Aso Parkeren

Zo heb ik ook een keer de trekhaak in een auto gezet. Ik had netjes m'n auto in een vak geparkeerd. Auto voor mijn auto stond al behoorlijk ver achter in zijn vak. Achter mij was geen vak. Toch propt iemand z'n auto nog achter mijn auto op zo'n 10 cm en aan de stand van de dop op mijn trekhaak te zien, had hij mij geraakt bij het parkeren. Om weg te kunnen rijden, had ik ruimte nodig... dus met trekhaak de auto naar achter geduwd. Ik hoorde "krak" en zag dat z'n plaat los hing en de bumper ook niet helemaal OK meer was. Nou, eigen schuld! Niet netjes, maar ja...

Ik vind het ronduit zielig gedrag en er is geen enkele manier om het deuken rijden in andermans auto goed te praten. Dat is misschien nog wel asocialeren dan verkeerd parkeren.
De verloedering slaat hard toe merk ik al, het is ieder voor zich. Is er dan niemand die er boven staat?

https://nos.nl/artikel/481859-grote-auto-duurder-in-parking.html

Automobilisten met een grote auto zijn in de toekomst meer parkeergeld kwijt dan mensen met een kleine auto.
Automobilisten die hun auto scheef parkeren in twee vakken, moeten daar in de toekomst ook voor betalen.

hear hear

Paulus0013 zei:
Ik vind het ronduit zielig gedrag en er is geen enkele manier om het deuken rijden in andermans auto goed te praten. Dat is misschien nog wel asocialeren dan verkeerd parkeren.
De verloedering slaat hard toe merk ik al, het is ieder voor zich. Is er dan niemand die er boven staat?

Nou, als ik zie dat iemand tegen mijn auto gezeten heeft om zijn/haar auto ergens te parkeren waar het niet mag en mij daarmee in parkeert. Dan geeft die persoon toch niks om zijn/haar auto en is het ook niet erg dat ik wat ruimte creëer om met mijn auto waar ik wel waarde aan hecht zonder schade weg te kunnen rijden.

Ik had inderdaad kunnen wachten tot die persoon een keer op kwam draven... maar ja, ik moest weg... En miss. was de persoon wel met de trein mee?

Maar wat had ik dan volgens jou moeten doen? Ben ik wel benieuwd naar.

Joep83 zei:
Paulus0013 zei:

Nou, als ik zie dat iemand tegen mijn auto gezeten heeft om zijn/haar auto ergens te parkeren waar het niet mag en mij daarmee in parkeert. Dan geeft die persoon toch niks om zijn/haar auto en is het ook niet erg dat ik wat ruimte creëer om met mijn auto waar ik wel waarde aan hecht zonder schade weg te kunnen rijden.

Nou nou, wat een veronderstellingen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal asociaal dat je flinke schade hebt toegebracht aan die auto achter je. Je had aan de voorkant dus nog enige centimeters (10?) en achter dus ook 10? Nou, dan kun je ook zonder schade er wel uitkomen.

Hoe weet jij dat die persoon niks om zijn/haar auto gaf? Jij stond zelf ook heel strak geparkeerd, dus hij/zij kan hetzelfde van jou denken! Wat een veronderstelling zeg. Het is gewoon goedpraterij om schade toe mogen toebrengen. Dit is inderdaad echt een typisch voorbeeld van verloedering en eigen 'ik' eerst.

Schade toebrengen aan een ander/andermans eigendom is NOOIT een optie!

Paulus0013 zei:
Wat leuk om deze zinnen van jou te lezen! :) Ik ben het voor de verandering een keer met je eens.

Paulus0013 zei:
Vergelijk het eens met een duistere bar.

Ik kom binnen en ik pak op direct het biertje van een ander van de bar.
De ander zou mij daar op moeten aanspreken, ongeveer op de manier: "Meneer, U maakt een vergissing, dat is mijn biertje"...

Probeer het eens. Neem vooral die brede meneer met die plakplaatjesl en zet het filmpje op youtube.

Kortom: je lokt asociaal gedrag uit met asociaal gedrag. Wie wind zaait zal storm oogsten.

Elaste zei:
Joep83 zei:
Paulus0013 zei:

Nou nou, wat een veronderstellingen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal asociaal dat je flinke schade hebt toegebracht aan die auto achter je. Je had aan de voorkant dus nog enige centimeters (10?) en achter dus ook 10? Nou, dan kun je ook zonder schade er wel uitkomen.

Hoe weet jij dat die persoon niks om zijn/haar auto gaf? Jij stond zelf ook heel strak geparkeerd, dus hij/zij kan hetzelfde van jou denken! Wat een veronderstelling zeg. Het is gewoon goedpraterij om schade toe mogen toebrengen. Dit is inderdaad echt een typisch voorbeeld van verloedering en eigen 'ik' eerst.

Schade toebrengen aan een ander/andermans eigendom is NOOIT een optie!

Even situatie schets:

Auto voor mij staat ver achter in het vak (bumper op witte lijn) en kan makkelijk vooruit weg rijden (meer dan een meter over). Ik zet mijn auto in het vak daarachter. achter mij geen vak meer en zet de auto op 20 cm van de auto voor mij. Iemand parkeert auto achter mijn auto op 10 cm! Die auto steekt gewoon nog een stuk op de weg! En ik zie gewoon dat de auto tegen mijn auto heeft gezeten. Die auto achter mij heeft 'm kost wat kost achter mijn auto gepropt. Dan geef je niks om je auto anders had hij/zij 'm ergens anders geparkeerd.

Met 30 cm heb je erg weinig ruimte om weg te komen en als ik dan zo'n aso brik (ja, het was echt een brik) achter mij zie, dan heeft die pech. De auto voor mij niet!

Ik ga er vanuit dat er in het vak geparkeerd wordt en dus geen auto meer achter mij komt staan. Maar ik ga daarom ook niet buiten het vak parkeren. Ik had 'm nl. uit het vak kunnen parkeren zodat ik meer ruimte voor had en achter geen auto meer kon staan, maar ja dan ben ik ook asociaal...

Ik zie nog steeds nergens een reden om dan de ander maar schade toe te brengen...

Je had dus maar liefst 30cm (!) om uit je vak te kunnen rijden. Wat voor chauffeur ben je dan als je dat niet lukt?

Leon in z'n SEAT zei:
Volgens mij gaat het hier om langsparkeren (fileparkeren), dan zou ik 30 cm niet kwalificeren als 'maar liefst'.
als je niet in staat bent om uit te parkeren ben je je rijbewijs niet waardig. Meteen inleveren.

Dit is kindergedrag. Ja maar hij....
En als het echt zo extreem was, wat ik mij niet voor kan stellen maar eerder een gebrek aan inzicht had hij ook de politie kunnen bellen.
Niets rechtvaardigt het gedrag om andermans bezittingen te beschadigen tenzij er levens op het spel staan. Hier eerder je ego.

Paulus0013 zei:

In mijn geval (auto die meermaals mijn uitrit blokkeerde) heb ik ook eerst getracht de hulp in te roepen van iemand die er boven zou moeten staan. Bellen naar de politie (enkele keren dat ik eruit wilde rijden en die zak er weer stond) leverde geen resultaat. Dus stimuleert 'het gezag' je om zelf maar een oplossing te bedenken. Trouwens ook al eens een briefje onder zijn ruitenwisser geplaatst met het verzoek om voortaan zijn auto niet voor mijn uitrit te zetten. Die man smeekte blijkbaar om een 'doeltreffende' actie van mijn kant.

michel1975 zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Volgens mij gaat het hier om langsparkeren (fileparkeren), dan zou ik 30 cm niet kwalificeren als 'maar liefst'.
als je niet in staat bent om uit te parkeren ben je je rijbewijs niet waardig. Meteen inleveren.
Dat zou lekker rustig worden. (y) Ik woon in een appartement tegenover een gemeentelijke voorziening en zie dagelijks vele mensen in- en uitparkeren in de in lengterichting liggende parkeerplekken hier beneden. De vakken zijn echt groot, ruim genoeg om anderhalve auto te herbergen. En toch, hoe mensen hier weten te klungelen... Deels of geheel(!) over de stoep om maar vooral in het vak te komen. Men vindt het blijkbaar ook eng om achteruit te rijden, 9 van de 10 rijden rechtuit zo'n vak in. Dan maak je het jezelf ook moeilijk... :rolleyes:

Ik kan me wel voorstellen dat iemand tot het beschadigen van andermans goed overgaat. Meeuw is een ondernemer die hard moet werken voor zijn centjes en voor wie tijd dus waardevol is. Als dan iemand zo asociaal parkeert voor jouw uitrit dat jij daardoor veel tijd en dus geld kwijt bent, beschadigt die ander jou net zo. Komt daar dan nog bij dat ze de schouders optrekken als je ze erop aanspreekt en de politie weigert te helpen, dan blijft er weinig anders over. Of moet je die ander jouw dan maar laten "beschadigen"? Als iemand je slaat sla je ook terug.

Elaste zei:
Je had dus maar liefst 30cm (!) om uit je vak te kunnen rijden. Wat voor chauffeur ben je dan als je dat niet lukt?
Dat ligt maar helemaal aan je auto...Als je zo'n stadspinda'tje rijdt met een draaicirkel van 0,2m is dat natuurlijk meer dan genoeg. Heb je een verlengde pickup van 6 meter met een draaicirkel van 15 meter wordt het ineens een heel ander verhaal...

rke zei:
Briefje achter de ruitenwisser: "Ik heb Uw auto beschadigd. Mijn excuses."

Ik heb aan mijn diverse auto's diverse "cadeautjes" gehad van andere weggebruikers. Van kleine butjes en krasjes in de portieren tot doorlopende krassen over de hele zijkant en trekhaken on de bumper. Nog nooit heb ik een briefje teruggevonden.

Één keer heb ik, in een wat chaotische situatie, bij het uitparkeren een auto over het hoofd gezien. Ik reed maar stapvoets maar werd afgeleid en op het moment dat ik dacht "ben ik eigenlijk al bij dat gebakje achter me" zat ik er tegenaan. Met de rechter achterkant van de (vorige)Jeep langs het linker voorspatbord van de in de rij achter mij geparkeerde knalgele Lupo geschoven. Jeep had niets noemenswaardigs, Lupo had een verkreukt spatbord.

Heb netjes een briefje achtergelaten want de eigenaar was uiteraard niet in de buurt en het werd na een telefoontje netjes via de verzekering afgehandeld. Gevolg: 2 tredes terug dus een hogere premie en daardoor betaal je dus de rest van je verzekeringsleven meer. Jaren na dato "bloed" ik dus nog steeds voor mijn eerlijkheid. Terwijl nog steeds regelmatig schades aan MIJN auto opduiken, waar NIEMAND zich voor meldt. Waarvan IK dus ook de kosten draag, of ik ze nou laat repareren of er minder door terugkrijg voor de auto. Ik kan je vertellen dat ik de volgende keer niet zonder meer een briefje achter laat.

Ja, je bent fatsoenlijk. En wat kost dat je? En wat levert het je op? Dat een ander je weer glashard afstraft... Helaas wordt in onze maatschappij eerlijkheid vaker bestraft dan beloond dus is het niet raar dat steeds meer mensen ervoor kiezen dan maar wat minder fatsoenlijk te zijn...

LoveMyJeep zei:
Terwijl nog steeds regelmatig schades aan MIJN auto opduiken, waar NIEMAND zich voor meldt. Waarvan IK dus ook de kosten draag, of ik ze nou laat repareren of er minder door terugkrijg voor de auto. Ik kan je vertellen dat ik de volgende keer niet zonder meer een briefje achter laat.

o_Oo_O

Jij verkiest wat euro's boven eerlijkheid, fatsoen en 'het goede doen'. Kerel ben jij zeg.

Je leek me een belezen persoon. Plato - De Republiek overgeslagen?

LoveMyJeep zei:
Ja, je bent fatsoenlijk. En wat kost dat je? En wat levert het je op? Dat een ander je weer glashard afstraft... Helaas wordt in onze maatschappij eerlijkheid vaker bestraft dan beloond dus is het niet raar dat steeds meer mensen ervoor kiezen dan maar wat minder fatsoenlijk te zijn...

Goede nachtrust.

Ik ben één keer getuige geweest van iemand die bij het keren een geparkeerde auto raakte, en niet zachtjes. Ze reed hard weg. Ik zat in de auto (moest wachten tot ze gekeerd was), dus ben er achteraan gereden tot ik het kenteken had. Dat heb ik (met toelichting en mijn tel.nr.) op een briefje gezet en achter de ruitenwisser van de beschadigde auto gedaan. De eigenaar is daar mee naar de politie gegaan, die hebben de vrouw opgespoord en voor de keuze gesteld om de schade te vergoeden, of een PV voor doorrijden na een ongeval + schadeverhaal. Eigenaar van de beschadigde auto heeft me nog een bloemetje gestuurd hiervoor. Eén van de leukste bloemetjes die ik ooit kreeg kan ik je zeggen, fatsoen wordt dus niet altijd, maar soms wèl beloond.

Dus doorrijden zonder briefje achter te laten, ik zou het niet doen als je jezelf nog aan wil kunnen kijken in de spiegel.

LoveMyJeep zei:
rke zei:
Briefje achter de ruitenwisser: "Ik heb Uw auto beschadigd. Mijn excuses."

Heb netjes een briefje achtergelaten want de eigenaar was uiteraard niet in de buurt en het werd na een telefoontje netjes via de verzekering afgehandeld. Gevolg: 2 tredes terug dus een hogere premie en daardoor betaal je dus de rest van je verzekeringsleven meer. Jaren na dato "bloed" ik dus nog steeds voor mijn eerlijkheid. Terwijl nog steeds regelmatig schades aan MIJN auto opduiken, waar NIEMAND zich voor meldt. Waarvan IK dus ook de kosten draag, of ik ze nou laat repareren of er minder door terugkrijg voor de auto. Ik kan je vertellen dat ik de volgende keer niet zonder meer een briefje achter laat.

Dus dat maakt het dan ok? Het verschil begint bij jezelf.

Verkeerd parkeren is aso maar schade toebrengen... What's next? De desbetreffende automobilist neersteken als hij de lijn overschrijdt?
Ow nee dat is gelukkig al aan de orde van de dag.

@mwh Joep rijdt in formaatje sleutelhanger dus die 30 cm zijn meer dan genoeg.

Edit: Ging uit ven een 207 maar ook voor een 306 is 30cm ruim voldoende.

michel1975 zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Heb je het daar nou over je eigen reactie?
Hoe dan ook: ik zeg toch ook niet dat het niet kan? Maar het is wel uiterst krap, dus 'maar liefst' is gewoon zwaar overdreven. Helemaal omdat je, zoals je zelf ook al aangeeft, respect hebt voor eigen en andermans eigendom. Dus niet even bumpertje tikken. Oh ja en ook niet stiekem een omstander vragen om de ruimte in te schatten he? Dat mocht je ook niet toen je je rijbewijs hebt gehaald.

Wat leuk om deze zinnen van jou te lezen! Ik ben het voor de verandering een keer met je eens.
Ik schijn mensen wel vaker te verbazen ;).
Ik heb slechts 1 probleem: ik houd van scheuren zo nu en dan, niet van mensen bewust tot last zijn. Ow en ik denk niet altijd alleen maar aan mezelf zoals sommige anderen hier schijnbaar (onbewust) wel doen. Ik denk geregeld in het grotere geheel. Een eigen belang is leuk, maar daar komt de maatschappij als geheel niet echt ver mee. Ik kan me dan ook mateloos storen aan files of afritten die volstromen en mensen die de weg blokkeren daardoor.

Probeer het eens. Neem vooral die brede meneer met die plakplaatjesl en zet het filmpje op youtube
Gut gut. Je wilt niet weten wat ik zo nu en dan zeg en doe. Alles valt en staat met je houding en uitstraling. Ik kan dus iemand beledigen op een manier dat ie er om kan lachen.
Vorig weekend nog in de kroeg. Iemand duwde mij opzij in de drukte en zei sorry.
Hij meende er volgens mij niets van, dus ik zei terug "daar meen je geen zak van eikel".
Houding is alles, hij werd totaal niet boos en snapte meteen waar ik op doelde.

Kortom: je lokt asociaal gedrag uit met asociaal gedrag. Wie wind zaait zal storm oogsten
Je snapt dat ik het daar totaal niet mee eens bent? Het is maar net hoe je het zelf ziet.
Als we allemaal zo gaan denken, wat steeds meer lijkt te gebeuren, wordt het een lekkere puinhoop.
Ik had laatst wat last van Marokkaanse medemensen. Als ik jouw gedachtengang had gevolgd had het waarschijnlijk snel uitgedraaid op een puinzooi. Ik bleef rustig en liet me niet intimideren.

In mijn geval (auto die meermaals mijn uitrit blokkeerde) heb ik ook eerst getracht de hulp in te roepen van iemand die er boven zou moeten staan. Bellen naar de politie (enkele keren dat ik eruit wilde rijden en die zak er weer stond) leverde geen resultaat. Dus stimuleert 'het gezag' je om zelf maar een oplossing te bedenken. Trouwens ook al eens een briefje onder zijn ruitenwisser geplaatst met het verzoek om voortaan zijn auto niet voor mijn uitrit te zetten. Die man smeekte blijkbaar om een 'doeltreffende' actie van mijn kant.
En de persoon face to face aanspreken? Ik geloof er nog steeds in dat zoiets 100x beter werkt dat briefjes of oom agent bellen die ook niets doet.

Als iemand je slaat sla je ook terug.
Als je wilt dat iets escaleert is dat een prima begin ja. Zoiets blijft een kwestie van ego.
Ik heb zo nu en dan best een grote ego, maar kan ook denken dat het mij niet waard is zo iemand terug te slaan en een hoop gedonder te krijgen vanwege een zielig persoon.

Jammer zoiets te lezen! Je laat anderen dus min of meer jouw gedrag bepalen?

Op zich heb je een punt. Maar als we allemaal zo gaan redeneren "dat niemand zich nog sociaal opstelt (of iets in die geest), dan is het helemaal gedaan. Sta er boven denk ik dan.

Typisch een post van een knul die het allemaal beter weet maar nooit heeft meegemaakt. Met wat levenservaring praat hij wel anders.

j.ko zei:
LoveMyJeep zei:

Goede nachtrust.

Ik ben één keer getuige geweest van iemand die bij het keren een geparkeerde auto raakte, en niet zachtjes. Ze reed hard weg. Ik zat in de auto (moest wachten tot ze gekeerd was), dus ben er achteraan gereden tot ik het kenteken had. Dat heb ik (met toelichting en mijn tel.nr.) op een briefje gezet en achter de ruitenwisser van de beschadigde auto gedaan. De eigenaar is daar mee naar de politie gegaan, die hebben de vrouw opgespoord en voor de keuze gesteld om de schade te vergoeden, of een PV voor doorrijden na een ongeval + schadeverhaal. Eigenaar van de beschadigde auto heeft me nog een bloemetje gestuurd hiervoor. Eén van de leukste bloemetjes die ik ooit kreeg kan ik je zeggen, fatsoen wordt dus niet altijd, maar soms wèl beloond.

Dus doorrijden zonder briefje achter te laten, ik zou het niet doen als je jezelf nog aan wil kunnen kijken in de spiegel.

edit: Trouwens ook niets meer van de politie gehoord. Dat soort stimuleert dus mensen ook niet bepaald om medewerking te verlenen.

Heb ik ook eens gedaan.

Zag op een parkeerterrein dat een jonge knul achter het stuur kroop, in een auto met een oudere man. Reed tegen de daarnaast staande auto aan en ging er snel van door.

Kenteken genoteerd en met mijn naam + tel.nummer achter de ruitenwisser.

Werd ik later door de politie gebeld die mij informeerde dat de oudere man beweerde dat hij had gereden. Zijn zoon had blijkbaar nog geen rijbewijs. Ik dus bevetstigd dat het niet zo was + dat mijn echtgenote het ook had gezien.

Toen werd mij verzocht om dan maar even naar het politiebureau te komen. Echter: circa 150 km verderop!

Dus heb ik de politie gemeld dat ze het maar met mijn schriftelijke verklaring moesten doen of € 500 moesten vergoeden voor de km-kosten en halve werkdag. Of naar mij moesten komen. Dus was een schriftelijke verklaring alsnog voldoende.

Helaas van de gedupeerde nooit wat gehoord. Geen bloemteje dus.

Waarschijnlijk was het voor de gedupeerde simpeler geweest als jij geen bestuurder aangewezen had.....

@haarr: Maar dat had ik nu eenmaal in mijn eerste verklaring (niet wetende dat....).

TYN zei:
LoveMyJeep zei:
Terwijl nog steeds regelmatig schades aan MIJN auto opduiken, waar NIEMAND zich voor meldt. Waarvan IK dus ook de kosten draag, of ik ze nou laat repareren of er minder door terugkrijg voor de auto. Ik kan je vertellen dat ik de volgende keer niet zonder meer een briefje achter laat.

o_Oo_O

Jij verkiest wat euro's boven eerlijkheid, fatsoen en 'het goede doen'. Kerel ben jij zeg.

Je leek me een belezen persoon. Plato - De Republiek overgeslagen?

Weet je, ik ben mijn hele leven al meneer fatsoen. Als ik geld teveel terugkrijg van zo'n ongeinteresseerde supermarkt-muts zeg ik dat netjes. Ik geef netjes alles op aan de belasting. Ik laat dus netjes een briefje achter als ik iemands auto beschadig. Wat ik daarvoor heb teruggekregen is dat anderen mij wél gewoon belazeren, bestelen, leegplukken en afstraffen. Zo langzamerhand ben ik het zat.

En goede nachtrust? Grapjas. Een ander maakt zich ook niet meer druk om wat ze mij aandoen, waarom zou ik er dan wakker van gaan liggen als ik dat per ongeluk bij een ander doe? Ik lig meer wakker van de zoveelste aanslag, rekening of premieverhoging omdat ik zo "eerlijk" ben....

Ik heb dankzij mijn eerlijkheid al zoveel euro's uitgegeven dat ik genoeg "buffer" heb opgebouwd voor de rest van mijn leven. En dan veroordeel jij me maar, ik wil ook graag rondkomen iedere maand...

michel1975 zei:

Verkeerd parkeren is aso maar schade toebrengen... What's next? De desbetreffende automobilist neersteken als hij de lijn overschrijdt?

Nee, dat maakt het niet ok. Maar ik weet wel waar ik voor kies de volgende keer. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is een illusie die voor mij al doorgeprikt is. Je ploetert jaren om het zelf "goed" te doen en anderen lachen je vierkant uit terwijl ze hun zakken vullen met jouw geld en gezellig over je heen walsen.

Geloof me, als de wereld op slag verandert ben ik er weer vol bij, maar ik ga mezelf niet meer opofferen aan anderen.

En een ander neersteken is voor mij een grens die ik nooit zal overschrijden en zoals ik al schreef - moet je dan maar toestaan dat een ander jou wel schade toebrengt door je tijd te stelen terwijl het niemand wat kan schelen?

Paulus0013 zei:
Op zich heb je een punt. Maar als we allemaal zo gaan redeneren "dat niemand zich nog sociaal opstelt (of iets in die geest), dan is het helemaal gedaan. Sta er boven denk ik dan.
Dat "erboven staan" heeft me genoeg gekost, zowel materieel als immaterieel. En het is al gedaan, of er nou een paar idealisten blijven hopen of niet... De maatschappij draait alleen nog maar om geld en macht, daar kan geen goed fatsoen meer tegenop.

@LMJ: Dat gevoel mbt eerlijkheid heb ik ook. Kwam er helaas pas wat later achter :(

En ja. Ik heb (afgezien van het verhaal hiervoor) 2x bij inparkeren/uitparkeren een andere auto beschadigd. Niet een briefje onder de ruitenwisser gedaan, maar ter plaatse de eigenaar van die andere auto gezocht, gevonden, verontschuldigd en de schade betaald. Maar onze Panda is al enkele keren beschadigd door anderen. 1x zelfs behoorlijk fors (iets van € 1.000). Helaas geen briefje of zo. Ben het dus ook wel flink zat. En dan nog heb ik mazzel gehad. 2x werd de A3 van Meeuwin aangereden op het parkeerterrein van AH, 1x kwam zij zelf net aanlopen en 1x werd zij door een kennis/getuige gewaarschuwd. Werd door de ander eerst nog glashard ontkend ook (kwam zij dus niet onderuit). En daarnaast is 2x is onze Panda op straat voor ons huis door vandalen beschadigd. Soms heb ik wel eens zin om iemand zijn been te breken als ik hem zou betrappen. O.k., wij wonen in een groot/duur huis. Blijkbaar is dat voor sommige loosers een reden om zo iets te doen.

Leon in z'n SEAT zei:
michel1975 zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Heb je het daar nou over je eigen reactie?
Oh ja en ook niet stiekem een omstander vragen om de ruimte in te schatten he? Dat mocht je ook niet toen je je rijbewijs hebt gehaald.
Misschien dat jij frequent in/tegen jezelf praat maar hier dus niet.
En als je denkt dat je het alleen niet red omdat je de grootte niet in kan schatten zou dat zomaar een nette oplossing kunnen zijn.

Meeuw zei:
j.ko zei:
LoveMyJeep zei:

Goede nachtrust.

edit: Trouwens ook niets meer van de politie gehoord. Dat soort stimuleert dus mensen ook niet bepaald om medewerking te verlenen.

Heb ik ook eens gedaan.

Zag op een parkeerterrein dat een jonge knul achter het stuur kroop, in een auto met een oudere man. Reed tegen de daarnaast staande auto aan en ging er snel van door.

Kenteken genoteerd en met mijn naam + tel.nummer achter de ruitenwisser.

Werd ik later door de politie gebeld die mij informeerde dat de oudere man beweerde dat hij had gereden. Zijn zoon had blijkbaar nog geen rijbewijs. Ik dus bevetstigd dat het niet zo was + dat mijn echtgenote het ook had gezien.

Toen werd mij verzocht om dan maar even naar het politiebureau te komen. Echter: circa 150 km verderop!

Dus heb ik de politie gemeld dat ze het maar met mijn schriftelijke verklaring moesten doen of € 500 moesten vergoeden voor de km-kosten en halve werkdag. Of naar mij moesten komen. Dus was een schriftelijke verklaring alsnog voldoende.

Helaas van de gedupeerde nooit wat gehoord. Geen bloemteje dus.
Heb je de verkeerde getroffen. Je had ook een verklaring af kunnen leggen op het plaatselijke politiebureau. Waarschijnlijk geen zin gehad in het 'papier'werk.

LoveMyJeep zei:
michel1975 zei:

Nee, dat maakt het niet ok. Maar ik weet wel waar ik voor kies de volgende keer. Verbeter de wereld en begin bij jezelf is een illusie die voor mij al doorgeprikt is. Je ploetert jaren om het zelf "goed" te doen en anderen lachen je vierkant uit terwijl ze hun zakken vullen met jouw geld en gezellig over je heen walsen.

Geloof me, als de wereld op slag verandert ben ik er weer vol bij, maar ik ga mezelf niet meer opofferen aan anderen.

En een ander neersteken is voor mij een grens die ik nooit zal overschrijden en zoals ik al schreef - moet je dan maar toestaan dat een ander jou wel schade toebrengt door je tijd te stelen terwijl het niemand wat kan schelen?
Maar waar ligt dan die grens voor jou?
Ik verbaas me oprecht over jouw reactie. Je bent over het algemeen erg zalvend. Opofferen is wel heel erg zwaar aangezet en de eerste alinea komt wel heel zuur over.

Allemaal een beetje in de trant van" ik wil me best aan de regels houden maar alleen als jullie dat ook doen."

LoveMyJeep zei:
Paulus0013 zei:
Dat "erboven staan" heeft me genoeg gekost, zowel materieel als immaterieel. En het is al gedaan, of er nou een paar idealisten blijven hopen of niet... De maatschappij draait alleen nog maar om geld en macht, daar kan geen goed fatsoen meer tegenop.

En toch he.....ik laat mensen er wel eens tussen als ze van een zijweg komen en het is retedruk. Ik wil mensen de ruimte geven om te kunnen manouvreren als het lastig is. Heel vaak zie je daar niets van terug. Het gros kiest voor zichzelf. Maar ook ik word er wel eens tussen gelaten als ik een drukke weg op wil. Mensen geven je soms ook de ruimte als je een vrachtwagen wil inhalen waar je 120/130 op afgaat. Je ziet dat ze het gat niet dichtrijden. En er zijn ook mensen die netjes de schade melden als ze hem veroorzaken. Er zijn niet alleen maar hufters....het zijn er veel, maar niet allemaal.

@Boppie:

Wat het hufterige gedrag mbt parkeren betreft denk ik dat het de laatste 10-15 jaar behoorlijk erger is geworden. Wat het hufterig rijgedrag betreft vind ik het allemaal wel meevallen. Ga eens in België rijden, daar is het erger. En Duitsland is ook niet bepaald zaligmakend meer.

Er komen ook alleen maar meer auto`s op de weg. Verder is het overal wel wat. In Duitsland rijden doe ik vooral op de snelwegen. En als ik in een stad kom (altijd voor pleziertripjes), knal ik de auto op de parkeerplaats en kijk er niet meer naar om, het ov in de echt grote steden als Berlijn of Munchen is super. In Duitsland zijn de verschillen ook te groot, beetje alles of niets. Of keihard knallen op links, of zwenken tussen midden en links als je een beetje doorgaat, of kakken op rechts.

Als ik dat naast bijvoorbeeld de tolwegen in Frankrijk zet, dan rijden de wegen in Frankrijk vele malen relaxter. Via Parijs en Millau naar Spanje is een betere reis dan via Duitsland en Oostenrijk naar Italie.

Daarnaast, in het geval van jouw busje...waarom koop je niet 2 goedkope potkrikjes, wielbouten/moeren lostrappen, het ding op krikken zetten, aangedreven wielen eraf en klaar...wil hij zijn wielen terug? Kom ze maar halen. Om maar eens over een reclame van een creditcardmaadschappij te beginnen. Het gezicht van de kerel als hij zijn wielen niet ziet, onbetaalbaar...

Boppie zei:
LoveMyJeep zei:
Paulus0013 zei:

En toch he.....ik laat mensen er wel eens tussen als ze van een zijweg komen en het is retedruk. Ik wil mensen de ruimte geven om te kunnen manouvreren als het lastig is. Heel vaak zie je daar niets van terug. Het gros kiest voor zichzelf. Maar ook ik word er wel eens tussen gelaten als ik een drukke weg op wil. Mensen geven je soms ook de ruimte als je een vrachtwagen wil inhalen waar je 120/130 op afgaat. Je ziet dat ze het gat niet dichtrijden. En er zijn ook mensen die netjes de schade melden als ze hem veroorzaken. Er zijn niet alleen maar hufters....het zijn er veel, maar niet allemaal.
Herkenbaar. Moet wel eerlijkheidshalve zeggen dat ik de ene dag wat hoffelijker ben dan de ander. Maar als iemand me er tussen laat zal ik altijd even een handje opsteken om te bedanken. Klein gebaar en kost me niets.
Om nog maar even vooroordeel weg te nemen. In de Benz rijd en ben ik een stuk milder en geniet ik veel meer van het rijden. Kan het een ieder aanraden.

Meeuw zei:
@Boppie:

Wat het hufterige gedrag mbt parkeren betreft denk ik dat het de laatste 10-15 jaar behoorlijk erger is geworden. Wat het hufterig rijgedrag betreft vind ik het allemaal wel meevallen. Ga eens in België rijden, daar is het erger. En Duitsland is ook niet bepaald zaligmakend meer.
Waar in het verleden NL voor "Nur Links" stond hebben de Duitsers ons inmiddels ingehaald.

michel1975 zei:
Meeuw zei:
@Boppie:

Waar in het verleden NL voor "Nur Links" stond hebben de Duitsers ons inmiddels ingehaald.

Ik heb een paar jaar geleden een vakantie door Italie gedaan. Verder een echt mooi land, maar wat me nog bijstaat...de weg tussen Rome naar het zuiden. Links alleen maar drammen, drammen en nog eens drammen....verder reed alles op de middenbaan, rechts was vrij op de vrachtwagens na.

Maar goed, het gaat over aso parkeren...ik heb mijn auto nu in het gras moeten planten omdat een ander op twee plekken vooruit ingeparkeerd staat...wat moet je ermee...ik zet hem in het platsoen/gras.

Boppie zei:
Maar goed, het gaat over aso parkeren...ik heb mijn auto nu in het gras moeten planten omdat een ander op twee plekken vooruit ingeparkeerd staat...wat moet je ermee...ik zet hem in het platsoen/gras.
Kan me in het geval van Meeuw heel goed voorstellen dat het frustrerend is als ze hem voor je uitrit zetten. Hier zetten ze hem rustig voor de garage. Even slikken en weer doorgaan.

michel1975 zei:
Maar waar ligt dan die grens voor jou?
Ik verbaas me oprecht over jouw reactie. Je bent over het algemeen erg zalvend. Opofferen is wel heel erg zwaar aangezet en de eerste alinea komt wel heel zuur over.

Allemaal een beetje in de trant van" ik wil me best aan de regels houden maar alleen als jullie dat ook doen."

De grens ligt bij iemand bewust iets aandoen. Ik zal niet snel iemand fysiek beschadigen en ook materieel zal dit alleen maar per ongeluk gebeuren. Ik kan me meeuws reactie wel voorstellen uitgaand van mijn eigen ervaringen, maar dat wil niet zeggen dat ik het net zo zou afhandelen in de praktijk. Dat het zuur overkomt is logisch want ik uit toch redelijk mijn frustratie over de wereld om ons heen en het gebrek aan geloof in mensen. Ben helaas te vaak op mijn bek gegaan.

En voor mij is het niet "als jullie dat ook doen" maar meer "als het niet meer ten koste van mijzelf gaat". En dan heb ik het eerder over een briefje bij een deukje dan iemand voorlaten in het verkeer, want als verkeersdeelnemer ben ik juist niet iemand die zijn recht afdwingt maar rekening houdt met het onbenul, de onwetendheid en de fouten die anderen en ook ikzelf kunnen maken.

Het komt misschien allemaal heel heftig over zoals ik het schreef maar dat ligt deels aan het feit dat het momenteel niet zo lekker voor me loopt allemaal en mijn teleurstelling in de mens daardoor wat duidelijker aanwezig is. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik zo veel negatieve ervaringen heb gemaakt met "eerlijk en fatsoenlijk" zijn, dat ik in toekomstige situaties niet zonder meer altijd de fatsoenlijkste en eerlijkste oplossing zal kiezen. Mogelijk zal ik eerder aan mezelf gaan denken voorheen.

De soep eet je nooit zo heet als hij opgediend wordt...

Typisch een post van een knul die het allemaal beter weet maar nooit heeft meegemaakt. Met wat levenservaring praat hij wel anders.
Wat nooit heeft meegemaakt? En dit is een serieuze vraag.
Ik vind sommige dingen die ik hier lees echt van de zotte. Ook niemand lijkt de spiraal te willen doorbreken, ik heb eerder het idee dat we er allemaal steeds meer aan mee gaan doen om dingen rotter te maken.
Soms ben ik bijna verbaasd over de goedheid of fatsoen van sommige mensen. Eigenlijk zouden zulke dingen normaal moeten zijn.

Boppie zei:
michel1975 zei:
Meeuw zei:
@Boppie:

Ik heb een paar jaar geleden een vakantie door Italie gedaan. Verder een echt mooi land, maar wat me nog bijstaat...de weg tussen Rome naar het zuiden. Links alleen maar drammen, drammen en nog eens drammen....verder reed alles op de middenbaan, rechts was vrij op de vrachtwagens na.

Afgelopen oktober was ik daar nog, met een huurcabrioGolf.

Van Rome naar het Zuiden en ook nog een dagje door Napels. Eerst schrik je je rot over het rijgedrag. Soort survival of the fittest. Als je het doorhebt en je aanpast (niet treuzelen, gewoon je neus ergens tussenrammen) valt het best allemaal mee. Je drukt gewoon door en dan stopt de ander wel. Zonder getoeter of opgestoken vingers. Zo werk het daar gewoon. Heb in 10 dagen tijd ook nergens aanrijdingen gezien. Wat mij ook opviel is dat de mensen daar een stuk vriendelijker zijn dan een stukje noordelijker. Als ik ergens midden op straat stopte omdat ik de weg kwijt was kwam er meteen iemand aan om mij te helpen.

Ik vond het vooral heel zenuwachtig rijden op de snelweg. Verder valt het allemaal mee. Alleen Rome was erg, maar daar ging de rit naar het hotel en de parkeergarage. Vervolgens kijk ik er niet meer naar om.

Geelhoed zei:
Ik gaf een muts die voor de C1000 in een Kia Push-up stond te wachten op iemand een tip: "Mevrouw als u hier op de gehandicaptenparkeerplaats parkeert kost dat 360 euro, daarvoor kan je hem vier keer op de stoep zetten."
-We staan niet geparkeerd
"Ja dat staat u wel"
Raampje achter gaat ook open, plamuurgezicht bijt me toe: We staan hier met draaiende motor we staan niet geparkeerd, 't is goed hoor!

Tja dan heb ik mijn plicht wel gedaan dacht ik.

Naar de regel heb je gelijk. Maar ik vind zelf dat het zou moeten kunnen (al doe ik het nooit). Parkeerplaatsen voor invaliden zijn namelijk bijna altijd leeg. Je kent het wel, groot parkeerterrein, alles vol, behalve die 3 plekken vlakbij de ingang. Die zijn altijd leeg lijkt het wel. Volgens mij moeten ze de gehandicapten met zo'n kaart maar eens vragen of ze de auto nog wel gebruiken.

Als je er gaat staan en de bestuurder blijft achter het stuur zodat hij weg kan als er opeens 3 gehandicapten komen, dan garandeer ik dat je nooit weg hoeft. Handig voor een paar boodschapjes of i.d. Leven en laten leven.

In zijn algemeenheid worden bijna alle parkeerproblemen, parkeerovertredingen en de bijbehorende belachelijk hoge boetes veroorzaakt doordat ons land te klein is voor het aantal mensen. Doe daar maar eens wat aan.

Cole Trickle zei:
Als je er gaat staan en de bestuurder blijft achter het stuur zodat hij weg kan als er opeens 3 gehandicapten komen, dan garandeer ik dat je nooit weg hoeft. Handig voor een paar boodschapjes of i.d. Leven en laten leven.

In zijn algemeenheid worden bijna alle parkeerproblemen, parkeerovertredingen en de bijbehorende belachelijk hoge boetes veroorzaakt doordat ons land te klein is voor het aantal mensen. Doe daar maar eens wat aan.

Als men dat toe gaat staan, staan die 3 parkeerplaatsen in de regel dus altijd vol met auto's van mensen die even vlug iets moeten halen... Ten minste ik denk dat het zo zal lopen...

Dat 2e probleem lost zich langzaamaan vanzelf op... Als het drukker wordt gaan mensen een scootertje kopen of het ov gebruiken waar mogelijk. Kijk maar naar Amsterdam, wat je daar aan gemotoriseerde 2-wielers rond ziet crossen is echt fenomenaal t.o.v. een dorp waar bijna iedereen met een scooter die heeft omdat hij (nog) geen auto mag rijden.

General Custom zei:
Cole Trickle zei:

Als men dat toe gaat staan, staan die 3 parkeerplaatsen in de regel dus altijd vol met auto's van mensen die even vlug iets moeten halen... Ten minste ik denk dat het zo zal lopen...

Dat denk ik ook. Althans vaak. En zo lang je direct wegrijdt op het moment dat er onverhoopt een invalide komt, is er niets aan de hand.

zo kun je natuurlijk alles goedpraten. als je niet mindervalide bent heb je er gewoon niks te zoeken, loop je maar een paar meter.

LoveMyJeep zei:
Ja, je bent fatsoenlijk. En wat kost dat je? En wat levert het je op?

Valt een zuiver hart en geweten in geld uit te drukken? Wat is meer waard? Vergankelijke centen of een zuiver geweten?

Fatsoen is een 'zachte' waarde die inderdaad soms het onderspit delft in een verhardende maatschappij. Toch kies ik liever voor fatsoen, omdat ik geloof dat de emmer dan langzaam voldruppelt...

Ik word alleen blij verrast als een ander hoffelijk/vriendelijk/vergevingsgezind/gastvrij/vrijgevig/etc. is. Dat gun ik anderen ook wel. En ja, die 'waarden; kosten je altijd wat.

Stel je voor dat we met z'n allen besluiten dat niet meer te doen. Dat we alles economisch gaan waarderen: "ik groet de ander pas, als die mij ook groet." We zijn gemaakt om onszelf op te offeren voor een ander. En dat kost altijd wat.

Terug
Bovenaan