bij de gemeente klagen?

Terug
Bovenaan