Wat leuk om deze zinnen van jou te lezen! Ik ben het voor de verandering een keer met je eens.
Ik schijn mensen wel vaker te verbazen

.
Ik heb slechts 1 probleem: ik houd van scheuren zo nu en dan, niet van mensen bewust tot last zijn. Ow en ik denk niet altijd alleen maar aan mezelf zoals sommige anderen hier schijnbaar (onbewust) wel doen. Ik denk geregeld in het grotere geheel. Een eigen belang is leuk, maar daar komt de maatschappij als geheel niet echt ver mee. Ik kan me dan ook mateloos storen aan files of afritten die volstromen en mensen die de weg blokkeren daardoor.
Probeer het eens. Neem vooral die brede meneer met die plakplaatjesl en zet het filmpje op youtube
Gut gut. Je wilt niet weten wat ik zo nu en dan zeg en doe. Alles valt en staat met je houding en uitstraling. Ik kan dus iemand beledigen op een manier dat ie er om kan lachen.
Vorig weekend nog in de kroeg. Iemand duwde mij opzij in de drukte en zei sorry.
Hij meende er volgens mij niets van, dus ik zei terug "daar meen je geen zak van eikel".
Houding is alles, hij werd totaal niet boos en snapte meteen waar ik op doelde.
Kortom: je lokt asociaal gedrag uit met asociaal gedrag. Wie wind zaait zal storm oogsten
Je snapt dat ik het daar totaal niet mee eens bent? Het is maar net hoe je het zelf ziet.
Als we allemaal zo gaan denken, wat steeds meer lijkt te gebeuren, wordt het een lekkere puinhoop.
Ik had laatst wat last van Marokkaanse medemensen. Als ik jouw gedachtengang had gevolgd had het waarschijnlijk snel uitgedraaid op een puinzooi. Ik bleef rustig en liet me niet intimideren.
In mijn geval (auto die meermaals mijn uitrit blokkeerde) heb ik ook eerst getracht de hulp in te roepen van iemand die er boven zou moeten staan. Bellen naar de politie (enkele keren dat ik eruit wilde rijden en die zak er weer stond) leverde geen resultaat. Dus stimuleert 'het gezag' je om zelf maar een oplossing te bedenken. Trouwens ook al eens een briefje onder zijn ruitenwisser geplaatst met het verzoek om voortaan zijn auto niet voor mijn uitrit te zetten. Die man smeekte blijkbaar om een 'doeltreffende' actie van mijn kant.
En de persoon face to face aanspreken? Ik geloof er nog steeds in dat zoiets 100x beter werkt dat briefjes of oom agent bellen die ook niets doet.
Als iemand je slaat sla je ook terug.
Als je wilt dat iets escaleert is dat een prima begin ja. Zoiets blijft een kwestie van ego.
Ik heb zo nu en dan best een grote ego, maar kan ook denken dat het mij niet waard is zo iemand terug te slaan en een hoop gedonder te krijgen vanwege een zielig persoon.
Heb netjes een briefje achtergelaten want de eigenaar was uiteraard niet in de buurt en het werd na een telefoontje netjes via de verzekering afgehandeld. Gevolg: 2 tredes terug dus een hogere premie en daardoor betaal je dus de rest van je verzekeringsleven meer. Jaren na dato "bloed" ik dus nog steeds voor mijn eerlijkheid. Terwijl nog steeds regelmatig schades aan MIJN auto opduiken, waar NIEMAND zich voor meldt. Waarvan IK dus ook de kosten draag, of ik ze nou laat repareren of er minder door terugkrijg voor de auto. Ik kan je vertellen dat ik de volgende keer niet zonder meer een briefje achter laat.
Jammer zoiets te lezen! Je laat anderen dus min of meer jouw gedrag bepalen?
Ja, je bent fatsoenlijk. En wat kost dat je? En wat levert het je op? Dat een ander je weer glashard afstraft... Helaas wordt in onze maatschappij eerlijkheid vaker bestraft dan beloond dus is het niet raar dat steeds meer mensen ervoor kiezen dan maar wat minder fatsoenlijk te zijn...
Op zich heb je een punt. Maar als we allemaal zo gaan redeneren "dat niemand zich nog sociaal opstelt (of iets in die geest), dan is het helemaal gedaan. Sta er boven denk ik dan.